Nie mozemy.kunzang pisze:Czy zatem możemy mówić o czymś takim jak: ''mądrości nie-wiem''?
dzogczen i obserwowanie siebie
Moderator: kunzang
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
No pięeeknie naważyłem, postaram się to jakoś wypić....
Jeżeli chodzi Ci o kontekst "jakiej" mądrości w sensie uplasowania w klasyfikacji pięciu mądrości, znanych w wadżrajanie...
Więc trzeba by tych wszystkich pięciu "pozabijać", nie sprawdzać ich umysłów, mądrości i trucizn, odłożyć to wszystko, niczego nie stwarzać i iść tylko prosto "nie wiem".
Zobacznm może to (tłumacze cały tekst, mimo iż odchodzi on miejscami od tematu tej rozmowy, ale z łatwością wyłowisz punkty o "nie wiem".):
/M
Chyba najbliżej będzie po prostu "umysł buddy", ale to i tak już jest błąd. Ok ?kunzang pisze:No tak. Kwestią jest o jakiej mądrości mówimy. Czy zatem możemy mówić o czymś takim jak: ''mądrości nie-wiem''?booker pisze:Często też to "nie wiem" mylone jest z głupotą.
Że jak nie wiem, to znaczy, że głupi jestem, a przecież mam być mądry. (...)
Jeżeli chodzi Ci o kontekst "jakiej" mądrości w sensie uplasowania w klasyfikacji pięciu mądrości, znanych w wadżrajanie...
...to nie ma to za bardzo sensu. Który z tych Buddów jest najmądrzejszy ?Lama Gedyn Rimpoche pisze: Jeden budda na jedną emocję
Jeśli uda nam się dostrzec prawdziwą naturę pięciu przeszkadzających emocji, zrozumiemy, że nie różnią się one niczym od pięciu oświeconych mądrości. W truciźnie gniewu i nienawiści ujrzymy mądrość podobną zwierciadłu, która ma związek z Diamentowym Umysłem. Widząc esencję dumy, odnajdziemy mądrość równości i Buddę Ratnasambawę. Badając naturę pożądania, odkryjemy mądrość rozróżniającą i Buddę Nieograniczonego Światła, Amitabę. Patrząc na zazdrość, zobaczymy mądrość wszystko spełniającą i Buddę Amogasidhi. Z kolei obserwacja niewiedzy zaprowadzi nas do odkrycia mądrości dharmadatu, czyli rzeczywistości samej w sobie i Buddy Wajroczany. Wszyscy ci buddowie mają związek z podstawowymi energiami w naszym ciele, a każda z tych energii łączy się z odpowiadającym jej uczuciem. Dlatego obserwacja natury danego uczucia nie tylko powoduje urzeczywistnienie właściwego mu aspektu mądrości, ale też przekształca jeden z elementów, z których składa się nasze ciało, w jednego z pięciu buddów. Podążając tą ścieżką, nie staramy się unikać przeżywania emocji, ale bezpośrednio przyglądać się ich istocie, co sprawia, że samoistnie przemieniają się one w pięć mądrości i w ten sposób rozwijamy oświecone właściwości. Ten rodzaj praktyki używany jest przez medytujących w tradycji Wielkiej Pieczęci oraz w Dzogczen – Wielkiej Doskonałości.
Więc trzeba by tych wszystkich pięciu "pozabijać", nie sprawdzać ich umysłów, mądrości i trucizn, odłożyć to wszystko, niczego nie stwarzać i iść tylko prosto "nie wiem".
Zobacznm może to (tłumacze cały tekst, mimo iż odchodzi on miejscami od tematu tej rozmowy, ale z łatwością wyłowisz punkty o "nie wiem".):
PozdrawiamNo America, No Russia pisze: Drogi Jim
Dziękuje za Twój list. Jak się miewasz ?
Prosisz mnie bym doradził Ci praktykę albo medytację. Więc pytam się Ciebie, czego chcesz ? Jeżeli chcesz czegoś, nie rozumiesz właściwej medytacji. Wówczas pytam Ciebie, czym jesteś ? Jeżeli rozumiesz, to rozumiesz swoją właściwą drogę. Jeżeli nie rozumiesz, musisz w 100% procentach utrzymywać [ed. TEN!] umysł-nie wiem. W każdym miejscu, o każdej porze. Tylko idź prosto. Nie sprawdzaj swoich uczuć, nie sprawdzaj niczego. Tylko nie wiem.
