Wikipedia: Buddyzm
- moi
- Posty: 4728
- Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
- Lokalizacja: Dolny Ślask
Re: Wikipedia: Buddyzm
Merytorycznie nie nadaję się do rozgryzania tych zawiłych kwestii etymologicznych, ale może mała kosmetyka stylistyczna, mimo wszystko, nie zaszkodzi ?
1."Wiele różnych grup wyewoluowało z pierwotnego zgromadzenia buddyjskiego od czasów śmierci Buddy Siakjamuniego..." - może lepiej byłoby tu napisać:Wiele różnych prądów/ nurtów myśli buddyjskiej wyewoluowało z pierwotnego przekazu nauk Buddy Siakjamuniego po jego śmierci
2." Rozróżniają je nauki, praktyki, nacisk na wybrane wątki z nauki Buddy i kultura. Jednak istnieją wątki wspólne dla wszystkich szkół i tradycji buddyjskich."
Lub: Różnią się one między sobą poszczególnymi praktykami, kładąc nacisk na wybrane wskazania z nauk Buddy. Mimo wielu znaczących różnic, istnieje równie wiele wspólnych watków dla wszystkich tych tradycji i szkół buddyjskich.
Podobieństwa te współtworzące główny -i powtarzany we wszystkich szkołach buddyjskich- zrąb nauk oraz system odwołań do wybranej tradycji, można przdstawić jako następujące zagadnienia:
1. Zależność Powstawania (pali: paticcasamuppada; sanskr. : pratitya-samutpada)
Przebudzenie (bodhi) Buddy Śākyamuniego było tożsame z wyzwoleniem od cierpienia i osiągnięciem właściwego wglądu w naturę rzeczywistości. Powszechnie akceptowana pośród szkół i tradycji buddyjskich nauka o Zależności Powstawania mówi o uwarunkowanym powstawaniu (pāli: uppajjati) i wstrzymywaniu (pāli: nirujjathi) cierpienia (pāli: dukkha; sanskr. : duḥkha).
Dla żyjących istot, pozbawionych właściwego zrozumienia, ich niewiedza sprowadza się do podlegania ciągłej wędrówce (saṃsāra - w jakim jezyku?) w cyklu narodzin (jāti - jez.?) oraz starzenia się i śmierci (jarāmaraṇa - jęz. ?). Buddyści uważają, iż istoty posiadające "wgląd w to jakie rzeczy są" (pāli: yathā-bhūta-ñāṇa-dassana; sanskr.: yathā-bhūta-jñana-darśana), poprzez brak zauroczenia (pāli: nibbidā) i pożądania (virāgo - jęz.?) doznają wyzwolenia (vimutti - jęz?) z owego cyklu, wstrzymując tym samym cierpienie i osiągając Nirvāṇę (pāli: Nibbāna).
Po pali, zdaje się nie powinno być kropki, więc konsekwentnie stawiałam :, choć lepiej byłoby po porstu pisać słowa obcojęzyczne kursywą...
To taka "moja" propozycja. Wydaje mi się, ze dzięki kilku zmianom stylistycznym tekst jest czytelniejszy, itd.
Pozdrawiam.m.
1."Wiele różnych grup wyewoluowało z pierwotnego zgromadzenia buddyjskiego od czasów śmierci Buddy Siakjamuniego..." - może lepiej byłoby tu napisać:Wiele różnych prądów/ nurtów myśli buddyjskiej wyewoluowało z pierwotnego przekazu nauk Buddy Siakjamuniego po jego śmierci
2." Rozróżniają je nauki, praktyki, nacisk na wybrane wątki z nauki Buddy i kultura. Jednak istnieją wątki wspólne dla wszystkich szkół i tradycji buddyjskich."
Lub: Różnią się one między sobą poszczególnymi praktykami, kładąc nacisk na wybrane wskazania z nauk Buddy. Mimo wielu znaczących różnic, istnieje równie wiele wspólnych watków dla wszystkich tych tradycji i szkół buddyjskich.
Podobieństwa te współtworzące główny -i powtarzany we wszystkich szkołach buddyjskich- zrąb nauk oraz system odwołań do wybranej tradycji, można przdstawić jako następujące zagadnienia:
1. Zależność Powstawania (pali: paticcasamuppada; sanskr. : pratitya-samutpada)
Przebudzenie (bodhi) Buddy Śākyamuniego było tożsame z wyzwoleniem od cierpienia i osiągnięciem właściwego wglądu w naturę rzeczywistości. Powszechnie akceptowana pośród szkół i tradycji buddyjskich nauka o Zależności Powstawania mówi o uwarunkowanym powstawaniu (pāli: uppajjati) i wstrzymywaniu (pāli: nirujjathi) cierpienia (pāli: dukkha; sanskr. : duḥkha).
Dla żyjących istot, pozbawionych właściwego zrozumienia, ich niewiedza sprowadza się do podlegania ciągłej wędrówce (saṃsāra - w jakim jezyku?) w cyklu narodzin (jāti - jez.?) oraz starzenia się i śmierci (jarāmaraṇa - jęz. ?). Buddyści uważają, iż istoty posiadające "wgląd w to jakie rzeczy są" (pāli: yathā-bhūta-ñāṇa-dassana; sanskr.: yathā-bhūta-jñana-darśana), poprzez brak zauroczenia (pāli: nibbidā) i pożądania (virāgo - jęz.?) doznają wyzwolenia (vimutti - jęz?) z owego cyklu, wstrzymując tym samym cierpienie i osiągając Nirvāṇę (pāli: Nibbāna).
Po pali, zdaje się nie powinno być kropki, więc konsekwentnie stawiałam :, choć lepiej byłoby po porstu pisać słowa obcojęzyczne kursywą...
To taka "moja" propozycja. Wydaje mi się, ze dzięki kilku zmianom stylistycznym tekst jest czytelniejszy, itd.
Pozdrawiam.m.
Re: Wikipedia: Buddyzm
Zatem mama:
Wiele różnych prądów/ nurtów myśli buddyjskiej wyewoluowało z pierwotnego przekazu nauk Buddy Siakjamuniego po jego śmierci. Rozróżniają je nauki, praktyki, nacisk na wybrane wątki z nauki Buddy i kultura. (tu część wesji Moi pomijała kulturę i nauki...). Jednak mimo wielu znaczących różnic, istnieje równie wiele wspólnych watków dla wszystkich tych tradycji i szkół buddyjskich.
1. Zależność Powstawania (pali: paticcasamuppada; sanskr. : pratitya-samutpada)
Przebudzenie (bodhi) Buddy Śākyamuniego było tożsame z wyzwoleniem od cierpienia i osiągnięciem właściwego wglądu w naturę rzeczywistości. Powszechnie akceptowana pośród szkół i tradycji buddyjskich nauka o Zależności Powstawania mówi o uwarunkowanym powstawaniu (pāli: uppajjati) i wstrzymywaniu (pāli: nirujjathi) cierpienia (pāli: dukkha; sanskr. : duḥkha).
Dla żyjących istot, pozbawionych właściwego zrozumienia, ich niewiedza sprowadza się do podlegania ciągłej wędrówce (pāli. pasaṃsāra) w cyklu narodzin (pāli. jāti) oraz starzenia się i śmierci (pāli. jarāmaraṇa). Buddyści uważają, iż istoty posiadające "wgląd w to jakie rzeczy są" (pāli. yathā-bhūta-ñāṇa-dassana; sanskr. yathā-bhūta-jñana-darśana), poprzez brak zauroczenia (pāli. nibbidā) i pożądania (pāli. virāgo) doznają wyzwolenia (pāli. vimutti) z owego cyklu, wstrzymując tym samym cierpienie i osiągając Nirvāṇę (pāli. Nibbāna).
