Cytaty Nauczycieli

dyskusje i rozmowy

Moderator: GreenTea

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12789
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Niektórzy mają tak od dziecka, że zawsze są szczęśliwi, jak Garab Dorje - urodził się i od razu zaczął śpiewać mantry. Jednak my urodziliśmy się z napięciami. Nasi rodzice mieli napięcia, rodzice naszych rodziców itd. Macie kraj, w którym jest mnóstwo napięć. Macie tak wielkie kościoły, że takich wielkich nawet we Włoszech nie widziałem. Macie małe domy i ogromne kościoły. To znaczy, że to tu jest ważne. Jak możecie oczekiwać, że tego nie będzie w waszej wizji? Nie wystarczy, że zrobicie Wadżrasattwę, wpłynie nektar i wszystko zmyje. Będziecie katolikami do śmierci. To musicie zrozumieć. Nie możecie się pozbyć tego z umysłu. Może dlatego tak ciężko stosować tu nauki Dzogczen. To jest nasiono waszego problemu. Bo macie te silne wartości i nie jesteście tego w stanie przezwyciężyć. Nigdy to się nie zmieni w waszej percepcji. Jeżeli to zrozumiecie, staniecie się świadomi. I wtedy wewnętrznie odczujecie, że to już nie ma takiego znaczenia. Ale rozpoznacie, że to pochodzi właśnie z tych napięć. Dopóki tego nie rozpoznacie, nie zaakceptujecie siebie i będzie wam ciężko.''

Khyentse Yeshi Silvano Namkhai

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12789
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Unicestwienie ego nie jest celem.

Wielu ludzi popełnia ten sam błąd, myśląc, że skoro ego jest źródłem cierpienia, to celem duchowości musi być pokonanie i unicestwienie go. Starają się wyeliminować ciężką rękę rządów ego, lecz starania te są jeszcze jednym rodzajem wyrażania ego. Kręcimy się wokoło, chcąc ulepszyć siebie poprzez walkę, dopóki nie uzmysłowimy sobie, że to właśnie ta chęć, ta ambicja ulepszania siebie jest istotą problemu. Doświadczamy wglądu podczas przerw w walce, kiedy przestajemy próbować pozbyć się myśli. W momencie kiedy zaprzestajemy poważnego traktowania zarówno prawych, dobrych myśli, jak i tych złych, nieczystych, wówczas dostrzegamy ich prawdziwą naturę.''

- Czogjam Trungpa Rinpocze, ‘’Mądrość Mistrzów’’, redakcja Reginald A. Ray

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12789
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Schwytani przez myśl, która pragnie braku myśli, zwiększacie ilość konfliktowych myśli i we wzbierającym szale biegacie bez celu tu i tam. 
Zrelaksujcie się i połączcie z pierwotną przestrzenią całkowitej obecności, która jest wolna od pojawiania się i zaniku. Odetnijcie swobodę i pozwólcie jej być. Potem, gotowi na wszystko, pozostańcie stabilni, twardzi jak skała.
Uchwyćcie ten paradoks, moi synowie i córki! 
Nie ma nawet odrobinki kurzu, nad którą można medytować, ważne jest jednak to, by wraz z obecnością umysłu utrzymać niezachwianą uwagę.''

- Śabkar Tsogdruk Rangdrol

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12789
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Zawsze patrzymy w przyszłość – i w ten sposób omija nas własne życie. Skupieni na nieosiągalnym, zamykamy się w myślach i odcinamy od teraźniejszości, wyobrażając sobie szczęście i spełnienie, które osiągniemy, gdy tylko wydarzy się to czy tamto. Ale jedyne „to”, jakie mamy, dzieje się właśnie w tej chwili. Reszta jest czystym wymysłem. Jeśli „to” stracimy, bo roimy o czymś innym, przepadnie na zawsze. Po prostu zdajcie więc sobie sprawę z tego, co wydarza się w tym momencie. To wszystko, czego trzeba. Ta chwila przejdzie w następną, a tamta w kolejną. Nie będzie fanfar, fajerwerków i spazmów rozkoszy, lecz przeobrazi to wasze życie.''

- Dzietsynma Tenzin Palmo

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12789
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Kiedy oceniasz kogoś innego, nie definiujesz jego osoby, definiujesz siebie. Percepcja nie jest rzeczywistością. To, co wydaje się być wadą u innych, może być odbiciem naszych własnych emocjonalnych udręk. Nie mam problemu z nastawieniem; ty masz problem z percepcją.
Pamiętaj, że to jak ludzie traktują nas jest ich karmą. Sposób, w jaki reagujemy, naszą własną.''

