cytaty o Miłującej Dobroci
Moderatorzy: kunzang, Har-Dao, iwanxxx
cytaty o Miłującej Dobroci
"Remedium, które ofiarowuje Budda w celu przeciwdziałania złej woli, zwłaszcza gdy jej obiektem są inni ludzie, w Pali nosi nazwę metta. Słowo to znaczeniowo bliskie jest słowu „przyjaciel”, ale metta znaczy o wiele więcej, niż po prostu przyjazne nastawienie. Najodpowiedniejszym przekładem jest złożenie „miłująca dobroć”: intensywne uczucie nieegoistycznej miłości dla innych istot, promieniujące na zewnątrz jako szczere zaangażowanie w ich pomyślność i szczęście. Metta nie jest po prostu sentymentalną dobrą wolą, nie jest też sumienną odpowiedzią na wymogi moralności lub nakazy boskie. Musi ono stać się głębokim, wewnętrznym uczuciem, charakteryzowanym raczej przez spontaniczną serdeczność, niż poczucie obowiązku. W swojej fazie szczytowej metta osiąga wyżyny brahmavihara, „boskiego trwania”, całkowitego ześrodkowania na promiennym życzeniu pomyślności wszystkim czującym istotom. " Bhikku Bodhi
Re: cytaty o Miłującej Dobroci
Aby pomóc wszystkim istotom w ich-
zdawałoby się-nieuniknionym cierpieniu,
zakładamy czułą zbroje współczucia
nie tylko wobec ludzi,
ale też wobec wszystkich żywych istot,
widocznych i niewidocznych.
Jego Świątobliwość XVI Gyalwa Karmapa
zdawałoby się-nieuniknionym cierpieniu,
zakładamy czułą zbroje współczucia
nie tylko wobec ludzi,
ale też wobec wszystkich żywych istot,
widocznych i niewidocznych.
Jego Świątobliwość XVI Gyalwa Karmapa
Re: cytaty o Miłującej Dobroci
Osiem strof o ćwiczeniu umysłu, napisane przez gesze Langri Tanpa
(1) Z determinacją urzeczywistnienia
najwyższej pomyślności dla wszystkich czujących istot,
które przewyższają nawet klejnot spełniający życzenia,
będę uczył się traktować je jak dobro największe
(2) Przebywając z innymi, zawsze będę się uczył
myśleć o sobie jako o najniższym ze wszystkich
i z głębi serca
traktować innych jako wyższych.
(3) We wszystkich działaniach będę się uczył wglądać w umysł
i gdy tylko powstanie uciążliwa emocja
narażając mnie i innych na niebezpieczeństwo
zdecydowanie stawię jej czoła i ją odsunę.
(4) Będę się uczył troszczyć o istoty o złej naturze
i te nękane przez ciężkie grzechy i cierpienia,
jakbym znalazł cenny skarb,
który trudno jest znaleźć.
(5) Kiedy inni z zawiści traktują mnie źle
obrażają, oczerniają itd.,
będę się uczył brać na siebie całą stratę,
a im oddawać zwycięstwo.
(6) Kiedy ktoś, komu z wielką nadzieją wyświadczyłem dobro
bezsensownie rani mnie głęboko,
będę się uczył widzieć tę osobę
jako wspaniałego duchowego przewodnika.
(7) Mówiąc krótko, będę się uczył oferować każdemu bez wyjątku
Całą pomoc i szczęście bezpośrednio i pośrednio
I z szacunkiem brać na siebie
Całą krzywdę i cierpienie moich matek.
8 Będę się uczył zachowywać wszystkie te praktyki
Nieskalane splamieniami ośmiu światowych koncepcji,
A dzięki zrozumieniu, że wszystkie zjawiska są jak iluzje,
Uwolnię się z niewoli przywiązania.
(1) Z determinacją urzeczywistnienia
najwyższej pomyślności dla wszystkich czujących istot,
które przewyższają nawet klejnot spełniający życzenia,
będę uczył się traktować je jak dobro największe
(2) Przebywając z innymi, zawsze będę się uczył
myśleć o sobie jako o najniższym ze wszystkich
i z głębi serca
traktować innych jako wyższych.
