http://www.sherabchammaling.com/teachings.html
Niektórzy ze studiujących tradycję Bon, ale niezaznajomieni jeszcze z nią w dostatecznym stopniu, czują zdziwienie i skonfundowanie na widok symbolu YungDrung, którego używamy. Większość ludzi z zachodu zna go tylko od złej strony, związanej z Drugą Wojną Światową. Niedawno, jedna z członkiń sangi przyprowadziła na praktyki swojego młodego syna. Zmartwił się, gdy zobaczył YungDrung i powiedział mamie, że to bardzo zły symbol. Na prośbę matki porozmawiałem z nim i wytłumaczyłem czym jest YungDrung i dlaczego używamy tego symbolu.

Wiem, że krąży wiele informacji na temat tego, w jaki sposób YungDrung został powołany do istnienia i co on oznacza, a wszystkie one są zależne od tego, kto te informacje wygłasza, jaka organizacja, czy religia. Niektórzy mówią, że pochodzi on z Grecji, inni, że z Indii okresu Buddy Siakjamuniego, natomiast są ciągle tacy, którzy wierzą, że jest to symbol Partii Nazistowskiej z czasów Drugiej Wojny Światowej. Chciałbym podzielić się z wami sposobem w jak widzi go tybetańska tradycja YungDrung Bön i wytłumaczyć dlaczego jest on dla nas taki ważny.
Symbol YungDrung ma 18 tysięcy lat i pochodzi z czasów Buddy Tonpy Szenraba, który urodził się w starożytnym królestwie Zhang Zhung leżącym na zachód od Tybetu, zwanym Olmo-lungring, w roku 16017 PNC. W centrum Zhang Zhung leży wielka góra, którą Tonpa Szenrab, używają języka Zhang Zhung nazwał Ribo YungDrung Gutseg. Po Polsku znaczy to, Góra Dziewięciu Poziomów YungDrung. „Dziewięciu Poziomów”, ponieważ góra ma coś, co wygląda jak dziewięć poziomów lub stopni, które mają płaski teren w górnej części każdego z nich.
Polskie tłumaczenie słowa YungDrung, brzmi „odwieczny”, „nieustanny” lub „pierwotny”. Co oznacza - bez koncepcji, bez oceniania. Czyli czysty, pierwotny umysł, ciało, mowa i duch, który jest źródłem wszechświata, które z kolei jest stanem naturalnym. Składa się z dwóch sylab – Young, co znaczy „bez początku”, i Drung, co znaczy „bez końca”. To jest dosłowne tłumaczenie słowa YungDrung zgodnie z komentarzami tekstów na temat Bön. Są to także pierwotne i czyste nauki Tonpa Shenraba.
W kulturze tybetańskiej różne rodzaje energii lub Feng Shiu są konsultowane i używane do pomocy przy wybieraniu miejsc na budowę domów, świątyń, stup, klasztorów, centrów medytacji i odosobnień. Tonpa Shenrab użył energii góry Ribo YungDrung Gutseg, jako inspiracji do zaplanowania i stworzenia wszystkich swoich nauk, wokół idei, że będą one „wieczne” i „nieustanne”. W naukach Tonpy Szenraba, liczba trzy, pięć i dziewięć jest bardzo ważna, co wytłumaczę później.
Tak więc YungDrung w tradycji Bön jest bardzo ważnym i starożytnym symbolem. Jest symbolem Tonpy Szenraba, jego energii i jego nauk. Wszystkie obrazy Bön, czy to dawne, czy aktualne, używają tego symbolu. Na tybetańskich tankach, malowidłach i statuach Tonpy Szenraba, pokazuje się go z prawą dłonią dotykającą ziemi, trzyma w niej dwa symbole YungDrung połączone krótkim filarem. W języku Zhang Zhung to berło znane jest jako "chagshing" i reprezentuje trzy metody nauczania. Jeden YungDrung symbolizuje Sutry lub nauki zewnętrzne, drugi Tantry lub nauki wewnętrzne, a środkowy drążek reprezentuje Dzogczen lub nauki tajemne. YungDrung trzymany jest w prawej dłoni nauczycieli i Mistrzów. Jidamy Bön (bóstwa medytacyjne) używają berła YungDrung jako ochrony przed wszelkimi negatywnymi energiami. Wielu nauczycieli i Mistrzów Bön może go trzymać podczas nauk lub rytuałów, aby uwalniać inne osoby z wszelkich negatywności i błędnych przekonań.