Jeśli wszyscy sie zgadzają do tej wersji to wrzucam ją - i biorę sie za zrecz, która powinna poprzedzać powyższy fragment - Cztery Szlachetne Prawdy - wszak to podstawa jest...
Wiele różnych prądów/ nurtów myśli buddyjskiej wyewoluowało z pierwotnego przekazu nauk Buddy Siakjamuniego po jego śmierci. Rozróżniają je nauki, praktyki, nacisk na wybrane wątki z nauki Buddy i kultura. (tu część wesji Moi pomijała kulturę i nauki...). Jednak mimo wielu znaczących różnic, istnieje równie wiele wspólnych watków dla wszystkich tych tradycji i szkół buddyjskich.
1. Zależność Powstawania (pali: paticcasamuppada; sanskr. : pratitya-samutpada)
Przebudzenie (bodhi) Buddy Śākyamuniego było tożsame z wyzwoleniem od cierpienia i osiągnięciem właściwego wglądu w naturę rzeczywistości. Powszechnie akceptowana pośród szkół i tradycji buddyjskich nauka o Zależności Powstawania mówi o uwarunkowanym powstawaniu (pāli: uppajjati) i wstrzymywaniu (pāli: nirujjathi) cierpienia (pāli: dukkha; sanskr. : duḥkha).
Dla żyjących istot, pozbawionych właściwego zrozumienia, ich niewiedza sprowadza się do podlegania ciągłej wędrówce (pāli. pasaṃsāra) w cyklu narodzin (pāli. jāti) oraz starzenia się i śmierci (pāli. jarāmaraṇa). Buddyści uważają, iż istoty posiadające "wgląd w to jakie rzeczy są" (pāli. yathā-bhūta-ñāṇa-dassana; sanskr. yathā-bhūta-jñana-darśana), poprzez brak zauroczenia (pāli. nibbidā) i pożądania (pāli. virāgo) doznają wyzwolenia (pāli. vimutti) z owego cyklu, wstrzymując tym samym cierpienie i osiągając Nirvāṇę (pāli. Nibbāna).
Chyba kropki, nie dwukropki - tak będzie kurysywamoi pisze:Po pali, zdaje się nie powinno być kropki, więc konsekwentnie stawiałam :, choć lepiej byłoby po porstu pisać słowa obcojęzyczne kursywą...
Jeśli wszyscy sie zgadzają do tej wersji to wrzucam ją - i biorę sie za zrecz, która powinna poprzedzać powyższy fragment - Cztery Szlachetne Prawdy - wszak to podstawa jest...
братство и јединство!
Re: Wikipedia: Buddyzm
I jeszcze to:
{{main|Cztery szlachetne prawdy}}
Podstawowe założenia buddyzmu są wyłożone w Czterech Szlachetnych Prawdach (pāli. cattari arya sacchani; sanskr. catvari arya satyani), sformułowanych przez Buddę Śakjamuniego podczas pierwszego kazania w Parku Gazeli, w Sarnath. Cztery Szlachetne Prawdy są akceptowane bez zastrzeźń przez wszystkie tradycje buddyjskie. Są to:
1. Pierwsza Szlachetna Prawda o Cierpieniu (pāli. dukkha ariya sacca; sanskr. arya duhkha satya)
2. Druga Szlachetna Prawda o Przyczynie Cierpienia (pāli. dukkha samudayo ariya sacca; sanskr. arya samudaya satya)
3. Trzecia Szlachetna Prawda o Zniszczeniu Cierpienia (pāli. dukkha nirodho ariya sacca; sanskr. arya nirodha satya)
4. Czwarta Szlachetna Prawda o Ścieżce prowadzącej do Znieszczenia Cierpienia (pāli. dukkha nirodha gamini patipada ariya sacca; sanskr. arya mârga satya)
Dalsze nauki są wyprowadzane od Czterech Szlachetnych Prawd, stanowią ich analizę i rozwinięcie.
Czy ktos mógłby wstawić znaki diakrytyczne? teraz nie mam dostępu do słownika - mogę zrobić to ewentualnie potem... poza tym kurysywą będą słowa w pali i sanskrycie.
{{main|Cztery szlachetne prawdy}}
Podstawowe założenia buddyzmu są wyłożone w Czterech Szlachetnych Prawdach (pāli. cattari arya sacchani; sanskr. catvari arya satyani), sformułowanych przez Buddę Śakjamuniego podczas pierwszego kazania w Parku Gazeli, w Sarnath. Cztery Szlachetne Prawdy są akceptowane bez zastrzeźń przez wszystkie tradycje buddyjskie. Są to:
1. Pierwsza Szlachetna Prawda o Cierpieniu (pāli. dukkha ariya sacca; sanskr. arya duhkha satya)
2. Druga Szlachetna Prawda o Przyczynie Cierpienia (pāli. dukkha samudayo ariya sacca; sanskr. arya samudaya satya)
3. Trzecia Szlachetna Prawda o Zniszczeniu Cierpienia (pāli. dukkha nirodho ariya sacca; sanskr. arya nirodha satya)
4. Czwarta Szlachetna Prawda o Ścieżce prowadzącej do Znieszczenia Cierpienia (pāli. dukkha nirodha gamini patipada ariya sacca; sanskr. arya mârga satya)
Dalsze nauki są wyprowadzane od Czterech Szlachetnych Prawd, stanowią ich analizę i rozwinięcie.
Czy ktos mógłby wstawić znaki diakrytyczne? teraz nie mam dostępu do słownika - mogę zrobić to ewentualnie potem... poza tym kurysywą będą słowa w pali i sanskrycie.
братство и јединство!
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witam
Z mej strony: ustanie cierpienia; lub: wygaśnięcie cierpienia.
Pozdrawiam
kunzang
Zniszczenie cierpienia?siristru pisze:3. Trzecia Szlachetna Prawda o Zniszczeniu Cierpienia (pāli. dukkha nirodho ariya sacca; sanskr. arya nirodha satya)
4. Czwarta Szlachetna Prawda o Ścieżce prowadzącej do Znieszczenia Cierpienia (pāli. dukkha nirodha gamini patipada ariya sacca; sanskr. arya mârga satya)
Z mej strony: ustanie cierpienia; lub: wygaśnięcie cierpienia.
Pozdrawiam
kunzang
Re: Wikipedia: Buddyzm
Masz rację - uwzględnię to na WikiZniszczenie cierpienia?
Z mej strony: ustanie cierpienia; lub: wygaśnięcie cierpienia.
братство и јединство!
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witaj,
pk
zależy od tłumaczenia, które może obracać się w obrębie:kunzang pisze:Zniszczenie cierpienia?
Z mej strony: ustanie cierpienia; lub: wygaśnięcie cierpienia.
przeciwieństwem nirodha jest:Nirodha [BSk. nirodha, to nirundhati, cp. nirujjhati & niruddha] oppression, suppression; destruction, cessation, annihilation
Pozdrawiam,Samudaya [saṃ+udaya] 1. rise, origin 2. bursting forth, effulgence (pabhā˚) 3. produce, revenue
pk
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witam,
Dla żyjących istot pozbawionych właściwego zrozumienia i opętanych niewiedzą (pāli. avijjā; sanskr. avidyā) proces ten sprowadza się do podlegania ciągłej wędrówce [...]
Pozdrawiam,
Pio.
to jest trochę chyba niejasne. Proponowałbym:siristru pisze:Dla żyjących istot, pozbawionych właściwego zrozumienia, ich niewiedza sprowadza się do podlegania ciągłej wędrówce [...]
Dla żyjących istot pozbawionych właściwego zrozumienia i opętanych niewiedzą (pāli. avijjā; sanskr. avidyā) proces ten sprowadza się do podlegania ciągłej wędrówce [...]
