Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

dyskusje i rozmowy
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

Wszędzie ( albo na ogół), gdziekolwiek są wykładane tzw stopniowe nauki wprowadzające w nature rzeczywistości, działa ten schemat - wajbhaszika, sautrantika, czittamatara, swatantrika ( we różnych wersjach) i prasangika. Spojrzałam też, żeby się upewnić, do schematu szkół załączonego do komentarza J. Hoppkinsa (do nauk Gelukpów) i tam jest podobnie, z tym, że szkół wajbhasziki jest osiemnascie.
Nie znalazłem jak na razie żadnych informacji odnośnie ich wiedzy na temat innych szkół.
Szaman
użytkownik zbanowany
Posty: 1169
Rejestracja: ndz lip 09, 2006 15:26
Płeć: mężczyzna
Tradycja: #

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: Szaman »

miluszka pisze: ps Mam na imię Jola.
Joasia ( lama Joasia) kończy właśnie swoje ii odosobnienie.
Ja tak z instytutowej ciekawoskości :oops: :roll: ... Jolanto ... ta http://bazy.opi.org.pl/raporty/opisy/os ... 125088.htm Joasia :?:
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

Jak najbardziej. to ta Joasia. A zainteresowanym polecam jej prace doktorską w wersji ksiązkowej pt. "Mahakala", wyd. Universitas.
Szaman
użytkownik zbanowany
Posty: 1169
Rejestracja: ndz lip 09, 2006 15:26
Płeć: mężczyzna
Tradycja: #

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: Szaman »

:)
A swojej nie polecisz?
http://bazy.opi.org.pl/raporty/opisy/os ... 120072.htm :P
Widziałem gdzieś w Krakowie, Wydawnictwo A jak się zdaje, prawda? :) :P

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

No to sie polecam:
http://awyd.blink.pl/index.php?main_pag ... ucts_id=38
Dla tych co lubią dywagacje o czittamatrze i madhjamace.
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witajcie Jolu, Jarku i Marcinie,
jw pisze:Czym są tzw. "zewnętrze skalania" z palijskiego tekstu? Czy można utożsamiać je z tzw. Pięcioma Truciznami (przeszkadzającymi emocjami: ignorancja, przywiązanie, gniew, duma, zazdrość), do których odnosi się tybetański termin "sang" (oczyszczony)?
w oryginale mowa jest o kilesa, czyli o żądzy (lobha), nienawiści (dosa) i niewiedzy (moha), ale te skalania mogą występować w wielu różnych formach.
booker pisze:Tu powołujesz się iż umysł zanika gdy wstrzymuje się mentalność-i-forma. Całkiem prawdopodobne iż ten 'umysł' z Tipitaki jest to proces konceptualizacji.
Już Tobie pisałem, ale chce to jeszcze raz tu powtórzyć. Fragment z Suttapi.taki z Kanonu Paa.li został przytoczony jako przykład zbieżności w nauczaniu tradycji północnej i południowej. Innymi słowy: Termin "umysł" z AN 1.v.9 i AN 1.v.10 był rozumiany w innych terminach niż pierwotnie. Starałem się pokazać czym jest umysł (citta) w pierwotnym kontekście i do czego może odnosić się jego "świetlistość" - zdaje się, że tak jest bezpieczniej tworzyć interpretacje, niźli wkładać wyrwane z kontekstu zdania w miejsce w których terminy, mimo iż te same lub podobne, zdają się znaczyć i mówić co innego. Tak powstaje zamęt i masa nieporozumień.
Sorry ale to jest jakiś inny termin niż w naukach o naturze umysłu[...]
Zatem cytat z A"nguttara Nikaaya nie odnosi się do tego o czym mowa jest w naukach Mahaa- i Vajra- yaana.
miluszka pisze:Podobne?
Tak i nie. Na moje oko jest to zabieg, podobny do tego o którym już kiedyś pisałem w ważności kwestii kontekstu. W Starym Testamencie, w Psalmie 53 w wersie drugim jest napisane:

[center]"«Nie ma Boga»."[/center]

Kontekst tu jest bardzo wąski i wystarczy spojrzeć linijkę wyżej by się przekonać o tym, że psalmy dawidowe nie przeczą istnieniu Boga.

