Panteon Bon
Moderator: kunzang
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Panteon Bon
PANTEON BON
Źródło: http://www.himalayanart.org/pages/Bon_D ... index.html
Sherab Czamma
Yum Chen Sherab Chamma (Wielka Mądrość, Kochająca Matka) jest znana jako Matka Wszystkich Oświeconych oraz jako źródło całej miłości i Współczucia.
Wszelkie bóstwa Bon pochodzą od Chammy, która jest współczującą i mądrą matką wszystkich istot. Chamma jest żeńskim odpowiednikiem Shenlha Wodkar. Jej ciało jest “dzo ku” – ciałem doskonałości. Uzdrawianie, prowadzenie, otucha którą niesie Chamma jest dostępna każdemu, jako że ma ona moc usuwania wszelkich przeszkód takich jak strach, choroba, smutek czy negatywne wpływy pochądzące od sił demonicznych. W związku z tym potrafi przedłużyć życie. W lewej dłoni trzyma lustro rezprezentujące czystość jej serca, która odzwierciedla się w doskonałym zrozumieniu karmy i cierpienia wszystkich istot. Waza w jej prawej ręce zawiera esencję możliwych do zrealizowania marzeń, nadziei i osiągnięć tych wszystkich, którzy są oddani Chammie. Tron na którym spoczywa, tak jak Shenla Wodkara, jest podtrzymywany przez dwa śnieżne lwy reprezentujące jej panowanie nad wszelkim życiem.
To było luźne tłumaczenie z: http://www.yeruboncenter.net/content/deities.htm
Tutaj można zobaczyć zdjęcia tanki: http://galeria.a.bongaruda.pl/szierab%20cziamma/
Mantra
OM MA WA MA TE MA HI MO HA E MA HO
MA YE RU PA YE TA DHU DHU SO HA
Sherab Chamma zwana takżde po Tybetański "Thugje Chamma" (kochająca matka współczucia) ucieleśnia doskonałość wiedzy.
W panteonie Bon, Chamma uważana jest za jednego z “czterech podstawowych sugatów”, znanych także jako cztery pokojowe bóstwa, które stymulują i przyspieszają duchową ewolucję rasy ludzkiej. Sa nimi:
Sherab Chamma – Doskonałość Mądrości
Shenla Odkar – budda sambogakaji lub bóg mądrości
Sangpo Bumtri – bóstwo kreator
Shenrab Miwo – budda nirmanakaji lub nauczyciel świata
W jezyku Zhangzhung Sherab Chamma jest znana jako Satrig Ersang. "Sa trig" znaczy „mądrość”. W języku Tazig, dawnej Azji Centralnej, jest zwana Ardvishura Anahita.
Z powodu jej pochodzenia zwana jest też „królową wód”. Gdy wiatr karmy zaczął wiać ponad pierwotnym oceanem, poruszając wodę, na powierzchnię wypłynął wielki bąbel powietrza, w środku którego pojawiło się jajo zbudowane z błękitnego swiatła. Gdy się otwarło, ukazła się turkusowo błękitna kobieta. Bóg kreator Sangpo Bumtri był oczarowany jej pięknem i blaskiem. Nazwał ją „królową wód” i połączył się z nią. Z tego aktu (nie dotykali się głowami ani nosami) powstały różne gatunki zwierząt. Połączyli sie drugi raz (tym razem dotykając się głowami i nosami), co spowodowało pojawienie się dziewięciu braci i dzięwięciu sióstr, z których powstały różne rasy bogów.
Kult bogini rozwijał się daleko poza granice Chin, do dawnego Bliskiego Wschodu i nad wybrzeże śródziemnomorskie, gdzie w casach Grecji i Rzymu była utożasamiana z Ishtat, Izydą, Afrodytą i Uranią.
Bonpo wierzą, że kult "matki tantry" został przekazany ludziom przez Zangsa Ringtsun, manifestację Satrig Ersang. Bonowska literatura na temat Chammy jest rozległa. Można tam znaleźć poswiecone jej rytualne sadhany oraz opis mandali. Bogini może przybierać pięć lub osiem (tak jak buddyjska Tara) różnych form. Każda usuwa lęk przed konkretnym zagrożeniem.
Tanki pokazują nam Wielką Chammę jako matkę, która stworzyła oświeconych trzech czasów, oraz jako należącą do mandali najwyższego zwyciezcy – Shenraba, założyciela Bon. Tańczy ona na ksieżycowym dysku na wierzchu słonecznej mandali, która znajduje się na błękitnym lotosie i tronie podtrzymywanym przez lwy. Jej ciało świeci czerwono żółtym kolorem i jest udekorowane naszyjnikami z klejnotów.
Na głowie nosi koronę z czaszek i kamieni szlachetnych. Jej włosy są zwiazane w węzeł i otoczone złotą siatką. Szaty to wielokolorowe spódnice i zielone szarfy. W lewej ręce trzyma magiczne lusterko podtrzymywane przez kwiat lotosu. W prawej ma złotą wazę.
W czterech rogach tanki widzimy czterech towarzyszy jej mandali: na wschodzie, z niebiańskich pól Ngöntog Zhing wyłania się Wielka Matka Tabchen Derdrolma; na północy, z nieba Namdag Zhingkham widać Wielką Matkę Namkha Dzödzinma; na zachodzie, z pól Köpai Zhingkham nadchodzi czerwona Wielka Matka Tugje Chamma (po prawej); na południu pojawia się Wielka Matka Natsog Kundragma z raju zwanego Gegye Zhingkham.
Wszystkie cztery bognienie posiadają dwie głowy i cztery ramiona. Powyżej widzimy podstawowe bóstwo matki tantry - “Najwyższy Sekret Matki Tantry” zwane też „Najwyższym Sekretnym Królem.” Jako bóstwo medytacyjne posiada szesnaście ramion i siedem głów. Jego ciało jest ciemno niebieskie. W każdej z szesnastu rąk trzyma kielich z czaszki zapełniony krwią i świerzymi sercami. Za nim widać rozpostarte skrzydła. Obejmuje go partnerka Kyema Marmo. Jej ciało jest czerowne.
To było luźne tłumaczenie z http://bon-encyclopedia.wikispaces.com/Sherab+Chamma
Tenzin Wangyal Rinpocze:
„Szierab Cziamma jest oświeconą boginią. Nie wszystkie istoty ze świata duchów są wysoko urzeczywistnione. Mają zdolności by nam pomagać i leczyć nas, ale wcale nie muszą być oświecone. W tradycji szamańskiej pracuje się z duchami, ale w tantrze czy w dzogczen pracujesz z jidamami i dakiniami, z oświeconymi istotami. Szierab Chamma jest w pełni oświeconą istotą. W tradycji bon jest jedną z najważniejszych bogiń, w ogólności odpowiadającą Tarze z buddyzmu indyjskiego. Wiele spośród nauk oświeconych istot ma tak zwaną “rdzenną tantrę”.
