Wikipedia: Buddyzm
- Amicus
- ex Moderator
- Posty: 197
- Rejestracja: śr mar 01, 2006 11:53
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: none
- Lokalizacja: Kraków
Re: Wikipedia: Buddyzm
Ops.. to ja juz nic nie mowie, tylko skupie sie na tlumaczeniu.
- moi
- Posty: 4728
- Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
- Lokalizacja: Dolny Ślask
Re: Wikipedia: Buddyzm
Propozycja do poropozycji
Za twórcę pierwszych nauk i -tym samym- prekursora buddyzmu uważa się tradycyjnie Siddhartę Gautamę, ksiecia z rodu Sakjow (tu: biografia, albo biograficzny skrót z linkiem do głównej biografii). Siddharta Guatama, kiedy zaczął głosić swe nauki, przyjął przydomek "buddha" (tu: tłum. tego słowa z pali i sanskr. - wiem,że inf. sie powtarzaja, ale to chyba nieuniknione?). Dziś nadal tradycyjnie określa się go mianem "Buddy" (sanskr. i pali "Buddha"). W odniesieniu do samej etymologii tego słowa "budda" to istota, która odkryła prawdziwa naturę rzeczywistości dzięki własnemu rozwojowi duchowemu, medytacji oraz religijnym praktykom. W efekcie tych starań i dążeń pojawia się "właściwy wgląd w prawdziwą naturę rzeczywistości"(tu link do jakiegoś konkretnego dzieła, które o tym mówi i to tłumaczy). To "odkrycie" zwane jest (w jakim języku?) "bodhi" - dosł. "Przebudzenie" (współcześnie częściej używana jest nazwa "Oświecenie"). Tak więc, każda istota, która przebudziła się ze "snu ignorancji", dzięki odkryciu prawdziwej natury rzeczywistości, jest Buddą.
Śakyamuni (dosł. "Mędrzec z Rodu Śakyów" [W JAKIM JEZYKU?]- inne określenie Sidhatthy Gotamy) mówił, iż jest jedynie jednym z wielu. Przed nim było więcej buddów i będa także w przyszłości. Tym samym, wsakazał podstawowy kierunek rozwoju wszystkim swoim uczniom i naśladowcom.
PS: Trzeba by też chyba uzgodnić pisownie 'Gotama" - "Guatama" , bo jak na razi eto funkcjonuja chyba obudwa na tych samych zasadach, ale dla mnie - laika, ta róznica jest niezrozumiała...
Pozdrawiam.m.
Za twórcę pierwszych nauk i -tym samym- prekursora buddyzmu uważa się tradycyjnie Siddhartę Gautamę, ksiecia z rodu Sakjow (tu: biografia, albo biograficzny skrót z linkiem do głównej biografii). Siddharta Guatama, kiedy zaczął głosić swe nauki, przyjął przydomek "buddha" (tu: tłum. tego słowa z pali i sanskr. - wiem,że inf. sie powtarzaja, ale to chyba nieuniknione?). Dziś nadal tradycyjnie określa się go mianem "Buddy" (sanskr. i pali "Buddha"). W odniesieniu do samej etymologii tego słowa "budda" to istota, która odkryła prawdziwa naturę rzeczywistości dzięki własnemu rozwojowi duchowemu, medytacji oraz religijnym praktykom. W efekcie tych starań i dążeń pojawia się "właściwy wgląd w prawdziwą naturę rzeczywistości"(tu link do jakiegoś konkretnego dzieła, które o tym mówi i to tłumaczy). To "odkrycie" zwane jest (w jakim języku?) "bodhi" - dosł. "Przebudzenie" (współcześnie częściej używana jest nazwa "Oświecenie"). Tak więc, każda istota, która przebudziła się ze "snu ignorancji", dzięki odkryciu prawdziwej natury rzeczywistości, jest Buddą.
Śakyamuni (dosł. "Mędrzec z Rodu Śakyów" [W JAKIM JEZYKU?]- inne określenie Sidhatthy Gotamy) mówił, iż jest jedynie jednym z wielu. Przed nim było więcej buddów i będa także w przyszłości. Tym samym, wsakazał podstawowy kierunek rozwoju wszystkim swoim uczniom i naśladowcom.
PS: Trzeba by też chyba uzgodnić pisownie 'Gotama" - "Guatama" , bo jak na razi eto funkcjonuja chyba obudwa na tych samych zasadach, ale dla mnie - laika, ta róznica jest niezrozumiała...
Pozdrawiam.m.
- Amicus
- ex Moderator
- Posty: 197
- Rejestracja: śr mar 01, 2006 11:53
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: none
- Lokalizacja: Kraków
Re: Wikipedia: Buddyzm
Sanskryt: Siddhartha Gautama, Pali: Siddhattha Gotama.
- moi
- Posty: 4728
- Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
- Lokalizacja: Dolny Ślask
Re: Wikipedia: Buddyzm
No to może trzeba by wspomniec o tych różnicach w pisowni, uzasadnić je, wytłumaczyć, wskazać na kanon dzieł w tym i tym języku i od razu byłby pretekst do kolejnych linków [sanskryt] i [pali]...czy to zły pomysł?Amicus pisze:Sanskryt: Siddhartha Gautama, Pali: Siddhattha Gotama.
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
No już jest wspomniane. Sanskryt: .... Pali:moi pisze:No to może trzeba by wspomniec o tych różnicach w pisowni,
Lepiej to może z kanonami na końcu ? Nie w tym akurat momencie.moi pisze:uzasadnić je, wytłumaczyć, wskazać na kanon dzieł w tym i tym języku
Pewnie, mozna odrazu zalinkować pali i sanskryt jezeli wczesniej tego nie zrobiono.moi pisze:pretekst do kolejnych linków [sanskryt] i [pali].
Pozdr
/mk
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Re: Wikipedia: Buddyzm
Wybaczcie mi prosze chwilowa "zwiechę " w tym temacie ale szefoawa wyjechała na urlop i gro pracy spada na mnie (strone muszę zrobić do 13 września) no i sporo zaległej pracy w domu (nie będę wymieniał) - jednak nie rezygnuję - jak pchnę te sprawy to wracam do tematu... ale chyba mnie nie potrzebujecie aby pracować nad tematem?? :twisted:
братство и јединство!
- moi
- Posty: 4728
- Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
- Lokalizacja: Dolny Ślask
Re: Wikipedia: Buddyzm
Nie potrzebujemy?siristru pisze:ale chyba mnie nie potrzebujecie aby pracować nad tematem??
(niestety, prace chyba lekko klapły ...ale może jakoś, z czasem....)
Pozdrawiam.m.
Re: Wikipedia: Buddyzm
No to jedziemy dalej:
Wrzucam propozycję do częsci: Budda Śakyamuni:
{{main|Budda}}
Twórcę buddyzmu tradycyjnie określa się mianem "Budda" (sanskr. i pali. Buddha). Budda to istota, która odkryła prawdziwa naturę rzeczywistości dzięki wieloletniemu rozwojowi duchowemu, wglądowi, medytacji i różnym religijnym praktykom. To "odkrycie" zwane jest bodhi - dosł. "Przebudzenie" (częściej zwane "Oświeceniem"). Każda istota która przebudziła się ze "snu ignorancji" dzięki odkryciu prawdziwej natury rzeczywistości zwana jest Buddą. Buddów było wielu i co jakiś czas będą sie rodzić nowi.
{{main|Budda Siakjamuni}}
Ostatnim buddą był Siddhartha Gautama Śakyamuni (mędrzec z (rodu) Śakya). Był synem władcy jednego z królestw leżących u podnóży Himalajów, na granicy dzisiejszego Nepalu i Indii. Żył 80 lat. Zależnie od tradycji podaje się różne daty urodzin Buddy Śakyamuniego: źródła indyjskie podają rok 448 p.n.e., greckie 566 p.n.e., a syngaleskie 624 p.n.e.
Siddhartha Gautama wychowywał się w przepychu, w pałacu swego ojca. jednak był ciekaw życia poza murami. Kiedy wybierał sie na przejażdżkę ze służącycm uznał starca, chorego człowieka, kondukt pogrzebowy i żebrzącego ascetę. Uznał je za znaki i porzucił bogactwo by stać sie ascetą i poszukiwać prawdy jak zakończyć cierpienie.
Poszukiwania zajęły mu około 7 lat. Pobierał nauki u różnych mistrzów, jednak żaden z nich nie potrafił dać mu pełnej odpowiedzi. Ostatecznie postanowił oddać się surowej ascezie. To również nie przyniosło spodziewanego efektu. Porzucił ją zatem.
Siddhartha postanowił medytować tak długo aż wkońcu odnajdzie odpowiedź. Usiadł pod drzewem niedaleko wioski (dzisiaj Bodh Gaya) i tam pozostawał w głębokiej medytacji. Medytował przez 49 dni, w czasie których nawiedzały go wątpliwości uosobione przez bóstwo Marę. Jednak mędrzec nie dał się pokonać. Ostatecznie w dzień pełni księżyca miesiąca Visakha osiągnął Oświecenie.
Po osiągnięciu tego stanu pozostawał w lesie medytując jeszzce przez 7 tygodni. Zastanawiał się czy ogłosić światu to do czego doszedł. Wachał się lecz jego wątpliwości pomógł rozwiać bóg Brahma.
Wyruszył zatem na poszukiwanie swych pięciu byłych towarzyszy ascezy i w Parku gazeli, gdzie ich odnalazł, wygłosił im swe nauki po raz pierwszy. Zdarzenie to zostało nazwane Wprawieniem w Ruch Koła Dharmy.