Pozdrawiam,
Pio.
Re: Wikipedia: Buddyzm
Wiele różnych prądów/ nurtów myśli buddyjskiej wyewoluowało z pierwotnego przekazu nauk Buddy Siakjamuniego po jego śmierci. Rozróżniają je nauki, praktyki, nacisk na wybrane wątki z nauki Buddy i kultura. Jednak mimo wielu znaczących różnic, istnieje równie wiele wspólnych watków dla wszystkich tych tradycji i szkół buddyjskich.
1. Zależność Powstawania (pali: paticcasamuppada; sanskr. : pratitya-samutpada)
Przebudzenie (bodhi) Buddy Śākyamuniego było tożsame z wyzwoleniem od cierpienia i osiągnięciem właściwego wglądu w naturę rzeczywistości. Powszechnie akceptowana pośród szkół i tradycji buddyjskich nauka o Zależności Powstawania mówi o uwarunkowanym powstawaniu (pāli: uppajjati) i wstrzymywaniu (pāli: nirujjathi) cierpienia (pāli: dukkha; sanskr. : duḥkha).
Dla żyjących istot pozbawionych właściwego zrozumienia i opętanych niewiedzą (pāli. avijjā; sanskr. avidyā) proces ten sprowadza się do podlegania ciągłej wędrówce (pāli. saṃsāra) w cyklu narodzin (pāli. jāti) oraz starzenia się i śmierci (pāli. jarāmaraṇa). Buddyści uważają, iż istoty posiadające "wgląd w to jakie rzeczy są" (pāli. yathā-bhūta-ñāṇa-dassana; sanskr. yathā-bhūta-jñana-darśana), poprzez brak zauroczenia (pāli. nibbidā) i pożądania (pāli. virāgo) doznają wyzwolenia (pāli. vimutti) z owego cyklu, wstrzymując tym samym cierpienie i osiągając Nirvāṇę (pāli. Nibbāna).
A drugi fragment - o Czterech Szlachetnych Prawdach? Znaki diakrytyczne? Sugestie?
1. Zależność Powstawania (pali: paticcasamuppada; sanskr. : pratitya-samutpada)
Przebudzenie (bodhi) Buddy Śākyamuniego było tożsame z wyzwoleniem od cierpienia i osiągnięciem właściwego wglądu w naturę rzeczywistości. Powszechnie akceptowana pośród szkół i tradycji buddyjskich nauka o Zależności Powstawania mówi o uwarunkowanym powstawaniu (pāli: uppajjati) i wstrzymywaniu (pāli: nirujjathi) cierpienia (pāli: dukkha; sanskr. : duḥkha).
Dla żyjących istot pozbawionych właściwego zrozumienia i opętanych niewiedzą (pāli. avijjā; sanskr. avidyā) proces ten sprowadza się do podlegania ciągłej wędrówce (pāli. saṃsāra) w cyklu narodzin (pāli. jāti) oraz starzenia się i śmierci (pāli. jarāmaraṇa). Buddyści uważają, iż istoty posiadające "wgląd w to jakie rzeczy są" (pāli. yathā-bhūta-ñāṇa-dassana; sanskr. yathā-bhūta-jñana-darśana), poprzez brak zauroczenia (pāli. nibbidā) i pożądania (pāli. virāgo) doznają wyzwolenia (pāli. vimutti) z owego cyklu, wstrzymując tym samym cierpienie i osiągając Nirvāṇę (pāli. Nibbāna).
A drugi fragment - o Czterech Szlachetnych Prawdach? Znaki diakrytyczne? Sugestie?
братство и јединство!
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witaj,
Reszta w pāḷi jest tak jak zapisałeś. Co do zapisu w sanskrycie to Ci niestety nie pomogę.
Pozdrawiam,
Pio.
ze znakami diakrytycznymi będzie: dukkha nirodha gāmini paṭipadā ariya sacca.siristru pisze:pāli. dukkha nirodha gamini patipada ariya sacca;
Reszta w pāḷi jest tak jak zapisałeś. Co do zapisu w sanskrycie to Ci niestety nie pomogę.
Pozdrawiam,
Pio.
Re: Wikipedia: Buddyzm
Hvala Piotr! Jeśli nie ma zastrzeżeń to wrzucam jeszzce dzisiaj na Wikipedię
Cieszę sie, że RAZEM tworzymy to hasło... poza synkretyzmem ale z uniwersalizmem Hvala wam wszystkim.. i wkrótce nowa część bedzie do pzrerobienia...
Cieszę sie, że RAZEM tworzymy to hasło... poza synkretyzmem ale z uniwersalizmem Hvala wam wszystkim.. i wkrótce nowa część bedzie do pzrerobienia...
братство и јединство!
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
Opętanych :mrgreen:piotr pisze:Dla żyjących istot pozbawionych właściwego zrozumienia i opętanych niewiedzą
Dla żyjących istot pozbawionych właściwego zrozumienia a poprzez to pogrążonych w niewiedzy, (pāli. avijjā; sanskr. avidyā) proces ten sprowadza się do podlegania ciągłej wędrówce [...]
...albo napiszemy też co się dzieje z tymi opetanymi buddyzmem :mrgreen:
Pozdrawiam
?m
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Re: Wikipedia: Buddyzm
No to caloś wygląda tak... zastosowałem sugestię Bookera...
Wiele różnych prądów/nurtów myśli buddyjskiej wyewoluowało z pierwotnego przekazu nauk Buddy Siakjamuniego po jego śmierci. Rozróżniają je nauki, praktyki, nacisk na wybrane wątki z nauki Buddy i kultura. Jednak mimo wielu znaczących różnic, istnieje również wiele wspólnych wątków dla wszystkich tradycji i szkół buddyjskich.
{{main|Cztery szlachetne prawdy}}
Podstawowe założenia buddyzmu wyłożone są w Czterech Szlachetnych Prawdach (pāli. cattari arya sacchani; sanskr. catvari arya satyani), sformułowanych przez Buddę Śakjamuniego podczas pierwszego kazania w Parku Gazeli, w Sarnath. Cztery Szlachetne Prawdy są akceptowane bez zastrzeżeń przez wszystkie tradycje buddyjskie. Są to:
1. Pierwsza Szlachetna Prawda o Cierpieniu (pāli. dukkha ariya sacca; sanskr. arya duhkha satya)
2. Druga Szlachetna Prawda o Przyczynie Cierpienia (pāli. dukkha samudayo ariya sacca; sanskr. arya samudaya satya)
3. Trzecia Szlachetna Prawda o Zniszczeniu Cierpienia (pāli. dukkha nirodho ariya sacca; sanskr. arya nirodha satya)
4. Czwarta Szlachetna Prawda o Ścieżce prowadzącej do Znieszczenia Cierpienia (pāli. dukkha nirodha gāmini paṭipadā ariya sacca; sanskr. arya mârga satya)
Dalsze nauki są wyprowadzane od Czterech Szlachetnych Prawd, stanowią ich analizę i rozwinięcie.
Zależność Powstawania (pāli: paṭiccasamuppāda; sanskr. : pratitya-samutpada)
{{main|Paticcasamuppada}}
Przebudzenie (bodhi) Buddy Śākyamuniego było tożsame z wyzwoleniem od cierpienia i osiągnięciem właściwego wglądu w naturę rzeczywistości. Powszechnie akceptowana pośród szkół i tradycji buddyjskich nauka o Zależności Powstawania mówi o uwarunkowanym powstawaniu (pāli: uppajjati) i wstrzymywaniu (pāli: nirujjathi) cierpienia (pāli: dukkha; sanskr. : duḥkha).
