Razen pisze:
Tutaj mam też te swoje Hrih//Hrīh/Hri, które okazało się być tym "nierozszyfrowanym znakiem" - rodzi się kolejne: co z wymową?
No i ogólnie co z tą wymową, oczywiście nastawiam się na sanskryt mimo tego, że podałem zapis tybetański
iwanxxx - dziękuje, w najbliższym czasie przeczytam.
Witaj
Po raz pierwszy sześciosylabowa mantra Awalokiteśwary pojawia się w sutrze Kāraṇḍavyūha.
Na rysunku, znajdują się sylaby mantry: na górze sylaba OM i w prawo MA NI PAD ME HUM. W centrum znajduje się sylaba nasienna HRIH. Sylaba HRIH jest skrótem od Hridaja, dosł. "serce". HRIH jest kwintesencją współczucia wszystkich buddów, którą ucieleśnia Awalokiteśwara. Dlatego istota, esencja, Awalokiteśwary została wyrażona w formie sylaby HRIH.
Sylabę HRIH czytamy HRII. H na końcu wskazuje, na nieco wydłużoną wymowę, w tym przypadku I. Czyli, nie wymawiamy H.
To było kilka uwag na temat sylaby nasiennej HRIH. Tylko nie pytaj co to są sylaby nasienne

bo do zimy nie skończymy
Ogólne znaczenie mantry "mani".
OM rozpoczyna większość mantr.
OM - ogólnie oznacza stan Buddhy.
OM – symbolizuje pięć kaji i pięć mądrości dzięki ich urzeczywistnieniu rozpoznajemy niezniszczalną naturę naszego umysłu oraz wszystkich zjawisk – nierozdzielność pustości i świetlistości.
Sylaba nasienna OṂ składa się z trzech sylab A, U, Ṃ, które symbolizują:
A – dharmakaję/ciało wszystkich przebudzonych
U – sambhogakaję/mowę wszystkich przebudzonych
Ṃ – nirmanakaję/ ciało wszystkich przebudzonych
Zwykle nie jest nauczane, że OṂ składa się z trzech liter. Być może jest to związane z tym, że podczas tłumaczenia sanskryckich liter na inne języki mogą one ulegać pewnym zmianom (zniekształceniom). Niemniej według tantry zwanej Szczyt Wadżry skr. Wadżraśekhara maha guhja joga tantra , sylaba OṂ składa się z trzech liter A - U – Ṃ, które reprezentują ciało, mowę i umysł wszystkich Buddów.
MANI - klejnot
PADME - lotosu
HUM - w kontekście tej mantry, sylaba HUM jest prośbą o aktywność.
Całą mantrę można przetłumaczyć:
OM klejnot lotosu HUM.
Popularnie mantrę tą tłumaczy się jako OM Klejnot w lotosie HUM, ale z puntu widzenia znawców i badaczy sanskrytu jest to niepoprawne tłumaczenie. również mój lama Tenga Rinpocze uważa, że jest to niepoprawne tłumaczenie. Z drugiej strony tłumaczenie to ładnie wpisuje się w sens i znaczenie Awalokiteśwary.
Poza tym, mantra sześciu sylab posiada rozbudowaną wielopoziomową symbolikę. Poniżej podaję symboliczne znaczenie mantry według komentarza XV Karmapy:
XV Karmapa wyjaśnia znaczenie mantry MANI tak:
Jest to sekretna mantra sześciu sylab która ucieleśnia moc współczucia i aktywności Awalokiteśwary, który sam jest ucieleśnieniem współczucia i mądrości wszystkich buddów. Każda z tych sześciu sylab ma swoje znaczenie:
OM
Sylaba jest biała, jest samoprzejawieniem /powstającym samym z siebie/ pięciu aspektów mądrości
buddy. Jest sylabą która ucieleśnia właściwości paramity medytacji. Spośród sześciu
emocjonalnych splamień oczyszcza pychę jak również skutki dumy czyli skutki spadku do niższych
sfer egzystencji /oczyszcza cierpienia świata bogów/. Jest to również nasienna sylaba buddy
Siatakratu ze sfery bogów. Sylaba jest przejawem mądrości równości. Błogosławieństwo tej sylaby
pozwala odrodzić się w południowej czystej krainie i osiągnąć stan buddy Ratnasambhavy.
