Czołem
Chciałbym nieco przedstawić w miarę rzeczowe kontakty Buddyzmu z Zachodem.
Nie kontakty porównawcze, a takie, które opieraja sie na wzajemnym poznaniu, w miarę świadome...
Na początek Arthur Schopenhauer - urodzony w Sztutowie w Polsce (a ta po prawdzie w Stutthof w Prusach) w 1788 roku.
Linki ciekawe:
http://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Sch ... d_Buddhism
oraz
http://ccbs.ntu.edu.tw/FULLTEXT/JR-PHIL/peter2.htm
oraz kilka innych ciekawych pozycji jakie mozna sobie łatwo wyszukać w necie. Gdyby ktoś bardzo chciał mogłbym przetłumaczyć szybko fragment z wikipedii (w polskiej chyba brakuje tego ustępu o buddyzmie? możnaby potem to wkleić do polskiej wiki, w ramach łączenia przyjemnego z pożytecznym :))
Najlepszym oczywiscie poznaniem i komparystyką byłaby lektura Schopenhauerowskiej "Świat jako wola i przedstawienie" - przyznam, cieżkiej jak dla mnie lekturze. Nawet nie o 800 stron chodzi - ale o zamiary (intencje?) autora zawarcia wszystkiego w pewnej ramie. Przyrównywanie wszystkiego (włacznie z geometria, poczuciem humoru, etc) do pewnej teorii jest niezłe, ale czasem zmienia sie w natrectwo :))
Co do samej (czystej) woli Schopenhauera z tzw "wolą" w Kanonie - z mej strony prace badawcze trwają - wtedy podzielę się spostrzeżeniami i linkami do stron (zapewne w accesstoinsight). Till then...
metta&peace
p.
[Buddyzm vs Filozofia Zachodu]
Re: [Buddyzm vs Filozofia Zachodu]
Ja polecam do tego tematu EMOCJE DESTRUKCYJNE - DANIELA GOLEMANA. Tak w ogóle to bardzo interesujący temat.
http://www.mindandlife.org/current.news.html#tj06
http://www.mindandlife.org/current.news.html#tj06
Re: [Buddyzm vs Filozofia Zachodu]
Ja sie zastanawiam jaki byl wplyw przeciwny. Na ile kultura hellenistyczna wplynela na buddyzm w polnocnych Indiach. Faktem jest ze od Aleksandra Macedonskiego do I w pne Grecy byli obecni w Kaszmirze, istnialo panstwo Greko-Baktryjskie. Wplyw kultury greckiej jest widoczny w sztuce sakralnej, chocby w posagach Buddy wzorowanych na posagach greckich bogow. Jest tez prawdopodobna wymiana na glebszym poziomie. Buddyjska mistyka mogla zetknac sie z grecka filozofia.
Faktem jest ze Mahajana ksztaltowala sie na terenach z silnymi greckimi wplywami. Faktem jest tez ze filozofia Mahajany zupelnie nie jest podobna do filozofii Theravady. Miedzy tymi systemami istnieje pojeciowa i metodologiczna przepasc, ktora prowadzi do wielu nieporozumien, ktore ujawnily sie rowniez tu na forum. Mahajana i Theravada na przyklad zupelnie inaczej ujmuja problem swiadomosci, poznania, jezyka itp.
Po trzecie widoczne jest podobienstwo wielu doktryn Polnocnego Buddyzmu do metafizyki greckiej. Pustka rozumiana jako "przestrzen w ktorej potencjalnie moze sie cos wydarzyc" i cala ta poetyka "Pustki i Formy" mnie bardzo przypomina "Materie i Forme" Arystotelesa.
Z kolei gloszona przez Karma Kagyu doktryna zbawienia, ktora traktuje wszystkie istosy jako oswiecone, ale nie wiedzace tego ze sa oswiecone, a samo oswiecenie jak "przypominianie" lub "okrycie" wlasnej natury Buddy to brzmi jak 100% Platon.
Wiem ze sa to tylko spekulacje jednak ja stawiam na teze ze mysl grecka wplynela, a co najmiej zainspirowala filozfowo buddyjskich.
