"Wielcy myśliciele wschodu" - Ian P. McGreal

książki artykuły i wywiady o tematyce buddyjskiej

Moderatorzy: kunzang, Har-Dao, iwanxxx

Awatar użytkownika
Ryu
ex Global Moderator
Posty: 1940
Rejestracja: sob kwie 05, 2008 23:04
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravāda
Lokalizacja: Zgierz

"Wielcy myśliciele wschodu" - Ian P. McGreal

Nieprzeczytany post autor: Ryu »

Cześć

Czy czytał ktoś z Was "Wielcy myśliciele wschodu" Iana P. McGreala? Wczoraj zostałem poproszony by odnieść się do dwóch cytatów z niej na temat buddyzmu (rozdział napisany przez Narayana Champawata) i trochę ich nie ogarniam, ale może ktoś z Was będzie wiedział lepiej, albo czytał książkę i zrozumiał kontekst.
Budda głosił naukę o ścieżce do wyzwolenia przez czterdzieści pięć lat. Utrzymywał, że jedynie ten, kto opuści świat, aby zostać mnichem, może osiągnąć ostateczny cel, nirwanę
Czy jest jakakolwiek tradycja, która głosi, że tylko mnich może się Przebudzić? Nie kojarzę takiej.

Wielu uczonych twierdzi, że Budda był empirykiem i filozofem pozytywistą. Jest to wątpliwe twierdzenie. Doświadczenie było dla Buddy szerszym pojęciem niż zwykła percepcja zmysłowa. Budda utrzymywał, iż obserwował swoje przeszłe żywoty oraz reinkarnacje innych istot podczas transu poprzedzającego swoje oświecenie. Doświadczenie to, dla Buddy, doświadczenie podczas medytacji jogicznej. Pozostaje pytanie, czy Budda uznawał coś, co można by określić mianem nie uwarunkowanego lub transcendentalnego. Dwie główne szkoły buddyjskie, therawada i mahajana, powstały właśnie na skutek różnicy poglądów na ten temat.

Według szkoły therawada wszystko jest uwarunkowane i nietrwałe. Nic nie jest transcendentne. Budda był człowiekiem, chociaż wyjątkową jednostką, wyniesioną ponad innych. Formą religii, jaką propaguje therawada, jest podążanie szlachetną ośmiostopniową ścieżką.

Szkoła mahajany z kolei wierzy, że istnieje nie uwarunkowane i transcendentne. Jedynie dostępny naszym zmysłom świat jest uwarunkowany i nietrwały. Powołują się oni na powiedzenie Buddy, że nirwany niepodobna opisać, jako na wskazówkę istnienia uwarunkowanego. Mahajana twierdzi również, że sam Budda oraz wiele innych istot jest częścią transcendentalnego królestwa, i na tej podstawie stworzyła religię dla ludu.
Jakby chodziło o coś innego to bym bez wahania powiedział, że to jakiś bełkot, ale w sprawie Dhammy wolałem się upewnić.

pozdrawiam,
Tomek
Jestem właścicielem mojej kammy, spadkobiercą mojej kammy, zrodzony z mojej kammy, związany z moją kammą, istnieję wspierany przez moją kammę. Jakąkolwiek kammę stworzę, czy dobrą czy złą, będę jej spadkobiercą.
Obrazek
Awatar użytkownika
stepowy jeż
Senior User
Posty: 1852
Rejestracja: pn paź 23, 2006 18:58
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dzogczen, Zen

Re: "Wielcy myśliciele wschodu" - Ian P. McGreal

Nieprzeczytany post autor: stepowy jeż »

Imho
Ryu pisze: to jakiś bełkot
Ale ja się nie znam.
Awatar użytkownika
Ryu
ex Global Moderator
Posty: 1940
Rejestracja: sob kwie 05, 2008 23:04
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravāda
Lokalizacja: Zgierz

Re: "Wielcy myśliciele wschodu" - Ian P. McGreal

Nieprzeczytany post autor: Ryu »

Na Cybersandze znalazłem jakiś wpis JW, w którym wymienia między innymi tę książkę. Jeżeli to czytasz JW, to byłbym wdzięczny za opinię. A jak nie czytasz, to się do Ciebie na PW odezwę.

pozdrawiam,
Tomek
Jestem właścicielem mojej kammy, spadkobiercą mojej kammy, zrodzony z mojej kammy, związany z moją kammą, istnieję wspierany przez moją kammę. Jakąkolwiek kammę stworzę, czy dobrą czy złą, będę jej spadkobiercą.
Obrazek
Awatar użytkownika
jw
Senior User
Posty: 2151
Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
Kontakt:

Re: "Wielcy myśliciele wschodu" - Ian P. McGreal

Nieprzeczytany post autor: jw »