Szierab Cziamma ma rdzenną tantrę, która jest źródłem tych nauk, stamtąd pochodzą cykle, czy też różne poziomy nauk i wszystkie rytuały z nią związane.
Zasady filozoficzne Szierab Cziamma to: miłość, mądrość, bogini/ matka. Przez mądrość rozumiemy wiedzę o sobie lub rozpoznanie siebie. Kiedy urzeczywistniasz siebie - to jest mądrość. Mądrość nie jest techniką lub metodą. Kiedy odkrywasz siebie - to jest mądrość. Kiedy odkrywasz kim jesteś, odkrywasz że wszyscy jesteśmy połączeni z wszechświatem i ze sobą wzajemnie. W jaki sposób możesz być połączony? Jeśli jesteś materią trudno jest się połączyć, jeśli jesteś przestrzenią jest to łatwe. Łatwo jest się połączyć będąc w esencji. Nie jest łatwo, kiedy przybierasz formę. Kiedy mówię o esencji, odnoszę się do mądrości, podstawy, źródła czy początku. To źródło ma jakość matki, z której narodziliśmy się wszyscy. Matka jest jak źródło, jak początek nas samych. A ten początek, z filozoficznego punktu widzenia jest tym, co nazywamy aspektem pustki, miejscem naszych narodzin. Tu właśnie te znaczenia się łączą - to, czym jest matka i czym jest mądrość…”
Reszta znajduje się tutaj: http://a.bongaruda.pl/publikacje/teksty ... b_cziamma/
Tutaj jest film z naukami nt Sherab Chammy i Yeshe Walmo: http://www.youtube.com/watch?v=TX8Bg-bueJs
Jesli macie jakieś ciekawe materiały, dajcie znać
Źródło: http://www.himalayanart.org/pages/Bon_D ... index.html
Sherab Czamma
Yum Chen Sherab Chamma (Wielka Mądrość, Kochająca Matka) jest znana jako Matka Wszystkich Oświeconych oraz jako źródło całej miłości i Współczucia.
Wszelkie bóstwa Bon pochodzą od Chammy, która jest współczującą i mądrą matką wszystkich istot. Chamma jest żeńskim odpowiednikiem Shenlha Wodkar. Jej ciało jest “dzo ku” – ciałem doskonałości. Uzdrawianie, prowadzenie, otucha którą niesie Chamma jest dostępna każdemu, jako że ma ona moc usuwania wszelkich przeszkód takich jak strach, choroba, smutek czy negatywne wpływy pochądzące od sił demonicznych. W związku z tym potrafi przedłużyć życie. W lewej dłoni trzyma lustro rezprezentujące czystość jej serca, która odzwierciedla się w doskonałym zrozumieniu karmy i cierpienia wszystkich istot. Waza w jej prawej ręce zawiera esencję możliwych do zrealizowania marzeń, nadziei i osiągnięć tych wszystkich, którzy są oddani Chammie. Tron na którym spoczywa, tak jak Shenla Wodkara, jest podtrzymywany przez dwa śnieżne lwy reprezentujące jej panowanie nad wszelkim życiem.
To było luźne tłumaczenie z: http://www.yeruboncenter.net/content/deities.htm
Tutaj można zobaczyć zdjęcia tanki: http://galeria.a.bongaruda.pl/szierab%20cziamma/
Mantra
OM MA WA MA TE MA HI MO HA E MA HO
MA YE RU PA YE TA DHU DHU SO HA
Sherab Chamma zwana takżde po Tybetański "Thugje Chamma" (kochająca matka współczucia) ucieleśnia doskonałość wiedzy.
W panteonie Bon, Chamma uważana jest za jednego z “czterech podstawowych sugatów”, znanych także jako cztery pokojowe bóstwa, które stymulują i przyspieszają duchową ewolucję rasy ludzkiej. Sa nimi:
Sherab Chamma – Doskonałość Mądrości
Shenla Odkar – budda sambogakaji lub bóg mądrości
Sangpo Bumtri – bóstwo kreator
Shenrab Miwo – budda nirmanakaji lub nauczyciel świata
W jezyku Zhangzhung Sherab Chamma jest znana jako Satrig Ersang. "Sa trig" znaczy „mądrość”. W języku Tazig, dawnej Azji Centralnej, jest zwana Ardvishura Anahita.
Z powodu jej pochodzenia zwana jest też „królową wód”. Gdy wiatr karmy zaczął wiać ponad pierwotnym oceanem, poruszając wodę, na powierzchnię wypłynął wielki bąbel powietrza, w środku którego pojawiło się jajo zbudowane z błękitnego swiatła. Gdy się otwarło, ukazła się turkusowo błękitna kobieta. Bóg kreator Sangpo Bumtri był oczarowany jej pięknem i blaskiem. Nazwał ją „królową wód” i połączył się z nią. Z tego aktu (nie dotykali się głowami ani nosami) powstały różne gatunki zwierząt. Połączyli sie drugi raz (tym razem dotykając się głowami i nosami), co spowodowało pojawienie się dziewięciu braci i dzięwięciu sióstr, z których powstały różne rasy bogów.
Kult bogini rozwijał się daleko poza granice Chin, do dawnego Bliskiego Wschodu i nad wybrzeże śródziemnomorskie, gdzie w casach Grecji i Rzymu była utożasamiana z Ishtat, Izydą, Afrodytą i Uranią.
Bonpo wierzą, że kult "matki tantry" został przekazany ludziom przez Zangsa Ringtsun, manifestację Satrig Ersang. Bonowska literatura na temat Chammy jest rozległa. Można tam znaleźć poswiecone jej rytualne sadhany oraz opis mandali. Bogini może przybierać pięć lub osiem (tak jak buddyjska Tara) różnych form. Każda usuwa lęk przed konkretnym zagrożeniem.
Tanki pokazują nam Wielką Chammę jako matkę, która stworzyła oświeconych trzech czasów, oraz jako należącą do mandali najwyższego zwyciezcy – Shenraba, założyciela Bon. Tańczy ona na ksieżycowym dysku na wierzchu słonecznej mandali, która znajduje się na błękitnym lotosie i tronie podtrzymywanym przez lwy. Jej ciało świeci czerwono żółtym kolorem i jest udekorowane naszyjnikami z klejnotów.
Na głowie nosi koronę z czaszek i kamieni szlachetnych. Jej włosy są zwiazane w węzeł i otoczone złotą siatką. Szaty to wielokolorowe spódnice i zielone szarfy. W lewej ręce trzyma magiczne lusterko podtrzymywane przez kwiat lotosu. W prawej ma złotą wazę.
W czterech rogach tanki widzimy czterech towarzyszy jej mandali: na wschodzie, z niebiańskich pól Ngöntog Zhing wyłania się Wielka Matka Tabchen Derdrolma; na północy, z nieba Namdag Zhingkham widać Wielką Matkę Namkha Dzödzinma; na zachodzie, z pól Köpai Zhingkham nadchodzi czerwona Wielka Matka Tugje Chamma (po prawej); na południu pojawia się Wielka Matka Natsog Kundragma z raju zwanego Gegye Zhingkham.