Byc moze wplyw ten byl byl jeszcze wiekszy i dotyczyl calego Buddyzmu. Grecy byli obecnie w panstwie Asioki i to wlasnie oni byli glownymi apolegetami Buddyzmu. Byc moze wysoko rozwiniete i uporzadkowana forma Kanonu Palijskiego, ktora spelnia wymogi logiki Arysteotelesa (filozofia Palijska ejst sytemem zamknietym, wychodzacym z kilku indukcyjnych aksjomatowi, poslugujacym sie mysleniem dedukcyjnym i podkreslajacym weryfikacje emipiryczna) powstala pod wplywem grekow. Byc moze Hindusi wynalezli metode introspektywnej medytacji, ale to Grcy nadali jej filozoficzna oprawe albo co bardziej prawdopodobne zainspirowali Hindusow do stworzenia wlsanego systemu podobnego do greckiego w swej przejzystosci i jasnosci.
Ale sa tez poszlaki przeciwko tym przypuszczeniom. Logika Kanonu Palijskiego z cala pewnoscia nie jest logika grecka, jest bardziej skomplikowana od arystotelesowskiej. Tak samo ejst z systemem dwoch prawd Mahajany.
Faktem jest ze Mahajana ksztaltowala sie na terenach z silnymi greckimi wplywami. Faktem jest tez ze filozofia Mahajany zupelnie nie jest podobna do filozofii Theravady. Miedzy tymi systemami istnieje pojeciowa i metodologiczna przepasc, ktora prowadzi do wielu nieporozumien, ktore ujawnily sie rowniez tu na forum. Mahajana i Theravada na przyklad zupelnie inaczej ujmuja problem swiadomosci, poznania, jezyka itp.
Po trzecie widoczne jest podobienstwo wielu doktryn Polnocnego Buddyzmu do metafizyki greckiej. Pustka rozumiana jako "przestrzen w ktorej potencjalnie moze sie cos wydarzyc" i cala ta poetyka "Pustki i Formy" mnie bardzo przypomina "Materie i Forme" Arystotelesa.
Z kolei gloszona przez Karma Kagyu doktryna zbawienia, ktora traktuje wszystkie istosy jako oswiecone, ale nie wiedzace tego ze sa oswiecone, a samo oswiecenie jak "przypominianie" lub "okrycie" wlasnej natury Buddy to brzmi jak 100% Platon.
Wiem ze sa to tylko spekulacje jednak ja stawiam na teze ze mysl grecka wplynela, a co najmiej zainspirowala filozfowo buddyjskich.
Byc moze wplyw ten byl byl jeszcze wiekszy i dotyczyl calego Buddyzmu. Grecy byli obecnie w panstwie Asioki i to wlasnie oni byli glownymi apolegetami Buddyzmu. Byc moze wysoko rozwiniete i uporzadkowana forma Kanonu Palijskiego, ktora spelnia wymogi logiki Arysteotelesa (filozofia Palijska ejst sytemem zamknietym, wychodzacym z kilku indukcyjnych aksjomatowi, poslugujacym sie mysleniem dedukcyjnym i podkreslajacym weryfikacje emipiryczna) powstala pod wplywem grekow. Byc moze Hindusi wynalezli metode introspektywnej medytacji, ale to Grcy nadali jej filozoficzna oprawe albo co bardziej prawdopodobne zainspirowali Hindusow do stworzenia wlsanego systemu podobnego do greckiego w swej przejzystosci i jasnosci.
Ale sa tez poszlaki przeciwko tym przypuszczeniom. Logika Kanonu Palijskiego z cala pewnoscia nie jest logika grecka, jest bardziej skomplikowana od arystotelesowskiej. Tak samo ejst z systemem dwoch prawd Mahajany.
-
- użytkownik zbanowany
- Posty: 1169
- Rejestracja: ndz lip 09, 2006 15:26
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: #
Re: [Buddyzm vs Filozofia Zachodu]
Cześć miglance, pozwoliłem sobie na danie linka do Twojej tutaj wypowiedzi :arrow: http://forum.racjonalista.pl/forum.php/s,73882#w79428 no i tak poinformować tutaj na tym wątku chcę, bo i tematyka jego zbieżna jest dosyć z tą tutejszego. Mam nadzieję, że moderacja nie ma mi tego linka za złe
- chrystian
- Posty: 320
- Rejestracja: ndz cze 18, 2006 00:34
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Ścieżka Sutry Serca
- Lokalizacja: Kraków
Re: [Buddyzm vs Filozofia Zachodu]
ośmielę się wtrącić w powyższą dyskusję, która tyczy się tematu początkowego "buddyzmu i filozofii zachodu".
