Ogniwa współzależnego powstawania a odradzanie
Moderatorzy: kunzang, Har-Dao, iwanxxx
- iwanxxx
- Admin
- Posty: 5373
- Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Buddhadharma
- Lokalizacja: Toruń
Ogniwa współzależnego powstawania a odradzanie
Czytałem ostatnio pewien teskt. W tekście padło zdanie, że 12 ogniw w kanonie jest przedstawione linearnie, i że nie ma tam miejsca na cykl - czyli na reinkarnacje (bez wgłębianie się w meandry semantyczne). Czy jakiś szpenio może sie do tego ustosunkować?
Tu jest tekst:
http://zbohy.zatma.org/Dharma/zbohy/Lit ... death.html
Pzdr
Piotr
Tu jest tekst:
http://zbohy.zatma.org/Dharma/zbohy/Lit ... death.html
Pzdr
Piotr
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Ogniwa współzależnego powstawania a odradzanie
:mrgreen: Mój tatulo mawia - "szpejo".iwanxxx pisze:szpenio
http://www.diamentowadroga.pl/dd26/12_o ... owstawania
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- iwanxxx
- Admin
- Posty: 5373
- Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Buddhadharma
- Lokalizacja: Toruń
Re: Ogniwa współzależnego powstawania a odradzanie
Dzięki booker, jak to jest przedstawiane w Tybecie - wiem, jest taka świetna książka Dalajlamy "Sens życia z buddyjskiej perspektywy", polecam. Ale ta pani powołuje się na "Vinaya" (co wskazuje na to, że może nie jest aż taka biegła w kanoniebooker pisze: Mr. Green Mój tatulo mawia - "szpejo".
http://www.diamentowadroga.pl/dd26/12_o ... owstawania

Pzddr
Piotr
Re: Ogniwa współzależnego powstawania a odradzanie
iwanxxx pisze:Czytałem ostatnio pewien teskt. W tekście padło zdanie, że 12 ogniw w kanonie jest przedstawione linearnie, i że nie ma tam miejsca na cykl - czyli na reinkarnacje (bez wgłębianie się w meandry semantyczne). Czy jakiś szpenio może sie do tego ustosunkować?
Tu jest tekst:
http://zbohy.zatma.org/Dharma/zbohy/Lit ... death.html
Pzdr
Piotr
Jeśli chodzi o te 12 ogniw(12 źródeł zradzania-Dvadaśangapratityasamutpada,-podstawowa teoria odradzania w trzech światach/czasach/życiach),to są linearne w tym sensie,że jedne wynikają z drugich(przyczyna-skutek), a cykliczne jest odradzanie(ale każde wcielenie jest przecież inne,więc niejako nadal postęp linearny;B1 jest przyczynkiem dla A2 a nie A1).

W Kanonie jest powiedziane:/trzy światy też(trzy życia:zeszłe,obecne i przyszłe)prawdziwe są,nie fałszywe,gdyż dharma jest prawdziwie wieczna/cyt.Abhidharmamahavibhasaśastra(zwój76);dalej jest też powiedziane,że dharmy trzech czasów,różnią się tylko formą ale ich 'prawdziwe ciało'jest jedno a także,że chociaż nazwy trzech czasów się różnią,to ich'ciało'niczym się nie różni oraz,że gdy dharmy przeciwstawiane są 'przed i po',to wtedy pojawia się nazwa trzy światy/czasy(zeszły,obecny,przyszły).
pzdr
pingchang
Re: Ogniwa współzależnego powstawania a odradzanie
Co do Vinayi,to trzeba wpierw wiedzieć,którą ta Pani ma konkretnie na myśli.
Theravada-vinaya,Sarvastivada-vinaya,Masahanghika-vinaya, Dharmaguptaka-vinaya,
czy może jeszcze jakąś inną?.Tylko tego,to pewnie nie da się teraz już ustalić.
pzdr
pingchang
Theravada-vinaya,Sarvastivada-vinaya,Masahanghika-vinaya, Dharmaguptaka-vinaya,
czy może jeszcze jakąś inną?.Tylko tego,to pewnie nie da się teraz już ustalić.