To co chciałem pokazać to rozwinięcie kontekstu w którym stoją owe dwa zdania w okół których buduje się spekulacje na temat nauk o naturze umysłu w Kanonie Paa.li. Tak by nie mówiły, że "Nie ma Boga".

Pozdrawiam i ze swej strony kończę dyskusję,
Piotr

P.S.:
miluszka pisze:wydaje mi się oczywiste, że Nagardżuna je znał i komentował.
Dzięki serdeczne. :)

P.P.S.: Tłumaczenie cytatu, które podał Jarek jest trochę nie teges. :| Polecam zerknąć do tłumaczeń angielskich dokonanych przez .Tha~nissaro Bhikkhu i Bhikkhu Bodhi.
Awatar użytkownika
jw
Senior User
Posty: 2151
Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
Kontakt:

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: jw »

piotr pisze:
jw pisze:Czym są tzw. "zewnętrze skalania" z palijskiego tekstu? Czy można utożsamiać je z tzw. Pięcioma Truciznami (przeszkadzającymi emocjami: ignorancja, przywiązanie, gniew, duma, zazdrość), do których odnosi się tybetański termin "sang" (oczyszczony)?
w oryginale mowa jest o kilesa, czyli o żądzy (lobha), nienawiści (dosa) i niewiedzy (moha), ale te skalania mogą występować w wielu różnych formach.
Jeszcze jedno pytanie: dlaczego określa się je jako "zewnętrzne"? Zewnętrzne wobec czego?
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Witaj Jarek,
jw pisze:Jeszcze jedno pytanie: dlaczego określa się je jako "zewnętrzne"? Zewnętrzne wobec czego?
w tłumaczeniu, które jest na www.tipitaka.pl tak zinterpretowano przedrostek upa-, który odnosi się do czegoś bliskiego, w połączeniu z wyobrażeniem przychodzenia, pojawiania się, spoczywania na spodzie lub obok. Czyli skalania (kilesa) towarzyszą procesowi umysłu (citta), a nie są z nim nierozłączne. Gdyby było inaczej, rozwój umysłu (o którym jest mowa w kolejnych wersach) byłby niemożliwy. Jednocześnie umysł nie posiada żadnej niezmiennej właściwości, ponieważ jest niezwykle szybkim i zmiennym procesem uwarunkowanym przez naamaruupa opisanym we współzależnym powstawaniu (pa.ticcasamuppaada).

.Tha~nissaro Bhikkhu przetłumaczył to jako: "incoming defilements", a Bhikkhu Bodhi: "adventitious defilements".

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: booker »

piotr pisze:Jednocześnie umysł nie posiada żadnej niezmiennej właściwości
W Wadżrajanie idą nawet krok dalej, mówiąc iż umysł nie ma jakiejkolwiek właściwości.

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

Ale z kolei w szentong mowią, że natura umysłu choć pozbawiona wszystkiego co splamione i relatywne, nie jest pozbawiona swojej natury, i co za tym idzie- właściwości.
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: booker »

miluszka pisze:Ale z kolei w szentong mowią, że natura umysłu choć pozbawiona wszystkiego co splamione i relatywne, nie jest pozbawiona swojej natury, i co za tym idzie- właściwości.
Tak więc umysł i natura umysłu to są różne terminy ;)

Nauki tyczące się natury umysłu nie tyczą się umysłu, ale natury umysłu.
Nauki tyczące się umysłu nie tyczą się natury umysłu, ale umysłu.


Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
jw
Senior User
Posty: 2151
Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
Kontakt:

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: jw »

A IX Karmapa powiedział tak:

Jeśli nie rozumiemy, że różne niebuddyjskie, a także buddyjskie filozofie Śrawaków, Czittamary, Madhjamaki oraz Krija-, Czarja-, Joga i Annutarajogatantra są jedynie opisami, lecz uważamy ich chwilowe, ograniczone poglądy za solidną prawdę i myślimy: 'to jest a tamto nie jest', stanie się to przyczyną duchowych splamień, które utrudnią nam bezpośrednie doświadczenie niezmiennej natury umysłu.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: booker »

jw pisze:'to jest a tamto nie jest', stanie się to przyczyną duchowych splamień, które utrudnią nam bezpośrednie doświadczenie niezmiennej natury umysłu.
No ew. to potwiedza moje domniemania iż "natura umysłu" bardziej tyczy sie bezposredniego doswiadczenia wynikającego z urzeczywistnienia, które uzyskujemy poprzez praktykę, czyli odnosi sie do wglądu wolnego od poglądów i koncepcji, dywagacji i dyskutowania, które te można postrzegać raczej w kategorii splamien (kilesia, klesia) jeżeli dojdzie to sytuacji w której się ich schwytamy, jako ostatecznych.

Reasumijąc wskazówki doprowadzają do pewnego momentu, w którym, jeżeli powstanie przywiązanie do nich, staną się zasłoną, przykrywającą potencjalne bezpośrednie doświadczenie. Doświadczenie to opisywane jest metaforycznie, jako podobne do ujżenia czystego przestworu nieba i nie jest ono możliwe dopóki owe niebo przykryte jest chmurami poglądów, mentalnych sfabrykowań, tworzenia.

Precyzyjniej więc, natura umysłu jest jak metafora, a nie jako coś co realnie istnieje.

Pozdrawiam
/M

ed. Jako metafora potencjalu do urzeczywistnienia. Podobnie jak masło jest potencjalnie obecne w mleku, jednak bez zastosowania metod, nie zostanie uzyskane.
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

Dyskusja o citta i mano została przeniesiona do panelu "Therawada".
polyfem

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: polyfem »

Karma Jesze pisze:Chłopie :) przyjdź w poniedziałek o 20.00 do Ośrodka w Częstochowie, jest na ulicy Kapucyńskiej 19.
Ta ulica jest za Jasną Górą po jej lewej stronie idąc od 3 alei.
Czy to jeszcze aktualne? Pisalem do Was, ale nie dostalem odpowiedzi:(
Pozdrawiam!
Awatar użytkownika
Milarepa
Posty: 435
Rejestracja: wt lip 25, 2006 13:33
Lokalizacja: kraków

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: Milarepa »

