Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Od kliku lat zastanawiam się który XVII Karmapa jest prawdziwy. Jak wszyscy wiemy obecnie jest ich 2 - Trinlej Taje Dordże i Ogjen Trinle Dordże. Obydwoje robią wiele dobrego, obydwoje wydają się charyzmatyczni i ponad przeciętnie inteligentni. Czy to ma właściwie jakieś znaczenie czy inkarnacja została prawidłowo rozpoznana? Wszakże prawdziwy następca w lini Karmapów i tak powinien posiadać takie cechy i działać w takich uwarunkowaniach, że będzie bardzo pomocny dla innych ludzi, stale działając w celu zmniejszenia cierpienia innych istot poprzez szerzenie Dharmy. Każdy z Karmapów ma swoich zwolenników zarówno w Tybecie i północnych Indiach, jak i na zachodzie. Wiele czynników przy rozpoznaniu każdego z Karmapów jako dzieci wskazywało, że to ta właściwa inkarnacja XVI. Jak sądzicie, kto jest inkarnacją XVI Karmapy?
- kunzang
- Admin
- Posty: 12732
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Witam
Pozdrawiam
ps
Jest ich trzech, a nie dwóch.Zhuang pisze:Jak wszyscy wiemy obecnie jest ich 2 - Trinlej Taje Dordże i Ogjen Trinle Dordże.
Pozdrawiam
ps
To dodaj jeszcze tego trzeciego i... masz przed sobą następnych parę lat na zastanawianie sięZhuang pisze:Od kliku lat zastanawiam się który XVII Karmapa jest prawdziwy.
- Rafus
- Posty: 846
- Rejestracja: śr maja 02, 2007 15:51
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: wrodzony umysł (Tibet)
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Taje DordżeJak sądzicie, kto jest inkarnacją XVI Karmapy?
Niektórzy twierdzą, że Karmapa mógł się "wypromieniować" w kilka ciał i działać w nich jednocześnie
- kunzang
- Admin
- Posty: 12732
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Witam
Pozdrawiam
Tak to bywa z tulku - mogą się np zamanifestować jako emanacje ciała, mowy i umysłu /bywa, że i w pięciu formach/. Nie pomnę już gdzie, ale jest podany na forum współczesny przykład jednego z tulku, który zamanifestował trzy formy z czego jedna jest znanym Nauczycielem, a pozostali dwaj, to mniej znani mnisi.Rafus pisze:Niektórzy twierdzą, że Karmapa mógł się "wypromieniować" w kilka ciał i działać w nich jednocześnie
Pozdrawiam
- Karinos
- Posty: 731
- Rejestracja: czw cze 17, 2010 19:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Wadżrajana
- Lokalizacja: Dublin/Irlandia
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
na przyklad obecny Sandzie Njenpa Rinpocze, z tym ze chyba z tych mniej znanych jeden jest mnichem a jeden nie.kunzang pisze:współczesny przykład jednego z tulku, który zamanifestował trzy formy z czego jedna jest znanym Nauczycielem, a pozostali dwaj, to mniej znani mnisi.
rowniez wielu innych nauczycieli manifestowalo sie w wielu cialach, dla Bodhisattwy to nie problem. Z pewnoscia nie jest to problem dla przyszlego Buddy - Karmapy.
na tym poziomie nie mowimy juz o reinkarnacji ale o cialach emanacji - tulku. Jedna osoba na wysokim poziomie Bodhisattwy moze miec wiele roznych cial emanacji, a wielcy Bodhisattwowie maja ich tysiace czy miliony. nie mam pod reka "bibli" Gampopy ale tam jest dokladnie napisane ile cial emanacji moze miec Bodhiattwa na kazdym poziomie.
Np Mandzusri czy Czenrezig moze miec takich cial emanacji miliony w wiely roznych swiatach jednoczesnie. wszystkie dzialajace dla pozytku czujacych istot. Czymze sa przy tej skali rozwazania na temat dwoch czy trzech cial emanacji ....
- ethan
- Senior User
- Posty: 842
- Rejestracja: sob maja 23, 2009 16:01
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Wspólnota Dzogczen
- Lokalizacja: Czysta Kraina
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Jakis czas temu pytalem tutaj na forum czy niektorzy czlonkowie obu sang dopuszczaja mysl, ze obaj Karmapowie moga byc prawdziwi i padly odpowiedzi ze owszem, o czym mozesz przeczytac tutaj.Zhuang pisze:Jak sądzicie, kto jest inkarnacją XVI Karmapy?