Dla żyjących istot pozbawionych właściwego zrozumienia a poprzez to pogrążonych w niewiedzy, (pāli. avijjā; sanskr. avidyā) proces ten sprowadza się do podlegania ciągłej wędrówce (pāli. saṃsāra) w cyklu narodzin (pāli. jāti) oraz starzenia się i śmierci (pāli. jarāmaraṇa). Buddyści uważają, iż istoty posiadające "wgląd w to jakie rzeczy są" (pāli. yathā-bhūta-ñāṇa-dassana; sanskr. yathā-bhūta-jñana-darśana), poprzez brak zauroczenia (pāli. nibbidā) i pożądania (pāli. virāgo) doznają wyzwolenia (pāli. vimutti) z owego cyklu, wstrzymując tym samym cierpienie i osiągając Nirvāṇę (pāli. Nibbāna).
Wiele różnych prądów/nurtów myśli buddyjskiej wyewoluowało z pierwotnego przekazu nauk Buddy Siakjamuniego po jego śmierci. Rozróżniają je nauki, praktyki, nacisk na wybrane wątki z nauki Buddy i kultura. Jednak mimo wielu znaczących różnic, istnieje również wiele wspólnych wątków dla wszystkich tradycji i szkół buddyjskich.
{{main|Cztery szlachetne prawdy}}
Podstawowe założenia buddyzmu wyłożone są w Czterech Szlachetnych Prawdach (pāli. cattari arya sacchani; sanskr. catvari arya satyani), sformułowanych przez Buddę Śakjamuniego podczas pierwszego kazania w Parku Gazeli, w Sarnath. Cztery Szlachetne Prawdy są akceptowane bez zastrzeżeń przez wszystkie tradycje buddyjskie. Są to:
1. Pierwsza Szlachetna Prawda o Cierpieniu (pāli. dukkha ariya sacca; sanskr. arya duhkha satya)
2. Druga Szlachetna Prawda o Przyczynie Cierpienia (pāli. dukkha samudayo ariya sacca; sanskr. arya samudaya satya)
3. Trzecia Szlachetna Prawda o Zniszczeniu Cierpienia (pāli. dukkha nirodho ariya sacca; sanskr. arya nirodha satya)
4. Czwarta Szlachetna Prawda o Ścieżce prowadzącej do Znieszczenia Cierpienia (pāli. dukkha nirodha gāmini paṭipadā ariya sacca; sanskr. arya mârga satya)
Dalsze nauki są wyprowadzane od Czterech Szlachetnych Prawd, stanowią ich analizę i rozwinięcie.
Zależność Powstawania (pāli: paṭiccasamuppāda; sanskr. : pratitya-samutpada)
{{main|Paticcasamuppada}}
Przebudzenie (bodhi) Buddy Śākyamuniego było tożsame z wyzwoleniem od cierpienia i osiągnięciem właściwego wglądu w naturę rzeczywistości. Powszechnie akceptowana pośród szkół i tradycji buddyjskich nauka o Zależności Powstawania mówi o uwarunkowanym powstawaniu (pāli: uppajjati) i wstrzymywaniu (pāli: nirujjathi) cierpienia (pāli: dukkha; sanskr. : duḥkha).
Dla żyjących istot pozbawionych właściwego zrozumienia a poprzez to pogrążonych w niewiedzy, (pāli. avijjā; sanskr. avidyā) proces ten sprowadza się do podlegania ciągłej wędrówce (pāli. saṃsāra) w cyklu narodzin (pāli. jāti) oraz starzenia się i śmierci (pāli. jarāmaraṇa). Buddyści uważają, iż istoty posiadające "wgląd w to jakie rzeczy są" (pāli. yathā-bhūta-ñāṇa-dassana; sanskr. yathā-bhūta-jñana-darśana), poprzez brak zauroczenia (pāli. nibbidā) i pożądania (pāli. virāgo) doznają wyzwolenia (pāli. vimutti) z owego cyklu, wstrzymując tym samym cierpienie i osiągając Nirvāṇę (pāli. Nibbāna).
братство и јединство!
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
Siristru, dalej w punkcie 3 i 4 jest 'zniszczenie'. Mialo byc wygaszenie / ustanie ?
Ja bym dał ustanie. Wygaszenie niewiele mówi na Zachodzie.
Pozdrawiam
/M
Ja bym dał ustanie. Wygaszenie niewiele mówi na Zachodzie.
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Re: Wikipedia: Buddyzm
Jedziemy dalej
Nirwana
{{main|Nirwana}}
Nirwana (pāli. Nibbana; sanskr. Nirvāṇa) jest ustaniem wszelkiego pragnienia (pāli. avijjā). Porównuje ją się do zdmuchnięcia płomienia, gdzie istota uwalnia się od wszelkich namiętności. Buddyści wierzą iż oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (bez pragnień). Ich działania nie będą wzbudzały karmy (pāli. kamma). Istota osiagnąłwszy Nirwanę ucieka ze świata przyczyny-i-skutku (uwalnie sie z cyklu narodzin i śmierci pāli. saṃsāra). Nirwana jest w pełni doświadczana po śmieci (pāli. Prinibbāna, sanskr. Parinirvāṇa) lecz moze być doświadczalna również za życia.
Czy uważcie by coś jeszcze dodać? Ale nie za dużo bo to tylko wprowadzenie - jest odniesienie do głownego artykuło w którym można rozwinąć skrzydła ale tu krótko.
W angielskiej wiki jest jeszcze:
* 1. The “Stream-Entrant” (novice) only catches a glimpse of Nirvana in the teaching of the Buddha.
* 2. The “Once-Returner” is destined to be reborn into this physical world once more before experiencing full Nirvana.
* 3. The “Never-Returner” has an even deeper knowledge of Nirvana and is assured that they will not be reborn.
* 4. The “Worthy-One” (Arhat) is completely pure and free from desire. That person has experienced Nirvana and will know it fully at death, when all matter, sensations, perceptions, mental formations, and consciousness will disappear forever.
Ale z tym sie chyba nie zgadzają wszystkie szkoły - to chyba jawna theravāda.
Nirwana
{{main|Nirwana}}
Nirwana (pāli. Nibbana; sanskr. Nirvāṇa) jest ustaniem wszelkiego pragnienia (pāli. avijjā). Porównuje ją się do zdmuchnięcia płomienia, gdzie istota uwalnia się od wszelkich namiętności. Buddyści wierzą iż oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (bez pragnień). Ich działania nie będą wzbudzały karmy (pāli. kamma). Istota osiagnąłwszy Nirwanę ucieka ze świata przyczyny-i-skutku (uwalnie sie z cyklu narodzin i śmierci pāli. saṃsāra). Nirwana jest w pełni doświadczana po śmieci (pāli. Prinibbāna, sanskr. Parinirvāṇa) lecz moze być doświadczalna również za życia.
Czy uważcie by coś jeszcze dodać? Ale nie za dużo bo to tylko wprowadzenie - jest odniesienie do głownego artykuło w którym można rozwinąć skrzydła ale tu krótko.
W angielskiej wiki jest jeszcze:
* 1. The “Stream-Entrant” (novice) only catches a glimpse of Nirvana in the teaching of the Buddha.
* 2. The “Once-Returner” is destined to be reborn into this physical world once more before experiencing full Nirvana.
* 3. The “Never-Returner” has an even deeper knowledge of Nirvana and is assured that they will not be reborn.
* 4. The “Worthy-One” (Arhat) is completely pure and free from desire. That person has experienced Nirvana and will know it fully at death, when all matter, sensations, perceptions, mental formations, and consciousness will disappear forever.
Ale z tym sie chyba nie zgadzają wszystkie szkoły - to chyba jawna theravāda.
братство и јединство!
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
Cześć, trochę ten opis imho naciapany wszysztkiego na raz.