Zen nie zależy od Buddy, nie zależy od Boga, nie zależy od Sutr ani od żadnego Mistrza Zen. Zależy od Twojej prawdziwej natury. To jest właściwa droga.
Mówisz o polityce i problemach świata. Co jest dobre ? Co jest złe ? Dobro i zło nie mają swojej własnej natury. Ale wiele ludzi tworzy dobre i złe i przywiązuje się do swojego dobra i zła. Więc dobre i złe są tylko ich opinią. Amerykańska opinia tworzona jest przez amerykańską społeczność i polityków. Opinia rosyjska twożon jest przez ich społeczeństwo i polityków. Więc, Ameryka mówi dobrze, Rosja mówi źle; kiedy Rosja mówi dobrze, Ameryka mówi źle; Dlaczego ? Ich opinie są różne. Więc dobrze i źle są różne. Co jest właściwie dobre? Co jest właściwie źle ? Rosjanie i Amerykanie przywiązani są do swoich opinii, więc walczą. W każdym społeczeństwie, u każdej osoby, to jest takie samo -- zlekceważanie, walka, spory. Jeżeli pozwolisz aby Twoja opinia, Twoja sytuacja i Twoje uwarunkowania (kondycja) zniknęły, wówczas Twój umysł, mój umysł, i umysł każdego są takie same. Wówczas nie ma amerykańskiego, nie ma rosyjskiego, nie ma chińskiego nie ma japońskiego ani koreańskiego. Te same ocze, te same uszy, te same nosy, te same usta, te same ciała, ten same umysły. Wówczas pokój na świecie. Tak więc Zen to na początku sprawienie aby Twoja opinia, Twoja sytuacja i Twoja kondycja znikęły. Wówczas dostaniesz właściwą opinię, właściwą sytuację i właściwą kondycję (warunki).
Nazwa tego jest czysty umysł. Wiele osób nie mają czystego umysłu. Ich karma ich kontroluję. Jeżeli masz czysty umysł, Ty kontrolujesz swoją karmę, więc nie ma więcej walki. To jest prawdziwa droga.
Znakomity nauczyciel powiedział "Jeżeli chcesz zrozumieć sferę Buddy, utrzymuj umysł, który jest czysty jak przestrzeń". Więc pozwól całemu myśleniu i wszystkim zewnętrznym pożądaniom odejść. Wówczas Twój umysł jest w stanie działać bez zakłóceń.
Więc czym jest utrzymywanie umysłu, który jest czysty jak przestrzeń ? Jego nazwą jest nie wiem. Nie wiem już odcina całe myślenie. Umysł-odcięte-myślenie jest pustym umysłem; pusty umysł jest przed myśleniem. Twój umysł-przed myśleniem jest Twoją substancją, mój umysł-przed myśleniem jest moją substancją. Wówczas Twoja substancja,moja substancja i uniwersalna substancja są takie same. Kiedy utrzymujesz nie wiem,Ty jesteś wszystkim i wszystko jest Tobą. Ty i wszystko stają się jedne. To się nazywa pierwotny punkt.
Więc nie wiem nie jest nie wiem -- nie wiem jest pierwotnym punktem. Nazwą pierwotnego punktu jest nie wiem. Ale ktoś powie, że pierwotny punkt to umysł, albo Dharma, albo Bóg, albo substancja albo natura albo Absolut albo energia, albo wszystko. Jednak pierwotny punkt nie ma nazwy, formy, słow, żadnej mowy. Tylko kiedy utrzymujesz umysł-nie wiem, wówczas jesteś wszystkim, wszystko jest Tobą.
Więc pytam Ciebie: drzewo i Ty, czy są te same, czy różne ?
Jeżeli powiesz, "takie same" uderze Cię trzydzieści razy;
Jeżeli powiesz, "różne", również uderzę Cię trzydzieści razy. Co możesz zrobić ?