- Trulshik Rinpocze

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12789
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Prawda ostateczna i relatywna

''Można się zastanawiać, czy urzeczywistnienie absolutnej prawdy nie sprawi, że nasze codzienne życie i zwyczajne sprawy stracą znaczenie. Otóż nie, ponieważ kiedy urzeczywistnimy absolutną naturę wszystkich rzeczy, codzienne życie nie zmieni się nagle w coś, co przeczy temu spełnieniu. Nazywa się to urzeczywistnieniem dwóch prawd. Oznacza to, że na absolutnym poziomie poznajemy naturę rzeczy, a na poziomie relatywnym dostrzegamy rzeczy w kontekście zasad współzależności. Świat relatywny jest prawdziwy na poziomie relatywnym, a absolutna prawda jest prawdziwa na poziomie absolutnym. Gdyby tak nie było, wtedy absolutna prawda była prawdą, a relatywna byłaby kłamstwem. Ale mówię tu o jedności, nierozdzielności prawdy absolutnej i relatywnej, jest to więc postrzeganie rzeczy takimi, jakie naprawdę są,niezależnie od tego, czy patrzymy z poziomu absolutnego na naturę zjawisk, czy rozpatrujemy je w odniesieniu do świata manifestacji.''

- Khenczen Thrangu Rinpocze
cytat pochodzi z: ''Mądrość mistrzów.'', red. Reginald A. Ray

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12789
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Karanie samych siebie

''Zdarza się, że myślimy: ''Jestem najgorszą osobą na świecie. Pełno we mnie nienawiści, żądz i głupoty''. Tego rodzaju pomysły przywołują jeszcze więcej negatywności i dlatego należy je oczyścić. Od chwili narodzin do teraz nosicie z sobą ów żałosny obraz samych siebie. Wciąż łzy, wciąż strach, wciąż te emocje. Mając obsesję na punkcie swych wad, zaczynacie wywierać na siebie olbrzymią presję. Postrzegając się jako paskudni i bezwartościowi, karzecie samych siebie. I chociaż inni ludzie mogą uważać was za pięknych i wspaniałych, wy nadal sądzicie, że jest inaczej.''

- lama Thubten Jesze Rinpocze
cytat pochodzi z: ''Mądrość mistrzów.'', red. Reginald A. Ray

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12789
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''ja''

''Skuteczne działanie w dużym stopniu wiąże się z motywacją. Bywa, że wykonujemy jakieś posunięcie spontanicznie, bez uprzedniej motywacji, ale wówczas ma ono zazwyczaj charakter moralnie neutralny - nie powoduje ani przyjemności, ani bólu. Nie istnieje absolutne kryterium pozytywności i negatywności działania. Ale z natury dążymy do szczęścia, a więc uważamy szczęście za coś pozytywnego. Zatem to, co przynosi szczęście, oceniamy jako pozytywne, a to, co w konsekwencji przynosi cierpienie, oceniamy jako negatywne.
Moglibyśmy zapytać, czy to źle, że mamy poczucie jakiegoś ''ja'. Przede wszystkim - nie ma znaczenia, czy chcemy mieć poczucie ja czy nie. Ono jest nam dane. Może przynosić szczęście albo cierpienia.
Istnieją różne rodzaje odczuwania ''ja''. Można na przykład lgnąć do ''ja'' jako czegoś realnego, prawdziwie istniejącego. Przekonałem się, że silne poczucie ''ja'' niesie z sobą kłopoty. Ale też bywa bardzo użyteczne, wręcz konieczne. W wypadku silnego poczucia ''ja''równie silna będzie koncepcja ''moje'', co zawsze spowoduje przywiązanie do przyjaciela i nienawiść do wroga. Z drugiej strony, w zmaganiu się z przeciwnościami losu potrzebna jest siła woli, którą może dać właśnie silne poczucie ''ja''. To bardzo ważne. Rozwijanie umysłu nie jest łatwym zadaniem, a każde niełatwe zadanie wymaga determinacji i wysiłku. Niestrudzony wysiłek bierze się z silnej woli. A zatem dla rozwinięcia pewności siebie i silnej woli konieczne jest silne poczucie ''ja''.
Jaka część naszego ''ja'' powoduje kłopoty? Co właściwie jest takie niezdrowe? Trzeba się dobrze przyjrzeć temu zjawisku. Analiza dostarcza nam trzech kategorii sposobów pojmowania jaźni: 1) pojmowanie jaźni jako czegoś, co istnieje realnie, 2) pojmowanie jaźni jako czegoś, co nie istnieje realnie, 3) pojmowanie jaźni bez ustanawiania, czy istnieje realnie czy nie. Bardzo ważną sprawą jest docenienie znaczenia frazy ''pojmowanie jaźni jako czegoś, co istnieje realnie''. Tutaj ''istnieje realnie'' znaczy ''istnieje z natury''.''

