Wikipedia: Buddyzm

filozofia, psychologia i nauka w kontekście buddyzmu
Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

Użytkownik booker jest proszony o pójscie i napicie się herbaty oraz wysławianie się w sposób zrozumiały - iwanxxx
Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

Po prostu się z nim zgadzam.
Żebyś mógł się "tak po prostu zgodzić", to byś musiał być ciałem przekształcenia jakiegoś innego buddy. Inaczej po prostu wierzysz Siakjamuniego.

Pzdr
Piotr
Awatar użytkownika
siristru
ex Moderator
Posty: 1121
Rejestracja: wt lut 14, 2006 23:10
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: siristru »

piotr pisze:co do artykułu o kammie, to myślę, że warto by było zwrócić uwagę w haśle na to że skutek czynu nie jest ustalony z góry. Innymi słowy dany czyn nie ma konkretnego skutku, który musi powstać. Jest to istotny punkt który odróżniał nauczanie Błogosławionego od innych nauk udzielanych w tym czasie, oraz obala mity na temat fatalizmu, który zarzuca się często nauce buddyjskiej.
Masz rację - słuszna uwaga.
piotr pisze:W artykule o bodhi niejasnym jest dla mnie zdanie: kiedy Cztery Szlachetne Prawdy zostały w pełni pojęte i kiedy wszelkie "owoce" karmy zostają unicestwione. Mógłbyś mi je wyjaśnić Siristru?
Hmmm, fakt, brzmi niejasno. Może tak: kiedy Cztery Szlachetne Prawdy zostaną w pełni pojęte i zrealizowane - po prostu. Wszak wynikiem bodhi jest "zdmuchnięcie" (nibbana) i tym samym ustanie powstawania trzeciego owocu kammy...

Może zastąpić to wyjaśnieniem bodhi-pakkhiya-dhammaa [sanskr. bodhi-pakṣa-dharma] (Skrzydła do Przebudzenia)... czyli rzeczy jakie prowadzą do Przebudzenia... akceptują ja wszystkie szkoły: http://en.wikipedia.org/wiki/Basic_Poin ... e_Mahayana

Czy masz inne propozycje?
братство и јединство!
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: booker »

Cześć Piotrek
piotr pisze:zupełnie nie rozumiem o czym piszesz. Jakbyś mógł wyjaśnić jakie są główne punkty Twojego stanowiska, to byłbym wdzięczny.
Zostawmy to - przepraszam za zamieszanie :oops:

Cześc Iwan
iwanxxx pisze:Żebyś mógł się "tak po prostu zgodzić", to byś musiał być ciałem przekształcenia jakiegoś innego buddy. Inaczej po prostu wierzysz Siakjamuniego.
Trochę to dziwne co mówisz - ale, skoro tak mówisz.
Nic mi nie wiadomo jednak abym był przekształceniem jakiegoś innego Buddy,
Odnosiłem się tutaj (co do zgadzania się z Śakjamunim) do Tittha Sutta Ud.6.4 i Ud.6.6

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
siristru
ex Moderator
Posty: 1121
Rejestracja: wt lut 14, 2006 23:10
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: siristru »

===Karma===

{{main|Karma}}

Karma (pāli. kamma) to dosłownie "działanie" lub "akcja". Często utożsamiane jest z tzw. "prawem karmy" czyli "prawem przyczyny i skutku" (pāli. kamma-vipāka). Karma oznacza działanie wynikające z umyślnego celu lub woli oraz jego skutek (pāli. vipāka), który jest następnie doświadczany przez akcję podejmującego oraz innych. To co odróżnia buddyjskie pojmowanie karmy od innych współczesnych buddyzmowi to, iż skutek czynu nie jest ustalony z góry. Określony czyn nie ma konkretnego skutku, który musi zaistnieć. Takie pojmowanie karmy obala mit fatalizmu o jaki jest bardzo często posądzany buddyzm.

“Powiadam wam, o mnisi, zamierzone [działanie] jest is karmą. Zgodnie z wolą istoty podejmują działanie ciałem, mową i myślą”.

(AN.VI.63 Nibbedhika Sutta)
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... .than.html

Moralna odpowiedzialność za podjęte czyny leży w ich inicjatorach:

"Jestem właścicielem mych działań, spadkobiercą mych działań, narodzony z mych działań, powiązany z mymi działaniami, me działania są mym sędzią. Cokolwiek uczynię, prawość lub nieprawość, stanę się tego spadkobiercą"

(AN.V.57 Abhinhapaccavekkhitabbathana Sutta)
http://theravada.int.pl/projektdhamma/kamma.htm

Buddyści wierzą, że efekt ich działań będzie miał wpływ nie tylko na ich obecne życie ale także na ich przyszłość i przyszłe narodziny.


===Bodhi===

{{main|Bodhi}}

Bodhi (pāli. i sanskr. dosłownie "przebudzenie") jest określeniem nadanym specyficznemu "przebudzeniu" doświadczonego przez buddę. Słowo bodhi najczęściej jest tłumaczone jako "oświecenie", jednak ściślejszymi bedą "zrozumienie" lub "przebudzenie" - przebudzenie ze snu ignorancji (pāli. avijjā; sanskr. avidyā). Buddyści wieżą, że po osiągnięciu bodhi istota uwalnia się z samsary, narodzin, cierpienia, śmierci i ponownych narodzin.

Do osiągnięcia bodhi prowadzi spełnieniu doskonałości (pāli. i sanskr. pāramitā) oraz trzydzieści siedem czynników (pāli. bodhi-pakkhiya-dhammā; sanskr. bodhi-pakṣa-dharma), zwane "Skrzydłami ku Oświeceniu". Zawiera ona:

*[[Cztery podstawy świadomości]] (pāli. satipaṭṭthāna)
*[[Cztery rodzaje prawego wysiłku]] (pāli. sammappadhāna)
*[[Cztery podstawy sukcesu]] (pāli. iddhipāda)
*[[Pięć czynników zwierzchnich]] (pāli. indriya)
*[[Pięć sił]] (pāli. bala)
*[[Siedem czynników Przebudzenia]] (pāli. bojjhaṇga)
*Ośmiostopniowa Szlachetna Ścieżka (pāli. ariya magga)

W momencie Przebudzenia wszelka żądza (pāli. lobha), gniew (pāli. dosa; sanskr. doṣa), ułuda (pāli. moha, sanskr. maya), ignorancja, pragnienie (pāli. taṇhā; sanskr. tṛṣṇā) i fałszywa wiara w "ja" (pāli attā; sanskr. ātman) znikają.

Wszystkie tradycje buddyjskie uznają istnienie trzech rodzajów "przebudzenia": Samo w Pełni Przebudzenie (pāli. sammāsambodhi; sanskr. samyaksambodhi), Przebudzenie Ucznia (dosł. "przebudzenie przez słuchanie"; pāli. sāvakabodhi; sanskr. śrāvakabodhi) i Milczace Przebudzenie (pāli. paccekabodhi; sanskr. pratyekabodhi). Te rodzaje "przebudzenia" różnią się od siebie jedynie możliwością tworzenia przekazu (pāli. sāsana) i tym samym formulowanie Nauki (pāli. dhamma; sanskr. dharma).

Źródła:
http://www.accesstoinsight.org/glossary ... iya-dhamma
http://www.accesstoinsight.org/lib/auth ... index.html
Buddha Dharma Education Association Inc. - "A Pāli Word A Day - str.9


Oto rozwinięcie proponowanych brzmień haseł. czekam na Wasze zdanie i poprawki styistyczne :)
братство и јединство!
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj,

w terminologii zmieniłbym Cztery podstawy świadomości (satipa.t.thaana) na Cztery odniesienia uważności, względnie jak to zazwyczaj się tłumaczy Cztery podstawy uważności.

Dodatkowo jeśli wcześniej tłumaczyłeś sammaa jako właściwy to nie widzę powodu, żeby dodatkowo mieszać terminologią i stosować tu tłumaczenie prawy.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
siristru
ex Moderator
Posty: 1121
Rejestracja: wt lut 14, 2006 23:10
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: siristru »

piotr pisze:tłumaczy Cztery podstawy uważności.
Słuszna uwaga - ten fragment to moje najstrsze tłumaczenie... "uważnosć" - tak :)

piotr pisze:Dodatkowo jeśli wcześniej tłumaczyłeś sammaa jako właściwy to nie widzę powodu, żeby dodatkowo mieszać terminologią i stosować tu tłumaczenie prawy.
Tłumaczyłem to tak:
Wikipedia pisze:Sanskryckie samyak i pālijskie samma znaczą tyle, co "zwrócenie się ku jednemu", "odwrócnie się od reszty", "cały", "wszystki", "prawy", "właściwy", "prawdziwy."
;)
братство и јединство!
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj,
PTS Dictionary pisze:Sammaa2 (indecl.) [Vedic samyac (=samyak) & samiiś "connected, in one"; see under sa.m] thoroughly, properly, rightly; in the right way, as it ought to be, best, perfectly (opp. micchaa)
prawy to righteous albo rightful, co w paa.li było by bardziej jak dhammika, a nie sammaa.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: booker »

A moze by tak mniej suttowo a bardziej ludzko ? :oops:

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
moi
Posty: 4728
Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
Płeć: kobieta
Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
Lokalizacja: Dolny Ślask

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: moi »

booker pisze:A moze by tak mniej suttowo a bardziej ludzko ? Embarassed

(hehe :wink:)

Jednakowoż przyłączam się do argumentacji kolegi Bookera :wink:

Pozdrawiam.m.
Awatar użytkownika
siristru
ex Moderator
Posty: 1121
Rejestracja: wt lut 14, 2006 23:10
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: siristru »

piotr pisze:prawy to righteous albo rightful, co w paa.li było by bardziej jak dhammika, a nie sammaa.
Nie sądzisz iż to puryzm już? Tłumaczenie słowa "rightly" (English Translator Dict. 3):

- słusznie
- właściwie
- sprawiedliwie
- należycie
- poprawnie
- prawidłowo
- dobrze

Czy ze słowem "prawy" i "prawość" nie będą to wyrazy blisko znaczne? Moi?

