Mój pierwszy post, więc witam wszystkich, choć forum czytuję od jakiegoś czasu.
Swego czasu czytałem suttę, której teraz nie mogę znaleźć i byłbym wdzięczny, gdyby któryś z tutejszych ekspertów pomógł mi w tym. Były tam wymienione trzy powody, dla których mnich na krótko po przyjęciu do Sanghi postępuje właściwie. Jeśli dobrze pamiętam, to wśród nich zostały wymienione strach przed wstydem (ang. shame) i winą lub też poczuciem winy (blame). Być może wcale nie chodziło o mnichów, a ludzi świeckich.
Szukam sutty - motywy właściwego postępowania
Moderator: Har-Dao
- kunzang
- Admin
- Posty: 12748
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bon
- Lokalizacja: Zantyr
Re: Szukam sutty - motywy właściwego postępowania
Witamy na forum Hajtek 

-
- Posty: 40
- Rejestracja: czw lis 22, 2007 11:23
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Theravada
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Szukam sutty - motywy właściwego postępowania
Moze chodzic o hiri - tworzy hmmmm moralne sumienie, wstręt do kilesia
albo ottappa - lęk przed konsekwencjami szkodliwych czynów Razem hiri + ottapa = sukha dhamma - czysta dhamma zwana tak z tego względu bo bez niej pourywalibyśmy sobie łby ...
Pisma dają przykład dwóch żelaznych kul. Jedna wysmarowana jest kałem druga rozgrzana do czerwoności. Odmówienie chwycenia pierwszej jest jak hiri - wstyd - brak tego wstydu skutkuje Niemoralnością. Odmówienie chwycenia drugiej to jak strach przed konsekwencjami popelnienia złego czynu takimi jak niekorzystne odrodzenie np. w piekle lub jako preta . Z tego też powodu unika się dziesięciu typów niewłaściwych zachowań.

Pisma dają przykład dwóch żelaznych kul. Jedna wysmarowana jest kałem druga rozgrzana do czerwoności. Odmówienie chwycenia pierwszej jest jak hiri - wstyd - brak tego wstydu skutkuje Niemoralnością. Odmówienie chwycenia drugiej to jak strach przed konsekwencjami popelnienia złego czynu takimi jak niekorzystne odrodzenie np. w piekle lub jako preta . Z tego też powodu unika się dziesięciu typów niewłaściwych zachowań.