Strażnicy Dhammy w Theravaadzie
Moderator: Har-Dao
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Strażnicy
Cześć Truelove,
czy mógłbyś wyjaśnić co rozumiesz poporzez "Strażników Dhammy"?
Pozdrawiam,
Piotr
czy mógłbyś wyjaśnić co rozumiesz poporzez "Strażników Dhammy"?
Pozdrawiam,
Piotr
Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie
hej Piotr
chodziło mi o jakieś istoty które podobnie jak w buddyzmie Tybetańskim chronią praktykujących przed przeszkodami na ścieżce i samą Dhammę przed zanikiem. Gdzieś czytałem że lwy przed świątyniami w Theravadzie to Strażnicy...
pozdrawiam
tl[/b]
chodziło mi o jakieś istoty które podobnie jak w buddyzmie Tybetańskim chronią praktykujących przed przeszkodami na ścieżce i samą Dhammę przed zanikiem. Gdzieś czytałem że lwy przed świątyniami w Theravadzie to Strażnicy...
pozdrawiam
tl[/b]
Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie
no może niekoniecznie istoty, ale coś co by chroniło praktykujących i Dhammę.
tl
tl
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie
To nie są jakieś istoty tylko jakości ochronne/aktywności obecne jako potencjał w Twoim umysle.truelove pisze:chodziło mi o jakieś istoty które podobnie jak w buddyzmie Tybetańskim chronią praktykujących przed przeszkodami na ścieżce i samą Dhammę
Isoty to były by dakinie i dakowie.
Bóstwa med. w buddyzmie tybetańskim to również nie są jakieś istoty
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie
siema booker,
a bóstwa ochronne (nieoświecone) to też nie istoty? Chodziło mi też raczej o moce ochronne, trochę bez zastaniowienia napisałem "istoty"
pozdrawiam
tl
a bóstwa ochronne (nieoświecone) to też nie istoty? Chodziło mi też raczej o moce ochronne, trochę bez zastaniowienia napisałem "istoty"
pozdrawiam
tl
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie
No nie powinno się zapominać, że wszytkie formy są 'pierwotnie' puste.truelove pisze:a bóstwa ochronne (nieoświecone) to też nie istoty?
Ta sama sytuacja j/w.truelove pisze:Chodziło mi też raczej o moce ochronne
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie
Witaj Truelove,
"Mnisi napominam was: Wszystko co jest zapoczątkowane podlega zanikowi! Zrealizujcie to poprzez bycie uważnymi!" -- Maha-parinibbana Sutta
To co jest zapoczątkowane niewątpliwie nie może być niezmienne i stałe, dlatego jest przyczyną cierpienia i stresu, i dlatego nie warto tego brać za "siebie" lub "swoje". Błogosławiony opisuje, że wszystko co się składa na nasze obecne doświadczenie jest takie samo: zmienne i niestałe, dlatego gdy wzięte jest za "swoje" lub "siebie" staje się cierpieniem.
Jeśli nie da się w tym znaleźć jakiegokolwiek stabilnego oparcia, to co zrobić?
Tuż przed śmiercią Citta (świecki uczeń Błogosławionego) uświadamiając sobie, że nawet stanie się królem mocarstwa jest niestabilne i podlega zmianie, powiedział:
"Zatem tak powinniście się trenować: 'Osiągniemy prawdziwe zaufanie do Buddy: "Taki jest także Błogosławiony: Doskonały, prawdziwie i całkowicie Przebudzony, posiadający Wiedzę i Postępowanie, dobrze przechodzący, znający świat, najwyższy woźnica dla tych, którzy potrafią być prowadzeni, nauczyciel bogów i ludzi, Przebudzony, Błogosławiony."
"'Osiągniemy prawdziwe zaufanie do Dhammy: "Należycie wyjaśnione zostało Prawo przez Błogosławionego, widzialne w tym świecie, natychmiastowe, zachęcające wszystkich do przyjścia i zobaczenia, prowadzące do celu, do zrozumienia indywidulanie przez mądrych."