Jednak nie ma sensu sie spierać bo "właściwy" też brzmi dobrze :)

3czwarte sugeruje aby rozjaśnić różnice w rodzajach Przebudzenia... i by dodać w czym sie nie różnią:

Błogoslawiony pod drzewem Bodhi osiagnał trzy rodzaje wiedzy [kolejno]:
[a] wiedza dotyczaca swoich poprzednich zywotow
wiedza dotyczaca prawa kammy
[c] wiedza dotyczaca 4 szlachetnych prawd [to dukkha, to przyczyna dukkhi, to koniec dukkha, to droga do konca dukkhi]

Te same rodzaje wiedzy osiagają paccekabuddha i savakabuddha, dlatego ich przebudzenie nie jest inne od przebudzenia Błogosławionego.

Do paccekabuddha bym dodał: wierzy się iż powstają w czasach kiedy nie ma Buddy Powszechnego, może powstawać ich wielu w jednym czasie.
http://theravada.int.pl/projekttipitaka ... isutta.htm

Do savakabuddha: uzyskuje Przebudzenie dzięki przewodnictwu BUddy Powszechnego, słuchając Jego nauk i praktykując je, może istniec wielu w jednym czasie.

Do sammsambuddha: może istnieć tylko jeden w jednym czasie, formułuje naukę - przekaz...

Jakieś pomysły?
братство и јединство!
Awatar użytkownika
moi
Posty: 4728
Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
Płeć: kobieta
Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
Lokalizacja: Dolny Ślask

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: moi »

Kilka propozycji stylistycznych:

Karma

Karma (pāli. kamma) oznacza dosłownie "działanie" lub "akcja". Często termin ten jest utożsamiany z tzw. "prawem karmy" czyli "prawem przyczyny i skutku" (pāli. kamma-vipāka). Karma oznacza działanie wynikające z realizacji określonego celu lub woli jego osiągnięcia oraz skutek tego działania (pāli. vipāka), który jest następnie doświadczany przez podejmującego akcję oraz innych.

Buddyjskie pojmowanie karmy różni od innych religii to, że skutek czynu nie jest tu z góry ustalony (tak jak to się ma np. w protestantyzmie i naukach o predestynacji). Określony czyn nie ma konkretnego skutku, który musi zaistnieć. Takie pojmowanie karmy obala mit fatalizmu, o jaki jest bardzo często posądzany buddyzm. [tu bym napisała parę słów wyjaśnienia, które laikowi byłyby bardzo pomocne, albo linki do terminów, które wytłumaczyłyby, dlaczego dążenie do "przebudzenia" nie polega na niepodejmowaniu żadnych działań, czy też unikaniu ich, tak jak się to potocznie często interpretuje]

“Powiadam wam, o mnisi, zamierzone [działanie] jest karmą. Zgodnie z wolą istoty podejmują działanie ciałem, mową i myślą”.

(AN.VI.63 Nibbedhika Sutta)
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... .than.html

Moralna odpowiedzialność za podjęte czyny leży w ich inicjatorach:

"Jestem właścicielem mych działań, spadkobiercą mych działań, narodzony z mych działań, powiązany z mymi działaniami, me działania są mym sędzią. Cokolwiek uczynię, prawość lub nieprawość, stanę się tego spadkobiercą"

(AN.V.57 Abhinhapaccavekkhitabbathana Sutta)
http://theravada.int.pl/projektdhamma/kamma.htm

Buddyści wierzą, że efekt podejmowanych przez nich działań, będzie miał wpływ nie tylko na ich obecne życie, ale także na ich przyszłość i przyszłe narodziny.

Bodhi

Bodhi (pāli. i sanskr. dosłownie "przebudzenie") - jest określeniem użytym przez Buddę w celu nazwania swojego własnego wewnętrznego doświadczenia. Słowo bodhi najczęściej jest tłumaczone jako "oświecenie", jednak bardziej precyzyjnymi określeniami będą tu: "zrozumienie" lub "przebudzenie", czyli przebudzenie ze snu (wcześniejszej) ignorancji (pāli. avijjā; sanskr. avidyā). Buddyści wierzą, że po osiągnięciu stanu bodhi, istota uwalnia się z samsary, czyli nieustannego cyklu narodzin i śmierci; tym samym - Przebudzenie oznaczałoby tu uwolnienie się od cierpienia.

Do osiągnięcia bodhi prowadzi rozwinięcie pełnej doskonałości (pāli. i sanskr. pāramitā) oraz realizacja (poznanie, zrozumienie i umiejętne stosowanie) trzydziestu siedmiu czynników (pāli. bodhi-pakkhiya-dhammā; sanskr. bodhi-pakṣa-dharma), zwanych "Skrzydłami ku Oświeceniu". Zawiera ona:

*[[Cztery podstawy uważności]] (pāli. satipaṭṭthāna)
*[[Cztery rodzaje prawego wysiłku]] (pāli. sammappadhāna)
*[[Cztery podstawy sukcesu]] (pāli. iddhipāda)
*[[Pięć czynników zwierzchnich]] (pāli. indriya)
*[[Pięć sił]] (pāli. bala)
*[[Siedem czynników Przebudzenia]] (pāli. bojjhaṇga)
*Ośmiostopniowa Szlachetna Ścieżka (pāli. ariya magga)

W momencie Przebudzenia wszelka żądza (pāli. lobha), gniew (pāli. dosa; sanskr. doṣa), ułuda (pāli. moha, sanskr. maya), ignorancja, pragnienie (pāli. taṇhā; sanskr. tṛṣṇā) i fałszywa wiara w "ja" (pāli attā; sanskr. ātman) znikają.

Wszystkie tradycje buddyjskie uznają istnienie trzech rodzajów "przebudzenia": Samo w Pełni Przebudzenie [? - a czy istnieją inne terminy na określenie tego stanu] (pāli. sammāsambodhi; sanskr. samyaksambodhi), Przebudzenie Ucznia (dosł. "przebudzenie przez słuchanie"; pāli. sāvakabodhi; sanskr. śrāvakabodhi) i Milczące Przebudzenie (pāli. paccekabodhi; sanskr. pratyekabodhi). Te trzy rodzaje "przebudzenia" dotyczą tego samego doświadczenia wewnętrznego i różnią się od siebie jedynie możliwością tworzenia przekazu (pāli. sāsana) i -tym samym- formułowania Nauki [prawdę mówiąc jest to dla mnie mało czytelne, tzn. określenie "formułowanie Nauki", czy można to opisać jakoś precyzyjniej, albo innymi słowami?](pāli. dhamma; sanskr. dharma).

Źródła:
http://www.accesstoinsight.org/glossary ... iya-dhamma
http://www.accesstoinsight.org/lib/auth ... index.html
Buddha Dharma Education Association Inc. - "A Pāli Word A Day - str.9

Pozdrawiam.m
Awatar użytkownika
siristru
ex Moderator
Posty: 1121
Rejestracja: wt lut 14, 2006 23:10
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: siristru »

Hvala Moi - na Ciebie zawsze można liczyć :*
братство и јединство!
Awatar użytkownika
moi
Posty: 4728
Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
Płeć: kobieta
Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
Lokalizacja: Dolny Ślask

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: moi »

Nie, to ja dziękuję - zupełnie inaczej się czyta takie teksty, kiedy czyta się je "p-o-w-o-l-u-t-k-u". Właściwie, to dobra szkoła czytania tekstów o buddyzmie dla mnie. Czytania, dodajmy, ze zrozumieniem ;) :D No i te erudycyjne komentarze :) Gdzie indziej bym to znalazła?
Tak że - wiele pożytku z tego do mnie również płynie :)
Oby wszystkim :)

Pozdrawiam.m.
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj,
siristru pisze:3czwarte sugeruje aby rozjaśnić różnice w rodzajach Przebudzenia... i by dodać w czym sie nie różnią
fajnie, że 3czwarte cytuje mój mail do niego, ale nie sądzę, żeby to było wspólne stanowisko wszystkich szkół buddyjskich, więc chyba nie ma sensu o tym wspominać. :)
booker pisze:A moze by tak mniej suttowo a bardziej ludzko ?
Zaproponuj!

