główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

dyskusje i rozmowy

Moderator: Har-Dao

Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Cześć Miglance,

dzięki za wyjaśnienie tej sprawy.
miglance pisze:Ale nie zmienia to faktu, ze od czasow Kanonu Palijskiego i komentarzy Theravada nie miala zadnej literatury kontemplacyjnej.
Możliwe, że to prawda, ale w samej Tipi.tace (również w Abhidhammie) ten temat jest tak szeroko i dokładnie omawiany, że sam nie widzę powodu by taką literaturę tworzyć — wszystko co jest potrzebne, już tam jest.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
miglance
Posty: 387
Rejestracja: wt sie 08, 2006 00:46
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: miglance »

No wlasnie to jest chyba najwiekszy problem Theravady. Przekonanie, ze "wszystko zostalo przeanalizowane" jest przyczyna dla ktorej Buddyzm Poludniowy ma tak niewiele osiagniec kulturowych, zwlaszcza literackich.

Co do samej zawartosci Abhidhammy, ale tez wielu sutt to jest to tylko analiza, pozbawiona syntezy. to jest specyfika Theravady. Wiadomym jest natomiast, ze z Sutt palijskich mozna bylo wydobyc nieco inne wnioski, tak jak to zrobila Sarvastivada. Ich koncepcja dhamm na przyklad byla bardziej inspirujaca dla rozwoju roznych nauk.
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj Miglance,
miglance pisze:No wlasnie to jest chyba najwiekszy problem Theravady. Przekonanie, ze "wszystko zostalo przeanalizowane" jest przyczyna dla ktorej Buddyzm Poludniowy ma tak niewiele osiagniec kulturowych, zwlaszcza literackich.
to co jest potrzebne do praktykowania ścieżki i wyzwolenia, mam wrażenie, że tak. Dhamma została "należycie wyjaśniona przez Błogosławionego", ma prowadzić do końca dukkha a nie inspirować do osiągnięć kulturowych.
Co do samej zawartosci Abhidhammy, ale tez wielu sutt to jest to tylko analiza, pozbawiona syntezy. to jest specyfika Theravady. Wiadomym jest natomiast, ze z Sutt palijskich mozna bylo wydobyc nieco inne wnioski, tak jak to zrobila Sarvastivada. Ich koncepcja dhamm na przyklad byla bardziej inspirujaca dla rozwoju roznych nauk.
Jeśli jesteś zadowolony tą interpretacją to nic nie stoi na przeszkodzie żeby Cię inspirowała. Wiadomym jest jednak, że Sarvastivaadini mieli inną (częściowo) zawartość Tipi.taki i nazywanie tego "suttami palijskimi" nie jest poprawne. Sutty zapisane w paa.li nie są i nie były tekstami akceptowanymi (albo nawet znanymi!) przez wszystkie szkoły buddyjskie.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
miglance
Posty: 387
Rejestracja: wt sie 08, 2006 00:46
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: miglance »

piotr pisze:Witaj Miglance,

to co jest potrzebne do praktykowania ścieżki i wyzwolenia, mam wrażenie, że tak. Dhamma została "należycie wyjaśniona przez Błogosławionego", ma prowadzić do końca dukkha a nie inspirować do osiągnięć kulturowych.
Tylko czy nauki Theravady rzeczywiscie sa inspirujace? Dla pewnych osob pewnie tak, ale mam wrazenie ze sa bardziej inspirujace wersje buddyjskiej Dhammy. Jak dla mnie teksty Theravady sa w przewazajacej czesci strasznie nudne i raczej odpychaja. Mam wrazenie ze mnisi, ktorzy spisywali te sutty bardziej na przekazie skupiali sie na tym by przypadkiem zadnego slowa nie utracic. Stad nieprzyzwoita licza powtorzen nieraz calych partii tekstu, ktore sprawiaja ze wielu sutt nie da sie czytac.
piotr pisze: Jeśli jesteś zadowolony tą interpretacją to nic nie stoi na przeszkodzie żeby Cię inspirowała. Wiadomym jest jednak, że Sarvastivaadini mieli inną (częściowo) zawartość Tipi.taki i nazywanie tego "suttami palijskimi" nie jest poprawne. Sutty zapisane w paa.li nie są i nie były tekstami akceptowanymi (albo nawet znanymi!) przez wszystkie szkoły buddyjskie.

Pozdrawiam,
Piotr
Sarvastivada poslugiwala sie suttami palijskimi az do IV w n.e kiedy do Guptowie po zjednoczeniu Indii ustanowili sanskryt jezykiem urzedowym w calych Indiach. Wczesniej wszystko bylo w pali. Podobno znaleziono nawet Sutre Lotosu Mahajany w wersji palijskiej.

Natomiast poglad ten ejst tak samo inspirujacy dla mnie jak Theravady. Osobiscie lubie teksty Ajhana Chah, bo wdac w nich wglad, a nie tylko analize.
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj Miglance,
miglance pisze:Tylko czy nauki Theravady rzeczywiscie sa inspirujace?
dla Ciebie nie, dla mnie tak.
Jak dla mnie teksty Theravady sa w przewazajacej czesci strasznie nudne i raczej odpychaja.
Fakt, są nudne i ciężkie do zrozumienia, co nie znaczy, że są mało wartościowe. Sutty były recytowane by je zachować, dlatego mają tyle powtórzeń i standardowych formuł, by były prostsze w zapamiętaniu, jak piosenki z refrenami.
Sarvastivada poslugiwala sie suttami palijskimi az do IV w n.e kiedy do Guptowie po zjednoczeniu Indii ustanowili sanskryt jezykiem urzedowym w calych Indiach. Wczesniej wszystko bylo w pali. Podobno znaleziono nawet Sutre Lotosu Mahajany w wersji palijskiej.
Możliwe, badania archeologiczne wciąż trwają. Przy okazji zwracam uwagę, że bardzo niewiele zachowało się z tego czego używała Sarvastivaada.
Natomiast poglad ten ejst tak samo inspirujacy dla mnie jak Theravady. Osobiscie lubie teksty Ajhana Chah, bo wdac w nich wglad, a nie tylko analize.
Więc powodzenia w studiowaniu Ajaana Chah.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

piotr pisze:Fakt, są nudne i ciężkie do zrozumienia, co nie znaczy, że są mało wartościowe. Sutty były recytowane by je zachować, dlatego mają tyle powtórzeń i standardowych formuł, by były prostsze w zapamiętaniu, jak piosenki z refrenami.
Taki hip hop bardziej ;)

