Ext pisze:Zastanowiło mnie podobieństwo Jeszie Khandro i Dordże Phagmo. Obie są czerwone i trzymają podobne atrybuty, obie stoją w podobnych pozycjach, na lewej nodze, z prawą uniesioną.
I obydwie związane są z najwyższą mądrością / przestrzenią.
Czym sie właściwie różnią, że tak to niezręcznie ujmę? Czy zachodnie określenie "Czerwona Dakini" odnosi się do obydwu form? Co je wyróżnia w przedstawieniach ikonograficznych?
I co oznacza ich szczególna pozycja z podkurczoną prawą nogą i uniesiona prawa ręką? Czy pochodzi z hinduskiej ikonografii?
Ogólnie Jeszie khandro i Dordże Phagmo odnosi się do tej samej formy. Chociaż istnieje żeński aspekt Buddy nazywający się Jeszie Khandro sanskr. Dźniana Dakini. Jest ona niebieska ma sześć rąk. Przedstawiana jest w pozycji siedzącej itd.
Istnieją różne rodzaje Dakiń: oświecone Dakinie Mądrości (jeszie kandro - dźniana Dakini) należące do pięciu rodzin Buddy, Dakinie Aktywności (lekji kandro - karma Dakini) będące emanacjami Dakiń Mądrości czy Światowe Dakinie (dzikten kandro - loka Dakini). Wiele światowych żeńskich bóstw i duchów także określa się mianem Dakini. Ogólnie wszystkich żeńskich Buddów takich jak na przykład Tara, czy Wadżrawarahi określa się mianem, Dakini. Ogólnie żeńskie postacie są ucieleśnieniem mądrości, wglądu.
Jak już w poprzednich postach wspominałem w zależności od praktyki wygląd Dordże Phagmo będzie się nieco różnił. Dlatego podam ci ogólne znaczenie symboli, o które pytasz. Jeszie kandro/Dordże Phagmo ma czerwony kolor, który symbolizuje przekształcenie niewiedzy i pożądania. Inne ogólne znaczenie kolor czerwony symbolizuje aktywność magnetyzującą to znaczy, że gromadzi Ona w sobie najlepsze właściwości nirwany i samsary. Taneczna pozycja oznacza swobodną grę wolnej, przebudzonej świadomości, która pokonała wszelkie iluzje tworzone przez Ego.
Ogólne znaczenie zakrzywionego noża i kapali – nóż symbolizuje zręczne metody(aspekt męski) a kapala mądrość(aspekt zeński). Razem oznaczają nierozdzielność metod i mądrości. W kontekście praktyk takich jak medytacja VIII Karmapy czy na przykład medytacja przejrzystego światła kapala wypełniona jest niebieskim nektarem, co symbolizuje nierozdzielność błogości i pustki. Pozycja taneczna prawdopodobnie została zaczerpnięta z tradycyjnego tańca indyjskiego.
Ot, tyle w wielkim skrócie. Można oczywiście wyjaśnić, co symbolizuje prawa noga podkurczona a co lewa – wyprostowana itd. ale, że mamy do czynienia z forum otwartym nie byłoby dobrze wchodzić w różne szczegóły.
Na koniec dodam, że Dordże Phagmo jest głównym żeńskim jidamem w szkole Kagyu. Szczególnie pomyślne jest wyobrażanie siebie jako Dordże Phagmo podczas praktykowania guru jogi, ponieważ była ona tajemnym jidamem, Marpy, Milarepy, Gampopy i innych wielkich mistrzów Kagyu. Forma, w jakiej przejawia się Dordże Phagmo, jest jej symboliczną formą. Ostatecznie Dordże Phagmo jest przestrzenią zjawisk, najwyższą transcendentną mądrością, matką wszystkich Buddów.