[lektura] Kusan Sunim - Droga koreańskiego zen (fragmenty)

książki i opublikowane wykłady nauczyciel oraz periodyki

Moderator: iwanxxx

Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

[lektura] Kusan Sunim - Droga koreańskiego zen (fragmenty)

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

Powiedziano, że „naczynie moralności musi być czyste, aby woda koncentracji była tak przejrzysta, żeby mógł się w niej jasno odbijać księżyc mądrości”. Podobnie wasze ciało można porównać z naczyniem, które ma być wypełnione Dharmą.

Utrzymywać ciało czystym oznacza przestrzegać moralnych wskazań. Wyobrażać sobie że można odnieść sukces w praktyce medytacji lekceważąc wskazania, to jak myśleć, ze da się napełnić wodą parownik. Ponieważ parownik ma wiele dziur w dnie, każda ilość nalanej wody po prostu wycieknie. Tak samo ktoś, kto próbuje medytować bez przestrzegania wskazań powoduje, że jego naczynie Dharmy pęka. Dlatego tylko poprzez utrzymywanie wskazań, twoje naczynie Dharmy pozostanie całe.

Kiedy Bodhidharma przybył do Chin, ludzie w tym czasie myśleli, że praktyka buddyzmu polega tylko na przestrzeganiu zasad moralnych i studiowaniu sutr. Z tego powodu Bodhidharma powiedział „Samo praktykowanie moralności to jak bycie zaczarowanym przez niebiańskie istoty. Spędzanie czasu na czytaniu sutr jest poza prawdziwą Drogą. Sama recytacja imienia Buddy to dostać się pod wpływ Mary”. Chociaż proste przestrzeganie zasad moralnych i recytacja imienia Amitabhy może spowodować, że odrodzisz się w niebiańskim królestwie, nie są one praktykami, które mogą uwolnić cię od narodzin i śmierci. I chociaż studiowanie sutr jest buddyjską praktyką, jest to tylko drugorzędny pojazd, a nie główny. Głównym pojazdem jest poszukiwać umysłu i przebudzić się do niego. Z tego powodu Bodhidharma lekceważył tylko przestrzeganie wskazań i studiowanie słów i liter, a podkreślał praktykę medytacji. Jego nauczanie to „wskazywanie bezpośrednio na ludzki umysł, postrzeżenie swojej pierwotnej natury i stanie się Buddą.”

Niemniej jednak, jedną z konsekwencji dobrej praktyki medytacji jest to, że naturalnie przestrzega się wskazań moralnej dyscypliny. Dlaczego tak jest? Przypomnijmy sobie pierwsze pięć podstawowych wskazań: powstrzymywać się od zabijania, kradzieży, niewłaściwego seksu, kłamstwa i picia alkoholu. Jak moglibyście w ogóle praktykować, gdybyście oddawali się któremukolwiek z tych pięciu działań? Dlatego jeśli próbujecie kultywować umysł, dość naturalnie dojdziecie do przestrzegania wskazań.

Dlatego nie tylko przestrzeganie moralnych wskazań zapewnie wspaniałą podstawę medytacji, ale medytacja ze swej strony wzmacnia waszą praktykę moralności. Te dwie – moralna dyscyplina i medytacja – powinny być rozwijane razem tak aby mogły się wzajemnie wspierać. Są jak dwa skrzydła ptaka. Jeśli któregoś brakuje, ptak nie będzie w stanie latać.

Na początku waszej praktyki, istotnym jest by przestrzegać wskazań w czasie usiłowania kultywowania koncentracji i mądrości. Dopiero gdy praktyka zostanie ukończona, pojawią się takie stany jak „nie-kultywacja” i „nie-realizacja”. W tych stadiach cały wszechświat jest widziany jako czyste ciało Buddy Wajroczany. W tym momencie, ponieważ narodziny i śmierć ustały, jakakolwiek mowa o utrzymywaniu, lub nieutrzymywaniu wskazań takżę ustaje. Jednak tylko bodhisattwowie poza siódmym i ósmym duchowym poziomem osiągnęli tę wolność umysłu i nie muszą zwracać dodatkowej uwagi na wskazania. Dla korzyści innych mogą zachowywać się jak zwykłe czujące istoty. Jest też dla nich uzasadnione, że mówią, ze są Buddami. Ale byłoby wielkim błędem dla ludzi takich jak my dokonywać działań i oświadczać rzeczy, które nie są zgodne z naszymi rzeczywistymi zdolnościami. W przypadku zwyczajnej czującej istoty, oświadczyć, że jest się Buddą i udawać zachowanie Buddy, to jakby żebrak utrzymywał, że jest prezydentem kraju. Czy ktokolwiek uznałby go za takowego?

Obrazek
Awatar użytkownika
hermit
Posty: 738
Rejestracja: wt wrz 26, 2006 22:40
Tradycja: Sŏn (Szkoła Zen Kwan Um)

Re: [lektura] Kusan Sunim - Droga koreańskiego zen (fragmenty)

Nieprzeczytany post autor: hermit »

:namaste:
Dziękuję, bardzo na teraz.
m.
marekk
Posty: 24
Rejestracja: sob paź 25, 2008 19:21
Tradycja: Zen (Kwan Um)
Lokalizacja: Inowrocław

Re: [lektura] Kusan Sunim - Droga koreańskiego zen (fragmenty)

Nieprzeczytany post autor: marekk »

A będzie ciąg dalszy? :namaste:
Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Re: [lektura] Kusan Sunim - Droga koreańskiego zen (fragmenty)

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

Niewykluczone :)
Wiesz, Marek - ja tak czasem wrzucam jak mnie natchnie. Teraz akurat nie mam czasu nic tłumaczyć.

Pzdr
Piotr
marekk
Posty: 24
Rejestracja: sob paź 25, 2008 19:21
Tradycja: Zen (Kwan Um)
Lokalizacja: Inowrocław

Re: [lektura] Kusan Sunim - Droga koreańskiego zen (fragmenty)

Nieprzeczytany post autor: marekk »

Więc będę cierpliwie czekał na kolejny fragment :ok:
Pozdrawiam :namaste:
ODPOWIEDZ

Wróć do „Publikacje”