iwanxxx pisze:janbezram pisze:iwanxxx pisze:skup się na jednym, odetnij myślenie.
Jeżeli rozumiem te słowa tak jak Ty, to kumam , jak najbardziej.
W normalnej mahajanie: słowa mantry lub recytacji mają znaczenie.
Chciałbym się jeszcze upewnić: co nadaje im znaczenie?
Tylko nie traktuj tego, jako próbę wciągnięcia Ciebie w dialog, po prostu chcę się dowiedzieć.
W mantrach dźwięk, nasienne sylaby, a w recytacji imienia ich znaczenie, lub ślubowanie istoty, które imię nosi. Np. 觀世音菩薩 (Kwan Se Um Bosal po koreańsku) oznacza "bodhisattwa słyszący dźwięk świata", co w kontekście Sutry Lotosu rozumie się jako współczucie. Z kolei Buddha Amitabha ślubował, że istoty, które recytują jego imię odrodzą się w Jego Czystej Krainie. To takie przykłady.
Pzdr
Piotr
To co tutaj napisałem odnosi się do tantr buddyjskich, które stanowią część mahajany. Ze szczególnym uwzględnieniem linii przekazu Karma Kagyu.
Ogólne znaczenie mantrom, dharani, itp. nadaje ich zastosowanie. Szczegółowe znaczenie mantr, dharani zawarte jest w ich strukturze inaczej mówiąc w ich budowie.
Mantry czy dharani nie są jak się często potocznie sądzi ciągiem sylab, które nie mają znaczenia. Niektórzy nawet twierdzą, że mantr nie da się przetłumaczyć. To nie prawda. Prawdą natomiast jest, że niektóre nauki na temat tworzenia mantr itd., bezpowrotnie zaginęły. Pozostały tylko mantry i tradycja, która je przekazuje ....
Sporo na temat mantr, ich budowy itd. można dowiedzieć się z tantr kalaczakry.
dodam jeszcze, że wiara w moc mantry jest domeną szkół tantry siwaickiej. Natomiast w tantrach buddyjskich nie jest to takie jednoznaczne. W tantrze buddyjskiej dominuje pogląd, że siła mantr pochodzi z naszej koncentracji itd. Praca z mantrami nie jest "mechaniczną" czynnością. Komentarze do różnych sadhan wyraźnie podkreślają ten punkt. W tantrze buddyjskiej mantry, itd. nie są jakimś rodzajem nazwijmy to "magicznych zaklęć", które same z siebie same w sobie posiadają moc. Inna rzecz ma się z imionami Buddów czy Bodhisattwów, ale to już nieco inna historia.
Jeśli chodzi o źródło mantr to mogą być one objawione tj. przekazane wprost od buddów, albo tworzone przez mistrzów.
Przykład, wielu zna ogólnie dostępna mantrę
om mani padme hum, czasem, kiedy chcemy rozwinąć pewne szczególne właściwości możemy mantrę nieco zmienić dodając do niej na przykład końcówkę:
sarva siantim kuru svaha.
mamy:
om mani padme hum sarva siantim kuru svaha
W ten sposób powstała mantra Awalokiteśwary, która ma na celu uspokojenie przeszkód chorób itp. To tak w wielkim skrócie...
Niestety muszę już kończyć....