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
siristru
ex Moderator
Posty: 1121
Rejestracja: wt lut 14, 2006 23:10
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: siristru »

fajnie, że 3czwarte cytuje mój mail do niego, ale nie sądzę, żeby to było wspólne stanowisko wszystkich szkół buddyjskich, więc chyba nie ma sensu o tym wspominać.
W sumie racja... myslisz Piotzre,z e moze być tak jak teraz - po poprawkach stylistycznych Moi? Prosze zaproponuj odpowiednie brzmienie gdzie uważasz to za słuszne...

Zresztą havala i Tobie za wkład - grono redakcyjne zatem sie ustaliło :) : Moi, Piotr, Booker, Siristru... i Kunzang na doskoki ;)
братство и јединство!
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj Siristru,

zapomniałem :)
siristru pisze:Nie sądzisz iż to puryzm już? Tłumaczenie słowa "rightly" (English Translator Dict. 3)
nie, nie uważam tak. Righteous (prawy) ma tylko kontekst moralny. Right (właściwy) ma kontekst i moralny i doskonałości, czy poprawności.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: booker »

siristru pisze:grono redakcyjne zatem sie ustaliło Smile : Moi, Piotr, Booker, Siristru... i Kunzang na doskoki Wink
Zn ja powoli odpadam, ponieważ wchodzimy na tematy, o których się nie uczę i metody nauczania, których nie rozumiem.

Może inaczej - rzeczy te same, ale podane dla ludzi urodzonych na zachodzie w XX wieku.

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
siristru
ex Moderator
Posty: 1121
Rejestracja: wt lut 14, 2006 23:10
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: siristru »

piotr pisze:nie, nie uważam tak. Righteous (prawy) ma tylko kontekst moralny. Right (właściwy) ma kontekst i moralny i doskonałości, czy poprawności.
Przekonałeś mnie - tłumaczenie ostatecznie ustalone :)

Czy jeszcze jakowes zmieny czy juz można tekst wstawiać? Dodam na pewnoe słowa o rodzajch osiągnietej wiedzy i poprawię samma na "właściwy"... czy uzgodniona już wersja?
братство и јединство!
Awatar użytkownika
siristru
ex Moderator
Posty: 1121
Rejestracja: wt lut 14, 2006 23:10
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: siristru »

Karma

Karma (pāli. kamma) oznacza dosłownie "działanie" lub "akcja". Często termin ten jest utożsamiany z tzw. "prawem karmy" czyli "prawem przyczyny i skutku" (pāli. kamma-vipāka). Karma oznacza działanie wynikające z realizacji określonego celu lub woli jego osiągnięcia oraz skutek tego działania (pāli. vipāka), który jest następnie doświadczany przez podejmującego akcję oraz innych.

Buddyjskie pojmowanie karmy różni od innych religii to, że skutek czynu nie jest tu z góry ustalony (tak jak to się ma np. w protestantyzmie i naukach o predestynacji). Określony czyn nie ma konkretnego skutku, który musi zaistnieć. Takie pojmowanie karmy obala mit fatalizmu, o jaki jest bardzo często posądzany buddyzm. [http://www.accesstoinsight.org/lib/study/kamma.html]

“Powiadam wam, o mnisi, zamierzone [działanie] jest karmą. Zgodnie z wolą istoty podejmują działanie ciałem, mową i myślą”.

(AN.VI.63 Nibbedhika Sutta)
[http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... .than.html]

Moralna odpowiedzialność za podjęte czyny leży w ich inicjatorach:

"Jestem właścicielem mych działań, spadkobiercą mych działań, narodzony z mych działań, powiązany z mymi działaniami, me działania są mym sędzią. Cokolwiek uczynię, prawość lub nieprawość, stanę się tego spadkobiercą"

(AN.V.57 Abhinhapaccavekkhitabbathana Sutta)
[http://theravada.int.pl/projektdhamma/kamma.htm]

Buddyści wierzą, że efekt podejmowanych przez nich działań, będzie miał wpływ nie tylko na ich obecne życie, ale także na ich przyszłość i przyszłe narodziny.


Bodhi

Bodhi (pāli. i sanskr. dosłownie "przebudzenie") - jest określeniem użytym przez Buddę w celu nazwania swojego własnego wewnętrznego doświadczenia. Słowo bodhi najczęściej jest tłumaczone jako "oświecenie", jednak bardziej precyzyjnymi określeniami będą tu: "zrozumienie" lub "przebudzenie", czyli przebudzenie ze snu (wcześniejszej) ignorancji (pāli. avijjā; sanskr. avidyā). Buddyści wierzą, że po osiągnięciu stanu bodhi, istota uwalnia się z samsary, czyli nieustannego cyklu narodzin i śmierci; tym samym - Przebudzenie oznaczałoby tu uwolnienie się od cierpienia
[Buddha Dharma Education Association Inc. - "A Pāli Word A Day - str.9 ].

Do osiągnięcia bodhi prowadzi rozwinięcie pełnej doskonałości (pāli. i sanskr. pāramitā) oraz realizacja (poznanie, zrozumienie i umiejętne stosowanie) trzydziestu siedmiu czynników (pāli. bodhi-pakkhiya-dhammā; sanskr. bodhi-pakṣa-dharma), zwanych "Skrzydłami ku Oświeceniu"[http://www.accesstoinsight.org/glossary ... iya-dhamma]. Zawiera ona:

*[[Cztery podstawy uważności]] (pāli. satipaṭṭthāna)
*[[Cztery rodzaje właściwego wysiłku]] (pāli. sammappadhāna)
*[[Cztery podstawy sukcesu]] (pāli. iddhipāda)
*[[Pięć czynników zwierzchnich]] (pāli. indriya)
*[[Pięć sił]] (pāli. bala)
*[[Siedem czynników Przebudzenia]] (pāli. bojjhaṇga)
*Ośmiostopniowa Szlachetna Ścieżka (pāli. ariya magga)
[http://www.accesstoinsight.org/lib/auth ... index.html]

W momencie Przebudzenia wszelka żądza (pāli. lobha), gniew (pāli. dosa; sanskr. doṣa), ułuda (pāli. moha, sanskr. maya), ignorancja, pragnienie (pāli. taṇhā; sanskr. tṛṣṇā) i fałszywa wiara w "ja" (pāli attā; sanskr. ātman) znikają.

Wszystkie tradycje buddyjskie uznają istnienie trzech rodzajów "przebudzenia":

- Samo w Pełni Przebudzenie (pāli. sammāsambodhi; sanskr. samyaksambodhi) - inne nazwy to Budda Powszechny lub Doskonałe Samoprzebudzenie,

- Przebudzenie Ucznia (dosł. "przebudzenie przez słuchanie"; pāli. sāvakabodhi; sanskr. śrāvakabodhi)

- Milczące Przebudzenie (pāli. paccekabodhi; sanskr. pratyekabodhi) zwane tez Osobistym Oświeceniem.

Wraz z osiągnięciem bodhi, Budda osiągnął trzy rodzaje wiedzy:

- wiedza dotycząca swoich poprzednich żywotów
- wiedza dotycząca prawa karmy
- wiedza dotycząca Czterech szlachetnych Prawd

Te same rodzaje wiedzy osiagają paccekabuddha i savakabuddha, dlatego ich przebudzenie nie jest inne od przebudzenia Buddy Powszechnego.

Trzy rodzaje "przebudzenia" dotyczą tego samego doświadczenia wewnętrznego i różnią się od siebie jedynie możliwością tworzenia przekazu (pāli. sāsana) i - tym samym - formułowania Nauki (pāli. dhamma; sanskr. dharma), czyli sposobu w dzięki któremu istoty mogą same osiagnąć Przebudzenie [http://beyondthenet.net/buddha/qualities.html].


Dodałem linki zgodnie z sugestiami Moi, także poprawki po sugestiach Piotra. dodałem też linki do źródeł - jest zgoda na umieszczenie na Wiki?

Doszukałem sie również różnic międzu sammasambuddha, savaka i paccekabuddha - sześć rodzajów wiedzy : http://www.beyondthenet.net/buddha/sammasambuddha.html ale to juz raczej zostanie do artykułu o sammasambuddha...
братство и јединство!
Awatar użytkownika
siristru
ex Moderator
Posty: 1121
Rejestracja: wt lut 14, 2006 23:10
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: siristru »

Tak tylko odgrzewam temat - chciałbym wiedzieć czy w obecnej formie można artykuł już umieszczac w Wikipedii?

Moi? Piotr? Booker?
братство и јединство!
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: booker »

Wrzuć. Inaczej szkoda całej roboty.

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
moi
Posty: 4728
Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
Płeć: kobieta
Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
Lokalizacja: Dolny Ślask

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: moi »

Witam.
Może parę zmian stylistycznych (np.żeby się nie powtarzały przysłówki obok siebie, itd):

Karma

Karma (pāli. kamma) oznacza dosłownie "działanie" lub "akcja". Często termin ten jest utożsamiany z tzw. "prawem karmy" czyli "prawem przyczyny i skutku" (pāli. kamma-vipāka). Karma oznacza działanie wynikające z realizacji określonego celu lub woli jego osiągnięcia oraz skutek tego działania (pāli. vipāka), który jest następnie doświadczany przez podejmującego akcję i innych.