miluszka pisze:Podobno Khandro Rinpocze stwierdziła niedawno na wykładzie w Poznaniu , że Polacy powinni praktykować więcej szine. Nie wiem, czy to prawda, bo na własne uszy tego nie słyszałam. Ale może ktoś z forumowiczów to słyszał?
Przynajmniej na stronie polskiej Khandro Rinpocze jest napisane o tym:
Ano i po Czechach. W skrócie to co mamy do zrobienia to nyndro, szine do bólu;) (obowiązkowe dla Polaków jeśli ma tu Dharma rozkwitnąć w pełni). W skrócie było jak zwykle intensywnie i inspirująco. Polska sangha coraz lepiej zintegrowana-póki co idzie to w dobrym kierunku:)j
Khandro Rinpocze
Jeśli chodzi o szine to znam osoby, które źle się czuły po wykonaniu praktyki pokłonów i przestały ją robić? Wiec nie wiadomo co dla kogo jest dobre? Trudności z szine mogą wynikać jak pisze Tenzin Wangial Rinpocze od żywiołu w jaki w nas dominuje, oraz od naszego sposobu bycia .Pamiętam jakie na mnie z robił wrażenie lama Ole jak go pierwszy raz zobaczyłem w Krakowie a szczególnie na wykładzie Topka Rinpocze w Kucharkach. Jak rzadko kiedy Lama Ole nie siedział na tronie tylko ze wszystkimi słuchał wykładu. Ciągle się wiercił odwracał oczami do góry. Jego żona Hannah siedział spokojnie. Pomyślałem wtedy, ze Lama Ole ma ADHD, ze jest nadpobudliwy? Zrozumiałe dla mnie stało się wtedy, ze Lama Ole ma tyle energii i tak dużo podróżuje po prostu dlatego że wykorzystuje energie nadpobudliwości żeby nauczać Dharmy. Ale z drugiej strony nie jest z tego powodu zwolennikiem praktyki tradycyjnego szine. Bo osobiście dla mnie koncentracja na wizualizacji w czasie medytacji przypomina oglądanie telewizora i jest pobudzająca nie jest to szine takie jak na oddechu czy liczenie oddechów lub na obiekcie zewnętrznym. Tak samo mi się wydaje idealizowanie nauczyciela wcale nie jest widzeniem go jako Buddę tylko przypomina zakochanego, który swoją dziewczynę widzi jaka idealną a później odkrywa jej wady lub fana muzyka lub aktora na którego temat ma nie adekwatne i naiwne przypuszczenia które się mijają z prawda .Na tym nie polega oddanie dla mistrza.?
Jest ciekawy artykuł na temat szine Szamara Rinpocze:
Metody uspokojenia umysłu
Powinniśmy rozwinąć także nowe przyzwyczajenia. Istnieje cała masa metod, aby osiągnąć spokój, jednak jedną z najefektywniejszych jest medytacja uspokojenia umysłu (tyb.: szine). Powinniśmy starać się wykonywać tę praktykę możliwie często, ponieważ jest ona najlepszym narzędziem do tego, by wyzwolić umysł. Pozwala rozwinąć umiejętność koncentracji i chroni przed ciągłym błądzeniem myśli.
Szamar Rinpocze o szine
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
Milarepa pisze:Jeśli chodzi o szine to znam osoby, które źle się czuły po wykonaniu praktyki pokłonów i przestały ją robić? Wiec nie wiadomo co dla kogo jest dobre? (...)
Nie rozumiem - jeżeli chodzi o szine, to ktoś przestał robić pokłony?

Pozdrawiam
kunzang
.
dane :580:
gafcio
Posty: 221
Rejestracja: ndz maja 14, 2006 11:51
Płeć: mężczyzna
Tradycja: karma kagyu

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: gafcio »

Witaj Milarepa!
cyt" znam osoby, które źle się czuły po wykonaniu praktyki pokłonów i przestały ją robić?"
Pokłony są praktyką oczyszczającą i napewno nie każdy dobrze się czuje po wyjściu z pralki automatycznej-przerobiłem to na własnej skórze.A jednak miło teraz to wspominam.
Z przekazywanych nauk wynika,że ego zawsze znajdzie sposoby by uzasadnić stwierdzenie"nieda się".Gama pomysłów jest tu zadziwiająca ,czasem zatrważająco rozległą ,indywidualną kwestią wyobrażni.Potrafi pisać najczarniejsze scenariusze życiowe by udowodnić swoje.Moja rada, to zrobić założenie,że cokolwiek się(ego)nie stanie to i tak praktyka zostanie w terminie ukończona.A za opużnienia dostanie się w tyłek nadrabianiem materiału-i ego mięknie ,bo to fizycznie boli i jest uciążliwe mentalnie.To dość prosty acz rygorystyczny sposób udowodnienia własnemu JA kto ma rację.Decyzja EGO jest bolesna -więc jest ZŁA-idziemy za głosem rozsądku,który mówi :lepiej potrochu a stale, to nie będzie bolesnych zakwasów ,stawy się zregenerują ,organizm zbierze siły,umysł się odpręży i zrelaksuje-praktyka stanie się elemętem dnia!
Latwo mi się teraz pisze -to tak jak po wyjściu od dentysty
a nie przed pójściem do:)
gafcio
Posty: 221
Rejestracja: ndz maja 14, 2006 11:51
Płeć: mężczyzna
Tradycja: karma kagyu

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: gafcio »