Pzdr
Piotr
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj Miglance,

pozwól na kreatywną polemikę z mojej strony. :)
miglance pisze:Chodzi tu o interpretujacy aspekt umyslu. Dhamma to fenomeny, zjawiska.
Dhammaa w tym wersie to: vedanaakkhandha (zespół uczuć), sa~n~naakkhandha (zespół percepcji) i sa"nkhaarakkhandha (zespół intencji, zamiarów). Mano (tak jak piszesz, "interpretujący apsekt umysłu", albo jak ja wolę: "zdolność do integracji i modelowania, intelekt") poprzeda te wszystkie dhammy bo jest warunkiem do ich powstawania. Dokładniej to wyjaśnia Samudaya Sutta, która mówi, że:

"Z uwagą [manasikaara] jako warunkiem, dhammy powstają. Z ustaniem uwagi, dhammy zanikają."

"Manasikaarasamudayaa dhammaana.m samudayo. Manasikaaranirodhaa dhammaana.m atthagamoti."
— Samudaya Sutta
Umysl, zas dodaje do tych zjawisk cos swojego i tworzy byty, obiekty. Umysl nie tylko tworzy zjawiska byty, ale tez stwierdza, ze te byty "nie sa mna" a wiec "ja jestem czym innym".
Czasami wręcz przeciwnie. Stwierdza, że dhammy (pojęcia, myśli, uniwersalia) to właśnie "to czym jestem" — Cogito ergo sum!

To co jest meritum tych wersów to fakt, że mano warunkuje powstawanie dukkha i sukha, które są rodzajami vedana. Więc Buddha wskazuje, że jeśli chcemy się zająć cierpieniem to musimy się przyjrzeć mano i jego działaniu.
Czysty umysl, "swietlisty" jak go okresla Budda jest tym stanem, ktory jest wolny od tworzenia bytow, a rozpoznaje ich bezsubstancjalnosc(pustke) i uwarunkowanie". Medytacja pozwala wejsc w stan czystego umyslu, czyli takiego, ktory nie warunkuje istnienia bytow i pragnienia. Wejscie w stan "czystego umyslu" jest esencja buddysjkiej medytacji i to niezaleznie czy uzyjemy slowa "Vipassana" czy "Mahamudra" czy Dzogchen".
Nigdy nie słyszałem takiego wytłumaczenia od nauczycieli Theravaady. Świetlisty umysł (citta, nie mano) jest w kanonie metaforą dla jhaana. Ale sama jhaana nie jest żadnym wglądem, a stanem skupienia, ktory go umożliwia — dopiero rozpoznanie czym jest ten świetlisty umysł jest wglądem, który wyzwala z cierpienia.

W tych wersach Dhammapady Buddha nie mówi o świetlistym umyśle (czy jhaana), ale o jednym z fundamentalnych punktów jego Nauki: o kammie (działaniu, intencji). Czyste intencje prowadzą do szczęścia, nieczyste do cierpienia — dlaczego? Bo mano poprzeda i warunkuje te dhammy.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Czołem,
iwanxxx pisze:Taki hip hop bardziej ;)
czasami psychodeliczny hip hop. ;)

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj,
miglance pisze:Vipassana doslownie znaczy "przyjdz i zobacz".
vipassanaa (vi + passati) znaczy dosłownie: widzieć, wiedzieć (passati) na wiele sposobów, różnorako (vi).

Pozdrawiam,
Piotr

P.S.: "Przyjdź i zobacz" to bardziej ehipassiko — epitet dla Dhammy wyjaśnionej przez Błogosławionego.
Awatar użytkownika
miglance
Posty: 387
Rejestracja: wt sie 08, 2006 00:46
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: miglance »

piotr pisze: Dhammaa w tym wersie to: vedanaakkhandha (zespół uczuć), sa~n~naakkhandha (zespół percepcji) i sa"nkhaarakkhandha (zespół intencji, zamiarów).
Jeszcze trzebaby tu dodac mysli - wytwory umyslu. To sa jedyne dostepne nam fenomeny.(tzn to co wymieniles i mysli)
piotr pisze: Mano (tak jak piszesz, "interpretujący apsekt umysłu", albo jak ja wolę: "zdolność do integracji i modelowania, intelekt") poprzeda te wszystkie dhammy bo jest warunkiem do ich powstawania. Dokładniej to wyjaśnia Samudaya Sutta, która mówi, że:

"Z uwagą [manasikaara] jako warunkiem, dhammy powstają. Z ustaniem uwagi, dhammy zanikają."

"Manasikaarasamudayaa dhammaana.m samudayo. Manasikaaranirodhaa dhammaana.m atthagamoti."
— Samudaya Sutta
Uwaga jest procesem, ktory dziala jak filtr przepuszczajacy takie a nie inne zjawiska do swiadomosci. Ale to moim zdaniem nie ejst to samo co mano i nie wyczerpuje wszystki mozliwosci umyslu. Umysl po interpretacji tworzy z dhamm pojecia bytow i odpowiednio do nich sie dostosowuje.
piotr pisze: Nigdy nie słyszałem takiego wytłumaczenia od nauczycieli Theravaady. Świetlisty umysł (citta, nie mano) jest w kanonie metaforą dla jhaana. Ale sama jhaana nie jest żadnym wglądem, a stanem skupienia, ktory go umożliwia — dopiero rozpoznanie czym jest ten świetlisty umysł jest wglądem, który wyzwala z cierpienia.

W tych wersach Dhammapady Buddha nie mówi o świetlistym umyśle (czy jhaana), ale o jednym z fundamentalnych punktów jego Nauki: o kammie (działaniu, intencji). Czyste intencje prowadzą do szczęścia, nieczyste do cierpienia — dlaczego? Bo mano poprzeda i warunkuje te dhammy.