Czesto mam wrazenie ze Nibbana i Parinibbana sa mieszane bez ladu i skladu.
porównaj proszę :
# nibbana [nibbaana; Skt. nirvana]: Liberation; literally, the "unbinding" of the mind from the mental effluents (see asava), defilements (see kilesa), and the round of rebirth (see vatta), and from all that can be described or defined. As this term also denotes the extinguishing of a fire, it carries the connotations of stilling, cooling, and peace. (According to the physics taught at the time of the Buddha, a burning fire seizes or adheres to its fuel; when extinguished, it is unbound.) "Total nibbana" in some contexts denotes the experience of Awakening; in others, the final passing away of an arahant.
#parinibbana [parinibbaana]: Total Unbinding; the complete cessation of the khandhas that occurs upon the death of an arahant.
Jako 'of an arahant' proponuje dać po prostu 'przebudzonego'.
Pozdrawiam
/M[/code]
Czesto mam wrazenie ze Nibbana i Parinibbana sa mieszane bez ladu i skladu.
porównaj proszę :
# nibbana [nibbaana; Skt. nirvana]: Liberation; literally, the "unbinding" of the mind from the mental effluents (see asava), defilements (see kilesa), and the round of rebirth (see vatta), and from all that can be described or defined. As this term also denotes the extinguishing of a fire, it carries the connotations of stilling, cooling, and peace. (According to the physics taught at the time of the Buddha, a burning fire seizes or adheres to its fuel; when extinguished, it is unbound.) "Total nibbana" in some contexts denotes the experience of Awakening; in others, the final passing away of an arahant.
#parinibbana [parinibbaana]: Total Unbinding; the complete cessation of the khandhas that occurs upon the death of an arahant.
Jako 'of an arahant' proponuje dać po prostu 'przebudzonego'.
Pozdrawiam
/M[/code]
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- moi
- Posty: 4728
- Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
- Lokalizacja: Dolny Ślask
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witam
Ja mam kilka propozycji "kosmetycznych":
Nirwana (pāli. Nibbana; sanskr. Nirvana) jest terminem oznaczającym ustanie wszelkiego pragnienia (pāli. avijjā). Porównuje się ją do zdmuchnięcia płomienia, co jest metaforą uwolnienia się przez czującą istotę (? - może jednak jakies inne sformułowanie?) od wszelkich namiętności. Buddyści wierzą, iż oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (bez pragnień). Jej działania nie będą wtedy wzbudzały karmy (pāli. kamma), czyli uczestniczenia w nieustannym cyklu narodzin i śmierci. Oświecona istota, osiagnąłwszy Nirwanę, ucieka bowiem trwale ze świata przyczyny-i-skutku, co jest tożsame z ostatecznym uwolnieniem się z cyklu narodzin i śmierci (pāli. saṃsāra). Nirwana jest w pełni doświadczana po śmieci (pāli. Prinibbāna, sanskr. Parinirvana), lecz- w ściśle określonych warunkach- może być doświadczana również za życia.
Linki, to już jak tam uważasz Siristru
POzdrawiam.m.
Ja mam kilka propozycji "kosmetycznych":
Nirwana (pāli. Nibbana; sanskr. Nirvana) jest terminem oznaczającym ustanie wszelkiego pragnienia (pāli. avijjā). Porównuje się ją do zdmuchnięcia płomienia, co jest metaforą uwolnienia się przez czującą istotę (? - może jednak jakies inne sformułowanie?) od wszelkich namiętności. Buddyści wierzą, iż oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (bez pragnień). Jej działania nie będą wtedy wzbudzały karmy (pāli. kamma), czyli uczestniczenia w nieustannym cyklu narodzin i śmierci. Oświecona istota, osiagnąłwszy Nirwanę, ucieka bowiem trwale ze świata przyczyny-i-skutku, co jest tożsame z ostatecznym uwolnieniem się z cyklu narodzin i śmierci (pāli. saṃsāra). Nirwana jest w pełni doświadczana po śmieci (pāli. Prinibbāna, sanskr. Parinirvana), lecz- w ściśle określonych warunkach- może być doświadczana również za życia.
Linki, to już jak tam uważasz Siristru
POzdrawiam.m.
- lepsze
- ex Moderator
- Posty: 1895
- Rejestracja: ndz paź 16, 2005 21:52
- Tradycja: Brak
- Lokalizacja: Toruń
Re: Wikipedia: Buddyzm
A ja uwypukliłem zdania i sformułowania które na moje oko dziwnie brzmią i nie są zbyt jasne dla nieznającego się na buddyzmie czytelnika. (oczywiście IMHO)...
Ale nie podejme się wymyślania alternatywnych sformułowań.
no to już jest jakoś dziwne z logicznego punktu widzenia... może w ogóle wyrzucić to zdanie, co?
pozdr
Łukasz
PS Oczywiście to takie moje skromne sugestie, nieźle wam idzie w ogóle.
Ale nie podejme się wymyślania alternatywnych sformułowań.
A nie może być od razu to w nawiasie?siristru pisze:Buddyści wierzą iż oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (bez pragnień).
ucieka... dziwnie brzmi tosiristru pisze:Istota osiagnąłwszy Nirwanę ucieka ze świata przyczyny-i-skutku (uwalnie sie z cyklu narodzin i śmierci pāli. saṃsāra).
:mrgreen:siristru pisze:Nirwana jest w pełni doświadczana po śmieci (pāli. Prinibbāna, sanskr. Parinirvāṇa) lecz moze być doświadczalna również za życia.
no to już jest jakoś dziwne z logicznego punktu widzenia... może w ogóle wyrzucić to zdanie, co?
pozdr
Łukasz
PS Oczywiście to takie moje skromne sugestie, nieźle wam idzie w ogóle.
"Rozkradzione krople
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witam
Buddyści uważają, iż oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (bez pragnień).
Oświecona istota, osiągnąwszy Nirwanę, odchodzi bowiem trwale ze świata przyczyny-i-skutku, co jest tożsame z ostatecznym uwolnieniem się z cyklu narodzin i śmierci (pāli. saṃsāra).
Pozdrawiam
kunzang
Buddyści uważają, iż oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (bez pragnień).
Oświecona istota, osiągnąwszy Nirwanę, odchodzi bowiem trwale ze świata przyczyny-i-skutku, co jest tożsame z ostatecznym uwolnieniem się z cyklu narodzin i śmierci (pāli. saṃsāra).
Pozdrawiam
kunzang
Re: Wikipedia: Buddyzm
Booker - wydaje mi sie, ze nie pomieszałem Nibbany i parinibbany Być moze nie wynieka to jasno z tekstu na co zwraca uwagę Lepsze. Zwróc uwagę "w pelni doświadczana po smierci to ..." naniose jednak poprawki uwypuklajace różnice.
Nirwana (pāli. Nibbana; sanskr. Nirvāṇa) jest terminem oznaczającym ustanie wszelkiego pragnienia (pāli. avijjā). Porównuje się ją do zdmuchnięcia płomienia, co jest metaforą uwolnienia się przez czującą istotę od wszelkich namiętności. Buddyści uważają, iż oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (bez pragnień) [tu by sie przydał termin w pali i sanskrycie - kto?]. Jej działania nie będą wtedy wzbudzały karmy (pāli. kamma), czyli uczestniczenia w nieustannym cyklu narodzin i śmierci. Oświecona istota, osiagnąłwszy Nirwanę, odchodzi bowiem trwale ze świata przyczyny-i-skutku, co jest tożsame z ostatecznym uwolnieniem się z cyklu narodzin i śmierci (pāli. saṃsāra). Nirwana jest doświadczana za życia ( w ściśle określonych warunkach) jednak jej pełnia następuje dopiero po śmierci (pāli. Prinibbāna, sanskr. Parinirvāṇa).
