Czym jest energia?
Moderatorzy: kunzang, Har-Dao, iwanxxx
Czym jest energia?
Czym jest energia w kontekscie Dharmy?
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Czym jest energia?
Cześć,
Która energia?atomuse pisze:Czym jest energia w kontekscie Dharmy?
- energia
1. «skłonność i zdolność do intensywnego działania jako cecha człowieka»
2. «wyrażona w jednostkach pracy skalarna wielkość fizyczna»
3. «w filozofii greckiej: forma, w przeciwieństwie do materii jako potencji»
4. pot. «prąd elektryczny»
Re: Czym jest energia?
A ktora z wymienionych jest w kontekscie Dharmy?piotr pisze:Która energia?
(...)
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Czym jest energia?
Cześć,
Według mnie tylko pierwsza, ale mogę o czymś nie wiedzieć. Dlatego chciałem, żebyś doprecyzowała swoje pytanie.atomuse pisze:A ktora z wymienionych jest w kontekscie Dharmy?
Re: Czym jest energia?
Wlasciwie chodzilo mi o to, czy w naukach Buddy istnieja jakies objasnienia, czym jest energia. Tak jak objasnione jest, czym sa np. trucizny umyslu, albo czym jest dukkha.
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Czym jest energia?
Cześć,
Ale chodzi Ci o energię w pierwszym podanym przeze mnie tego słowa znaczeniu, tak?atomuse pisze:Wlasciwie chodzilo mi o to, czy w naukach Buddy istnieja jakies objasnienia, czym jest energia. Tak jak objasnione jest, czym sa np. trucizny umyslu, albo czym jest dukkha.
Re: Czym jest energia?
Ogolnie mowiac, tak. Chociaz nie pasuje mi ograniczanie energii do "cechy czlowieka".piotr pisze:Ale chodzi Ci o energię w pierwszym podanym przeze mnie tego słowa znaczeniu, tak?
Trzecia definicja jest rowniez zastanawiajaca...
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Czym jest energia?
Cześć,
OK, zatem energia (viriya) ma w Kanonie Pālijskim tę samą definicję co prawidłowy wysiłek (sammāvāyāma).atomuse pisze:Ogolnie mowiac, tak. Chociaz nie pasuje mi ograniczanie energii do "cechy czlowieka".
Re: Czym jest energia?
Czyli jesli dobrze rozumiem, energia w buddyzmie jest nierozlaczna od (prawidlowego) wysilku.piotr pisze:OK, zatem energia (viriya) ma w Kanonie Pālijskim tę samą definicję co prawidłowy wysiłek (sammāvāyāma).
A czy istnieje energia bez wysilku? Jesli tak, to jak jest nazywana?
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Czym jest energia?
Czołem Atomuse
W kontekście Dhammy (choć nie znaczy, że bezwysiłkowa) zwie się Samvega - tutaj krótki wykład - http://www.youtube.com/watch?v=QOmF-m5pa58
metta&peace
p.
W kontekście Dhammy (choć nie znaczy, że bezwysiłkowa) zwie się Samvega - tutaj krótki wykład - http://www.youtube.com/watch?v=QOmF-m5pa58
metta&peace
p.
- amogh
- Posty: 3535
- Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: hołd nie-nazwanemu
- Lokalizacja: piwnica Auerbacha
Re: Czym jest energia?
A prana? (Czy to już nie buddyzm raczej)?
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Czym jest energia?
Cześć,
W buddyzmie prāṇa (pāli. pāṇa) to życie albo oddychające istoty. Więc można by to nazwać energią życiową.amogh pisze:A prana? (Czy to już nie buddyzm raczej)?
Re: Czym jest energia?
Ok, uczucie pilnosci (samvega) idzie w parze z prawidlowym wysilkiem (sammāvāyāma). Tak?Har-Dao pisze:W kontekście Dhammy (choć nie znaczy, że bezwysiłkowa) zwie się Samvega - tutaj krótki wykład - http://www.youtube.com/watch?v=QOmF-m5pa58
A czym jest energia bez nich? I co z energia bezwysilkowa? Istnieje cos takiego?
Energia zyciowa z wysilkiem czy bez?piotr pisze:W buddyzmie prāṇa (pāli. pāṇa) to życie albo oddychające istoty. Więc można by to nazwać energią życiową.amogh pisze:A prana? (Czy to już nie buddyzm raczej)?
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Czym jest energia?
Czołem
To w takim razie wygląda jakbyś szukała wu-wei.
metta&peace
p.
To w takim razie wygląda jakbyś szukała wu-wei.
Nie ma to związku z energią a z niedziałaniem oczywiście. Natomiast idąc tym tropem (dość spekulatywno-abhidhammicznym) możnaby się pokusić o wspomnienie o nibbana-dhatu.Niedziałanie to także jeden z podstawowych terminów buddyzmu chan a tym samym sǒn, zen, thiên.
Określenie to zostało zapożyczone z taoizmu; jego pochodzenie więc nie jest buddyjskie. Niedziałanie jest tłumaczeniem chińskiego zwrotu wuwei. Wu (nie) zazwyczaj utożsamia się z oświeceniem, gdyż w jego momencie nie ma żadnego działania, nawet działania myśli, które są przecież wynikiem funkcjonowania umysłu. Czy wuwei prowadzi do oświecenia czy też usuwa przeszkody w drodze do niego, czy wreszcie towarzyszy oświeceniu - jest sprawą, co do której opinie się różnią. Również i samo doświadczenie ukazuje to różnie. Niemniej jeśli w Chinach mówiło się, że oświecenie posiada wu, to znaczyło, że jest pozbawione wszelkich form i działań.
metta&peace
p.
- amogh
- Posty: 3535
- Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: hołd nie-nazwanemu
- Lokalizacja: piwnica Auerbacha
Re: Czym jest energia?
Czy poza oddechem świadomych istot funkcjonuje jeszcze jakaś inna forma energii?piotr pisze:Cześć,
W buddyzmie prāṇa (pāli. pāṇa) to życie albo oddychające istoty. Więc można by to nazwać energią życiową.amogh pisze:A prana? (Czy to już nie buddyzm raczej)?
Dla tych co się wysilają żeby oddychać to pewnie z wysiłkiem (bez żartobliwych konotacji).atomuse pisze:Energia zyciowa z wysilkiem czy bez?piotr pisze:Cześć,
W buddyzmie prāṇa (pāli. pāṇa) to życie albo oddychające istoty. Więc można by to nazwać energią życiową.
Re: Czym jest energia?