Jeżeli nie rozumiesz, tylko idź prosto, nie wiem. Czasami spytaj drzewa. Wówczas drzewo Cię pouczy wszystkiego. Drzewo jest lepsze niż ja, lepsze niż Budda albo Sutry.
Mówisz, że chcesz przekształcenia. To właściwe. Ale jeden krok jest jeszcze potrzebny. Zen jest rewolucją naszych umysłów. Wówczas przełamujemy wszystkie światy przeciwieństw i stajemy się absolutnym światem. Wówczas wszystko jest kompletne, równe -- doskonała wolność. Komunizm jest tylko zewnętrzną rewolucją. Zen jest zarówno wewnętrzną jak i zewnętrzną rewolucją: wewnętrzne i zewnętrzne stają sie jednym.
Wówczas Twój umysł jest czysty jak przestrzeń, jak lustro. Przychodzi czerwony: czerwony. Przychodzi biały: biały. Kiedy widzisz niebo, tylko niebieski. Kiedy widzisz drzewo, tylko zielony. Tak jak to. Tak jak to jest prawdą. Więc codzienny umysł jest umysłem Zen. Kiedy jesteś głodny, zjed. Kiedy jesteś zmęczony, śpij. Tylko to. Nie stwarzaj niczego, nie sprawdzaj niczego. Wówczas wszystko dostaniesz.
Mam nadzieję iż zawsze utrzymujesz umysł, który jest czysty jak przestrzeń, wkrótce odnajdziesz swoje prawdziwe ja, osiągniesz Oświecenie i uratujesz wszystkich ludzi od cierpienia.
Twój w Dharmie.
S.S
Żandej Ameryki, Żadnej Rosji
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Witam
Dzięki Booker
Pozdrawiam
kunzang
Jasnebooker pisze:Chyba najbliżej będzie po prostu "umysł buddy", ale to i tak już jest błąd. Ok ?
Żaden nie jest najmądrzejszy, mówimy w ich wypadku o aspektach tej samej mądrości, acz u podstawy jest Wajroczana.booker pisze:...to nie ma to za bardzo sensu. Który z tych Buddów jest najmądrzejszy ?
Dzięki Booker
Pozdrawiam
kunzang
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Ok, to tutaj by było jak Wajroczana, ale "przed nazwą i formą Wajroczany."kunzang pisze:Żaden nie jest najmądrzejszy, mówimy w ich wypadku o aspektach tej samej mądrości, acz u podstawy jest Wajroczana.
Raczej w kierunku "prawdziwa Wajroczana (Buddha) oznacza, żadnej Wajroczany (Buddhy)".
Kłaniam się.kunzang pisze:Dzięki Booker
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Witam
Pozdrawiam
kunzang
W takim razie Samantabhadra /Kuntu Zangpo/ - poza formą, czasem, przestrzenią itdbooker pisze:Ok, to tutaj by było jak Wajroczana, ale "przed nazwą i formą Wajroczany."
Raczej w kierunku "prawdziwa Wajroczana (Buddha) oznacza, żadnej Wajroczany (Buddhy)".
Pozdrawiam
kunzang
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Dobrze, Kuntu Zangpo ale przed myśleniem.kunzang pisze:W takim razie Samantabhadra /Kuntu Zangpo/ - poza formą, czasem, przestrzenią itd
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- iwanxxx
- Admin
- Posty: 5373
- Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Buddhadharma
- Lokalizacja: Toruń
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Zabawne, że u nas Samantabhadra to bodhisattwa wielkiego działania Dae Haeng Bo Hyon Bosal - a w Tybecie taką karierę zrobił
Pzdr
Piotr
Pzdr
Piotr
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Żadne u nas, czasami Samantabhadra jest Primordial (Pierwotny,Vajradhara, Adi) Buddha, czasami Bodhisattwa (jak działanie).iwanxxx pisze:Zabawne, że u nas Samantabhadra to bodhisattwa wielkiego działania Dae Haeng Bo Hyon Bosal - a w Tybecie taką karierę zrobił
/ed./ Jak "zabijesz" Vajradhare to tylko "nie wiem". Wtedy "jak mogę pomóc?".W ten deseń.