Dodam jeszcze,że w Kagyu praktyke Szine zaleca się robić dopiero po "ugruntowaniu"się w medytacji poprzez praktyki Nyndro.Po nich Szine może być niezłą propozycją,bo wcześniej ogląda się własne filmy(jw Milarepa)Dla mnie to ,raczej bycie świadomym otaczających nas filmów,dzwięków ,odczuć zmysłów na raz-subiektywne
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

A ja jeszcze dodam, że zalecenie robienia szi-ne dopiero po skończeniu nyndro to specjalnosć nie Karma Kagju, ale Olego. Karma Kagju to także Czogiam Trungpa, ktory swoim uczniom na początek serwował dwa lata szi-ne. To także Khenpo Cultrim, ktory z kolei wielu uczniom zalecał na początek połączenie medytacji analitycznej z szine i medytacją wgladu. Podstawowa umiejetność koncentracji, czyli szi-ne, jest niezbędne w każdej medytacji, aż trudno wyobrazić sobie np praktykę Dordże Sempa bez tego.
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
miluszka pisze:Podstawowa umiejetność koncentracji, czyli szi-ne, jest niezbędne w każdej medytacji, aż trudno wyobrazić sobie np praktykę Dordże Sempa bez tego.
Generalnie, każdą praktykę związaną z wizualizacją i dźwiękiem trudno sobie wyobrazić bez umiejętności koncentracji - a tu w sukurs idzie nam szine.

Pozdrawiam
kunzang
.
dane :580:
gafcio
Posty: 221
Rejestracja: ndz maja 14, 2006 11:51
Płeć: mężczyzna
Tradycja: karma kagyu

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: gafcio »

lmiluszka napisał/a:
Podstawowa umiejetność koncentracji, czyli szi-ne, jest niezbędne w każdej medytacji, aż trudno wyobrazić sobie np praktykę Dordże Sempa bez tego

-Nie znam medytacji ,która nie zaczyna się od uspokojenia umysłu.
Nauki Lamy Ole pochodzą bezpośrednio z przekazu jaki udzielił mu 16 Karmapa-nauki esencjonalne i wyjaśnienia- czym nie wielu może być zaszczyconym.Więcej na ten temat znajdziecie w najnowszej edycji DDrogi.Są to nauki Karma Kagiu i zalecenia oparte na wieloletnim doświadczeniu aktywnej pracy Lamy z ludzmi zachodu .Poza tym nie jest to jego specjalność! -bez przesady w tym polocie (M).Trudniejsza praktyka na początek wcale nie oznacza szybszych postępów,a zastosowana praktyka odzwierciedla możliwości uczniów- gratuluje Czogiam Trungpie i Khenpo Cultrimowi.A -swoją drogą co się dalej stało z tymi uczniami? Uśmiechają się czasem ,czy stale?
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

Gafcio napisał:
Trudniejsza praktyka na początek wcale nie oznacza szybszych postępów,a zastosowana praktyka odzwierciedla możliwości uczniów- gratuluje Czogiam Trungpie i Khenpo Cultrimowi.A -swoją drogą co się dalej stało z tymi uczniami? Uśmiechają się czasem ,czy stale?
Nie bardzo wiem, co chcesz przez to powiedziec. Czy oznaką powodzenia w praktyce jest uśmiech na stale przyklejony do twarzy, czy tez powinien zmieniać sie cyklicznie w inny wyraz twarzy?
A na serio:
Chcialam zwrocic uwagę ,ze to, co pisze Gafcio o szi-ne, to sposob nauczania, który jest właściwy dla Olego, inni nauczyciele zaś stosują inne metody.
A jeśli chodzi o doświadczenie z uczniami z zachodu, to Trungpa mial wyjątkowo duże, bo zamieszkal w Anglii w 63 roku, potem przeniósl się do USA. Khenpo Cultrim byl zas pierwszym nauczycielem, ktorego XVI Karmapa wysłał do pracy na zachód, do Francji. Chciał,żeby byl jego przedstawicielem w Europie, ten jednak poprosił o wyznaczenie kogoś innego, gdyż wolał nauczac jako wędrowny jogin, co zresztą czynił przez całe lata. Zamiast niego do Francji pojechał więc Gendyn Rinpocze.

