Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Wszędzie ( albo na ogół), gdziekolwiek są wykładane tzw stopniowe nauki wprowadzające w nature rzeczywistości, działa ten schemat - wajbhaszika, sautrantika, czittamatara, swatantrika ( we różnych wersjach) i prasangika. Spojrzałam też, żeby się upewnić, do schematu szkół załączonego do komentarza J. Hoppkinsa (do nauk Gelukpów) i tam jest podobnie, z tym, że szkół wajbhasziki jest osiemnascie.
Nie znalazłem jak na razie żadnych informacji odnośnie ich wiedzy na temat innych szkół.
Nie znalazłem jak na razie żadnych informacji odnośnie ich wiedzy na temat innych szkół.
-
- użytkownik zbanowany
- Posty: 1169
- Rejestracja: ndz lip 09, 2006 15:26
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: #
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Ja tak z instytutowej ciekawoskości :roll: ... Jolanto ... ta http://bazy.opi.org.pl/raporty/opisy/os ... 125088.htm Joasiamiluszka pisze: ps Mam na imię Jola.
Joasia ( lama Joasia) kończy właśnie swoje ii odosobnienie.
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Jak najbardziej. to ta Joasia. A zainteresowanym polecam jej prace doktorską w wersji ksiązkowej pt. "Mahakala", wyd. Universitas.
-
- użytkownik zbanowany
- Posty: 1169
- Rejestracja: ndz lip 09, 2006 15:26
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: #
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
A swojej nie polecisz?
http://bazy.opi.org.pl/raporty/opisy/os ... 120072.htm
Widziałem gdzieś w Krakowie, Wydawnictwo A jak się zdaje, prawda?
Pozdrawiam
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
No to sie polecam:
http://awyd.blink.pl/index.php?main_pag ... ucts_id=38
Dla tych co lubią dywagacje o czittamatrze i madhjamace.
http://awyd.blink.pl/index.php?main_pag ... ucts_id=38
Dla tych co lubią dywagacje o czittamatrze i madhjamace.
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Witajcie Jolu, Jarku i Marcinie,
[center]"«Nie ma Boga»."[/center]
Kontekst tu jest bardzo wąski i wystarczy spojrzeć linijkę wyżej by się przekonać o tym, że psalmy dawidowe nie przeczą istnieniu Boga.
To co chciałem pokazać to rozwinięcie kontekstu w którym stoją owe dwa zdania w okół których buduje się spekulacje na temat nauk o naturze umysłu w Kanonie Paa.li. Tak by nie mówiły, że "Nie ma Boga".
Pozdrawiam i ze swej strony kończę dyskusję,
Piotr
P.S.:
P.P.S.: Tłumaczenie cytatu, które podał Jarek jest trochę nie teges. Polecam zerknąć do tłumaczeń angielskich dokonanych przez .Tha~nissaro Bhikkhu i Bhikkhu Bodhi.
w oryginale mowa jest o kilesa, czyli o żądzy (lobha), nienawiści (dosa) i niewiedzy (moha), ale te skalania mogą występować w wielu różnych formach.jw pisze:Czym są tzw. "zewnętrze skalania" z palijskiego tekstu? Czy można utożsamiać je z tzw. Pięcioma Truciznami (przeszkadzającymi emocjami: ignorancja, przywiązanie, gniew, duma, zazdrość), do których odnosi się tybetański termin "sang" (oczyszczony)?
Już Tobie pisałem, ale chce to jeszcze raz tu powtórzyć. Fragment z Suttapi.taki z Kanonu Paa.li został przytoczony jako przykład zbieżności w nauczaniu tradycji północnej i południowej. Innymi słowy: Termin "umysł" z AN 1.v.9 i AN 1.v.10 był rozumiany w innych terminach niż pierwotnie. Starałem się pokazać czym jest umysł (citta) w pierwotnym kontekście i do czego może odnosić się jego "świetlistość" - zdaje się, że tak jest bezpieczniej tworzyć interpretacje, niźli wkładać wyrwane z kontekstu zdania w miejsce w których terminy, mimo iż te same lub podobne, zdają się znaczyć i mówić co innego. Tak powstaje zamęt i masa nieporozumień.booker pisze:Tu powołujesz się iż umysł zanika gdy wstrzymuje się mentalność-i-forma. Całkiem prawdopodobne iż ten 'umysł' z Tipitaki jest to proces konceptualizacji.
Zatem cytat z A"nguttara Nikaaya nie odnosi się do tego o czym mowa jest w naukach Mahaa- i Vajra- yaana.Sorry ale to jest jakiś inny termin niż w naukach o naturze umysłu[...]
Tak i nie. Na moje oko jest to zabieg, podobny do tego o którym już kiedyś pisałem w ważności kwestii kontekstu. W Starym Testamencie, w Psalmie 53 w wersie drugim jest napisane:miluszka pisze:Podobne?
[center]"«Nie ma Boga»."[/center]
Kontekst tu jest bardzo wąski i wystarczy spojrzeć linijkę wyżej by się przekonać o tym, że psalmy dawidowe nie przeczą istnieniu Boga.
