Lo'tsa'wa pisze:
Informacje o tym, że po śmierci Nydahla ośrodkami DD zaopiekuje się Taje Dordże wziąłem stąd:
http://www.karmapa.org/
Nad samymi nowościami jest link o nazwie "All centers under the spiritual guidance of H.H the 17th Karmapa Trinley Taje Dorje" i tam wymienione są ośrodki europejskie. Zrozumiałem to tak, że skoro szefem tych ośrodków jest TD, to po śmierci O. Nydahla Karmapa nadal będzie ich szefem.
Nie wiem. Być może tak, być może nie. Wymienione są tam również ośrodki m.in. Szamarpy zrzeszone w sandze Bodhipath. Nie jestem pewien, czy po śmierci Szamarpy bezpośrednim przełożonym tych ośrodków zostanie ktoś przez Szamarpę uprzednio wyznaczony, bądź wybrany przez jego najbliższych uczniów, czy też zwierzchność ta zostanie scedowana od razu na XVII Karmapę Taje Dordże? Podobnie nie wiem, jak to wygląda w przypadku ośrodków Diamentowej Drogi lamy Ole. Takie sprawy wymagają ścisłych prawnych regulacji i są na tyle istotne, iż przypuszczam, że one już istnieją, ale nie mam do nich dostępu.
Lo'tsa'wa pisze:A co do linii przekazu, czy XVI Karmapa nie dał pełnego przekazu również Tai Situ i nie żyjącemu już J. Kongtrulowi?
Czterech regentów: Szamarpa, Situpa, Dzialtsabpa i Dziamgon Kongtrul wspólnie przez wiele lat pobierali nauki bezpośrednio od XVI Karmapy. A jeśli nie bezpośrednio przez samego XVI Karmapę, to od innych nauczycieli Kagju, którzy zostali o to przez Karmapę poproszeni. Zatem różnice w programie ich edukacji nie powinny być znaczące być może za wyjątkiem wspomnianego zbioru tantr, które XVII Karmapa Taje Dordże oraz XIV Szamarpa otrzymali od lamów z Sakja, a których przekazem nie dysonował XVI Karmapa. Odnośnie tych tantr pozwolę sobie zacytować tutaj fragment książki "Budda bez uśmiechu" Erika D. Currena:
Erik D. Curren pisze:
W XI wieku słynny założyciel szkoły Kagyu, Marpa Tłumacz, sprowadził z Indii do Tybetu pięćdziesiąt tantrycznych tekstów. Przekazał inicjacje do nich swoim uczniom i były one cenną spuścizną szkoły Kagyu do czasu śmierci – w XIX wieku – ostatniego z nauczycieli posiadających te przekazy.
Na szczęście w XIX wieku Dziamgon Kongtrul Wielki znał te teksty i przekazał je lamom ze szkoły Sakja. Ci z kolei przechowali je do dziś w obrębie swojej szkoły wraz z ustnymi komentarzami. W połowie lat sześćdziesiątych XVI Karmapa chciał otrzymać te przekazy w Sikkimie od lamy ze szkoły Sakja, Czobgje Triczena Rinpocze. Ponieważ jednak Sikkim nie był wówczas jeszcze częścią Indii, Czobgje Triczen potrzebował specjalnego pozwolenia na wjazd do królestwa od czogjala, jego tradycyjnego władcy. Niestety, nie otrzymał go. XVI Karmapa nie miał już drugiej szansy otrzymania przekazu i przed swą śmiercią nie zdążył zrealizować marzenia o przywróceniu tych nauk szkole Karma Kagyu.
Taje Dordże postanowił spełnić marzenie swego poprzednika. Początkowo chciał otrzymać tantry Marpy od samego Czobgje Trinczena, jednak stan zdrowia starego lamy nie pozwolił mu na odbycie podróży. Na szczęście inny wysoki lama ze szkoły Sakja, Luding Khenczen Rinpocze, zgodził się podarować te przekazy Taje Dordże i Szamarowi Rinpocze. Po ponad stu latach pięćdziesiąt tantrycznych tekstów i ustnych komentarzy Marpy powróciło do linii Kagyu podczas cyklu sesji zorganizowanych na ranczo w północnej Kalifornii.
Autor tej książki cytując Khenpo Cziedraka Rinpocze dodaje jednak, że Tai Situ Rinpocze nie ukończył pełnej edukacji pod okiem XVI Karmapy, ponieważ zanim to się stało postanowił w 1974 roku opuścić Rumtek i Sikkim, aby założyć na uchodźstwie własny klasztor Szerab Ling w północno-zachodnich Indiach, niedaleko Dharamsali:
Khenpo Cziedrak Rinpocze pisze:
XVI Karmapa nie przychylił się do planu Situpy, ponieważ uznał, że powinien on otrzymać więcej inicjacji, by w pełni stać się dzierżawcą linii Karma Kagyu. Opat Thrangu i urzędnicy z labrangu Situ Rinpocze malowali perspektywy na niezależną przyszłości młodego tulku w jasnych barwach i Situ najwyraźniej postanowił nie odkładać już na później planów przywrócenia swej administracji prestiżu, jakim cieszyła się w Palpung w Tybecie. Po wyjeździe Situpy Jego Świątobliwość Karmapa zachęcał go, żeby wrócił do Rumteku i otrzymał brakujące przekazy mocy. W tym czasie Situpa był już jednak zbyt zajęty zakładaniem swojego klasztoru i poszerzaniem wpływów poza Sikkimem.
Ponieważ nie każdy może kojarzyć osobę Khenpo Cziedraka, poniżej kilka informacji o nim:
Khenpo Chödrak Tenphel Rinpoche. Considered one of the most learned and respected scholars of the Kagyu lineage today, Khenpo Chödrak Rinpoche was educated in the classic system of monastic colleges of old Tibet that had been recreated by H. H. the 16th Gyalwa Karmapa at Rumtek Monastery in Sikkim, India.
At the age of six, Khenpo Chödrak's family fled their Tibetan homeland due to the ensuing Chinese invasion. Shortly after reaching Rumtek at the age of nine and for the next seven years, Khenpo studied linguistics, poetry, literature and performance of religious rituals. The following ten years, Khenpo studied the Mahayana sutras and shastras that comprise the curriculum for khenpos (equivalent to a doctor of divinity degree). This curriculum includes Buddhist philosophy, epistemology, logic and reasoning.
At the age of twenty-six he earned the highly-respected khenpo degree and finished first in his class. For the next five years, Khenpo studied the Buddhist tantras and in recognition of his outstanding academic achievements, H. H. the 16th Karmapa appointed him to the position of Senior Khenpo of Rumtek's monastic college, the Nalanda Institute. He has been teaching there for more than fifteen years. Khenpo Rinpoche teaches Buddhist Epistemology, Buddhist Philosophy, and the meditation classes. During the summer months Khenpo Rinpoche travels extensively throughout Asia, the United States and Europe giving teachings.
Until 2005, Khenpo Rinpoche has served as Educational Director of the Karmapa International Buddhist Institute (KIBI) located in New Delhi, India. KIBI was founded by the 14th Shamarpa in fulfillment of the 16th Karmapa's wish to establish an institute of higher learning to foster wisdom and compassion through the proper study and translation of the great treatises of Buddhism. Six months out of each year, Khenpo Chödrak Rinpoche travels and teaches extensively throughout Southeast Asia, Europe and the US.