Dzielo Trungpy , czyli Szambala świadczy samo za siebie, wide dzieło Khenpo Cultrima - zespoł najlepszych tłumaczy z tybetańskiegi i mnostwo wspanialych zachodnich nauczycieli - jego uczniów.
abgal
ex Moderator
Posty: 1856
Rejestracja: czw lis 02, 2006 23:45

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: abgal »

miluszka pisze:Dzielo Trungpy , czyli Szambala świadczy samo za siebie,
Nie chcę mącić, ale warto pamiętać, że do spuścizny Trungpy należy również dzieło Osela Tendzina, które też świadczy samo za siebie...
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

Sam Trungpa rownież był kontrowersyjny. Jednak jego dzielo, czyli Szambala broni się dokonale, zaś bardzo wielu jego uczniów to wyjątkowe postaci. Zaznaczam,że ja akurat nie spotkałam nigdy Trungpy, i nie podążam drogą Szambali, natomiast bywałam wiele razy w ich ośrodkach na różnych kursach i stąd moja z nimi znajomosć.
Awatar użytkownika
Milarepa
Posty: 435
Rejestracja: wt lip 25, 2006 13:33
Lokalizacja: kraków

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: Milarepa »

gafcio pisze:Latwo mi się teraz pisze -to tak jak po wyjściu od dentysty
a nie przed pójściem do:)
Jeśli chodzi dentystę to warto ze współczuciem pomyśleć, ze są miejsca na świecie gdzie dentysty nie ma i ludzie cierpią na ból zębów nie mają kasy na leczenie i leki, jedyny sposób to kowal wyrywa zęba lub cierpienie w milczeniu . Są lekarze dentyści z polski którzy chcą pomóc i pomagają oto ich strona.:

Klinika dentystczna w katmandu

Jeśli chodzi o masochistyczne podejście do siebie przy wykonywaniu nydro nie zawsze się sprawdza czasem trzeba delikatnie ze w współczuciem podejść do siebie wielu ludzi wymusza na sobie nyndro i później mają efekt wstrętu do tej praktyki?
Nie każdy może zrobić nyndro, to nie znaczy ze nie może praktykować szine? Straszeniem samdhi białej ściany w stylu Lamy Ole jest nieporozumieniem i powoduje nie potrzebne obawy tak samo można straszyć na temat każdej praktyki tantrycznej?
Samdhi bielej ściany powstaje wtedy kiedy tłumi się zatrzymuje myśli i uczucia. Jeśli myśli i uczucie przepływają naturalnie nie przywiązujemy się do nich, nie odpychamy ich, ani nie rozwijamy tematu nie ma takiego niebezpieczeństwa, nawet jak ktoś zasypia w czasie medytacji ale jest tego świadom wszystko jest w porządku.
Większość z nas ma w ciągu życia samdhi białej ściany np. po wypiciu alkoholu, nadmiernemu jedzeniu lub w czasie snu i jakoś się nikt tym nie przejmuje? Tenzin Wangial Rinpocze pisał jak udał się na odosobnienie w ciemności, pierwszy dzień praktycznie przespał. Tak samo w czasie szine możemy być senni ale to oznaka organizmu, ze należy odpocząć, można umyć twarz zimna wodą, wypić kawę ,pójść na spacer a nie od razu nyndro robić.
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
Milarepa pisze:Tenzin Wangial Rinpocze pisał jak udał się na odosobnienie w ciemności, pierwszy dzień praktycznie przespał.
Nie przespał praktycznie całego dnia, tylko: ''Pierwszego dnia spałem dość długo, ale już na drugi dzień było dużo lepiej''; jak napisał w: ''Cuda naturalnego umysłu''.
Milarepa pisze:Tak samo w czasie szine możemy być senni ale to oznaka organizmu, ze należy odpocząć, (...)
Niekoniecznie. Za sennością podczas szine kryją się różne aspekty stanu naszego umysłu. Czasami wystarczy - jeżeli praktykujemy z obiektem - umieści obiekt wyżej, tak by wzrok był skierowany nie prosto przed siebie a trochę do góry itd itp