To co chciałem pokazać to rozwinięcie kontekstu w którym stoją owe dwa zdania w okół których buduje się spekulacje na temat nauk o naturze umysłu w Kanonie Paa.li. Tak by nie mówiły, że "Nie ma Boga".
Pozdrawiam i ze swej strony kończę dyskusję,
Piotr
P.S.:
Dzięki serdeczne.miluszka pisze:wydaje mi się oczywiste, że Nagardżuna je znał i komentował.
P.P.S.: Tłumaczenie cytatu, które podał Jarek jest trochę nie teges. Polecam zerknąć do tłumaczeń angielskich dokonanych przez .Tha~nissaro Bhikkhu i Bhikkhu Bodhi.
- jw
- Senior User
- Posty: 2151
- Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
- Kontakt:
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Jeszcze jedno pytanie: dlaczego określa się je jako "zewnętrzne"? Zewnętrzne wobec czego?piotr pisze:w oryginale mowa jest o kilesa, czyli o żądzy (lobha), nienawiści (dosa) i niewiedzy (moha), ale te skalania mogą występować w wielu różnych formach.jw pisze:Czym są tzw. "zewnętrze skalania" z palijskiego tekstu? Czy można utożsamiać je z tzw. Pięcioma Truciznami (przeszkadzającymi emocjami: ignorancja, przywiązanie, gniew, duma, zazdrość), do których odnosi się tybetański termin "sang" (oczyszczony)?
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Witaj Jarek,
.Tha~nissaro Bhikkhu przetłumaczył to jako: "incoming defilements", a Bhikkhu Bodhi: "adventitious defilements".
Pozdrawiam,
Piotr
w tłumaczeniu, które jest na www.tipitaka.pl tak zinterpretowano przedrostek upa-, który odnosi się do czegoś bliskiego, w połączeniu z wyobrażeniem przychodzenia, pojawiania się, spoczywania na spodzie lub obok. Czyli skalania (kilesa) towarzyszą procesowi umysłu (citta), a nie są z nim nierozłączne. Gdyby było inaczej, rozwój umysłu (o którym jest mowa w kolejnych wersach) byłby niemożliwy. Jednocześnie umysł nie posiada żadnej niezmiennej właściwości, ponieważ jest niezwykle szybkim i zmiennym procesem uwarunkowanym przez naamaruupa opisanym we współzależnym powstawaniu (pa.ticcasamuppaada).jw pisze:Jeszcze jedno pytanie: dlaczego określa się je jako "zewnętrzne"? Zewnętrzne wobec czego?
.Tha~nissaro Bhikkhu przetłumaczył to jako: "incoming defilements", a Bhikkhu Bodhi: "adventitious defilements".
Pozdrawiam,
Piotr
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
W Wadżrajanie idą nawet krok dalej, mówiąc iż umysł nie ma jakiejkolwiek właściwości.piotr pisze:Jednocześnie umysł nie posiada żadnej niezmiennej właściwości
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Ale z kolei w szentong mowią, że natura umysłu choć pozbawiona wszystkiego co splamione i relatywne, nie jest pozbawiona swojej natury, i co za tym idzie- właściwości.
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Tak więc umysł i natura umysłu to są różne terminymiluszka pisze:Ale z kolei w szentong mowią, że natura umysłu choć pozbawiona wszystkiego co splamione i relatywne, nie jest pozbawiona swojej natury, i co za tym idzie- właściwości.
Nauki tyczące się natury umysłu nie tyczą się umysłu, ale natury umysłu.
Nauki tyczące się umysłu nie tyczą się natury umysłu, ale umysłu.
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- jw
- Senior User
- Posty: 2151
- Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
- Kontakt:
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
A IX Karmapa powiedział tak:
Jeśli nie rozumiemy, że różne niebuddyjskie, a także buddyjskie filozofie Śrawaków, Czittamary, Madhjamaki oraz Krija-, Czarja-, Joga i Annutarajogatantra są jedynie opisami, lecz uważamy ich chwilowe, ograniczone poglądy za solidną prawdę i myślimy: 'to jest a tamto nie jest', stanie się to przyczyną duchowych splamień, które utrudnią nam bezpośrednie doświadczenie niezmiennej natury umysłu.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Jeśli nie rozumiemy, że różne niebuddyjskie, a także buddyjskie filozofie Śrawaków, Czittamary, Madhjamaki oraz Krija-, Czarja-, Joga i Annutarajogatantra są jedynie opisami, lecz uważamy ich chwilowe, ograniczone poglądy za solidną prawdę i myślimy: 'to jest a tamto nie jest', stanie się to przyczyną duchowych splamień, które utrudnią nam bezpośrednie doświadczenie niezmiennej natury umysłu.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
No ew. to potwiedza moje domniemania iż "natura umysłu" bardziej tyczy sie bezposredniego doswiadczenia wynikającego z urzeczywistnienia, które uzyskujemy poprzez praktykę, czyli odnosi sie do wglądu wolnego od poglądów i koncepcji, dywagacji i dyskutowania, które te można postrzegać raczej w kategorii splamien (kilesia, klesia) jeżeli dojdzie to sytuacji w której się ich schwytamy, jako ostatecznych.jw pisze:'to jest a tamto nie jest', stanie się to przyczyną duchowych splamień, które utrudnią nam bezpośrednie doświadczenie niezmiennej natury umysłu.
