prof. Zuio Hisao Inagaki

[/center]
Professor Emeritus, Ryukoku University. Born in Kobe, Nov. 1929; graduated from Kobe City University of Foreign Languages (B.A.), Ryukoku University (M.A.), and School of Oriental and African Studies, University of London (Ph.D., 1968). Lecturer in Buddhism at School of Oriental and African Studies, 1969-1981; professor at Ryukoku University, 1982-1998. Appointed to Numata professorship at the University of California, Berkeley (1985), the University of Hawaii at Manoa (1989), and Leiden University, The Netherlands (1992). President of the International Association of Shin Buddhist Studies since 1993. Honorary President of the same since 2005. Representative of the Jodo Mandala Study Group since 1993. Editor of "The Pure Land" since 1979. Representative of the Honganji Shin Buddhism Translation Committee and Portuguese Translation Committee.
Przedmowa
Trzynaście zaprezentowanych tu artykułów to przede wszystkim wykład dotyczący pierwszych trzynastu wierszy głównej części Jodo Wasan (Pieśni Czystej Krainy) Shinrana. Każdy z tych wierszy, będąc samodzielną całością, powiązany jest jednocześnie z resztą tekstu. Przedstawione artykuły mają na celu przybliżenie nam głębokich i dojrzałych uczuć religijnych Shinrana połączonych z jego głębokim wglądem w prawo wyzwolenia dane przez Amidę. Trzynaście pieśni koncentruje się na dwunastu światłach Amidy wyróżnionych w Większej Sutrze jako manifestujących różne natury i funkcje Światła. Jako całość, opisują one Amidę jako Buddę Bezkresnego Światła.
Shinran, wiernie podążając za swoimi poprzednikami – Siedmioma Mistrzami Indii, Chin i Japonii, odkrył uniwersalne i transcendentne zasady rzeczywistości i prawdy leżące u podstaw ich nauczania. Ta zasada to ‘Inna Moc’. Shinran odkrył, że to co naprawdę istnieje we wszechświecie to Amida Bezkresny i jego pole działania – Czysta Kraina. To zaś, co, w ostatecznym sensie, działa to Moc uosabiana przez Amidę – Inna Moc. Czymże więc jest ‘ja’ i co jest ‘moje’?
Shinran nadaje życiu nowe znaczenie i pomaga nam odnaleźć właściwy kierunek. Mam nadzieję, że poniższe artykuły posłużą każdemu jako przewodnik.
1 – Amida – Ciało Dharmy.
Dziesięć kalp przeminęło
Od kiedy Amida urzeczywistnił naturę Buddy;
Światło jego Ciała Dharmy
Rozjaśnia ciemności świata.
Jodo Wasan 1
Moc, która przyniosła Gautamie Oświecenie dzięki czemu stał się on Buddą znanym jako Siakjamuni nie była jego ludzką mocą – była to moc Dharmy. W momencie przebudzenia osiągnął on jedność z Dharmą wskutek czego uzyskał Ciało Dharmy nie tracąc swego ludzkiego ciała. Pozostałe lata swego życia poświęcił na wytłumaczenie swym rodakom czym jest Dharma i jak można ją urzeczywistnić. Tłumacząc używał co prawda słów, częściej jednak używał bezpośredniej metody duchowego kontaktu – samadhi. My, wyznawcy Mahayany, wierzymy w przekaz Dharmy poprzez samadhi i poszukujemy wyzwolenia poprzez praktyki oparte na samadhi.
Według Sutry Większej, którą Siakjamuni wyjawił poprzez Amida-Samadhi, Amida był niegdyś bodhisattvą o imieniu Dharmakara (Skarbnica Dharmy). Ustanowił on czterdzieści osiem ślubowań, dokonał szlachetnych czynów i osiągnął Naturę Buddy dziesięć kalp temu. ‘Kalpa’ to niezwykle długi okres czasu. Używamy tego terminu gdy odnosimy się do wydarzeń, które mają miejsce w sferze pozazmysłowej. Po urzeczywistnieniu Natury Buddy Dharmakara uzyskał Ciało Dharmy w ten sam sposób co Siakjamuni. Amidę odróżnia od Siakjamuniego to, że postanowił on pozostać w sferze pozazmysłowej, podczas gdy Siakjamuni postanowił zostać Buddą w świecie, którego doświadczamy podczas życia.
Sfera, nad którą panuje Amida nazywana jest ‘Krainą Najwyższego Szczęścia’ (skt. Sukhavati). Nie jest ona jednak czymś różnym od Ciała Dharmy Amidy. Czysta Kraina jest właśnie Ciałem Amidy ponieważ w sferze pozazmysłowej nie ma rozróżnienia na czyjąś egzystencję i jej środowisko. To co rzeczywiście istnieje w Czystej Krainie to nieograniczone Światło – Światło Mądrości i Współczucia.
Rozważmy naturę świata doświadczanego naszymi zmysłami. Naucza się, że jest to sfera Samsary, w której czujące istoty, prowadzone przez ślepą namiętność lgną do przedmiotów swego przywiązania i dopuszczają się przeróżnych karmicznych wykroczeń co, w konsekwencji, wiąże je w nie mającym końca cyklu narodzin i śmierci. Popełniając czyny motywowane namiętnością gromadzimy złą karmę, która utrwala nas w stanie narodzin-i-śmierci. Zastanawiając się nad sobą oraz innymi istotami, Shinran ubolewa: ‘Od nie mającej początku przeszłości aż do teraz, niezliczona rzesza istot odradzała się w morzu ignorancji, tonąc w cyklach egzystencji pozbawiona prawdziwa wiary.’ (Kyogyoshinsho, ‘Rozdział o prawdziwej wierze’)
Dla nas, nie potrafiących wydostać się ze sfery samsary, Czysta Kraina ma do zaoferowania spokojną przystań. Ta pozazmysłowa sfera wypełniona jest Światłem Prawdy – nie ma w niej złudzeń ani ignorancji, które kierowałyby nas w stronę złej karmy.
Światło Ciała Dharmy wypełniające Czystą Krainę przenika do każdego zakątka sfery Samsary. Vasubandhu, Drugi z Siedmiu Mistrzów zwięźle określa Amidę jako ‘Buddę Niczym Nieskrępowanego Światła Rozświetlającego Dziesięć Kierunków Świata’. Pomimo, że spoglądamy na Amidę i oddajemy mu cześć tak jakby przebywał gdzieś poza obrębem naszej wiedzy i możliwości postrzegania, ze strony Amidy nie istnieją żadne ograniczenia, które oddzielałyby nas od niego. Jego Światło zawsze świeci nad nami gdziekolwiek jesteśmy. Pomimo, że nie jesteśmy w stanie dostrzec tego Światła, możemy je czuć i radować się z tego, że obejmuje nas ono cały czas.
c.d.n.