Pozdrawiam
kunzang
.
dane :580:
Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

kunzang pisze:Za sennością podczas szine kryją się różne aspekty stanu naszego umysłu.
Na przykład?
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
iwanxxx pisze:Na przykład?
W ramach jednego z przykładów.
Podczas wchodzenia w stan wyciszenia umysłu manifestują się dwie /główne/ tendencje - jedna związana z pobudzeniem, druga związana z ospałością. Są one związane z nawykowymi stanami naszego umysłu, czyli z tym, co dzieje się z nami w chwili gdy czujemy się zrelaksowani, uspokojeni. U jednych osób energia zaczyna iść wtedy w górę, u innych w dół. Owo schodzenie energii w dół podczas wyciszenia zaczyna powodować ospałość, by podnieść energię w górę, jako metodę stosuje się podniesienie obiektu do góry /wzrok kierujemy wtedy do góry/, by pobudzić przepływ energii do góry i wyjść ze stanu ospałości. Odpowiednio, podczas pobudzenia obiekt umieszcza się tak, by skierować wzrok lekko w dół. Gdy stan ospałości, lub pobudzenia zaczyna zanikać wracamy do obiektu umieszczonego na wprost - patrzymy wtedy prosto przed siebie.

EDIT
Nie znaczy to jednak, że osoby mające tendencję do tego, by podczas wchodzenia w stan wyciszenia popadać w ospałość, nie miały też stanów związanych z pobudzeniem, jednak głównie manifestuje się u jednych ospałość u innych pobudzenie. Bywa różnie, mówi się jednak o dwóch głównych tendencjach. No i rzecz jasna, na przestrzeń czasu mogą one ulec zmianie.

Pozdrawiam
kunzang
.
dane :580:
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
kunzang pisze:Podczas wchodzenia w stan wyciszenia umysłu manifestują się dwie /główne/ tendencje - jedna związana z pobudzeniem, druga związana z ospałością. Są one związane z nawykowymi stanami naszego umysłu, czyli z tym, co dzieje się z nami w chwili gdy czujemy się zrelaksowani, uspokojeni.
Jeszcze dodam.
Oczywiście jest to jeden z przykładów powodów wystąpienia ospałości podczas szine, a związanych w tym wypadku z ową nawykową tendencją umysłu.
Innym przykładem, może być stan naszego umysłu związany z dominującym w nas elemencie /żywiole/. W wypadku ospałości może się to wiązać z dominującym elementem ziemi, lub wody.
Owych stanów umysłu, które mają wpływ na popadanie w senność trochę jest. Niemniej jednak jako podstawowe antidotum stosuje się metodę związaną z ukierunkowaniem tego jak patrzy się na obiekt. Jeżeli mimo to, problem ten nie przestaje ustępować - pojawia się nagminnie - należy się udać do wykwalifikowanego nauczyciela pod okiem którego się praktykuje i poprosić go radę.
Tu warto wziąć pod uwagę też i to, że to podejście - które prezentuję - ma miejsce w szkole yungdrung bon.

Pozdrawiam
kunzang
.
dane :580:
gafcio
Posty: 221
Rejestracja: ndz maja 14, 2006 11:51
Płeć: mężczyzna
Tradycja: karma kagyu

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: gafcio »

Milarepa napisał/a
Jeśli chodzi o masochistyczne podejście do siebie przy wykonywaniu nydro nie zawsze się sprawdza czasem trzeba delikatnie ze w współczuciem podejść do siebie wielu ludzi wymusza na sobie nyndro i później mają efekt wstrętu do tej praktyki?

Kalu Rimpocze "Podstawy buddyzmy tybetańskiego"str 65-W tradycji wadżrajany mówi się ,że im głębsza Darma , tym poważniejsze są negatywności ,jakie napotykamy w naszej praktyce.W potężną i intensywną praktykę wpisane są więc bardzo silne wewnętrzne i zewnętrzne przeszkody"

Milarepa-wielu ludzi wymusza na sobie nyndro i później mają efekt wstrętu do tej praktyki?