Reasumijąc wskazówki doprowadzają do pewnego momentu, w którym, jeżeli powstanie przywiązanie do nich, staną się zasłoną, przykrywającą potencjalne bezpośrednie doświadczenie. Doświadczenie to opisywane jest metaforycznie, jako podobne do ujżenia czystego przestworu nieba i nie jest ono możliwe dopóki owe niebo przykryte jest chmurami poglądów, mentalnych sfabrykowań, tworzenia.
Precyzyjniej więc, natura umysłu jest jak metafora, a nie jako coś co realnie istnieje.
Pozdrawiam
/M
ed. Jako metafora potencjalu do urzeczywistnienia. Podobnie jak masło jest potencjalnie obecne w mleku, jednak bez zastosowania metod, nie zostanie uzyskane.
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Dyskusja o citta i mano została przeniesiona do panelu "Therawada".
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Czy to jeszcze aktualne? Pisalem do Was, ale nie dostalem odpowiedzi:(Karma Jesze pisze:Chłopie przyjdź w poniedziałek o 20.00 do Ośrodka w Częstochowie, jest na ulicy Kapucyńskiej 19.
Ta ulica jest za Jasną Górą po jej lewej stronie idąc od 3 alei.
Pozdrawiam!
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Przynajmniej na stronie polskiej Khandro Rinpocze jest napisane o tym:miluszka pisze:Podobno Khandro Rinpocze stwierdziła niedawno na wykładzie w Poznaniu , że Polacy powinni praktykować więcej szine. Nie wiem, czy to prawda, bo na własne uszy tego nie słyszałam. Ale może ktoś z forumowiczów to słyszał?
Khandro RinpoczeAno i po Czechach. W skrócie to co mamy do zrobienia to nyndro, szine do bólu;) (obowiązkowe dla Polaków jeśli ma tu Dharma rozkwitnąć w pełni). W skrócie było jak zwykle intensywnie i inspirująco. Polska sangha coraz lepiej zintegrowana-póki co idzie to w dobrym kierunku:)j
Jeśli chodzi o szine to znam osoby, które źle się czuły po wykonaniu praktyki pokłonów i przestały ją robić? Wiec nie wiadomo co dla kogo jest dobre? Trudności z szine mogą wynikać jak pisze Tenzin Wangial Rinpocze od żywiołu w jaki w nas dominuje, oraz od naszego sposobu bycia .Pamiętam jakie na mnie z robił wrażenie lama Ole jak go pierwszy raz zobaczyłem w Krakowie a szczególnie na wykładzie Topka Rinpocze w Kucharkach. Jak rzadko kiedy Lama Ole nie siedział na tronie tylko ze wszystkimi słuchał wykładu. Ciągle się wiercił odwracał oczami do góry. Jego żona Hannah siedział spokojnie. Pomyślałem wtedy, ze Lama Ole ma ADHD, ze jest nadpobudliwy? Zrozumiałe dla mnie stało się wtedy, ze Lama Ole ma tyle energii i tak dużo podróżuje po prostu dlatego że wykorzystuje energie nadpobudliwości żeby nauczać Dharmy. Ale z drugiej strony nie jest z tego powodu zwolennikiem praktyki tradycyjnego szine. Bo osobiście dla mnie koncentracja na wizualizacji w czasie medytacji przypomina oglądanie telewizora i jest pobudzająca nie jest to szine takie jak na oddechu czy liczenie oddechów lub na obiekcie zewnętrznym. Tak samo mi się wydaje idealizowanie nauczyciela wcale nie jest widzeniem go jako Buddę tylko przypomina zakochanego, który swoją dziewczynę widzi jaka idealną a później odkrywa jej wady lub fana muzyka lub aktora na którego temat ma nie adekwatne i naiwne przypuszczenia które się mijają z prawda .Na tym nie polega oddanie dla mistrza.?
Jest ciekawy artykuł na temat szine Szamara Rinpocze:
Szamar Rinpocze o szineMetody uspokojenia umysłu
Powinniśmy rozwinąć także nowe przyzwyczajenia. Istnieje cała masa metod, aby osiągnąć spokój, jednak jedną z najefektywniejszych jest medytacja uspokojenia umysłu (tyb.: szine). Powinniśmy starać się wykonywać tę praktykę możliwie często, ponieważ jest ona najlepszym narzędziem do tego, by wyzwolić umysł. Pozwala rozwinąć umiejętność koncentracji i chroni przed ciągłym błądzeniem myśli.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Nie rozumiem - jeżeli chodzi o szine, to ktoś przestał robić pokłony?Milarepa pisze:Jeśli chodzi o szine to znam osoby, które źle się czuły po wykonaniu praktyki pokłonów i przestały ją robić? Wiec nie wiadomo co dla kogo jest dobre? (...)
Pozdrawiam
kunzang
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Witaj Milarepa!
cyt" znam osoby, które źle się czuły po wykonaniu praktyki pokłonów i przestały ją robić?"
