Lo'tsa'wa pisze:Witam
Czy mógłby ktoś wskazać mi "kto jest kim" na tej tance:
http://www.himalayanart.org/image.cfm/15545.html ?
Zgaduje, że na samej górze jest Vajradhara, rozpoznaje też Karmapę. Nie rozpoznaje Tilopy, Naropy i Maitripy i reszty postaci.

Witaj,
Postanowiłem ruszyć swoje cztery litery i napisać, co nieco na temat tej tanki. Może będzie z tego trochę pożytku.
WADŻRADHARA
Na szczycie znajduje się Wadżradhara „dzierżawca wadżry” w formie sambhogakai siedzi w pozycji wadżry. Ramiona ma skrzyżowane w formie wadżrahumkara mudra, natomiast dłonie trzymające wadżrę i dzwonek ułożone są w formie tardżani mudra.
TILOPA
Po lewej stronie(patrząc od nas) znajduje się Tilopa. Siedzi on w pozycji sanskr. ardhaparyaṅkāsana, inna nazwa lalitāsana. W lewej dłoni trzyma rybę.
NAROPA
Po prawej stronie w podobnej pozycji siedzi Naropa w prawej dłoni trzyma kapalę wypełnioną amrtą. Lewą dłoń trzyma w geście khaṭakamudra.
MAITRIPA
Na dole po lewej znajduje się Maitripa, ubrany w szaty mnicha. Na głowie ma czapkę pandity. Dokładnie mówiąc jest to tzw. czapka Nagardżuny, co symbolizuje dogłębność nauk. Na podstawie tanki trudno ustalić, jaki jest to rodzaj czapki Nagardżuny. W lewej dłoni trzyma kapalę wypełnioną amrtą. Prawą dłoń trzyma w geście abhaya mudra. Z tyłu znajduje się kosz nauk( sutr, winaji i abhidharmy)jest to symbol duchowego pożywienia Tripitaki. Podobno podczas soborów buddyjskich teksty buddyjskie gromadzono w tego typu koszach.
KHJUNGPO NALDZIOR
Po prawej podobnie ubrany siedzi Khyngo Naldzior. Na głowie ma czapkę Pandity(uczonego). Na lotosie znajduje się tekst dharmy, na nim stoi miecz mądrości. Są to symbole rozległej wiedzy i urzeczywistnienia Naldziora. Prawą dłoń trzyma w geście bhumisparsia mudra(dotykania ziemi)
MILAREPA
Na dole w pozycji maharajalilasana siedzi Milarepa. Patrzy w nieograniczoną przestrzeń. Kciukiem prawej dłoni lekko uciska pewien punkt energetyczny pozwalający kontrolować pewne wiatry energii i uzyskać stan spokoju, oraz głębsze doświadczenie pustki. Z tyłu za Milarepą, po jego lewej stronie znajduje się tzw. kosz nauk.
GAMPOPA(?)
Po prawej stronie ubrany w szaty mnicha w wadżrasanie na głowie ma czapke Gampopy. W dłoniach ułożonych w geście dhyani mudra trzyma klejnot cintamani.
Poniżej znajduje się dwóch najważniejszych(spośród czterech głównych uczniów) uczniów Gampopy: I Karmapa i Phagmodrukpa.
I KARMAPA
Poniżej znajduje się Dysum Czienpa I Karmapa. Siedzi on w wadżrasana, dłonie ma ułożone w geście nauczania dharmy dharmacakrapravartana mudra. Na głowie ma wadżra koronę.
PHAGMODRUKPA
Ubrany w szaty mnicha, siedzi w pozycji wadżry. Lewa dłoń ułożona w geście Dhyana mudra, trzyma klejnot cintamani. Prawa dłoni ułożona w geście bhumisparśa mudra.
Gampopy nie jestem pewien na sto procent. Nauczyciele często znani są pod różnymi imionami. Czasem przysparza to trudności w ich rozpoznaniu. Szczególnie lamów z odległej przeszłości.
MARPA
W centrum znajduje się Marpa siedzi w pozycji sanskr. sukhāsana. Dłonie ma ułożone na kolanach wnętrzem skierowane do ziemi. Jest to typowa pozycja medytacyjna w szkole Karma Kagyu. Marpa ma otwarte oczy. W tradycji karma kagyu podczas medytacji zaleca się mieć oczy otwarte. Szczególnie podczas praktyki mahamudry mamy oczy otwarte a wzrok skierowany na wprost przed siebie.
Poniżej na stole ustawione są ofiary ganaczakry. W centrum znajduje się torma ofiarna. W kapalach znajdują się substancje metod i mądrości. W kapali na trójnogu z małych czaszek znajduje się nektar mądrości. Ponadto biała rzepa, rybie mięso itd.
Poniżej znajdują się tradycyjne ofiary, czerwony koral, kły słonia, klejnoty cintamani, oraz inne symbole pomyślności oraz symbole czakrawartina. Widzę tam symbol cennego generała, cennej królowej…Na przykład w komentarzach do praktyki ofiarowania mandali znajdziesz szczegółowy opis ostatnich wspomnianych przeze mnie ofiar.