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Stan Kuntu Zangpo poprzedza wszystko. Realizacja stanu dzogczen, to realizacja stanu Kuntu Zangpo, który jest jednocześnie źródłem dzogczen.booker pisze:Dobrze, Kuntu Zangpo ale przed myśleniem.
Jeżeli owo ''wielkie działanie'' może być rozumiane jako: wszystko jest dobre takim jakim jest - to jesteśmy w domuiwanxxx pisze:Zabawne, że u nas Samantabhadra to bodhisattwa wielkiego działania Dae Haeng Bo Hyon Bosal - a w Tybecie taką karierę zrobił
Pozdrawiam
kunzang
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Dobrze, Kunzang, co poprzedza Stan Kuntu Zangpo, co jest przed Kuntu Zangpo ?kunzang pisze:Stan Kuntu Zangpo poprzedza wszystko.
Nie kwestionuje tego, mam nadzieje, iż się w tej materii rozumiemykunzang pisze:Realizacja stanu dzogczen, to realizacja stanu Kuntu Zangpo, który jest jednocześnie źródłem dzogczen.
Jeżeli też Zen czy "nie wiem" ma być wyżej niż Dzogczen to się nie porozumiemy
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- iwanxxx
- Admin
- Posty: 5373
- Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Buddhadharma
- Lokalizacja: Toruń
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Raczej chodzi o wielkie cnoty i wielkie poświęcenie na ścieżce. Na "pierwotnie nic" nie mamy żadnego Buddykunzang pisze:Jeżeli owo ''wielkie działanie'' może być rozumiane jako: wszystko jest dobre takim jakim jest - to jesteśmy w domu
Pzdr
Piotr
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Nie. Kunzang to zdrobnienie od Kuntu Zangpo/.booker pisze:Dobrze, Kunzang, co poprzedza Stan Kuntu Zangpo, co jest przed Kuntu Zangpo ?
Jestem tego świadombooker pisze:Nie kwestionuje tego, mam nadzieje, iż się w tej materii rozumiemy
W istocie o Kuntu Zangpo nie da się nic powiedzieć. Posiada formę, bo istoty ludzkie odnoszą sie do formy, posiada kolor, bo istoty ludzkie odnoszą sie do koloru, posiada nazwę, bo istoty ludzkie odnoszą sie do nazwy itd... To wszystko jest tylko /lub aż/ wskazaniem na...iwanxxx pisze:Na "pierwotnie nic" nie mamy żadnego Buddy
Pozdrawiam
kunzang
- iwanxxx
- Admin
- Posty: 5373
- Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Buddhadharma
- Lokalizacja: Toruń
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Jest antropomorficzną personifikacją "pierwotnego nic". Wydaje mi się, że to nieźle oddaje róźnice smaków praktyki wadźrajany i zen.kunzang pisze:W istocie o Kuntu Zangpo nie da się nic powiedzieć. Posiada formę, bo istoty ludzkie odnoszą sie do formy, posiada kolor, bo istoty ludzkie odnoszą sie do koloru, posiada nazwę, bo istoty ludzkie odnoszą sie do nazwy itd... To wszystko tylko /lub aż/ jest wskazaniem na...
Pzdr
Piotr
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
O o o.kunzang pisze:W istocie o Kuntu Zangpo nie da się nic powiedzieć. Posiada formę, bo istoty ludzkie odnoszą sie do formy, posiada kolor, bo istoty ludzkie odnoszą sie do koloru, posiada nazwę, bo istoty ludzkie odnoszą sie do nazwy itd...
A orginalnie, co posiada ?
Stan Kuntu Zangpo poprzedza wszystko.Kunzang pisze:Nie. Kunzang to zdrobnienie od Kuntu Zangpo/.
Co poprzedza Kuntu Zangpo ?
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Czekaj, bo chyba coś mylisz. O ile pamiętam Dzogczen to nie wadźrajana [?]iwanxxx pisze:Wydaje mi się, że to nieźle oddaje róźnice smaków praktyki wadźrajany i zen.
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Ano ...i to chyba te różnice robią największe zamieszanie :roll:iwanxxx pisze:Jest antropomorficzną personifikacją "pierwotnego nic". Wydaje mi się, że to nieźle oddaje róźnice smaków praktyki wadźrajany i zen.