"'Osiągniemy prawdziwe zaufanie do Sanghi: "Wspólnota uczniów Błogosławionego właściwie podążyła za nauczaniem. Wspólnota ucznów Błogosławionego podążyła prosto ścieżką. Wspólnota uczniów Błogosławionego podążyła za metodyczną ścieżką. Wspólnota uczniów Błogosławionego podążyła za właściwym prowadzeniem się w życiu. Są cztery pary ludzi, jest osiem rodzajów charakterów. To jest wspólnota uczniów Błogosławionego. Jest warta ofiar, warta gościnności, warta pozdrowień. Jest nieprzewższonym polem zasług dla świata."
"'Cokolwiek może być do oddania w naszej rodzinie, tym będziemy się dzielić z cnotliwymi, którzy posiadają godny podziwu charakter.' Tak powinniście siebie trenować." -- Gilana Sutta
Dlatego buddyści udają się po schronienie do Buddy (nauczyciela), Dhammy (jego nauczania) i Sa"nghi (zgromadzenia wyzwolonych uczniów):
"Udaję się po schronienie do Buddy.
"Udaję się po schronienie do Dhammy.
"Udaję się po schronienie do Sanghi.
"Po raz drugi udaję się po schronienie do Buddy.
"Po raz drugi udaję się po schronienie do Dhammy.
"Po raz drugi udaję się po schronienie do Sanghi.
"Po raz trzeci udaję się po schronienie do Buddy.
"Po raz trzeci udaję się po schronienie do Dhammy.
"Po raz trzeci udaję się po schronienie do Sanghi." -- Saranagamana
Zaufanie do Buddy jako nauczyciela jest porównane w suttach do granicznej fortecy która posiada głęboko osadzony szlaban, chroniący osoby przebywające wewnątrz i niedopuszczające tych z zewnątrz. Jest też nazywane jednym z siedmiu skarbów.
Błogosławiony również namawiał do praktykowania szczodrości:
"Mnisi, nie bójcie się czynić aktów szczodrości! Są one błogie, pożądane, przyjemne, drogie nam, urzekające. Długo czyniąc akty szczodrości, doświadczałem przez długi czas pożądanych, przyjemnych, drogich i urzekających rezultatów." -- Itivuttaka 1.22
Jednak ostatecznie prawdziwe schronienie nie powinno być poszukiwane w szczodrości, a w ścieżce która prowadzi poza życie i śmierć:
[Uttara, syn devy
"Życie jest ulotne,
krótki jest okres jego trwania.
Dla owładniętego przez starość,
żadne schronienie nie istnieje.
Postrzegając to niebezpieczeństwo w śmierci,
powinno się czynić akty szczodrości,
przynoszące rozkosz."
[Budda
"Życie jest ulotne,
krótki jest okres jego trwania.
Dla owładniętego przez starość,
żadne schronienie nie istnieje.
Postrzegając to niebezpieczeństwo w śmierci,
powinno się porzucić światowe przynęty
i poszukiwać pokoju." -- Uttara Sutta
Ścieżką do pokoju, czyli nibbaany jest ośmioaspektowa ścieżka: właściwe rozumienie, właściwa intencja, właściwa mowa, właściwe postępowanie, właściwe życie, właściwy wysiłek, właściwa uważność, właściwe skupienie.
Poprzez jej praktykę zachowywany jest przekaz Dhammy Błogosławionego, a tym samym możliwość osiągnięcia ostatecznego celu buddyjskiej praktyki:
"Jeśli mnisi będą praktykować właściwie [ośmioaspektową ścieżkę], świat nie będzie pozbawiony arahatów." -- Maha-parinibbana Sutta
Zatem schronieniem praktykującego są jego własne właściwości które rozwija się dzięki podąrzaniu ścieżką wskazaną przez Błogosławionego. Dzięki temu również zachowywany jest prawdziwy przekaz Nauczania.
Pozdrawiam,
Piotr
P.S.: Booker dzięki również Tobie za wyjaśnienia.
w nauczaniu tradycji Theravaada mówi się wiele o potrzebie schronienia. Skoro tak, to oznacza to, że gdzieś jest zagrożenie na które powinniśmy się przygotować. Błogosławiony w swoich ostatnich słowach również powrócił do tego tematu:chodziło mi o jakieś istoty które podobnie jak w buddyzmie Tybetańskim chronią praktykujących przed przeszkodami na ścieżce i samą Dhammę przed zanikiem. Gdzieś czytałem że lwy przed świątyniami w Theravadzie to Strażnicy... no może niekoniecznie istoty, ale coś co by chroniło praktykujących i Dhammę.