Pozdrawiam,
Piotr
Citta z tego co wyczytalem w suttach oznacza to co wspolczesnie nazywa sie filtrem uwagi. Citta wiaze sie z uswiadomieniem sobie czegos, a to jest praktycznie to samo co uwaga.

I teraz do sedna dlaczego uwazam ze te wersety Dhammapady dotycza nie kammy, ale umyslu. Tu konkretnie opisuje mano, ale mano nie dziala samo lecz jest powiazane z pozotalymi czesciami umyslu. Nie mozna jednego oddzielic od innego. Citta, mano, wola to wszystko jest proces jednolity. Oczyszczenie umyslu wiaze sie z wgladem i madroscia, a to dokonuje sie dzieki jhana, dzieki intencji, skupieniu itd. Stad wniosek, ze sensem tych slow jest owa czystosc - umysl bez zanieczyszczen nie dokonuje blednego mano i nie prowadzi do cierpienia. Ja czytajac slowa "kto dziala z nieczystym/czytym umyslem" Klade akcent nie na dzialanie, ale na czystosc lub nieczystosc umyslu - tu konkretnie mano, ale wiadomo ze ono nie jest izolowane, wiec uzywam tu slowa umysl.

Dlaczego dzialanie jest mniej istone niz oczyszczenie umyslu? To swietnie pokazal w swej ksiazce Dhammika - mozna byc mnichem i nic nie robic, ale to nie znaczy ze cos osiaga. Dlatego uwazam, ze wiekszy nacisk przy interpretacji tych slow powinien isc na co innego niz kamma.
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj,

oczyszczanie umysłu to kamma!

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
miglance
Posty: 387
Rejestracja: wt sie 08, 2006 00:46
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: miglance »

Tak, ale przed osiagnieciem czystosci umyslu!

Moim zdaniem to nalezy odczytywac jako nie doktryne moralna, ale jako wskazanie co do wlasnosci umyslowych towarzyszacym dzialaniu. Dlatego jestem zdania ze "czystosc umyslu" tu jest istonym wyroznikiem dzialania.

Nie nalezy tego interpretowac, tak, ze nalezy osiagnac jakis poglad, co jest dobre, a co zle, na podstawie pozannia prawa wspolzaleznego warunkowania, a potem unikac szkodliwych dzialan, a prowadzic dobre dzialnia. Tak interpretujac mozna nic nie robic.

Ja to interpretuje, tak ze dzialamy majac czystosc umyslu. Czystosc ta jest czyms odczuwanym, ale pozakonceptualnycm, czyms znienacka, co przejawia sie poczatkowo jako swietlistosc, a potem nami kieruje. :)
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj,
miglance pisze:Jeszcze trzebaby tu dodac mysli - wytwory umyslu. To sa jedyne dostepne nam fenomeny.(tzn to co wymieniles i mysli)
nie trzeba bo już tam są.
Uwaga jest procesem, ktory dziala jak filtr przepuszczajacy takie a nie inne zjawiska do swiadomosci.
Ale bez manasikaara nie ma żadnych dhamm. Mano wymyśla (ma~n~nati) różne rzeczy filtrując (manasikaara) to co do niego dociera.
Oczyszczenie umyslu wiaze sie z wgladem i madroscia, a to dokonuje sie dzieki jhana, dzieki intencji, skupieniu itd. Stad wniosek, ze sensem tych slow jest owa czystosc - umysl bez zanieczyszczen nie dokonuje blednego mano i nie prowadzi do cierpienia.
No i to jest to ma~n~nati o którym mówi Buddha w jednej suttcie — że puthujjana postrzegając coś odrazu wymyśla różne rzeczy w odniesieniu do tego. Dhamma jest opanayiko, wskazująca, prowadząca do celu. Błogosławiony nie mówi o tym jaki pierwotnie jest umysł, ale jakie musimy mieć intencje by dążyć do prawdziwego szczęścia (tzn. do końca cierpienia, dukkhanirodha).
Tak ale przed osiagnieciem czystosci umyslu!
Ale manosa"nkhaaraa (intencje wykonywane przez mano) to też kamma (cetanaa), i nieważne czy jest on czysty czy nieczysty czy jakikolwiek.
Moim zdaniem to nalezy odczytywac jako nie doktryne moralna, ale jako wskazanie co do wlasnosci umyslowych towarzyszacym dzialaniu
A gdzie ja pisałem tylko o moralności?
Nie nalezy tego interpretowac, tak, ze [...]

Ja to interpretuje tak ze [...]
A ja się z tą interpretacją niezgadzam.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
miglance
Posty: 387
Rejestracja: wt sie 08, 2006 00:46
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: miglance »

piotr pisze:
No i to jest to ma~n~nati o którym mówi Buddha w jednej suttcie — że puthujjana postrzegając coś odrazu wymyśla różne rzeczy w odniesieniu do tego. Dhamma jest opanayiko, wskazująca, prowadząca do celu. Błogosławiony nie mówi o tym jaki pierwotnie jest umysł, ale jakie musimy mieć intencje by dążyć do prawdziwego szczęścia (tzn. do końca cierpienia, dukkhanirodha).

Ale manosa"nkhaaraa (intencje wykonywane przez mano) to też kamma (cetanaa), i nieważne czy jest on czysty czy nieczysty czy jakikolwiek.
Intencje to za malo. Intencja jest tylko jednym z elementow dzialania, a samo dzialnie zalezy tez od skutkow dzialan uprzednich jaki samo warunkuje dzialanie. Intencja jest wytworem umyslu i bez oczyszczenia umyslu nie osiagniesz wyzwolenia, nawet jesli masz dobre intencje.
Postrzeganie dhamma jest ich wytwarzaniem, ale nie jest to tozsame z jednoczesnym wytwarzaniem. Bo sa jeszcze skutki uprzednich dzialan, ktore tak a nie inaczej uwarunkowaly nasza percepcje

Budda nie wskazalby czystosci mano, gdyby nie byla ona istotna. Dzialamie manosankhara jest uwarnkowane nieczystosciami. Dopiero czystosc mano pozwala na takie dzialnie, ktore prowadzi do szczescia. Tak uwazam. :P
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: booker »

Skoro rozmawiamy o różnicach pomiędzy Theravadą a innymi szkołami....

