Razen pisze:
Tutaj mam też te swoje Hrih//Hrīh/Hri, które okazało się być tym "nierozszyfrowanym znakiem" - rodzi się kolejne: co z wymową?
No i ogólnie co z tą wymową, oczywiście nastawiam się na sanskryt mimo tego, że podałem zapis tybetański
iwanxxx - dziękuje, w najbliższym czasie przeczytam.
Witaj
Po raz pierwszy sześciosylabowa mantra Awalokiteśwary pojawia się w sutrze Kāraṇḍavyūha.
Na rysunku, znajdują się sylaby mantry: na górze sylaba OM i w prawo MA NI PAD ME HUM. W centrum znajduje się sylaba nasienna HRIH. Sylaba HRIH jest skrótem od Hridaja, dosł. "serce". HRIH jest kwintesencją współczucia wszystkich buddów, którą ucieleśnia Awalokiteśwara. Dlatego istota, esencja, Awalokiteśwary została wyrażona w formie sylaby HRIH.
Sylabę HRIH czytamy HRII. H na końcu wskazuje, na nieco wydłużoną wymowę, w tym przypadku I. Czyli, nie wymawiamy H.
To było kilka uwag na temat sylaby nasiennej HRIH. Tylko nie pytaj co to są sylaby nasienne
![żart ;)](./images/smilies/msn-wink.gif)
bo do zimy nie skończymy
Ogólne znaczenie mantry "mani".
OM rozpoczyna większość mantr.
OM - ogólnie oznacza stan Buddhy.
OM – symbolizuje pięć kaji i pięć mądrości dzięki ich urzeczywistnieniu rozpoznajemy niezniszczalną naturę naszego umysłu oraz wszystkich zjawisk – nierozdzielność pustości i świetlistości.
Sylaba nasienna OṂ składa się z trzech sylab A, U, Ṃ, które symbolizują:
A – dharmakaję/ciało wszystkich przebudzonych
U – sambhogakaję/mowę wszystkich przebudzonych
Ṃ – nirmanakaję/ ciało wszystkich przebudzonych
Zwykle nie jest nauczane, że OṂ składa się z trzech liter. Być może jest to związane z tym, że podczas tłumaczenia sanskryckich liter na inne języki mogą one ulegać pewnym zmianom (zniekształceniom). Niemniej według tantry zwanej Szczyt Wadżry skr. Wadżraśekhara maha guhja joga tantra , sylaba OṂ składa się z trzech liter A - U – Ṃ, które reprezentują ciało, mowę i umysł wszystkich Buddów.
MANI - klejnot
PADME - lotosu
HUM - w kontekście tej mantry, sylaba HUM jest prośbą o aktywność.
Całą mantrę można przetłumaczyć:
OM klejnot lotosu HUM.
Popularnie mantrę tą tłumaczy się jako OM Klejnot w lotosie HUM, ale z puntu widzenia znawców i badaczy sanskrytu jest to niepoprawne tłumaczenie. również mój lama Tenga Rinpocze uważa, że jest to niepoprawne tłumaczenie. Z drugiej strony tłumaczenie to ładnie wpisuje się w sens i znaczenie Awalokiteśwary.
Poza tym, mantra sześciu sylab posiada rozbudowaną wielopoziomową symbolikę. Poniżej podaję symboliczne znaczenie mantry według komentarza XV Karmapy:
XV Karmapa wyjaśnia znaczenie mantry MANI tak:
Jest to sekretna mantra sześciu sylab która ucieleśnia moc współczucia i aktywności Awalokiteśwary, który sam jest ucieleśnieniem współczucia i mądrości wszystkich buddów. Każda z tych sześciu sylab ma swoje znaczenie:
OM
Sylaba jest biała, jest samoprzejawieniem /powstającym samym z siebie/ pięciu aspektów mądrości
buddy. Jest sylabą która ucieleśnia właściwości paramity medytacji. Spośród sześciu
emocjonalnych splamień oczyszcza pychę jak również skutki dumy czyli skutki spadku do niższych
sfer egzystencji /oczyszcza cierpienia świata bogów/. Jest to również nasienna sylaba buddy
Siatakratu ze sfery bogów. Sylaba jest przejawem mądrości równości. Błogosławieństwo tej sylaby
pozwala odrodzić się w południowej czystej krainie i osiągnąć stan buddy Ratnasambhavy.