W buddyzmie indyjskim oraz w sanskrycie, słowo Bodhisattva odnosi się do oświeconej istoty, która służy wszystkim innym istotom, oznacza też osobę oddaną ścieżce prowadzącej do przebudzenia. W języku Zhang Zhung, słowem opisującym ten sam rodzaj istot, jest YungDrungsemba. Dokładne tłumaczenie to „odwaga umysłu”. YungDrungsemba znaczy „ścieżka do oświecenia”.
Słowo YungDrung jest używane także w nazwach klasztorów: YungDrung Ling i Tashi YungDrung Ling. YungDrung to może być czyjeś imię. Ja się nazywam YungDrung! Często tłumaczenie i wymowa słów tybetańskich jest niepoprawne i właśnie z tego powodu widzimy tyle wersji tybetańskich słów. Każdy wymawia trochę inaczej. Moje imię zostało już wymówione na wiele różnych sposobów: YongDong, YungDrung, Yongzhong i tak dalej. Ale tak naprawdę nazywam się YungDrung, moja linia przekazu to YungDrung Bön a imię nadał mi jeden z Mistrzów YungDrung Bön.
W tradycji Bön są dwa typy medytacyjnych koncentracji. Jedna nazywa się YungDrung lub koncentracja wieczna, a druga to Namkha czyli koncentracja nieba. YungDrung używany jest też w nazwach bóstw Bön. Oznacza także stan lub domenę oświecenia.
Słowo to oznacza też szczęście czy szczęśliwy los. Tybetańczycy często mówią o „pomyślnych” dniach do wykonania jakiejś czynności, czy o „pomyślnych” czynach tworzących pozytywną karmę i zasługę. Pomyślny oznacza po prostu odpowiedni moment. I słowo YungDrung także oznacza pomyślność. Gdy Tybetańczycy budują dom, rysują ten symbol dla przyciągnięcia szczęścia i przeciwko pożarom, powodziom lub zniszczeniom spowodowanym przez złe duchy. Gdy Mistrz lub Lama odwiedza nowy dom lub świątynię, Tybetańczycy przy pomocy ziarenek ryżu usypują symbol na poduszce, na której będzie siedział lub na stole przed nim. Wierzymy, że to symbol pomyślności i ochrony energii płynącej między mistrzem i uczniem. Także przed przybyciem Mistrza lub nauczyciela usypujemy lub malujemy YungDrung przed drzwiami wejściowymi, co oznacza powitanie.
Podczas ceremonii zaślubin panna młoda jedzie na koniu siedząc w specjalnym siodle. Na tym siodle rysowany jest YungDrung, co jest równoznaczne z życzeniem żonie wszystkiego najlepszego. Tak więc znowu YungDrung jest bardzo pomyślny i oznacza wielkie szczęście, dobre intencje i ochronę przed wszelkimi negatywnymi energiami. Po prostu, YungDrung reprezentuje wszelkie pozytywne i dobre rzeczy.
YungDrung symbolizuje pięć kierunków wszechświata. Rogi to cztery kierunki, a środek odpowiada strukturze wszechświata (wszelkim energiom wszechświata).
Wiele duchowych tradycji opiera się na zrozumieniu pięciu elementów. W tybetańskiej tradycji Bön, elementy te to przestrzeń, powietrze, ogień, woda i ziemia, i są rozumiane jako podstawowe energie, z którego powstaje fizyczny świat, nasze ciała, emocje i umysły. Te elementy są wykorzystywane we wszystkich dziewięciu poziomach nauk Bön, łącznie z Szamanizmem, Tanrą i Dzogczen. YungDrung reprezentuje także pięć energii i pięć rdzennych symboli, jest też symbolem oznaczającym antidotum na pięć negatywnych emocji.
Budda Szenrab zaprezentował Bön w trzech następujących po sobie cyklach nauk:
Cykl Pierwszy
Dziewięć dróg (etapów lub stopni) praktyki
Cykl Drugi
Cztery Portale Bon i Piąty, Skarbnica
Cykl Trzeci
Zewnętrzne, Wewnętrzne i Sekretne Instrukcje
YungDrung reprezentuje drugi cykl nauk: Cztery Portale (drzwi) Bön i Piąty, Skarbnica. Cztery rogi to portale, a środek to Skarbnica.
Pierwszy portal dotyczy ezoterycznych nauk tantrycznych, drugi zawiera różne rytuały oczyszczające, trzeci odnosi się do zasad dyscypliny monastycznej i ludzi świeckich, czwarty podaje instrukcje na temat psychiczno-duchowych ćwiczeń, takich jak medytacje Dzogczen, a piąty, zwany Skarbnicą, zawiera najważniejsze aspekty pozostałych czterech portali.