pzdr
pingchang
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3571
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Ogniwa współzależnego powstawania a odradzanie
Witaj Iwan,
pk
nie ma jednego kanonu, tym bardziej nie ma jednej vinayi. Ale w tej kwestii sprawa jest jasna i formuła współzależnego powstawania jest identyczna w każdej tradycji. Jej interpretacje rzecz jasna mogą się różnić.iwanxxx pisze:Ale ta pani powołuje się na "Vinaya" (co wskazuje na to, że może nie jest aż taka biegła w kanoniei chciałbym wiedzieć jak o tym mówi nauka kanoniczna.
pk
Re: Ogniwa współzależnego powstawania a odradzanie
Autorce chodzi chyba o to, że porządek zależnego powstawania nie jest porządkiem czasowym, że wszystko to dzieje się na raz - jak by w jednej linii. I tak faktycznie jest, nie mamy do czynienia z klasyczną przyczynowością, tylko "współ-występowaniem" czy właśnie "powstawaniem w zależności". Ale podważanie wędrówki wcieleń na tej podstawie świadczy, że autorka artykułu znaczenia tej koncepcji po prostu nie rozumie.iwanxxx pisze:Czytałem ostatnio pewien teskt. W tekście padło zdanie, że 12 ogniw w kanonie jest przedstawione linearnie, i że nie ma tam miejsca na cykl - czyli na reinkarnacje.
Pozwolę sobie nie zgodzić się z tym Piotrze. We wczesnym buddyzmie formuła zależnego powstawania nie występuje tylko w formie 12 członowego łańcucha. Jest to jedynie forma najpopularniejsza, obecna w nauczaniu Theravady.piotr pisze:sprawa jest jasna i formuła współzależnego powstawania jest identyczna w każdej tradycji. Jej interpretacje rzecz jasna mogą się różnić.
Różni buddolodzy zajmowali się tematem, jest to ciekawa i złożona kwestia. Poprzestańmy może na tym, że nawet w Kanonie Palijskim nie ma jednolitej wykładni reguły zależnego powstawania. W Mahanidana Suttcie jest 9 elementów (bez 1, 2 i 5). Trzy różniące się formuły są wymienione w Mahatanhasankhaya Suttcie ( M 38 ). Wiele rozbieżności zawiera też Nidana Samyutta. Spotykamy formuły złożone z siedmiu, sześciu, a nawet pięciu elementów...
Pozdrawiam.
"Podobnie jak wielkie morze ma tylko jeden smak - smak soli, tak też, ta Nauka i Dyscyplina ma tylko jeden smak - smak wyzwolenia". Udana V.5, Uposatha Sutta.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12748
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bon
- Lokalizacja: Zantyr
Re: Ogniwa współzależnego powstawania a odradzanie
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Zbyt - jeżeli to, nie będzie jakimś kłopotem dla Ciebie, to czy mógłbyś podać owe pięć ogniw?zbyt pisze:(...) a nawet pięciu elementów...
Pozdrawiam
kunzang
Re: Ogniwa współzależnego powstawania a odradzanie
Są one wymienione w Cetana Suttcie i obejmują: świadomość ---> celowe zamierzenie ---> ufundowanie świadomości ---> stawanie się ---> starość, śmierć itd.kunzang pisze:czy mógłbyś podać owe pięć ogniw?
Pozdrawiam
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... .than.html
"Podobnie jak wielkie morze ma tylko jeden smak - smak soli, tak też, ta Nauka i Dyscyplina ma tylko jeden smak - smak wyzwolenia". Udana V.5, Uposatha Sutta.
- iwanxxx
- Admin
- Posty: 5373
- Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Buddhadharma
- Lokalizacja: Toruń
Re: Ogniwa współzależnego powstawania a odradzanie
Doczytałem, że organizacja, z której jest ta pani jest podejrzana - i że bycie mnichem nic tam nie znaczy, poza fajnym chińskim imieniemi ciuszkami (skąd my to znamy?). To wiele wyjaśnia.
Pzdr
Piotr
Pzdr
Piotr
Re: Ogniwa współzależnego powstawania a odradzanie
I do tego jeszcze podpiera się imieniem szacownego Xu Yun'a. 