Sa takze inne watki na tym forum i w sieci, i zdaje sie ze obie strony maja swoje racje na ten temat, tak wiec ktorego, jesli nie obu (trzech) uznasz za prawdziwego zalezy tylko od Ciebie
http://www.jasnesny.wordpress.com
„Nie oceniaj sukcesu człowieka po tym jak wysoko się wspiął, lecz jak wysoko odbił się od dna.”
„Nie oceniaj sukcesu człowieka po tym jak wysoko się wspiął, lecz jak wysoko odbił się od dna.”
-
- Posty: 428
- Rejestracja: śr lis 08, 2006 22:48
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: dzogczen
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Interesujące jest też, że istnieje odmiana tulku (tzw. ma-de), która pojawia się jeszcze za życia mistrza. Wspomniany przez Kunzaga trzeci XVII Karmapa urodził się parę lat przed śmiercią Karmapy XVI.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12732
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Witam
Pozdrawiam
W pojedynczej inkarnacji /o ile dobrze pamiętam/ ma to miejsce w przypadku Kalu Rinpocze.Siwy Jogin pisze:(...) Wspomniany przez Kunzaga trzeci XVII Karmapa urodził się parę lat przed śmiercią Karmapy XVI.
Pozdrawiam
- Rafus
- Posty: 846
- Rejestracja: śr maja 02, 2007 15:51
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: wrodzony umysł (Tibet)
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Jeżeli Karmapa wypromieniował 2 iluzoryczne ciała, w kolejne trzecie ciało emanacji się inkarnował (lub wszystkie 3 wypromieniował, a sam przebywa gdzieś niewidzialny), to czy one wszystkie są Karmapami, czy tylko stworzonymi przez niego ciałami iluzorycznymi, z własnymi myślami, odczuciami i poglądami, stworzonymi do wypełniania powierzonych przez niego celów ?
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Karmapa jest aktywnością.Jeśli pojawią się możliwości ,niech będzie ich dwudziestu.Który z nich będzie właściwszy?-Zależy co lubisz-pączki z lukrem czy z pudrem albo i bez niczego,wymyśl nadzienie i czekaj aż się pojawią w sklepiku.A jak nie dostarczą to wyj do księżyca,że Cię nie zadowolili i wypisz się z buddyzmu.
Buddowie ,o których coś słyszałem ,nie istnieją poza Lamą.
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
[/quote] Jedna osoba na wysokim poziomie Bodhisattwy moze miec wiele roznych cial emanacji, a wielcy Bodhisattwowie maja ich tysiace czy miliony. nie mam pod reka "bibli" Gampopy ale tam jest dokladnie napisane ile cial emanacji moze miec Bodhiattwa na kazdym poziomie. [/quote]
Naprawdę wierzycie w te poziomy? Brzmi to, jakby dążenie do Prawdy było okraszone pokonywaniem jakichś stopni trudności, przy czym na niektórych z nich uzyskuje się w bonusie jakieś zdolności, w dodatku ściśle określone.
Moim zdaniem nauka Buddy w założeniu ma pomóc nam uwolnić się z gry (i tego typu myślenia) całkowicie, ale może źle rozumuję. Według mnie każdy z nas, którzy tu są ma szansę poznać Dharmę w tym życiu, jeśli weźmie się do roboty, odrzuci to, co niepotrzebne i przestanie o tym tyle gadać
A co do tych Karmapów, to jak dla mnie obaj są fajni i myślę, że nie zależy im na tym sporze o to, który jest prawdziwy, skoro wszystko jest iluzją.
Naprawdę wierzycie w te poziomy? Brzmi to, jakby dążenie do Prawdy było okraszone pokonywaniem jakichś stopni trudności, przy czym na niektórych z nich uzyskuje się w bonusie jakieś zdolności, w dodatku ściśle określone.
Moim zdaniem nauka Buddy w założeniu ma pomóc nam uwolnić się z gry (i tego typu myślenia) całkowicie, ale może źle rozumuję. Według mnie każdy z nas, którzy tu są ma szansę poznać Dharmę w tym życiu, jeśli weźmie się do roboty, odrzuci to, co niepotrzebne i przestanie o tym tyle gadać
A co do tych Karmapów, to jak dla mnie obaj są fajni i myślę, że nie zależy im na tym sporze o to, który jest prawdziwy, skoro wszystko jest iluzją.