Od tego momentu Śakyamuni zaczął nauczać Dharmy – obejmującej Cztery Szlachetne Prawdy (zawierajacą Ośmioraką Ścieżkę) prowadzącej do osiągnięcia Oświecenia, będącej do dzisiaj podstawą buddyzmu.
Resztę swojego życia spędził wędrując po północnych Indiach nauczając Dobrego Prawa (Dharmy). Zyskał sobie wieleu zwolenników z różnych varn.
Budda Siakjamuni umarł w wieku 80 lat w niewielkiej miejscowości Kusinara. Data jego śmierci wciąz jest pzredmiotem dyskusji (zobacz: [[Era buddyjska]]).
Podkreślam to maja być "hasła wstępniaki" gdyż już są hasła głowne!!!
Co wiecej moje szukania w Wikipedii ujawniły również słabość artykułu Budda Siakjamuni... jest sporo nieścisłości i wręcz błędów... sugeruję bysmy się tym tekstem również zajęli.
Wrzucam propozycję do częsci: Budda Śakyamuni:
{{main|Budda}}
Twórcę buddyzmu tradycyjnie określa się mianem "Budda" (sanskr. i pali. Buddha). Budda to istota, która odkryła prawdziwa naturę rzeczywistości dzięki wieloletniemu rozwojowi duchowemu, wglądowi, medytacji i różnym religijnym praktykom. To "odkrycie" zwane jest bodhi - dosł. "Przebudzenie" (częściej zwane "Oświeceniem"). Każda istota która przebudziła się ze "snu ignorancji" dzięki odkryciu prawdziwej natury rzeczywistości zwana jest Buddą. Buddów było wielu i co jakiś czas będą sie rodzić nowi.
{{main|Budda Siakjamuni}}
Ostatnim buddą był Siddhartha Gautama Śakyamuni (mędrzec z (rodu) Śakya). Był synem władcy jednego z królestw leżących u podnóży Himalajów, na granicy dzisiejszego Nepalu i Indii. Żył 80 lat. Zależnie od tradycji podaje się różne daty urodzin Buddy Śakyamuniego: źródła indyjskie podają rok 448 p.n.e., greckie 566 p.n.e., a syngaleskie 624 p.n.e.
Siddhartha Gautama wychowywał się w przepychu, w pałacu swego ojca. jednak był ciekaw życia poza murami. Kiedy wybierał sie na przejażdżkę ze służącycm uznał starca, chorego człowieka, kondukt pogrzebowy i żebrzącego ascetę. Uznał je za znaki i porzucił bogactwo by stać sie ascetą i poszukiwać prawdy jak zakończyć cierpienie.
Poszukiwania zajęły mu około 7 lat. Pobierał nauki u różnych mistrzów, jednak żaden z nich nie potrafił dać mu pełnej odpowiedzi. Ostatecznie postanowił oddać się surowej ascezie. To również nie przyniosło spodziewanego efektu. Porzucił ją zatem.
Siddhartha postanowił medytować tak długo aż wkońcu odnajdzie odpowiedź. Usiadł pod drzewem niedaleko wioski (dzisiaj Bodh Gaya) i tam pozostawał w głębokiej medytacji. Medytował przez 49 dni, w czasie których nawiedzały go wątpliwości uosobione przez bóstwo Marę. Jednak mędrzec nie dał się pokonać. Ostatecznie w dzień pełni księżyca miesiąca Visakha osiągnął Oświecenie.
Po osiągnięciu tego stanu pozostawał w lesie medytując jeszzce przez 7 tygodni. Zastanawiał się czy ogłosić światu to do czego doszedł. Wachał się lecz jego wątpliwości pomógł rozwiać bóg Brahma.
Wyruszył zatem na poszukiwanie swych pięciu byłych towarzyszy ascezy i w Parku gazeli, gdzie ich odnalazł, wygłosił im swe nauki po raz pierwszy. Zdarzenie to zostało nazwane Wprawieniem w Ruch Koła Dharmy.
Od tego momentu Śakyamuni zaczął nauczać Dharmy – obejmującej Cztery Szlachetne Prawdy (zawierajacą Ośmioraką Ścieżkę) prowadzącej do osiągnięcia Oświecenia, będącej do dzisiaj podstawą buddyzmu.
Resztę swojego życia spędził wędrując po północnych Indiach nauczając Dobrego Prawa (Dharmy). Zyskał sobie wieleu zwolenników z różnych varn.
Budda Siakjamuni umarł w wieku 80 lat w niewielkiej miejscowości Kusinara. Data jego śmierci wciąz jest pzredmiotem dyskusji (zobacz: [[Era buddyjska]]).
Podkreślam to maja być "hasła wstępniaki" gdyż już są hasła głowne!!!
Co wiecej moje szukania w Wikipedii ujawniły również słabość artykułu Budda Siakjamuni... jest sporo nieścisłości i wręcz błędów... sugeruję bysmy się tym tekstem również zajęli.
братство и јединство!
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
Ostatnim buddą według tradycji Theravady.Ostatnim buddą był Siddhartha Gautama Śakyamuni (mędrzec z (rodu) Śakya).
ze służącycm ujżał starcaze służącycm uznał starca
Pozdrawiam
/mk
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witam
Jestem świadom Padmasambhawy, jednak i tu, nie określa się go mianem ''Budda''. Szkoły związane z mahajaną i wadżrajaną podają jako następnego Buddę - Maitreję.
Pozdrawiam
kunzang
Czy jest jakaś tradycja buddyjska, która określałaby tym mianem: ''Budda'' - jakiegoś mistrza i uznawała go za kolejnego Buddę?booker pisze:Ostatnim buddą według tradycji Theravady.
Jestem świadom Padmasambhawy, jednak i tu, nie określa się go mianem ''Budda''. Szkoły związane z mahajaną i wadżrajaną podają jako następnego Buddę - Maitreję.
Pozdrawiam
kunzang
Re: Wikipedia: Buddyzm
Och daj spokój... to trochę skrót ale jak wolisz : ostatnim "Buddą Powszechnym" czyli Sammasambuddha (sanskr. Samyaksambuddha). Bo i theravadzie są arahanci czyli buddowie (za jednego z nich jest uznawany np. cz. Buddhagosha)...booker pisze:Ostatnim buddą według tradycji Theravady.
Literówkabooker pisze:ze służącycm ujżał starca
братство и јединство!
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
Cześć Kunzang,
Mimo iż generalnie, wielu buddów wg. Ningmapów od czasów Sakjamuniego już się pojawiło. http://www.tsering.wroclaw.pl/ (ale to na marginesie, faktycznie nie ma co robić o to szumu)
Pozdrawiam
/mk
Ok, zostawmy tego Maitreję jak jest.kunzang pisze:WitamCzy jest jakaś tradycja buddyjska, która określałaby tym mianem: ''Budda'' - jakiegoś mistrza i uznawała go za kolejnego Buddę?booker pisze:Ostatnim buddą według tradycji Theravady.
Jestem świadom Padmasambhawy, jednak i tu, nie określa się go mianem ''Budda''. Szkoły związane z mahajaną i wadżrajaną podają jako następnego Buddę - Maitreję.
Pozdrawiam
kunzang
Mimo iż generalnie, wielu buddów wg. Ningmapów od czasów Sakjamuniego już się pojawiło. http://www.tsering.wroclaw.pl/ (ale to na marginesie, faktycznie nie ma co robić o to szumu)
Pozdrawiam
/mk
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Re: Wikipedia: Buddyzm
Czy na prawde nikt nie ma uwag co do artykułu? czy już niekomu nie zależy byśmy współnie to zrobili? dajcie jasną odpowiedź a zajmę się tym sam... nie ma problemu. Chciałem byśmy to haslo wypracowali kolektywnie - między tradycjami - wyśrodkowali aby nie dzochodziło potem do bzdur... nie rozumiem dlaczego tak sie dzieje...
братство и јединство!
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
Wyraziliśmy z Kunzangiem swoją opinie. Widocznie reszta milcząco się zgadza :roll:
Pozdrawiam
/mk
Pozdrawiam
/mk
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- lepsze
- ex Moderator
- Posty: 1895
- Rejestracja: ndz paź 16, 2005 21:52
- Tradycja: Brak
- Lokalizacja: Toruń
Re: Wikipedia: Buddyzm
pisz dalej siristru, jak coś będzie nieładnie to się przyczepimy aż będziesz miał dość ;D
pozdr
Łukasz
pozdr
Łukasz
"Rozkradzione krople
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
- moi
- Posty: 4728
- Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
- Lokalizacja: Dolny Ślask
Re: Wikipedia: Buddyzm
Moje trzy grosze:
1. Twórcę głównego przekazu w naukach buddyjskich tradycyjnie określa się mianem "Budda" ( w sanskr. i pali "Buddha", czyli "Przebudzony"). Odwołując się do etymologii tego słowa w sanskrycie i pali można powiedzieć, że Budda to istota, która odkryła prawdziwą naturę rzeczywistości, dzięki swojemu wieloletniemu rozwojowi duchowemu, ("wgląd" usunęłabym, bo ten termin trzeba by bylo jakoś blizej opisać), medytacji i określonym religijnym praktykom. To "odkrycie" zwane jest "bodhi" - (z jakiego języka?) dosł. "Przebudzenie" (częściej zwane "Oświeceniem") [ tu:link do "bodhi", źródła, cytaty, itp.]. Każda istota, która przebudziła się ze "snu ignorancji" dzięki odkryciu prawdziwej natury rzeczywistości zwana jest Buddą. W tym rozumieniu, w ramach nauki buddyjskich uważa się, że Buddów było wielu i co jakiś czas będą się rodzić nowi [tu: link do wyjaśnienia tego zjawiska w stosownym tekście źródłowym].