Pokłony są praktyką oczyszczającą i napewno nie każdy dobrze się czuje po wyjściu z pralki automatycznej-przerobiłem to na własnej skórze.A jednak miło teraz to wspominam.
Z przekazywanych nauk wynika,że ego zawsze znajdzie sposoby by uzasadnić stwierdzenie"nieda się".Gama pomysłów jest tu zadziwiająca ,czasem zatrważająco rozległą ,indywidualną kwestią wyobrażni.Potrafi pisać najczarniejsze scenariusze życiowe by udowodnić swoje.Moja rada, to zrobić założenie,że cokolwiek się(ego)nie stanie to i tak praktyka zostanie w terminie ukończona.A za opużnienia dostanie się w tyłek nadrabianiem materiału-i ego mięknie ,bo to fizycznie boli i jest uciążliwe mentalnie.To dość prosty acz rygorystyczny sposób udowodnienia własnemu JA kto ma rację.Decyzja EGO jest bolesna -więc jest ZŁA-idziemy za głosem rozsądku,który mówi :lepiej potrochu a stale, to nie będzie bolesnych zakwasów ,stawy się zregenerują ,organizm zbierze siły,umysł się odpręży i zrelaksuje-praktyka stanie się elemętem dnia!
Latwo mi się teraz pisze -to tak jak po wyjściu od dentysty
a nie przed pójściem do:)
cyt" znam osoby, które źle się czuły po wykonaniu praktyki pokłonów i przestały ją robić?"
Pokłony są praktyką oczyszczającą i napewno nie każdy dobrze się czuje po wyjściu z pralki automatycznej-przerobiłem to na własnej skórze.A jednak miło teraz to wspominam.
Z przekazywanych nauk wynika,że ego zawsze znajdzie sposoby by uzasadnić stwierdzenie"nieda się".Gama pomysłów jest tu zadziwiająca ,czasem zatrważająco rozległą ,indywidualną kwestią wyobrażni.Potrafi pisać najczarniejsze scenariusze życiowe by udowodnić swoje.Moja rada, to zrobić założenie,że cokolwiek się(ego)nie stanie to i tak praktyka zostanie w terminie ukończona.A za opużnienia dostanie się w tyłek nadrabianiem materiału-i ego mięknie ,bo to fizycznie boli i jest uciążliwe mentalnie.To dość prosty acz rygorystyczny sposób udowodnienia własnemu JA kto ma rację.Decyzja EGO jest bolesna -więc jest ZŁA-idziemy za głosem rozsądku,który mówi :lepiej potrochu a stale, to nie będzie bolesnych zakwasów ,stawy się zregenerują ,organizm zbierze siły,umysł się odpręży i zrelaksuje-praktyka stanie się elemętem dnia!
Latwo mi się teraz pisze -to tak jak po wyjściu od dentysty
a nie przed pójściem do:)
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Dodam jeszcze,że w Kagyu praktyke Szine zaleca się robić dopiero po "ugruntowaniu"się w medytacji poprzez praktyki Nyndro.Po nich Szine może być niezłą propozycją,bo wcześniej ogląda się własne filmy(jw Milarepa)Dla mnie to ,raczej bycie świadomym otaczających nas filmów,dzwięków ,odczuć zmysłów na raz-subiektywne
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
A ja jeszcze dodam, że zalecenie robienia szi-ne dopiero po skończeniu nyndro to specjalnosć nie Karma Kagju, ale Olego. Karma Kagju to także Czogiam Trungpa, ktory swoim uczniom na początek serwował dwa lata szi-ne. To także Khenpo Cultrim, ktory z kolei wielu uczniom zalecał na początek połączenie medytacji analitycznej z szine i medytacją wgladu. Podstawowa umiejetność koncentracji, czyli szi-ne, jest niezbędne w każdej medytacji, aż trudno wyobrazić sobie np praktykę Dordże Sempa bez tego.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Generalnie, każdą praktykę związaną z wizualizacją i dźwiękiem trudno sobie wyobrazić bez umiejętności koncentracji - a tu w sukurs idzie nam szine.miluszka pisze:Podstawowa umiejetność koncentracji, czyli szi-ne, jest niezbędne w każdej medytacji, aż trudno wyobrazić sobie np praktykę Dordże Sempa bez tego.
Pozdrawiam
kunzang
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
lmiluszka napisał/a:
Podstawowa umiejetność koncentracji, czyli szi-ne, jest niezbędne w każdej medytacji, aż trudno wyobrazić sobie np praktykę Dordże Sempa bez tego
-Nie znam medytacji ,która nie zaczyna się od uspokojenia umysłu.
Nauki Lamy Ole pochodzą bezpośrednio z przekazu jaki udzielił mu 16 Karmapa-nauki esencjonalne i wyjaśnienia- czym nie wielu może być zaszczyconym.Więcej na ten temat znajdziecie w najnowszej edycji DDrogi.Są to nauki Karma Kagiu i zalecenia oparte na wieloletnim doświadczeniu aktywnej pracy Lamy z ludzmi zachodu .Poza tym nie jest to jego specjalność! -bez przesady w tym polocie (M).Trudniejsza praktyka na początek wcale nie oznacza szybszych postępów,a zastosowana praktyka odzwierciedla możliwości uczniów- gratuluje Czogiam Trungpie i Khenpo Cultrimowi.A -swoją drogą co się dalej stało z tymi uczniami? Uśmiechają się czasem ,czy stale?
