majki23 pisze:Dziękuje bardzo za tak szybką odpowiedź

Z materiałami się zapoznałem. Na pewno wiem więcej jednak chyba moje rozumienie Mandal było błędne, bowiem, myślałem, że odpowiednio wykonana mandala może wspierać i umacniać poszczególne aspekty życia zarówno tego fizycznego jak i duchowego ...
Poprawcie mnie proszę jeśli się mylę.
Obawiam się, że jest tak jak to napisałeś. Mandale służą jako obiekt wsparcia podczas inicjacji i/lub bardziej rozbudowanej formy medytacji. Natomiast jeśli chodzi o wsparcie poszczególnych aspektów naszego życia, temu celowi służą różnego rodzaju jantry, które od mandal różnią się prostrzą formą. Głównym elementem jantr są mantry zapisane w szczególny sposób. W buddyzmie wadżrajany znajdziesz jantry na każdą okazję np. jantry ochronne, wspierające nasze powodzenie, zdrowie, chroniące nasze domostwo, neutralizujące niekorzystne astrologiczne wpływy itp. itd. Taką jantrę można sporządzić samemu( o ile dostało się przekaz i wyjaśnienia jak ja zrobić), a następnie nadać jej moc działania. Ale częsiej korzysta się z gotowych jantr. Jak jest okazja to dobrze jest poprosić lamę, aby wykonał rabne, jest to rodzaj błogosławieństwa, czy też nadania mocy danej jantrze. Samo narysowanie sobie jantry, czy też wydrukowanie jej z netu, niekoniecznie musi być skuteczne.
Ps.
W folklorze ezoterycznym np. new age, możesz często spotkać się z dziwnym podejściem tj. każdy mniej lub bardziej symetryczny obrazek, pełen kolorowych linii itp. nazywa się mandalą. Natomiast w buddyzmie mandala jest obiektem trójwymiarowym, a to co jest namalowane, czy np. usypane z piasku nazywa się mandalą symboliczną, która daje jakieś ogólne wyobrażenie o tej "prawdziwej" mandali, jej znaczeniu i właściwościach.
Ps.
W centrum Buddyjskim w Grabniku co jakiś czas organizowane są kursy rysowania mandal. Ostatnio nauczyliśmy się rysować mandalę Czakrasamwary i Dordże Phagmo. To nie jest takie trudne, ale wymaga pewnej wiedzy na temat dharmy, bowiem każdy element mandali coś znaczy np. w przypadku trókątnych mandal, często spotykanych w praktrykach gniewnych aspektów, trzy ściany trójkatnego pałacu oznaczają trzy bramy wyzwolenia. Co to są tzw. trzy bramy wyzwolenia i co one oznaczają w kontekście tej konretnej praktyki...to już inna bajka. Dlatego lepiej jest nauczyć się sporządzać mandalę tego aspektu buddy, który jest naszą główną praktyką