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Jak może im zależeć na tym ,by rozwiązać zagadnienie"który jest prawdziwy"skoro prawdziwi są obaj?Nie trzeba o tym zbyt wiele gadać jak i o reszcie ale jeśli ktoś pyta?Czemu nie?Wypowiedź obnaża wiedzę mówcy ale jest również okazją do korekty i analizy posiadanych wiadomości.Co bardziej znaczące (np na forum)jest poddawany krytyce!I tu powstaje (czasem)niezłe zamieszanie.I dobrze.Moje dylematy i niewiedza są wskazówką dla innych użytkowników .Coś robię,myślę,analizuję- na swój rozumek a dzięki temu reszta wie co knocę.I Ci na początku drogi widzą jak wygląda szlifowanie i doprecyzowanie przemyśleń oraz wiedzy(i jak nie myśleć ,czego nie robić i kogo nie czytać,kto jest głupi).
Jest to trudna sztuka(medytacja),która ma stać się jakością życia .Ta codzienność jakości-jako standard nie wymaga zbyt wielu zastanowień-po prostu jest(ma/może być) i o czym tu wtedy gadać?A-?...o stopniach Bhoddisatwy...pogadamy jak przerobię temat.
Jest to trudna sztuka(medytacja),która ma stać się jakością życia .Ta codzienność jakości-jako standard nie wymaga zbyt wielu zastanowień-po prostu jest(ma/może być) i o czym tu wtedy gadać?A-?...o stopniach Bhoddisatwy...pogadamy jak przerobię temat.
Buddowie ,o których coś słyszałem ,nie istnieją poza Lamą.
-
- Posty: 39
- Rejestracja: wt maja 17, 2011 12:46
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kagyu
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Jak dla mnie, książka Tomka Lehnerta, Oszuści w szatach wszystko wyjaśnia.
Podstawowa sprawa - rzekomy list, pozostawiony przez XVI Karmapę, którego autentyczność jest podawana w wątpliwość, a na którego badanie nie zgodził się Situpa i różne nieczyste zagrania po stronie jego "obozu".
Podstawowa sprawa - rzekomy list, pozostawiony przez XVI Karmapę, którego autentyczność jest podawana w wątpliwość, a na którego badanie nie zgodził się Situpa i różne nieczyste zagrania po stronie jego "obozu".
- Andrewek
- Posty: 115
- Rejestracja: wt wrz 14, 2010 17:08
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Jungdrung Bon
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Trzeci to który?kunzang pisze:Jest ich trzech a nie dwóch.
Zapraszam na mój blog:
https://medytuj.wordpress.com/
https://medytuj.wordpress.com/
- kunzang
- Admin
- Posty: 12732
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Witaj
Pozdrawiam
''Chiński'' - Dawa Sangpo Dorje - kiedyś Paolo zmieścił o Nim informację /z odniesienie do Jego strony www/. Nie pomnę jednak w którym temacie.Andrewek pisze:Trzeci to który?
Pozdrawiam
- Andrewek
- Posty: 115
- Rejestracja: wt wrz 14, 2010 17:08
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Jungdrung Bon
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Dzięki za info
Czwarty Karmapa- Sangdzie Kotondż Dordże
Czwarty Karmapa- Sangdzie Kotondż Dordże
Zapraszam na mój blog:
https://medytuj.wordpress.com/
https://medytuj.wordpress.com/
- Aditya
- Posty: 1115
- Rejestracja: pn maja 23, 2011 21:13
- Płeć: kobieta
- Tradycja: buddyzm
- Lokalizacja: Wonderland
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
To pewnie Karmopa Nie markowykunzang pisze:Witaj
''Chiński'' - Dawa Sangpo Dorje - kiedyś Paolo zmieścił o Nim informację /z odniesienie do Jego strony www/. Nie pomnę jednak w którym temacie.Andrewek pisze:Trzeci to który?
Pozdrawiam
Motylu!
Dobre myśli jak złote mlecze
wyrastają z umysłu.
Dobre myśli jak złote mlecze
wyrastają z umysłu.