Nirwana (pāli. Nibbana; sanskr. Nirvāṇa) jest terminem oznaczającym ustanie wszelkiego pragnienia (pāli. avijjā). Porównuje się ją do zdmuchnięcia płomienia, co jest metaforą uwolnienia się przez czującą istotę od wszelkich namiętności. Buddyści uważają, iż oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (bez pragnień) [tu by sie przydał termin w pali i sanskrycie - kto?]. Jej działania nie będą wtedy wzbudzały karmy (pāli. kamma), czyli uczestniczenia w nieustannym cyklu narodzin i śmierci. Oświecona istota, osiagnąłwszy Nirwanę, odchodzi bowiem trwale ze świata przyczyny-i-skutku, co jest tożsame z ostatecznym uwolnieniem się z cyklu narodzin i śmierci (pāli. saṃsāra). Nirwana jest doświadczana za życia ( w ściśle określonych warunkach) jednak jej pełnia następuje dopiero po śmierci (pāli. Prinibbāna, sanskr. Parinirvāṇa).
братство и јединство!
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Wikipedia: Buddyzm
osiągnąwszy, a nie osiągnąłwszy/!/
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (wolna od pragnień).siristru pisze:oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (bez pragnień)
Pragnienia nadal będa, np. pragnienie napicia się wody albo parcie na zwieracz.
"Nirwana jest doświadczana za życia ( w ściśle określonych warunkach)."
Ehfmf.
Nirwana jest doświadczana za życia ( pod warunkiem uwolnienia umysłu od niewiedzy )
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- moi
- Posty: 4728
- Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
- Lokalizacja: Dolny Ślask
Re: Wikipedia: Buddyzm
Faktycznie, nie zauważyłam...osiągnąwszy, a nie osiągnąłwszy/!/
Pamiętajcie: końcówki w imiesłowach przysłówkowych zawsze mają postać -łszy, -wszy...innych nie ma, choć w wymowie się je słyszy
Pozdrawiam.m.
- moi
- Posty: 4728
- Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
- Lokalizacja: Dolny Ślask
Re: Wikipedia: Buddyzm
Moze tak:Nirwana jest doświadczana za życia ( pod warunkiem uwolnienia umysłu od niewiedzy )
Warunkiem osągnięcia Nirwany za życia jest uwolnienie umysłu od niewiedzy, jednak jej pełnia (?) następuje dopiero po śmierci (pāli. Prinibbāna, sanskr. Parinirvāṇa).
Pozdrawiam.m.
Re: Wikipedia: Buddyzm
Dobra, wybaczie ort'a Narazie poprawiacie mnei tylko... a czy dopisac coś jeszzce.. tak by wciąz była to definicja ogólna Nirwany (nibbany)?
братство и јединство!
- lepsze
- ex Moderator
- Posty: 1895
- Rejestracja: ndz paź 16, 2005 21:52
- Tradycja: Brak
- Lokalizacja: Toruń
Re: Wikipedia: Buddyzm
Znowu mnie naszły wątpliwości którym kiedyś już w tym wątku dałem upust. Po co mamy pisać o Nirwanie itd. Cokolwiek nie napiszemy nie będzie to nirwaną... nawet nie będzie to coś koło tego. To będą tylko jakieś słowa, wyobrażenia, interpretacje. Ktoś kto to będzie czytał będzie czytał o czymś co nie istnieje poza naszymi głowami. I tak w koło... zaplątani w słowa...
Wyobraźmy sobie sytuacje że ktoś zupełnie niezaznajominy z tematem chce się dowiedzieć co to jest nirwana.
1. Wersja jeden zakłada że czyta naszą definicje i co sobie myśli? "O teraz już chociaż mniej więcej wiem czym jest nirwana"
2. Wersja dwruga jest inna - napiszmy po prostu:" Niestety nie jesteśmy w stanie wyjaśnić Ci czym jest nirwana, ponieważ nie jest ona w zasięgu logicznego myślenia (tzn. nie-do-zrozumienia za pomocą słów)"
i tym samym nie stworzymy człowiekowi problemu.
Wyobraźmy sobie sytuacje że ktoś zupełnie niezaznajominy z tematem chce się dowiedzieć co to jest nirwana.
1. Wersja jeden zakłada że czyta naszą definicje i co sobie myśli? "O teraz już chociaż mniej więcej wiem czym jest nirwana"
2. Wersja dwruga jest inna - napiszmy po prostu:" Niestety nie jesteśmy w stanie wyjaśnić Ci czym jest nirwana, ponieważ nie jest ona w zasięgu logicznego myślenia (tzn. nie-do-zrozumienia za pomocą słów)"
i tym samym nie stworzymy człowiekowi problemu.
"Rozkradzione krople
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witam
Przestraszyć strusia na asfalcie.
Pozdrawiam
kunzang
Szczyt sadyzmu...lepsze pisze:(...) Ktoś kto to będzie czytał będzie czytał o czymś co nie istnieje poza naszymi głowami. (...)
Przestraszyć strusia na asfalcie.
Pozdrawiam
kunzang
Re: Wikipedia: Buddyzm
Lepsze - nie piszemy podrecznika buddyzmu tylko staramy sie stworzyć informacje o nim. To nie mają byc nauki buddyzm tylko próba stworzenia pewnego wyobrażenia. Dlatego bez sofistyki tutaj Ludzie którzy bedą to czytać w dużej mierze nie będa buddystami - a czego oczekujesz czytajac np. o Judaizmie? Tam znajdziesz jakiś tekst mówiący o wyobrażeniu Boga - czy te słowa będa bogiem? (chociaż zydzi mówią iż bóg to slowo )
братство и јединство!
- moi
- Posty: 4728
- Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
- Lokalizacja: Dolny Ślask
Re: Wikipedia: Buddyzm
Dokładnie, to dobre porównanie. Wszystko można opisac słowami, nawet mistykę itd, chociaz to są stany rzeczywiscie głownie rozgrywające się "poza" słowami...Po prostu, lepszych sposobów,jak na razie nie wymyślono...moze w przyszłosci, wiedza bedzie na nas spływać w sposób iluminacyjny po zażyciu stosownej pigułki, ale na razie mamy tylko/aż słowa i z tego trzeba umiec dobrze skorzystać... Może więc ,po prostu, umieścić jakieś krótkie wyjaśnienie tych dylematow, że generalnie cała ta wiedza i doświadczenie są uznawane w buddyzmie za intuicyjne, a więc nieprzetłumaczalne za pomocą słów, jednakże dla ludzi świeckich, zaintreresowanych wyłącznie zdobyciem pewnych informacji na ten temat stoworzono quasi- definicje, odpowiadające pewnym stanom i pojęciom, którymi operuje się w naukach buddyjskich... definicje te nie są jednak równoznaczne z dokładnym odzwierciedlaniem danego zjawiska/doświadczenia/pojęcia/staniu, którymi operuje się w buddyzmie, są jedynie próbą odzwierciedlenia go za pomocą słów (ze wszystkimi tego konsekwencjami)...generalnie istota tych zjawisk/ stanów/dośiadczeń zawiera sie w przeżyciu bezpośrednim, które opis słwowami ujmuje w sposób jedynie przybliżony, niedoskonały...itd, itd...siristru pisze:a czego oczekujesz czytajac np. o Judaizmie? Tam znajdziesz jakiś tekst mówiący o wyobrażeniu Boga - czy te słowa będa bogiem? (chociaż zydzi mówią iż bóg to slowo Smile
Pozdrawiam.m.
