Luty dobiegł końca, rozpoczyna się Marzec z Szierab Cziammą w naszym kalendarzu - Bóstwem Mądrości i Miłości, emanacją Satrig Ersang, czyli Oświeconej Matki Mądrości, pierwszego Bóstwa z Czterech Transcendentnych - czterech z których emanują wszystkie pozostałe Bóstwa Bon. (można zobaczyć je w kalendarzu na rok 2003... w którym Cziamma także jest w marcu)
Ja jednak nie o miłości, ani o mądrości
![;-)](./images/smilies/msn-wink.gif)
![:-)](./images/smilies/smile.gif)
Bo pomyślmy o tym, że gdyby nie olbrzymi nakład pracy naszego Nauczyciela, Tenzina Wnagyala Rinpocze, nie mieli byśmy np. kalendarzy z inspirującymi do praktyki obrazami,... nie mówiąc o tym, że również Nauk byśmy nie mieli.
Domową stroną Rinpocze jest http://www.ligmincha.org/. Jest to niejako centrum, z którego Dobroć i Mądrość naszego Mistrza rozprzestrzenia się na świat. Strona jest wprawdzie po angielsku, ale udało mi się znaleźć tam coś w uniwersalnym języku i niezwykle inspirującego - galerię zdjęć z podróży Rinpocze do Tybetu.
Pod tym linkiem: http://www.ligmincha.org/media-gallery/ ... llage.html
znajdziecie kilka zdjęć upamiętniających przybycie Tenzina Wangyala Rinpocze do wioski w Tybecie,
a tutaj: http://www.ligmincha.org/media-gallery/ ... ri-ko.html
pielgrzymkę na Świętą Górę Bon - Bonri w Tybecie.
Oba te reportarze głęboko mnie poruszyły i jestem pewien, że poruszą serce każdego z praktykujących. Można zobaczyć tutaj, z jak wielkim oddaniem Rinpocze wspina się na Świętą Górę tradycji Bon (nie jest to Kailaś, która jest święta także w tradycji hinduskiej, buddyjskiej i pewnie kilku innych) - górę na której, wg. Nauk, Tonpa Szenrab po raz pierwszy nauczał doktryny Bon. Również niesamowite jest w jaki sposób Tybetańczycy witają Rinpocze w swojej wiosce - Rinpocze przybywa tam witany z wszelkimi honorami, z olbrzymim oddaniem i szacunkiem... z sercem.
Zapraszam do oglądania!
Piszę o tym zainspirowany tymi reportarzami ale również z perspektywy dwóch miesięcy które właśnie przeminęły... Z królem Ligmincha w styczniu i Nyame Szierabem Dzialtsenem w lutym.
Jeśli chodzi o króla Ligmincha, tutaj jest logo Instytutu Ligmincha. Oto opis:
dynastia królów Ligmincha rządziła starożytnym królestwem Sziang Sziung (najprawdopodobniej obecny pólnocnozachodni Tybet). Istnieje już wiele zabytków i wykopalisk z napisami w języku Sziang Sziung, więc można powiedzieć że istnienie tego państwa jest naukowo dowiedzione. Logo Instytutu Ligmincha zostało stworzone na podstawie oficjalnej pieczęci ostatniego z królów tej dynastii. Najbardziej zewnętrzny krąg zawiera inskrypcję w języku Sziang Sziung, która głosi: "Król Egzystencji, Ten, Który ma moc ponad Trzema Światami". Pięc płatków lotosu zawartych w tym kręgu symbolizuje pięć Nauk, których poznanie jest niezbędne dla wyedukowanej istoty ludzkiej do pełnego życia w świecie. Ośmioramienna gwiazda w wewnętrznym kręgu symbolizuje pierwsze osiem Dróg do Wyzwolenia (Oświecenia) Spośród Pojazdów Przyczyny i Rezultatu z Dziewięciu Dróg Bon (odnosi się to do tradycyjnej klasyfikacji Nauk Yungdrung Bon, wśród których znajduje się m.in. medycyna, astrologia, rytuały uzdrawiające, pomyślności, pogrzebowe i Nauki Sutr i Wyższych i Niższych Tantr). W środku pieczęci znajduje się tybetańska sylaba A, reprezentująca Dziewiątą Drogę, Najwyższą Ścieżkę Samowyzwolenia, znaną jako Dzogczen - Wielka Doskonałość.