przede wszystkim warto zwrócić uwagę na samo słowo "filozofia", które oprócz klasycznej(umiłowanie madrości) posiada także pitagorejsą wykładnię - a ta wyraża się jako "teorejn"(oglądanie z dystansu, przypatrywanie się -co mógłbym poddać analogii wobec kontempacji)
zatem jawi się pytanie:czy buddyzm jest filozoficzną religią? jeśli tak to pomiędzy filozofią zachodu a buddyzmem jest niewielka różnica(choć istotna). posunę się w stwierdzeniu, że nie ma filozofii zachodu i buddyzmu - lecz istnieją różne jej(filozofii) manifestacje i przejawy.zarówno awers jak i rewers ma odmienną "wartość"(przekaz) to mimo wszystko są częścią tej samej monety...monety ludzkiej myśli.
dla przykładu pewna myśl:
"Wszystko, co się wyraża przecząco przez słowa takie, jak nicość lub pustka, jest nie tyle myślą, ile uczuciem, albo, ściślej mówiąc, uczuciowym zabarwieniem myśli. (...) umysł, któryby był tylko umysłem, któryby nie miał żalu ani pragnienia, któryby dostosowywał własny ruch swego przedmiotu, nie pomyślałby nawet braku lub pustki"
Henri Bergson "Ewolucja twórcza"
przede wszystkim warto zwrócić uwagę na samo słowo "filozofia", które oprócz klasycznej(umiłowanie madrości) posiada także pitagorejsą wykładnię - a ta wyraża się jako "teorejn"(oglądanie z dystansu, przypatrywanie się -co mógłbym poddać analogii wobec kontempacji)
zatem jawi się pytanie:czy buddyzm jest filozoficzną religią? jeśli tak to pomiędzy filozofią zachodu a buddyzmem jest niewielka różnica(choć istotna). posunę się w stwierdzeniu, że nie ma filozofii zachodu i buddyzmu - lecz istnieją różne jej(filozofii) manifestacje i przejawy.zarówno awers jak i rewers ma odmienną "wartość"(przekaz) to mimo wszystko są częścią tej samej monety...monety ludzkiej myśli.
dla przykładu pewna myśl:
"Wszystko, co się wyraża przecząco przez słowa takie, jak nicość lub pustka, jest nie tyle myślą, ile uczuciem, albo, ściślej mówiąc, uczuciowym zabarwieniem myśli. (...) umysł, któryby był tylko umysłem, któryby nie miał żalu ani pragnienia, któryby dostosowywał własny ruch swego przedmiotu, nie pomyślałby nawet braku lub pustki"
Henri Bergson "Ewolucja twórcza"
- Amicus
- ex Moderator
- Posty: 197
- Rejestracja: śr mar 01, 2006 11:53
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: none
- Lokalizacja: Kraków
Re: [Buddyzm vs Filozofia Zachodu]
Witajcie. Szukajac w sieci czegos ciekawego na temat tzw. "mistyki filozoficznej" natknalem sie na tekst Arkadiusza Sokola pt.: "System filozoficznej mistyki Karla Alberta", w ktorym omawia niektore spostrzezenia K. Alberta zawarte w ksiazce "Wprowadzenie do filozoficznej mistyki". Tekst zaciekawil mnie miedzy inymi dlatego, ze pewne poruszone w nim sprawy bardzo mocno kojarza mi sie niektorymi naukami mahajanistycznymi. Moze kogos to zainteresuje. Inspirujacej lektury zycze.
Co sie zas tyczy samej ksiazki (informacje zaczerpnalem ze strony ksiegarni internetowej):
Opis
Przez "filozoficzną mistykę" rozumiemy na razie w ogólności taki kierunek myślowy, który wykraczając poza racjonalne oraz dialektyczne myślenie lub raczej cofając się za nie, powołuje się na doświadczenie jedności "ja" i zasady świata, tkwiące u podstaw wszystkich innych poszczególnych doświadczeń. Myślenie to obecne jest we wszystkich fazach Zachodniej filozofii, jak również w filozoficznych systemach Indii i Chin. (...)
Co sie zas tyczy samej ksiazki (informacje zaczerpnalem ze strony ksiegarni internetowej):
Opis
Przez "filozoficzną mistykę" rozumiemy na razie w ogólności taki kierunek myślowy, który wykraczając poza racjonalne oraz dialektyczne myślenie lub raczej cofając się za nie, powołuje się na doświadczenie jedności "ja" i zasady świata, tkwiące u podstaw wszystkich innych poszczególnych doświadczeń. Myślenie to obecne jest we wszystkich fazach Zachodniej filozofii, jak również w filozoficznych systemach Indii i Chin. (...)