Wszystkie cztery bognienie posiadają dwie głowy i cztery ramiona. Powyżej widzimy podstawowe bóstwo matki tantry - “Najwyższy Sekret Matki Tantry” zwane też „Najwyższym Sekretnym Królem.” Jako bóstwo medytacyjne posiada szesnaście ramion i siedem głów. Jego ciało jest ciemno niebieskie. W każdej z szesnastu rąk trzyma kielich z czaszki zapełniony krwią i świerzymi sercami. Za nim widać rozpostarte skrzydła. Obejmuje go partnerka Kyema Marmo. Jej ciało jest czerowne.
To było luźne tłumaczenie z http://bon-encyclopedia.wikispaces.com/Sherab+Chamma
Tenzin Wangyal Rinpocze:
„Szierab Cziamma jest oświeconą boginią. Nie wszystkie istoty ze świata duchów są wysoko urzeczywistnione. Mają zdolności by nam pomagać i leczyć nas, ale wcale nie muszą być oświecone. W tradycji szamańskiej pracuje się z duchami, ale w tantrze czy w dzogczen pracujesz z jidamami i dakiniami, z oświeconymi istotami. Szierab Chamma jest w pełni oświeconą istotą. W tradycji bon jest jedną z najważniejszych bogiń, w ogólności odpowiadającą Tarze z buddyzmu indyjskiego. Wiele spośród nauk oświeconych istot ma tak zwaną “rdzenną tantrę”.
Szierab Cziamma ma rdzenną tantrę, która jest źródłem tych nauk, stamtąd pochodzą cykle, czy też różne poziomy nauk i wszystkie rytuały z nią związane.
Zasady filozoficzne Szierab Cziamma to: miłość, mądrość, bogini/ matka. Przez mądrość rozumiemy wiedzę o sobie lub rozpoznanie siebie. Kiedy urzeczywistniasz siebie - to jest mądrość. Mądrość nie jest techniką lub metodą. Kiedy odkrywasz siebie - to jest mądrość. Kiedy odkrywasz kim jesteś, odkrywasz że wszyscy jesteśmy połączeni z wszechświatem i ze sobą wzajemnie. W jaki sposób możesz być połączony? Jeśli jesteś materią trudno jest się połączyć, jeśli jesteś przestrzenią jest to łatwe. Łatwo jest się połączyć będąc w esencji. Nie jest łatwo, kiedy przybierasz formę. Kiedy mówię o esencji, odnoszę się do mądrości, podstawy, źródła czy początku. To źródło ma jakość matki, z której narodziliśmy się wszyscy. Matka jest jak źródło, jak początek nas samych. A ten początek, z filozoficznego punktu widzenia jest tym, co nazywamy aspektem pustki, miejscem naszych narodzin. Tu właśnie te znaczenia się łączą - to, czym jest matka i czym jest mądrość…”
Reszta znajduje się tutaj: http://a.bongaruda.pl/publikacje/teksty ... b_cziamma/
Tutaj jest film z naukami nt Sherab Chammy i Yeshe Walmo: http://www.youtube.com/watch?v=TX8Bg-bueJs
Jesli macie jakieś ciekawe materiały, dajcie znać
Radical Polish Buddhism
Re: Panteon Bon
Modlitwa do Sherab Chammy
http://www.olmoling.org/section/file/56 ... otherr.pdf
Mantra Sherab Chammy (audio)
http://www.olmoling.org/section/file/17 ... _Audio.wav
http://www.olmoling.org/section/file/56 ... otherr.pdf
Mantra Sherab Chammy (audio)
http://www.olmoling.org/section/file/17 ... _Audio.wav
Re: Panteon Bon
witam
Bardzo ciekawa strona sam praktykuje system MaGyu i tam jest modlitwa tylko nie wiem z jakiego tekstu pochodzi?? Czy może mi ktoś przetłumaczyć tekst na polski tej modlitwy?? Sam spróbuję ale nie wiem czy wyjdzie
Bardzo ciekawa strona sam praktykuje system MaGyu i tam jest modlitwa tylko nie wiem z jakiego tekstu pochodzi?? Czy może mi ktoś przetłumaczyć tekst na polski tej modlitwy?? Sam spróbuję ale nie wiem czy wyjdzie
...Post tenebras lux...
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
Bardzo proszę nie offtopować. Tutaj tylko sprawy dotyczące panteonu bonowskiego.
Radical Polish Buddhism
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
Shenla Odkar
Shenla Odkar personifikuje jeden z trzech głównych aspektów Tonpy Shenraba:
Bóstwo (lha) to Shenla Odkar
Kapłan (shen) to Tonpa Shenrab
Kreator (srid) to Sangmo Bunpti
Shenla Odkar jest bóstwem Najwyższego Współczucia. Z tego współczucia powstały nauki i praktyki Bon, pomagają one wszystkim czującym istotom na ścieżce do wyzwolenia. Jest głównym nauczycielem wszystkich nauczycieli i właśnie nauczanie jest jego podstawowym działaniem. „Shen” jest słowem enigmatycznym. W wielu kontekstach wydaje się oznaczać „kapłana”, co może odnosić się do informacji znajdujących się historycznych tekstach Bonu, pochodzących z prawdopodobnie z XII w., jakoby dawni królowie Tybetu mieli asystentów w postaci ministra oraz a kushen, czyli „osobistego kapłana”. Podobnie Oświecony Nauczyciel naszych czasów jest znany jako Shenrab - „Najwyższy Kapłan”. Dokładnie znaczenie słowa Shenla jest jednak niepewne. Można je rozumieć jako „Bóg Kapłana” lub jako „Bóg, który jest Kapłanem”. Odkar znaczy „białe światło”. Ciało Shenla Odkar jest perłowe; jest ciałem doskonałości (dzog ku). Zawsze jest ubrany w wyszukane, uroczyste szaty, a dłonie trzyma w mudrze równowagi (czasami w prawej ręce trzyma hak Współczucia). Siedzi na tronie podtrzymywanym przez dwa śnieżne lwy (czasami są to słonie), co świadczy o panowaniu nad wszelkimi formami życia.
Badacz Bonu - Per Kværne – uważa, ze ontologicznym statusem Shenla Odkar (zwanego często „Bogiem Mądrości”) jest bon ku, „nieuwarunkowane istnienie” lub „najwyższe istnienie”, dosłownie mówiąc „Ciało Bon” (co odpowiada Buddyjskiej dharmakai).