- XIV Dalaj Lama Tenzin Giatso
cytat zaczerpnięty z: ''Sen, Śnienie, Umieranie. Zgłębianie świadomości z Dalaj Lamą.'', narracja i redakcja Francisco J. Varela, współuczestnicy konferencji: Jerome Engel, Jayne Gackenbach, Joan Halifax, Joyse McDougall, Charlrs Taylor. wyd. ''Mudra''

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12789
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Stadia umierania

''(...)
Z ogromną niecierpliwością oczekiwałem na poruszenie tego tematu, toteż powróciłem do pytania Adama Engle'a:
- W wypadku praktykujących, którzy podejmują decyzję o swojej śmierci, zdarza się, że pomimo śmierci mózgowej ich ciało nie rozkłada się przez jakiś czas. Jaki jest pogląd Waszej Świątobliwości na tę sprawę? W którym momencie następuje śmierć?
Były to dokładnie te kwestie, które mnie intrygowały, a Pete Engel pomógł mi swoimi komentarzem:
- Buddyjska definicja śmierci różni się od tej, którą posługuje się medycyna zachodnia. Jakiś czas temu zetknąłem się Lamą Jesze [lama ze szkoły gelugpa, obecnie tulku - przyp. kunzang], który wkrótce po tym umarł w Kalifornia w tamtejszym szpitalu. Lekarze orzekli zgon, a jego przyjaciele stwierdzili, że jeszcze nie umarł, i poprosili, by zostawić ciało w spokoju. Lama pozostawał tam jeszcze przez trzy dni - ciało się nie rozkładało - być może znajdował się w stanie przejrzystego światła śmierci. W końcu przyjaciele stwierdzili, że umarł, i dopiero wtedy zabrali ciało zmarłego. Medycyna zachodnia nie dysponuje żadnym sposobem wykrywania w tym stanie procesów życiowych. W jaki sposób buddyjska medycyna rozstrzyga, czy pacjent jest martwy?
Dalaj Lama jeszcze raz skonsultował się ze swym lekarzem.
- Istnieje zupełnie proste kryterium: sprawdza się, czy ciało ul;ega rozkładowi. Jeśli nie - zostawia się je w spokoju. Zapytałem jednak doktora Cziedraga, czy w traktatach medycznych wspomina się o pozostawaniu w stanie przejrzystego światła śmierci. Odpowiedział, że nie.
Dalaj lama zamyślił się na chwilę, po czym kontynuował:
- Pozwólcie, że przedstawię proces umierania i śmierci w ujęciu buddyzmu wadżrajany. W tekstach sprawa ta jest bardzo dobrze opracowana, ale należałoby jeszcze poddać ją naukowej weryfikacji. W procesie umierania w centrum życiowych sił, znajdującym się w sercu, pojawiają się dwa bardzo subtelne elementy: biały i czerwony (sanskr. bindu, tyb. Thig Le, wym. tigle). Element biały przemieszcza się z obszaru głowy w dół poprzez kanał centralny aż do serca. Poniżej serca pojawia się bardzo subtelny element czerwony, jakby kropla. Podczas opadania białego elementu w dół, ku sercu, doświadczamy białego światła, a gdy zaraz potem czerwony element wznosi się ku sercu, subiektywnie doświadczamy czerwonej poświaty. Gdy te dwa elementy całkowicie się połączą, tracimy świadomość. Zaraz potem pojawia się doświadczenia przejrzystego światła śmierci.
Przejrzystego światła doświadczamy wszyscy bez wyjątku, różnice dotyczą tylko czasu utrzymywania się tego doznania. Dla jednych będzie to zaledwie kilka sekund, dla innych kilka minut, klika dni, albo wręcz tygodni. Dopóki utrzymuje się doświadczenie przejrzystego światła śmierci, zachowana zostaje łączność między bardzo subtelną energią-umysłem a fizycznym ciałem. Proces rozdzielania trwa, ale nie jest zakończony. Z chwilą, kiedy to nastąpi, ciało zaczyna się rozkładać i w tym momencie mówimy, że nastąpił zgon. Zewnętrzną oznaką tego wydarzenia, nie pozostawiającą żadnych wątpliwości co do zajścia śmierci , jest wydobywanie się czerwonego i białego elementu z otworów nosowych w formie czerwonego i białego wycieku. To samo może pojawić się w okolicy genitaliów i dotyczy to zarówno mężczyzn, jak i kobiet. ''

- XIV Dalaj Lama Tenzin Giatso
cytat zaczerpnięty z: ''Sen, Śnienie, Umieranie. Zgłębianie świadomości z Dalaj Lamą.'', narracja i redakcja Francisco J. Varela, współuczestnicy konferencji: Jerome Engel, Jayne Gackenbach, Joan Halifax, Joyse McDougall, Charlrs Taylor. wyd. ''Mudra''


ps
jest tak... tę książkę wydało wyd. ''Mudra'', jednak nie wiem, kto obecnie ma do niej prawa, czy wyd. ''Mudra'', czy ''Khandro''... tak czy inaczej, bez względu na to, wznowienie tej publikacji by się przydało, pod dowolnymi auspicjami (-:

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12789
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Niezwykle smutne jest, że w dzisiejszych czasach to, co dla wielu ludzi jest ich pierwszym kontaktem z buddyzmem, nosi wszelkie znamiona drogi od łatwowiernego entuzjazmu do urazy. Może w niektórych przypadkach jest tak dlatego, że przyjęli widmo - wersję buddyzmu, która byłaby nierozpoznawalna dla żadnego z naszych buddyjskich poprzedników, nie mówiąc już o Azjatach, którzy wciąż stanowią większość praktykujących buddystów - taką wersję, która niestety nie może przynieść im pożytku w jakikolwiek głęboki sposób. Wystarczy rzucić okiem na obawy i przepowiednie tych najgłośniej krzyczących "buddystów" na Zachodzie aby wyczuć, że są to dwa bardzo różne światy, i zastanowić się, jaki to jest ten "buddyzm", który wielu ludzi na Zachodzie akceptuje.