Kalu-"Jeden z głównych tekstów tradycji buddyjskiej mówi ,że wszystkie zjawiska są zależneodnaszych intencji i motywacji.Sposób,w jaki doświadczamy rzeczy, zależy w ogromnym stopniu od tego , jak zamierzamy ich doświadczyć,jak jesteśmy nastawieni do danej sytuacji"

Nie każdy może zrobić nyndro, to nie znaczy ze nie może praktykować szine?
-Wskazania nie są nakazami.
Kalu-"Medytacje nyndro zostały ułożone tak ,aby obejmowały wszystkie konieczne elementy naszej duchowej praktyki.Fundament naszego rozwoju duchowego tworzą pokłony i przyjmowanie schronienia."

O medytacji nad obiektem i bez ,jest mowa dopiero w drugiej połowie książki-jw cytat drugi- i również do niego odnoszę reszte Twojej wypowiedzi.
Ext
Posty: 105
Rejestracja: pn lip 12, 2004 23:14
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Karma Kagyu
Lokalizacja: Białystok

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: Ext »

gafcio pisze:.Moja rada, to zrobić założenie,że cokolwiek się(ego)nie stanie to i tak praktyka zostanie w terminie ukończona.A za opużnienia dostanie się w tyłek nadrabianiem materiału-i ego mięknie ,bo to fizycznie boli i jest uciążliwe mentalnie.To dość prosty acz rygorystyczny sposób udowodnienia własnemu JA kto ma rację.Decyzja EGO jest bolesna -więc jest ZŁA-idziemy za głosem rozsądku,który mówi :lepiej potrochu a stale, to nie będzie bolesnych zakwasów ,stawy się zregenerują ,organizm zbierze siły,umysł się odpręży i zrelaksuje-praktyka stanie się elemętem dnia!
Owszem, tylko kryje się tu pewna pułapka. Ego może wystąpić w przebraniu własnego poskromiciela. Może pojawić się subtelna duma, że "oto pokonałem ego", "zmuszając" je do wykonania solidnej praktyki. To problem, który nie łatwo u siebie zauważyć. No bo "kto" cokolwiek udowadnia swojemu "ja"?

Z drugiej strony pewnie lepiej jest wykorzystać nawyki i lgnięcie do praktyki, niż do uciekania od niej, starając się jednocześnie zachować tyle uważności, ile możemy.
Om Mani Peme Hung
gafcio
Posty: 221
Rejestracja: ndz maja 14, 2006 11:51
Płeć: mężczyzna
Tradycja: karma kagyu

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: gafcio »

Witaj Ext.
Z całą pewnością ,każdy powinien znależć najdogodniejszy dla siebie sposób.Słyszałem o wielu ale opisałem tylko taki ,który sprawdził się w moim przypadku.Zaczynałem od 12-stu dziennie i to tylko wtedy gdy miałem czas i chęci .Po jakimś czasie doszedłem do 108-bez przeciążania się,zakwasów i pośpiechu.Organizm musiał przyzwyczaić się do wysiłku, regeneracji i co trudniejsze do systematyczności.W dalszym ciągu powoli doszedłem do 250 i na tym poprzestałem .Tą ilość dobrze znosiłem ,a poza tym to nie jest wyścig.Za ciałem powinien nadążać świadomy wykonywanej pracy umysł -inaczej to zamienia się
pokłony w jakąś orientalną gimnastykę.
Poza tym cieszę się ,że mogłem je robić i jeszcze bardziej z ich ukończenia-taka subtelna duma(...).Podoba mi się podejście jakie słyszałem na wykładzie ZEN-sto tysięcy pokłonów jest jak jeden pokłon.I po sprawie -jeden to jeden.
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Tekst Modlitwy Schronienia po Polsku

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

rozmowa na temat badań nad stanami medytacyjnymi i Lamie Ole została wydzielona TUTAJ
ODPOWIEDZ

Wróć do „Buddyzm Tybetański”