DN 1: Brahmajala Sutta: The All-embracing Net of Views (
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... .bodh.html)
1. Czy rzeczywiście nie można nawet listów wysyłać, naśladując postępowanie Buddy? Domyślam się, że fragment ten nie dotyczy świeckich buddystów, ale mnichów i oświeconych arahantów. (DN 1, 10: "He [Gotama] abstains from running messages and errands")
2. Dlaczego praktyki medyczne, mające na celu pomaganie ludziom, nie są uznawane za cnotę? (DN 1, 27: "practising general surgery of the body [...] Gotama abstains from such wrong means of livelihood")
3. Czy pytania, na które Budda nie udzielił odpowiedzi (np. DN 1, 65: "Does the Tathagata exist after death?"), nie mają tej odpowiedzi, bo nie przyczyniają się do osiągnięcia celu, jakim jest ustanie cierpienia, czy też dlatego, że odpowiedź na nie jest poza koncepcjami?
4. Jaki jest cel ostatniego fragmentu ("Conditioned by contact - Phassapaccayavara"), który pokazuje, że każdy z tych punktów widzenia jest zależny od kontaktu? (DN 1, 118-130 lub DN 1, 131-143)
MN 26: Ariyapariyesana Sutta: The Noble Search (
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... .than.html)
1. Czy rzeczywiście mnisi nie mogą rozmawiać na żadne inne tematy, niż te związane z Dharmą? (MN 26: "When you have gathered you have two duties: either Dhamma discussion or noble silence")
2. Czym jest "wymiar niczego", w który wkroczył Budda u Alary Kalamy? (MN 26: "This Dhamma leads not to [...] Awakening [...] but only to reapperance in the dimension of nothingness")
3. Czym jest "wymiar ani percepcji, ani nie-percepcji", w który wkroczył Budda u Uddaki Ramaputty? (MN 26: "This Dhamma leads not to [...] Awakening [...] but only to reapperance in the dimension of neither perception nor non-perception").
4. Kiedy wkracza się w taki stan ("wymiar niczego", "wymiar ani percepcji, ani nie-percepcji")? Czy w momencie wytężonej praktyki czy w momencie śmierci? Jak długo można pozostać w tym stanie? Jakie cechy charakteryzują taki stan? Jaki jest cel wkroczenia w niego? Jaka praktyka wiedzie do tego stanu?
5. Skąd mogę wiedzieć, że prawdziwa była wizja Buddy odnośnie tego, że nie odrodzi się już po raz kolejny? Czy tego rodzaju wizja jest gdziekolwiek opisana w dokładniejszy sposób? (MN 26: "Knowledge & vision arose in me: 'Unprovoked is my release. This is the last birth. There is now no further becoming.'")
6. Dlaczego Budda, choć oświecony, myślał, że nie będzie nikt w stanie zrozumieć jego przesłania? Przecież jako oświecony powinien wiedzieć, że znajdą się pojętni uczniowie. (MN 26: "my mind inclined to dwelling at ease, not to teaching the Dhamma")
7. Skąd mogę wiedzieć, że rzeczywiście był ktoś taki, jak Brahma Sahampati oraz miejsce, w którym żył, czyli świat Brahmy? Dlaczego miałbym raczej uważać tego rodzaju rewelacje za prawdziwe, a nie barwną mitologię, pozbawioną znaczenia i nieprawdziwą, jedną z wielu obecnych w różnych religiach? Co więcej, nauka w żaden sposób nie potwierdza istnienia tego rodzaju duchowego świata, a postaci takie, jak Brahma, są związane z wierzeniami hinduistów, czyli są kulturowo uwarunkowane przez czas i miejsce, w którym Gotama nauczał. (MN 26: "Brahma Sahampati disappeared from the Brahma-world").
8. Dlaczego Budda twierdzi, że nie miał żadnego nauczyciela, skoro (o ile się nie mylę), wiele wcieleń wcześniej był uczniem innego Buddy i postanowił zostać bodhisattą? (MN 26: "I have no teacher, and one like me can't be found")
9. Dlaczego Budda wspomina tylko o pięciu przywiązaniach zmysłowych (wzrok, słuch, smak, węch, dotyk), skoro w innych tekstach prawie zawsze występuje zbiór sześciu "zmysłów", powiększony o doznania intelektualne (umysłowe)? Czyżby szóste źródło doznań (szósty zmysł) było dopiero później powstałą nauką? (MN 26: "five strings of sensuality").
10. Z jakiego powodu Budda mówi o zewnętrznym zagrożeniu związanym ze zmysłowymi przywiązaniami, skoro to prawo karmy powoduje nasze cierpienia ze względu na przywiązanie, a nie zewnętrzne moce? W tym kontekście zagrożenie związane z niewłaściwymi czynami bardziej przypomina nauki innych religii o szatanie, niż prawo karmy. (MN 26: "And any priest or contemplative tied to these five strings of sensuality [...] Mara can do with them as he will" i dwa akapity dalej "Trackless, he has destroyed Mara's vision and has become invisible to the Evil One").
Wiem, że tych pytań jest dość dużo, więc proszę o cierpliwość

.
Pozdrawiam!