Pozdrawiam
kunzang
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Witam
Pozdrawiam
kunzang
No tak - dzogczen to nie wadżrajana, ale w tym kontekście, to bez znaczeniabooker pisze:Czekaj, bo chyba coś mylisz. O ile pamiętam Dzogczen to nie wadźrajana [?]
Pozdrawiam
kunzang
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Nie posiada nawet nic. Booker - Kuntu Zangpo, to ''stan absolutny'', o którym w istocie nie jesteśmy w stanie nic powiedzieć, możemy tylko wskazać na... i to, też już jest nadtobooker pisze:O o o.
A orginalnie, co posiada ?
Może być z tego niezły koanbooker pisze:Stan Kuntu Zangpo poprzedza wszystko.
Co poprzedza Kuntu Zangpo ?
Pozdrawiam
kunzang
- iwanxxx
- Admin
- Posty: 5373
- Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Buddhadharma
- Lokalizacja: Toruń
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
On już jest i booker pewnie wiekunzang pisze:Może być z tego niezły koan
Wszystko wraca do jednego. Dokąd wraca jedno?
Pzdr
Piotr
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Dlatego trzeba uważaćkunzang pisze:Nie posiada nawet nic. Booker - Kuntu Zangpo, to ''stan absolutny'', o którym w istocie nie jesteśmy w stanie nic powiedzieć, możemy tylko wskazać na... i to, też już jest nadto
Etam, kongan.kuznang pisze:Może być z tego niezły koanbooker pisze:Co poprzedza Kuntu Zangpo ?kunzang pisze: Stan Kuntu Zangpo poprzedza wszystko.
No, proszę o odpowiedź.
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Witam
Pozdrawiam
kunzang
ps
A... no i mamy jeszcze Jego wersję yab-yum
Nic nie poprzedza Kuntu Zangpo. Znaczy się, jest źródłem wszelkich manifestacji. O to pytałeś?booker pisze:Etam, kongan.
No, proszę o odpowiedź.
Pozdrawiam
kunzang
ps
A... no i mamy jeszcze Jego wersję yab-yum
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Tak o to pytałem - skąd pochodzi to "nic", skąd to masz ?kunzang pisze:Nic nie poprzedza Kuntu Zangpo. Znaczy się, jest źródłem wszelkich manifestacji. O to pytałeś?
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Albo może z innej mańki.
Zanim Kuntu Zangpo się zamanifestuje, to co jest ?
Pozdrawiam
/M
Mówiliśmy, że Kuntu Zangpo nie posiada nawet nic.kunzang pisze:Nic nie poprzedza Kuntu Zangpo. Znaczy się, jest źródłem wszelkich manifestacji.
Zanim Kuntu Zangpo się zamanifestuje, to co jest ?
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- stepowy jeż
- Senior User
- Posty: 1852
- Rejestracja: pn paź 23, 2006 18:58
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen, Zen
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Zanim się zamanifestuje to jesteśmy pogrążeni w iluzjibooker pisze:Zanim Kuntu Zangpo się zamanifestuje, to co jest ?
Natomiast gdy się zamanifestuje to wszystkie takie pojęcia (jak np. Kuntu Zangpo) jeszcze nie zostały wymyślone. Więc z tego punktu nawet dostanie kijem po plecach to już za dużo.
ps. A tak na marginesie to ta nazwa oznacza wszystkie przed i zanim przed tą nazwą. Więc może jednak kijem?
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Witam
kunzang
booker pisze:Tak o to pytałem - skąd pochodzi to "nic", skąd to masz ?
Pozdrawiambooker pisze:Dlatego trzeba uważać
kunzang
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Zdrowko
no i macie yab-yum
buhahahaha
A poważnie ja nie wiem co to jest zen; czy to jest zen?
no i macie yab-yum
buhahahaha
A poważnie ja nie wiem co to jest zen; czy to jest zen?