Odpowiedź jest prosta. Oni przyjęli buddyzm składający się w dużej mierze z ich własnych projekcji, aczkolwiek w niektórych przypadkach z pewnymi umiejętnymi podszeptami przez takich azjatyckich lub zachodnich nauczycieli, którzy są aktywni na rynku duchowym. Jest to buddyzm "wyczyszczony" z wszystkiego, co budzi zastrzeżenia dla ekskluzywnych mieszkańców Londynu, Santa Monica i Manhattanu. Jest to buddyzm, w którym amputowano moralną powagę tradycyjnego buddyzmu, powagę opartą na szacunku dla innych. W jego miejsce zostało wszczepione przyzwolenie absolutnej autonomii dla samego siebie, w której indywidualny wybór jest jedynym arbitrem dobra i zła. Krótko mówiąc, zamiast porzucić skupienie na samych sobie (i innych potężnych bogach naszej epoki) i zamiast tego zwrócić się ku buddyzmowi, znaleźliśmy, jak sądzimy, religię, która może je pomieścić.

Ta pozornie niegroźna strona buddyzmu sprawia, że jest on tak atrakcyjny dla tych, dla których chrześcijańska obietnica zbawienia jest zbyt staromodna i nie do przyjęcia. Wyrafinowani, na wysokich obcasach i mający dobre znajomości, z podnieceniem przyjmują honorowe zaproszenia na buddyjskie przyjęcia, ponieważ wyobrażają sobie, że to nie wymaga niczego z ich strony, ale nie widzę tutaj zbyt wiele miejsca dla zwykłego, szeregowego mężczyzny lub kobiety z ich brudnymi rękami i codzienną walką o przetrwanie.

Taki bezzębny buddyzm, którego jedyną zaletą jest to, że nie jest chrześcijaństwem, nie jest w stanie wyzwolić nas z cierpienia narodzin, starzenia się, choroby i śmierci, ponieważ pozostawia w spokoju cały mechanizm lgnięcia do ego, samouwielbienia, i wynikające z tego przeszkadzające emocje. I to właśnie jest źródłem rozczarowania, którego wielu tak często doświadcza. Taki rozcieńczony buddyzm nie może zapewnić oparcia i jasnego kierunku, gdy pojawiają się trudności. A ponieważ trudności nieuchronnie pojawiają się, a więc ci, którzy odczują rozczarowanie, albo powrócą do chrześcijaństwa, albo przerzucą się na kompletny cynizm.''

Lama Dziampa Thaje
cytat zaczerpnięty z ''Pułapki Pop Buddyzmu''

Memnon
Posty: 2
Rejestracja: wt mar 06, 2018 12:47
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Vipassana

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: Memnon »

"Ojczyzna"

Nazywamy kraj, w którym urodziliśmy się naszą ojczyzną. W rzeczywistości jednak nie ma nigdzie w sześciu królestwach samsary, kraju, który byłby naszą ojczyzną, ponieważ narodziliśmy się wiele razy, w wielu miejscach. Tak jak nomadzi przeprowadzają obóz co sezon, zmieniamy naszą ojczyznę z każdym odrodzeniem. Jaki jest więc sens przywiązywania się do jednego kraju, a nie do drugiego?

Dilgo Khyentse Rinpocze

Memnon
Posty: 2
Rejestracja: wt mar 06, 2018 12:47
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Vipassana

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: Memnon »

Witaj
obecny Moment
tak, jakbyś go zaprosił.
Dlaczego?
Ponieważ to wszystko, co masz
.
-Pema Chödron

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12789
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Ci, którzy są ogarnięci światowym pożądaniem, nie mogą zrobić nic aby pomóc innym. Nie potrafią nawet przynieść pożytku sobie samym. Jest to tak, jakby tonący człowiek próbował ratować innego. Nikt nie jest w stanie pomóc żadnej czującej istocie, jeśli najpierw nie urzeczywistni transcendentalnego wglądu w naturę rzeczywistości, podobnie jak ślepiec nie może prowadzić ślepca. Bo wówczas jest się narażonym na porwanie przez pragnienia. Ponieważ przestrzeń jest bezgraniczna, a ilość czujących istot nieskończona, zawsze znajdziecie okazję, aby pomóc innym, kiedy już będziecie w stanie to zrobić. Aż do tego czasu, kochając innych bardziej niż siebie i praktykując nauki Buddy, rozwijajcie pragnienie osiągnięcia pełnego oświecenia.''