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
No nie zupełnie, Kunzang Dawa Sangpo Dorje jest Szerpą, a mianem "Chińskiego" Karmapy jest określany Orgjen Trinlej Dorje, z powodu jego potwierdzenia przez chińskie władze w Tybecie.kunzang pisze: /quote]''Chiński'' - Dawa Sangpo Dorje
Pozdrawiam
- kunzang
- Admin
- Posty: 12732
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Witaj
Pozdrawiam
ps
Możliwe - mi nic do tego jaki przymiotnik danemu Karmapie jest nadany i w związku z czym, to już sprawy pomiędzy kagyupamimaximus pisze:No nie zupełnie, Kunzang Dawa Sangpo Dorje jest Szerpą, a mianem "Chińskiego" Karmapy jest określany Orgjen Trinlej Dorje, z powodu jego potwierdzenia przez chińskie władze w Tybecie.kunzang pisze: /quote]''Chiński'' - Dawa Sangpo Dorje
Pozdrawiam
Pozdrawiam
ps
Z tego co wiem, to jednak nie jest Karmapa, ponieważ zadeklarował się on jasno, że jest bonpo, a koronę znalazł... tak mu jakoś wyszło, no i stąd to nieporozumienie, że jest KarmapąAndrewek pisze:Czwarty Karmapa- Sangdzie Kotondż Dordże
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Popieram!Rafus pisze:Taje DordżeJak sądzicie, kto jest inkarnacją XVI Karmapy?
-
- Posty: 59
- Rejestracja: ndz lip 18, 2010 13:03
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Mantrajana
- Lokalizacja: pomorskie
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Ile można jeszcze o tym samym? Istota Karmapy jest ponad naszym rozumowaniem i ani autor "Oszustów ...." a nawet sam Ole Nydahl nie są w stanie pojąć misji Karmapy. Takie rozmyslania; kto jest tym prawdziwym? (przynajmniej dla mnie) będą tylko przeszkodą na ścieżce. Jeśli założymy, że Karmapa to aktywność,to działanie dla dobra istot i wszyscy trzej (może czterej, gdy włączymy Karmapę kota) wykonują tę pracę,to gdzie jest problem. Ktoś sieje ferment tylko po to, by załatwić swoje prywatne interesy.
- Andrewek
- Posty: 115
- Rejestracja: wt wrz 14, 2010 17:08
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Jungdrung Bon
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Naiwne podejście... Bo jeśli, dajmy na to, chińczycy podstawią lewego karmapę (po to właśnie aby siać ferment i okupować tybet dalej)- to wg Ciebie wszystko jest ok, bo "karmapa jest aktywnością"? To przecież jest piękny frazes, który- jak widać- może zaszkodzić. Nie ma co popadać w skrajności i trzymać grunt pod nogami.
Skoro takie rozmyślania są tylko "przeszkodą na ścieżce", to niech każde państwo po dwóch karmapów- to będzie każdy na jeden dzień roku, a w ważniejsze święta to i po pięć. Skoro wszyscy będą wykonywać "tę pracę" to wszystko okej, co nie ?
Skoro takie rozmyślania są tylko "przeszkodą na ścieżce", to niech każde państwo po dwóch karmapów- to będzie każdy na jeden dzień roku, a w ważniejsze święta to i po pięć. Skoro wszyscy będą wykonywać "tę pracę" to wszystko okej, co nie ?
Zapraszam na mój blog:
https://medytuj.wordpress.com/
https://medytuj.wordpress.com/
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Jeśli założymy, że Karmapa to aktywność,to działanie dla dobra istot i wszyscy trzej (może czterej, gdy włączymy Karmapę kota) wykonują tę pracę,to gdzie jest problem.W tym,że- Ktoś sieje ferment tylko po to, by załatwić swoje prywatne (i nie tylko prywatne)interesy.
Buddowie ,o których coś słyszałem ,nie istnieją poza Lamą.
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
W gruncie rzeczy to jest poważny problem, gdyż w tej chwili jest dwóch Karmapów, za chwilę będzie dwóch Szamarpów, bo każdy Karmapa uzna innego Szamarpę. Sprawa ma naturę polityczną...
Popieram Trinlej Taje Dordże bo uważam, że on ma prawo do tytułu XVII Karmapy!!!
Popieram Trinlej Taje Dordże bo uważam, że on ma prawo do tytułu XVII Karmapy!!!
