Widzisz, cienki ze mnie bolek w dharmie. Dlatego nie czuję sie na siłach odpowiadać na wszystkie pytania i rozwiewać czyjeś wątpliwości w na ścieżce dharmy. A już na pewno nie na forum buddyjskim. Ponad to, nie wiem czy to dobrze kontynuować ten wątek w tym miejscu. W końcu dotyczy ono tłumaczenia imion buddów na języki narodowe…. Spoglądając na twoją „listę pytań” i na to co ja napisałem zdaje się, że odeszliśmy trochę od głównego tematu.
amogh pisze: Nie mówię tego w złej wierze, sam jestem buddyzmem zainteresowany od jakiegoś już czasu, ale być życzliwym, otwartym i pogodnym człowiekiem potrafię być i bez buddyzmu i to nawet w większym i swobodniejszym stopniu bo nie muszę zaprzątać sobie głowy dostosowywaniem jej do "wartości dodanej" w postaci nauk.
Niemniej po przeczytaniu tego fragmentu nasunęło mi się kilka uwag, które być może ciebie zainteresują.
Po pierwsze spróbuj potraktować swój post w taki sposób jak ja bym go napisał do ciebie. Co byś mi odpisał? Ot, taki mały eksperyment.
Twój post uświadomił mi jak ważne jest oparcie własnej praktyki dharmy na trzech elementach:
Słuchanie nauk, przemyślenie i medytacja. Bez nich praktyka jest kulawa i przypomina ptaka z jednym skrzydłem.
Podałeś cytat z pewnej Pieśni Milarepy. Otóż są takie nauki dharmy, które należy rozumieć dosłownie. Są takie nauki dharmy, które należy rozumieć zarówno dosłownie i symbolicznie. Wreszcie są takie nauki dharmy, które należy rozumieć tylko symbolicznie( zob. Dalai lama „Podstawy Buddyzmu Tybetańskiego”).
Jak wiesz Pieśni Milarepy pochodzą z głębi jego urzeczywistnienia. Są spontanicznym wyrażeniem wglądu i zrozumienia Milarepy. W swoich pieśniach przekazywał On niezwykle głębokie nauki, posiadające wielopoziomową symbolikę czy znaczenie. Dlatego nie można bez pewnych konsekwencji traktować jego pieśni jedynie na dosłownym poziomie. Ponieważ w jego pieśniach, często pod płaszczykiem zwykłych słów, kryje się o wiele głębsze i bogatsze znaczenie.
Wieźmy na przykład pewien fragment pieśni Sarahy „Jedz mięso i bądź szalony”, jeśli potraktować te słowa dosłownie, to do jakich dojdziemy wniosków.
Inny przykład z guru jogi czterech pór dnia „ Nieporuszona wadżra wypełnia przestrzeń”
Każde z użytych tutaj słów ma swoje wewnętrzne znaczenie poprzestanę tylko na terminie przestrzeń. Przestrzeń odnosi się tutaj do tego, że będzie się praktykowało jogę wiatru – nierozdzielność prany i umysłu.
Wreszcie ostatni przykład. W pochwałach 21 aspektów Tary czytamy:
„Pokłon dla tej, której składają dary Indra, Agni, Brahma, Waju i inni bogowie, u której stóp korzą się moce żywiołów, upiory i inne szkodliwe duchy”
Kiedy dosłownie potraktować ten fragment Pochwał Tary można dojść do wniosku, że na przykład, Tara dominuje nad Bogami innych religii, ma władze nad całym światem itp. Natomiast prawdziwy sens tego tekstu znajduje się w jego wewnętrznym znaczeniu.
Wspomniani w tym fragmencie bogowie i żywioły oznaczają pięć skandh i pięć emocji. Hołd, który bogowie składają Tarze oznacza, że pięć skand i pięć emocji są czyste w swej naturze, są pięcioma Buddami i pięcioma mądrościami…dalsze wyjaśnienia tego fragmentu nie są tutaj potrzebne.
Podałem ci kilka przykładów po to, żeby pokazać, jak łatwo można się pogubić na ścieżce wadżrajany, kiedy pewne rzeczy traktujemy dosłownie, a swoją praktykę opieramy na własnych domysłach. Lama Ole w swojej książce „Jakimi rzeczy są”, jasno i klarownie wyjaśnił ten punkt.
Wiesz, że często dyskusje, na różnych forach przebiegają według reguły „Wydaje mi się, a nie wiem”. Dlatego warto tutaj zacytować słowa jednego z ojców Kagyu „Nie szukaj nauk nigdzie indziej niż na ustach swojego guru”.
Być może rozczarowałem cię tym postem, ale pomyślałem sobie, ze taka odpowiedź będzie najbardziej uczciwa. Każdy z nas potrzebuje dobrego nauczyciela i własnej praktyki. Bez tego ugrzęźniemy w błocie własnych osądów, przekonań...
pozdrawiam,
PS.
Do poduszki: zapytałem pewnego nauczyciela "jak to jest, że tylu jasnowidzących myli sie w swoich przepowiedniach." odpowiedział "Dlatego, że wielu z nich to są jasno niedowidzący i mają rożne przywidzenia"