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Ano nie - obydwaj reprezentujemy naturę, a do yab-yum trzeba natury i esencjibydlachu pisze:no i macie yab-yum
buhahahaha
Pozdrawiam
kunzang
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Esencja jest ,inaczej nie byłoby natury.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Witam
Jednak jeśli już mówimy: yab-yum - to mężczyzna reprezentuje naturę a kobieta esencję.
Pozdrawiam
kunzang
I odwrotnie - znaczy się nierozdzielnośćbydlachu pisze:Esencja jest ,inaczej nie byłoby natury.
Jednak jeśli już mówimy: yab-yum - to mężczyzna reprezentuje naturę a kobieta esencję.
Pozdrawiam
kunzang
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Ciekawe,że jedynym ewenementem jest akurat bonpowska tantra matki
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Nie rozumiem Możesz szerzej?bydlachu pisze:Ciekawe,że jedynym ewenementem jest akurat bonpowska tantra matki
Pozdrawiam
kunzang
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Moze chodzi mu o to, ze w innych tantrach aspekt meski i aspekt zenski sa dokladnie odwrotne?
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Tak..heruka reprezentuje pustke a dakini przejrzystość
A jak jesteśmy przy tantrze matki,to może warto wspomnieć o pasjach i przeszkodach z którymi należy walczyć"dopóki nie osiągniemy ostatecznego poziomu rozpoznania umysłu"(za Khenpo Sandzie Tenzinem).Pozwolę sobie przytoczyć co ciekawsze;
Chęć prowadzenia innych bez posiadania odpowiedniej wiedzy.
Splamienie logików ze względu na ich przywiązanie do słów.
Splamienie próbujących poznać i stworzyć podstawę przez co tak naprawdę niszczy się ją.
Splamienie skłonnością tylko mówienia o podstawie wszystkiego.
A jak jesteśmy przy tantrze matki,to może warto wspomnieć o pasjach i przeszkodach z którymi należy walczyć"dopóki nie osiągniemy ostatecznego poziomu rozpoznania umysłu"(za Khenpo Sandzie Tenzinem).Pozwolę sobie przytoczyć co ciekawsze;
Chęć prowadzenia innych bez posiadania odpowiedniej wiedzy.
Splamienie logików ze względu na ich przywiązanie do słów.
Splamienie próbujących poznać i stworzyć podstawę przez co tak naprawdę niszczy się ją.
Splamienie skłonnością tylko mówienia o podstawie wszystkiego.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Witam
A skoro cytaty padają, to o w cudzysłów ich ujęcie i podanie tytułu źródła, proszę gdy to robimy.
Atomuse - nie pisałem tego w kontekście Tarlam Madziu. W kontekście żadnej tantry tego nie pisałem, bo nie o tantrze rozmawiamy.
Pozdrawiam
kunzang
Piękniebydlachu pisze:Pozwolę sobie przytoczyć co ciekawsze; (...)
A skoro cytaty padają, to o w cudzysłów ich ujęcie i podanie tytułu źródła, proszę gdy to robimy.
Atomuse - nie pisałem tego w kontekście Tarlam Madziu. W kontekście żadnej tantry tego nie pisałem, bo nie o tantrze rozmawiamy.
Pozdrawiam
kunzang
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
A w kontekscie czego pisales? jA znam takie zestawienie tylko w kontekscie tantr. Aha, i Mahavairocany...kunzang pisze:Atomuse - nie pisałem tego w kontekście Tarlam Madziu. W kontekście żadnej tantry tego nie pisałem, bo nie o tantrze rozmawiamy.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Witam
Pozdrawiam
kunzang
A o czym rozmawiamy?atomuse pisze:A w kontekscie czego pisales?
Pozdrawiam
kunzang
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Niech zgadne... o dzogczen?kunzang pisze:A o czym rozmawiamy?
W zwiazku z tym, jezeli pustka i przejrzystosc sa nierozdzielne, to czy mozna mowic o rozroznieniu aspektu meskiego i zenskiego?
To pokrywa sie z moim pytaniem, ktore zamierzalam napisac w watku Nirwana, ale przeniose to tutaj:
Czy podzial na pustke i przejrzystosc jest i tutaj sztucznym podzialem? Bo jezeli tak, to chyba i realizacja tych obydwu stanow osobno jest sztuczna. Wiec jak moze byc z tego yerme?kunzang pisze:dzogczen semde i dzogczen longde [...]
