![Obrazek](http://farm3.static.flickr.com/2530/4192943143_7af638449c_o.jpg)
Źródło: http://www.himalayanart.org/pages/Bon_D ... index.html
Sherab Czamma
![Obrazek](http://www.yeruboncenter.net/images/YumCherabChamma.jpg)
Yum Chen Sherab Chamma (Wielka Mądrość, Kochająca Matka) jest znana jako Matka Wszystkich Oświeconych oraz jako źródło całej miłości i Współczucia.
Wszelkie bóstwa Bon pochodzą od Chammy, która jest współczującą i mądrą matką wszystkich istot. Chamma jest żeńskim odpowiednikiem Shenlha Wodkar. Jej ciało jest “dzo ku” – ciałem doskonałości. Uzdrawianie, prowadzenie, otucha którą niesie Chamma jest dostępna każdemu, jako że ma ona moc usuwania wszelkich przeszkód takich jak strach, choroba, smutek czy negatywne wpływy pochądzące od sił demonicznych. W związku z tym potrafi przedłużyć życie. W lewej dłoni trzyma lustro rezprezentujące czystość jej serca, która odzwierciedla się w doskonałym zrozumieniu karmy i cierpienia wszystkich istot. Waza w jej prawej ręce zawiera esencję możliwych do zrealizowania marzeń, nadziei i osiągnięć tych wszystkich, którzy są oddani Chammie. Tron na którym spoczywa, tak jak Shenla Wodkara, jest podtrzymywany przez dwa śnieżne lwy reprezentujące jej panowanie nad wszelkim życiem.
To było luźne tłumaczenie z: http://www.yeruboncenter.net/content/deities.htm
Tutaj można zobaczyć zdjęcia tanki: http://galeria.a.bongaruda.pl/szierab%20cziamma/
Mantra
OM MA WA MA TE MA HI MO HA E MA HO
MA YE RU PA YE TA DHU DHU SO HA
![Obrazek](http://bon-encyclopedia.wikispaces.com/file/view/sherabchamma2.jpg/30150353/sherabchamma2.jpg)
Sherab Chamma zwana takżde po Tybetański "Thugje Chamma" (kochająca matka współczucia) ucieleśnia doskonałość wiedzy.
W panteonie Bon, Chamma uważana jest za jednego z “czterech podstawowych sugatów”, znanych także jako cztery pokojowe bóstwa, które stymulują i przyspieszają duchową ewolucję rasy ludzkiej. Sa nimi:
Sherab Chamma – Doskonałość Mądrości
Shenla Odkar – budda sambogakaji lub bóg mądrości
Sangpo Bumtri – bóstwo kreator
Shenrab Miwo – budda nirmanakaji lub nauczyciel świata
W jezyku Zhangzhung Sherab Chamma jest znana jako Satrig Ersang. "Sa trig" znaczy „mądrość”. W języku Tazig, dawnej Azji Centralnej, jest zwana Ardvishura Anahita.
Z powodu jej pochodzenia zwana jest też „królową wód”. Gdy wiatr karmy zaczął wiać ponad pierwotnym oceanem, poruszając wodę, na powierzchnię wypłynął wielki bąbel powietrza, w środku którego pojawiło się jajo zbudowane z błękitnego swiatła. Gdy się otwarło, ukazła się turkusowo błękitna kobieta. Bóg kreator Sangpo Bumtri był oczarowany jej pięknem i blaskiem. Nazwał ją „królową wód” i połączył się z nią. Z tego aktu (nie dotykali się głowami ani nosami) powstały różne gatunki zwierząt. Połączyli sie drugi raz (tym razem dotykając się głowami i nosami), co spowodowało pojawienie się dziewięciu braci i dzięwięciu sióstr, z których powstały różne rasy bogów.
Kult bogini rozwijał się daleko poza granice Chin, do dawnego Bliskiego Wschodu i nad wybrzeże śródziemnomorskie, gdzie w casach Grecji i Rzymu była utożasamiana z Ishtat, Izydą, Afrodytą i Uranią.
Bonpo wierzą, że kult "matki tantry" został przekazany ludziom przez Zangsa Ringtsun, manifestację Satrig Ersang. Bonowska literatura na temat Chammy jest rozległa. Można tam znaleźć poswiecone jej rytualne sadhany oraz opis mandali. Bogini może przybierać pięć lub osiem (tak jak buddyjska Tara) różnych form. Każda usuwa lęk przed konkretnym zagrożeniem.
