MYŚLENIE ANALITYCZNE

dyskusje i rozmowy tyczące się dharmy buddyjskiej

Moderatorzy: kunzang, Har-Dao, iwanxxx

anderszewski
Posty: 22
Rejestracja: czw sty 31, 2008 00:02

MYŚLENIE ANALITYCZNE

Nieprzeczytany post autor: anderszewski »

Witam

Interesuje się buddyzmem szczególnie zen od dłuższego czasu. Staram się praktykować jednak niepokoją mnie pewne intuicje wprowadzane przez nauczycieli.
mianowicie ja jestem z zawodu analitykiem (ekonomistą) i myślenie to mój sposób zarabiania i wręcz muszę to robić by pracować. A buddyzm negatywnie ustosunkowuje sie jak wiadomo do konceptualizacji analitycznego myslenia. Choc spotkałem też nauki które mniej mnie niepokoiły a mianowicie np. Suzuki Shozana z http://mahajana.net/teksty/osogen_zen_and_budo.html

ale szukam też innych które zdały by się raczej doceniać tak wartościową rzecz jaką jest myślenie zauważmy że to dzięki niemu rozwija się cywilizacja, technika, i to dzięki niemu możemy zrozumieć wiele spraw. Psychologia poznawcza mówi jak czytałem że to przez pryzmat słów, myśli dokonuje się spostrzeganie, widzimy to co wiemy etc.

Moim zdaniem wielce negatywne jest odcinanie myslenia, bo to kojarzy się z bezmyślnością , głupotą, niewykorzystywaniem potencjały intelektualnego który realizuje się na poziomie operacji symbolicznych.

Prosze o Wasze komentarze co do tego ewentualnie jakieś fragmenty sutr czy nauk które są bardziej subtelne i rehabilitują ten stan umysłu. Chciałbym uprawiać zen myślenia- czy to możliwe. Tzw. niedualne myślenie? Chciałbym pracować i realizować praktykę, ale pracować dla mnie to myśleć.
Jakieś sugestie? A może buddyzm jest nie dla mnie. Tylko dla tych którzy pracują fizycznie? ale to by było zbyt głupie jak sądze. MYŚLEĆ ZEN co o tym MYŚLICIE?