Milarepa

Awatar użytkownika
amogh
Posty: 3337
Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
Płeć: mężczyzna
Tradycja: hołd nie-nazwanemu
Lokalizacja: piwnica Auerbacha

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: amogh »

"Umysł, intelekt i ukształtowane treści umysłu są Tym,
Zatem są zbytnio światem i tym wszystkim, co wydaje się od Niego
Odróżniać. Wszystkimi rzeczami, które można odczuć i tym, co je
Postrzega, jak również nudą, awersją, pragnieniem i oświeceniem."

Saraha "Skarbnica nie-dualizmu"

Awatar użytkownika
GreenTea
Global Moderator
Posty: 4657
Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana (Szkoła Kagyu)

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: GreenTea »

amogh pisze:
pt cze 07, 2019 00:06
zbytnio
?
a nie zarówno?

pozdrawiam, gt

Awatar użytkownika
amogh
Posty: 3337
Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
Płeć: mężczyzna
Tradycja: hołd nie-nazwanemu
Lokalizacja: piwnica Auerbacha

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: amogh »

GreenTea pisze:
pt cze 07, 2019 23:05
amogh pisze:
pt cze 07, 2019 00:06
zbytnio
?
a nie zarówno?

pozdrawiam, gt
Cytat jest zaczerpnięty ze zbioru tekstów pt. "Buddyzm" (Biblioteka Pisma Literacko-Artystycznego, Kraków 1987).

W zasadzie to tekst, który jest tam zamieszczony pod ogólną nazwą "Skarbnica nie-dualizmu", prawdopodobnie ma tytuł (po angielsku) "The Royal Song Of Saraha" lub "Song For the King", w internecie jest kilka wersji i różnie ten fragment jest tłumaczony:

Saraha's Song for a King (Michele Martin translation)

Intellect, mind, and mental appearances have this very nature.
All the worlds appearing in their diversity have this very nature.
All the varieties of the seen and the seer have this very nature.
Attachment, desire, aversion, and bodhicitta, too, have this very nature.



Saraha's Dohakosa: The Royal Song (Dowman translation)

Thus the I is intellect, mind and mind-forms,
I the world, all seemingly alien show,
I the infinite variety of vision-viewer,
I the desire, the anger, the mental sloth - and bodhicitta.



The Royal Song Of Saraha (English translation by Herbert V. Guenther)

Mind, intellect, and the formed contents of that mind are It,
So too are the world and all that seems from It to differ,
All things that can be sensed and the perceiver,
Also dullness, aversion, desire, and enlightenment.
p.s.
Może "zarówno" zbytnio - zjawiska i umysł - ze sobą równa, tak jakby były tożsame, a przecież takie do końca nie są.
Albo po prostu, to "too" zostało zrozumiane jako zbyt wiele jak w "too much", a nie jako podkreślenie tego, że też tak (also) jest z innymi rzeczami, jak jest z umysłem.

Awatar użytkownika
GreenTea
Global Moderator
Posty: 4657
Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana (Szkoła Kagyu)

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: GreenTea »

amogh pisze:
sob cze 08, 2019 01:16
p.s.
Może "zarówno" zbytnio - zjawiska i umysł - ze sobą równa, tak jakby były tożsame, a przecież takie do końca nie są.
Albo po prostu, to "too" zostało zrozumiane jako zbyt wiele jak w "too much", a nie jako podkreślenie tego, że też tak (also) jest z innymi rzeczami, jak jest z umysłem.

Hej :)

myślę, że "too" zostało użyte raczej w sensie "też", "także", jako wzmocnienie "so... are", którego używa się również w znaczeniu "też" (żeby podkreślić, że coś jest takie samo lub ktoś jest taki sam). Tym bardziej, że mnie zdarzyło się kilkakrotnie usłyszeć od nauczycieli tybetańskich, że myśli są... dharmakają. :luka:


Pozdrawiam, gt

Awatar użytkownika
amogh
Posty: 3337
Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
Płeć: mężczyzna
Tradycja: hołd nie-nazwanemu
Lokalizacja: piwnica Auerbacha

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: amogh »

Hej :)

Też tak to too rozumiem, kiedy czytam wersje po angielsku. Zwróciłaś uwagę na zbytnio w polskim przekładzie i czy nie powinno być w tym miejscu raczej zarówno. Po polsku to zbytnio rozumiem w takim sensie, że zjawiska (pięć skandh) są umysłem (Tym, it) i tym, co wydawałoby się od niego odróżniać (światem zjawisk?) - aż tak - że nie znajduje się, tak w nim jak i poza nim, niczego, co pozwoliłoby je rozróżnić i rozdzielić. Nie są jednak tożsame, ponieważ widząc zjawiska widziałoby się również umysł, a tak z automatu nie jest (potrzebna jest praktyka).
Tym bardziej, że mnie zdarzyło się kilkakrotnie usłyszeć od nauczycieli tybetańskich, że myśli są... dharmakają. :luka:
"Wskazówka o tym, że myśli są stanem prawdy, a zjawiska rozgrywają się w naszym własnym umyśle, jest wielce ceniona przez Kagyupów, oraz określana nieporównywalną, autentyczną Dharmą (nauką Buddy). Ludzie o korzystnej karmie powinni zrobić wszystko aby tę naukę zastosować w praktyce."