Mantra
A OM HUNG AA A KAR SA LE OH A YANG OM DHU
Mantra w wersji audio:
http://www.olmoling.org/section/file/16 ... _Audio.wav
Shenla Odkar personifikuje jeden z trzech głównych aspektów Tonpy Shenraba:
Bóstwo (lha) to Shenla Odkar
Kapłan (shen) to Tonpa Shenrab
Kreator (srid) to Sangmo Bunpti
Shenla Odkar jest bóstwem Najwyższego Współczucia. Z tego współczucia powstały nauki i praktyki Bon, pomagają one wszystkim czującym istotom na ścieżce do wyzwolenia. Jest głównym nauczycielem wszystkich nauczycieli i właśnie nauczanie jest jego podstawowym działaniem. „Shen” jest słowem enigmatycznym. W wielu kontekstach wydaje się oznaczać „kapłana”, co może odnosić się do informacji znajdujących się historycznych tekstach Bonu, pochodzących z prawdopodobnie z XII w., jakoby dawni królowie Tybetu mieli asystentów w postaci ministra oraz a kushen, czyli „osobistego kapłana”. Podobnie Oświecony Nauczyciel naszych czasów jest znany jako Shenrab - „Najwyższy Kapłan”. Dokładnie znaczenie słowa Shenla jest jednak niepewne. Można je rozumieć jako „Bóg Kapłana” lub jako „Bóg, który jest Kapłanem”. Odkar znaczy „białe światło”. Ciało Shenla Odkar jest perłowe; jest ciałem doskonałości (dzog ku). Zawsze jest ubrany w wyszukane, uroczyste szaty, a dłonie trzyma w mudrze równowagi (czasami w prawej ręce trzyma hak Współczucia). Siedzi na tronie podtrzymywanym przez dwa śnieżne lwy (czasami są to słonie), co świadczy o panowaniu nad wszelkimi formami życia.
Badacz Bonu - Per Kværne – uważa, ze ontologicznym statusem Shenla Odkar (zwanego często „Bogiem Mądrości”) jest bon ku, „nieuwarunkowane istnienie” lub „najwyższe istnienie”, dosłownie mówiąc „Ciało Bon” (co odpowiada Buddyjskiej dharmakai).
Mantra
A OM HUNG AA A KAR SA LE OH A YANG OM DHU
Mantra w wersji audio:
http://www.olmoling.org/section/file/16 ... _Audio.wav
Radical Polish Buddhism
- LordD
- Posty: 2542
- Rejestracja: czw sie 31, 2006 09:12
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: Olsztyn
- Kontakt:
Re: Panteon Bon
Czy któregoś z tych dwóch Buddów (Sherab Czamma, Shenla Odkar) można by przyrównać do Avalokiteśwary?
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Witam
Shenla Odkar - Wadżrasattwa
Pozdrawiam
kunzang
Sherab Czamma - TaraLordD pisze:Czy któregoś z tych dwóch Buddów (Sherab Czamma, Shenla Odkar) można by przyrównać do Avalokiteśwary?
Shenla Odkar - Wadżrasattwa
Pozdrawiam
kunzang
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
Sherab Chammę możnaby przyrównać do Tary, która jest emanacją Avalokiteśwary. Więc powiedzmy, że można przyrównać do Sherab Chammy lub Satrig Ersang (której Chamma jest emanacją)LordD pisze:Czy któregoś z tych dwóch Buddów (Sherab Czamma, Shenla Odkar) można by przyrównać do Avalokiteśwary?
Radical Polish Buddhism
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Panteon Bon
No faktycznie - bardzo podobne ryciny.kunzang pisze: Sherab Czamma - Tara
Shenla Odkar - Wadżrasattwa
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Re: Panteon Bon
Czy istnieje gniewna manifestacja Shenla Okara?
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
Z tego co wiem, to nie.atomuse pisze:Czy istnieje gniewna manifestacja Shenla Okara?
Radical Polish Buddhism
Re: Panteon Bon
Tutaj http://www.himalayanart.org/pages/Bon_D ... index.html
jest fajny schemat czy tez mapa panteonu bon.
jest fajny schemat czy tez mapa panteonu bon.
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
Świetnie Igo
Pozwolę sobie ten schemat przerobić na nasze potrzeby i niech któryś z moderatorów wrzuci go na samą górę.
Wrzucone. (stworzenie)
Pozwolę sobie ten schemat przerobić na nasze potrzeby i niech któryś z moderatorów wrzuci go na samą górę.
Wrzucone. (stworzenie)
Radical Polish Buddhism
Re: Panteon Bon
A mi sie wydaje, ze powinna istniec, skoro Chamma jest zenskim odpowiednikiem Odkara, a jej gniewną manifestacja jest Yeshe Walmo. No i "hak wspolczucia" tez nie za bardzo pasuje do atrybutow lagodnych manifestacji...Intraneus pisze:Z tego co wiem, to nie.atomuse pisze:Czy istnieje gniewna manifestacja Shenla Okara?
- pawel
- Posty: 1271
- Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Panteon Bon
Że dama się wnerwia, to nie powód żeby facet też musiał, a i po wnerwieniu płcie mają innego partnera niźli przed.atomuse pisze:A mi sie wydaje, ze powinna istniec, skoro Chamma jest zenskim odpowiednikiem Odkara, a jej gniewną manifestacja jest Yeshe Walmo.Intraneus pisze:Z tego co wiem, to nie.atomuse pisze:Czy istnieje gniewna manifestacja Shenla Okara?
Jakby szukać powodu dla istnienia gniewnego Snela Odkara to już lepszym - skoro porównujemy czasem panteony bonpo i buddyjskie - jest istnienie gniewnego Wadżrasattwy. Ale z tymi porównaniami tudzież szukaniem odpowiedników byłbym ostrożny, bo jak już się znajdzie to są to bardziej odpowiedniki na poziomie konceptualnego postrzegania niż doświadczenia czy energii.
Hak współczucia ma różne znaczenia, np. w kontekście praktyki schronienia mówi się o tym że każdy nauczyciel ma hak współczucia, oraz jedna z ochronnych emanacji Szierab Cziammy dzierży hak współczucia, a nie jest to gniewna emanacja.atomuse pisze:No i "hak wspolczucia" tez nie za bardzo pasuje do atrybutow lagodnych manifestacji...
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Witam
kunzang
atomuse pisze:Czy istnieje gniewna manifestacja Shenla Okara?
PozdrawiamJongdzin Tenzin Nadak Rinpocze pisze: Istnieje wiele jidamów - spokojnych, groźnych, albo gwarantujących długie życie. U niektórych z nich można wyprosić dobrobyt, u innych władzę i tak dalej. Ale wszystkie one zasadzają się na naturze - esencji, dlatego nazywamy tę naturę Szenla Okar (gShen lha 'Od dgar). Każdy ją posiada, nawet, jeśli nie urzeczywistnił jej jako prawdziwej szenla okar (gshen lha 'od dgar). Wszystkie jidamy manifestują się z tej natury, poza nią nie istnieją żadne bóstwa ani strażnicy. Ale to rozumienie nie jest ogólnie przyjęte. Można się z nim spotkać tylko w poglądzie dzogczen.
[...]
