Jak dobrze wiecie, Błogosławiony nauczał iż świadomości powstają i rozpadają się na bazie warunków.
Ze względu na to iż nie dawało mi to spokoju, zapytałem o ten temat również na http://www.lioncity.net/buddhism/index. ... =42560&hl=
Jednakże, Błogosławiony pouczył o świadomości bez podpory dodatkowo pouczając Kevattę o właściwym stawianiu pytań http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... .than.html
PozdrawiamDN 11 - Kevatta (Kevaddha) Sutta pisze: "'Your question should not be phrased in this way: Where do these four great elements — the earth property, the liquid property, the fire property, and the wind property — cease without remainder? Instead, it should be phrased like this:
Where do water, earth, fire, & wind
have no footing?
Where are long & short,
coarse & fine,
fair & foul,
name & form
brought to an end?
"'And the answer to that is:
Consciousness without feature,
without end,
luminous all around:
Here water, earth, fire, & wind
have no footing.
Here long & short
coarse & fine
fair & foul
name & form
are all brought to an end.
With the cessation of [the activity of] consciousness
each is here brought to an end.'"
That is what the Blessed One said. Gratified, Kevatta the householder delighted in the Blessed One's words.
/M