Ostatnim, poświadczonym historycznie nauczycielem buddyjskim, uznawanym w ramach buddyzmu za buddę/Buddę (raz małą, a raz dużą? - trzeba się zdecydować na rodzaj pisowni) był Siddhartha Gautama Śakyamuni (mędrzec, pochodzący z rodu Śakya) [tu: link do Siddhartha Gautama Śakyamuni]. Był on synem władcy jednego z królestw leżących u podnóży Himalajów, na granicy dzisiejszego Nepalu i Indii. Żył 80 lat. W zależności od tradycji [tu: wstawiłabym odpowiedni link, wyjaśniający , czym są i na czym polegają gł tradycje w buddyzmie] podaje się różne daty urodzin Buddy Śakyamuniego: źródła indyjskie podają rok 448 p.n.e., greckie 566 p.n.e., a syngaleskie 624 p.n.e. Wszystkie te źródła podają jednak podobne fakty z jego życia, w związku z czym można je uznać za wiarygodny życiorys Buddy Śakyamuniego.
Siddhartha Gautama wychowywał się w przepychu, w pałacu swego ojca. Zdawał sobie jednak sprawę z istnienia życia poza murami pałacu i był go ciekaw. Pewnego dnia posatnowił je zobaczyć i wybierał się na przejażdżkę poza pałacowe mury ze swoim służącycm POdczas tej przejażdżki ujrzał kolejno: starca, chorego człowieka, kondukt pogrzebowy i żebrzącego ascetę. Uznał to za znaki, przepowiadajace jego drogę do Oświecenia. Porzucił więc bogactwo, aby stać się ascetą i poszukiwać prawdy o tym, w jaki sposób wyzwolić z cierpienia wszystkie czujące istoty ( czyli jak przerwać nieustanny cykl nardzoin i śmierci, którym towarzyszą choroby i dramaty, jakich doświadczają wszyscy żyjący ludzie).
Poszukiwania te zajęły mu około 7 lat. Pobierał nauki u różnych mistrzów, jednak żaden z nich nie potrafił dać mu pełnej odpowiedzi na nurtujące go pytania. Ostatecznie, postanowił poddać się surowej ascezie. To jednak również nie przyniosło spodziewanego efektu.Siddhartha porzucił zatem ascetyczny tryb życia i postanowił medytować tak długo, aż wkońcu odnajdzie odpowiedź, w jaki sposób wyzwolić od cierpienia ludzkość. Usiadł pod drzewem niedaleko wioski (dzisiaj Bodh Gaya) i tam pozostawał w głębokiej medytacji. Medytował przez 49 dni, w czasie których nawiedzały go wątpliwości uosobione przez bóstwo Marę [tu: link} Jednak mędrzec nie dał się im pokonać. Ostatecznie, jak podają źródła [tu: źródła] w dzień pełni księżyca miesiąca Visakha osiągnął Oświecenie.
Po osiągnięciu tego stanu, pozostawał w lesie medytując jeszcze przez 7 tygodni. Zastanawiał się, czy ogłosić światu efekt swych medytacji i nauk. Wahał się, lecz jego wątpliwości pomógł rozwiać bóg Brahma [tu:link]
Następnie, wyruszył na poszukiwanie swych pięciu byłych towarzyszy ascezy. Odnalazł ich w w Parku gazeli ( Parku Gazeli?); tam też wygłosił im swe nauki po raz pierwszy. Zdarzenie to zostało w naukach buddyjskich nazwane Wprawieniem w Ruch Koła Dharmy [tu: link]
Od tego momentu Śakyamuni zaczął nauczać Dharmy – obejmującej Cztery Szlachetne Prawdy (zawierajace Ośmioraką Ścieżkę) i - w rozumieniu nauk buddyjskich- prowadzącej do osiągnięcia Oświecenia. Cztery Szlachetne Prawdy i Ośmioraka Ścieżka do dzisiaj stanowią podstawę i głóny zrąb nauk buddyjskich [tu:link].
Resztę swojego życia Śakyamuni spędził wędrując po północnych Indiach i nauczając Dobrego Prawa (Dharmy). Zyskał sobie wielu zwolenników z różnych varn (? - link).
Budda Siakjamuni umarł w wieku 80 lat w niewielkiej miejscowości Kusinara. Data jego śmierci, podobnie jak data narodzin, wciąż jest przedmiotem dyskusji w ramach różnych przekazów buddyjskich nauk (zobacz: [[Era buddyjska]])
Pewnie popełniłam jakieś błędy marytoryczne..ale wydaje i się, ze tekst jest czytelniejszy (?)
Pozdrawiam.m.
1. Twórcę głównego przekazu w naukach buddyjskich tradycyjnie określa się mianem "Budda" ( w sanskr. i pali "Buddha", czyli "Przebudzony"). Odwołując się do etymologii tego słowa w sanskrycie i pali można powiedzieć, że Budda to istota, która odkryła prawdziwą naturę rzeczywistości, dzięki swojemu wieloletniemu rozwojowi duchowemu, ("wgląd" usunęłabym, bo ten termin trzeba by bylo jakoś blizej opisać), medytacji i określonym religijnym praktykom. To "odkrycie" zwane jest "bodhi" - (z jakiego języka?) dosł. "Przebudzenie" (częściej zwane "Oświeceniem") [ tu:link do "bodhi", źródła, cytaty, itp.]. Każda istota, która przebudziła się ze "snu ignorancji" dzięki odkryciu prawdziwej natury rzeczywistości zwana jest Buddą. W tym rozumieniu, w ramach nauki buddyjskich uważa się, że Buddów było wielu i co jakiś czas będą się rodzić nowi [tu: link do wyjaśnienia tego zjawiska w stosownym tekście źródłowym].
Ostatnim, poświadczonym historycznie nauczycielem buddyjskim, uznawanym w ramach buddyzmu za buddę/Buddę (raz małą, a raz dużą? - trzeba się zdecydować na rodzaj pisowni) był Siddhartha Gautama Śakyamuni (mędrzec, pochodzący z rodu Śakya) [tu: link do Siddhartha Gautama Śakyamuni]. Był on synem władcy jednego z królestw leżących u podnóży Himalajów, na granicy dzisiejszego Nepalu i Indii. Żył 80 lat. W zależności od tradycji [tu: wstawiłabym odpowiedni link, wyjaśniający , czym są i na czym polegają gł tradycje w buddyzmie] podaje się różne daty urodzin Buddy Śakyamuniego: źródła indyjskie podają rok 448 p.n.e., greckie 566 p.n.e., a syngaleskie 624 p.n.e. Wszystkie te źródła podają jednak podobne fakty z jego życia, w związku z czym można je uznać za wiarygodny życiorys Buddy Śakyamuniego.
Siddhartha Gautama wychowywał się w przepychu, w pałacu swego ojca. Zdawał sobie jednak sprawę z istnienia życia poza murami pałacu i był go ciekaw. Pewnego dnia posatnowił je zobaczyć i wybierał się na przejażdżkę poza pałacowe mury ze swoim służącycm POdczas tej przejażdżki ujrzał kolejno: starca, chorego człowieka, kondukt pogrzebowy i żebrzącego ascetę. Uznał to za znaki, przepowiadajace jego drogę do Oświecenia. Porzucił więc bogactwo, aby stać się ascetą i poszukiwać prawdy o tym, w jaki sposób wyzwolić z cierpienia wszystkie czujące istoty ( czyli jak przerwać nieustanny cykl nardzoin i śmierci, którym towarzyszą choroby i dramaty, jakich doświadczają wszyscy żyjący ludzie).
Poszukiwania te zajęły mu około 7 lat. Pobierał nauki u różnych mistrzów, jednak żaden z nich nie potrafił dać mu pełnej odpowiedzi na nurtujące go pytania. Ostatecznie, postanowił poddać się surowej ascezie. To jednak również nie przyniosło spodziewanego efektu.Siddhartha porzucił zatem ascetyczny tryb życia i postanowił medytować tak długo, aż wkońcu odnajdzie odpowiedź, w jaki sposób wyzwolić od cierpienia ludzkość. Usiadł pod drzewem niedaleko wioski (dzisiaj Bodh Gaya) i tam pozostawał w głębokiej medytacji. Medytował przez 49 dni, w czasie których nawiedzały go wątpliwości uosobione przez bóstwo Marę [tu: link} Jednak mędrzec nie dał się im pokonać. Ostatecznie, jak podają źródła [tu: źródła] w dzień pełni księżyca miesiąca Visakha osiągnął Oświecenie.
Po osiągnięciu tego stanu, pozostawał w lesie medytując jeszcze przez 7 tygodni. Zastanawiał się, czy ogłosić światu efekt swych medytacji i nauk. Wahał się, lecz jego wątpliwości pomógł rozwiać bóg Brahma [tu:link]
Następnie, wyruszył na poszukiwanie swych pięciu byłych towarzyszy ascezy. Odnalazł ich w w Parku gazeli ( Parku Gazeli?); tam też wygłosił im swe nauki po raz pierwszy. Zdarzenie to zostało w naukach buddyjskich nazwane Wprawieniem w Ruch Koła Dharmy [tu: link]
Od tego momentu Śakyamuni zaczął nauczać Dharmy – obejmującej Cztery Szlachetne Prawdy (zawierajace Ośmioraką Ścieżkę) i - w rozumieniu nauk buddyjskich- prowadzącej do osiągnięcia Oświecenia. Cztery Szlachetne Prawdy i Ośmioraka Ścieżka do dzisiaj stanowią podstawę i głóny zrąb nauk buddyjskich [tu:link].
Resztę swojego życia Śakyamuni spędził wędrując po północnych Indiach i nauczając Dobrego Prawa (Dharmy). Zyskał sobie wielu zwolenników z różnych varn (? - link).