- lepsze
- ex Moderator
- Posty: 1895
- Rejestracja: ndz paź 16, 2005 21:52
- Tradycja: Brak
- Lokalizacja: Toruń
Re: Wikipedia: Buddyzm
No tak - doktryna doktryną ale mnie np. bardziej by interesowało jaki wpływ judaizm ma na życie swoich wyznawców. Jak codziennie praktykują, jak myślą o człowieklu i o świecie.siristru pisze:Ludzie którzy bedą to czytać w dużej mierze nie będa buddystami - a czego oczekujesz czytajac np. o Judaizmie? Tam znajdziesz jakiś tekst mówiący o wyobrażeniu Boga - czy te słowa będa bogiem?
I dzięki temu zdobędą informacje o informacjach o informacjach o infor..... itd itp.moi pisze:jednakże dla ludzi świeckich, zaintreresowanych wyłącznie zdobyciem pewnych informacji na ten temat stoworzono quasi- definicje, odpowiadające pewnym stanom i pojęciom, którymi operuje się w naukach buddyjskich...
No ale w zasadzie tego szukają
Pozdr
łukasz
"Rozkradzione krople
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
Re: Wikipedia: Buddyzm
To powinienieś zapytać swego rabina: "Rebe, jaki wpływ ma judaizm na życie wiernych"?No tak - doktryna doktryną ale mnie np. bardziej by interesowało jaki wpływ judaizm ma na życie swoich wyznawców. Jak codziennie praktykują, jak myślą o człowieklu i o świecie.
Nirwana
{{main|Nirwana}}
Nirwana (pāli. Nibbana; sanskr. Nirvāṇa) jest terminem oznaczającym ustanie wszelkiego pragnienia (pāli. avijjā). Porównuje się ją do zdmuchnięcia płomienia, co jest metaforą uwolnienia się przez czującą istotę od wszelkich namiętności. Buddyści uważają, iż oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (pāli. upādāna ) bez pragnień. Jej działania nie będą wtedy wzbudzały karmy (pāli. kamma), czyli uczestniczenia w nieustannym cyklu narodzin i śmierci. Oświecona istota, osiagnąłwszy Nirwanę, odchodzi bowiem trwale ze świata przyczyny-i-skutku, co jest tożsame z ostatecznym uwolnieniem się z cyklu narodzin i śmierci (pāli. saṃsāra). Warunkiem osągnięcia Nirwany za życia jest uwolnienie umysłu od niewiedzy, jednak jej pełnia następuje dopiero po śmierci (pāli. Prinibbāna, sanskr. Parinirvāṇa).
Oto co mamy do tej pory - jeśli już wszysktko to wkrótce wrzucam... zaraz następne zagadnienie.
братство и јединство!
- moi
- Posty: 4728
- Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
- Lokalizacja: Dolny Ślask
Re: Wikipedia: Buddyzm
Może tylko trochę interpunkcji i parę wtrętów:
Nirwana (pāli. Nibbana; sanskr. Nirvāṇa) jest terminem oznaczającym ustanie wszelkiego pragnienia (pāli. avijjā). Porównuje się ją do zdmuchnięcia płomienia, co jest metaforą uwolnienia się przez czującą istotę od wszelkich namiętności. Buddyści uważają, iż oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (pāli. upādāna ), czyli bez pragnień (w stosunku do przedmiotów, zjawisk, ludzi, itp). Jej działania nie będą wtedy wzbudzały karmy (pāli. kamma), czyli uczestniczenia w nieustannym cyklu narodzin i śmierci. Oświecona istota, osiagnąłwszy Nirwanę, odchodzi bowiem trwale ze świata przyczyny-i-skutku, co jest tożsame z ostatecznym uwolnieniem się z cyklu narodzin i śmierci (pāli. saṃsāra). Warunkiem osągnięcia Nirwany za życia jest uwolnienie umysłu od niewiedzy (czyli poznanie stosownych nauk i praktyk, prowadzących do trwałego uwolnienia się od cierpienia - TU MOŻNA BY TO JAKOŚ INACZEJ SFORMUŁOWAC< ALE WYPADAłOBY COŚ NAPISAĆ O TEJ NIEWIEDZY); jednak jej pełnia następuje dopiero po śmierci (pāli. Prinibbāna, sanskr. Parinirvāṇa).
POzdrawiam.m.
Nirwana (pāli. Nibbana; sanskr. Nirvāṇa) jest terminem oznaczającym ustanie wszelkiego pragnienia (pāli. avijjā). Porównuje się ją do zdmuchnięcia płomienia, co jest metaforą uwolnienia się przez czującą istotę od wszelkich namiętności. Buddyści uważają, iż oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (pāli. upādāna ), czyli bez pragnień (w stosunku do przedmiotów, zjawisk, ludzi, itp). Jej działania nie będą wtedy wzbudzały karmy (pāli. kamma), czyli uczestniczenia w nieustannym cyklu narodzin i śmierci. Oświecona istota, osiagnąłwszy Nirwanę, odchodzi bowiem trwale ze świata przyczyny-i-skutku, co jest tożsame z ostatecznym uwolnieniem się z cyklu narodzin i śmierci (pāli. saṃsāra). Warunkiem osągnięcia Nirwany za życia jest uwolnienie umysłu od niewiedzy (czyli poznanie stosownych nauk i praktyk, prowadzących do trwałego uwolnienia się od cierpienia - TU MOŻNA BY TO JAKOŚ INACZEJ SFORMUŁOWAC< ALE WYPADAłOBY COŚ NAPISAĆ O TEJ NIEWIEDZY); jednak jej pełnia następuje dopiero po śmierci (pāli. Prinibbāna, sanskr. Parinirvāṇa).
POzdrawiam.m.
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witam,
w tekście o Nibbaanie są błędy merytoryczne.
• Avijjaa to nie koniec wszelkiego pragnienia ale mętne postrzeganie, niewiedza [dotycząca cierpienia i braku cierpienia]
• Sa.msaara to nie cykl narodzin i śmierci ale wędrówka. Owy cykl to va.t.ta.
• Można by dla jasności wyróżnić dwa rodzaje nibbaany: z pozostałościami i bez pozostałości.
Pozdrawiam,
Pio.
w tekście o Nibbaanie są błędy merytoryczne.
• Avijjaa to nie koniec wszelkiego pragnienia ale mętne postrzeganie, niewiedza [dotycząca cierpienia i braku cierpienia]
• Sa.msaara to nie cykl narodzin i śmierci ale wędrówka. Owy cykl to va.t.ta.
• Można by dla jasności wyróżnić dwa rodzaje nibbaany: z pozostałościami i bez pozostałości.
Pozdrawiam,
Pio.
Re: Wikipedia: Buddyzm
Faktycznie może to być niejasne w teksćie ale dałem nawias tłumaczący słowo pzred nim czyli "pragnienie" a nie całą frazę -z atem jak zrobić by nie wprowadzało w błąd?piotr pisze:Avijjaa to nie koniec wszelkiego pragnienia ale mętne postrzeganie, niewiedza [dotycząca cierpienia i braku cierpienia]
też odnalzałem ten błąd - uprzedziłeś moje poprawieniepiotr pisze:Sa.msaara to nie cykl narodzin i śmierci ale wędrówka. Owy cykl to va.t.ta.
czy to jest akceptowane przez wszystkie szkoły? czy mógłbyś zaproponować kilka zdań o tym?piotr pisze:Można by dla jasności wyróżnić dwa rodzaje nibbaany: z pozostałościami i bez pozostałości.
братство и јединство!
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witaj,
Pozdrawiam,
Pio.
to i tak jest błąd. Avijjaa ≠ pragnienie. Pragnienie to mogło by być np. ta.nha.siristru pisze:Faktycznie może to być niejasne w teksćie ale dałem nawias tłumaczący słowo pzred nim czyli "pragnienie" a nie całą frazę -z atem jak zrobić by nie wprowadzało w błąd?
to jest właściwie to o czym piszesz w artykule: nibbaana z pozostałością w postaci khandh czyli za życia (sa-upaadisesa-nibbaana) i nibbaana po rozpadzie khandh, bez pozostałości (anupaadisesa-nibbaana), czyli parinibbaana. Jak na to zapatrują się inne szkoły nie wiem.czy to jest akceptowane przez wszystkie szkoły? czy mógłbyś zaproponować kilka zdań o tym?