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
To nie jest taki głupi pomysł Karmapa skr. Karmaka oznacza tego, który ucieleśnia aktywność wszystkich buddów. Według wyjaśnień Szamara Rinpocze każdego kto ucieleśnia aktywność Buddów można nazwać Karmapą. Z tego punktu widzenia nie widzę problemu, aby w każdym kraju przebywał Karmapa. Skoro w guru jodze VIII Karmapy przywoływane jest błogosławieństwo Karmapów pojawiających się w niezliczonych światach... To tyle z mej strony... coby nieco rozluźnić atmosferę tego wątkuAndrewek pisze: Skoro takie rozmyślania są tylko "przeszkodą na ścieżce", to niech każde państwo po dwóch karmapów- to będzie każdy na jeden dzień roku, a w ważniejsze święta to i po pięć. Skoro wszyscy będą wykonywać "tę pracę" to wszystko okej, co nie ?
odczuwaj dobro
-
- Posty: 705
- Rejestracja: śr gru 01, 2010 17:52
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: jungdrung bon
- Lokalizacja: Siedlątków
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Proponuję zebrać odpowiednią liczbę podpisów i zrobić referendum. Podobno ostatnio jest w modzie. A potem ze współczuciem najechać zbrojnie przegranych i wyprowadzić ich z błędu.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12732
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Witam
Proponowałbym, by Ci, których sprawą to nie jest /bonpo, ningmapowie, zenki, bez tradycji, itd/ dali sobie wreszcie spokój z wleczeniem trupa swej awersji w stosunku do tego czy i innego Karmapy opowiadając się za tym ''drugim'' i zaufali kagyupom, których jest to sprawą, i którą to sprawę powinni oni rozwiązać w swym własnym gronie - to ich się tyczy przede wszystkim i to ich sprawa.
To ciekawe, że w tym temacie, najwięcej do powiedzenia w tej kwestii mają Ci, którzy jako kagyupowie się nie deklarują /np bonpo, którym tak w istocie nic do tego/
Pozdrawiam
Proponowałbym, by Ci, których sprawą to nie jest /bonpo, ningmapowie, zenki, bez tradycji, itd/ dali sobie wreszcie spokój z wleczeniem trupa swej awersji w stosunku do tego czy i innego Karmapy opowiadając się za tym ''drugim'' i zaufali kagyupom, których jest to sprawą, i którą to sprawę powinni oni rozwiązać w swym własnym gronie - to ich się tyczy przede wszystkim i to ich sprawa.
To ciekawe, że w tym temacie, najwięcej do powiedzenia w tej kwestii mają Ci, którzy jako kagyupowie się nie deklarują /np bonpo, którym tak w istocie nic do tego/
Pozdrawiam
- Andrewek
- Posty: 115
- Rejestracja: wt wrz 14, 2010 17:08
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Jungdrung Bon
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Powód jest prosty, tak myślę. Kagyupowie mają przegadany temat i rozmawiają o tym na co dzień. Praktykujący z innych tradycji nie, więc udzielają się gdy jest okazja (jedna z niewielu). Dla mnie ten temat na co dzień nie istnieje. Ale jak ktoś, twierdzi że trzech karmapów to spoko pomysł, to dyskutuję, ale nie o karmapach, ale o dziwnym dla mnie podejściu.kunzang pisze:To ciekawe, że w tym temacie, najwięcej do powiedzenia w tej kwestii mają Ci, którzy jako kagyupowie się nie deklarują /np bonpo, którym tak w istocie nic do tego
Ale ok szeryfie, to temat o karmapach więc cicho sza
Zapraszam na mój blog:
https://medytuj.wordpress.com/
https://medytuj.wordpress.com/
- kunzang
- Admin
- Posty: 12732
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Witam
Pozdrawiam
ps
Zauważ też proszę, że temat założył Zhuang, który deklaruje się jako theravadin i od kilku lat się nad tym zastanawia... theravada nie respektuje koncepcji tulku, czy emanacji, a On się zastanawia, który Karmapa jest ''prawdziwy'' - to ciekawe