A zatem od Szenli Okara (gShen lha 'Od dgar) pochodzą wszystkie jidamy. Ale musimy o tym wiedzieć...
[...]
Zatem Szenla Okar (gShen lha 'Od dgar) to rdzenne bóstwo (dosł. ''bóstwo korzenia'' - przyp. red). Gdy pracujesz z jidamami indywidualnie - czy to spokojnymi czy groźnymi - to tak jak z mnogością liści i gałęzi. Ale gdy chcesz się dostać do prawdziwych korzeni, musisz sięgnąć głębiej. Gdy już wiesz, w jaki sposób dotrzeć do rdzennego jidama (dosł. ''jidama korzenia'' - przyp. red) i praktykować stan naturalny, wówczas nie musisz recytować mantr ani wykonywać wizualizacji. Natomiast w pracy na poziomie liści i gałęzi jest do zrobienia wiele rzeczy i czasem bywa trudno - naciągnięte gałęzie odskakują i mogą cię uderzyć.
kunzang
- GreenTea
- ex Global Moderator
- Posty: 4530
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Vajrayana
Re: Panteon Bon
Oooo..., Kunzanga tu widzę w trzech wersjach mógłby kto tak trochę o nim coś bliżejIntraneus pisze:PANTEON BON
pzdr, gt
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Jest w czterech Kuntu Zangpo to inaczej Kunzag. Te formy są związane z określonymi cyklami nauk, których są podstawą. Będzie o nich trochę ale za nim będą, to jeszcze trochę przestrzeni upłynie Na ten moment Intra jest w trakcie czterech transcendentnych i nie ma co miszmaszu robić, a potem pewnie jeszcze coś ma w planieGreenTea pisze:(...) Oooo..., Kunzanga tu widzę w trzech wersjach mógłby kto tak trochę o nim coś bliżej
Pozdrawiam
kunzang
Re: Panteon Bon
No nie musi. Wlasciwie to za swieca szukac, zeby oboje wnerwiali sie jednoczesnie...pawel pisze:Że dama się wnerwia, to nie powód żeby facet też musiał
... i byli nierozdzielni.pawel pisze:a i po wnerwieniu płcie mają innego partnera niźli przed.
A jak wyglada taki hak? Istnieja jakies wizerunki tegoz?pawel pisze:Hak współczucia (...)
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Witam
Kwestia haków od strony dzogczen wygląda generalnie tak:
Pozdrawiam
kunzang
Ten hak to metafora. Są wizerunki tej metafory na tankach i owe haki bywają piękne w swych przedstawieniachatomuse pisze: A jak wyglada taki hak? Istnieja jakies wizerunki tegoz?
Kwestia haków od strony dzogczen wygląda generalnie tak:
Fragment pochodzi z: Wywiad z Khenpo Tenpą JungdrungiemKhenpo Tenpa Jungdrung Rinpocze pisze:(...)
Piotr: Uczył Rinpocze nas o Akaniszta, o rodzaju Raju, w którym możemy odrodzić się w wyniku właściwej praktyki. A zatem czy ten Raj istnieje niezależnie, czy ma wrodzoną naturę?
Rinpocze. Nic nie ma wrodzonej natury a wszystko zależy od umysłu. Wszystko. Każda egzystencja jest manifestacja umysłu. I dlatego Raj jest również odbiciem naszego własnego umysłu. Mówi się, że dobry praktykujący z poziomu wyższej tantry, który jednak nie osiągnął całkowitego wyzwolenia (oświecenia) odrodzi się w Raju. To zależy oczywiście od jego przygotowania, treningu. Jeżeli odebrał trening w wyniku którego wszystko wokół niego okazuje się być czystym niczym Czyste Krainy, postrzega wszystkie czujące istoty jako męskie i żeńskie bóstwa, jeśli wyeliminuje nieczyste wizje, a czyste wzmocnią mądrość Raj będzie rezultatem tych praktyk tej powiedzmy “wyobraźni”. Wszystko będzie tam czyste i piękne. Ale jest to nadal umysł. Raj jest również pusty jak wszystko.
P: Nauki mówią jednak, że kiedy znajdujemy się w stanie pośmiertnym bardo i nie rozpoznamy, że wizje postzregane są projekcjami naszego umysłu, wtedy dzięki głębokiej wierze i ufności “ktoś” z wyższego wymiaru Raju czy Akaniszta może nas wyciągnąć, nauki mówią o haku ufności za który adept zostaje wyciągnięty. Czy to oznacza, że tak naprawdę wyciągamy samych siebie?
R: To pozorne nieporozumienie wynika z różnego podejścia do zagadnienia. To o czym mówisz jest raczej charakterystyczne dla Bonu Przyczyny gdzie panuje przekonanie, że “coś” jest wyżej ponad nami lub, że jest tam “ktoś”, kto może pomóc. Ale faktycznie wszystko zależy od karmicznych śladów. Nikt nie może uwolnić nas bo gdyby tak było Budda Tonpa Szenrab zrobiłby to dawno temu powodowany współczuciem. Ale nie może, to my nie jesteśmy gotowi.
Wszystko zależy od umysłu. Gdy cały czas mamy pozytywne myśli to nawet we śnie tego doświadczymy. Negatywne intencje umysłu również zobaczymy we śnie. Jeśli jesteś dobrym praktykującym to nawet gdy w bardo nie rozpoznasz, że wizje są odbiciem twojego umysłu będziesz widział pozytywne rzeczy związane z twoja praktyką np. jidamy, dakinie co pomoże ci bo będzie wsparciem w tym trudnym momencie. W ten sposób odrodzisz się w lepszym świecie ale jest to związane z treningiem umysłu.
P: Czy wynika z tego, że widzieć Buddę w bardo to dobrze ale nie najlepiej ponieważ występuje tam uczucie lgnięcia.
R: Na pewno. Najlepiej jest doznać oświecenia nawet bez bardo.
P: I bez Buddy.
R: Z Buddą ale bez lgnięcia, ty będziesz wtedy Buddą.
P: Możemy zatem z tego punktu widzenia mówić o dzogczen nie jako o religii ale jako o nauce o sobie.
R: Tak i nie, prawdziwy pogląd dzogczen to brak poziomów, brak nazw, możemy go nazywać w dowolny sposób a on nie będzie żadnym z nich – jest wolny od jakichkolwiek skłonności, nie możemy powiedzieć, że jest to nauka, to jest “coś” co nie ma nazwy choć i nie jest “to coś bez nazwy”, to jest po prostu być w tym stanie.
P: A zatem możemy powiedzieć, że jest to “coś”.
R: Możemy ale gdy to powiemy jesteśmy poza “tym”.
P: Dziękuję Rinpocze.