(3) We wszystkich działaniach będę się uczył wglądać w umysł
i gdy tylko powstanie uciążliwa emocja
narażając mnie i innych na niebezpieczeństwo
zdecydowanie stawię jej czoła i ją odsunę.
(4) Będę się uczył troszczyć o istoty o złej naturze
i te nękane przez ciężkie grzechy i cierpienia,
jakbym znalazł cenny skarb,
który trudno jest znaleźć.
(5) Kiedy inni z zawiści traktują mnie źle
obrażają, oczerniają itd.,
będę się uczył brać na siebie całą stratę,
a im oddawać zwycięstwo.
(6) Kiedy ktoś, komu z wielką nadzieją wyświadczyłem dobro
bezsensownie rani mnie głęboko,
będę się uczył widzieć tę osobę
jako wspaniałego duchowego przewodnika.
(7) Mówiąc krótko, będę się uczył oferować każdemu bez wyjątku
Całą pomoc i szczęście bezpośrednio i pośrednio
I z szacunkiem brać na siebie
Całą krzywdę i cierpienie moich matek.
8 Będę się uczył zachowywać wszystkie te praktyki
Nieskalane splamieniami ośmiu światowych koncepcji,
A dzięki zrozumieniu, że wszystkie zjawiska są jak iluzje,
Uwolnię się z niewoli przywiązania.
Re: cytaty o Miłującej Dobroci
Sutra Miłującej Dobroci
Tak ma postępować ten, który do zbawienia dąży,
gdyż już poznał siedzibę ciszy:
niech będzie energiczny, prawy i nie błądzący,
(jednak) łagodny i przystępny, ponieważ wygnał dumę.
Niewymagający (niech będzie) i nieciężki do zniesienia,
umiarkowany, niezapobiegliwy (a ponadto) mądry,
powściągający swoje zmysły; wobec rodziny
nie jest wymagający, łatwo go zadowolić.
Nie ubiega się o mniejsze cele,
lecz inne, mądre go nęcą,
Istotom wszystkim niech będzie szczęście i pokój,
niechaj wszystkie będą całkowicie szczęśliwe!
Cokolwiek by było żyjącą istotą-
czy wędrującą czy też stojącą w miejscu,
(płasko) rozpostartą czy wysoko się w górę wznoszącą,
małą czy średnią, słabą czy mocną,
przed oczyma czy też w ukryciu,
(tu) blisko czy w oddali,
urodzone czy mające dopiero powstać-
istoty te wszystkie niech będą szczęśliwe!
Nigdy nie powinien drugiego lżyć
i nikogo nigdy nie lekceważyć;
z gniewu i z wrogości nie powinno się wzajem
wpędzać w nieszczęście.
Jak matka, która swego syna,
Jedynego, chroni za cenę swego życia,
tak i on wobec wszystkich istot
powinien starać się wyzwolić ducha z ograniczeń.
Na cały świat powinien dobro rozwijać,
i swego ducha (całkiem) z ograniczeń wyzwolić,
w górę, w dół i w żadnym kierunku
nie ścieśniony, oczyszczony z nienawiści i wrogości.
Czy stoi, idzie, siedzi czy też leży:
jeżeli tylko nie popada w senność,
powinien wzbudzać taką postawę swego ducha,
która nazywa się boskim czuwaniem w świecie.
Nie żywiąc żadnych fałszywych poglądów,
pielęgnując śila; gdy pozna,
że pokonał żądzę i pragnienia:
nie wejdzie on więcej do żadnego łona.
Tak ma postępować ten, który do zbawienia dąży,
gdyż już poznał siedzibę ciszy:
niech będzie energiczny, prawy i nie błądzący,
(jednak) łagodny i przystępny, ponieważ wygnał dumę.
Niewymagający (niech będzie) i nieciężki do zniesienia,
umiarkowany, niezapobiegliwy (a ponadto) mądry,
powściągający swoje zmysły; wobec rodziny
nie jest wymagający, łatwo go zadowolić.
Nie ubiega się o mniejsze cele,
lecz inne, mądre go nęcą,
Istotom wszystkim niech będzie szczęście i pokój,
niechaj wszystkie będą całkowicie szczęśliwe!