Ok, czyli energia jest zawsze zwiazana z dzialaniem, praca, wysilkiem. Albo inaczej: dopiero poprzez dzialanie/prace/wysilek/pilnosc tworzy sie energia. A jaka energia to jest, to juz zalezy od sposobu, w jaki sie dziala, pracuje itd.Har-Dao pisze:(...)
Nie ma to związku z energią a z niedziałaniem oczywiście.
A co to takiego, nibbana-dhatu?Har-Dao pisze:Natomiast idąc tym tropem (dość spekulatywno-abhidhammicznym) możnaby się pokusić o wspomnienie o nibbana-dhatu.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Czym jest energia?
off wydzielony został tutaj: ''Dla tych co się wysilają...''
- GreenTea
- ex Global Moderator
- Posty: 4530
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Vajrayana
Re: Czym jest energia?
Praca jest sposobem zmieniania energii, którą przekazują sobie ciała materialne. Z drugiej strony patrząc, jest też zdolnością ciał materialnych, dzięki której ciała te mogą posiadać energię. Z tych dwóch zdań wynika, że zależność pomiędzy pracą i energią zachodzi wówczas, gdy mamy na myśli materię (samsarę?). Co jednak z energią, gdy wyjdziemy poza samsarę? Nie będzie jej w ogóle, czy będzie "bezwysiłkowa"? Energia to samsara?
Bardzo ciekawe pytanie zadałaś, Atomuse.
Pozdrawiam, gt
Bardzo ciekawe pytanie zadałaś, Atomuse.
Pozdrawiam, gt
- amogh
- Posty: 3535
- Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: hołd nie-nazwanemu
- Lokalizacja: piwnica Auerbacha
Re: Czym jest energia?
A co z chwilą kiedy wydasz z siebie ostatni oddech?Green Tea pisze:Co jednak z energią, gdy wyjdziemy poza samsarę? Nie będzie jej w ogóle, czy będzie "bezwysiłkowa"? Energia to samsara?
Z logicznego punktu widzenia ani w samsarze ani poza nią nie ma żadnej istoty, więc względność wysiłkowości i energii zanikałaby wraz ze źródłem (tym iluzorycznym) takowe projektującym.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Czym jest energia?
Witam
Pozdrawiam
kunzang
ps
Sansara, to materia ta ożywiona i nieożywiona, ale to także emocje, wizje, myśli - sansara, to coś co znajduje się w bezustannym ruchu, jest dynamiczne, nigdy nie jest w stanie spoczynku /nawet kamień składa się z czegoś, co jest w bezustannym ruchu, choć on sam jest solidny i trwały/. Jeżeli przyjmiemy, że ruch, to energia, to sansara jest energią.GreenTea pisze:Praca jest sposobem zmieniania energii, którą przekazują sobie ciała materialne. Z drugiej strony patrząc, jest też zdolnością ciał materialnych, dzięki której ciała te mogą posiadać energię. Z tych dwóch zdań wynika, że zależność pomiędzy pracą i energią zachodzi wówczas, gdy mamy na myśli materię (samsarę?). (...)
Jeżeli podejdziemy do tego od strony dzogczen, to mamy: Postawę /kunszi/ - nierozdzielność śunjaty /pustki/ i rigpy /przytomności/. Następnie mamy to, co w związku z Podstawą manifestuje się bezustannie: cal /rtsal/ - dynamizm, energię. Tu jako energia jest rozumiana cała sansara i jest to wizja umysłu manifestującą się bezustannie jako świat zewnętrzny i jako wewnętrznie rozumiane emocje, wyobrażenia, myśli - bez względu na to, czy podejście jest z wysiłkiem, czy pozbawione wysiłku, cal /rtsal/ manifestuje się bezustannie - owa manifestująca się dynamiczna wizja może być nieczystą wizją i jest to postrzeganie owe wizji z perspektywy ''ja'' a ma wtedy miejsce uwikłanie w sansarę, lub może być postrzegana jako czysta wizja i wtedy mówimy o postrzeganiu sansary z Podstawy. Gdy ma to miejsce, owa wizja wtedy po prostu: ''dzieje się'' /''wszystko jest dobre''/; jest więc pozbawioną wysiłku związanego z lgnięciem. Energia manifestuje się bezustannie, ale nie ma tego, który byłby w to zaangażowanym, nie ma w tym wysiłku.GreenTea pisze:(...) Co jednak z energią, gdy wyjdziemy poza samsarę? Nie będzie jej w ogóle, czy będzie "bezwysiłkowa"? Energia to samsara?
Pozdrawiam
kunzang
ps
Będziesz trup.amogh pisze:A co z chwilą kiedy wydasz z siebie ostatni oddech?
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Czym jest energia?
Podwórko Seon, teksty po angielsku:atomuse pisze:Czym jest energia w kontekscie Dharmy?
Energia jednej osoby pomaga każdej osobie
Pomyłka (tekst o uniwersalnej energii na końcu)
Centrum próbującego umysłu
Kij zen połyka wszechświat (o energii w drugim pytaniu)
Samadhi i zen
Specjalne miejsce energii
Miłej lektury
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- GreenTea
- ex Global Moderator
- Posty: 4530
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Vajrayana
Re: Czym jest energia?
Kunzang, dzięki za wyjaśnienia. Tak, zgrabnie poukładałeś to w całość
Nie mam jeszcze jasności co do pól mocy Buddów (czystych krain) i trzech kaji - jak one mają się do przejawionej energii? Ciągle ta "czysta" miesza mi się z "nie-czystą". No, na przykład takie emanacje z poziomu nirmanakaji lub sambogakaji... to, co to za energia?
Booker, dzięki za udostępnienie listów Mistrza (super język, wreszcie coś rozumiem ).
pozdrawiam, gt
Nie mam jeszcze jasności co do pól mocy Buddów (czystych krain) i trzech kaji - jak one mają się do przejawionej energii? Ciągle ta "czysta" miesza mi się z "nie-czystą". No, na przykład takie emanacje z poziomu nirmanakaji lub sambogakaji... to, co to za energia?
Booker, dzięki za udostępnienie listów Mistrza (super język, wreszcie coś rozumiem ).
pozdrawiam, gt
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Czym jest energia?
ProszGreenTea pisze:Booker, dzięki za udostępnienie listów Mistrza (super język, wreszcie coś rozumiem ).
Z polskich publikacji powinny być jeszcze dostępne listy w kompilacji "Tylko nie wiem".
Poza tym godnym zdobycia jest "Kompas Zen" (obecnie chyba już niedostępny).