Pozdrawiam
kunzang
Re: Panteon Bon
Wiec jesli jest mowa o tym, ze Shenla Okar trzyma w prawym reku haka wspolczucia, to co konkretnie trzyma w reku?kunzang pisze:Ten hak to metafora. Są wizerunki tej metafory na tankach i owe haki bywają piękne w swych przedstawieniach
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
Sangpo Bumtri
Sangpo Bumtri jest bóstwem, które wydało na świat mieszkanców mających ten świat zamieszkiwać, dlatego nazywany jest też Rodzicem, sipa (srid pa). Pierwsza część imienia, Sangpo, etymologicznie odnosi się do Tsangpa, tybetańskiego odpowiednika hinduskiego boga stwórcy – Brahmy. Mimo to, nie ma żadnych wątpliwości, że Sangpo Bumtri jest autentycznym bóstwem tybetańskim. Druga część jego nazwy, Bumtri, dosłownie znaczy „Sto Tysięcy, Dziesięć Tysięcy”. Sangpo Bumtri odgrywa ważną rolę w starożytnych tybetańskich mitach kosmogonicznych, w którym definiowany jest on jako demiurg Yemon Gyalpo. W jednym z takich mitów, jego nazwa tłumaczona jest w następujący sposób: „Jako że jest oświecony (sangs) od początku czasu, a zatem jest on panem stu tysięcy (bum) [istot], nadano mu imię Sangpo Bumtri.” Inna etymologia mówi, że jego towarzyszami jest sto tysięcy męskich i dziesięć tysięcy żeńskich „rodziców”.
Jego ciało jest koloru białego. Jedna ręka spoczywa na podołku w pozycji równowagi, podczas gry druga jest uniesiona i trzyma niepokonaną chorągiew. Jego tron podtrzymywany jest przez garudy.
Status ontologiczny, to dzokku, „doskonałe istnienie”, odpowiadające buddyjskiej sambogakaji.
Sangpo Bumtri (sangspo bum 'khri) jest bogiem stwórcą w buddyzmie tybetańskim. „Nie posiada oczu, którymi mógłby widzieć, rąk, którymi mógłby trzymać, uszu, którymi mógłby słyszeć, ani nosa, którym mógłby czuć. Posiada tylko swego ducha” (Andreas Grutschke: Tibetan Myths and Legends)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sangpo_Bumtri
Sangpo Bumtri jest bóstwem, które wydało na świat mieszkanców mających ten świat zamieszkiwać, dlatego nazywany jest też Rodzicem, sipa (srid pa). Pierwsza część imienia, Sangpo, etymologicznie odnosi się do Tsangpa, tybetańskiego odpowiednika hinduskiego boga stwórcy – Brahmy. Mimo to, nie ma żadnych wątpliwości, że Sangpo Bumtri jest autentycznym bóstwem tybetańskim. Druga część jego nazwy, Bumtri, dosłownie znaczy „Sto Tysięcy, Dziesięć Tysięcy”. Sangpo Bumtri odgrywa ważną rolę w starożytnych tybetańskich mitach kosmogonicznych, w którym definiowany jest on jako demiurg Yemon Gyalpo. W jednym z takich mitów, jego nazwa tłumaczona jest w następujący sposób: „Jako że jest oświecony (sangs) od początku czasu, a zatem jest on panem stu tysięcy (bum) [istot], nadano mu imię Sangpo Bumtri.” Inna etymologia mówi, że jego towarzyszami jest sto tysięcy męskich i dziesięć tysięcy żeńskich „rodziców”.
Jego ciało jest koloru białego. Jedna ręka spoczywa na podołku w pozycji równowagi, podczas gry druga jest uniesiona i trzyma niepokonaną chorągiew. Jego tron podtrzymywany jest przez garudy.
Status ontologiczny, to dzokku, „doskonałe istnienie”, odpowiadające buddyjskiej sambogakaji.
Sangpo Bumtri (sangspo bum 'khri) jest bogiem stwórcą w buddyzmie tybetańskim. „Nie posiada oczu, którymi mógłby widzieć, rąk, którymi mógłby trzymać, uszu, którymi mógłby słyszeć, ani nosa, którym mógłby czuć. Posiada tylko swego ducha” (Andreas Grutschke: Tibetan Myths and Legends)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sangpo_Bumtri
Radical Polish Buddhism
- pawel
- Posty: 1271
- Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Panteon Bon
pewnie dlatego niektóre gniewne pary wyglądają jakby na się trafili w drzwiachatomuse pisze:No nie musi. Wlasciwie to za swieca szukac, zeby oboje wnerwiali sie jednoczesnie...pawel pisze:Że dama się wnerwia, to nie powód żeby facet też musiał
hehehe łagodni przecież pozostają nierozdzielniatomuse pisze:... i byli nierozdzielni.pawel pisze:a i po wnerwieniu płcie mają innego partnera niźli przed.
na przedstawieniu Szierab Cziammy w kalendarzu z 2003 roku jedna z małych postaci otaczających główne bóstwo trzymała taki hak. Ale nie mam żadnego wizerunku. Znalazłem natomiast tutaj podobny wizerunek haka - drugi od góry.atomuse pisze:A jak wyglada taki hak? Istnieja jakies wizerunki tegoz?pawel pisze:Hak współczucia (...)
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
że takie cuś?pawel pisze:na przedstawieniu Szierab Cziammy w kalendarzu z 2003 roku jedna z małych postaci otaczających główne bóstwo trzymała taki hak. Ale nie mam żadnego wizerunku. Znalazłem natomiast tutaj podobny wizerunek haka - drugi od góry.atomuse pisze:A jak wyglada taki hak? Istnieja jakies wizerunki tegoz?pawel pisze:Hak współczucia (...)
Radical Polish Buddhism
- pawel
- Posty: 1271
- Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Panteon Bon
no, tyle że bez wadżr jako ozdobników i trzymane nie tak w dół jak na tym obrazku, lecz otwierając hak w górę... trochę jak w mięsnym (sorry za przykład ale akurat jest trafny, bo w przypadku tamtego bóstwa hak zatrzymywał nasze współczucie przed wykradzeniem - zaczepiało się ono o niego) albo jak w tym włoskim geście jednopalcowym... który się jakoś ze współczuciem nie kojarzy...Intraneus pisze: że takie cuś?
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
Tonpa Shenrab Miwo
Shenrab Miwo, “Najwyższy Kapłan, Wielki Człowiek” – znany także jako Tonpa Shenrab, „Nauczyciel Shenrap” – jest Nauczycielem Bonu w obecnym cyklu kosmicznym, w świecie narodzin i śmierci. Jego rola w religii Bon jest podobna do roli Siakjamuniego w Buddyzmie, ale jego biografia ma niewiele wspólnego z biografią Gautamy. Podstawowa różnica to fakt, że większa część kariery Tonpy Szenraba przypada na okres, gdy był księciem, a później królem krainy zwanej Tazik, usytuowanej, zgodnie z tradycją Bonpo, na wschód od Tybetu. Propagował on doktrynę nie tylko poprzez nauczanie, ale także poprzez wykonywanie rytuałów oraz poprzez wielką liczbę żon i dzieci, także jego uczniowie odegrali w tym dużą rolę.