Podstawowa umiejetność koncentracji, czyli szi-ne, jest niezbędne w każdej medytacji, aż trudno wyobrazić sobie np praktykę Dordże Sempa bez tego
-Nie znam medytacji ,która nie zaczyna się od uspokojenia umysłu.
Nauki Lamy Ole pochodzą bezpośrednio z przekazu jaki udzielił mu 16 Karmapa-nauki esencjonalne i wyjaśnienia- czym nie wielu może być zaszczyconym.Więcej na ten temat znajdziecie w najnowszej edycji DDrogi.Są to nauki Karma Kagiu i zalecenia oparte na wieloletnim doświadczeniu aktywnej pracy Lamy z ludzmi zachodu .Poza tym nie jest to jego specjalność! -bez przesady w tym polocie (M).Trudniejsza praktyka na początek wcale nie oznacza szybszych postępów,a zastosowana praktyka odzwierciedla możliwości uczniów- gratuluje Czogiam Trungpie i Khenpo Cultrimowi.A -swoją drogą co się dalej stało z tymi uczniami? Uśmiechają się czasem ,czy stale?
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Gafcio napisał:
A na serio:
Chcialam zwrocic uwagę ,ze to, co pisze Gafcio o szi-ne, to sposob nauczania, który jest właściwy dla Olego, inni nauczyciele zaś stosują inne metody.
A jeśli chodzi o doświadczenie z uczniami z zachodu, to Trungpa mial wyjątkowo duże, bo zamieszkal w Anglii w 63 roku, potem przeniósl się do USA. Khenpo Cultrim byl zas pierwszym nauczycielem, ktorego XVI Karmapa wysłał do pracy na zachód, do Francji. Chciał,żeby byl jego przedstawicielem w Europie, ten jednak poprosił o wyznaczenie kogoś innego, gdyż wolał nauczac jako wędrowny jogin, co zresztą czynił przez całe lata. Zamiast niego do Francji pojechał więc Gendyn Rinpocze.
Dzielo Trungpy , czyli Szambala świadczy samo za siebie, wide dzieło Khenpo Cultrima - zespoł najlepszych tłumaczy z tybetańskiegi i mnostwo wspanialych zachodnich nauczycieli - jego uczniów.
Nie bardzo wiem, co chcesz przez to powiedziec. Czy oznaką powodzenia w praktyce jest uśmiech na stale przyklejony do twarzy, czy tez powinien zmieniać sie cyklicznie w inny wyraz twarzy?Trudniejsza praktyka na początek wcale nie oznacza szybszych postępów,a zastosowana praktyka odzwierciedla możliwości uczniów- gratuluje Czogiam Trungpie i Khenpo Cultrimowi.A -swoją drogą co się dalej stało z tymi uczniami? Uśmiechają się czasem ,czy stale?
A na serio:
Chcialam zwrocic uwagę ,ze to, co pisze Gafcio o szi-ne, to sposob nauczania, który jest właściwy dla Olego, inni nauczyciele zaś stosują inne metody.
A jeśli chodzi o doświadczenie z uczniami z zachodu, to Trungpa mial wyjątkowo duże, bo zamieszkal w Anglii w 63 roku, potem przeniósl się do USA. Khenpo Cultrim byl zas pierwszym nauczycielem, ktorego XVI Karmapa wysłał do pracy na zachód, do Francji. Chciał,żeby byl jego przedstawicielem w Europie, ten jednak poprosił o wyznaczenie kogoś innego, gdyż wolał nauczac jako wędrowny jogin, co zresztą czynił przez całe lata. Zamiast niego do Francji pojechał więc Gendyn Rinpocze.
Dzielo Trungpy , czyli Szambala świadczy samo za siebie, wide dzieło Khenpo Cultrima - zespoł najlepszych tłumaczy z tybetańskiegi i mnostwo wspanialych zachodnich nauczycieli - jego uczniów.
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Nie chcę mącić, ale warto pamiętać, że do spuścizny Trungpy należy również dzieło Osela Tendzina, które też świadczy samo za siebie...miluszka pisze:Dzielo Trungpy , czyli Szambala świadczy samo za siebie,
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Sam Trungpa rownież był kontrowersyjny. Jednak jego dzielo, czyli Szambala broni się dokonale, zaś bardzo wielu jego uczniów to wyjątkowe postaci. Zaznaczam,że ja akurat nie spotkałam nigdy Trungpy, i nie podążam drogą Szambali, natomiast bywałam wiele razy w ich ośrodkach na różnych kursach i stąd moja z nimi znajomosć.