Buddyjskie pojmowanie karmy różni od innych religii to, że skutek czynu nie jest tu z góry ustalony (tak jak to się ma np. w protestantyzmie i naukach o predestynacji). Określony czyn nie ma konkretnego skutku, który musi zaistnieć. Takie pojmowanie karmy obala mit fatalizmu, który często niesłusznie przypisuje się buddyzmowi. [http://www.accesstoinsight.org/lib/study/kamma.html]

“Powiadam wam, o mnisi, zamierzone [działanie] jest karmą. Zgodnie z wolą istoty podejmują działanie ciałem, mową i myślą”.

(AN.VI.63 Nibbedhika Sutta)
[http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... .than.html]

Moralna odpowiedzialność za podjęte czyny leży w ich inicjatorach:

"Jestem właścicielem mych działań, spadkobiercą mych działań, narodzony z mych działań, powiązany z mymi działaniami, me działania są mym sędzią. Cokolwiek uczynię, prawość lub nieprawość, stanę się tego spadkobiercą"

(AN.V.57 Abhinhapaccavekkhitabbathana Sutta)
[http://theravada.int.pl/projektdhamma/kamma.htm]

Buddyści wierzą, że efekt podejmowanych przez nich działań, będzie miał wpływ nie tylko na ich obecne życie, ale także na ich przyszłość i przyszłe narodziny.

Bodhi

Bodhi (pāli. i sanskr. dosłownie "przebudzenie") - jest określeniem użytym przez Buddę w celu nazwania swojego własnego wewnętrznego doświadczenia. Słowo bodhi najczęściej jest tłumaczone jako "oświecenie", jednak bardziej precyzyjnymi określeniami będą tu: "zrozumienie" lub "przebudzenie", czyli przebudzenie ze snu (wcześniejszej) ignorancji (pāli. avijjā; sanskr. avidyā). Buddyści wierzą, że po osiągnięciu stanu bodhi, istota uwalnia się z samsary, czyli nieustannego cyklu narodzin i śmierci; tym samym - przebudzenie oznaczałoby tu uwolnienie się od cierpienia.
[Buddha Dharma Education Association Inc. - "A Pāli Word A Day - str.9 ].

Do osiągnięcia bodhi prowadzi rozwinięcie pełnej doskonałości (pāli. i sanskr. pāramitā) oraz realizacja (poznanie, zrozumienie i umiejętne stosowanie) trzydziestu siedmiu czynników (pāli. bodhi-pakkhiya-dhammā; sanskr. bodhi-pakṣa-dharma), zwanych "Skrzydłami ku Oświeceniu"[http://www.accesstoinsight.org/glossary ... iya-dhamma].
Składają się na nie:

*[[Cztery podstawy uważności]] (pāli. satipaṭṭthāna)
*[[Cztery rodzaje właściwego wysiłku]] (pāli. sammappadhāna)
*[[Cztery podstawy sukcesu]] (pāli. iddhipāda)
*[[Pięć czynników zwierzchnich]] (pāli. indriya)
*[[Pięć sił]] (pāli. bala)
*[[Siedem czynników Przebudzenia]] (pāli. bojjhaṇga)
*Ośmiostopniowa Szlachetna Ścieżka (pāli. ariya magga)
[http://www.accesstoinsight.org/lib/auth ... index.html]

W momencie przebudzenia wszelka żądza (pāli. lobha), gniew (pāli. dosa; sanskr. doṣa), ułuda (pāli. moha, sanskr. maya),ignorancja, pragnienie (pāli. taṇhā; sanskr. tṛṣṇā) i fałszywa wiara w "ja" (pāli attā; sanskr. ātman) - znikają.

Wszystkie tradycje buddyjskie uznają istnienie trzech rodzajów "przebudzenia":

- Samo W Pełni Przebudzenie (pāli. sammāsambodhi; sanskr. samyaksambodhi) - inne nazwy to "Budda Powszechny" lub "Doskonałe Samoprzebudzenie",

- Przebudzenie Ucznia (dosł. "Przebudzenie Przez Słuchanie"; pāli. sāvakabodhi; sanskr. śrāvakabodhi)

- Milczące Przebudzenie (pāli. paccekabodhi; sanskr. pratyekabodhi) zwane też "Osobistym Oświeceniem".

Wraz z osiągnięciem stanu bodhi, Budda osiągnął trzy rodzaje wiedzy:

- wiedzę dotyczącą swoich poprzednich żywotów
- wiedzę dotyczącą prawa karmy
- wiedzę dotyczącą Czterech Szlachetnych Prawd

Ta sama wiedza staje się dostępna również przez paccekabuddha i savakabuddha (czyli podczas pozostałych rodzajów przebudzenia), dlatego ich przebudzenie nie jest inne od przebudzenia Buddy Powszechnego.

Trzy rodzaje "przebudzenia" dotyczą tego samego doświadczenia wewnętrznego i różnią się od siebie jedynie możliwością tworzenia przekazu (pāli. sāsana) i - tym samym - formułowania nauki (pāli. dhamma; sanskr. dharma), czyli sposobu w dzięki któremu inne istoty mogą same osiągnąć przebudzenie [http://beyondthenet.net/buddha/qualities.html].

Zmieniłam zakres dużych i małych liter gł w słowie "przebudzenie", bo skoro tekst ma być "świecki" to tak też należy traktować pewne terminy. Natomiast duża litera pozostaje w nazwach własnych ( Samo W Pełni Przebudzenie, Przebudzenie Doskonałe) , więc chyba wszystko jest ok.

Mam też pewne wątpliwości co do sensów zawartych w ostatnim zdaniu - dodałam tam słowo "inne",bo tak to rozumiem(tzn. że przez możliwość formułowania nauki przez istoty oświecone, inne istoty też mają możliwość osiągnąć oświecenie)... ale czy o to na pewno chodziło?

Pozdrawiam.m.
Awatar użytkownika
nayael
Posty: 479
Rejestracja: pn paź 30, 2006 19:33
Tradycja: Seon (Szkoła Zen Kwan Um)
Kontakt:

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: nayael »

to może jeszcze ja - dosłownie kosmetyka:

----

Karma

Karma (pāli. kamma) oznacza dosłownie "działanie" lub "akcja". Często termin ten jest utożsamiany z tzw. "prawem karmy" czyli "prawem przyczyny i skutku" (pāli. kamma-vipāka). Karma oznacza działanie wynikające z realizacji określonego celu lub woli jego osiągnięcia oraz skutek tego działania (pāli. vipāka), który jest następnie doświadczany przez podejmującego akcję i innych.

Buddyjskie pojmowanie karmy różni od innych religii to, że skutek czynu nie jest tu z góry ustalony (tak jak to się ma np. w protestantyzmie i naukach o predestynacji). Określony czyn nie ma konkretnego skutku, który musi zaistnieć. Takie pojmowanie karmy obala mit fatalizmu, który często niesłusznie przypisuje się buddyzmowi. [http://www.accesstoinsight.org/lib/study/kamma.html]

“Powiadam wam, o mnisi, zamierzone [działanie] jest karmą. Zgodnie z wolą istoty podejmują działanie ciałem, mową i myślą”.

(AN.VI.63 Nibbedhika Sutta)
[http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... .than.html]

Moralna odpowiedzialność za podjęte czyny leży w ich inicjatorach:

"Jestem właścicielem mych działań, spadkobiercą mych działań, narodzony z mych działań, powiązany z mymi działaniami, me działania są mym sędzią. Cokolwiek uczynię, prawość lub nieprawość, stanę się tego spadkobiercą"

(AN.V.57 Abhinhapaccavekkhitabbathana Sutta)
[http://theravada.int.pl/projektdhamma/kamma.htm]

Buddyści wierzą, że efekt podejmowanych przez nich działań,[1] będzie miał wpływ nie tylko na ich obecne życie, ale także na ich przyszłość i przyszłe narodziny.

Bodhi

Bodhi (pāli. i sanskr. dosłownie "przebudzenie") - jest określeniem użytym przez Buddę w celu nazwania swojego własnego wewnętrznego doświadczenia. Słowo bodhi najczęściej jest tłumaczone jako "oświecenie", jednak bardziej precyzyjnymi określeniami będą tu: "zrozumienie" lub "przebudzenie", czyli przebudzenie ze snu (wcześniejszej) ignorancji (pāli. avijjā; sanskr. avidyā). Buddyści wierzą, że po osiągnięciu stanu bodhi,[2] istota uwalnia się z samsary[3], czyli nieustannego cyklu narodzin i śmierci; tym samym - przebudzenie oznaczałoby tu uwolnienie się od cierpienia.
[Buddha Dharma Education Association Inc. - "A Pāli Word A Day - str.9 ].

