marekw pisze:
jesli mowisz o buddystach to na jaka szkola poza tradycja Therevady posiada sciezke ktorej fundamentem nie jest bodhicitta?
Nie jestem wcale tego taki pewien, że prikaz rozwijania bodhiczitty (oświeconej postawy) w szkole Therawada nie istnieje... Być może inaczej to się tam nazywa, jednak fundamentalne w Therawadzie są nauki dotyczące Czterech Niezmierzoności (miłość, współczucie, współradość, bezstronność), które to stanowią istotną zasadę mahajanistycznej bodhiczitty.
Volker Zotz w "Historii filozofii buddyjskiej" zauważa, że "dzisiejsza therawada wchłonęła pewne elementy mahajany". Chociaż nie jestem tu pewien, czy faktycznie wchłonęła, czy też może pewien rodzaj charakterystycznych również dla szkół Mahajany nauk dotyczących rozwijania współczucia i miłości był w Therawadzie obecny od samego początku funkcjonowania tej szkoły...
Próbę rewizji poglądu jakoby Therawada była szkołą czysto hinajanistyczną można znaleźć m.in. tu:
http://www.buddyzm.edu.pl/cybersangha/page.php?id=219
W każdym razie proponuję odzielić nazwy współczesnych szkół buddyjskich od nazw poziomów nauk, jakie przedstawiają tradycyjne klasyfikacje obowiązujące w Mahajanie albo w Wadżrajanie. Dzięki temu można zobaczyć, że nazwa Hinajana odnosi się do dwóch jeszcze
istniejących hinajanistycznych przekazów szkół
Sthawirawada i
Sarwastiwada, które obie od wielu wieków już
nie istnieją jako samodzielne szkoły hinajanistyczne.
Przekaz nauk szkoły Sthawirawada kontynuowany jest obecnie w ramach szkoły Therawada. Natomiast przekaz szkoły Sarwastiwada, która cieszyła się popularnością w Kaszmirze, dotarł w średniowieczu do Tybetu i funkcjonuje do dzisiaj w ramach szkół buddyzmu tybetańskiego (Njingma, Sakja, Kagju i Gelug) - konkretnie chodzi tutaj o przekaz
winaja, czyli klasztornej dyscypliny oraz o dwa systemy filozoficzne kojarzone ze szkołami Sautrantika oraz Wajbhaszika, które w prostej linii wywodzą się z Sarwastiwady (system filozoficzny Sarwastiwady nie był tożsamy z systemem Sthawirawady).
Z tym, że przekaz
winaja Sarwastiwady dla mniszek nigdy do Tybetu nie dotarł i aktualnie mniszki tybetańskie używają przekazu
winaja niejako "inkorporowanego" współcześnie ze szkół buddyjskich działających we Wschodniej Azji, bodajże właśnie z Therawady. Konferencja była na ten temat niedawno w Hamburgu:
http://www.congress-on-buddhist-women.o ... .php?id=50