Pamiętam kiedyś mieliśmy taką żywą rozmowę nt. natury umysłu, rozpoznania [prawdziwej] natury umysłu itd. - i że tego się nie uczy w Therawadzie, ze to są klocki Wadżrajany, no. ew. Mahajany.

Mam takie pytanie, z której szkoły Therawady pochodzi to tłumaczenie nt. niewiedzy, ze strony Access To Insight:
avijja [avijjaa]: Unawareness; ignorance; obscured awareness; delusion about the nature of the mind.

avijja: nieuważność; ignorancja; zaciemniona przytomość; ułuda co do natury umysłu
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: booker »

miglance pisze:Dopiero czystosc mano pozwala na takie dzialnie, ktore prowadzi do szczescia. Tak uwazam. Razz
Hm, a czy to nie jest czasem tak, że to co jest "czyste" i "nieczyste" to sprawka właśnie mano ?

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
Quark
Posty: 56
Rejestracja: ndz kwie 22, 2007 14:27
Lokalizacja: Gryfino

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: Quark »

Chciałbym tez poznac opinie , na temat praktycznych róznic między Theravadą a innymi szkołami, tj różnic pmiedzy praktykami.
Miałem stycznąć ze świeckimi praktykami Buddystów Diamentowej Drogi (wadżrajana), medytacje wizualizaji różnych bóstw, jidamów, świateł, a nawet smolistej mazi wypływającej przez otwory wydalnicze, symbolizujacej skalania umysłu(chyba) Oczywiście w ramach praktyki jest tez Nyndro (pokłony, ukkladania mandali, długa racytacja po tybetańsku, coś jeszcze-zapomiałem). Sa też kilka razy w tygodnu, takie spotkania medytacyjne - wizualizacji świateł.
Przepraszam jak coś pokrecilem, ostatni raz byłem w Snadze Karma Kagyu - Ole Nydhal'a, ponad 2 lata temu, zresztą nie byłem członkeim tej sangi, jedynie sympatykiem, ktorym pozostałem do dziś.
Moja stycznośc z Szambalą (Kagju + Ningma), ograniczyła się jedynie do kilku medytacji siamatha.
Taka jest wiec moja znajomośc praktyk buddyjskich z autopsji.
Chciałbym się dowiedzieć jakie praktyki wystepują w innych tradycjach (szkołach), szczególnie w Theravadzie
Ignorancja i urojenia
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj Quark,
Quark pisze:Chciałbym tez poznac opinie , na temat praktycznych róznic między Theravadą a innymi szkołami, tj różnic pmiedzy praktykami.
mógłbyś sprecyzować to pytanie?

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Cześć Miglance,
miglance pisze:Intencje to za malo. Intencja jest tylko jednym z elementow dzialania, a samo dzialnie zalezy tez od skutkow dzialan uprzednich jaki samo warunkuje dzialanie.
intencja w kanonie jest kluczowym elementem. Kamma jest intencjonalna, sa"nkhaarakkhandha to intencje różnorakiego rodzaju.
Intencja jest wytworem umyslu i bez oczyszczenia umyslu nie osiagniesz wyzwolenia, nawet jesli masz dobre intencje.
Jasne, ale oczyszczanie umysłu jest intencjonalne, ono się nie zdarza samo z siebie ale wymaga pewnych działań. Ośmioraka ścieżka to kamma jakby nie patrzeć.
Budda nie wskazalby czystosci mano, gdyby nie byla ona istotna. Dzialamie manosankhara jest uwarnkowane nieczystosciami. Dopiero czystosc mano pozwala na takie dzialnie, ktore prowadzi do szczescia. Tak uwazam. :P
Możliwe, że się po prostu nie rozumiemy, bo również tak uważam. :) Dodałbym, że manosa"nkhaara są uwarunkowane również czystością.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
Quark
Posty: 56
Rejestracja: ndz kwie 22, 2007 14:27
Lokalizacja: Gryfino

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: Quark »

piotr pisze: Witaj Quark, mógłbyś sprecyzować to pytanie?
Pozdrawiam,
Piotr
Witaj Piotr, precyzuję.
Czy świeccy Buddyści Theravady pratktykuja medytacje?
Jesli tak, to czy jest to medytacja Vipassana?
Czy jeszcze praktykują inny rodzaj medytacji, np; medytacje wizualizacji lub medytacje w ruchu?
Jesli tak, to jak ona wygląda, na czym polega?
Czy mają praktykę w rodzaju Nyndro?
Czy świeccy spotykaja się w swoich ośrodkach na wspólne medytacjie i inne uroczystości?
Czy maja jakeś obrzędy religijne - nabozeństwa, recytacje, głośne modlitwy, wspólne spiewy, itp?

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Quark
Posty: 56
Rejestracja: ndz kwie 22, 2007 14:27
Lokalizacja: Gryfino

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: Quark »

PS;
Mam na myśli Buddystów Theravady z Europy
Ignorancja i urojenia
Awatar użytkownika
miglance
Posty: 387
Rejestracja: wt sie 08, 2006 00:46
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: miglance »

piotr pisze:Cześć Miglance,

intencja w kanonie jest kluczowym elementem. Kamma jest intencjonalna, sa"nkhaarakkhandha to intencje różnorakiego rodzaju.
Czy jest to najwazniejsze to juz mozna sie spierac. Rozne teksty roznie klada nacisk.
piotr pisze: Jasne, ale oczyszczanie umysłu jest intencjonalne, ono się nie zdarza samo z siebie ale wymaga pewnych działań. Ośmioraka ścieżka to kamma jakby nie patrzeć.
Intencja ejst jednym z 8 aspektow sciezki. Jednak, dobra intencja wynika z pokonania niewiedzy. Przed przystapieniem do praktyki jest jaksa intencja i po niej tez. Jednak w dzialaniu liczy sie nie tylko intencja, ale tez doswiadczenie.