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Jeśli chodzi dentystę to warto ze współczuciem pomyśleć, ze są miejsca na świecie gdzie dentysty nie ma i ludzie cierpią na ból zębów nie mają kasy na leczenie i leki, jedyny sposób to kowal wyrywa zęba lub cierpienie w milczeniu . Są lekarze dentyści z polski którzy chcą pomóc i pomagają oto ich strona.:gafcio pisze:Latwo mi się teraz pisze -to tak jak po wyjściu od dentysty
a nie przed pójściem do:)
Klinika dentystczna w katmandu
Jeśli chodzi o masochistyczne podejście do siebie przy wykonywaniu nydro nie zawsze się sprawdza czasem trzeba delikatnie ze w współczuciem podejść do siebie wielu ludzi wymusza na sobie nyndro i później mają efekt wstrętu do tej praktyki?
Nie każdy może zrobić nyndro, to nie znaczy ze nie może praktykować szine? Straszeniem samdhi białej ściany w stylu Lamy Ole jest nieporozumieniem i powoduje nie potrzebne obawy tak samo można straszyć na temat każdej praktyki tantrycznej?
Samdhi bielej ściany powstaje wtedy kiedy tłumi się zatrzymuje myśli i uczucia. Jeśli myśli i uczucie przepływają naturalnie nie przywiązujemy się do nich, nie odpychamy ich, ani nie rozwijamy tematu nie ma takiego niebezpieczeństwa, nawet jak ktoś zasypia w czasie medytacji ale jest tego świadom wszystko jest w porządku.
Większość z nas ma w ciągu życia samdhi białej ściany np. po wypiciu alkoholu, nadmiernemu jedzeniu lub w czasie snu i jakoś się nikt tym nie przejmuje? Tenzin Wangial Rinpocze pisał jak udał się na odosobnienie w ciemności, pierwszy dzień praktycznie przespał. Tak samo w czasie szine możemy być senni ale to oznaka organizmu, ze należy odpocząć, można umyć twarz zimna wodą, wypić kawę ,pójść na spacer a nie od razu nyndro robić.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Nie przespał praktycznie całego dnia, tylko: ''Pierwszego dnia spałem dość długo, ale już na drugi dzień było dużo lepiej''; jak napisał w: ''Cuda naturalnego umysłu''.Milarepa pisze:Tenzin Wangial Rinpocze pisał jak udał się na odosobnienie w ciemności, pierwszy dzień praktycznie przespał.
Niekoniecznie. Za sennością podczas szine kryją się różne aspekty stanu naszego umysłu. Czasami wystarczy - jeżeli praktykujemy z obiektem - umieści obiekt wyżej, tak by wzrok był skierowany nie prosto przed siebie a trochę do góry itd itpMilarepa pisze:Tak samo w czasie szine możemy być senni ale to oznaka organizmu, ze należy odpocząć, (...)
Pozdrawiam
kunzang
- iwanxxx
- Admin
- Posty: 5373
- Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Buddhadharma
- Lokalizacja: Toruń
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Na przykład?kunzang pisze:Za sennością podczas szine kryją się różne aspekty stanu naszego umysłu.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Witam
Podczas wchodzenia w stan wyciszenia umysłu manifestują się dwie /główne/ tendencje - jedna związana z pobudzeniem, druga związana z ospałością. Są one związane z nawykowymi stanami naszego umysłu, czyli z tym, co dzieje się z nami w chwili gdy czujemy się zrelaksowani, uspokojeni. U jednych osób energia zaczyna iść wtedy w górę, u innych w dół. Owo schodzenie energii w dół podczas wyciszenia zaczyna powodować ospałość, by podnieść energię w górę, jako metodę stosuje się podniesienie obiektu do góry /wzrok kierujemy wtedy do góry/, by pobudzić przepływ energii do góry i wyjść ze stanu ospałości. Odpowiednio, podczas pobudzenia obiekt umieszcza się tak, by skierować wzrok lekko w dół. Gdy stan ospałości, lub pobudzenia zaczyna zanikać wracamy do obiektu umieszczonego na wprost - patrzymy wtedy prosto przed siebie.
EDIT
Nie znaczy to jednak, że osoby mające tendencję do tego, by podczas wchodzenia w stan wyciszenia popadać w ospałość, nie miały też stanów związanych z pobudzeniem, jednak głównie manifestuje się u jednych ospałość u innych pobudzenie. Bywa różnie, mówi się jednak o dwóch głównych tendencjach. No i rzecz jasna, na przestrzeń czasu mogą one ulec zmianie.
Pozdrawiam
kunzang
W ramach jednego z przykładów.iwanxxx pisze:Na przykład?
Podczas wchodzenia w stan wyciszenia umysłu manifestują się dwie /główne/ tendencje - jedna związana z pobudzeniem, druga związana z ospałością. Są one związane z nawykowymi stanami naszego umysłu, czyli z tym, co dzieje się z nami w chwili gdy czujemy się zrelaksowani, uspokojeni. U jednych osób energia zaczyna iść wtedy w górę, u innych w dół. Owo schodzenie energii w dół podczas wyciszenia zaczyna powodować ospałość, by podnieść energię w górę, jako metodę stosuje się podniesienie obiektu do góry /wzrok kierujemy wtedy do góry/, by pobudzić przepływ energii do góry i wyjść ze stanu ospałości. Odpowiednio, podczas pobudzenia obiekt umieszcza się tak, by skierować wzrok lekko w dół. Gdy stan ospałości, lub pobudzenia zaczyna zanikać wracamy do obiektu umieszczonego na wprost - patrzymy wtedy prosto przed siebie.