Lista publikacji dostępna na kwanumzen.com a także na kwanumeurope.org choć będą duble.
Natomiast komplet 1000 listów dostępny jest tutaj.
Miłego czytania
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Czym jest energia?
Witam
Manifestacja pieciu dhjana buddów, to jaki wymiar wg Ciebie?
Trikaja tyczy się istoty ludzkiej, a czy wg Ciebie trikaja tyczy się np Ratnasambhawy?
Gdy ''czysta'' miesza się Tobie z ''nieczystą'', to chodzi Tobie w tym kontekście o nieczyste postrzeganie /nieczysta wizja/ i czyste postrzeganie /czysta wizja/?
Możesz podać przykład emanacji z poziomu nirmanakaji?
Pozdrawiam
kunzang
Przyznam, że nie bardzo rozumiem ten ''miszmasz''GreenTea pisze:Nie mam jeszcze jasności co do pól mocy Buddów (czystych krain) i trzech kaji - jak one mają się do przejawionej energii? Ciągle ta "czysta" miesza mi się z "nie-czystą". No, na przykład takie emanacje z poziomu nirmanakaji lub sambogakaji... to, co to za energia?
Manifestacja pieciu dhjana buddów, to jaki wymiar wg Ciebie?
Trikaja tyczy się istoty ludzkiej, a czy wg Ciebie trikaja tyczy się np Ratnasambhawy?
Gdy ''czysta'' miesza się Tobie z ''nieczystą'', to chodzi Tobie w tym kontekście o nieczyste postrzeganie /nieczysta wizja/ i czyste postrzeganie /czysta wizja/?
Możesz podać przykład emanacji z poziomu nirmanakaji?
Pozdrawiam
kunzang
- GreenTea
- ex Global Moderator
- Posty: 4530
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Vajrayana
Re: Czym jest energia?
Nie, nie, nie - nie łącz tego wszystkiego, to jest po prostu wyliczanka: pola mocy oddzielnie i kaje oddzielnie. Próbuję wyobrazić sobie, że naszą "fizyczną" (znaną z fizyki) energię przenika ta "czysta" energia (przenika - nie przenika, no, w każdym razie "gdzieś" jest, bo przecież mamy zrealizowanych oświeconych buddów). I teraz na przykład: nirmanakaja, czyli "ciało emanacji buddy" albo sambogakaja, czyli "stan (ciało) radości buddy" - czy one funkcjonują jako "czyste" energie? Albo Czysta Kraina Amithaby - to jaka to energia? ta znana z fizyki, czy nie?kunzang pisze:Przyznam, że nie bardzo rozumiem ten ''miszmasz'' Manifestacja pieciu dhjana buddów, to jaki wymiar wg Ciebie?GreenTea pisze:Nie mam jeszcze jasności co do pól mocy Buddów (czystych krain) i trzech kaji - jak one mają się do przejawionej energii? Ciągle ta "czysta" miesza mi się z "nie-czystą". No, na przykład takie emanacje z poziomu nirmanakaji lub sambogakaji... to, co to za energia?
Trikaja tyczy się istoty ludzkiej, a czy wg Ciebie trikaja tyczy się np Ratnasambhawy?
Gdy ''czysta'' miesza się Tobie z ''nieczystą'', to chodzi Tobie w tym kontekście o nieczyste postrzeganie /nieczysta wizja/ i czyste postrzeganie /czysta wizja/?
Możesz podać przykład emanacji z poziomu nirmanakaji?
Wiesz, jeśli kierunek mojego myślenia nie jest najlepszy, to spróbuj go poprawić, bo najgorzej zadaje się pytania, jeśli coś się człowiekowi nie zgadza i knoci
pozdrawiam, gt
- GreenTea
- ex Global Moderator
- Posty: 4530
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Vajrayana
Re: Czym jest energia?
Ach, a może ja próbuję coś na siłę zobiektywizować, a tymczasem rzecz jest wyłącznie w moim postrzeganiu na "czystym" albo "nieczystym" poziomie? Czyste Krainy, takie jak Dełaczien na przykład, istnieją "obiektywnie", że się tak wyrażę, czyli niezależnie od mojego spostrzegania? No, kurczę, chyba istnieją... (ale nie dla mnie, kiedy ich nie spostrzegam ). Lepiej już zamilknękunzang pisze:Gdy ''czysta'' miesza się Tobie z ''nieczystą'', to chodzi Tobie w tym kontekście o nieczyste postrzeganie /nieczysta wizja/ i czyste postrzeganie /czysta wizja/?
gt
- GreenTea
- ex Global Moderator
- Posty: 4530
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Vajrayana
Re: Czym jest energia?
Chyba ułożyłam sobie pytanie do mojego nauczyciela Ot, jakie pożytki płyną z udziału w dyskusjach na forum
gt
gt
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Czym jest energia?
To co napiszę dotyczy buddyjskich nauk na poziomie "fizjologii tantrycznej".amogh pisze:A prana? (Czy to już nie buddyzm raczej)?
Otóż, termin Prana odnosi się tutaj do jednego z pięciu podstawowych wiatrów(energii) w naszym ciele subtelnym. Dokładnie do wiatru podtrzymującego życie sanskr. Prana znajdującego się w centrum serca sanskr. dharmakaja czakra.
Często spotykanym błędem jest używanie terminu Prana jako ogólnej nazwy energii. Oczywiście to co tutaj napisałem odnosi się do nauk buddyzmu wadżrajany.
odczuwaj dobro
- GreenTea
- ex Global Moderator
- Posty: 4530
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Vajrayana
Re: Czym jest energia?
A ja może jeszcze dojaśnię swoje, pospałam trochę, więc jestem nieco przytomniejsza.
Zgodnie z nauką Mahajany, Budda przejawia się w świecie dualizmu (aby wyzwalać wszystkie istoty) poprzez trzy ciała (Kaje): Dharmakaję, Sambhogakaję i Nirmanakaję.
W wadżrajanie przyjmuje się, że choć pełną Nirmanakaję zamanifestował Budda Siakjamuni i Buddowie przed nim, to również mistrzowie wadżrajany mogą odradzać się w ludzkim ciele emanacji (tulku), a także różne zjawiska można uważać za ekspresję ciała lamy.
Jeżeli dobrze rozumiem, to Nirmanakaja jest ciałem manifestującym się zwykłym ludziom (dla ich pożytku), a z kolei Sambhogakaja to ciało manifestujące się bodhisattwom na dziesięciu poziomach. Obie te Kaje nazywane są „Rupakaja” czyli „ciałami formy” - w przeciwieństwie do Dharmakaji osiąganej dla własnego pożytku, która jest istotą i podstawą wszystkiego, pustością, takością, mądrością (mówi się tutaj o Jniana-Dharmakaja, czyli mądrości i Swabhawikakaja czyli pustości, takości).