"Mnisi napominam was: Wszystko co jest zapoczątkowane podlega zanikowi! Zrealizujcie to poprzez bycie uważnymi!" -- Maha-parinibbana Sutta
To co jest zapoczątkowane niewątpliwie nie może być niezmienne i stałe, dlatego jest przyczyną cierpienia i stresu, i dlatego nie warto tego brać za "siebie" lub "swoje". Błogosławiony opisuje, że wszystko co się składa na nasze obecne doświadczenie jest takie samo: zmienne i niestałe, dlatego gdy wzięte jest za "swoje" lub "siebie" staje się cierpieniem.
Jeśli nie da się w tym znaleźć jakiegokolwiek stabilnego oparcia, to co zrobić?
Tuż przed śmiercią Citta (świecki uczeń Błogosławionego) uświadamiając sobie, że nawet stanie się królem mocarstwa jest niestabilne i podlega zmianie, powiedział:
"Zatem tak powinniście się trenować: 'Osiągniemy prawdziwe zaufanie do Buddy: "Taki jest także Błogosławiony: Doskonały, prawdziwie i całkowicie Przebudzony, posiadający Wiedzę i Postępowanie, dobrze przechodzący, znający świat, najwyższy woźnica dla tych, którzy potrafią być prowadzeni, nauczyciel bogów i ludzi, Przebudzony, Błogosławiony."
"'Osiągniemy prawdziwe zaufanie do Dhammy: "Należycie wyjaśnione zostało Prawo przez Błogosławionego, widzialne w tym świecie, natychmiastowe, zachęcające wszystkich do przyjścia i zobaczenia, prowadzące do celu, do zrozumienia indywidulanie przez mądrych."
"'Osiągniemy prawdziwe zaufanie do Sanghi: "Wspólnota uczniów Błogosławionego właściwie podążyła za nauczaniem. Wspólnota ucznów Błogosławionego podążyła prosto ścieżką. Wspólnota uczniów Błogosławionego podążyła za metodyczną ścieżką. Wspólnota uczniów Błogosławionego podążyła za właściwym prowadzeniem się w życiu. Są cztery pary ludzi, jest osiem rodzajów charakterów. To jest wspólnota uczniów Błogosławionego. Jest warta ofiar, warta gościnności, warta pozdrowień. Jest nieprzewższonym polem zasług dla świata."
"'Cokolwiek może być do oddania w naszej rodzinie, tym będziemy się dzielić z cnotliwymi, którzy posiadają godny podziwu charakter.' Tak powinniście siebie trenować." -- Gilana Sutta
Dlatego buddyści udają się po schronienie do Buddy (nauczyciela), Dhammy (jego nauczania) i Sa"nghi (zgromadzenia wyzwolonych uczniów):
"Udaję się po schronienie do Buddy.
"Udaję się po schronienie do Dhammy.
"Udaję się po schronienie do Sanghi.
"Po raz drugi udaję się po schronienie do Buddy.
"Po raz drugi udaję się po schronienie do Dhammy.
"Po raz drugi udaję się po schronienie do Sanghi.
"Po raz trzeci udaję się po schronienie do Buddy.
"Po raz trzeci udaję się po schronienie do Dhammy.
"Po raz trzeci udaję się po schronienie do Sanghi." -- Saranagamana
Zaufanie do Buddy jako nauczyciela jest porównane w suttach do granicznej fortecy która posiada głęboko osadzony szlaban, chroniący osoby przebywające wewnątrz i niedopuszczające tych z zewnątrz. Jest też nazywane jednym z siedmiu skarbów.
Błogosławiony również namawiał do praktykowania szczodrości:
"Mnisi, nie bójcie się czynić aktów szczodrości! Są one błogie, pożądane, przyjemne, drogie nam, urzekające. Długo czyniąc akty szczodrości, doświadczałem przez długi czas pożądanych, przyjemnych, drogich i urzekających rezultatów." -- Itivuttaka 1.22
Jednak ostatecznie prawdziwe schronienie nie powinno być poszukiwane w szczodrości, a w ścieżce która prowadzi poza życie i śmierć:
[Uttara, syn devy
"Życie jest ulotne,
krótki jest okres jego trwania.
Dla owładniętego przez starość,
żadne schronienie nie istnieje.