Budda Siakjamuni umarł w wieku 80 lat w niewielkiej miejscowości Kusinara. Data jego śmierci, podobnie jak data narodzin, wciąż jest przedmiotem dyskusji w ramach różnych przekazów buddyjskich nauk (zobacz: [[Era buddyjska]])
Pewnie popełniłam jakieś błędy marytoryczne..ale wydaje i się, ze tekst jest czytelniejszy (?)
Pozdrawiam.m.
Re: Wikipedia: Buddyzm
Dlatego, że "Budda" to Sidhattha Gotama a "budda" to każdy inny - to bardziej określenie "stanowiska" niż nazwa własna.moi pisze:buddę/Buddę (raz małą, a raz dużą?
Hvala!! Na ciebie Moi można zawsze liczyć - błędów merytorycznych nie ma (jedna prośba - nie wstawiaj oznaczeń gdzie linki mają być wydaje mi sie iż sam do tego dojdę). tekst mi się podoba - zwikizuję go odpowiednio - wydaje mi sie iż nie narusza zasad Wiki...moi pisze:Pewnie popełniłam jakieś błędy marytoryczne..ale wydaje i się, ze tekst jest czytelniejszy
Czy jeszcze ktoś może sie wypowiedzieć? Jeśli nie to jutro wstawiam tekst.
братство и јединство!
- moi
- Posty: 4728
- Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
- Lokalizacja: Dolny Ślask
Re: Wikipedia: Buddyzm
No tak, ale w Twoim tekście to się zaciera, np:siristru pisze:moi napisał/a:
buddę/Buddę (raz małą, a raz dużą?
Dlatego, że "Budda" to Sidhattha Gotama a "budda" to każdy inny - to bardziej określenie "stanowiska" niż nazwa własna.
A co do linków.... każdy ma swoje jakieś tam koncepcje tych powiązań i to też jest ciekawe na swój sposób, bo pewnie nie wszędzie te linki musza być, a w miejscach, które dla kogoś obeznanego wydawałyby się zupelnie niepotrzebne, laikowi były by bardzo na rękę. Umówmy się, ze ja patrzę oczami laika, a Ty doświadczonego "słowiańskiego theravadina", więc czemu by sobie tych drogowskazów nie pokazywać nawzajem?siristru pisze:Każda istota która przebudziła się ze "snu ignorancji" dzięki odkryciu prawdziwej natury rzeczywistości zwana jest Buddą
Pozdrawiam.m.
Re: Wikipedia: Buddyzm
Zgoda... co do "Budda i budda" to moja literówkamoi pisze:A co do linków.... każdy ma swoje jakieś tam koncepcje tych powiązań i to też jest ciekawe na swój sposób, bo pewnie nie wszędzie te linki musza być, a w miejscach, które dla kogoś obeznanego wydawałyby się zupelnie niepotrzebne, laikowi były by bardzo na rękę. Umówmy się, ze ja patrzę oczami laika, a Ty doświadczonego "słowiańskiego theravadina", więc czemu by sobie tych drogowskazów nie pokazywać nawzajem?
братство и јединство!
Re: Wikipedia: Buddyzm
Jak pisałem tak zrobiłem - hvala Moi! to jedziemy dalej. teraz na tapecie:
Podstawowe założenia buddyzmu (nazwa kategorii):
Wiele różnych grup wyewoluowało z pierwotnego zgromadzenia buddyjskiego od czasów śmierci Buddy Siakjamuniego. Rozróżniają je nauki, praktyki, nacisk na wybrane wątki z nauki Buddy i kultura. Jednak istnieją wątki wspólne dla wszystkich szkół i tradycji buddyjskich.
# Zależność Powstawania (pali. paticcasamuppada, sanskr. pratitya-samutpada)
(tutaj brak artykułu głównego - powinien on byc za jakiś czas napisany - chętni? - dlatego problem ten będzie razcej zwięźle opisany).
Przebudzenie (bodhi) Buddy Siakjamuniego było wyzwoleniem od cierpienia i wgladem w naturę rzeczywistości. Powszechnie akceptowana pośród szkół i tradycji buddyjskich nauka o Zależności Powstawania mówi iż:
- każde zjawisko "istnieje" tylko dlatego, że "istnienie" innego zjawiska powołalo je do tego w sieci zależności przyczynowo - skutkowej.
Dla czujących istot to sprowadza sie do "niekończącego się" cyklu narodzin i śmierci (saṃsāra) zgodnie z prawem karma (pāli. kamma) i vipāka (prawo przyczyny i skutku). Ponieważ wszystkie rzeczy są uwarunkowane i przemijające (sanskr. anitya, pāli anicca), to nie są prawdziwe, nie posiadają niezależnej tożsamości (sanskr. anātman, pāli. anatta) czyli po prostu "nie istnieją". Chociaż umysłowi wydaje sie, że wręcz przeciwnie - istnieją. Zgodnie z tą nauką wszystkie zjawiska są bezsubstancjonalne i puste (sanskr. śūnya; pāli. suññata') [http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... tml#answer]. Buddyści wierzą iz istoty obdarzone "wgladem w to jakie są rzeczy" (pāli. yathā-bhūta-ñāṇa-dassana; sanskr. yathābhūtajñanadarśana), porzucają przywiązanie i "chwytanie się " (trzymanie "nieprawdziwej" rzeczywistości) które powodują cierpienie (pāli. dukkha sanskr. duḥkha), przekształcając ich "energię" w pragnienie świadomości i zrozumienia aby osiągnąć Nirvāṇę (pāli. Nibbana) [http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... .than.html].
Co do poprzedniego fragmentu - nie podałem jeszzce kilku źródeł bo muszę ich poszukać - ale pamiętam o sugestiach Moi... i tak je jeszcze raz wyedytuję jak tylko naucze sie wstawiać wewnętrzne przypisy - zasady Wiki polecają by unikac przypisów zewnętrznych. I jeszcze formatowanie zostało - kurysywa itp.
Proszę aby (jeśli komuś zależy) pomagać przy pisaniu tego artykułu - ma być on wszak BEZSTRONNY! Chciałbym uniknąc posądzeń iż - theravadin to pisze i cały artykuł jest na jego modłę. Prosze o pomoc braci z innych tradycji...
Podstawowe założenia buddyzmu (nazwa kategorii):
Wiele różnych grup wyewoluowało z pierwotnego zgromadzenia buddyjskiego od czasów śmierci Buddy Siakjamuniego. Rozróżniają je nauki, praktyki, nacisk na wybrane wątki z nauki Buddy i kultura. Jednak istnieją wątki wspólne dla wszystkich szkół i tradycji buddyjskich.
# Zależność Powstawania (pali. paticcasamuppada, sanskr. pratitya-samutpada)
(tutaj brak artykułu głównego - powinien on byc za jakiś czas napisany - chętni? - dlatego problem ten będzie razcej zwięźle opisany).
Przebudzenie (bodhi) Buddy Siakjamuniego było wyzwoleniem od cierpienia i wgladem w naturę rzeczywistości. Powszechnie akceptowana pośród szkół i tradycji buddyjskich nauka o Zależności Powstawania mówi iż:
- każde zjawisko "istnieje" tylko dlatego, że "istnienie" innego zjawiska powołalo je do tego w sieci zależności przyczynowo - skutkowej.
Dla czujących istot to sprowadza sie do "niekończącego się" cyklu narodzin i śmierci (saṃsāra) zgodnie z prawem karma (pāli. kamma) i vipāka (prawo przyczyny i skutku). Ponieważ wszystkie rzeczy są uwarunkowane i przemijające (sanskr. anitya, pāli anicca), to nie są prawdziwe, nie posiadają niezależnej tożsamości (sanskr. anātman, pāli. anatta) czyli po prostu "nie istnieją". Chociaż umysłowi wydaje sie, że wręcz przeciwnie - istnieją. Zgodnie z tą nauką wszystkie zjawiska są bezsubstancjonalne i puste (sanskr. śūnya; pāli. suññata') [http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... tml#answer]. Buddyści wierzą iz istoty obdarzone "wgladem w to jakie są rzeczy" (pāli. yathā-bhūta-ñāṇa-dassana; sanskr. yathābhūtajñanadarśana), porzucają przywiązanie i "chwytanie się " (trzymanie "nieprawdziwej" rzeczywistości) które powodują cierpienie (pāli. dukkha sanskr. duḥkha), przekształcając ich "energię" w pragnienie świadomości i zrozumienia aby osiągnąć Nirvāṇę (pāli. Nibbana) [http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... .than.html].
Co do poprzedniego fragmentu - nie podałem jeszzce kilku źródeł bo muszę ich poszukać - ale pamiętam o sugestiach Moi... i tak je jeszcze raz wyedytuję jak tylko naucze sie wstawiać wewnętrzne przypisy - zasady Wiki polecają by unikac przypisów zewnętrznych. I jeszcze formatowanie zostało - kurysywa itp.
Proszę aby (jeśli komuś zależy) pomagać przy pisaniu tego artykułu - ma być on wszak BEZSTRONNY! Chciałbym uniknąc posądzeń iż - theravadin to pisze i cały artykuł jest na jego modłę. Prosze o pomoc braci z innych tradycji...
братство и јединство!
Re: Wikipedia: Buddyzm
Aha - jeszcze przed paticcasamuppada wysmażę krótki artykulik o Czterech Szlachetnych Prawdach (wszak to podstawy podstaw z którymi zgadzaja sie wszyscy buddyści) i dukkha - co to i skąd to - wyplywa bezpośrednio z 4 S. Prawd, piszemy o tym w artykule a nie tłumaczymy...
братство и јединство!
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witam
...tak na szybko z mej strony.