MA
Sylaba jest zielona, jest przejawem nieograniczonej miłującej dobroci. Jest sylabą aktywności i ma
naturę paramity cierpliwości. Oczyszcza zazdrość oraz skutki zazdrości, czyli cierpienie świata
asurów. Jest to również nasienna sylaba buddy Weciamitra ze sfery półbogów. Ucieleśnia mądrość
spełniającą potrzeby. Pozwala odrodzić się w północnej czystej krainie i urzeczywistnić stan buddy
Amoghasiddhi.
NI
Żółta sylaba NI jest przejawem wszechprzenikającego bezwysiłkowego współczucia. Jest to sylaba
która przemienia samsarę w nirwanę i ucieleśnia wadżra mądrość czyli połączenie wszystkich
pięciu mądrości. Spośród sześciu paramit ma naturę paramity etyki. Oczyszcza niewiedzę i
dualistyczne lgnięcie razem z ich skutkami czyli cierpienia świata ludzkiego. Ucieleśnia ciało i
aktywność buddy Siakjamuniego. Ta sylaba prowadzi czujące istoty do krainy Akanisztha
/tyb.Ogmin/ i przez to pozwala osiągnąć stan szóstego buddy Dordże Czang.
PE
Jest niebieskie, jest przejawem nieograniczonej bezstronność. Jest sylabą doskonałości zrozumienia
– pradżnia paramity. Oczyszcza głupotę/otępienie i wynikające z tego cierpienie świata zwierząt.
Jest nasienną sylabą buddy Dhruwasimha. Spośród pięciu mądrości odpowiada mądrości
dharmadhatu. Prowadzi istoty do odrodzenia się w środkowej czystej krainie i do urzeczywistnienia
stanu Wairoczany.
ME
Jest czerwona, jest przejawem nieograniczonej radości spośród czterech nieograniczoności. Jest
sylabą paramity szczodrości. Oczyszcza przywiązanie i chciwość oraz ich skutki czyli cierpienie
świata pretów. Ucieleśnia ciało i aktywność buddy Dźwalamukha i mądrość rozróżniającą.
Prowadzi wszystkie istoty do odrodzenia się w zachodniej czystej krainie Dełaczien i pozwala
osiągnąć stan buddy Amitabhy.
HUNG
Sylaba jest czarna i jest przejawem nieograniczonego współczucia. Jest sylabą umysłu i ma również
naturę paramity pradżnia paramity /według wyjaśnień Tengi R. paramity cierpliwości/. Oczyszcza
gniew i jego skutki czyli cierpienia świata piekielnego. Jest to nasienna sylaba buddy świata
piekielnego Dharmaradża. Ucieleśnia mądrość podobną zwierciadłu prowadzi istoty do odrodzenia
się we wschodniej czystej krainie i pozwala osiągnąć stan buddy Akszobhji. Ucieleśnia aktywności
wszystkich buddów która potrząsa całą samsarą czyli wyzwala istoty aż z najgłębszych otchłani
samsary
*****
Mantrę możesz wymawiać w formie OM MANI PADME HUM, lub w stybetanizowanej wersji np. OM MANI PEME HUNG. Obie wersje są poprawne. Tybetańczycy zazwyczaj mają problemy z sanskrycką wymową dlatego z czasem mantry uległy mniej lub bardziej zniekształceniu, ale to w żadnym stopniu nie umniejsza skuteczności praktyki powtarzania mantr. To tyle wielkim skrócie.
Podaj mi adres email. Podeślę ci trochę materiałów na temat Awalokiteśwary.
Pozdrawiam,
Paweł