Miałam wrażenie, Kunzang, że swoją wcześniejszą wypowiedź na temat przejawiania się wysiłkowej i bezwysiłkowej energii odniosłeś do Dharmakaji. Natomiast nie bardzo wiem, na ile Nirmanakaja i Sambhogakaja są energetycznie „wysiłkowe”, a na ile „niewysiłkowe”.
Podobnie, jak to się ma z Czystymi Krainami (polami mocy) Buddów.
Ps.
W listach, które podesłał Booker, Mistrz mówi o „absolutnej” energii, do której może podłączyć się medytujący, ale to chyba bardziej taoistyczne podejście, co? Jest w buddyzmie coś takiego jak „absolutna” energia? Jeśli już, to ja ją kojarzę właśnie z Kajami i Czystymi Krainami.
Pozdrawiam, gt
Zgodnie z nauką Mahajany, Budda przejawia się w świecie dualizmu (aby wyzwalać wszystkie istoty) poprzez trzy ciała (Kaje): Dharmakaję, Sambhogakaję i Nirmanakaję.
W wadżrajanie przyjmuje się, że choć pełną Nirmanakaję zamanifestował Budda Siakjamuni i Buddowie przed nim, to również mistrzowie wadżrajany mogą odradzać się w ludzkim ciele emanacji (tulku), a także różne zjawiska można uważać za ekspresję ciała lamy.
Jeżeli dobrze rozumiem, to Nirmanakaja jest ciałem manifestującym się zwykłym ludziom (dla ich pożytku), a z kolei Sambhogakaja to ciało manifestujące się bodhisattwom na dziesięciu poziomach. Obie te Kaje nazywane są „Rupakaja” czyli „ciałami formy” - w przeciwieństwie do Dharmakaji osiąganej dla własnego pożytku, która jest istotą i podstawą wszystkiego, pustością, takością, mądrością (mówi się tutaj o Jniana-Dharmakaja, czyli mądrości i Swabhawikakaja czyli pustości, takości).
Miałam wrażenie, Kunzang, że swoją wcześniejszą wypowiedź na temat przejawiania się wysiłkowej i bezwysiłkowej energii odniosłeś do Dharmakaji. Natomiast nie bardzo wiem, na ile Nirmanakaja i Sambhogakaja są energetycznie „wysiłkowe”, a na ile „niewysiłkowe”.
Podobnie, jak to się ma z Czystymi Krainami (polami mocy) Buddów.
Ps.
W listach, które podesłał Booker, Mistrz mówi o „absolutnej” energii, do której może podłączyć się medytujący, ale to chyba bardziej taoistyczne podejście, co? Jest w buddyzmie coś takiego jak „absolutna” energia? Jeśli już, to ja ją kojarzę właśnie z Kajami i Czystymi Krainami.
Pozdrawiam, gt
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Czym jest energia?
Z punktu widzenia aktywności Buddy ( o energii nic nie słyszałam w buddyjskich naukach) przejawianie się i pomaganie innym w postaci bóstw sambhogakaji jak i nirmanakaji jest spontaniczne, bez wysiłku.
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Czym jest energia?
Jest to wyjaśnione w mowie pt. "Pomyłka". Chodzi o punkt wyjaśninany na Kole Zen w miejscu 270 stopni.GreenTea pisze: W listach, które podesłał Booker, Mistrz mówi o „absolutnej” energii, do której może podłączyć się medytujący, ale to chyba bardziej taoistyczne podejście, co? Jest w buddyzmie coś takiego jak „absolutna” energia? Jeśli już, to ja ją kojarzę właśnie z Kajami i Czystymi Krainami.
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Czym jest energia?
Trzeba tutaj doprecyzować chociaż niektóre rzeczy. Otóż,GreenTea pisze:A ja może jeszcze dojaśnię swoje, pospałam trochę, więc jestem nieco przytomniejsza.
Zgodnie z nauką Mahajany, Budda przejawia się w świecie dualizmu (aby wyzwalać wszystkie istoty) poprzez trzy ciała (Kaje): Dharmakaję, Sambhogakaję i Nirmanakaję.
W wadżrajanie przyjmuje się, że choć pełną Nirmanakaję zamanifestował Budda Siakjamuni i Buddowie przed nim, to również mistrzowie wadżrajany mogą odradzać się w ludzkim ciele emanacji (tulku), a także różne zjawiska można uważać za ekspresję ciała lamy.
1.
Należy pamiętać, że wadżrajana stanowi część nauk mahajany.
2.
Nirmanakaja jest zawsze pełna.
Nirmanakaja - kaja emanacji – To odnosi się do Buddów, którzy prowadzą zwykłe czujące istoty. Chodzi tu o historyczne, fizyczne postacie, to są Nirmanakaje.
Pięć właściwości Nirmanakaji:
1. Nauczyciel. To będą różne formy, w jakich przejawia się Nirmanakaja. Mogą to być:
- Najwyższa Nirmanakaja. Na przykład Budda Siakjamuni.
- Rozmaite Nirmanakaje. Są to różne rozmaite emanacje Nirmanakaji, jakie pojawiają się by pracować dla dobra czujących istot. Może to być aktywność Buddy, która przejawi się w formie zwierzęcia, albo w formie różnych ludzi, którzy w ten czy inny sposób będą pomagać innym.
- Nirmanakaja artystyczna. Budda może pojawić się na przykład w formie artystów, którzy zachęcają innych do porzucenia czynienia zła.
2. Miejsce. Nirmanakaje nauczają zarówno w czystych krainach jak i nieczystych krainach. Istnieją takie czyste krainy Nirmanakaji jak na przykład Szambala. Nirmanakaje nauczają również w nieczystych światach jak na przykład nasz świat Dżambudwipa.
3. Orszak. Nauk Nirmanakaji mogą słuchać i uczyć się wszystkie te istoty, które oczyściły
się z grubszych zaciemnień umysłu.
4. Dharma. Nirmanakaja może nauczać zarówno Mahajanę lub, Hinajanę w zależności od
potrzeb istot.