W tym konkretnym przykladzie sadze ze nacisk pokazany jest na aspekt wiedzy i jej wplywu na intencja i dzialanie.
:P
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj Miglance,
miglance pisze:Intencja ejst jednym z 8 aspektow sciezki. Jednak, dobra intencja wynika z pokonania niewiedzy. Przed przystapieniem do praktyki jest jaksa intencja i po niej tez. Jednak w dzialaniu liczy sie nie tylko intencja, ale tez doswiadczenie.
mówiąc w tym wypadku o intencji nie mówiłem o sammaasankappo (właściwym postanowieniu, zamiarze) ale o cetanaa (woli, intencji). W kanonie jest stwierdzone, że cetanaa to kamma:

"Intencja (cetanaa), mówię wam mnisi, jest działaniem (kamma). Wraz z intencją tworzy się (dosł. buduje) działanie poprzez ciało, mowę i intelekt (mano)." — Nibbedhika Sutta, AN iii 415

Błogosławiony wymienia w jednym miejscu, że są cztery rodzaje działania (kamma). Najbardziej z punktu widzenia praktykujących interesuje nas ostatni jego rodzaj — kamma, która prowadzi do końca kamma:

"A czym jest działanie (kamma), które nie jest ani ciemne ani jasne z ani ciemnym ani jasnym rezultatem, prowadzące do zakończenia działania (kamma)? Właściwe rozumienie, właściwe postanowienie, właściwa mowa, właściwe działanie, właściwe życie, właściwy wysiłek, właściwa uważność, właściwe skupienie." — Sattamakamma Sutta, AN ii 237

Zatem szlachetna ośmioraka ścieżka jest działaniem, które jak każde inne podszyte jest intencją.

W tym i następnym wersie Dhammapady pokazane jest główne pryncypium nauki Buddy — czyli kamma. Słusznie zauważyłeś, że nie odnosi się tylko do moralności (czyli do jasnych działań z jasnymi rezultatami, ciemnych działań z ciemnymi rezultatami, i jasnych i ciemnych działań z i jasnymi i ciemnymi rezultatami), ale też do szlachetnej ośmiorakiej ścieżki, która również jest specyficznym działaniem. Kładzie ono kres powyższym działaniom z wszelakimi rezultatami, które prowadzą putthujana do cierpienia. Centralną rolę odgrywa tu mano, o którego roli można przeczytać w Salla Sutta. Trochę napisałem o tym tutaj.

Rozumiem, że kamma kojarzy się wszystkim tylko z moralnością, ale takie rozumienie nie jest obecne w nauce Błogosławionego.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Czołem Quark,
Quark pisze:Czy świeccy Buddyści Theravady pratktykuja medytacje?
tak.
Jesli tak, to czy jest to medytacja Vipassana?
Vipassanaa (wgląd) to jedna z właściwości, które wraz z samatha (spokojem) są rozwijane w czasie medytacji. Jeśli pisząc "medytacja Vipassana" masz na myśli medytację która ma na celu wgląd, to tak, praktykują ją.
Czy jeszcze praktykują inny rodzaj medytacji, np; medytacje wizualizacji lub medytacje w ruchu?
Tak, jest mnóstwo tematów do medytacji, którymi się posługujemy, ale wszystkie ostatecznie są wykonywane po to by umożliwić wgląd. Praktykuje się też medytację w ruchu.
Jesli tak, to jak ona wygląda, na czym polega?
Wszystkie polegają na tym samym, czyli rozwijaniu spokoju umysłu i wglądu. Obie te właściwości idą w parze i jedna zależy od drugiej. Jak ten spokój umysłu się osiąga zależy od praktykującego i jego problemów. Tradycyjnie wymienia się 40 tematów medytacji.
Czy mają praktykę w rodzaju Nyndro?
Nie. Pokłony wykonuje się przy niektórych śpiewach, przyjmowaniu schronienia, ofiarowaniu szat, etc.
Czy świeccy spotykaja się w swoich ośrodkach na wspólne medytacjie i inne uroczystości?
Tak. Chociaż nie w Polsce, bo ich nie ma.
Czy maja jakeś obrzędy religijne - nabozeństwa, recytacje, głośne modlitwy, wspólne spiewy, itp?
Tak.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: booker »

Cześć Piotr
Piotr pisze:Błogosławiony wymienia w jednym miejscu, że są cztery rodzaje działania (kamma).
Działania przynoszące:

1. Ciemne rezultaty
2. Jasne rezultaty
3. Ani ciemne ani jasne rezultaty
4 ?

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
booker pisze:4 ?
Czyżby - zarówno ciemne jak i jasne rezultaty?

Pozdrawiam
kunzang
.
dane :580:
Awatar użytkownika
miglance
Posty: 387
Rejestracja: wt sie 08, 2006 00:46
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: miglance »

piotr pisze:
"Intencja (cetanaa), mówię wam mnisi, jest działaniem (kamma). Wraz z intencją tworzy się (dosł. buduje) działanie poprzez ciało, mowę i intelekt (mano)." — Nibbedhika Sutta, AN iii 415
W tej nihilistycznej suttcie to nie intencja jest zrodlem wyzwolenia, ale zanik kontaktu.

"And what is the cessation of kamma? From the cessation of contact is the cessation of kamma; and just this noble eightfold path — right view, right resolve, right speech, right action, right livelihood, right effort, right mindfulness, right concentration — is the path of practice leading to the cessation of kamma."

piotr pisze: W tym i następnym wersie Dhammapady pokazane jest główne pryncypium nauki Buddy — czyli kamma. Słusznie zauważyłeś, że nie odnosi się tylko do moralności (czyli do jasnych działań z jasnymi rezultatami, ciemnych działań z ciemnymi rezultatami, i jasnych i ciemnych działań z i jasnymi i ciemnymi rezultatami), ale też do szlachetnej ośmiorakiej ścieżki, która również jest specyficznym działaniem. Kładzie ono kres powyższym działaniom z wszelakimi rezultatami, które prowadzą putthujana do cierpienia. Centralną rolę odgrywa tu mano, o którego roli można przeczytać w Salla Sutta. Trochę napisałem o tym tutaj.

Rozumiem, że kamma kojarzy się wszystkim tylko z moralnością, ale takie rozumienie nie jest obecne w nauce Błogosławionego.

