Dharani Czenrezig

dyskusje i rozmowy
Ext
Posty: 105
Rejestracja: pn lip 12, 2004 23:14
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Karma Kagyu
Lokalizacja: Białystok

Dharani Czenrezig

Nieprzeczytany post autor: Ext »

Mam pytanko do znających kwestię. Czy długa mantra znana z praktyki Niungne jest używana tylko w kontekście tejże praktyki, czy też jest to "ogólne" dharani Awalokiteśwary, które może być także wykorzystane w innych sytuacjach (jak np. podśpiewywanie bez szczególnej okazji) ?

Dziękuję z góry.
Om Mani Peme Hung
Awatar użytkownika
atomuse
Posty: 2817
Rejestracja: pn maja 14, 2007 11:24
Płeć: kobieta
Tradycja: Bön, Kagyu

Re: Dharani Czenrezig

Nieprzeczytany post autor: atomuse »

Nie jestem znawca w temacie, ale jak mi czasami ta mantra na mysl przyjdzie, to czemu mam sobie zabraniac ja spiewac? ;)
Awatar użytkownika
dzumka
Posty: 22
Rejestracja: czw mar 04, 2004 10:49
Tradycja: Dharma
Lokalizacja: Nysa
Kontakt:

Re: Dharani Czenrezig

Nieprzeczytany post autor: dzumka »

Myślę że ze śpiewania mantr zawsze jest jakiś pożytek ale chyba zamiast tak sobie podśpiewywać to lepiej zachować świadomość tego co się robi.
Poprzedni Patrul Rinpocze pisał że powtarzanie mantr bez odpowiedniej uwagi nie przynosi żadnej korzyści, zaś lama Ole kiedyś powiedział że działa zawsze, więc w zależności od tego do którego lamy masz zaufanie można tak sobie podśpiewywać. :)
Wydaje mi się że Patrulowi R. chodziło o to że robiąc to ot tak sobie można popaść w pułapkę iż będzie nam się wydawać że praktykujemy a tak naprawdę będziemy tępo powtarzać mantrę robiąc i myśląc różne rzeczy niekoniecznie przynoszące pożytek. Z drugiej strony słowa Olego interpretuje tak że mając w świadomości zakorzenione informacje nt działania mantry i po co to robimy a wtedy przynosi to jakiś pożytek. Lepiej powtarzać mantrę niż przeklinać kogoś.
Ale może lepiej zapytać o to obu, choć z poprzednim Patrulem mogą być problemy a nie wiadomo czy obecny pamięta co miał wtedy na myśli. :)
Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Re: Dharani Czenrezig

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

Ext pisze:Mam pytanko do znających kwestię. Czy długa mantra znana z praktyki Niungne jest używana tylko w kontekście tejże praktyki, czy też jest to "ogólne" dharani Awalokiteśwary, które może być także wykorzystane w innych sytuacjach (jak np. podśpiewywanie bez szczególnej okazji) ?

Dziękuję z góry.
Cześć :)

Nie jestem specem od wadźrajany, ale uderzyło mnie, że my w zen mamy dokładnie tą samą mantrę (inaczej poprzekręcaną, sanskrycki oryginał zaginął jest tylko rekonstrukcja i tłumaczenie D.T. Suzukiego, dostępne tutaj). W mahajanie jest to absolutnie uniwersalna mantra, ja ją śpiewam codziennie. Seung Sahn całe życie praktykował ją bez przerwy.

Tutaj Lama Zopa o niej pisze i poleca do codziennej praktyki:



Pzdr
Piotr
paolo
Senior User
Posty: 398
Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Karma Kamtsang
Lokalizacja: częstochowa
Kontakt:

Re: Dharani Czenrezig

Nieprzeczytany post autor: paolo »

Witaj,
W praktyce Niungne występują mantry związane z różnymi aspektami Czenrezika. Ta, o którą pytasz jest związana z aspektem ekadaśamukha Avalokieśvara, czyli jedenastogłowym Czenrezi przedstawianym z tysiącem ramion stąd można spotkać się z nazwą tysiącramienny Czenrezi.
Dharani ta nazywana jest Ārja Ekādaśa-mukha Dhāraṇĩ
Ogólnie Dharani tą można podzielić na trzy części w pierwszej składamy m.in. hołd trzem klejnotom, wychwalamy wszystkich Buddów w drugiej części wychwalamy Czenrezika.
Trzecia część(zaczyna się od Tadjatha…) nazywa się Hrdaja Dharani, czyli Dharani serca.
Wracając do tematu, Dharani tą można spokojnie recytować zawsze wtedy, kiedy czujemy taką potrzebę niekoniecznie podczas formalnej sesji medytaci.
Jak lubisz sanskryt to masz prezencik na mikołaja - dzień Buddy Prezentów:)