5. Czas. Nirmanakaja "naucza" zawsze.
Kiedy ktoś urzeczywistnił Dharmakaję to jej naturą, właściwością jest, że spontanicznie emanuje dwie foremne Kaje dla dobra istot. Nie jest możliwe urzeczywistnienie Dharmakaji bez tych aktywności połowicznie tylko dla siebie. Stan Buddy jest jednością wszystkich trzech Kaji.GreenTea pisze:
Jeżeli dobrze rozumiem, to Nirmanakaja jest ciałem manifestującym się zwykłym ludziom (dla ich pożytku), a z kolei Sambhogakaja to ciało manifestujące się bodhisattwom na dziesięciu poziomach. Obie te Kaje nazywane są „Rupakaja” czyli „ciałami formy” - w przeciwieństwie do Dharmakaji osiąganej dla własnego pożytku, która jest istotą i podstawą wszystkiego, pustością, takością, mądrością (mówi się tutaj o Jniana-Dharmakaja, czyli mądrości i Swabhawikakaja czyli pustości, takości)
swabhawikakaja nie jest jakąś oddzielną kają, oznacza ona, nierozdzielność trzech Kaji. Mimo że te trzy Kaje omawia się osobno, to jednak w esencji są tym samym nie można ich od siebie oddzielić. skąd wzięłaś ten podział? nie ma innej dharmakaji. Warto zapoznać się np. ze znaczeniem mantry pustki: om siunjata dżniana...GreenTea pisze: (mówi się tutaj o Jniana-Dharmakaja, czyli mądrości i Swabhawikakaja czyli pustości, takości).
Sambhogakaja i nirmanakaja są spontaniczną bez wysiłkową aktywnością dla dobra czujących istot.GreenTea pisze: Miałam wrażenie, Kunzang, że swoją wcześniejszą wypowiedź na temat przejawiania się wysiłkowej i bezwysiłkowej energii odniosłeś do Dharmakaji. Natomiast nie bardzo wiem, na ile Nirmanakaja i Sambhogakaja są energetycznie „wysiłkowe”, a na ile „niewysiłkowe”.
Podobnie, jak to się ma z Czystymi Krainami (polami mocy) Buddów.
Pogrzeb w materiałach na temat wiatrów(waju, lung), kanałów(nadi, tsa) i esencji(bindu, tigle).GreenTea pisze: Ps.
W listach, które podesłał Booker, Mistrz mówi o „absolutnej” energii, do której może podłączyć się medytujący, ale to chyba bardziej taoistyczne podejście, co? Jest w buddyzmie coś takiego jak „absolutna” energia? Jeśli już, to ja ją kojarzę właśnie z Kajami i Czystymi Krainami.
Pozdrawiam, gt
Być może to pomoże ci lepiej zrozumieć jakkolwiek pojętą "energię" w kontekście nauk buddy. Oczywiście nauk wadżrajany.
Pa,
odczuwaj dobro
- iwanxxx
- Admin
- Posty: 5373
- Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Buddhadharma
- Lokalizacja: Toruń
Re: Czym jest energia?
Jakbyście dodawali jeszcze, która szkoła mówi, to co przedstawiacie, to była by pełnia szczęścia
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Czym jest energia?
Witam
Od strony dzogczen mamy co następuje. Przede wszystkim mamy Podstawę, która postrzega zarówno sansarę jak i nirvanę /jest podstawa dla obydwu/. To co manifestuje się jako sansara, może wikłałć w bycie w niej, lub może być ścieżka prowadząca do nirvany.
Podstawa ma dwa aspekty: śunjatę, która jest podstawą dla zamanifestowania się wizji świateł i promieni. Oraz mamy rigpę, która jest podstawą dla zamanifestowania się pięciu splamień, lub pięciu mądrości. I jedno i drugie jest rozumiane jako cal /rtsal, tsal/, czyli energia rozumiana tu jako wizja, czyli jaklo to, co przejawia się jako świat zewnętrzny /świat dźwięków, świateł i promieni - form/, oraz jako wizja wewnętrzna rozumiana jako stosunek do owej manifestacji dźwięków świateł i promieni. To wszystko jest cal. W ramach tego mamy trzy główne cal, dalej sześć doświadczeń pustki, sześć rodzajów rigpy, które są obecne w owych doświadczeniach pustki itd... Tak, czy inaczej w dzogczen wszystko to, co manifestuje się z podstawy jest rozumiane jako energia podstawy, jako ruch.
Formy sambhogakaji znajdują się na poziomie przedatomowym - są one manifestacjami światła. Niemniej są przejawieniem się dharmakaji, są ruchem dharmakaji /dharmakaja jest poza ruchem/, jej przejawieniem się rozumianym jako energia dharmakaji.
Pozdrawiam
kunzang
Tu też jestem ciekaw jak to jest rozumiane w wadżrajanie.GreenTea pisze:(...) Nie, nie, nie - nie łącz tego wszystkiego, to jest po prostu wyliczanka: pola mocy oddzielnie i kaje oddzielnie. Próbuję wyobrazić sobie, że naszą "fizyczną" (znaną z fizyki) energię przenika ta "czysta" energia (przenika - nie przenika, no, w każdym razie "gdzieś" jest, bo przecież mamy zrealizowanych oświeconych buddów). I teraz na przykład: nirmanakaja, czyli "ciało emanacji buddy" albo sambogakaja, czyli "stan (ciało) radości buddy" - czy one funkcjonują jako "czyste" energie? Albo Czysta Kraina Amithaby - to jaka to energia? ta znana z fizyki, czy nie?
Od strony dzogczen mamy co następuje. Przede wszystkim mamy Podstawę, która postrzega zarówno sansarę jak i nirvanę /jest podstawa dla obydwu/. To co manifestuje się jako sansara, może wikłałć w bycie w niej, lub może być ścieżka prowadząca do nirvany.
Podstawa ma dwa aspekty: śunjatę, która jest podstawą dla zamanifestowania się wizji świateł i promieni. Oraz mamy rigpę, która jest podstawą dla zamanifestowania się pięciu splamień, lub pięciu mądrości. I jedno i drugie jest rozumiane jako cal /rtsal, tsal/, czyli energia rozumiana tu jako wizja, czyli jaklo to, co przejawia się jako świat zewnętrzny /świat dźwięków, świateł i promieni - form/, oraz jako wizja wewnętrzna rozumiana jako stosunek do owej manifestacji dźwięków świateł i promieni. To wszystko jest cal. W ramach tego mamy trzy główne cal, dalej sześć doświadczeń pustki, sześć rodzajów rigpy, które są obecne w owych doświadczeniach pustki itd... Tak, czy inaczej w dzogczen wszystko to, co manifestuje się z podstawy jest rozumiane jako energia podstawy, jako ruch.