Tonpa Shenrab może być przedstawiony na wiele sposobów, zależnie od momentu jego kariery (np. przed czy po odejściu w mnisi stan). Gdy przedstawia się go jako czwartego członka Czterech Transcendentnych Władców, kolor ciała jest ciemno niebieski, jedną ręką dotyka ziemi, co jest oznaką osiągnięcia oświecenia. Druga ręka spoczywa na podołku w pozycji równowagi. W tym aspekcie jest podobny do buddy Siakjamuniego w momencie jego oświecenia, ale dodatkowo Shenrab dzierży w prawej dłoni berło zwane chakshing, na którym wyryte są swastyki – symbole Wiecznej Prawdy.
Chakshing
Tutaj znajduje się krótki życiorys Tonpy Szenraba po Polsku: http://a.bongaruda.pl/biuletyn/publikac ... 231940329/
Pod tym linkiem, jest broszurka dotycząca 12 Czynów Tonpy Szenraba: http://www.sklepbongaruda.pl/?see_produ ... =12&more=1
Shenrab Miwo, “Najwyższy Kapłan, Wielki Człowiek” – znany także jako Tonpa Shenrab, „Nauczyciel Shenrap” – jest Nauczycielem Bonu w obecnym cyklu kosmicznym, w świecie narodzin i śmierci. Jego rola w religii Bon jest podobna do roli Siakjamuniego w Buddyzmie, ale jego biografia ma niewiele wspólnego z biografią Gautamy. Podstawowa różnica to fakt, że większa część kariery Tonpy Szenraba przypada na okres, gdy był księciem, a później królem krainy zwanej Tazik, usytuowanej, zgodnie z tradycją Bonpo, na wschód od Tybetu. Propagował on doktrynę nie tylko poprzez nauczanie, ale także poprzez wykonywanie rytuałów oraz poprzez wielką liczbę żon i dzieci, także jego uczniowie odegrali w tym dużą rolę.
Tonpa Shenrab może być przedstawiony na wiele sposobów, zależnie od momentu jego kariery (np. przed czy po odejściu w mnisi stan). Gdy przedstawia się go jako czwartego członka Czterech Transcendentnych Władców, kolor ciała jest ciemno niebieski, jedną ręką dotyka ziemi, co jest oznaką osiągnięcia oświecenia. Druga ręka spoczywa na podołku w pozycji równowagi. W tym aspekcie jest podobny do buddy Siakjamuniego w momencie jego oświecenia, ale dodatkowo Shenrab dzierży w prawej dłoni berło zwane chakshing, na którym wyryte są swastyki – symbole Wiecznej Prawdy.
Chakshing
Tutaj znajduje się krótki życiorys Tonpy Szenraba po Polsku: http://a.bongaruda.pl/biuletyn/publikac ... 231940329/
Pod tym linkiem, jest broszurka dotycząca 12 Czynów Tonpy Szenraba: http://www.sklepbongaruda.pl/?see_produ ... =12&more=1
Radical Polish Buddhism
- pawel
- Posty: 1271
- Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Panteon Bon
Również Budda Medycyny z tradycji Bon - Sangdzie Meńla Benduria Ykyi Dzialło - jest aspektem Tonpy Szenraba. Również jest ciemnoniebieski i dzierży berło w prawej dłoni, a w lewej, spoczywającej w geście równowagi, trzyma lekarstwo uzdrawiające wszystko.Intraneus pisze:Tonpa Shenrab może być przedstawiony na wiele sposobów, zależnie od momentu jego kariery (np. przed czy po odejściu w mnisi stan). Gdy przedstawia się go jako czwartego członka Czterech Transcendentnych Władców, kolor ciała jest ciemno niebieski, jedną ręką dotyka ziemi, co jest oznaką osiągnięcia oświecenia. Druga ręka spoczywa na podołku w pozycji równowagi. W tym aspekcie jest podobny do buddy Siakjamuniego w momencie jego oświecenia, ale dodatkowo Shenrab dierży w prawej dłoni berło zwane chakshing, na którym wyryte są sastyki – symbole Wiecznej Prawdy.
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
To prawda. Będzie w którymś z nastepnych odcinkówpawel pisze:Również Budda Medycyny z tradycji Bon - Sangdzie Meńla Benduria Ykyi Dzialło - jest aspektem Tonpy Szenraba. Również jest ciemnoniebieski i dzierży berło w prawej dłoni, a w lewej, spoczywającej w geście równowagi, trzyma lekarstwo uzdrawiające wszystko.Intraneus pisze:Tonpa Shenrab może być przedstawiony na wiele sposobów, zależnie od momentu jego kariery (np. przed czy po odejściu w mnisi stan). Gdy przedstawia się go jako czwartego członka Czterech Transcendentnych Władców, kolor ciała jest ciemno niebieski, jedną ręką dotyka ziemi, co jest oznaką osiągnięcia oświecenia. Druga ręka spoczywa na podołku w pozycji równowagi. W tym aspekcie jest podobny do buddy Siakjamuniego w momencie jego oświecenia, ale dodatkowo Shenrab dierży w prawej dłoni berło zwane chakshing, na którym wyryte są sastyki – symbole Wiecznej Prawdy.
Radical Polish Buddhism
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Panteon Bon
Zastanawia mnie na ile buddyzm tybetański po prostu przejął symbolike bonu...hmmmmm......sorry za offtop
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
i vice versabooker pisze:Zastanawia mnie na ile buddyzm tybetański po prostu przejął symbolike bonu...hmmmmm......
offtop się wytnie, spoko
może tu coś znajdziesz http://vajrayana.faithweb.com/The%20mir ... son%20.PDF
Radical Polish Buddhism
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Bodhiczittę.atomuse pisze:Wiec jesli jest mowa o tym, ze Shenla Okar trzyma w prawym reku haka wspolczucia, to co konkretnie trzyma w reku?kunzang pisze:Ten hak to metafora. Są wizerunki tej metafory na tankach i owe haki bywają piękne w swych przedstawieniach
Pozdrawiam
kunzang
- LordD
- Posty: 2542
- Rejestracja: czw sie 31, 2006 09:12
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: Olsztyn
- Kontakt:
Re: Panteon Bon
Ciekawi mnie jak to jest z tymi postaciami Boga-Stwórcy w Bon i w Buddyzmie. Oni w ogóle coś autentycznie stwarzali czy tylko im się wydaje? W buddyzmie jest historia takiego jednego, ale mu się tylko ubzdurało, że stworzył świat.
Re: Panteon Bon
A jak konkretnie symbolizowana jest Bodhiczitta na tankach?kunzang pisze:Bodhiczittę.atomuse pisze:Wiec jesli jest mowa o tym, ze Shenla Okar trzyma w prawym reku haka wspolczucia, to co konkretnie trzyma w reku?kunzang pisze:Ten hak to metafora. Są wizerunki tej metafory na tankach i owe haki bywają piękne w swych przedstawieniach
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Witam
Jeżeli interesuje Ciebie symbolika bodhiczitty na tankach, to proszę Atomuse, byś założyła stosowny nowy temat w stosownym panelu, nie offując tutaj
Pozdrawiam
kunzang
Np przez hak miłosierdzia.atomuse pisze:A jak konkretnie symbolizowana jest Bodhiczitta na tankach?