Do osiągnięcia bodhi prowadzi rozwinięcie pełnej doskonałości (pāli. i sanskr. pāramitā) oraz realizacja (poznanie, zrozumienie i umiejętne stosowanie) trzydziestu siedmiu czynników (pāli. bodhi-pakkhiya-dhammā; sanskr. bodhi-pakṣa-dharma), zwanych "Skrzydłami ku Oświeceniu"[http://www.accesstoinsight.org/glossary ... iya-dhamma].
Składają się na nie:

*[[Cztery podstawy uważności]] (pāli. satipaṭṭthāna)
*[[Cztery rodzaje właściwego wysiłku]] (pāli. sammappadhāna)
*[[Cztery podstawy sukcesu]] (pāli. iddhipāda)
*[[Pięć czynników zwierzchnich]] (pāli. indriya)
*[[Pięć sił]] (pāli. bala)
*[[Siedem czynników Przebudzenia]] (pāli. bojjhaṇga)
*Ośmiostopniowa Szlachetna Ścieżka (pāli. ariya magga)
[http://www.accesstoinsight.org/lib/auth ... index.html]

W momencie przebudzenia wszelka żądza (pāli. lobha), gniew (pāli. dosa; sanskr. doṣa), ułuda (pāli. moha, sanskr. maya),[4]ignorancja, pragnienie (pāli. taṇhā; sanskr. tṛṣṇā) i fałszywa wiara w "ja" (pāli attā; sanskr. ātman) - znikają.

Wszystkie tradycje buddyjskie uznają istnienie trzech rodzajów "przebudzenia":

- Samo W Pełni Przebudzenie (pāli. sammāsambodhi; sanskr. samyaksambodhi) - inne nazwy to "Budda Powszechny" lub "Doskonałe Samoprzebudzenie",

- Przebudzenie Ucznia (dosł. "Przebudzenie Przez Słuchanie"; pāli. sāvakabodhi; sanskr. śrāvakabodhi)

- Milczące Przebudzenie (pāli. paccekabodhi; sanskr. pratyekabodhi) zwane też "Osobistym Oświeceniem".

Wraz z osiągnięciem stanu bodhi, Budda osiągnął trzy rodzaje wiedzy:

- wiedzę dotyczącą swoich poprzednich żywotów
- wiedzę dotyczącą prawa karmy
- wiedzę dotyczącą Czterech Szlachetnych Prawd

Ta sama wiedza staje się dostępna również przez[5] paccekabuddha i savakabuddha (czyli podczas pozostałych rodzajów przebudzenia), dlatego ich przebudzenie nie jest inne od przebudzenia Buddy Powszechnego.

Trzy rodzaje "przebudzenia"[6] dotyczą tego samego doświadczenia wewnętrznego i różnią się od siebie jedynie możliwością tworzenia przekazu (pāli. sāsana) i - tym samym - formułowania nauki (pāli. dhamma; sanskr. dharma), czyli sposobu w[7] dzięki któremu inne istoty mogą same osiągnąć przebudzenie [http://beyondthenet.net/buddha/qualities.html].

----

1 - przecinek chyba zbędny
2 - takoż
3 - może link do hasła?
4 - spacja :)
5 - może naturalniejsze byłoby "dla", ale wtedy musiałby się zmienić przypadek z mianownika: (...dla paccekabuddhy...), co może brzmi dzwinie... Aha - i zdanie w nawiasie chyba sugeruje, że «pacceka-» i «savakabuddha» to "rodzaje oświecenia", a chodzi chyba bardziej o "rodzaje buddów"? (wnioskuję z opozycji bodhi: przebudzenie - buddha: przebudzony, bo o paali nie mam pojęcia)
6 - skoro to już dobrze zdefiniowany, precyzyjny termin, to może bez udzysłowów?
7 - przecinek i bez "w" :D
Awatar użytkownika
moi
Posty: 4728
Rejestracja: śr sie 09, 2006 17:01
Płeć: kobieta
Tradycja: Zen Soto (sangha Kanzeon)
Lokalizacja: Dolny Ślask

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: moi »

Witam.
Ad.1. Tak
Ad.2. Niezupełnie (tu jest zdanie wtrącone, ale przecinek źle ,faktycznie, postawiony, powinno być):Buddyści wierzą, że -po osiągnięciu stanu bodhi- istota uwalnia się z samsary[3], czyli nieustannego cyklu narodzin i śmierci; tym samym - przebudzenie oznaczałoby tu uwolnienie się od cierpienia.
Ad.3. To leży w gestii Siristru, ja się poczuwam za przecinki, itp :)
Ad.4.Fakt - spacja :)
Ad.5.Może tak: Ta sama wiedza staje się dostępna również w pozostałych "rodzajach" przebudzenia, dlatego są one tym samym przebudzeniem, co przebudzenie Buddy Powszechnego.
Ad.6.Obstawałabym przy pozostawieniu cudzysłowiu przy słowie "rodzaje" ,jako że posługujemy się tu pewnego rodzaju metaforą :).Wtedy szło by to tak:Te trzy "rodzaje" przebudzenia dotyczą tego samego doświadczenia wewnętrznego i różnią się od siebie jedynie możliwością tworzenia przekazu...etc.
Ad.7.Te trzy "rodzaje" przebudzenia dotyczą tego samego doświadczenia wewnętrznego i różnią się od siebie jedynie możliwością tworzenia przekazu (pāli. sāsana) i - tym samym - formułowania nauki (pāli. dhamma; sanskr. dharma), czyli sposobu, dzięki któremu inne istoty mogą same osiągnąć przebudzenie [http://beyondthenet.net/buddha/qualities.html].

Dziękuję :)

Pozdrawiam.m.
Awatar użytkownika
siristru
ex Moderator
Posty: 1121
Rejestracja: wt lut 14, 2006 23:10
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: siristru »

Karma

Karma (pāli. kamma) oznacza dosłownie "działanie" lub "akcja". Często termin ten jest utożsamiany z tzw. "prawem karmy" czyli "prawem przyczyny i skutku" (pāli. kamma-vipāka). Karma oznacza działanie wynikające z realizacji określonego celu lub woli jego osiągnięcia oraz skutek tego działania (pāli. vipāka), który jest następnie doświadczany przez podejmującego akcję i innych.

Buddyjskie pojmowanie karmy różni od innych religii to, że skutek czynu nie jest tu z góry ustalony (tak jak to się ma np. w protestantyzmie i naukach o predestynacji). Określony czyn nie ma konkretnego skutku, który musi zaistnieć. Takie pojmowanie karmy obala mit fatalizmu, który często niesłusznie przypisuje się buddyzmowi. [http://www.accesstoinsight.org/lib/study/kamma.html]

“Powiadam wam, o mnisi, zamierzone [działanie] jest karmą. Zgodnie z wolą istoty podejmują działanie ciałem, mową i myślą”.

(AN.VI.63 Nibbedhika Sutta)
[http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... .than.html]

Moralna odpowiedzialność za podjęte czyny leży w ich inicjatorach:

"Jestem właścicielem mych działań, spadkobiercą mych działań, narodzony z mych działań, powiązany z mymi działaniami, me działania są mym sędzią. Cokolwiek uczynię, prawość lub nieprawość, stanę się tego spadkobiercą"

(AN.V.57 Abhinhapaccavekkhitabbathana Sutta)
[http://theravada.int.pl/projektdhamma/kamma.htm]

Buddyści wierzą, że efekt podejmowanych przez nich działań będzie miał wpływ nie tylko na ich obecne życie, ale także na ich przyszłość i przyszłe narodziny.

Bodhi

Bodhi (pāli. i sanskr. dosłownie "przebudzenie") - jest określeniem użytym przez Buddę w celu nazwania swojego własnego wewnętrznego doświadczenia. Słowo bodhi najczęściej jest tłumaczone jako "oświecenie", jednak bardziej precyzyjnymi określeniami będą tu: "zrozumienie" lub "przebudzenie", czyli przebudzenie ze snu (wcześniejszej) ignorancji (pāli. avijjā; sanskr. avidyā). Buddyści wierzą, że -po osiągnięciu stanu bodhi- istota uwalnia się z samsary, czyli nieustannego cyklu narodzin i śmierci; tym samym - przebudzenie oznaczałoby tu uwolnienie się od cierpienia.
[Buddha Dharma Education Association Inc. - "A Pāli Word A Day - str.9 ].

Do osiągnięcia bodhi prowadzi rozwinięcie pełnej doskonałości (pāli. i sanskr. pāramitā) oraz realizacja (poznanie, zrozumienie i umiejętne stosowanie) trzydziestu siedmiu czynników (pāli. bodhi-pakkhiya-dhammā; sanskr. bodhi-pakṣa-dharma), zwanych "Skrzydłami ku Oświeceniu"[http://www.accesstoinsight.org/glossary ... iya-dhamma].
Składają się na nie:

*[[Cztery podstawy uważności]] (pāli. satipaṭṭthāna)
*[[Cztery rodzaje właściwego wysiłku]] (pāli. sammappadhāna)
*[[Cztery podstawy sukcesu]] (pāli. iddhipāda)
*[[Pięć czynników zwierzchnich]] (pāli. indriya)
*[[Pięć sił]] (pāli. bala)
*[[Siedem czynników Przebudzenia]] (pāli. bojjhaṇga)
*Ośmiostopniowa Szlachetna Ścieżka (pāli. ariya magga)
[http://www.accesstoinsight.org/lib/auth ... index.html]

W momencie przebudzenia wszelka żądza (pāli. lobha), gniew (pāli. dosa; sanskr. doṣa), ułuda (pāli. moha, sanskr. maya), ignorancja, pragnienie (pāli. taṇhā; sanskr. tṛṣṇā) i fałszywa wiara w "ja" (pāli attā; sanskr. ātman) - znikają.

