Rozmiłowanie w nibbanie

dyskusje i rozmowy

Moderator: Har-Dao

Szymek
konto zablokowane
Posty: 94
Rejestracja: śr gru 02, 2009 15:20
Tradycja: Studiuję Sutry Kanonu Pali

Rozmiłowanie w nibbanie

Nieprzeczytany post autor: Szymek »

Z Nibbany ma percepcję Nibbany, mając z Nibbany percepcję Nibbany, wyobraża (bycie tego) Nibbaną, wyobraża (bycie tego) w Nibbanie, wyobraża (bycie tego) poza Nibbaną, wyobraża Nibbanę będącą „moją”, rozmiłowuje się w Nibbanie. Dlaczego tak jest? Powiadam, że nie zna tego w pełni
. M1

Jak to rozumieć? Zwykły człowiek z definicji nie ma wiedzy o nibbanie, z drugiej strony dalej jest omawiany ariya w treningu jak powinien się zachowywać wobec nibbany co wydaje sie sugerować, że jednak w obu wypatkach chodzi o tą samą nibbanę.
Problem ... Jakieś interpretacje by się przydały ...
Nie zapominajmy nigdy, że nie każdy, kto nie stracił rozumu, tym samym dowodzi, że go ma.

— Søren Kierkegaard
Lo'tsa'wa
Posty: 1979
Rejestracja: sob gru 06, 2008 04:30
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravāda
Lokalizacja: Manchester

Re: Rozmiłowanie w nibbanie

Nieprzeczytany post autor: Lo'tsa'wa »

Mulapariyaya Sutta, (MN1)

Wow. Pierwszy raz spotykam się z Sutrą w której po wysłuchaniu mowy Buddhy, zgromadzenie nie było zadowolone. To bardzo ciekawe.
Mulapariyaya Sutta pisze: "He [Tathagatha] directly knows Unbinding as Unbinding. Directly knowing Unbinding as Unbinding, he does not conceive things about Unbinding, does not conceive things in Unbinding, does not conceive things coming out of Unbinding, does not conceive Unbinding as 'mine,' does not delight in Unbinding. Why is that? Because the Tathagata has comprehended it to the end, I tell you.

On [Tathagatha] bezpośrednio zna Nieprzywiązane[Nirvane] jako Nieprzywiązane. Bezpośrednio znając Nieprzywiązanie jako Nieprzywiązanie, nie chwyta on zjawisk odnośnie Nieprzywiązania, nie chwyta zjawisk w Nieprzywiązaniu, nie chwyta zjawisk pochodzących z Nieprzywiązania, nie pojmuje Nieprzywiązania jako 'moje', nie znajduje radości w Nieprzywiązaniu. Dlaczego tak jest? Ponieważ Tathagatha całkowicie pojął to do końca, powiadam Ci.
Moja interpretacja: Tathagatha nic nie chwyta. Pomimo, że różne osoby różnie postrzegają Nirvanę, Tathagatha nie pojmuje jej na żaden z tych sposobów. Ta mowa to atak, krytyka. Skierowana do mnichów którzy byli Brahminami. No i dla mnie ważnym fragmentem jest, że Tathagatha nie jest przywiązany nawet do Nirvany.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
amogh
Posty: 3535
Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
Płeć: mężczyzna
Tradycja: hołd nie-nazwanemu
Lokalizacja: piwnica Auerbacha

Re: Rozmiłowanie w nibbanie

Nieprzeczytany post autor: amogh »

Szymek pisze:Jakieś interpretacje by się przydały ...
Astadasa pisze:Pan: (...) Lecz w identyczności (samata) Dharmy nie ma intelektualnej multiplikacji, gdyż natura Dharmy jest bez myślowej wielości.
Subhuti: Co jest identycznością Dharmy w odniesieniu do zjawisk, które mają nieistnienie za własny byt?
Pan: Identyczność Dharmy ma miejsce, gdy nie ma istniejącego, nie ma nieistniejącego, nie ma własnego bytu i nie ma doktrynalnego twierdzenia. O identyczności Dharmy bowiem żadne doktrynalne twierdzenie nie jest możliwe. Ponieważ poza identycznością Dharmy nie da się uchwycić żadnego zjawiska, identyczność Dharmy przekracza wszystkie zjawiska. identyczność Dharmy nie jest dostępna dla nikogo, ani dla niewiedzących, ani dla świętych (mądrych) i leży poza ich zasięgiem.
Subhuti: Czy zatem identyczność Dharmy znajduje się także poza zasięgiem Tathagaty?
Pan: Znajduje się ona poza zasięgiem wszystkich świętych osób, włącznie z Tathagatami.
Subhuti: Czy zatem Tathagata nie ma zwierzchnictwa nad dziedziną wszystkich zjawisk (dharma)?
Pan: Tathagata miałby zwierzchnictwo nad dziedziną wszystkich zjawisk gdyby identyczność Dharmy była jedną rzeczą, a Tathagata drugą.
W moim odczuciu to owa myślowa wielość oraz wartościujące rozróżnianie tworzą takie problemy. Innymi słowy rozdźwięk między samsarą, a nirwaną.
Astadasa pisze:Pan: Lecz dharmiczna identyczność zwykłych ludzi, 'wkraczających w strumień' i Tathagatów jest dokładnie jedną pojedynczą tożsamością i w tej identyczności nie istnieje żadne zróżnicowanie. Ponieważ identyczność zwykłych ludzi i identyczność wszystkich świętych osób jest dokładnie jedną pojedynczą tożsamością, nie ma w niej dualizmu tak, żeby można było powiedzieć, że "to jest zwykła osoba" - itd. aż do - "to jest Tathagata". Wszystkie takie zjawiska nie są uchwytne w identyczności.
Subhuti: Jeśli w identyczności (samata) wszystkich zjawisk wszystkie takie zjawiska nie są uchwytne, tj. (nie jest uchwytne), że "to jest zwykła osoba", "to jest Tataghata, to nie byłoby różnicy pomiędzy zwykłymi ludźmi i tathagatami.
pan: Tak jest Subhuti, to tak jest. W identyczności (samata) wszystkich zjawisk nie ma różnicy pomiędzy różnymi rodzajami osób.
W ramach interpretacji: cytaty te pochodzą z sutry pradżniaparamity.
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Rozmiłowanie w nibbanie

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Cześć, :)

W tym panelu proszę o trzymanie się tekstów z kręgu Theravādy.
Awatar użytkownika
amogh
Posty: 3535
Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
Płeć: mężczyzna
Tradycja: hołd nie-nazwanemu
Lokalizacja: piwnica Auerbacha

Re: Rozmiłowanie w nibbanie

Nieprzeczytany post autor: amogh »

piotr pisze:Cześć, :)

W tym panelu proszę o trzymanie się tekstów z kręgu Theravādy.
:)

A jak się takie regulaminowe zalecenie ma do identyczności Dharmy?
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Rozmiłowanie w nibbanie

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Cześć,

Według jednych jest identyczna, według innych nie. Dlatego jeśli interesuje Cię szerszy kontekst niż ten theravādyjski to pociągnij temat o rozmiłowaniu w nibbānie w panelu do tego odpowiednim – po to on jest. Liczę na współpracę. :)

:fokus:
ODPOWIEDZ

Wróć do „Buddyzm Theravada”