Formy sambhogakaji znajdują się na poziomie przedatomowym - są one manifestacjami światła. Niemniej są przejawieniem się dharmakaji, są ruchem dharmakaji /dharmakaja jest poza ruchem/, jej przejawieniem się rozumianym jako energia dharmakaji.
Pozdrawiam
kunzang
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Czym jest energia?
Witam
Prana znaczy tyle, co siła życiowa jest ona wiatrem oddechu, lungiem oddechu. Niemniej pojęcie lung /wiatr/ mówi o tym, iż mamy do czynienia z energią, tak też ogólnie rozumiane /prezentowane/ jest pojecie prana.
Lungi /wiatry/ sa różne. Są różne ich klasyfikacje a w ramach nich, ich ilości. W dzogczen mamy dziewięć głównych lungów, które odnoszą sie do dziewięciu podstawowych manifestacji /tendencji/ sansary /tzw wiatrów karmicznych/.
W ramach jednostki rozumianej jako istota ludzka, mamy w zależności od klasyfikacji różną ilość lungów /od pięciu głównych poczynając na kilkunastu z których wynika kilkaset, kończąc/. Jednym z tych lungów tyczących się jednostki jest lung siły życiowej, wiatr siły życiowej - zwany praną. Jenak jeżeli pranę rozumiemy jaka energię /podobnie jak lung - wiatr - rozumiany jest jako energia/, to tak jak mamy wiatr idący ku górze, czy wiatr podobny ogniu, to mówimy wtedy o nim jako o pranie idącej ku górze, czy pranie podobnej ogniu. Istotnym tu jest kontekst w jakim dane ruchy /wiatry/ są prezentowane i przez jakich nauczycieli. Chodzi o to, do czego konkretnie dany opis lungu /zestawu danych lungów/ się odnosi i co w sobie niesie.
Termin prana, to termin sanskrycki i bywa on różnie rozumianym.
Paolo - jaki jest sanskrycki termin oddający pojęcie ''energia'' ? Lub inaczej, jaki jest sanskrycki termin do którego odnosi się /na którym bazuje/ tybetańskie pojęcie: lung?
Pozdrawiam
kunzang
To jest kwestia terminów. Lung znaczy wiatr, znaczy ruch, ruch znaczy energia.paolo pisze:To co napiszę dotyczy buddyjskich nauk na poziomie "fizjologii tantrycznej".amogh pisze:A prana? (Czy to już nie buddyzm raczej)?
Otóż, termin Prana odnosi się tutaj do jednego z pięciu podstawowych wiatrów(energii) w naszym ciele subtelnym. Dokładnie do wiatru podtrzymującego życie sanskr. Prana znajdującego się w centrum serca sanskr. dharmakaja czakra.
Często spotykanym błędem jest używanie terminu Prana jako ogólnej nazwy energii. Oczywiście to co tutaj napisałem odnosi się do nauk buddyzmu wadżrajany.
Prana znaczy tyle, co siła życiowa jest ona wiatrem oddechu, lungiem oddechu. Niemniej pojęcie lung /wiatr/ mówi o tym, iż mamy do czynienia z energią, tak też ogólnie rozumiane /prezentowane/ jest pojecie prana.
Lungi /wiatry/ sa różne. Są różne ich klasyfikacje a w ramach nich, ich ilości. W dzogczen mamy dziewięć głównych lungów, które odnoszą sie do dziewięciu podstawowych manifestacji /tendencji/ sansary /tzw wiatrów karmicznych/.
W ramach jednostki rozumianej jako istota ludzka, mamy w zależności od klasyfikacji różną ilość lungów /od pięciu głównych poczynając na kilkunastu z których wynika kilkaset, kończąc/. Jednym z tych lungów tyczących się jednostki jest lung siły życiowej, wiatr siły życiowej - zwany praną. Jenak jeżeli pranę rozumiemy jaka energię /podobnie jak lung - wiatr - rozumiany jest jako energia/, to tak jak mamy wiatr idący ku górze, czy wiatr podobny ogniu, to mówimy wtedy o nim jako o pranie idącej ku górze, czy pranie podobnej ogniu. Istotnym tu jest kontekst w jakim dane ruchy /wiatry/ są prezentowane i przez jakich nauczycieli. Chodzi o to, do czego konkretnie dany opis lungu /zestawu danych lungów/ się odnosi i co w sobie niesie.
paolo pisze: (...) Często spotykanym błędem jest używanie terminu Prana jako ogólnej nazwy energii. (...)
Termin prana, to termin sanskrycki i bywa on różnie rozumianym.
Paolo - jaki jest sanskrycki termin oddający pojęcie ''energia'' ? Lub inaczej, jaki jest sanskrycki termin do którego odnosi się /na którym bazuje/ tybetańskie pojęcie: lung?
Pozdrawiam
kunzang
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Czym jest energia?
Witam
Pozdrawiam
kunzang
W mym przypadku cały czas prezentuję swe zrozumienie od strony dzogczen /zakładam, że wyraźnie to zaznaczam/.iwanxxx pisze:Jakbyście dodawali jeszcze, która szkoła mówi, to co przedstawiacie, to była by pełnia szczęścia
Pozdrawiam
kunzang
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Czym jest energia?
Co do mnie podane wcześniej linki to jest to zen koreański, seon (Sŏn).kunzang pisze:Witam
W mym przypadku cały czas prezentuję swe zrozumienie od strony dzogczen /zakładam, że wyraźnie to zaznaczam/.iwanxxx pisze:Jakbyście dodawali jeszcze, która szkoła mówi, to co przedstawiacie, to była by pełnia szczęścia
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Czym jest energia?
Tak, ale w kontekście nauk o kanałach czakrach itd. Prana odnosi się wyłącznie do wiatru podtrzymującego życie, albo inaczej siły życiowej przebywającego w centrum serca. Tak to jest przedstawione w sanskryckich tekstach. Współcześnie panuje tutaj swego rodzaju dowolność. Niektórzy posuwają się do tego, że przenoszą na grunt wadżrajany np. pojęcie śiakti... Tradycyjnie używanym sanskryckim terminem jest "Waju" - wiatr, stąd w tantrze buddyjskiej mówi się o wiatrach.kunzang pisze:Witam
To jest kwestia terminów. Lung znaczy wiatr, znaczy ruch, ruch znaczy energia.paolo pisze:To co napiszę dotyczy buddyjskich nauk na poziomie "fizjologii tantrycznej".amogh pisze:A prana? (Czy to już nie buddyzm raczej)?