Ārya Ekādaśa-mukha Dhāraṇĩ
namo ratna trajāja, nama ārja dźniāna sāgara, vairocana, vjûha rādżāja, tathāgatāja arhate samjakjsaṃbuddhāja
namaḥ sarva tathāgate bhjaḥ arhate bhjaḥ samjak saṃbuddhe bhjaḥ
Nama ārja Avalokiteśvarāja, bodhisattvāja, mahā sattvāja, mahā kāruṇikāja
Tadjathā: Oṃ dhara dhara, dhiri dhiri, dhuru dhuru. itī-vāti cale cale, pracale pracale, kusume kusuma-vare. ili mili, cite dżvalam-apanaja. parama śuddha-sattva mahā kāruṇikā svāhā
odczuwaj dobro
shimsong

Re: Dharani Czenrezig

Nieprzeczytany post autor: shimsong »

Witam serdecznie! Nie praktykuję Buddyzmu Tybetańskiego tylko Zen Kwan Um ale mam kolegów praktykujących Kagyu w Rzeszowie a nasz ośrodek dzielimy z grupą Bon. Dharani to ciekawa praktyka. My śpiewamy Wielką Dharani Energii Pierwotnego Umysłu ale można również ją powtarzać w myśli. Dae Soen Sa nim powtarzał ją przez ponad 50 lat nieustannie, nawet podczas rozmowy i snu. Oto ona:

szin–mjo dżang–gu de–da–ra–ni na–mo–ra da–na da–ra ja–ja na–mak al–ja ba–ro gi–dże se–ba–ra–ja mo–dżi sa–da–ba–ja ma–ha sa–da–ba–ja ma–ha gha–ro–ni–ka ja om sal–ba–ba–je su da–ra–na ga–ra–ja da–sa–mong na–mak–ka–ri–da–ba i–mam al–ja ba–ro–gi–dże se–ba–ra da–ba ni–ra–gan–ta na–mak ha–ri–na–ja ma–bal–ta i–sa–mi sal–bal–ta sa–da–nam su–ban a–je–jom sal–ba bo–da–nam pa–ba–mar–a mi–su–da–kam da–nja–ta o–om a–ro–ge a–ro–ga ma–dżi–ro–ga dżi–ga–ran–dże he–he–ha–re ma–ha mo–dżi sa–da–ba sa–ma–ra sa–ma–ra ha–ri–na–ja ku–ro–ku–ro kal–ma sa–da–ja sa–da–ja do–ro–do–ro mi–jon–dże ma–ha mi–jon–dże da–ra da–ra da–rin na–re se–ba–ra dża–ra–dża–ra ma–ra–mi–ma–ra a–ma–ra mol–dże–je he–he ro–ge se–ba–ra ra–a mi–sa–mi na–sa–ja na–be sa–mi sa–mi na–sa–ja mo–ha–dża–ra mi–sa–mi na–sa–ja ho–ro–ho–ro ma–ra–ho–ro ha–re ba na–ma–na–ba sa–ra sa–ra szi–ri szi–ri so–ro so–ro mot–cza mot–cza mo–da–ja mo–da–ja me–da–ri–ja ni–ra gan–ta ga–ma–sa nal–sa–nam ba–ra–ha–ri–na–ja ma–nak–sa–ba–ha szi–ta–ja sa–ba–ha ma–ha–szi–ta–ja sa–ba–ha szi–ta–ju–je se–ba–ra–ja sa–ba–ha ni–ra–gan–ta–ja sa–ba–ha ba–ra–ha mok–ka szing–ha mok–ka–ja sa–ba–ha pa–na–ma ha–ta–ja sa–ba–ha dża–gu–ra–jok–ta–ja sa–ba–ha sang–ka som–na–ne mo–da–na–ja sa–ba–ha ma–ha–ra gu–ta da–ra–ja sa–ba–ha pa–ma–sa gan–ta i–sa–szi cze–da ha–ri–na i–na–ja sa–ba–ha mia–ku–ra dżal–ma ni–ba sa–na–ja sa–ba–ha na–mo–ra da–na–da–ra ja–ja na–mak al–ja ba–ro gi–dże se–ba–ra–ja sa–ba–ha

Pokłony,

Jurek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Buddyzm Tybetański”