Pozdrawiam,
Piotr
Nie powinno sie chyba mowic Mano tylko Mana, bo tak jest w pierwszym przypadku. Mano to zdaje sie narzednik. Akurat w pierwszych wersetach Dhammapady to wlasnie Mana ma centralna role, bo jest w kazdym z nich wymieniona po 3 razy i to w samych superlatywach. :D
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Cześć Booker,

w tej serii sutt o kammie w A"nguttara Nikaaya działanie (kamma) jest podzielone dokładnie tak:

[1] Ciemne działanie z ciemnymi rezultatem (kamma.m ka.nha.m ka.nhavipaaka.m)
[2] Jasne działanie z jasnym rezultatem (kamma.m sukka.m sukkavipaaka.m.)
[3] I jasne i ciemne działanie, z i jasnym i ciemnym rezultatem (kamma.m ka.nhasukka.m ka.nhasukkavipaaka.m)
[4] Ani jasne ani ciemne działanie, z ani jasnym ani ciemnym rezultatem, prowadzące do końca (dosłownie rozpuszczenia) działania (kamma.m aka.nha.m asukka.m aka.nhaasukkavipaaka.m kammakkhayaaya sa.mvattati) — czyli szlachetna ośmioraka ścieżka.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj Miglance,
miglance pisze:W tej nihilistycznej suttcie to nie intencja jest zrodlem wyzwolenia, ale zanik kontaktu.
do zaniku kontaktu prowadzi ośmioraka ścieżka, która w innym miejscu A"nguttara Nikaaya jest wyjaśniona jako swoista kamma. Opisane jest również, że porzucenie intencji ciemnego działania z ciemnym rezultatem, porzucenie intencji jasnego działania z jasnym rezultatem oraz porzucenie intencji i jasnego i ciemnego działania z i jasnym i ciemnym rezultatem, jest działaniem (kamma) ani jasnym ani ciemnym, z ani jasnym ani ciemnym rezultatem prowadzącym do końca (rozpuszczenia) działania. To do tego porzucenia prowadzi szlachetna ośmioraka ścieżka — słowami sutty jest to działanie które prowadzi do końca działania.
Nie powinno sie chyba mowic Mano tylko Mana, bo tak jest w pierwszym przypadku. Mano to zdaje sie narzednik. Akurat w pierwszych wersetach Dhammapady to wlasnie Mana ma centralna role, bo jest w kazdym z nich wymieniona po 3 razy i to w samych superlatywach. :D
Mano to rzeczownik, wołacz i biernik, który jest formą rdzenia mana, występującą w związkach słownych (np. manosa"nkhaara, czy jak w tej strofie Dhammapady manopubba"ngama, itd.) więc nie ma tu żadnej różnicy znaczeniowej i myślę że się czepiasz. ;)

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
miglance
Posty: 387
Rejestracja: wt sie 08, 2006 00:46
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: miglance »

A czym jest kontakt? To zgodnie z doktryna papanca nic innego jak dzialanie Mano wlasnie. Interpretujemy dhammy jako odblaski rzeczywistych bytow i wchodzimy w kontakt jako rzeczywiste "ja" z rzeczywistymi "bytami". Zanik kontaktu to zanik wlasnie tego dzialania umyslowego.
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Czołem Miglance,

jasne, kontakt (phassa) jest naznaczony zapałem (upaadaana) do poglądów o sobie, ale to nie jest jedyny rodzaj zapału, którym jest związany — chociaż prawdopodobnie jeden z najsilniejszych.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
Quark
Posty: 56
Rejestracja: ndz kwie 22, 2007 14:27
Lokalizacja: Gryfino

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: Quark »

Bardzo dziękuje Piotrze za odpowiedzi, na moje "sprecyzowane" pytania, może trochą przaśne, w porównaniu do rodzaju dysputy, jaka toczy sie tu, w tym temacie na forum.
Twoje odpowiedzi zainteresowały mnie bardziej Buddyzmem Theravada, rozbudzając moja ciekawośc i ośmielając do zadania jescze paru pytań.
Czy stosunek europejskich Theravadinów do Buddy i innych Bóstw, ich posagowych przedstawień i obrazów, oraz zrytualizowanie, można przyrównać bardziej do katolickiego, czy jest swobodniejszy - zogniskowany bardziej na prektyce medytacyjnej, niż na obrzędach?
Czy moje wyobrażenie przesyconej rytuałami, ceremoniami, kolorowymi korowodami, wschodnimi strojami, młynkami modlitewnymi, głośnymi modłami, muzyką trąbek, piszczałek, bębnów, dzwonków, gongów i dymem z kadzideł, tradycji Buddyzmu Theravady jest bliska czy daleka realiom?
Czy wyznawcy Buddyzmu Theravady powinni otaczac Budde, czcią, podobną do czci wobec Boskości Chrystusa, wśród Chrześcijan?

Jak napisałeś, w Polsce nie ma ośrodków Buddyzmu Theravady, są pojedyńczy wyznawcy, utrudnione jest więc poznanie z bliska jaka jest ta Theravada na co dzień, co i jak robią Theravadini w związku ze swoją praktyka buddyjską.
Do Buddystów Wadzrajany mogłem iść praktycznie w dowolnym czasie i zobaczyć z bliska jak wyglądaja ich praktyki, co swego czasu uczyniłem.
Spotykałem jednego wyznawce Theravady lecz on nie był zbyt rozmowny, chyba ma mnie za heretyka, który zadaje się z tantrystami.
W swoich probach "praktyki buddyjskiej" (chyba nie przyjąłem schronienia)ponawianych sporadycznie na przestrzeni ostatnich blisko 10 lat skierowałem się ostatnio ku medytacji siamatha, odrzucając medytacje wizualizacji świateł itp.
Nie pociąga mnie tez przesadna, z mojego punktu widzenia, obrzędowość, która wraz z Nydro, którego potrzeby uprawiania nie zrozumiałem, odseparowała mnie od praktykowania Buddyzmu Tybetańskiego, a której to obrzędowości równiez obawiam, się w Buddyxmie Theravady.
stanley151
Posty: 22
Rejestracja: pn kwie 09, 2007 18:51

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: stanley151 »

czy to prawda, ze

1. therevada jest najbardziej konserwatywna szkola ?