Pozdrawiam
kunzang
Buddyści uważają, iż istoty obdarzone "wglądem w to jakie są rzeczy" (pāli. yathā-bhūta-ñāṇa-dassana; sanskr. yathābhūtajñanadarśana), porzucają "chwytanie się " (trzymanie "nieprawdziwej" rzeczywistości) z którego wynika przywiązanie prowadzące do cierpienia (pāli. dukkha sanskr. duḥkha), przekształcając jego "energię" w zrozumienie prowadzące do Nirvany (pāli. Nibbana) [http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... .than.html].siristru pisze:. Buddyści wierzą iz istoty obdarzone "wgladem w to jakie są rzeczy" (pāli. yathā-bhūta-ñāṇa-dassana; sanskr. yathābhūtajñanadarśana), porzucają przywiązanie i "chwytanie się " (trzymanie "nieprawdziwej" rzeczywistości) które powodują cierpienie (pāli. dukkha sanskr. duḥkha), przekształcając ich "energię" w pragnienie świadomości i zrozumienia aby osiągnąć Nirvāṇę (pāli. Nibbana) [http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... .than.html].[/b]
...tak na szybko z mej strony.
Pozdrawiam
kunzang
Re: Wikipedia: Buddyzm
Hvala Kunzang!
Chyba nie muszę pisać iż poprzednie elementy są już dostępne w Wikipedii?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Buddyzm
Chyba nie muszę pisać iż poprzednie elementy są już dostępne w Wikipedii?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Buddyzm
братство и јединство!
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witaj Siristru,
Paṭicca-samuppāda jest zdecydowanie o tym jak powstaje dukkha i jak dukkha zanika.
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... .than.html
Tylko, że... różne szkoły mają różny pogląd na to o czym de facto jest to nauczanie. Myślę, że należałoby to jakoś uwzględnić w odrębnym artykule - a w ogólnym tylko nakreślić ważność tej nauki jaką ma w obrębie buddyzmu.
Pozdrawiam,
Pio.
myślę, że to błąd - nawet jeśli ma być to wszystko ujęte w cudzysłów. Paṭicca-samuppāda w suttach nie opisuje ani istnienia ani nieistnienia zjawisk w jakikolwiek sposób - co więcej Błogosławiony mówi, że jest to skrzywienie postrzegania, niewłaściwy pogląd spowodowany zapałem i brakiem przenikliwości.siristru pisze:- każde zjawisko "istnieje" tylko dlatego, że "istnienie" innego zjawiska powołalo je do tego w sieci zależności przyczynowo - skutkowej.
[...] nie są prawdziwe, nie posiadają niezależnej tożsamości (sanskr. anātman, pāli. anatta) czyli po prostu "nie istnieją".
Paṭicca-samuppāda jest zdecydowanie o tym jak powstaje dukkha i jak dukkha zanika.
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... .than.html
Tylko, że... różne szkoły mają różny pogląd na to o czym de facto jest to nauczanie. Myślę, że należałoby to jakoś uwzględnić w odrębnym artykule - a w ogólnym tylko nakreślić ważność tej nauki jaką ma w obrębie buddyzmu.
Pozdrawiam,
Pio.
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
Dodatkowo, Błogosławiony nie oznajmił iż nie naucza o tym czy Świat (doświadczeń) istnieje czy nie.Świadomości się rozpadają, podano iż nie oznajmia się czy Świat jest skończony czy nieskończony jednakże podano iż świadomość i przestrzeń nie ma końca.... :shock:
"Tak samo mnich wraz z całkowitym przekroczeniem percepcji fizycznych form, wraz z
przekroczeniem percepcji jakiejkolwiek niechęci, nie zważając na zadne percepcje, wiedzac ze
przestrzen nie ma konca, wchodzi i pozostaje w wymiarze nieskończoności przestrzeni. Taki mnich,
mówi się, że oślepił Marę. Beż śladu podąża, niszcząc trop, stał się niewidzialny dla Śmierci.
Tak samo mnich wraz z całkowitym przekroczeniem wymiaru nieskończonosci przestrzeni,
wiedzac ze swiadomosc nie ma konca, wchodzi i pozostaje w wymiarze nieskończoności
świadomości. Taki mnich, mówi się, że oślepił Marę. Beż śladu podąża, niszcząc trop, stał się niewidzialny dla Śmierci."
Temat anatta raczej sensowniej jest chyba rozpatrywać z punktu czy dane "cokolwiek" powstało i trwać może niezależnie by być podstawą szcześcia, której to podstawy nie można utracić, czy nie.....co szybko stanie się jasne, iż wszystko co powstaje takie nie jest.
Cóż, rózne pojawiają sie niewyjaśniane zagadnienia, na przykład "rzeczywistość".
"Zostaliscie właśnie wprowadzeni przeze mnie w Dhamme, tu i teraz. Czas nie ma znaczenia. Wszystko jest otwarte do wglądu, prowadzi poza rzeczywistość i może byc doświadczone przez mądrych, przez każdego osobiście."
jednak pomijając to, warto chyba dodać jak następuje i czym dokładnie jest wyzwolenie, i na jakim poziomie się odbywa - i że chodzi tu stricte o umysł i zrozumienie istoty rzeczy a faworyzowanie z zamianą na oponowanie jest przyczyną powstania zapału z którego powstaja cała masa cierpienia. I to wydaje się istotą rzeczy. Wyzwolenie nie staje się poprzez wymuszenie. Nie można go "zrobić" ani uzyskać przez "osiąganie".
Wiedza i wizja powstała we mnie: 'Nie wymuszone jest moje wyzwolenie. Oto ostatnie narodziny.
Nie ma dalszego powstawania.'"
"Bez uprzytomnienia sobie jak dochodzi do wyzwolenia umysłu i wyzwolenia przez zrozumienie istoty rzeczy, nie wie czy i gdzie te złe, niekorzystne stany całkowicie zanikają. Popada w faworyzowanie na zmianę z oponowaniem. Gdy czuje jakieś uczucie, przyjemne bądź bolesne, czy ani przyjemne ani bolesne - zapala sie do tego uczucia, postepuje zgodnie z nim. Rozsmakowany w jednych uczuciach, a pełen niecheci do innych, rozwija dla nich zainteresowanie.
I tak, zainteresowanie tymi uczuciami to zapał. Z zapałem jako warunkiem powstaje bycie, z byciem jako warunkiem zradzanie, ze zradzaniem jako warunkiem starzenie i śmierć jak również żal i płacz, ból, smutek i rozpacz. Oto jak powstaje cała ta masa cierpienia."
Pozdrawiam
/M
"Tak samo mnich wraz z całkowitym przekroczeniem percepcji fizycznych form, wraz z
przekroczeniem percepcji jakiejkolwiek niechęci, nie zważając na zadne percepcje, wiedzac ze
przestrzen nie ma konca, wchodzi i pozostaje w wymiarze nieskończoności przestrzeni. Taki mnich,
mówi się, że oślepił Marę. Beż śladu podąża, niszcząc trop, stał się niewidzialny dla Śmierci.
Tak samo mnich wraz z całkowitym przekroczeniem wymiaru nieskończonosci przestrzeni,
wiedzac ze swiadomosc nie ma konca, wchodzi i pozostaje w wymiarze nieskończoności
świadomości. Taki mnich, mówi się, że oślepił Marę. Beż śladu podąża, niszcząc trop, stał się niewidzialny dla Śmierci."
Temat anatta raczej sensowniej jest chyba rozpatrywać z punktu czy dane "cokolwiek" powstało i trwać może niezależnie by być podstawą szcześcia, której to podstawy nie można utracić, czy nie.....co szybko stanie się jasne, iż wszystko co powstaje takie nie jest.
Cóż, rózne pojawiają sie niewyjaśniane zagadnienia, na przykład "rzeczywistość".
"Zostaliscie właśnie wprowadzeni przeze mnie w Dhamme, tu i teraz. Czas nie ma znaczenia. Wszystko jest otwarte do wglądu, prowadzi poza rzeczywistość i może byc doświadczone przez mądrych, przez każdego osobiście."
jednak pomijając to, warto chyba dodać jak następuje i czym dokładnie jest wyzwolenie, i na jakim poziomie się odbywa - i że chodzi tu stricte o umysł i zrozumienie istoty rzeczy a faworyzowanie z zamianą na oponowanie jest przyczyną powstania zapału z którego powstaja cała masa cierpienia. I to wydaje się istotą rzeczy. Wyzwolenie nie staje się poprzez wymuszenie. Nie można go "zrobić" ani uzyskać przez "osiąganie".
Wiedza i wizja powstała we mnie: 'Nie wymuszone jest moje wyzwolenie. Oto ostatnie narodziny.
Nie ma dalszego powstawania.'"
"Bez uprzytomnienia sobie jak dochodzi do wyzwolenia umysłu i wyzwolenia przez zrozumienie istoty rzeczy, nie wie czy i gdzie te złe, niekorzystne stany całkowicie zanikają. Popada w faworyzowanie na zmianę z oponowaniem. Gdy czuje jakieś uczucie, przyjemne bądź bolesne, czy ani przyjemne ani bolesne - zapala sie do tego uczucia, postepuje zgodnie z nim. Rozsmakowany w jednych uczuciach, a pełen niecheci do innych, rozwija dla nich zainteresowanie.
I tak, zainteresowanie tymi uczuciami to zapał. Z zapałem jako warunkiem powstaje bycie, z byciem jako warunkiem zradzanie, ze zradzaniem jako warunkiem starzenie i śmierć jak również żal i płacz, ból, smutek i rozpacz. Oto jak powstaje cała ta masa cierpienia."
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witaj,
Pozdrawiam,
Pio.