Postrzegając to niebezpieczeństwo w śmierci,
powinno się czynić akty szczodrości,
przynoszące rozkosz."
[Budda
"Życie jest ulotne,
krótki jest okres jego trwania.
Dla owładniętego przez starość,
żadne schronienie nie istnieje.
Postrzegając to niebezpieczeństwo w śmierci,
powinno się porzucić światowe przynęty
i poszukiwać pokoju." -- Uttara Sutta
Ścieżką do pokoju, czyli nibbaany jest ośmioaspektowa ścieżka: właściwe rozumienie, właściwa intencja, właściwa mowa, właściwe postępowanie, właściwe życie, właściwy wysiłek, właściwa uważność, właściwe skupienie.
Poprzez jej praktykę zachowywany jest przekaz Dhammy Błogosławionego, a tym samym możliwość osiągnięcia ostatecznego celu buddyjskiej praktyki:
"Jeśli mnisi będą praktykować właściwie [ośmioaspektową ścieżkę], świat nie będzie pozbawiony arahatów." -- Maha-parinibbana Sutta
Zatem schronieniem praktykującego są jego własne właściwości które rozwija się dzięki podąrzaniu ścieżką wskazaną przez Błogosławionego. Dzięki temu również zachowywany jest prawdziwy przekaz Nauczania.
Pozdrawiam,
Piotr
P.S.: Booker dzięki również Tobie za wyjaśnienia.
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie
Czołem
To ja tylko dopowiem hasło - paritta - book of protection - w necie dostępna po wpisaniu w google :))) - jest też dostępna w formie mp3 (przez Venerable Sayadaw U Silananda z tłumaczeniami na angielski od razu) - trzeba sobie poszukać na tej stronce http://www.buddhanet.net/audio-chant.htm oraz ściagnąć, warto dla samego palijskiego chociażby :)))
udanych poszukiwań
metta&peace
p.
To ja tylko dopowiem hasło - paritta - book of protection - w necie dostępna po wpisaniu w google :))) - jest też dostępna w formie mp3 (przez Venerable Sayadaw U Silananda z tłumaczeniami na angielski od razu) - trzeba sobie poszukać na tej stronce http://www.buddhanet.net/audio-chant.htm oraz ściagnąć, warto dla samego palijskiego chociażby :)))
udanych poszukiwań
metta&peace
p.
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie
Witam,
zapomniałem dodać do:
to chroń sam siebie.
Mądry człowiek będzie czuwał dbając o siebie,
na każdej z trzech nocnych straży - trzech okresach życia." -- Dhammapada 157
"Sam dla siebie jesteś ostoją,
któż inny mógłby nią być?
Poprzez należyte się zdyscyplinowanie,
uzyskasz schronienie trudne do zdobycia." -- Dhammapada 160
Pozdrawiam,
Piotr
zapomniałem dodać do:
"Jeśli sam sobie jesteś drogi,Zatem schronieniem praktykującego są jego własne właściwości które rozwija się dzięki podąrzaniu ścieżką wskazaną przez Błogosławionego.
to chroń sam siebie.
Mądry człowiek będzie czuwał dbając o siebie,
na każdej z trzech nocnych straży - trzech okresach życia." -- Dhammapada 157
"Sam dla siebie jesteś ostoją,
któż inny mógłby nią być?
Poprzez należyte się zdyscyplinowanie,
uzyskasz schronienie trudne do zdobycia." -- Dhammapada 160
Pozdrawiam,
Piotr
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie
Ja również dziękuje za Twoje.piotr pisze:Booker dzięki również Tobie za wyjaśnienia.
Akurat o istocie jidamów i bóstw med. w b.tybetańskim dobry art można poczytać tutaj : http://diamentowadroga.pl/dd11/jidamy_korzenie_siddhi
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Strażnicy Dhammy w Theravaadzie
Witam,
pytanie Truelove, jako że dotyczyło stricte doktryny buddyzmu Mahaayaana przeniesione zostało do panelu DHARMA.
Przy okazji wątek o Strażnikach Dhammy wydzielono jako osobny temat.
Pozdrawiam,
Piotr
pytanie Truelove, jako że dotyczyło stricte doktryny buddyzmu Mahaayaana przeniesione zostało do panelu DHARMA.
Przy okazji wątek o Strażnikach Dhammy wydzielono jako osobny temat.
Pozdrawiam,
Piotr