2.że koncentruje sie tylko i wylacznie na naukach(słowach), wskazówkach Buddy i tylko z nich czerpie praktyke
Awatar użytkownika
nayael
Posty: 479
Rejestracja: pn paź 30, 2006 19:33
Tradycja: Seon (Szkoła Zen Kwan Um)
Kontakt:

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: nayael »

Quark pisze:Nie pociąga mnie tez przesadna, z mojego punktu widzenia, obrzędowość, która wraz z Nydro, którego potrzeby uprawiania nie zrozumiałem, odseparowała mnie od praktykowania Buddyzmu Tybetańskiego, a której to obrzędowości równiez obawiam, się w Buddyzmie Theravady.
Ja tylko wtrącę, że wybierając tradycję / szkołę oprócz brania pod uwagę tego, co nam się nie podoba w innych warto chyba - i to przede wszystkim - zwrócić uwagę na to, co się podoba, z którymi nutami współgra wewnętrzna melodia, że się wyrażę kiczowato. Bo chyba wszędzie znajdą się jakieś /nawet subiektywne/ wady - wtedy łatwo o nagłe zniechęcenie.

Co piszę jako kiedyś wielce niezdecydowany.
이 뭣고?
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Cześć Quark,
Quark pisze:Bardzo dziękuje Piotrze za odpowiedzi, na moje "sprecyzowane" pytania, może trochą przaśne, w porównaniu do rodzaju dysputy, jaka toczy sie tu, w tym temacie na forum.
a mi miło odpowiadać na Twoje pytania, cieszę się że zainteresowała Cię Theravaada. Mam nadzieję, że również inni spróbują odpowiedzieć na Twoje pytania. :)

Ciężko mi się ustosunkować do Twoich kolejnych pytań, które wymagają porównań albo do innych religii albo innych tradycji buddyjskich. Co do sytuacji w Europie to mam informacje w najlepszym wypadku z drugiej ręki.

Co do statusu Buddhy w Theravaadzie to nie jest on Bogiem, ale schronieniem. Nie jest też absolutem czy ostateczną rzeczywistością. Był nauczycielem, który odkrył i przekazał zapomniane Nauczanie (Dhamma). I właściwie to Nauczanie jest kluczowe, bo jak dla mnie jeśli by mnie ono nie inspirowało, nie motywowało do poszukiwań i praktyki, i poprzez to nie budowało we mnie dalszego zaufania do niego, to nie widziałbym powodu by przyjmować schronienie w Buddzie, Dhammie i Sa"ndze. Jest bardzo dużo powodów do tego by być zniechęconym do buddyzmu Theravaady — co widać zresztą w tym panelu — bo ma on swoje problemy od których nie ucieknie. Chcąc zostać theravaadinem można łatwo się rozczarować nawet tak "romantyczną" tradycją jaką była (czy jest) tradycja leśna w Tajlandii.

Z buddyzmem Theravaada jest związana masa obrzędowości i mnisi w różnych krajach z czasem przejeli funkcje podobne do funkcji braminów w Indiach. Buddha przywiązanie do obrzędowości i rytuałów opisał jako jeden z rodzajów zapału, któremu każdy z nas się oddaje. Ta obrzędowość daje nam poczucie bezpieczeństwa i tego że wykonujemy coś właściwie, że takie i takie działanie doprowadzi nas do czegoś czego pragniemy. Dopiero bezpowrotnie wchodzący w strumień Dhammy jest wolny od tego rodzaju przywiązania. Kwestią jest to jaka intencja stoi za danym czynem, a nie "poprawność" wykonywania czegokolwiek. Buddha raz miał powiedzieć, że gdyby samo obmywanie się wodą miało prowadzić do wyzwolenia (w co wierzyli niektórzy bramini) to wszystkie żaby byłby przebudzone. :) Nie znaczy to, że pewne zwyczaje nie były kultywowane przez uczniów Buddhy. Np. zgodnie ze zwyczajem, który wtedy panował w Indiach (zwanym padakkhi.na) uczniowie okrążali Buddhę mając go po swojej prawej stronie, co było wyrazem szacunku.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
Quark
Posty: 56
Rejestracja: ndz kwie 22, 2007 14:27
Lokalizacja: Gryfino

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: Quark »

Witam!

Piotrze, jeszcze raz, bardzo bardzo dziękuje za przybliżenie mi Buddyzmu Theravady.
Optymalnym byłoby zetkniecie sie z europejska Sanga Buddystów Theravady i doswiadczenie ich praktyk i obrzędów. Z tego co wiem i co, zreszta, napisałeś w Polsce nie ma zorganizowanej formalnie takiej Sangi. Możliwe że wybiorę się do UK a tam takie Sangi Buddystów Theravady funkcjonują, więc z pewnością , gdy bede miał tylko dogodną sposobnośc to wybiore się do brytyjskich Theravadinów, chyba mnie nie przepędzą :lol: Lecz zanim ewentualnie pojadę do UK, to poczytam sobie o Theravadzie.

Nayael, moja ścieżka wiedzie mnie przez porównania i rozwazania, sympatyzuje ze wszystkimi Buddystami niezaleznie od szkoły.
W róznych tych szkołach buddyjskich dostregam nawarstwienia wschodniej kulturowości, nad esencją Buddyzmu - medytacją i kontemplacją, jednak bez dezawuowania tych kulturowych nawarstwień.
Gdzieś wyczytałem, że Buddyzm był równiez kontrakcją na zrytualizowanie braminów.
Z biegiem wieków Buddyzm też się jednak zrytualizował, nieco przesłaniajac wyznawcą swoje sedno.
Buddyzm Theravada, zwłaszcza ten europejski, jak mniemam, deklaruje swój rodowód od najstarszych pierwotnych założeń Buddyzmu, nie obrosłego późniejszymi lokalnymi tradycjami religijnymi, jek to ma miejsce w innych szkołach.
Postrzegam Buddyzm Theravada jako ewentualność zblizenia sie do źródła, co nie znaczy, że rzeka innych szkół buddyjskich nie niesie w sobie wielkiej duchowej wartość, zawartej miedzy innymi w ich obrzędowości, rytuałach i zwyczajach.