Wszystkie tradycje buddyjskie uznają istnienie trzech rodzajów Przebudzenia:

- Samo W Pełni Przebudzenie (pāli. sammāsambodhi; sanskr. samyaksambodhi) - inne nazwy to "Budda Powszechny" lub "Doskonałe Samoprzebudzenie",

- Przebudzenie Ucznia (dosł. "Przebudzenie Przez Słuchanie"; pāli. sāvakabodhi; sanskr. śrāvakabodhi)

- Milczące Przebudzenie (pāli. paccekabodhi; sanskr. pratyekabodhi) zwane też "Osobistym Oświeceniem".

Wraz z osiągnięciem stanu bodhi, Budda osiągnął trzy rodzaje wiedzy:

- wiedzę dotyczącą swoich poprzednich żywotów
- wiedzę dotyczącą prawa karmy
- wiedzę dotyczącą Czterech Szlachetnych Prawd

Ta sama wiedza staje się dostępna również w pozostałych "rodzajach" przebudzenia, dlatego są one tym samym przebudzeniem, co przebudzenie Buddy Powszechnego.

Trzy "rodzaje" Przebudzenia dotyczą tego samego doświadczenia wewnętrznego i różnią się od siebie jedynie możliwością tworzenia przekazu (pāli. sāsana) i - tym samym - formułowania nauki (pāli. dhamma; sanskr. dharma), czyli sposobu dzięki któremu inne istoty mogą same osiągnąć przebudzenie [http://beyondthenet.net/buddha/qualities.html].

Wygląda to teraz tak jak wyzej po poprawkach Moi i Nayaela (witamy w zespole :) ) "wieszam" na Wiki.

Ps. Nayael - nie pisz gdzie ma być linka interwiki do haseł - linki robi sie jedynie za pierwszym razem i nie powtarza sie dalej - poza tym Wikizacją sie zajmuję - bez obaw ;)

Wkrótce nowy kawałek tekstu...
братство и јединство!
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: booker »

nagual pisze:nasuwa się nieodparty wniosek że 'przebudzenie' jest po prostu 'zaśnięciem'.
Porównaj http://kannon.pl/drupal/node/44

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

Czy może ktoś z Was napisał od nowa hasło "sunjata" ? Jeśli tak, to ogłaszam wprost, że dla mnie jest bełkotliwe. "Pustka jest eteryczna" ! Któż to na miłość boską napisał?
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: booker »

miluszka pisze:Któż to na miłość boską napisał?
Prawdopodobnie jakiś "znawca" :D

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

Bookerze - moze popracujemy nad tą sunjatą. Sisristru i Piotrowi idzie bardzo dobrze z czescią podstawową, a my może ruszymy do mahajany? Ja co prawda jestem bardzo uboga w czas ,ale chyba warto sie za to wziąć.
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

Ew. jeszcze ktoś jest chętny?
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: booker »

miluszka pisze:moze popracujemy nad tą sunjatą.
Dobry pomysł.
Moglibyśmy przedstawić koncepcje sunjaty z różnych stron, zn. nie tylko mahajany ;)
Wizja jest - "szkola; poglad; esencja".
W sumie to materiałów jest bardzo wiele, nie wspominając o Twojej pracy doktorskiej :D

Co o tym myślisz.?

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

Moglibyśmy przedstawić koncepcje sunjaty z różnych stron, zn. nie tylko mahajany
Tu liczę na ciebie! Ja moze pomyślę nad pustką w różnych szkołach mahajany. Zobaczę jak mi się to uda, ale sadzę,że coś napisanego będe miała raczej po weekendzie.
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: booker »

miluszka pisze:
Moglibyśmy przedstawić koncepcje sunjaty z różnych stron, zn. nie tylko mahajany
Tu liczę na ciebie! Ja moze pomyślę nad pustką w różnych szkołach mahajany. Zobaczę jak mi się to uda, ale sadzę,że coś napisanego będe miała raczej po weekendzie.
Najchętniej również przyłożę rękę do maha/wadzrajany. :oops:

Jeżeli Piot się zgodzi, chciałbym aby poprowadził pojęcie Pustki w aspekcie Sutt.
Aczkoliwiek też chętnie sie douczę w tym temacie, jednak tu wolał bym się oprzeć bardziej na nauczycielach Therawady, niż suttach. Po prostu są dla mnie za trudne.

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witam,
booker pisze:Jeżeli Piot się zgodzi, chciałbym aby poprowadził pojęcie Pustki w aspekcie Sutt.
chętnie przyłożyłbym do tego rękę, bo wielu buddystom, wydaje się, że nauki o su~n~nacie zaczynają się dopiero u Naagaarjuny, tymczasem pewne podejście jest obszernie opisane już w suttach paa.li i nie dotyczy tylko kwestii anattaa.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: booker »

No to możemy zaczynać...zróbmy to jasno i zrozumiale.

Pozdrawiam
/M

ps. też z czasem ostatnio nie grzeszę :)
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witam,

część dyskusji między Nagualem, a Bookerem została przeniesiona do wątku MYŚLI NAGUALA I BOOKERA O SOBIE.

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

dyskusja na wiki przy opracowywaniu haseł

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

Na Wiki wywiązał się ognista dyskusja na temat kilku haseł. Zostałam poproszona o swoją opinię. Tu cytuję co na ten temat napisałam. Kto chętny, niech się przyłączy.
Jola Kukucz
Moje uwagi do problemów występujących z hasłami dot. Buddyzmu tantrycznego na Wikipedii.

Diamentowa Droga

1. Pisownia. Jeśli piszemy vajrayana i mahayana transliteracją naukową, to choć raz zapiszmy drodże thekpa w transliteracji naukowej, np. w najbardziej przyjętej czyli uproszczonym Wyliem . Powinniśmy więc napisac rdo rje theg pa.
2. Diamentowa droga to nie jest właściwe tłumaczenie określenia dordże thekpa. Dordże, czy wadżra , od której bierze nazwę droga określa nie nazwę substancji ( diament) – ale nazwę właściwości, czyli trwałości, niezniszczalności. Lepiej więc byłoby to tłumaczyć jako „droga niezniszczalnego”. Tybetańczycy rzadko używają tej nazwy, częściej spotyka się nazwę tantrajana lub droga sekretnej mantry.
Tu cytat z bardzo dobrego słownika ( a w zasadzie encyklopedii ) Tonego Duffa na ten temat. „The meaning "indestructible", "cannot be overcome" is derived from the quality of Indra's vajra. The concept of a vajra-like is the same as the English concept of "adamantine" though that word is not used so much these days.
The concept was taken up by the Buddhist Mahayana tradition. It is used in the general Mahayana (the paramita vehicle) as a simile for tathagatagarbha, i.e., for the core of mind that is the potential for enlightenment. It is used for that because the core of mind is indestructible and cannot in itself be affected by anything. It is used the special Mahayana (the vajra vehicle) as a central theme of the tradition. In the vajra vehicle, the core of mind discussed in the general Mahayana as the seed of enlightenment is taken as the actual path to enlightenment in the present. That core of mind is "vajra-like", meaning indestructible. However, it is the very means of the tantric tradition, therefore the tantric vehicle itself is named "vajra vehicle" or "vajrayana" in deference to the fact that the vehicle takes the indestructible core of mind as the very path. The vehicle is not "the indestructible vehicle" as some have translated but the vehicle of the indestructible. Note that, if this term is to be translated it is not "diamond vehicle" because the name rdo rje vajra in rdo rje theg pa vajra vehicle does not refer to the substance rdo rje pha lam "diamond" but to the vajra quality pursued by the vehicle.”
Ta „droga niezniszczalnego” nie może być w żadnym przypadku przedstawiona jako coś odrębnego od mahajany. W istocie tantrajana jest mahajaną. Różni się nie poglądem a metodami.
Szamar Rinpocze, który zapewne jest autorytetem dla piszących hasło „Diamentowa Droga” nauczał ( sama słyszałam – było to w Dhakpo Kagyu we Francji w 86 roku) , że trzy pojazdy ( drogi) to: pojazd śrawaków ( słuchaczy), pojazd partjekabuddów i pojazd mahajany. W ramach mahajany istnieje również tantrajana.