Jeżeli interesuje Ciebie symbolika bodhiczitty na tankach, to proszę Atomuse, byś założyła stosowny nowy temat w stosownym panelu, nie offując tutaj
Pozdrawiam
kunzang
Re: Panteon Bon
Czyli symbolem jest taki hak jak opisal go Pawel.kunzang pisze:Np przez hak miłosierdzia.
A dlaczego "np"? Czy Shenla Okar trzyma jeszcze inne atrybuty w prawym reku bedace symbolem Bodhiczitty? Jesli tak, to jakie atrybuty sa to?
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Witam
Natomiast co do Szenla Okar, to już było to wyjaśnione w tym temacie:
kunzang
Tak, może być taki hak. Graficznie bywają one przedstawiane różnie, w różnym stylu.atomuse pisze:Czyli symbolem jest taki hak jak opisal go Pawel.kunzang pisze:Np przez hak miłosierdzia.
Dlatego: ''np'' - ponieważ bodhiczitta bywa symbolizowana różnie w zależności od kontekstu /kontekst tworzy dana forma medytacyjna np yidam/ i może ją symbolizować np strzała.atomuse pisze:A dlaczego "np"? Czy Shenla Okar trzyma jeszcze inne atrybuty w prawym reku bedace symbolem Bodhiczitty? Jesli tak, to jakie atrybuty sa to?
Natomiast co do Szenla Okar, to już było to wyjaśnione w tym temacie:
PozdrawiamIntraneus pisze:Zawsze jest ubrany w wyszukane, uroczyste szaty, a dłonie trzyma w mudrze równowagi (czasami w prawej ręce trzyma hak Współczucia).
kunzang
Re: Panteon Bon
Ok, dzieki.
- pawel
- Posty: 1271
- Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Panteon Bon
Proponuję zajrzeć tutaj. Każda z Dakiń trzyma w lewej ręce błękitny lotos, a w centrum tych kwiatów znajduje się atrybut, dla każdej Dakini inny, reprezentujący Jej współczucie, np. łuk, phurba, koncha, melong, flaga zwycięstwa i inne.atomuse pisze:Czyli symbolem jest taki hak jak opisal go Pawel.kunzang pisze:Np przez hak miłosierdzia.
A dlaczego "np"? Czy Shenla Okar trzyma jeszcze inne atrybuty w prawym reku bedace symbolem Bodhiczitty? Jesli tak, to jakie atrybuty sa to?
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
Re: Panteon Bon
Dzieki za linka.pawel pisze:Proponuję zajrzeć tutaj. Każda z Dakiń trzyma w lewej ręce błękitny lotos, a w centrum tych kwiatów znajduje się atrybut, dla każdej Dakini inny, reprezentujący Jej współczucie, np. łuk, phurba, koncha, melong, flaga zwycięstwa i inne.
Gdyby ktos mial dostep do wizerunku Shenli Okara z hakiem wspolczucia, prosze o przeslanie/wklejenie go.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Witam
Om mała mate mahi moha e ma ho maje rupaje ta du du soha.
A om hung a akar sale ły a jang om du
I druga wersja taj mantry:
A om hung a akar sale ły a jam om du
Pozdrawiam
kunzang
Po polskiemu ta matra Szierab Cziammy brzmi tak:Mantra
OM MA WA MA TE MA HI MO HA E MA HO
MA YE RU PA YE TA DHU DHU SO HA
Om mała mate mahi moha e ma ho maje rupaje ta du du soha.
Natomiast mantra Szenla Okar, tak:Mantra
A OM HUNG AA A KAR SA LE OH A YANG OM DHU
A om hung a akar sale ły a jang om du
I druga wersja taj mantry:
A om hung a akar sale ły a jam om du
Pozdrawiam
kunzang
- sosnowiczanin
- Posty: 412
- Rejestracja: sob mar 03, 2007 15:48
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Bon
- Kontakt:
Re: Panteon Bon
zaraz, to w sumie czym one się różnią ?
napiszesz skąd jest ten tekst Yongdzina o jidamach ?
napiszesz skąd jest ten tekst Yongdzina o jidamach ?
- jerez
- ex Moderator
- Posty: 993
- Rejestracja: wt lut 24, 2004 14:30
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: Sosnowiec
Re: Panteon Bon
Czołem Bartku,
różnią się w miejscach 'zboldowanych'.
Mam natomiast pytanie odnośnie mantry Sierab Cziammy:
W tej wersji co Kunzi zapisałeś, jest fragment : "...rupaje ta",
ale do tej pory spotykłem się z wymową : " rupa jeta "
Wg mnie za bardzo nie ma tu różnicy, ale ... kto wie? wiec dlatego pytam
jest różnica czy nie??
pozdrawiam
Mateusz
różnią się w miejscach 'zboldowanych'.
kunzang pisze:Witam
Natomiast mantra Szenla Okar, tak:
A om hung a akar sale ły a jang om du
I druga wersja taj mantry:
A om hung a akar sale ły a jam om du
Pozdrawiam
kunzang
Mam natomiast pytanie odnośnie mantry Sierab Cziammy:
W tej wersji co Kunzi zapisałeś, jest fragment : "...rupaje ta",
ale do tej pory spotykłem się z wymową : " rupa jeta "
Wg mnie za bardzo nie ma tu różnicy, ale ... kto wie? wiec dlatego pytam
jest różnica czy nie??
pozdrawiam
Mateusz
- pawel
- Posty: 1271
- Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Panteon Bon
Bardzo podobnie mówił Rinpocze na odosobnieniu '24 Mistrzów' w kontekście Guru Yogi Tapihritsy, szczególnie ten fragment o gałązkach które mogą nas smagnąć jest identyczny (nie zacytuję bo muszę lecieć po karpie ... nie, no dobra, żartowałem nie po karpie, ale po filety śledziowe)sosnowiczanin pisze:napiszesz skąd jest ten tekst Yongdzina o jidamach ?
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
- GreenTea
- ex Global Moderator
- Posty: 4530
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Vajrayana
Re: Panteon Bon
Bardzo przypomina mi Khorlo Demczoga (Czakrasamwarę), czyżby rzeczywiście to był on?...Intraneus pisze:Powyżej widzimy podstawowe bóstwo matki tantry - “Najwyższy Sekret Matki Tantry” zwane też „Najwyższym Sekretnym Królem.” Jako bóstwo medytacyjne posiada szesnaście ramion i siedem głów. Jego ciało jest ciemno niebieskie. W każdej z szesnastu rąk trzyma kielich z czaszki zapełniony krwią i świerzymi sercami.
Pozdrawiam, gt