EDIT
Nie znaczy to jednak, że osoby mające tendencję do tego, by podczas wchodzenia w stan wyciszenia popadać w ospałość, nie miały też stanów związanych z pobudzeniem, jednak głównie manifestuje się u jednych ospałość u innych pobudzenie. Bywa różnie, mówi się jednak o dwóch głównych tendencjach. No i rzecz jasna, na przestrzeń czasu mogą one ulec zmianie.
Pozdrawiam
kunzang
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Witam
Oczywiście jest to jeden z przykładów powodów wystąpienia ospałości podczas szine, a związanych w tym wypadku z ową nawykową tendencją umysłu.
Innym przykładem, może być stan naszego umysłu związany z dominującym w nas elemencie /żywiole/. W wypadku ospałości może się to wiązać z dominującym elementem ziemi, lub wody.
Owych stanów umysłu, które mają wpływ na popadanie w senność trochę jest. Niemniej jednak jako podstawowe antidotum stosuje się metodę związaną z ukierunkowaniem tego jak patrzy się na obiekt. Jeżeli mimo to, problem ten nie przestaje ustępować - pojawia się nagminnie - należy się udać do wykwalifikowanego nauczyciela pod okiem którego się praktykuje i poprosić go radę.
Tu warto wziąć pod uwagę też i to, że to podejście - które prezentuję - ma miejsce w szkole yungdrung bon.
Pozdrawiam
kunzang
Jeszcze dodam.kunzang pisze:Podczas wchodzenia w stan wyciszenia umysłu manifestują się dwie /główne/ tendencje - jedna związana z pobudzeniem, druga związana z ospałością. Są one związane z nawykowymi stanami naszego umysłu, czyli z tym, co dzieje się z nami w chwili gdy czujemy się zrelaksowani, uspokojeni.
Oczywiście jest to jeden z przykładów powodów wystąpienia ospałości podczas szine, a związanych w tym wypadku z ową nawykową tendencją umysłu.
Innym przykładem, może być stan naszego umysłu związany z dominującym w nas elemencie /żywiole/. W wypadku ospałości może się to wiązać z dominującym elementem ziemi, lub wody.
Owych stanów umysłu, które mają wpływ na popadanie w senność trochę jest. Niemniej jednak jako podstawowe antidotum stosuje się metodę związaną z ukierunkowaniem tego jak patrzy się na obiekt. Jeżeli mimo to, problem ten nie przestaje ustępować - pojawia się nagminnie - należy się udać do wykwalifikowanego nauczyciela pod okiem którego się praktykuje i poprosić go radę.
Tu warto wziąć pod uwagę też i to, że to podejście - które prezentuję - ma miejsce w szkole yungdrung bon.
Pozdrawiam
kunzang
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Milarepa napisał/a
Jeśli chodzi o masochistyczne podejście do siebie przy wykonywaniu nydro nie zawsze się sprawdza czasem trzeba delikatnie ze w współczuciem podejść do siebie wielu ludzi wymusza na sobie nyndro i później mają efekt wstrętu do tej praktyki?
Kalu Rimpocze "Podstawy buddyzmy tybetańskiego"str 65-W tradycji wadżrajany mówi się ,że im głębsza Darma , tym poważniejsze są negatywności ,jakie napotykamy w naszej praktyce.W potężną i intensywną praktykę wpisane są więc bardzo silne wewnętrzne i zewnętrzne przeszkody"
Milarepa-wielu ludzi wymusza na sobie nyndro i później mają efekt wstrętu do tej praktyki?
Kalu-"Jeden z głównych tekstów tradycji buddyjskiej mówi ,że wszystkie zjawiska są zależneodnaszych intencji i motywacji.Sposób,w jaki doświadczamy rzeczy, zależy w ogromnym stopniu od tego , jak zamierzamy ich doświadczyć,jak jesteśmy nastawieni do danej sytuacji"
Nie każdy może zrobić nyndro, to nie znaczy ze nie może praktykować szine?
-Wskazania nie są nakazami.
Kalu-"Medytacje nyndro zostały ułożone tak ,aby obejmowały wszystkie konieczne elementy naszej duchowej praktyki.Fundament naszego rozwoju duchowego tworzą pokłony i przyjmowanie schronienia."
O medytacji nad obiektem i bez ,jest mowa dopiero w drugiej połowie książki-jw cytat drugi- i również do niego odnoszę reszte Twojej wypowiedzi.
Jeśli chodzi o masochistyczne podejście do siebie przy wykonywaniu nydro nie zawsze się sprawdza czasem trzeba delikatnie ze w współczuciem podejść do siebie wielu ludzi wymusza na sobie nyndro i później mają efekt wstrętu do tej praktyki?