MA
Sylaba jest zielona, jest przejawem nieograniczonej miłującej dobroci. Jest sylabą aktywności i ma
naturę paramity cierpliwości. Oczyszcza zazdrość oraz skutki zazdrości, czyli cierpienie świata
asurów. Jest to również nasienna sylaba buddy Weciamitra ze sfery półbogów. Ucieleśnia mądrość
spełniającą potrzeby. Pozwala odrodzić się w północnej czystej krainie i urzeczywistnić stan buddy
Amoghasiddhi.
NI
Żółta sylaba NI jest przejawem wszechprzenikającego bezwysiłkowego współczucia. Jest to sylaba
która przemienia samsarę w nirwanę i ucieleśnia wadżra mądrość czyli połączenie wszystkich
pięciu mądrości. Spośród sześciu paramit ma naturę paramity etyki. Oczyszcza niewiedzę i
dualistyczne lgnięcie razem z ich skutkami czyli cierpienia świata ludzkiego. Ucieleśnia ciało i
aktywność buddy Siakjamuniego. Ta sylaba prowadzi czujące istoty do krainy Akanisztha
/tyb.Ogmin/ i przez to pozwala osiągnąć stan szóstego buddy Dordże Czang.
PE
Jest niebieskie, jest przejawem nieograniczonej bezstronność. Jest sylabą doskonałości zrozumienia
– pradżnia paramity. Oczyszcza głupotę/otępienie i wynikające z tego cierpienie świata zwierząt.
Jest nasienną sylabą buddy Dhruwasimha. Spośród pięciu mądrości odpowiada mądrości
dharmadhatu. Prowadzi istoty do odrodzenia się w środkowej czystej krainie i do urzeczywistnienia
stanu Wairoczany.
ME
Jest czerwona, jest przejawem nieograniczonej radości spośród czterech nieograniczoności. Jest
sylabą paramity szczodrości. Oczyszcza przywiązanie i chciwość oraz ich skutki czyli cierpienie
świata pretów. Ucieleśnia ciało i aktywność buddy Dźwalamukha i mądrość rozróżniającą.
Prowadzi wszystkie istoty do odrodzenia się w zachodniej czystej krainie Dełaczien i pozwala
osiągnąć stan buddy Amitabhy.
HUNG
Sylaba jest czarna i jest przejawem nieograniczonego współczucia. Jest sylabą umysłu i ma również
naturę paramity pradżnia paramity /według wyjaśnień Tengi R. paramity cierpliwości/. Oczyszcza
gniew i jego skutki czyli cierpienia świata piekielnego. Jest to nasienna sylaba buddy świata
piekielnego Dharmaradża. Ucieleśnia mądrość podobną zwierciadłu prowadzi istoty do odrodzenia
się we wschodniej czystej krainie i pozwala osiągnąć stan buddy Akszobhji. Ucieleśnia aktywności
wszystkich buddów która potrząsa całą samsarą czyli wyzwala istoty aż z najgłębszych otchłani
samsary
*****
Mantrę możesz wymawiać w formie OM MANI PADME HUM, lub w stybetanizowanej wersji np. OM MANI PEME HUNG. Obie wersje są poprawne. Tybetańczycy zazwyczaj mają problemy z sanskrycką wymową dlatego z czasem mantry uległy mniej lub bardziej zniekształceniu, ale to w żadnym stopniu nie umniejsza skuteczności praktyki powtarzania mantr. To tyle wielkim skrócie.
Podaj mi adres email. Podeślę ci trochę materiałów na temat Awalokiteśwary.
Pozdrawiam,
Paweł