VIII Karmapa Mikjo Dordże

:luka:

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
GreenTea
Global Moderator
Posty: 4657
Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana (Szkoła Kagyu)

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: GreenTea »

amogh pisze:
śr cze 12, 2019 21:27
Zwróciłaś uwagę na zbytnio w polskim przekładzie i czy nie powinno być w tym miejscu raczej zarówno. Po polsku to zbytnio rozumiem w takim sensie, że zjawiska (pięć skandh) są umysłem (Tym, it) i tym, co wydawałoby się od niego odróżniać (światem zjawisk?) - aż tak - że nie znajduje się, tak w nim jak i poza nim, niczego, co pozwoliłoby je rozróżnić i rozdzielić.

Polskie zbytnio odczytuję jako nadmiernie, za bardzo, a to ma trochę inny wydźwięk, bo akcentowana jest jakby przesada. Głównie na to zwróciłam uwagę. A teraz po Twoich wyjaśnieniach dorzucę jeszcze, że według mojego rozumienia, sam umysł nigdy nie będzie Tym, bo również Tym będzie świat zjawisk i także to, co jest odczuwane wraz z odczuwającym. A zatem, moje tłumaczenie wyglądałoby mniej więcej tak:

Umysł, intelekt i ukształtowane treści umysłu są Tym,
Tak samo świat i też wszystko co wydaje się od Tego różnić,
Wszystkie rzeczy, które mogą być odczuwane i (sam) odczuwający,
Także głupota*, awersja, pragnienie i oświecenie.


(Mind, intellect, and the formed contents of that mind are It,
So too are the world and all that seems from It to differ,
All things that can be sensed and the perceiver,
Also dullness, aversion, desire, and enlightenment.
)


Ale, rzecz jasna, każdy czyta swoje - ilu czytających, tyle tekstów ;)
Pozdrawiam, gt


* dullness w sensie "tępoty umysłowej" (inaczej: stupidity)

Awatar użytkownika
amogh
Posty: 3337
Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
Płeć: mężczyzna
Tradycja: hołd nie-nazwanemu
Lokalizacja: piwnica Auerbacha

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: amogh »

Hej :)

Moje uwagi tyczyły się tłumaczenia so too na zbytnio. No i tego (po przeczytaniu Twojej wypowiedzi*), że na przykład Ty, czytając coś, masz odczucia względem słów. To jest głęboki temat. Coś czytasz i myślisz, że wiesz, co czytasz - tak Jung zinterpretował Joyca.

*to czasoprzestrzennie może być nie logiczne

Być może odkryliśmy źródło kolejnych dyskusji - słowa i odczucia. Dla Ciebie zbytnio jest nadmiarem, a dla mnie zbytecznością, zbytkiem, i nadmiarem ponad miarę potrzeb. Rozumienie słowa, jego znaczenie musi rozbijać się o karmę. Tak myślę.

Psy słysząc spacer merdają ogonem...

p.s.
A gdzieś w słowie zawarty jest świat

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12789
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Krucha natura związków międzyludzkich to doskonały przykład złożoności i nietrwałości zjawisk. Niektóre pary sądzą, że dzięki czytaniu poradników i wskazówkom terapeuty pozostaną razem aż do śmierci. A jednak teza, że mężczyźni są z Marsa, a kobiety z Wenus może wyjaśnić tylko kilka przyczyn potencjalnych nieporozumień. Do pewnego stopnia ta ograniczona wiedza może pomóc w ułożeniu sobie harmonijnego pożycia, ale nie uwzględnia wielu ukrytych czynników, które decydują o złożoności takiego związku. Gdybyśmy potrafili dostrzec to, co jest niewidoczne, może stworzylibyśmy doskonały związek małżeński – albo trzymali się od małżeństwa jak najdalej!
Dostrzeżenie – w rozumieniu Siddharthy – nietrwałości związków międzyludzkich prowadzi do przyjemności, którą wyrażają znane słowa skierowane przez Julię do Romea: „Smutek rozstania tak bardzo jest miły”. Chwila rozstania często okazuje się najgłębszym przeżyciem w całym związku. Przecież każdy związek dobiegnie kiedyś końca – choćby z powodu śmierci. Pamiętając o tym, bardziej doceniamy przyczyny i uwarunkowania, dzięki którym możemy nawiązać kontakt z drugim człowiekiem. Objawia się to z całą mocą wtedy, gdy partner zapada na śmiertelną chorobę. Pryska złudzenie, że „zawsze” będziemy razem. Ta świadomość przynosi nam zadziwiające wyzwolenie. Nasza troska i uczucie stają się bezwarunkowe i czerpiemy radość z chwili obecnej. Gdy wiemy, że dni naszego partnera są policzone, obdarzanie miłością i wsparciem przychodzi nam bez wysiłku.
A przecież nasze dni zawsze są policzone – dlaczego o tym zapominamy? Jeśli nawet pojmujemy rozumem, że to, co się narodziło, musi umrzeć, a wszystkie zjawiska złożone w końcu ulegną rozpadowi, sercem wciąż wierzymy w trwałość, zapominając całkowicie o współzależności zjawisk. Ten nawyk może rodzić najrozmaitsze negatywne stany: paranoję, osamotnienie i poczucie winy. Możemy się czuć wykorzystani, zagrożeni, skrzywdzeni, zaniedbani – jakby ten świat się na nas uwziął.''