3. Pogląd szentong , czyli pogląd dotyczący iż natura umysłu ( natura buddy, mądrość buddy) nie jest pozbawiona własnej natury, ale jest pozbawiona wszelkich nietrwałych błędów i splamień, nie jest wyłącznie poglądem tantryków. Szentong jest poglądem filozoficznym, tantra praktyką. Pogląd szentong jest zawarty w wielu sutrach i siastrach ( komentarzach do sutr).
Pogląd szentong w telegaficznym skrócie to jedność pustki i świetlistości, zaś tantra to jedność błogości i pustki,

W żadnym wypadku nie jest tak, że ci, co kroczą ścieżką Mahajany są zwolennikami rangtong, a ci, co tantry – zwolennikami szentong. To kolosalne nieporozumienie. W Gelukpie nauczany jest pogląd rangtong, ale przecież praktyki tatryczne również są ważną częścią nauk tej szkoły (chociażby bardzo ważna dla tej szkoły tantra Kalaczakry, która ma swoje sześć jog, równie głębokich jak sześć jog Naropy czy Nigumy).
W czasie praktyk tantrycznych Gelukpu mówi się w finalnym stanie o „ jedności błogości i pustki” – czyli tak, jak czyni się to w Kagju czy Ningmie.
Jeden z uczniów Khenpo Rinpocze ( specjalisty od szentong) mówił, iż Gelukpowie stosują pogląd szentong jako „zręczną metodę” podczas samej praktyki, w fazie dzog rim.
Drikung Kagju – naucza na ogół poglądu rangtong. Drukpa Kagju – szentong. Wśród Karma Kagju jedni nauczyciele zwracali uwagę na ten a inni na tamten pogląd. Np. VIII Karmapa Mikjo Dordże nauczał głównie rangtong, VII Karmapa Czedrak Gjamtso – szentong.
Z punktu widzenia takich nauczycieli nauki są tylko metodą . Stosuje się taką, która jest potrzebna w danym momencie.

Tu autocytat z mojej „Pustki innego:

Z kolei S. Hookam w „The Budda Within” podsumowuje, że niezbędna jest znajomość obu poglądów: szentong i rangtong. Szentong służy jako antidotum, jeśli medytujący zbytnio przyzwyczaja się do negowania wszelkich doświadczeń i w efekcie nie dostrzega doskonałych właściwości dharmakaji. Z kolei rangtong jest konieczny wówczas, gdy adept niewłaściwie rozumie sposób, w jaki istnieje natura buddy, prawdziwa pustka, czy mądrość buddy. A jest to częste, zgodnie ze słowami Kongtrula:
„ Ta tradycja ( tathagatagarbha) jest trudna do zrozumienia dla umysłów istot, którzy nie są Ariami, jest więc uważana za kontrowersyjną naukę”
Jak widać z powyższego stwierdzenia, właściwe zrozumienie „pustki innego” jest raczej wyjątkiem, niż regułą wśród adeptów buddyzmu. Dlatego najwięksi nawet zwolennicy szentong, wykładają ten pogląd uczniom, dopiero wówczas, gdy ci poznali już nauki o pustce wszystkich zjawisk.
Dyskusja pomiędzy zwolennikami szentong i rangtong trwa. Jej celem jednak nie jest wykazanie kto ma rację, a kto jej nie ma, lecz raczej doskonalenie własnego zrozumienia ostatecznej rzeczywistości. Wyrażenie ostatecznego za pomocą słów, zarówno w jednym jak i drugim systemie musi siłą rzeczy być niedoskonałe, gdyż rzeczywistość wykracza poza słowa i pojęcia. Każdy sposób ma swoje zalety i wady. Dopiero znajomość ich obu umożliwia adeptowi buddyzmu uniknięcie pułapki błędnych poglądów i sztywnych koncepcji na to, czym jest rzeczywistość. Zaś właśnie utrzymywanie takich koncepcji jest przeszkodą w uzyskaniu zrozumienia tego, co ostateczne.”

Uwagi do hasła „Mahamudra”

Mahamudra jest dzielona na:
Mahamudrę drogą sutr
Mahamudrę drogą tantr
Esencję serca.
Z podziałem podanym w haśle ja się jeszcze nie spotkałam.
Brak mi tu zaakcentowania, że nazwa, oznaczająca Wielką Pieczęć mówi, iż wszystkie zjawiska mają pięczęć ostatecznej rzeczywistości . Znów poniżej cytat z nieocenionego słownika Toniego Duffa.:
“In the tantric teachings that came and were translated in the later spread, it was called phyag rgya chen po "Great Seal". The new translation tantras give an extensive explanation of the etymology of the term. In general, phyag rgya is the official translation equivalent for the Sanskrit "mudra" and chen po of the Sanskrit "maha". Even though the term is commonly translated as "Great Seal" it really means "Great Stamp" or even better, "Great Imprint". In Tibetan a phyag rgya refers to the the kind of seal or stamp that is actually impressed upon something, like a wax seal that was used to seal a letter or a postage stamp that is placed on a letter. The seal itself is more than just a seal; it actually indicates something. It is an imprint that exists upon something and which conveys some meaning. This is the meaning of the original Sanskrit; a mudra is a sign that is displayed and by being displayed conveys meaning
All phenomena without exception bear the imprint of ultimate reality. Therefore the imprint of ultimate reality is not just any imprint but is the "great" imprint. When the term Mahamudra is used, it actually conveys the meaning "that imprint that all phenomena bear"; the imprint that is stamped on everything.
The Tibetan tradition has gone to great lengths to explain the term further. The commentators of the tradition break the term phyag rgya down into phyag and rgya which they say correspond to mu and dra of the original Sanskrit respectively. Then they explain those two as meaning wisdom and emptiness, or appearance and emptiness, respectively. The chen po still correlates with "maha" but is then explained as meaning that the two, wisdom and emptiness are and have always been inseparable.”

Uwagi do hasła “Szentong”
Oto cytat z hasła;
· Urzeczywistnienie absolutnej natury zjawisk jest możliwe dzięki praktyce tantrycznej, tzn. takiej która obejmuje całe spektrum doświadczeń, a nie tylko intelektualne zrozumienie. Dzięki rozluźnieniu i nie-poszukiwaniu, natura umysłu objawia się samoistnie (skt. svayambhu).
Moim zdaniem nie można tego uznać za pogląd szkoły szentong. Owszem, jest pogląd , że zrozumienie osiąga się dzięki praktyce, ale akurat dlaczego tylko tantrycznej? A co np. z mahamudrą drogą sutr? To przecież też prowadzi do urzeczywistnienia.
To hasło punktowo ujmujące czym jest szentong wydaje mi się dość niezgrabne i nie trafjące w sens, czym jest szentong. Oto mój opis szentong:

‘Najważniejszym wyróżnikiem szentong jest pojęcie dwóch sposobów istnienia pustki. Rozróżnia się „pustkę własnej natury” ( tyb.rang stong), która charakteryzuje wszystkie relatywne zjawiska i „pustkę innego” ( tyb. gzhan stong), która opisuje ostateczną rzeczywistość ( sansk. dharmata, tyb. chos nyid). Pustka własnej natury mówi o tym, że zjawiska nie istnieją w sposób samoistny i są jedynie bytami stworzonymi konceptualnie. Ich istnienie jest uwarunkowane przyczynami i warunkami, nie mają więc swojego własnego, niezależnego istnienia. . Taki sposób istnienia zjawisk (dharm) odpowiada prawdzie relatywnej ( tyb. kun rdzob). To, co jest treścią prawdy relatywnej, jest tymczasowe, podlegające prawu współzależnego powstawania , złożone i nie istniejące samoistnie. Prawda relatywna scharakteryzowana została jako rangtong , co jest skrótem wyrażenia rang rang gi ngo bos stong pa - „ wszystko pozbawione własnej natury”. Ta konstatacja może być uzyskana na drodze logicznego rozumowania i jest zgodna np. z opisem świata wyłaniającym się z teorii i eksperymentów współczesnej fizyki.
Ostateczna rzeczywistość, powiązana z prawdą ostateczną, jest opisywana przez „pustkę innego”. Jest ona niezmienna, wieczna, niezłożona, przekraczająca prawo współzależnego powstawania i całkowicie pozbawiona ( pusta) zasłon i błędów, które są złożone i nietrwałe a także wolna od wszelkich relatywnych zjawisk. W stosunku do ostatecznej natury można użyć określenia „pusta” tylko w takim znaczeniu, że jest ona wolna od splamień. „
I jeszcze dalej – trochę cytatów z klasyków szentong:
„Rozróżnienie dwóch rodzajów pustki można znaleźć np. u Dolpopy w jednym ze jego ważniejszych tekstów, noszącym tytuł: „Czwarte Zgromadzenie”(Bka’ bdu bzhi pa)
„ Dharma Kritajugi to nieskazitelne słowa Zwycięzcy i te, które są wypowiedziane przez Panów przebywających na dziesiątych poziomach oraz przez wielkich twórców systemów - bezbłędne i pełne doskonałych właściwości.
W tej tradycji nie wszystko jest pozbawione swojej własnej natury. Dokładnie rozróżniając „pustkę własnej natury” i „pustkę innego”, cokolwiek jest względne jest uważane za pozbawione własnej natury, a to, co jest absolutne jest uważane za całkowicie pozbawione innego”

