Formacje wolicjonalne
Moderator: Har-Dao
Formacje wolicjonalne
Cześć.
Czy znacie jakąś suttę (lub z pamięci wymieniającą i ewentualnie objaśniającą 52 formacje wolicjonale? Jeżeli dobrze rozumiem, to chodzi o 52 dhammy budujące khandhę formowania lub pojafiające się w niej.
Dzieki i pozdrawiam
kuba
Czy znacie jakąś suttę (lub z pamięci wymieniającą i ewentualnie objaśniającą 52 formacje wolicjonale? Jeżeli dobrze rozumiem, to chodzi o 52 dhammy budujące khandhę formowania lub pojafiające się w niej.
Dzieki i pozdrawiam
kuba
Re: Formacje wolicjonalne
ups! trochę mi pamięć zawiodła. Miało być 51.
Podobno jest 51 głównych i wiele pomniejszych stanów mentalnych pojawiających się w skandze formacji wolicjonalnych.
Może trochę przesadziłem z nastrojami sanghowo-integracyjnymi, bo informacja pochodzi z książki o buddyzmie tybetańskim, ale spodziewałem się, że gdzieś w abhidharmie będzie to samo.
Podobno jest 51 głównych i wiele pomniejszych stanów mentalnych pojawiających się w skandze formacji wolicjonalnych.
Może trochę przesadziłem z nastrojami sanghowo-integracyjnymi, bo informacja pochodzi z książki o buddyzmie tybetańskim, ale spodziewałem się, że gdzieś w abhidharmie będzie to samo.
"Jeżeli żądza, gniew czy głupota się zwiększają to to, co praktykujesz nie jest buddyzmem" pewien mistrz zen
Re: Formacje wolicjonalne
a ok.
to troche to rozplaczmy.
w Abidhammie nie ma sutt. Abidhamma to jest scholastycyzm theravady i tam
mnisi robia rozne klasyfikacje. te klasyfikacje sie zasadniczo bardzo roznia od
tych robionych przez Blogoslawionego w suttach, glownie przez inna metode
klasyfikowania. Abidhamma klasyfikuje wszystko nie w relacji do celu jakim
jest wygaszenie stresu, ale na sposob scholastyczny - probuje sklasyfikowac
wszystko co sie da.
Tak tez jest z sankhara czyli: uformowaniami, inicjacjami, konstrukcjami.
generalny podzial jest taki, ze wszystko z wyjatkiem Nibbany jest sankhara.
Blogoslawiony dzielil sankhary na 3 grupy tak jak w Kamabhu Sutta (SN 41),
a Abidhamma w Dhammasangani wylicza 50 funkcjonalnosci umyslowych.
Abidhamma Dhammasangani jest dostepna na Tipitaka.pl przez klikniecie na
dowolny obrazek sutty.
usciski,
A.
to troche to rozplaczmy.
w Abidhammie nie ma sutt. Abidhamma to jest scholastycyzm theravady i tam
mnisi robia rozne klasyfikacje. te klasyfikacje sie zasadniczo bardzo roznia od
tych robionych przez Blogoslawionego w suttach, glownie przez inna metode
klasyfikowania. Abidhamma klasyfikuje wszystko nie w relacji do celu jakim
jest wygaszenie stresu, ale na sposob scholastyczny - probuje sklasyfikowac
wszystko co sie da.
Tak tez jest z sankhara czyli: uformowaniami, inicjacjami, konstrukcjami.
generalny podzial jest taki, ze wszystko z wyjatkiem Nibbany jest sankhara.
Blogoslawiony dzielil sankhary na 3 grupy tak jak w Kamabhu Sutta (SN 41),
a Abidhamma w Dhammasangani wylicza 50 funkcjonalnosci umyslowych.
Abidhamma Dhammasangani jest dostepna na Tipitaka.pl przez klikniecie na
dowolny obrazek sutty.
usciski,
A.
***
Re: Formacje wolicjonalne
linki:
generalny podzial dhamm i rozwoj mysli buddystycznej zaleznie od szkol:
http://ccbs.ntu.edu.tw/DBLM/resource/eb ... uction.htm
dokladniejsze omowienie i interesujace cie listy:
http://www.budsas.org/ebud/mind/06_chap6.htm
generalny podzial dhamm i rozwoj mysli buddystycznej zaleznie od szkol:
http://ccbs.ntu.edu.tw/DBLM/resource/eb ... uction.htm
dokladniejsze omowienie i interesujace cie listy:
http://www.budsas.org/ebud/mind/06_chap6.htm
***
Re: Formacje wolicjonalne
Dzięki, Argios
"Jeżeli żądza, gniew czy głupota się zwiększają to to, co praktykujesz nie jest buddyzmem" pewien mistrz zen