Otóż, termin Prana odnosi się tutaj do jednego z pięciu podstawowych wiatrów(energii) w naszym ciele subtelnym. Dokładnie do wiatru podtrzymującego życie sanskr. Prana znajdującego się w centrum serca sanskr. dharmakaja czakra.
Często spotykanym błędem jest używanie terminu Prana jako ogólnej nazwy energii. Oczywiście to co tutaj napisałem odnosi się do nauk buddyzmu wadżrajany.
Prana znaczy tyle, co siła życiowa jest ona wiatrem oddechu, lungiem oddechu. Niemniej pojęcie lung /wiatr/ mówi o tym, iż mamy do czynienia z energią, tak też ogólnie rozumiane /prezentowane/ jest pojecie prana.
Lungi /wiatry/ sa różne. Są różne ich klasyfikacje a w ramach nich, ich ilości. W dzogczen mamy dziewięć głównych lungów, które odnoszą sie do dziewięciu podstawowych manifestacji /tendencji/ sansary /tzw wiatrów karmicznych/.
W ramach jednostki rozumianej jako istota ludzka, mamy w zależności od klasyfikacji różną ilość lungów /od pięciu głównych poczynając na kilkunastu z których wynika kilkaset, kończąc/. Jednym z tych lungów tyczących się jednostki jest lung siły życiowej, wiatr siły życiowej - zwany praną. Jenak jeżeli pranę rozumiemy jaka energię /podobnie jak lung - wiatr - rozumiany jest jako energia/, to tak jak mamy wiatr idący ku górze, czy wiatr podobny ogniu, to mówimy wtedy o nim jako o pranie idącej ku górze, czy pranie podobnej ogniu. Istotnym tu jest kontekst w jakim dane ruchy /wiatry/ są prezentowane i przez jakich nauczycieli. Chodzi o to, do czego konkretnie dany opis lungu /zestawu danych lungów/ się odnosi i co w sobie niesie.
paolo pisze: (...) Często spotykanym błędem jest używanie terminu Prana jako ogólnej nazwy energii. (...)
Termin prana, to termin sanskrycki i bywa on różnie rozumianym.
Paolo - jaki jest sanskrycki termin oddający pojęcie ''energia'' ? Lub inaczej, jaki jest sanskrycki termin do którego odnosi się /na którym bazuje/ tybetańskie pojęcie: lung?
Pozdrawiam
kunzang
Istnieje pięć podstawowych wiatrów sanskr. waju, tyb. lung:
1. Wiatr podtrzymujący życie - Prana – zawsze znajduje się w Avadhuti(tyb. Tsa Uma)
2. Wiatr podobny do ognia - Samana -związany jest z procesem trawienia i przyjmowaniem esencji substancji odżywczych do ciała.
3. Wiatr prowadzący w dół - Apana - Odpowiada za wydalanie nieczystości z organizmu.
4. Wiatr prowadzący do góry - Udana - Odpowiada za oddychanie, przełykanie, mówienie.
5. Wszech przenikający wiatr - vjama - Odpowiada za zdolność poruszania się.
odczuwaj dobro
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Czym jest energia?
Ja pisałam z punktu widzenia Uttaratantry - to jest mahajana. trzeci obrot kołem Dharmy.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Czym jest energia?
Witam
Nie o to Ciebie pytam Pytam, co jest odpowiednikiem lung w saksrycie. Lung nie znaczy siła życiowa jako prana /zgodnie z tym co piszesz/, tylko znaczy wiatr rozumiany jako energia - pytam jaki jest odpowiednik sanskrycki pojęcia lung ?
paolo pisze: Tak, ale w kontekście nauk o kanałach czakrach itd. Prana odnosi się wyłącznie do wiatru podtrzymującego życie, albo inaczej siły życiowej przebywającego w centrum serca.
Nie o to Ciebie pytam Pytam, co jest odpowiednikiem lung w saksrycie. Lung nie znaczy siła życiowa jako prana /zgodnie z tym co piszesz/, tylko znaczy wiatr rozumiany jako energia - pytam jaki jest odpowiednik sanskrycki pojęcia lung ?
paolo pisze: Istnieje pięć podstawowych wiatrów sanskr. waju, tyb. lung:
1. Wiatr podtrzymujący życie - Prana – zawsze znajduje się w Avadhuti(tyb. Tsa Uma)
2. Wiatr podobny do ognia - Samana -związany jest z procesem trawienia i przyjmowaniem esencji substancji odżywczych do ciała.
3. Wiatr prowadzący w dół - Apana - Odpowiada za wydalanie nieczystości z organizmu.
4. Wiatr prowadzący do góry - Udana - Odpowiada za oddychanie, przełykanie, mówienie.
5. Wszech przenikający wiatr - vjama - Odpowiada za zdolność poruszania się.
paolo pisze: To co tu wymieniasz, to jest pięć podstawowych /jest ich więcej w zależności od klasyfikacji/ wiatrów odnoszących się do istoty ludzkiej - stricte do istoty ludzkiej. Zatem, pierwszy /wymieniony przez Ciebie/ to jest prana, a pozostałe, jak rozumiem wg Ciebie praną nie są, wiec czym zatem są? Co znaczy tu słowo lung? Znaczy wiatr, ale czym jest wiatr?
To co podałeś, są to nie wszystkie /nawet w wdżrajanie/ a główne lungi odnoszące sie do bezpośrednio do istoty ludzkiej /co jest tu istotnym/, a te, są zawarte /tu posłużę się w klasyfikacją mej szkoły - yungdrung bon/ zawierają się w dziewięciu lungach odnoszących sie do całego przejawienia a w tym istoty ludzkiej rzecz jasna. Są to wiatry karmiczne:
- zasadniczy wiatr /energia/ natury
- wiatr mądrości
- wiatr wrodzonej świadomości
- wiatr poruszającego się umysłu
- przymuszający /wymuszający/ wiatr karmiczny
- gruby wiatr emocjonalny
- wiatr powodujący choroby
- wiatr istnienia
- wiatr niszczący /wiatr niszczącej ery/
Pozdrawiam
kunznag
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Czym jest energia?
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Jest w tym pewien haczyk. Zarówno szkoła karma kagyu jak i ningmapa, to wdżrajana, ale to nie znaczy, że wszystko w ramach owej wadżrajany w tych szkołach jest rozumiane tak samo - bywa różnie. Tak więc, nie odnosiłbym się tutaj do tego co rozumie się jako jako wdżrajana, i co jest rozumiane jako wadżrajana, tylko do tybetu, ponieważ nie tyczy się to tylko szkół tybetańskich, a w zwiazku z tym, odniósłbym się tu do konkretnych szkół /tybetańskich/, pominąwszy owo określenie ''wadżrajana'', bo ta bywa różna i nie ogranicza sie tylko do tybetu. Była już mowa o tym na tym forum.paolo pisze:(...)