Pustka (związana ze zjawiskami) nie jest tym, co istnieje ostatecznie - ostatecznie istnieje natomiast Natura Buddy ( sanskr. tathagatagarbha, tyb. de gshegs snying po), której synonimami są też: Ciało Prawdy ( sanskr. dharmakaja – tyb. czos sku) lub Umysł Mądrości Buddy. Rozmaite określenia ostatecznej rzeczywistości wymienia Dolpopa, mówiąc:
„..Cokolwiek jest uznawane za będące ostatecznym, głębokim sposobem rzeczywistości, takim jak absolutna przestrzeń rzeczywistości, takość, naturalne promieniujące światło, naturalne współpowstawanie, naturalny niezmienny stan,
Ostateczne ciało rzeczywistości buddy, ostateczna doskonałość transcendentnej mądrości, ostateczna Madhjamaka, ostateczna nirwana, ostateczne wielkie oświecenie,
Ostateczny Budda, ostateczna Dharma, ostateczna Sangha...”
Inaczej o tej ostatecznej rzeczywistości można też powiedzieć, że jest to zarazem pustka i świetlistość ( klarowność), która jest doświadczana przez samo powstającą świadomość (uważność), nie uwarunkowaną istnieniem jakiegokolwiek przedmiotu świadomości .
To ciało prawdy – dharmakaja- jest zarazem podstawą, (sansk. alajadżniana, tyb. kun gzhi ye shes) dzięki której wszystkie zjawiska mogą się wydarzyć i jest warunkiem istnienia zarówno sansary jak i nirwany. ( Nie jest przyczyną sansary, ale bez niej nic nie mogłoby się wydarzyć, także sansara, dlatego mówi się, że jest jej podstawą ). Termin alajadżniana, czyli mądrość wszechpodstawy, jest terminem użytym po raz pierwszy przez Dolpopę, w opozycji do alajawidżniany, dobrze znanego terminu czittamatry. Alajawidżniana , to według szentongpów mądrość wszechpodstawy w swym splamionym stanie. Jest ona w naturalny sposób obecna w umysłach wszystkich czujących istot i jeżeli na drodze duchowej ścieżki zostanie oczyszczona z wszelkich splamień, wszelkie doskonałe duchowe właściwości uzewnętrznią się . Te wszystkie splamienia – rozmaite stany umysłu związane ze światowym, zwykłym istnieniem, choć zakrywają doskonale czystą naturę Buddy, są w istocie puste (rang stong), niesubstancjalne. Dlatego można je usunąć, a wówczas ukaże się natura Buddy, umysł mądrości Buddy, który jest pozbawiony wszystkich złożonych zjawisk ( gzhan stong), nie pozbawiony jednak; własnej natury . Wtedy też uzewnętrznią się doskonałe duchowe właściwości, będące atrybutami stanu Buddy . Wszystkie splamienia – rozmaite stany umysłu związane ze światowym, zwykłym istnieniem, choć zakrywają doskonale czystą naturę Buddy, nie istnieją w trwały sposób i dlatego można je usunąć, gdyż są czymś dodanym”

Hasło „Pustka”
Moim zdaniem za dużo tu odniesień do różnych stystemów i szkół, przez co ktoś, kto szuka odpowiedzi na hasło – czym jest ta pustka w buddyzmie, odpowiedzi nie znajduje. Na początku jest wiele o braku ja, które oczywiście jest jednym z rodzajów pustki, ale jest bardziej związane z naukami Małego Wozu, nie za mahajany.
Oto znów mój atocytat z Pustki Innego :
Nauki drugiego cyklu nazywane są też naukami o „braku cech”, czyli o „pustce wszystkich zjawisk”. Opierają się one na sutrach Mahajany, z których najważniejszymi tekstami, tworzącymi podstawę systemu filozoficznego jest zbiór sutr Pradżniaparamity czyli Doskonałości Mądrości.
Jak czytamy w Sutrze Serca Doskonałej Mądrości, której nauki stanowią esencję „Drugiego Obrotu Kołem Dharmy” –
„.. forma jest pustką
pustka jest formą;
pustka nie różni się od formy,
forma nie różni się od pustki;
cokolwiek jest formą, jest pustką,
cokolwiek jest pustką, jest formą,
to samo dotyczy uczuć, postrzegania, formacji myślowych ( impulsów) i świadomości.”
Słowo „pustka” – w sanskrycie siunjata, to forma słowa siunja - ”pozbawiony”, co w dokładnym tłumaczeniu oznacza „pozbawioność”. Słowo to sugeruje brak – czego? Brak cech, brak własnej natury. Stwierdzenie: „ forma jest pustką” należy rozumieć następująco: rzeczy (zjawiska) nie posiadają swej własnej esencji, nie posiadają własnej natury. Natomiast zjawiska, które są puste, czyli pozbawione esencji, przejawiają się w różnorodny sposób, zależny od wielu czynników. Pojawiają się one w określonych warunkach, trwają jakiś czas, następnie znikają. Istnieją jedynie w zależny sposób – zależą od przyczyn i warunków, nie mają więc realnego bytu. Także dharmy, które według poprzednich doktryn istnieją rzeczywiście, zarówno te uwarunkowane- powstające i zaraz znikające, czy nieuwarunkowane jak nirwana, według systemu Mahajany w swej esencji są tym samym. Ich prawdziwy byt transcenduje proces powstawania i znikania, a także współzależne bądź niezależne istnienie.”
To jest dla mnie istota pojęcia pustka – reszta rzeczy, które występuje w haśle jest tylko uzupełnieniem.

To tyle moich uwag. Wszystko , co tu napisałam może być użyte w całości lub części w hasłach zamieszczonych w Wikipedii.
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
miluszka pisze:To tyle moich uwag. (...)
Głęboki pokłon z mej strony - jak zwykle jestem pod wrażeniem :D

Powodzenia na ścieżce :)
kunzang
.
dane :580:
Awatar użytkownika
jw
Senior User
Posty: 2151
Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
Kontakt:

Re: dyskusja na wiki przy opracowywaniu haseł

Nieprzeczytany post autor: jw »

Ja mam tylko taką propozycję, żeby zamiast słowa "pustka" używać "pustość". Zresztą zgodnie z propozycją m.in. Ireneusza Kani (vide m.in. wydane niedawno jego tłumaczenie "Drogocennego różańca najwyborniejszej drogi" Gampopy).
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

No jak pan Kania to mówi - to spróbuję wdrożyć się do nowej terminologii.
Awatar użytkownika
jw
Senior User
Posty: 2151
Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
Kontakt:

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: jw »

miluszka pisze:No jak pan Kania to mówi - to spróbuję wdrożyć się do nowej terminologii.
Z tego, co kojarzę, to p. Kania uważa obie formy "pustka" i "pustość" za poprawne, ale widzę, że w swoich tłumaczeniach bardziej skłania się ku "pustości". Z drugiej strony ciężko byłoby teraz "przeforsować" nową wersję Sutry Serca, nie wspominając o przygotowaniu jakiegoś zgrabnego tłumaczenia, które trzymałoby rytm i znaczenie sutry. Wstępna kombinacja:

Forma to pustość
pustość to forma;
pustość nie różni się od formy,
forma nie różni się od pustości.


???? :roll:

miluszka pisze:Dordże, czy wadżra , od której bierze nazwę droga określa nie nazwę substancji (diament) – ale nazwę właściwości, czyli trwałości, niezniszczalności.
O skali twardości Mohsa młodzież uczy się w szkole średniej na lekcjach chemii, więc powinno być powszechnie wiadomo, że diament spośród wszystkich minerałów posiada najbardziej trwałą strukturę. Wiadomo, że termin "Diamentowa Droga" lub "Diamentowy Pojazd" to przenośnia i nie odnosi się do gościńca brukowanegop diamentową kostką, ani do kolaski inkrustowanej brylancikami ;-) tylko do właściwości umysłu. Sądzę, że termin ten spowszedniał już na tyle, że w popularnych (nienaukowych) publikacjach można go swobodnie stosować (a na pewno jest zgrabniejszy i nie brzmi tak dziwacznie jak "Pojazd/Droga Diamentowości" albo "Pojazd Diamentowej Niezniszczalności"). Co innego w Wikipedii, gdzie definicja powinna wskazywać na pierwotne źródło i znaczenie tej nazwy.

miluszka pisze:W istocie tantrajana jest mahajaną. Różni się nie poglądem a metodami.
Tutaj warto skonkretyzować o jaki dokładnie pogląd chodzi. Mamy przecież do czynienia z setkami różnych szkół buddyjskich, z wieloma poglądami oraz ich interpetacjami.
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
macadamia
Posty: 551
Rejestracja: pt mar 16, 2007 00:15

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: macadamia »

Ze sie tak brzydko wtrace - Pan Kania jest dobrym tlumaczem, ale czytalam lepszych. Wedlug mnie na przyklad "Tybetanska Ksiega Smierci" jest przetlumaczona fatalnie, znacznie gorsza od tlumaczenia Czapnika pisanego "na kolanie". Ale to osobiste refleksje.
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

Re: Wikipedia: Buddyzm

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

Tłumaczenia Władka Czapnika były językowo dramatycznie złe. Jego angielski był słaby, co przekładało sie na jakosć tłumaczeń.
Pan Kania owszem nie ma może dostatecznej biegłości w tłumaczeniu tych bardziej subtelnych terminów filozoficznych, ale na pewno wie wszystko o rdzeniach słów sanskryckich i sposobach tłumaczenia terminów z sanskrytu na polski no i ma dobre pióro.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ateneum - rozważania”