P.S.: Reszta tego co piszesz jest dla mnie trochę niejasna.
nie do końca. To do czego się odnosisz to są kolejne stopnie wejścia w pustkę (suññata). W CULA-SUÑÑATA SUTTA pokazane jest dokładnie jak to się odbywa i widać wyraźnie, że odnosi się to wszystko do percepcji (sañña). To, że mnich zajmuje się percepcją wszystkiego jako np. percepcją ziemi, nie oznacza, że wszystko jest ziemią. Po prostu poprzez kolejne stadia wejścia w pustkę (rozumianą jako brak dukkha) zajmuje się coraz bardziej wyrafinowanymi percepcjami w okół których tworzy pojedynczość umysłu, aż do całkowitego uwolnienia - polegającego na widzeniu, że nawet ta pojedynczość umysłu zbudowana na braku jakiegokolwiek przedmiotu jest zainicjowana, uformowana przez umysł, a więc będzie w niej element dukkha.booker pisze:jednakże podano iż świadomość i przestrzeń nie ma końca.... :shock:
Pozdrawiam,
Pio.
P.S.: Reszta tego co piszesz jest dla mnie trochę niejasna.
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
Cześć Piotrek,
przeczytałem wersję angielską na access to insight
i wydaje mi się iż kontekst jest tam nieco inny i w/g mnie [tak jak to odczytuje] to wizje "ani-przyjemności-ani-bulu","nieskończoności świadomości", "nieskończoność przestrzeni","nicości" oraz "ani-percepcji-ani-braku-percepcji" są iluzją. Dlatego też jest tam napisane np:
"Then again the monk, with the complete transcending of the dimension of the infinitude of space, thinking, 'Infinite consciousness,' enters & remains in the dimension of the infinitude of consciousness. This monk is said to have blinded Mara. Trackless, he has destroyed Mara's vision and has become invisible to the Evil One.
"Then again the monk, with the complete transcending of the dimension of the infinitude of consciousness, thinking, 'There is nothing,' enters & remains in the dimension of nothingness. This monk is said to have blinded Mara. Trackless, he has destroyed Mara's vision and has become invisible to the Evil One."
Chyba po prostu jest pewien subtelny bląd w tłumaczeniu, mówiący "mnich wie iż świadomość nie ma końca", bo to nie jest prawda a jednak w tekscie takie coś występuje, to ma sens ale dopiero kiedy jest jasno wyjaśnione iż jest to maya.
Z tej angielskiej sutty wynika też iż po doświadczonym przekroczeniu wizji "ani-percepcji-ani-braku-percepcji" kończą się mentalne fermentacje, mnich przeszedł i mnich jest uwolniony od świata. Na tym koniec.
Co do medytacji bezprzedmiotowej to, zapewne, odkrycie przez Śakjamuniego iż jest mentalnie zainicjowana było rewolucją.
Pozdrawiam
/M
przeczytałem wersję angielską na access to insight
i wydaje mi się iż kontekst jest tam nieco inny i w/g mnie [tak jak to odczytuje] to wizje "ani-przyjemności-ani-bulu","nieskończoności świadomości", "nieskończoność przestrzeni","nicości" oraz "ani-percepcji-ani-braku-percepcji" są iluzją. Dlatego też jest tam napisane np:
"Then again the monk, with the complete transcending of the dimension of the infinitude of space, thinking, 'Infinite consciousness,' enters & remains in the dimension of the infinitude of consciousness. This monk is said to have blinded Mara. Trackless, he has destroyed Mara's vision and has become invisible to the Evil One.
"Then again the monk, with the complete transcending of the dimension of the infinitude of consciousness, thinking, 'There is nothing,' enters & remains in the dimension of nothingness. This monk is said to have blinded Mara. Trackless, he has destroyed Mara's vision and has become invisible to the Evil One."
Chyba po prostu jest pewien subtelny bląd w tłumaczeniu, mówiący "mnich wie iż świadomość nie ma końca", bo to nie jest prawda a jednak w tekscie takie coś występuje, to ma sens ale dopiero kiedy jest jasno wyjaśnione iż jest to maya.
Z tej angielskiej sutty wynika też iż po doświadczonym przekroczeniu wizji "ani-percepcji-ani-braku-percepcji" kończą się mentalne fermentacje, mnich przeszedł i mnich jest uwolniony od świata. Na tym koniec.
Co do medytacji bezprzedmiotowej to, zapewne, odkrycie przez Śakjamuniego iż jest mentalnie zainicjowana było rewolucją.
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witaj Booker,
wydaje mi się, że to jest ten sam kontekst.
W CULA-SUÑÑATA SUTTA punkt dotyczący percepcji ziemi (czyli de facto formy) jest opisany w ARIYAPARIYESANA SUTTA jako pierwsze cztery (foremne - rūpa) jhāna. Dalej w ARIYAPARIYESANA SUTTA opisywane są kolejne cztery jhāna (bezforemne - arūpa), które są kolejnymi (2 do 5) percepcjami opisywanymi w CULA-SUÑÑATA SUTTA. Uwolnienie to zauważenie, że to wszystko jest zainicjowane przez umysł, a więc jest dukkha.
Pozdrawiam,
Pio.
P.S.: Māyā (iluzja) ≠ Māra (personifikacja śmierci)
wydaje mi się, że to jest ten sam kontekst.
W CULA-SUÑÑATA SUTTA punkt dotyczący percepcji ziemi (czyli de facto formy) jest opisany w ARIYAPARIYESANA SUTTA jako pierwsze cztery (foremne - rūpa) jhāna. Dalej w ARIYAPARIYESANA SUTTA opisywane są kolejne cztery jhāna (bezforemne - arūpa), które są kolejnymi (2 do 5) percepcjami opisywanymi w CULA-SUÑÑATA SUTTA. Uwolnienie to zauważenie, że to wszystko jest zainicjowane przez umysł, a więc jest dukkha.
Nic takiego nie wynika. Wynika to samo co wynika z CULA-SUÑÑATA SUTTA, mianowicie: Zobaczenie z przenikliwością (vijjā), że wszystko to jest zainicjowane przez umysł i porzucenie tego - jest uwolnieniem.Z tej angielskiej sutty wynika też iż po doświadczonym przekroczeniu wizji "ani-percepcji-ani-braku-percepcji" kończą się mentalne fermentacje, mnich przeszedł i mnich jest uwolniony od świata. Na tym koniec.
Faktycznie. Wszyscy nauczyciele u których wcześniej Bhagavā pobierał nauki zatrzymywali się na jednej z arūpa-jhāna i to uznawali za koniec, cel, uwolnienie.Co do medytacji bezprzedmiotowej to, zapewne, odkrycie przez Śakjamuniego iż jest mentalnie zainicjowana było rewolucją.
Pozdrawiam,
Pio.
P.S.: Māyā (iluzja) ≠ Māra (personifikacja śmierci)
Re: Wikipedia: Buddyzm
Proszę zatem konkretny tekst brzmienia tego artykułu... prosze pamiętać, że to ma być ogólny sens ani theravada ani inna szkoła... czy na prawde nawet w cudzysłowiu to brzmi źle? Można dać przypis dlaczego to jest w cudzysłowiu... tekst brałem z angielskiej wiki... prosze aby rozmowy koncentrowały sie nad brzmieniem artykułu a nie na dywagacjach Potrzebujemy konkretow aby prace posuwały sie na przód - hvala za pomoc!
братство и јединство!
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
Cześć Piotr,
"Then again the monk, with the complete transcending of the dimension of neither perception nor non-perception, enters & remains in the cessation of perception & feeling. And, having seen [that] with discernment, his mental fermentations are completely ended. This monk is said to have blinded Mara. Trackless, he has destroyed Mara's vision and has become invisible to the Evil One. Having crossed over, he is unattached in the world. Carefree he walks, carefree he stands, carefree he sits, carefree he lies down. Why is that? Because he has gone beyond the Evil One's range."
Mara [maara]: The personification of evil and temptation.
...możliwie więc iż źle postrzegam iluzję (niewiedzę) jako "maya" - iż są to sidła Mary - przyczynę narodzin i śmierci. Ale trudno by chyba sądzić iż Mara posiada jakąś "osobę" czy też to bądź może istnieć sam z siebie.
To, na co chciałem zwrócić uwagę to to iż w polskim tłumaczeniu pojawia się zdanie "wiedząc że świadomość nie ma końca" co uważam za błąd - i tym się chciałem podzielić.
Czytając to można uznać iż ja też powinienem wiedzieć, że świadomość nie ma końca.
Ponieważ jeżeli coś nie ma końca, wówczas jest nieskończone a Budda nie oznajmił iż Świat jest skończony lub nie.
Tak czy siak chodzi tak jak wspominasz o to, aby zrozumieć iż te koncepcje są mentalnie uformowane i z tego względu podlegają pod rozpad tego co złożone co powoduje utratę, bez względu na to czy doświadczy się nieskończoności świadomości.
Ale przeczytać to, objąć rozumiowo i wchłonąć a doświadczyć tego naprawde w praktyce tak jak podane jest to do praktyki to są kompletnie osobne sprawy.
Chodzi mi o to, że jeżeli medytujący nie będzie medytował spoczywajac w tych koncepcjach nieskończoności świadomości,nieskończoności przestrzeni, nicości, ani-percepcji-ani-braku-percepcji by je rozpoznać to końcem zamiast w poznaniu skończy się w literkach na papierze a po prostu uznanie, że Budda miał rację to jest (tylko moim osobistym zdaniem) brak szacunku.
Przepraszam za offtopic.
Pozdrawiam
/M
Całkiem możliwe....piotr pisze:Cytat:
Z tej angielskiej sutty wynika też iż po doświadczonym przekroczeniu wizji "ani-percepcji-ani-braku-percepcji" kończą się mentalne fermentacje, mnich przeszedł i mnich jest uwolniony od świata. Na tym koniec.