Zgodnie z poglądem dzogczen można zrealizować osobno obydwa te stany, jednak, to nie jest to, to yerme, czyli nierozdzielność pustki i przejrzystości.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Skoro pustka i przejrzystość są nierozdzielne, to czy można mówić o ich rozróżnieniu/?/ Z podziałem na aspekt męski i żeński jest tak samo jak z podziałem na pustkę i przejrzystość.atomuse pisze:W zwiazku z tym, jezeli pustka i przejrzystosc sa nierozdzielne, to czy mozna mowic o rozroznieniu aspektu meskiego i zenskiego?
Tak.atomuse pisze:Czy podzial na pustke i przejrzystosc jest i tutaj sztucznym podzialem?
Nie. Zarówno w dzogczen semde jak i longde dochodzi się do stanu yerme, tyko że poprzez doświadczenie pustki, lub przejrzystości.atomuse pisze:Bo jezeli tak, to chyba i realizacja tych obydwu stanow osobno jest sztuczna.
W ten sposób, że choć cykle semde i longde kładą nacisk na co innego, to ich celem jest yerme.atomuse pisze:Wiec jak moze byc z tego yerme?
Pozdrawiam
kunzang
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Biorąc pod uwagę nierozdzielość pustki i przejrzystości,czy w tych technikach chodzi o to, że realizacja semde doprowadzi w efekcie do yerme, tak samo jak do yerme doprowadzi realizacja stanu longde ?kunzang pisze:Tak.atomuse pisze:Czy podzial na pustke i przejrzystosc jest i tutaj sztucznym podzialem?
Nie. Zarówno w dzogczen semde jak i longde dochodzi się do stanu yerme, tyko że poprzez doświadczenie pustki, lub przejrzystości.atomuse pisze:Bo jezeli tak, to chyba i realizacja tych obydwu stanow osobno jest sztuczna.
W ten sposób, że choć cykle semde i longde kładą nacisk na co innego, to ich celem jest yerme.atomuse pisze:Wiec jak moze byc z tego yerme?
Znaczy, skoro (pustka i przejżystość) są nierodzielne, to - roboczo - czy przyjmuje się, że w istocie semde jest longde a longde jest semde, a tym właśnie jest yerme ?
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Witam
Przyjmuje się, że: semde to semde, longde to longde, a managde to managde.
Pozdrawiam
kunzang
Tu nie chodzi o jakieś stany longde, czy semde, ale o styl dojścia do yerme. Znaczy się, na jaki typ praktyk kładzie się nacisk i poprzez co się do owego yerme dochodzi.booker pisze:Biorąc pod uwagę nierozdzielość pustki i przejżystości,czy w tych technikach chodzi o to, że realizacja semde doprowadzi w efekcie do yerme, tak samo jak do yerme doprowadzi realizacja stanu longde.
Nie przyjmuje się, że: semde jest longde, a longde semde.booker pisze:Zn. skoro (pustka i przejżystość) są nierodzielne, to - roboczo - czy przyjmuje się, że w istocie semde jest longde a longde jest semde, a tym właśnie jest yerme ?
Przyjmuje się, że: semde to semde, longde to longde, a managde to managde.
Pozdrawiam
kunzang
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Aha, czyli te trzy to - metody, systemy, sposoby dojścia do ?kuznang pisze:Nie przyjmuje się, że: semde jest longde, a longde semde.
Przyjmuje się, że: semde to semde, longde to longde, a managde to managde.
I dzięki każdej z nich można osiągnąć stan yerme a stan yerme jest celem a celem jest urzeczywistnienie ?
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Tak.booker pisze:Aha, czyli te trzy to - metody, systemy, sposoby dojścia do ?
Tak. Przy założeniu, że powiedzenie: yerme - to już nadtobooker pisze:I dzięki każdej z nich można osiągnąć stan yerme a stan yerme jest celem a celem jest urzeczywistnienie ?
Pozdrawiam
kunzang
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: dzogczen i obserwowanie siebie
Gra, i dzięki za wyjaśnienie, Kunzie
Pozdrawiam
/M
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."