- Dzongsar Khjentse Rinpocze ''Jak (nie) być buddystą.''

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12789
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Pewnego razu było pięćset małp, a wśród nich jedna, która uważała się za bardzo mądrą. Któregoś wieczoru małpa ta zobaczyła odbicie księżyca w jeziorze. Z dumą zawiadomiła o tym inne małpy i powiedziała: "Jeżeli wybierzemy się nad jezioro i wyłowimy księżyc, ocalimy go, a wtedy będziemy bohaterkami". W pierwszej chwili małpy jej nie uwierzyły. Lecz gdy na własne oczy zobaczyły, że księżyc wpadł do wody, postanowiły go uratować. Wspięły się na drzewo i chwyciły jedna drugą za ogon, żeby dosięgnąć lśniącego w wodzie księżyca. W chwili gdy ostatnia małpa już miała go dotknąć, gałąź, na której wisiały, złamała się i wszystkie wpadły do wody. Nie umiały pływać, zaczęły więc miotać się w jeziorze, a wtedy obraz księżyca rozpłynął się wśród fal. Gnani żądzą sławy i wyjątkowości jesteśmy jak te małpy. Uważamy się za mądrych, bo dostrzegamy różne rzeczy, a potem nakłaniamy innych, by widzieli i myśleli tak samo. Ambicja każe nam być zbawcą, mędrcem, prorokiem. Kierują nami różne małe ambicyjki - choćby chęć wywarcia wrażenia na dziewczynie - albo wielkie aspiracje, jak lądowanie na Marsie. A jednak często kończymy w środku jeziora - nie umiejąc pływać i nie mając się czego uchwycić.''

- Dzongsar Khjentse Rinpocze, "Jak (nie) być buddystą"

Awatar użytkownika
karuna
Posty: 1089
Rejestracja: wt kwie 09, 2013 18:46
Płeć: mężczyzna
Tradycja: buddyzm
Lokalizacja: Ziemia teraz

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: karuna »

"Nierozdzielne zjawiska i pustość są niczym
otwarte niebo,
Ludu Tingri, umysł nie ma środka ani skraju.


Umysł odbiera kształty, dźwięki i inne zjawiska oraz doświadcza szczęścia i cierpienia. Świat przejawień jako takich nigdy jednak nie istniał. Poddany analizie, okazuje się wyłącznie pustością. Jak pusta przestrzeń fizyczna dostarcza wymiarów, w których mogą rozwijać się całe światy, tak pusta natura umysłu zapewnia miejsce swoim przejawieniom. I tak jak nieskończona jest przestrzeń fizyczna, bez środka i skraju, tak i umysł nie ma początku i końca - i w czasie, i przestrzeni. "