Pozdrawiam
Ignorancja i urojenia
stanley151
Posty: 22
Rejestracja: pn kwie 09, 2007 18:51

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: stanley151 »

no własnie ta obrzedowosc w tych szkołach mi jakos nie pasuje do nauk buddy :)
Awatar użytkownika
miglance
Posty: 387
Rejestracja: wt sie 08, 2006 00:46
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: miglance »

piotr pisze:Czołem Miglance,

jasne, kontakt (phassa) jest naznaczony zapałem (upaadaana) do poglądów o sobie, ale to nie jest jedyny rodzaj zapału, którym jest związany — chociaż prawdopodobnie jeden z najsilniejszych.

Pozdrawiam,
Piotr
No racja jest przeciez jeszcze poglad ze pod dhammami kryja sie realnie istniejace byty. Ten poglad powoduje lgniecie tak samo jak poglad o "ja". :P
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj Miglance,
miglance pisze:No jest przeciez jeszcze poglad ze pod dhammami kryja sie realnie istniejace byty. Ten poglad powoduje lgniecie tak samo jak poglad o "ja".
raczej mi chodziło o 4 rodzaje upaadaana do:

[1] zmysłowości
[2] poglądów
[3] wskazań i rytuałów
[4] wierzeń dotyczących siebie, jaźni, duszy

Ty rozumujesz tak jak Naagaarjuna, który uważał, że przywiązanie powodowane jest tym, że mamy przeświadczenie o realności istnienia dhamm.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj Stanley
no własnie ta obrzedowosc w tych szkołach mi jakos nie pasuje do nauk buddy
Dlaczego nie pasuje tu okrążanie stupy mając ją po swojej prawej stronie, z intencją wyrażenia szacunku dla Nauczyciela? Albo składanie ofiar:
  • • żyjącym krewnym
    • gościom
    • zmarłym krewnym
    • władcy, państwu
    • devom, bogom
które Buddha polecał uczniom, którzy zdobyli jakiś majątek w uczciwy sposób?

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
miglance
Posty: 387
Rejestracja: wt sie 08, 2006 00:46
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: miglance »

@Piotr To jest poglad z Kanonu Palijskiego! Konkretnie z Ariyapariyesana sutta (w Majjhima Nikaya) Przeswiadczenie o realnosci bytow i realnosci "ja" sie wzajemnie uzupelniaja. Atta jest dodawane zarowno do dhamm jak i do umyslu. Czlowiek postrzega zjawiska dhamma i interpretuje je jako realne, nastepnie stwierdza, ze one nie sa "mna" wiec "ja" jestem czyms innym. Potem stwierdza, ze te byty sa przyjemne/nieprzyjemne zaczyna sie lgniecie, a reszte kazde dziecko zna. :)

Bikkhu Nananada1 nazywa to "zlamaniem percepcji" To znaczy jest jakas zaleznosc miedzy Mano i dhammami, a Mano zaczyna szalec - wyobraza sobie dhammy jako cos zewnetrznego i realnego, a nastepnie tworzy idee "Ja" ktore to ma sie spotykac z tymi zewnetrznymi bytami(kontakt phassa).

To jest poglad papanca, ktory jak zauwazyl Dhammika w swej ksiazce w komentarzach Theravady jakos slabo jest obecny, a rozwinal go wlasnie Nagarjuna.

Ja jak czytalem ksiazke "Droga Srodkowa w Nikajach" K. Kosiora szczegolnie na to zwrocilem uwage bo jest to niezwykle ciekawe podejscie, zgodne z nowoczesna psychologia kognitywna. Bez tego pogladu moim zdaniem caly Buddyzm bylby bez sensu. Ten poglad wyraza sedno nauki Buddy czyli dzialaniowy punkt widzenia - jest tylko dzialanie umyslowe, werbalne i fizyczne. w wyniku tego dzialnia powstaje iluzja swiata i "ja" w tym swiecie. Ale to tylko Manokamma.

Budda dochodzi w paru innych suttach do anatta poprzez wykazanie nietrawolsci i niesubstancjalnosci dhamm 5 grup. :)

1 Concept and reality in early Buddhist thought; an essay on papañca and papañca-saññā-saṅkhā
by Nanananda, Bhikkhu
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Cześć Milgance,

wcześniej pisałeś o czymś innym. Gdy Buddha mówił o zapale do wierzeń o sobie to miał na myśli jakiekolwiek poczucie siebie. Moim zdaniem równie dobrze może istnieć zapał do tego co uważamy za nierealne, za nierzeczywiste (w jednej suttcie Buddha mówi, że jesteśmy wszyscy uwikłani w poglądy o istnieniu albo nieistnieniu) — wystarczy, że będzie to satysfakcjonowało pożądanie, które jest związane nie z realnością, albo brakiem realności przedmiotu, ale z funkcją jaką to owe coś wypełnia. Jeden nauczyciel dał przykład nowego BMW i zadał pytanie: Czy czujemy do niego zapał bo uważamy, że ma jakieś realne istnienie? Czy dlatego, że spełnia swoją funkcję robienia wrażenia na sąsiadach? Oczywiście to BMW spełnia funkcję "dla kogoś" — i to jest ten rodzaj upaadana, który Buddha nazwał zapałem do wierzeń o sobie.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
miglance
Posty: 387
Rejestracja: wt sie 08, 2006 00:46
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: miglance »

Tu glownie chodzi o chcec posiadania itp. To jest odwrotna strona zapalu do siebie.
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: główne różnice pomiędzy Therevadą a innymi szkołami?

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj,
miglance pisze:Tu glownie chodzi o chcec posiadania itp. To jest odwrotna strona zapalu do siebie.
no właśnie. I ty zdajesz się mówić, że mamy tą chęć bo uważamy, że coś jest realnym bytem, że coś ma atta.

Pozdrawiam,
Piotr
Zablokowany

Wróć do „Buddyzm Theravada”