- iwanxxx
- Admin
- Posty: 5373
- Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Buddhadharma
- Lokalizacja: Toruń
Re: Ogniwa współzależnego powstawania a odradzanie
O tym też coś czytałem - czyżby nie mieli z nim nic wspólnego?pingchang pisze:I do tego jeszcze podpiera się imieniem szacownego Xu Yun'a. Sad
Pzdr
Piotr
PS. pingchang - mógłbyś powiedzieć gdzie praktykujesz?
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3571
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Ogniwa współzależnego powstawania a odradzanie
Witaj Zbyt,
Tymniemniej 12 ogniw współzależnego powstawania jest wspólne dla wszystkich tradycji.
Pomyślności,
pk
faktycznie. Ja raczej bym powiedział, że te wersje się uzupełniają. Jedne wskazują bardziej na współzależność czynników ( » świadomość zależna od nāma-rūpa, nāma-rūpa zależna od świadomości), inne na to co jest właściwie przyczyną cierpienia, czyli sposób w jaki można je wstrzymać ( » avijjā - nie rozpatrywanie wszystkiego co się pojawia w terminach cierpienia i jego końca).zbyt pisze:]Pozwolę sobie nie zgodzić się z tym Piotrze. We wczesnym buddyzmie formuła zależnego powstawania nie występuje tylko w formie 12 członowego łańcucha. Jest to jedynie forma najpopularniejsza, obecna w nauczaniu Theravady.
Tymniemniej 12 ogniw współzależnego powstawania jest wspólne dla wszystkich tradycji.
Pomyślności,
pk
Jeszcze o łańcuchu..
Tak, w zasadzie istotne różnice rozgrywały się dopiero na płaszczyźnie interpretacyjnej gdzie powstały dwie tradycje - wschodnia (uznająca ideę "zalążka stanu Buddy") i zachodnia (zachowana w dzisiejszej Theravadzie).piotr pisze:12 ogniw współzależnego powstawania jest wspólne dla wszystkich tradycji.
No oby, choć zdaje się, że są mniej optymistyczne spojrzenia na tę różnorodność. Dla przykładu, zdaniem D. M. Williamsa, niespójność w przedstawieniu formuły zależnego powstawania świadczy o przeinaczeniu oryginalnej formuły. Gdyby bowiem wersja 12 członowa pochodziła wprost od Buddy to - zdaniem W. - nie było by tak wielu jej wariantów.piotr pisze:Ja raczej bym powiedział, że te wersje się uzupełniają.
Zauważa on też pewną niespójność odnośnie ogniw dotyczących stawania się tj. 1-4 i 10-11, które przez rozdzielenie wydają się wzajemnie wykluczać. Podejmuje nawet próbę rekonstrukcji oryginalnej formuły, która miała by wyglądać tak:
niewiedza ---> dyspozycje ---> świadomość ---> stawanie się ---> narodziny ---> organizm psycho-fizyczny (nama-rupa) ---> sześć podstaw postrzegania ---> kontakt ---> odczucie ---> pragnienie ---> lgnięcie ---> trojakie niewłasciwe działanie (tini duccaritani) ---> przeszkody (nivarana) ---> niewiedza.
W końcówce chodzi o to, że uwarunkowane przez lgniecie niewłaściwe działania mentalne, słowne i cielesne wytwarzają przeszkody we właściwym ujęciu Dhammy. To z kolei prowadzi do okrzepnięcia w niewiedzy.
IMHO jest to, co najmniej, bardzo ciekawa teoria...
"Podobnie jak wielkie morze ma tylko jeden smak - smak soli, tak też, ta Nauka i Dyscyplina ma tylko jeden smak - smak wyzwolenia". Udana V.5, Uposatha Sutta.
Re: Ogniwa współzależnego powstawania a odradzanie
iwanxxx pisze:O tym też coś czytałem - czyżby nie mieli z nim nic wspólnego?pingchang pisze:I do tego jeszcze podpiera się imieniem szacownego Xu Yun'a. Sad
Pzdr
Piotr
PS. pingchang - mógłbyś powiedzieć gdzie praktykujesz?
Praktykuję zawsze tam gdzie jestem.

Obecnie w Guangzhou(Kanton).
Pzdr
pingchang
Re: Ogniwa współzależnego powstawania a odradzanie
Według podanego info,Pani Shakya Ming Zhen była wyświęcona w Nan Hua Si,
czyli sama z tradycją Xu Yuna powinna mieć związek(ale to trzeba by wpierw
sprawdzić w samym Nan Hua Si).Co do prowadzonej w Stanach organizacji,
to mam tylko wiadomości z drugiej ręki,więc nie będę się wypowiadać.
Generalnie,użycie w nazwie organizacji imienia Xu Yun'a nie jest najlepsze,
-ale to tylko moja prywatna opinia.
pzdr
pingchang
czyli sama z tradycją Xu Yuna powinna mieć związek(ale to trzeba by wpierw
sprawdzić w samym Nan Hua Si).Co do prowadzonej w Stanach organizacji,
to mam tylko wiadomości z drugiej ręki,więc nie będę się wypowiadać.
Generalnie,użycie w nazwie organizacji imienia Xu Yun'a nie jest najlepsze,
-ale to tylko moja prywatna opinia.
pzdr
pingchang
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Ogniwa współzależnego powstawania a odradzanie
http://pl.wikipedia.org/wiki/Guangzhou ? Cool.pingchang pisze:Obecnie w Guangzhou(Kanton).
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3571
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Jeszcze o łańcuchu..
Witaj Zbyt,
pk
z całym szacunkiem dla owego badacza - faktycznie teoria jest ujmująca - tylko co mi po niej? Dla Błogosławionego wszystkie owe ogniwa łańcucha były do zobaczenia i poznania, Błogosławiony pyta:zbyt pisze:Zauważa on też pewną niespójność odnośnie ogniw dotyczących stawania się tj. 1-4 i 10-11, które przez rozdzielenie wydają się wzajemnie wykluczać. Podejmuje nawet próbę rekonstrukcji oryginalnej formuły, która miała by wyglądać tak: [...]
i dalej przechodzi przez całe uwarunkowane powstawanie pytając mnichów co na bazie czego powstaje - jak mniemam mnisi nie zgadywali, a wiedzieli. Czego i nam wszystkim szczerze życzę."Mnisi, czy widzicie powstawanie ?"
"Tak czcigodny."
"Czy widzicie powstawanie na bazie warunków ?"
"Tak czcigodny."
"Mnisi, czy widzicie, że jeśli warunki zanikną, rownież powstawanie zaniknie ?"
"Tak czcigodny." - Maha-tanha-asankhaya Sutta
pk