Nic takiego nie wynika. Wynika to samo co wynika z CULA-SUÑÑATA SUTTA, mianowicie: Zobaczenie z przenikliwością (vijjā), że wszystko to jest zainicjowane przez umysł i porzucenie tego - jest uwolnieniem.
"Then again the monk, with the complete transcending of the dimension of neither perception nor non-perception, enters & remains in the cessation of perception & feeling. And, having seen [that] with discernment, his mental fermentations are completely ended. This monk is said to have blinded Mara. Trackless, he has destroyed Mara's vision and has become invisible to the Evil One. Having crossed over, he is unattached in the world. Carefree he walks, carefree he stands, carefree he sits, carefree he lies down. Why is that? Because he has gone beyond the Evil One's range."
Mara [maara]: The personification of evil and temptation.
...możliwie więc iż źle postrzegam iluzję (niewiedzę) jako "maya" - iż są to sidła Mary - przyczynę narodzin i śmierci. Ale trudno by chyba sądzić iż Mara posiada jakąś "osobę" czy też to bądź może istnieć sam z siebie.
To, na co chciałem zwrócić uwagę to to iż w polskim tłumaczeniu pojawia się zdanie "wiedząc że świadomość nie ma końca" co uważam za błąd - i tym się chciałem podzielić.
Czytając to można uznać iż ja też powinienem wiedzieć, że świadomość nie ma końca.
Ponieważ jeżeli coś nie ma końca, wówczas jest nieskończone a Budda nie oznajmił iż Świat jest skończony lub nie.
Tak czy siak chodzi tak jak wspominasz o to, aby zrozumieć iż te koncepcje są mentalnie uformowane i z tego względu podlegają pod rozpad tego co złożone co powoduje utratę, bez względu na to czy doświadczy się nieskończoności świadomości.
Ale przeczytać to, objąć rozumiowo i wchłonąć a doświadczyć tego naprawde w praktyce tak jak podane jest to do praktyki to są kompletnie osobne sprawy.
Chodzi mi o to, że jeżeli medytujący nie będzie medytował spoczywajac w tych koncepcjach nieskończoności świadomości,nieskończoności przestrzeni, nicości, ani-percepcji-ani-braku-percepcji by je rozpoznać to końcem zamiast w poznaniu skończy się w literkach na papierze a po prostu uznanie, że Budda miał rację to jest (tylko moim osobistym zdaniem) brak szacunku.
Przepraszam za offtopic.
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Re: Wikipedia: Buddyzm
No to jak będzie z tym fragmentem? Przechodzi czy tez nie???
братство и јединство!
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witam
Z mej strony, tylko kwestia fragmentu, który przedstawiłem. I... tyle.
Pozdrawiam
kunzang
Co do powyższej dyskusji, to nie mam bladego pojęcia, na temat tego o czym Panowie dyskutują, więc jestem za tym, co ustaląsiristru pisze:No to jak będzie z tym fragmentem? Przechodzi czy tez nie???
Z mej strony, tylko kwestia fragmentu, który przedstawiłem. I... tyle.
Pozdrawiam
kunzang
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
Ja bym to w ogóle wyciął. Inaczej jeżeli każde zjawisko "istnieje" tylko dlatego, że "istnienie" innego zjawiska powołalo je do tego w sieci zależności przyczynowo - skutkowej to trzeba wskazać to z kąd pochodzi poprzednie zjawisko, tzn. dojść drogą odwrotną od kłębka do nitki a w pewnym momencie możliwości opisowe się skończą i co wtedy, Bogini Wikipedia będzie nieusatysfakcjonowanasiristru pisze: - każde zjawisko "istnieje" tylko dlatego, że "istnienie" innego zjawiska powołalo je do tego w sieci zależności przyczynowo - skutkowej.
[...] nie są prawdziwe, nie posiadają niezależnej tożsamości (sanskr. anātman, pāli. anatta) czyli po prostu "nie istnieją".
Jeżeli już to popieram zdanie Piotra:
Raz że mają rózny sposób opisywania a dwa, że potrafią opisywać co innego stosujac te same słownictwo...Piotr pisze: ... różne szkoły mają różny pogląd na to o czym de facto jest to nauczanie. Myślę, że należałoby to jakoś uwzględnić w odrębnym artykule - a w ogólnym tylko nakreślić ważność tej nauki jaką ma w obrębie buddyzmu.
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Re: Wikipedia: Buddyzm
Kunzang - zgadzam sie co do twoich uwag.
Booker - będzie osobny artykuł o patticcasamupada - jeśli ktoś go napisze. tam będzi uwzględniony pogląd wszystkich szkół... ten fragment ma byc ogólny i sygnalizować pewne zagadnienei. to co napisałem pochodzi z angielskiej wiki i jest znacznym, znacznym uproszczeniem bez wdawania sie w szczegóły. Po to sa cudzysłowia. Chodzi o prosty język... co wy na to?
Booker - będzie osobny artykuł o patticcasamupada - jeśli ktoś go napisze. tam będzi uwzględniony pogląd wszystkich szkół... ten fragment ma byc ogólny i sygnalizować pewne zagadnienei. to co napisałem pochodzi z angielskiej wiki i jest znacznym, znacznym uproszczeniem bez wdawania sie w szczegóły. Po to sa cudzysłowia. Chodzi o prosty język... co wy na to?
братство и јединство!
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witaj,
Moja propozycja:
Zależność Powstawania (pali. paticcasamuppada, sanskr. pratitya-samutpada)
Przebudzenie (bodhi) Buddy Śākyamuniego było wyzwoleniem od cierpienia i wglądem w naturę rzeczywistości. Powszechnie akceptowana pośród szkół i tradycji buddyjskich nauka o Zależności Powstawania mówi o uwarunkowanym powstawaniu (pāli. uppajjati) i wstrzymywaniu (pāli. nirujjathi) cierpienia (pāli. dukkha, sanskr. duḥkha).
Dla żyjących istot pozbawionych właściwego rozumienia sprowadza się to do podlegania ciągłej wędrówce (saṃsāra) w cyklu narodzin (jāti) oraz starzenia się i śmierci (jarāmaraṇa). Buddyści uważają, iż istoty posiadające "wgląd w to jakie rzeczy są" (pāli. yathā-bhūta-ñāṇa-dassana; sanskr. yathā-bhūta-jñana-darśana), poprzez brak zauroczenia (pāli. nibbidā) i pożądania (virāgo) doznają wyzwolenia (vimutti) z owego cyklu, wstrzymując tym samym cierpienie - osiągając Nirvāṇę (pāli. Nibbāna).
Dla mnie istotnym jest wycięcie fragmentu dotyczącego "nieistnienia" zjawisk, oraz pustce, bo są to sprawy diametralnie róznie interpretowane przez różne szkoły buddyjskie - a tym samym nie nadające się do ogólnego artykułu o buddyzmie.
Proszę o komentarze i pozdrawiam,
Pio.
jestem zdecydowanie na "nie". Moim zdaniem będzie to przekazywanie informacji na poziomie "boga" w buddyzmie w postaci nirvany.siristru pisze:Po to sa cudzysłowia. Chodzi o prosty język... co wy na to?
Moja propozycja:
Zależność Powstawania (pali. paticcasamuppada, sanskr. pratitya-samutpada)
Przebudzenie (bodhi) Buddy Śākyamuniego było wyzwoleniem od cierpienia i wglądem w naturę rzeczywistości. Powszechnie akceptowana pośród szkół i tradycji buddyjskich nauka o Zależności Powstawania mówi o uwarunkowanym powstawaniu (pāli. uppajjati) i wstrzymywaniu (pāli. nirujjathi) cierpienia (pāli. dukkha, sanskr. duḥkha).
Dla żyjących istot pozbawionych właściwego rozumienia sprowadza się to do podlegania ciągłej wędrówce (saṃsāra) w cyklu narodzin (jāti) oraz starzenia się i śmierci (jarāmaraṇa). Buddyści uważają, iż istoty posiadające "wgląd w to jakie rzeczy są" (pāli. yathā-bhūta-ñāṇa-dassana; sanskr. yathā-bhūta-jñana-darśana), poprzez brak zauroczenia (pāli. nibbidā) i pożądania (virāgo) doznają wyzwolenia (vimutti) z owego cyklu, wstrzymując tym samym cierpienie - osiągając Nirvāṇę (pāli. Nibbāna).
Dla mnie istotnym jest wycięcie fragmentu dotyczącego "nieistnienia" zjawisk, oraz pustce, bo są to sprawy diametralnie róznie interpretowane przez różne szkoły buddyjskie - a tym samym nie nadające się do ogólnego artykułu o buddyzmie.
Proszę o komentarze i pozdrawiam,
Pio.
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
Siemka Piter,
Dla żyjących istot pozbawionych właściwego rozumienia, poprzez niewiedzę sprowadza się to do podlegania ciągłej wędrówce...
...wiem, niewielka poprawka ale chyba dośc istotna by wymienić [?]
Pozdrawiam
/M
Jesteś pewien iż to dobre słowo będzie ?piotr pisze:wgladem w naturę rzeczywistości
Moje zdanie pozostaje takie same.piotr pisze:Dla mnie istotnym jest wycięcie fragmentu dotyczącego "nieistnienia" zjawisk, oraz pustce
Dla żyjących istot pozbawionych właściwego rozumienia, poprzez niewiedzę sprowadza się to do podlegania ciągłej wędrówce...
...wiem, niewielka poprawka ale chyba dośc istotna by wymienić [?]