Pozdrawiam,
Pio.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Według mnie, ok.piotr pisze:to jest właściwie to o czym piszesz w artykule: nibbaana z pozostałością w postaci khandh czyli za życia (sa-upaadisesa-nibbaana) i nibbaana po rozpadzie khandh, bez pozostałości (anupaadisesa-nibbaana), czyli parinibbaana. Jak na to zapatrują się inne szkoły nie wiem.
Pozdrawiam
kunzang
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
Jestem za tym, żeby zostawić Nibbana i Parinibbana.piotr pisze:Jak na to zapatrują się inne szkoły nie wiem. Smile
Nie kazda szkola coprawda się tak dokładnie wgryza co do khandhy i wiele wiele wiele wiele szczegolow i tutaj jak sadze, chcemy miec artykul dla zachodniego odbiorcy a nie praktykujacego z umyslem jaki mieli 2500 lat temu ludzie medytujacy po 18h w lasach /?/
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Re: Wikipedia: Buddyzm
Piotrze - faktycznie. avijja to ignorancja - mój błąd. Co do rozwinięcia nibbana i parinibbana to skłaniam sie do zdania Bookera - to powinno znaleźć sie w artykule głównym Nirwana. I pewnie za jakiś czas sie znajdzie bo ten artykuł też trzeba poszerzyć - może chciałbyś się tym zająć piotrze?
Nirwana
{{main|Nirwana}}
Nirwana (pāli. Nibbana; sanskr. Nirvāṇa) jest terminem oznaczającym ustanie wszelkiego pragnienia (pāli. taṇhā). Porównuje się ją do zdmuchnięcia płomienia, co jest metaforą uwolnienia się przez czującą istotę od wszelkich namiętności. Buddyści uważają, iż oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (pāli. upādāna ), czyli bez pragnień (w stosunku do przedmiotów, zjawisk, ludzi, itp). Jej działania nie będą wtedy wzbudzały karmy (pāli. kamma), czyli uczestniczenia w nieustannym cyklu narodzin i śmierci. Oświecona istota, osiagnąłwszy Nirwanę, odchodzi bowiem trwale ze świata przyczyny-i-skutku, co jest tożsame z ostatecznym uwolnieniem się z cyklu narodzin i śmierci (pāli. vaṭṭa). Warunkiem osągnięcia Nirwany za życia jest uwolnienie umysłu od niewiedzy (pāli. avijjā) czyli poznanie stosownych nauk i praktyk, prowadzących do trwałego uwolnienia się od cierpienia; jednak jej pełnia następuje dopiero po śmierci (pāli. Prinibbāna, sanskr. Parinirvāṇa).
Nirwana
{{main|Nirwana}}
Nirwana (pāli. Nibbana; sanskr. Nirvāṇa) jest terminem oznaczającym ustanie wszelkiego pragnienia (pāli. taṇhā). Porównuje się ją do zdmuchnięcia płomienia, co jest metaforą uwolnienia się przez czującą istotę od wszelkich namiętności. Buddyści uważają, iż oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (pāli. upādāna ), czyli bez pragnień (w stosunku do przedmiotów, zjawisk, ludzi, itp). Jej działania nie będą wtedy wzbudzały karmy (pāli. kamma), czyli uczestniczenia w nieustannym cyklu narodzin i śmierci. Oświecona istota, osiagnąłwszy Nirwanę, odchodzi bowiem trwale ze świata przyczyny-i-skutku, co jest tożsame z ostatecznym uwolnieniem się z cyklu narodzin i śmierci (pāli. vaṭṭa). Warunkiem osągnięcia Nirwany za życia jest uwolnienie umysłu od niewiedzy (pāli. avijjā) czyli poznanie stosownych nauk i praktyk, prowadzących do trwałego uwolnienia się od cierpienia; jednak jej pełnia następuje dopiero po śmierci (pāli. Prinibbāna, sanskr. Parinirvāṇa).
братство и јединство!
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
Buddyści uważają, iż oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (pāli. upādāna ), czyli bez pragnień (w stosunku do przedmiotów, zjawisk, ludzi, itp)siristru pisze:Buddyści uważają, iż oświecona istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (pāli. upādāna ), czyli bez pragnień (w stosunku do przedmiotów, zjawisk, ludzi, itp)
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- moi
- Posty: 4728
- Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
- Lokalizacja: Dolny Ślask
Re: Wikipedia: Buddyzm
Wg mnie stylistycznie to jest ok.Tylko trochę "gęsty" ten tekst - co zdanie to dwa terminy, które same z sibie wymagają osobnego omówienia..uff...ale jak komuś będzie zależało, to się "wczyta" w to i "przegryzie"...zakładam, ze wszyscy od czasu do czasu czytają jakies podreczniki , a tam co i rusz takie "gęste" od znaczeń teksty się pojawiają...Wydaje mi się jednak, ze prościej/klarowniej już raczej się tego nie da napisać...
Pozdrawiam.m.
PS:A będą stosowne linki przy tych wszystkich terminach?
Pozdrawiam.m.
PS:A będą stosowne linki przy tych wszystkich terminach?
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witaj,
Pozdrawiam,
Piotr
nie, nie będzie. Stara kamma leci dalej w cyklu współzależnego powstawania, ale nie jest skażona ani avijjaa ani ta.nha, więc nie będzie skutkowało to powstawaniem kammy która by prowadziła do zradzania, a dalej do dukkha. Uczucia (vedanaa) będą powstawały (przyjemne, nieprzyjemne, ani przyjemne ani nieprzyjemne), ale nie będzie podążania dalej za typowym schematem.booker pisze:Pragnienia nadal będa, np. pragnienie napicia się wody albo parcie na zwieracz.
OK.Jestem za tym, żeby zostawić Nibbana i Parinibbana.
CzasssssssI pewnie za jakiś czas sie znajdzie bo ten artykuł też trzeba poszerzyć - może chciałbyś się tym zająć piotrze?
Pozdrawiam,
Piotr
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witam,
Pozdrawiam,
Pio.
mam uczulenie na to słowobooker pisze:oświecona
Pozdrawiam,
Pio.
- moi
- Posty: 4728
- Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
- Lokalizacja: Dolny Ślask
Re: Wikipedia: Buddyzm
Tzn. mnie się wydaje, ze takei słowa, jak "istota", czy "chwytanie się" to taki typowy "buddyjski żargon" ( pardon) i wymaga jakiegoś uzupełnienia "normalnym" słownictwem. Przy czym "oświecona istota" wzięło się z próby zazanaczenia,że nie każda istota dąży do tego stanu, itd..może w to miejsce "istota" napisać po prostu "człowiek" , albo "istota ludzka"?booker pisze:...może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (pāli. upādāna ), czyli bez pragnień (w stosunku do przedmiotów, zjawisk, ludzi, itp)
Pozdrawiam.m.
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
Z tego powodu zasugerowałem:piotr pisze:Uczucia (vedanaa) będą powstawały (przyjemne, nieprzyjemne, ani przyjemne ani nieprzyjemne), ale nie będzie podążania dalej za typowym schematem.
Buddyści uważają, iż istota może żyć na tym świecie bez "chwytania się" (pāli. upādāna ), pragnień (w stosunku do przedmiotów, zjawisk, ludzi, itp)
mam uczulenie na to słowo Embarassed
Sprawy do wycięcia dałem białą czcionką
Pozdr
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."