Cokolwiek by było żyjącą istotą-
czy wędrującą czy też stojącą w miejscu,
(płasko) rozpostartą czy wysoko się w górę wznoszącą,
małą czy średnią, słabą czy mocną,
przed oczyma czy też w ukryciu,
(tu) blisko czy w oddali,
urodzone czy mające dopiero powstać-
istoty te wszystkie niech będą szczęśliwe!
Nigdy nie powinien drugiego lżyć
i nikogo nigdy nie lekceważyć;
z gniewu i z wrogości nie powinno się wzajem
wpędzać w nieszczęście.
Jak matka, która swego syna,
Jedynego, chroni za cenę swego życia,
tak i on wobec wszystkich istot
powinien starać się wyzwolić ducha z ograniczeń.
Na cały świat powinien dobro rozwijać,
i swego ducha (całkiem) z ograniczeń wyzwolić,
w górę, w dół i w żadnym kierunku
nie ścieśniony, oczyszczony z nienawiści i wrogości.
Czy stoi, idzie, siedzi czy też leży:
jeżeli tylko nie popada w senność,
powinien wzbudzać taką postawę swego ducha,
która nazywa się boskim czuwaniem w świecie.
Nie żywiąc żadnych fałszywych poglądów,
pielęgnując śila; gdy pozna,
że pokonał żądzę i pragnienia:
nie wejdzie on więcej do żadnego łona.
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: cytaty o Miłującej Dobroci
metta&peacetipitaka.pl pisze:
Sutta dobroci.
Metta Sutta, Khp 9, Sn 1:8.
Oto te dobre czyny pozwalają osiągnąć stan spokoju:
bycie dostępnym, uczciwym, prostolinijnym, uprzejmym, delikatnym i niezarozumiałym. Łatwym do zadowolenia, skromnym w utrzymaniu, łagodnym, mającym niewiele obowiązków do spełnienia, oraz oszczędnym. Dzięki uspokojeniu umysłu - przenikliwym. Ani zbyt śmiałym, ani desperacko przywiązanym do rodziny. Traktującym wszystkie niewłaściwe uczynki tak jak inni mędrcy.
Niech szczęście i łagodność trwają, niechaj wszystkie istoty osiągną pomyślność.
Niechaj wszystkie istoty które żyją; niedołężne, silne czy jakiekolwiek inne,
długie i duże, średnie, krótkie i małe, widzialne i niewidzialne, żyjące daleko i tuż obok,
narodzone czy mające przyjść na świat - niechaj wszystkie istoty będą szczęśliwe i mają się dobrze.
Niech się nie umniejsza niczyjej wartości i bez powodu uważa kogoś za gorszego.
Niech się nie sprawia przykrości innym będąc prowokowanym przez gniewne i awersyjne usposobienie.
Niczym matka troszcząca się o życie swojego jedynego syna, takie samo nastawienie należy rozwijać wobec wszystkich istot, bez wyróżniania.
Rozwijaj pełną miłości dobroć względem wszystkich istot, bez rozróżniania, czy to w górze, czy u dołu, czy w środku. Bez przeszkód, nienawiści, czy wrogości. Czy to stojąc, siedząc czy idąc, a nawet leżąc, lecz nie śpiąc. Wzbudzaj w sobie tę wolę i nastawienie, to jest nazywane domena najwyższych bogów. Nie tkwiąc w jakichkolwiek poglądach, lecz postępując etycznie i dochodząc do właściwych poglądów, żądze zmysłowości wyciszą się i nie będzie się już nigdy więcej poczętym w łonie.
p.
Re: cytaty o Miłującej Dobroci
"Tak jak jasno świecące słońce miłująca dobroć jest źródłem wszelkiego rozwoju wewnętrznego i konstruktywnego działania" Tarthang Tulku
Re: cytaty o Miłującej Dobroci
"Bądźcie przesiąknięci inspiracją stałego pragnienia przynoszenia pożytku innym, wówczas bodhiczitta, oświecona postawa wyrażająca życzenie osiągnięcia Oświecenia dla pożytku wszystkich istot, będzie się w was nieustannie rozwijać" Dilgo Czientse Rinpocze