Pięć Kierunków i Energii Wszechświata
Pięć Kierunków
Wschód | Zachód | Północ | Połódnie | Centrum
Pięć Elementów
Przestrzeń | Powietrze | Ogień | Woda | Ziemia
Sylaby Nasienne
Yang | Ram | Kang | Srum | Om
Pierwotne Bóstwa
Kalsai Tsenpo | Godsai Khampa | SaijeMangpo | Namsai Yangrum | Shenlha Odkar
Negatywne Emocje
Ignorancja | Chciwość | Nienawiść | Zazdrość | Duma
Pięć Mądrości
Podobna Lustru | Rozróżnianie | Pustka | Zrealizowanie | Równość
Pięć Kolorów
Biały | Zielony | Czerwony | Niebieski | Żółty
Pięć Organów
Serce | Płuca | Wątroba | Nerki | Śledziona
Pięć Zmysłów
Oczy | Nos | Język | Uszy | Usta
Pięć Kończyn
Prawa Noga | Lewa Noga | Prawa Ręka „ Lewa Ręka | Głowa
Rodzaje Narodzin
cudowne narodziny | narodziny z jaja | narodziny z ciepła | narodziny z płynu | narodziny z macicy
Pięć Loka
Piekło | Półbogów | Głodnych Duchów | Zwierząt | Ludzi
Pięć Składników
Forma | Uczucia | Percepcja | Formacje Mentalne | Świadomość
Tak więc teraz możecie zobaczyć, że bonowski symbol YungDrung reprezentuje nauki Tonpy Szenraba i energię wszechświata. Dla Bonu symbol ten jest równie ważny, jak Koło Dharmy dla tradycji buddyzmu indyjskiego.

W tradycji Bön symbol YungDrung jest lewoskrętny, zwrócony w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara. Został on zaprojektowany lewoskrętnie, by obracać się tak jak obracają się planety, czyli w lewo. W Bonie okrążenie świętych miejsc czy kręcenie młynkami modlitewnymi pokrywa się z tym, jak obraca się księżyc, ziemia i inne planety - w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara. Dopiero po tym, jak nauki i symbol z Zhang Zhung i Tybetu trafił do Zachodnich Indii, został zaadoptowany przez inne religie i organizacje poprzez zmianę kierunku ramion w prawo.
Powoli, poprzez wieki nauki i symbol YungDrung rozprzestrzeniły się na świat. Dzisiaj w Indiach i Chinach można zobaczyć YungDrung na statuach przestawiających Buddę i na stupach. Na tych pierwszych znajduje się on w obszarze serca. Wiele z nich jest skierowanych w prawo, starsze są zwrócone w lewo. Jednak niezależnie od tego, w którą stronę jest skierowany, znaczenie jest zawsze takie samo - YungDrung!

Prawoskrętny YungDrung
Gdy nauki i symbol pojawiły się w Indiach a później w świecie zachodnim, znaczenie, metody i użycie bonowskiego symbolu YungDrung zostało zaadoptowane i zmienione, aby pasować do innych kultur i religii. Jeden z Mistrzów powiedział, że gdy jest skierowany w prawo, oznacza współczucie, a gdy w lewo, oznacza mądrość.
Później, w XX wieku, Adolf Hitler znalazł ten symbol i pewnie tak mu się spodobało znaczenie „wieczne” i „czyste”, że zaczął używać go w swojej partii politycznej. Od tego czasu symbol ten znany jest na zachodzie jako swastyka – znak nienawiści i strachu. Wydaje mi się, że słowo „swastika”, jest słowem greckim. Można zobaczyć ten symbol w wielu starożytnych greckich wzorach i rysunkach, ale oryginalny pomysł pochodzi od Tonpy Szenraba.
Pojawia się wiele nieporozumień i zamieszania w związku z Buddyzmem, szczególnie w przypadku religii Bön, gdy ludzie z zachodu widzą obraz, statuę lub rzeźbę z symbolem YungDrung. Ostatnio słyszałem, że matka, która znalazła ten symbol na jednej z zabawek z Chin, bardzo się zasmuciła. Cała tamtejsza społeczność była zszokowana i rozwścieczona, bo uważała, że to symbol zła. Powiadomiono firmę produkującą te zabawki i wycofano całą partię. Jestem pewny, że symbol został tam umieszczony jako znak szczęścia i dobrego losu. To kolejny smutny przykład niezrozumienia i podejrzliwości pojawiającej się między kulturami.
Jestem pewien, że wielu nowych ludzi pojawiających się w naszym i innych centrach Bön na świecie, bywa zszokowanych, gdy widzą symbol YungDrung. To smutne, że tak wielu młodych kojarzy go tylko z rasizmem i nienawiścią.
Właśnie dlatego staram się chociaż w małym stopniu pomóc praktykującym YungDrung Bön zrozumieć historię i znaczenie tego symbolu.