Kalu Rimpocze "Podstawy buddyzmy tybetańskiego"str 65-W tradycji wadżrajany mówi się ,że im głębsza Darma , tym poważniejsze są negatywności ,jakie napotykamy w naszej praktyce.W potężną i intensywną praktykę wpisane są więc bardzo silne wewnętrzne i zewnętrzne przeszkody"
Milarepa-wielu ludzi wymusza na sobie nyndro i później mają efekt wstrętu do tej praktyki?
Kalu-"Jeden z głównych tekstów tradycji buddyjskiej mówi ,że wszystkie zjawiska są zależneodnaszych intencji i motywacji.Sposób,w jaki doświadczamy rzeczy, zależy w ogromnym stopniu od tego , jak zamierzamy ich doświadczyć,jak jesteśmy nastawieni do danej sytuacji"
Nie każdy może zrobić nyndro, to nie znaczy ze nie może praktykować szine?
-Wskazania nie są nakazami.
Kalu-"Medytacje nyndro zostały ułożone tak ,aby obejmowały wszystkie konieczne elementy naszej duchowej praktyki.Fundament naszego rozwoju duchowego tworzą pokłony i przyjmowanie schronienia."
O medytacji nad obiektem i bez ,jest mowa dopiero w drugiej połowie książki-jw cytat drugi- i również do niego odnoszę reszte Twojej wypowiedzi.
-
- Posty: 105
- Rejestracja: pn lip 12, 2004 23:14
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kagyu
- Lokalizacja: Białystok
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Owszem, tylko kryje się tu pewna pułapka. Ego może wystąpić w przebraniu własnego poskromiciela. Może pojawić się subtelna duma, że "oto pokonałem ego", "zmuszając" je do wykonania solidnej praktyki. To problem, który nie łatwo u siebie zauważyć. No bo "kto" cokolwiek udowadnia swojemu "ja"?gafcio pisze:.Moja rada, to zrobić założenie,że cokolwiek się(ego)nie stanie to i tak praktyka zostanie w terminie ukończona.A za opużnienia dostanie się w tyłek nadrabianiem materiału-i ego mięknie ,bo to fizycznie boli i jest uciążliwe mentalnie.To dość prosty acz rygorystyczny sposób udowodnienia własnemu JA kto ma rację.Decyzja EGO jest bolesna -więc jest ZŁA-idziemy za głosem rozsądku,który mówi :lepiej potrochu a stale, to nie będzie bolesnych zakwasów ,stawy się zregenerują ,organizm zbierze siły,umysł się odpręży i zrelaksuje-praktyka stanie się elemętem dnia!
Z drugiej strony pewnie lepiej jest wykorzystać nawyki i lgnięcie do praktyki, niż do uciekania od niej, starając się jednocześnie zachować tyle uważności, ile możemy.
Om Mani Peme Hung
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
Witaj Ext.
Z całą pewnością ,każdy powinien znależć najdogodniejszy dla siebie sposób.Słyszałem o wielu ale opisałem tylko taki ,który sprawdził się w moim przypadku.Zaczynałem od 12-stu dziennie i to tylko wtedy gdy miałem czas i chęci .Po jakimś czasie doszedłem do 108-bez przeciążania się,zakwasów i pośpiechu.Organizm musiał przyzwyczaić się do wysiłku, regeneracji i co trudniejsze do systematyczności.W dalszym ciągu powoli doszedłem do 250 i na tym poprzestałem .Tą ilość dobrze znosiłem ,a poza tym to nie jest wyścig.Za ciałem powinien nadążać świadomy wykonywanej pracy umysł -inaczej to zamienia się
pokłony w jakąś orientalną gimnastykę.
Poza tym cieszę się ,że mogłem je robić i jeszcze bardziej z ich ukończenia-taka subtelna duma(...).Podoba mi się podejście jakie słyszałem na wykładzie ZEN-sto tysięcy pokłonów jest jak jeden pokłon.I po sprawie -jeden to jeden.
Z całą pewnością ,każdy powinien znależć najdogodniejszy dla siebie sposób.Słyszałem o wielu ale opisałem tylko taki ,który sprawdził się w moim przypadku.Zaczynałem od 12-stu dziennie i to tylko wtedy gdy miałem czas i chęci .Po jakimś czasie doszedłem do 108-bez przeciążania się,zakwasów i pośpiechu.Organizm musiał przyzwyczaić się do wysiłku, regeneracji i co trudniejsze do systematyczności.W dalszym ciągu powoli doszedłem do 250 i na tym poprzestałem .Tą ilość dobrze znosiłem ,a poza tym to nie jest wyścig.Za ciałem powinien nadążać świadomy wykonywanej pracy umysł -inaczej to zamienia się
pokłony w jakąś orientalną gimnastykę.
Poza tym cieszę się ,że mogłem je robić i jeszcze bardziej z ich ukończenia-taka subtelna duma(...).Podoba mi się podejście jakie słyszałem na wykładzie ZEN-sto tysięcy pokłonów jest jak jeden pokłon.I po sprawie -jeden to jeden.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku
rozmowa na temat badań nad stanami medytacyjnymi i Lamie Ole została wydzielona TUTAJ