Tanki pokazują nam Wielką Chammę jako matkę, która stworzyła oświeconych trzech czasów, oraz jako należącą do mandali najwyższego zwyciezcy – Shenraba, założyciela Bon. Tańczy ona na ksieżycowym dysku na wierzchu słonecznej mandali, która znajduje się na błękitnym lotosie i tronie podtrzymywanym przez lwy. Jej ciało świeci czerwono żółtym kolorem i jest udekorowane naszyjnikami z klejnotów.
Na głowie nosi koronę z czaszek i kamieni szlachetnych. Jej włosy są zwiazane w węzeł i otoczone złotą siatką. Szaty to wielokolorowe spódnice i zielone szarfy. W lewej ręce trzyma magiczne lusterko podtrzymywane przez kwiat lotosu. W prawej ma złotą wazę.
W czterech rogach tanki widzimy czterech towarzyszy jej mandali: na wschodzie, z niebiańskich pól Ngöntog Zhing wyłania się Wielka Matka Tabchen Derdrolma; na północy, z nieba Namdag Zhingkham widać Wielką Matkę Namkha Dzödzinma; na zachodzie, z pól Köpai Zhingkham nadchodzi czerwona Wielka Matka Tugje Chamma (po prawej); na południu pojawia się Wielka Matka Natsog Kundragma z raju zwanego Gegye Zhingkham.
Wszystkie cztery bognienie posiadają dwie głowy i cztery ramiona. Powyżej widzimy podstawowe bóstwo matki tantry - “Najwyższy Sekret Matki Tantry” zwane też „Najwyższym Sekretnym Królem.” Jako bóstwo medytacyjne posiada szesnaście ramion i siedem głów. Jego ciało jest ciemno niebieskie. W każdej z szesnastu rąk trzyma kielich z czaszki zapełniony krwią i świerzymi sercami. Za nim widać rozpostarte skrzydła. Obejmuje go partnerka Kyema Marmo. Jej ciało jest czerowne.
To było luźne tłumaczenie z http://bon-encyclopedia.wikispaces.com/Sherab+Chamma
![Obrazek](http://www.sherabchammaling.com/img/sherabchamma.jpg)
Tenzin Wangyal Rinpocze:
„Szierab Cziamma jest oświeconą boginią. Nie wszystkie istoty ze świata duchów są wysoko urzeczywistnione. Mają zdolności by nam pomagać i leczyć nas, ale wcale nie muszą być oświecone. W tradycji szamańskiej pracuje się z duchami, ale w tantrze czy w dzogczen pracujesz z jidamami i dakiniami, z oświeconymi istotami. Szierab Chamma jest w pełni oświeconą istotą. W tradycji bon jest jedną z najważniejszych bogiń, w ogólności odpowiadającą Tarze z buddyzmu indyjskiego. Wiele spośród nauk oświeconych istot ma tak zwaną “rdzenną tantrę”.
Szierab Cziamma ma rdzenną tantrę, która jest źródłem tych nauk, stamtąd pochodzą cykle, czy też różne poziomy nauk i wszystkie rytuały z nią związane.
Zasady filozoficzne Szierab Cziamma to: miłość, mądrość, bogini/ matka. Przez mądrość rozumiemy wiedzę o sobie lub rozpoznanie siebie. Kiedy urzeczywistniasz siebie - to jest mądrość. Mądrość nie jest techniką lub metodą. Kiedy odkrywasz siebie - to jest mądrość. Kiedy odkrywasz kim jesteś, odkrywasz że wszyscy jesteśmy połączeni z wszechświatem i ze sobą wzajemnie. W jaki sposób możesz być połączony? Jeśli jesteś materią trudno jest się połączyć, jeśli jesteś przestrzenią jest to łatwe. Łatwo jest się połączyć będąc w esencji. Nie jest łatwo, kiedy przybierasz formę. Kiedy mówię o esencji, odnoszę się do mądrości, podstawy, źródła czy początku. To źródło ma jakość matki, z której narodziliśmy się wszyscy. Matka jest jak źródło, jak początek nas samych. A ten początek, z filozoficznego punktu widzenia jest tym, co nazywamy aspektem pustki, miejscem naszych narodzin. Tu właśnie te znaczenia się łączą - to, czym jest matka i czym jest mądrość…”
Reszta znajduje się tutaj: http://a.bongaruda.pl/publikacje/teksty ... b_cziamma/
Tutaj jest film z naukami nt Sherab Chammy i Yeshe Walmo: http://www.youtube.com/watch?v=TX8Bg-bueJs
Jesli macie jakieś ciekawe materiały, dajcie znać
![Wesoly :)](./images/smilies/smile.gif)