Nie mogę zajrzeć do owej książki, bom podczas przeprowadzki parę miesięcy temu nie zabrał jej z dawnej miejscówki. Kupiłem ją za jakieś śmiszne parę złotych dawno temu, głównie dla informacji o Suhrawardim, założycielu mistycznej kontemplacyjnej szkoły iluminizmu w islamie, bo po polsku ciężko cokolwiek znaleźć na ten temat. Wstyd, ale rozdziałów poświęconych buddyzmowi nie czytałem, zdaje się poza rozdziałem o Nagardżunie ;)
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Awatar użytkownika
Ryu
ex Global Moderator
Posty: 1940
Rejestracja: sob kwie 05, 2008 23:04
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravāda
Lokalizacja: Zgierz

Re: "Wielcy myśliciele wschodu" - Ian P. McGreal

Nieprzeczytany post autor: Ryu »

Cześć

Dzięki za odpowiedź. Wygląda na to, że będę musiał zostać z wrażeniem po tych fragmentach :)

pozdrawiam,
Tomek
Jestem właścicielem mojej kammy, spadkobiercą mojej kammy, zrodzony z mojej kammy, związany z moją kammą, istnieję wspierany przez moją kammę. Jakąkolwiek kammę stworzę, czy dobrą czy złą, będę jej spadkobiercą.
Obrazek
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

Re: "Wielcy myśliciele wschodu" - Ian P. McGreal

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

Wyglada,że bzdur tu jednak jest dość dużo. Nie wiem,czy szanowni koledzy z tradycji therawady mają gdzieś potwierdzenie w kanonie,że trzeba być mnichem, by osiągnąć nirwanę ale;
Wielu uczonych twierdzi, że Budda był empirykiem i filozofem pozytywistą. Jest to wątpliwe twierdzenie. Doświadczenie było dla Buddy szerszym pojęciem niż zwykła percepcja zmysłowa. Budda utrzymywał, iż obserwował swoje przeszłe żywoty oraz reinkarnacje innych istot podczas transu poprzedzającego swoje oświecenie. Doświadczenie to, dla Buddy, doświadczenie podczas medytacji jogicznej. Pozostaje pytanie, czy Budda uznawał coś, co można by określić mianem nie uwarunkowanego lub transcendentalnego. Dwie główne szkoły buddyjskie, therawada i mahajana, powstały właśnie na skutek różnicy poglądów na ten temat.
Już szkoła wajbhaszików , a więc jak najbardziej związana z buddyzmem palijskim, wymieniała trzy dharmy nieuwarunkowane - 1-przestrzeń 2.brak skutków z powodu braku przyczyn 3. nirwana

Według szkoły therawada wszystko jest uwarunkowane i nietrwałe. a nirwana? Nic nie jest transcendentne. Budda był człowiekiem, chociaż wyjątkową jednostką, wyniesioną ponad innych. Formą religii, jaką propaguje therawada, jest podążanie szlachetną ośmiostopniową ścieżką.

Szkoła mahajany z kolei wierzy, że istnieje istnieje? Nagardżuna się w grobie przewraca nie uwarunkowane i transcendentne. Jedynie dostępny naszym zmysłom świat jest uwarunkowany i nietrwały.to tak Powołują się oni na powiedzenie Buddy, że nirwany niepodobna opisać, jako na wskazówkę istnienia uwarunkowanego. Mahajana twierdzi również, że sam Budda oraz wiele innych istot jest częścią transcendentalnego królestwa o matko - pola , czy tez czyste krainy buddy uznać za królestwa , i na tej podstawie stworzyła religię dla ludu.
Uwaga - kursywa pogrubiona - moje uwagi.
Trochę prawd, trochę półprawd, trochę kłamstwa. Piorunująca mieszanka.
Awatar użytkownika
Ryu
ex Global Moderator
Posty: 1940
Rejestracja: sob kwie 05, 2008 23:04
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravāda
Lokalizacja: Zgierz

Re: "Wielcy myśliciele wschodu" - Ian P. McGreal

Nieprzeczytany post autor: Ryu »

Cześć

W samym Kanonie są przykłady świeckich, którzy się przebudzili. A ogólne wnioski miałem takie same - Autor coś tam przeczytał, przefiltrował przez jakieś swoje poglądy, resztę sam sobie dopowiedział i tyle.

pozdrawiam,
Tomek
Jestem właścicielem mojej kammy, spadkobiercą mojej kammy, zrodzony z mojej kammy, związany z moją kammą, istnieję wspierany przez moją kammę. Jakąkolwiek kammę stworzę, czy dobrą czy złą, będę jej spadkobiercą.
Obrazek
Awatar użytkownika
dharmozjad
Posty: 622
Rejestracja: sob sie 11, 2012 16:03
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravada, Vipassana

Re: "Wielcy myśliciele wschodu" - Ian P. McGreal

Nieprzeczytany post autor: dharmozjad »

Ryu pisze:W samym Kanonie są przykłady świeckich, którzy się przebudzili.
żeby daleko nie szukać, sam Buddha chyba nie był mnichem?
Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Publikacje”