Pogrzeb w materiałach na temat wiatrów(waju, lung), kanałów(nadi, tsa) i esencji(bindu, tigle).
Być może to pomoże ci lepiej zrozumieć jakkolwiek pojętą "energię" w kontekście nauk buddy. Oczywiście nauk wadżrajany.
Pa,
Pozdrawiam
kunzang
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Czym jest energia?
Proszę czytaj uważnie bo:kunzang pisze:Witam
paolo pisze: Tak, ale w kontekście nauk o kanałach czakrach itd. Prana odnosi się wyłącznie do wiatru podtrzymującego życie, albo inaczej siły życiowej przebywającego w centrum serca.
Nie o to Ciebie pytam Pytam, co jest odpowiednikiem lung w saksrycie. Lung nie znaczy siła życiowa jako prana /zgodnie z tym co piszesz/, tylko znaczy wiatr rozumiany jako energia - pytam jaki jest odpowiednik sanskrycki pojęcia lung ?paolo pisze: Istnieje pięć podstawowych wiatrów sanskr. waju, tyb. lung:
1. Wiatr podtrzymujący życie - Prana – zawsze znajduje się w Avadhuti(tyb. Tsa Uma)
2. Wiatr podobny do ognia - Samana -związany jest z procesem trawienia i przyjmowaniem esencji substancji odżywczych do ciała.
3. Wiatr prowadzący w dół - Apana - Odpowiada za wydalanie nieczystości z organizmu.
4. Wiatr prowadzący do góry - Udana - Odpowiada za oddychanie, przełykanie, mówienie.
5. Wszech przenikający wiatr - vjama - Odpowiada za zdolność poruszania się.paolo pisze: To co tu wymieniasz, to jest pięć podstawowych /jest ich więcej w zależności od klasyfikacji/ wiatrów odnoszących się do istoty ludzkiej - stricte do istoty ludzkiej. Zatem, pierwszy /wymieniony przez Ciebie/ to jest prana, a pozostałe, jak rozumiem wg Ciebie praną nie są, wiec czym zatem są? Co znaczy tu słowo lung? Znaczy wiatr, ale czym jest wiatr?
To co podałeś, są to nie wszystkie /nawet w wdżrajanie/ a główne lungi odnoszące sie do bezpośrednio do istoty ludzkiej /co jest tu istotnym/, a te, są zawarte /tu posłużę się w klasyfikacją mej szkoły - yungdrung bon/ zawierają się w dziewięciu lungach odnoszących sie do całego przejawienia a w tym istoty ludzkiej rzecz jasna. Są to wiatry karmiczne:
- zasadniczy wiatr /energia/ natury
- wiatr mądrości
- wiatr wrodzonej świadomości
- wiatr poruszającego się umysłu
- przymuszający /wymuszający/ wiatr karmiczny
- gruby wiatr emocjonalny
- wiatr powodujący choroby
- wiatr istnienia
- wiatr niszczący /wiatr niszczącej ery/
Pozdrawiam
kunznag
1.
Napisałem wyraźnie PIĘĆ PODSTAWOWYCH WIATRÓW ENERGII. Nigdzie nie napisałem, że jest tylko pięć wiatrów energii.
2.
Powtarzam jeszcze raz Prana jest nazwą waju tyb. lung podtrzymującego życie znajdującego się w centrum serca. Pozostałe waju tyb. lung też mają swoje charakterystyczne nazwy odpowiadające ich funkcjom.
3.
PYTAŁEŚ O TERMIN więc ci odpowiedziałem sanskryckim odpowiednikiem tybetańskiego terminu lung, jest sanskrycki termin waju.
Natomiast termin Prana prawidłowo powinien być użyty jako nazwa wiatru tyb. lung sanskr. waju podtrzymującego życie, który po tybetańsku nazywa się sok lung a w sanskrycie Prana.
Termin Prana jest tylko nazwą pewnego wiatru a nie inną kategorią przypuśćmy: waju, prana itp. Dlatego mówi się o pięciu podstawowych wiatrach. Każdy z nich ma swoją własną nazwę.
Współcześnie termin waju i prana niekiedy używane są wymiennie co prowadzi czasem do nieporozumień. Lama Rinczen na kursie medytacji VIII Karmapy wyraźnie o tym wspominał i podkreślił ten punkt.
odczuwaj dobro
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Czym jest energia?
Uważaj żebyś na nim nie zawisłkunzang pisze:
Jest w tym pewien haczyk.
Pozdrawiam
kunzang
Kiedy komuś proponuję np. weź sobie buddyjską książkę i poczytaj sobie na temat dharmy. Nie muszę od razu wskazywać na konkretną tradycję. Kiedy piszę w naukach wadżrajany to jest oczywiste, że wskazuje ogólnie miejsce gdzie na ten temat może coś znaleźć. I nie ma tutaj znaczenia czy sięgnie po książkę z tej czy innej tradycji wadżrajany. Rozmawiamy ogólnie o energii w szeroko pojętym buddyzmie. Idąc twoim tropem powinieneś najpierw zapytać atomuse co ma na myśli pisząc dharmy. Czy chodzi jej o dharmę Buddy czy chodzi jej o inne znaczenie pojęcia dharmy - jako zjawisko(od rdzenia dhr - podtrzymywać), itd.
I pamiętaj o haczyku
odczuwaj dobro
- GreenTea
- ex Global Moderator
- Posty: 4530
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Vajrayana
Re: Czym jest energia?
W moim przypadku: tradycja Kagyu buddyzmu tybetańskiego i nauki Mahamudry w tej szkole (albo mój prywatny wymysł, jeśli coś źle rozumiem ). Podczas pisania postów w tym wątku posiłkowałam się częściowo „Skarbnicą wiedzy” Dziamgona Kongtrula Lodro Taje, która stanowi filozoficzną podstawę nauczania tybetańskich lamów.booker pisze:Co do mnie podane wcześniej linki to jest to zen koreański, seon (Sŏn).kunzang pisze:WitamW mym przypadku cały czas prezentuję swe zrozumienie od strony dzogczen /zakładam, że wyraźnie to zaznaczam/.iwanxxx pisze:Jakbyście dodawali jeszcze, która szkoła mówi, to co przedstawiacie, to była by pełnia szczęścia