Dilgo Khjentse Rinpocze - Sto rad Padampy Sangje dla mieszkańców Tingri

:namaste: :serce:
koniec wojen
tylko liście do zamiatania

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12789
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Madjamaka (Mahamudra to rdzeń Madjamaki) naucza dokładnie i logicznie, że zjawiska i istoty nie istnieją naprawdę oraz na czym polega mentalne pomieszanie i jak w umyśle pojawia się iluzja. Uczy, w jaki sposób – jeśli się praktykuje – można uwolnić się od neuroz, przywiązań i nawyku wiary w konkretne istnienie. Wszystko to można usunąć, ponieważ w ramach poglądu Madjamaki bardzo dokładnie się to rozumie. Wedle poglądu Madjamaki na pustkę, wszystkie substancjalne zjawiska są złożeniami (skt. skandha) utworzonymi z cząstek. Następnie dokonuje się analizy metafizycznej, dzieląc wszystko aż do momentu, gdy widzimy, że nawet najmniejsze cząsteczki lub atomy nie posiadają rzeczywistego istnienia. Następnie bada się w ten sam sposób projekcje umysłu. Wyjaśnia się, że sam umysł jest pustką, że jest nagromadzeniem chwilowych myśli, z których żadna nie istnieje niezależnie, lecz wszystkie powstają we wzajemnej zależności. Toteż umysł nie posiada trwałego istnienia. Tak Madjamaka wyjaśnia pustkę. Jednakże nadal po uderzeniu ręką w ścianę będzie ona boleć. Choć rozumie się dzięki logice, że nie ma rzeczywistego istnienia, to nie doświadcza się jeszcze tego, cóż to naprawdę znaczy. Nie chodzi po prostu o wyjaśnienie, że nic nie posiada istnienia. Sama logika nie wystarcza do usunięcia iluzji. Wedle poglądu Madjamaki praktykować trzeba medytacje, które w pewien sposób nadbudowują się na sobie.
Co się przez to osiągnie? Madjamaka wyjaśnia, że wszystkie rzeczy są puste. Nie chcemy jednak osiągnąć samej pustki – jaki byłby z tego pożytek? Jeśli idzie o pustkę, to zmierza się do głębszego zrozumienia umysłu poprzez Mahamudrę, rdzeń Madjamaki. W samsarze nie więzi nas ani zewnętrzny świat, ani też nasze ciało. Ani wszechświat ani nasze ciała nie tkwią w samsarze – tkwi w niej nasz umysł. Idzie o zbadanie umysłu za pomocą precyzyjnej logiki Madjamaki. Jeśli poprawnie nastawieni jesteście do umysłu, macie poprawny pogląd. Zastosować ten pogląd na umysł jako praktykę, to pozwolić umysłowi doświadczać tego właśnie poglądu. Wtedy w jednej chwili ma się doświadczenie Mahamudry. Aby doświadczyć Mahamudry, konieczna jest wielka koncentracja. To dlatego tak ważna jest najpierw praktyka Szine. Bez stabilności Szine, pogląd na umysł jest jak płomień na wietrze. W jednej chwili jest, a w drugiej już go nie ma. Jeśli spróbujecie uzyskać właściwy pogląd bez stabilności umysłu, to może pojawi się krótki wgląd, ale nie opanowany umysł nie jest w stanie go utrzymać. Zanim będziecie w stanie utrzymać właściwy pogląd bez przerwy, stwierdzenia typu „oświecenie można osiągnąć w jednej chwili” nie mają żadnego sensu.
Rozwińcie najpierw pogląd, następnie na tej podstawie rozwińcie bezpośrednie doświadczenie umysłu i praktykujcie to bez przerwy. Gdy rozwinie się właściwy pogląd na umysł, jest to przebudzenie się z niewiedzy. Jednakże pogląd musi być utrzymywany bez przerwy. Bez stabilności umysłu znów zniknie.''

- Szamar Rinpocze

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12789
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Zawsze rozpoznawaj przypominający sen charakter życia i ogranicz przywiązanie oraz niechęć. Miej dobre serce dla wszystkich istot. Bądź kochający i współczujący niezależnie od tego, co spotyka cię od innych. To, co robią, nie ma aż tak wielkiego znaczenia, gdy postrzegasz to jako sen. Cała sztuczka polega na tym, by mieć pozytywną intencję podczas snu. To jest kluczowa sprawa.''
- Chagdud Tulku Rinpoche

Awatar użytkownika
karuna
Posty: 1089
Rejestracja: wt kwie 09, 2013 18:46
Płeć: mężczyzna
Tradycja: buddyzm
Lokalizacja: Ziemia teraz

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: karuna »

Przesłanie Jego Eminencji Gjaltsaba Rinpocze na okoliczność pandemii
Bhagawan Buddha zapowiedział, że w przyszłości z powodu niegodziwych czynów istot na świecie, np. zabijania zwierząt, pojawi się wiele zakaźnych chorób. Ponadto Guru Rinpocze w „Kronikach Padmy” i innych naukach mówił, że istoty w przyszłości będą lekceważyć działania i ich skutki, przez co zaangażują się w wiele negatywnych czynów, jak odbieranie życia i szerzenie kłamstw. Rezultatem będą liczne choroby i epidemie. I, jak mówiły owe przepowiednie, dziś widzimy, że tak rzeczywiście się dzieje.

Również w opowieściach o poprzednich żywotach Buddhy, wypowiedzianych przez niego samego, jest mowa o tym, że aby podtrzymać własne życie i odżywić ciało, niszczymy życie innych istot. Jest to przyczyną powstawania chorób. Natomiast poświęcanie własnego życia i ciała, aby podtrzymać życie i odżywić ciało innych, sprawia, że choroby się nie pojawiają. Były to działania szeroko rozpowszechnione w przeszłości. Dla zdobycia pożywienia lub zarobienia wielkich pieniędzy ludzie zabijali zwierzęta i sprzedawali dużo mięsa. Obecnie na świecie jest jeszcze więcej ludzi i dlatego zabija się jeszcze więcej zwierząt. Tak dzieje się wszędzie i jest to przyczyną powstawania epidemii.
całość: https://17karmapa.pl/przeslanie-jego-em ... -pandemii/
koniec wojen
tylko liście do zamiatania

ODPOWIEDZ

Wróć do „Buddyzm Tybetański”