Co się tyczy Nyame Szieraba Dzialtsena, jak zapewne wiecie, każdą sesję modlitw przed każdymi praktykami rozpoczynamy właśnie Modlitwą do Nyame Szieraba Dzialtsena. Zasługuje On na tak wielki szacunek ponieważ położył ogromne zasługi w rozwoju sposobu nauczania, dysypliny klasztornej i zachowania wszystkich linii świeckich i klasztornych z wcześniejszych czasów. Założył klasztor Menri w Tybecie i był jego pierwszym opatem - dokonał tego w dramatycznych okolicznościach, kiedy to jego macierzysty klasztor został zniszczony przez obsunięcie się ziemi. Zdołał odnowić i umocnić wtedy Bon. Przez Niego przechodzą wszystkie linie Nauk, właściwie nie ma ani jednego tomu Nauk który nie zawierałby komentarza tego Mistrza.
Za swojego życia cieszył się wielkim szacunkiem Mistrzów innych szkół - przykładem może być założyciel szkoły Gelugpa (to ta szkoła, której bezpośrednim zwierzchnikiem jest Dalajlama), Tsonkapa, który ofiarował Nyame Szierabowi Dzialtsenowi modlitwę Dechen Gyalpo - tą samą, którą do dziś recytujemy (a Szierab Dzialtsen jest autorem modlitwy do Tsonkapy, którą recytują Gelugpowie).
Dzierżawcą lini Nyame Szieraba Dzialtsena jest Opat klasztoru Menri w Dolanji, w Indiach, Jego Św. Lungtok Tanpai Nyima.
Pozwolę sobie zakończyć mojego maila tłumaczeniem na polski modlitwy Ten Gye Mon Lam - Modlitwy o Rozprzestrzenianie się Nauk Bon:
Namo! (jest to złożenie hołdu)
Poprzez błogosławieństwa Doskonałego Niezawodnego Źródła Schronienia
I poprzez moc praktyk bezmiaru doskonałej, czystej zasługi
I poprzez moc prawdy ostatecznej dharmaty, całkowicie czystego ostatecznego wymiaru rzeczywistości
Niech zostaną osiągnięte wszystkie właściwe życzenia!
Niech rozwijają sięYungdrung Bon, istota doktryny Buddy, Dzierżawcy tej Wiedzy, Nauczyciele i Uczniowie, nauczanie i praktykowanie!
Niech wzrasta pomyślność i bogactwo beneficjentów Nauk Bon!
Oby Nauki przetrwały aż do końca samsary!
W szczególności, niech doskonałe Nauki Sutr i Tantr, będące niczym słońce i księżyc Nauczania, Nienaruszona Tradycja Nyame Szieraba Dzialtsena z Menri
pozostaną na zawsze wolne od zanikania!
Niech Niezrównani Lamowie, Dzierżawcy Linii Menri, Strażnicy i Propagatorzy Nauk żyją długo!
Niech rozwija się i wzrasta czysta sangha i niech jej sława rośnie na wskroś świata!
Jako rezultat tych dążeń
Niechaj wszystkie istoty, których jest tak wiele jak szerokie jest niebo
Zostaną uwolnione od nieszczęść chorób, nędzy i sporów
A także, niechaj ich szczęście i korzyści przejawią się jak tysiąc słońc!
Ostatecznie, niech wszystkie istoty mają szczęście osiągnąć Oświecenie!
Virtue!(zasługa)
(tłumaczenie na podstawie książeczki do płyty 'Melodic Wisdom' Khenpo Tenpa Jungdrunga)