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witaj,
Pozdrawiam,
Pio
nie, nie jestem.booker pisze:Jesteś pewien iż to dobre słowo będzie ?
Może być i tak. Niewiedza (avijjā) albo złe rozumienie (micchā-ditthi) to przeciwieństwo właściwego rozumienia (sammā-ditthi)...wiem, niewielka poprawka ale chyba dośc istotna by wymienić [?]
Pozdrawiam,
Pio
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witam
Dla świadomych istot, które nierozpoznały swej natury prowadzącej do wygaśnięcia cierpienia, poprzez ignorancję - rozumianą jako, nierozpoznanie własnej natury - inicjuje się proces powstawania skandh, zgodnie z założeniem prawa karmy.
Pozdrawiam
kunzang
Z mej strony /trochę od czapy :roll: tak to widzę /:booker pisze:Dla żyjących istot pozbawionych właściwego rozumienia, poprzez niewiedzę sprowadza się to do podlegania ciągłej wędrówce...
Dla świadomych istot, które nierozpoznały swej natury prowadzącej do wygaśnięcia cierpienia, poprzez ignorancję - rozumianą jako, nierozpoznanie własnej natury - inicjuje się proces powstawania skandh, zgodnie z założeniem prawa karmy.
Pozdrawiam
kunzang
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
Cześć,
Wiec próbujemy tutaj nie używać słowa "natura"-czegośtam.
jednak w pali jest słowo Atthi i oznacza ono:
in combn. with katvā: to make something one's attha, i. e. object, to find out the essence or profitableness or value of anything, to recognise the nature of, to realise, understand, know. Nearly always in stock phrase aṭṭhikatvā manasikatv&amacr
http://dsal.uchicago.edu/cgi-bin/philol ... 1:341.pali
Jak dla mnie 'natura' jest prosta. Naturą ptaka jest to, że dziobie w ziemi, lata, ma skrzydła i ogon i robi ćwir-ćwir lub podobnie. Naturą oświecenia jest rozpoznanie (to realize, to understand, to know) co jest przeciwstawne do (not realized, not understand, not known) niewiedzy. Proste i bez metafizyki.
Pozdrawiam
/M
Wiec próbujemy tutaj nie używać słowa "natura"-czegośtam.
jednak w pali jest słowo Atthi i oznacza ono:
in combn. with katvā: to make something one's attha, i. e. object, to find out the essence or profitableness or value of anything, to recognise the nature of, to realise, understand, know. Nearly always in stock phrase aṭṭhikatvā manasikatv&amacr
http://dsal.uchicago.edu/cgi-bin/philol ... 1:341.pali
Jak dla mnie 'natura' jest prosta. Naturą ptaka jest to, że dziobie w ziemi, lata, ma skrzydła i ogon i robi ćwir-ćwir lub podobnie. Naturą oświecenia jest rozpoznanie (to realize, to understand, to know) co jest przeciwstawne do (not realized, not understand, not known) niewiedzy. Proste i bez metafizyki.
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Wikipedia: Buddyzm
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Odpadam - to mnie przerasta, i powodzenia życzębooker pisze:Wiec próbujemy tutaj nie używać słowa "natura"-czegośtam. (...)
Pozdrawiam
kunzang
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Wikipedia: Buddyzm
Spoko, trzeba to tylko jakoś ładnie teraz ogarnąć. Proponuje podać starodawne kanoniczne wyjasnienie oraz po slowach tłumaczone również jako jak najjaśniejszy tekst o nierozpoznaniu własnej natury. Co generalnie już materiał jest, teraz tylko ubrać stylistycznie, żeby nie wyszło masło maślane.
Pozdr
/M
Pozdr
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- jerez
- ex Moderator
- Posty: 993
- Rejestracja: wt lut 24, 2004 14:30
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: Sosnowiec
Re: Wikipedia: Buddyzm
Linki zewnętrzne
* Metta.pl – portal buddyjski
* Biblioteczka Buddyjska
* CyberSangha – portal buddyzmu Diamentowej Drogi
* Buddyzm Theravada
* Szkoła Zen Kwan Um
* Cytaty Buddy
Ja bym tu dodal jeszcze link naszego forum moze... koniec koncow jest tu duzo ciekawych tresci.
i taki jeszcze link http://dzogczen.budda.pl/ szkoly Jungdrung Bon :mrgreen:
* Metta.pl – portal buddyjski
* Biblioteczka Buddyjska
* CyberSangha – portal buddyzmu Diamentowej Drogi
* Buddyzm Theravada
* Szkoła Zen Kwan Um
* Cytaty Buddy
Ja bym tu dodal jeszcze link naszego forum moze... koniec koncow jest tu duzo ciekawych tresci.
i taki jeszcze link http://dzogczen.budda.pl/ szkoly Jungdrung Bon :mrgreen:
- lepsze
- ex Moderator
- Posty: 1895
- Rejestracja: ndz paź 16, 2005 21:52
- Tradycja: Brak
- Lokalizacja: Toruń
Re: Wikipedia: Buddyzm
ale to jakieś linki bez linków... jaka jest strona "Cytatów Buddy" np.?jerez pisze:Linki zewnętrzne
* Metta.pl – portal buddyjski
* Biblioteczka Buddyjska
* CyberSangha – portal buddyzmu Diamentowej Drogi
* Buddyzm Theravada
* Szkoła Zen Kwan Um
* Cytaty Buddy
"Rozkradzione krople
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
Re: Wikipedia: Buddyzm
Zgadzam sie do propozycji piotra - niech zostanie natura teraz to brzmi sensownie... hvala Piotr!
Co do liknków prosze nic nie dodawać - wiki to nie linkownia - zbiór linek... bez zgjęć, jak ktoś chce to sam znajdzie....
Połączyłbym zatem wersję Piotra i Bookera:
Podstawowe założenia buddyzmu (nazwa kategorii):
Wiele różnych grup wyewoluowało z pierwotnego zgromadzenia buddyjskiego od czasów śmierci Buddy Siakjamuniego. Rozróżniają je nauki, praktyki, nacisk na wybrane wątki z nauki Buddy i kultura. Jednak istnieją wątki wspólne dla wszystkich szkół i tradycji buddyjskich.
Zależność Powstawania (pali. paticcasamuppada, sanskr. pratitya-samutpada)
Przebudzenie (bodhi) Buddy Śākyamuniego było wyzwoleniem od cierpienia i wglądem w naturę rzeczywistości. Powszechnie akceptowana pośród szkół i tradycji buddyjskich nauka o Zależności Powstawania mówi o uwarunkowanym powstawaniu (pāli. uppajjati) i wstrzymywaniu (pāli. nirujjathi) cierpienia (pāli. dukkha, sanskr. duḥkha).
Dla żyjących istot pozbawionych właściwego rozumienia, poprzez niewiedzę sprowadza się to do podlegania ciągłej wędrówce (saṃsāra) w cyklu narodzin (jāti) oraz starzenia się i śmierci (jarāmaraṇa). Buddyści uważają, iż istoty posiadające "wgląd w to jakie rzeczy są" (pāli. yathā-bhūta-ñāṇa-dassana; sanskr. yathā-bhūta-jñana-darśana), poprzez brak zauroczenia (pāli. nibbidā) i pożądania (virāgo) doznają wyzwolenia (vimutti) z owego cyklu, wstrzymując tym samym cierpienie - osiągając Nirvāṇę (pāli. Nibbāna).
Co do liknków prosze nic nie dodawać - wiki to nie linkownia - zbiór linek... bez zgjęć, jak ktoś chce to sam znajdzie....
Do momentu "inicjuje się" brzmi dobzre, ale potem khandha trzeba by wyjaśniac... chyba zbyt skąplikowane jak na krótkie wyjaśnienie...MSZ trochę zagmatwane mi się wydaje...kunzang pisze:Dla świadomych istot, które nierozpoznały swej natury prowadzącej do wygaśnięcia cierpienia, poprzez ignorancję - rozumianą jako, nierozpoznanie własnej natury - inicjuje się proces powstawania skandh, zgodnie z założeniem prawa karmy.
Połączyłbym zatem wersję Piotra i Bookera:
Podstawowe założenia buddyzmu (nazwa kategorii):
Wiele różnych grup wyewoluowało z pierwotnego zgromadzenia buddyjskiego od czasów śmierci Buddy Siakjamuniego. Rozróżniają je nauki, praktyki, nacisk na wybrane wątki z nauki Buddy i kultura. Jednak istnieją wątki wspólne dla wszystkich szkół i tradycji buddyjskich.
Zależność Powstawania (pali. paticcasamuppada, sanskr. pratitya-samutpada)
Przebudzenie (bodhi) Buddy Śākyamuniego było wyzwoleniem od cierpienia i wglądem w naturę rzeczywistości. Powszechnie akceptowana pośród szkół i tradycji buddyjskich nauka o Zależności Powstawania mówi o uwarunkowanym powstawaniu (pāli. uppajjati) i wstrzymywaniu (pāli. nirujjathi) cierpienia (pāli. dukkha, sanskr. duḥkha).
Dla żyjących istot pozbawionych właściwego rozumienia, poprzez niewiedzę sprowadza się to do podlegania ciągłej wędrówce (saṃsāra) w cyklu narodzin (jāti) oraz starzenia się i śmierci (jarāmaraṇa). Buddyści uważają, iż istoty posiadające "wgląd w to jakie rzeczy są" (pāli. yathā-bhūta-ñāṇa-dassana; sanskr. yathā-bhūta-jñana-darśana), poprzez brak zauroczenia (pāli. nibbidā) i pożądania (virāgo) doznają wyzwolenia (vimutti) z owego cyklu, wstrzymując tym samym cierpienie - osiągając Nirvāṇę (pāli. Nibbāna).
братство и јединство!