Ta kwestia była wałkowana na forum - odkąd forum istnieje i w różnych tematach - efekty są w archiwum. To jest powtórka z rozrywki /kolejna/.Andrewek pisze:Powód jest prosty, tak myślę. Kagyupowie mają przegadany temat i rozmawiają o tym na co dzień. Praktykujący z innych tradycji nie, więc udzielają się gdy jest okazja (jedna z niewielu). (...)kunzang pisze:To ciekawe, że w tym temacie, najwięcej do powiedzenia w tej kwestii mają Ci, którzy jako kagyupowie się nie deklarują /np bonpo, którym tak w istocie nic do tego
Pozdrawiam
ps
Przecież nie zamykam tego tematu po prostu, dla mnie ciekawym jest wikłanie się w lgnięcie i awersję w związku ze sprawą, która kogoś nie dotyczy /i temu dałem wyraz/ - to wszystko.Andrewek pisze:Ale ok szeryfie, to temat o karmapach więc cicho sza
Zauważ też proszę, że temat założył Zhuang, który deklaruje się jako theravadin i od kilku lat się nad tym zastanawia... theravada nie respektuje koncepcji tulku, czy emanacji, a On się zastanawia, który Karmapa jest ''prawdziwy'' - to ciekawe
-
- Posty: 39
- Rejestracja: wt maja 17, 2011 12:46
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kagyu
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
(Za) daleko idące osądy. Olemu nie można tego zarzucić, on pojmuje dużo więcej, niż mogłoby ci się wydawać Przeczytaj najpierw "Oszustów..." a potem dyskutuj z ich treścią. Książka nie przeczy aktywności Karmapy, ba, prawie że nie porusza "ezoterycznego" aspektu rzeczy. To jest relacja historyczna z wydarzeń z tamtego czasu. Gdyby strona chińskiego Karmapy - ze swoją wersją wydarzeń - taką książkę opublikowała, bardzo chętnie byśmy poczytali i mogli zweryfikować rzeczy na poziomie.klawisz20 pisze:Ile można jeszcze o tym samym? Istota Karmapy jest ponad naszym rozumowaniem i ani autor "Oszustów ...." a nawet sam Ole Nydahl nie są w stanie pojąć misji Karmapy.
- Karinos
- Posty: 731
- Rejestracja: czw cze 17, 2010 19:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Wadżrajana
- Lokalizacja: Dublin/Irlandia
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
karmadorje pisze:Przeczytaj najpierw "Oszustów..." a potem dyskutuj z ich treścią. Książka nie przeczy aktywności Karmapy, ba, prawie że nie porusza "ezoterycznego" aspektu rzeczy. To jest relacja historyczna z wydarzeń z tamtego czasu.
lepiej nie czytać, ta książka to najgorszy paszkwil jaki powstał w młodej historii buddyzmu na zachodzie. jest płytka i sekciarska, bazuje na niskich pobudkach, i niesprawdzalnych informacjach.
Pomimo tego że kiedyś chętnie jeździłem i do Kuchar i na wykłady Olego (w połowie lat 90tych) po przeczytaniu właśnie tej książki zerwałem wszelkie kontakty z DD.
Dla mnie podlega to pod kategorię niszczenia swoich samaja i ślubowania bodhisattwy poprzez kontakt z tymi którzy je złamali.
- ethan
- Senior User
- Posty: 842
- Rejestracja: sob maja 23, 2009 16:01
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Wspólnota Dzogczen
- Lokalizacja: Czysta Kraina
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
A ja powiem tak, sangha Diamentowej Drogi Lamy Olego była pierwszą do jakiej uczęszczałem a ośrodek w Kucharach był pierwszym pozamiastowym ośrodkiem buddyjskich do którego pojechałem, w rzeczy samej, to od Olego otrzymałem schronienie i mam do niego wielki szacunek. Właściwie od samego początku wiedziałem że buddyzm tybetański jest moją ścieżką i pewnie zostałbym w DD gdyby nie owe "intrygi", które zniechęciły mnie na tyle, że nawet już nie chciałem jechać do Grabnika, chociaż kilka lat pózniej moje drogi także splotły się z Tengą Rinpocze. Dlatego właśnie zacząłem szukać dalej, czegoś co było "poza" tym i tak trafiłem na Wspólnotę Dzogczen i Namkhai Norbu Rinpocze, który dziś myśle, że jest największym "mistrzem tybetańskim" żyjącym na Ziemii W każdym bądź razie po swoim przykładzie myśle że owy konflikt odpycha część ludzi i z całą pewnością byłoby lepiej gdyby uczniowie 16. Karmapy zaprzestali walczyć ze sobą, bo jak słusznie zauważył Karinos jest to łamaniem samaja, które w Wadżrajanie znajdują się na szczycie listy postępowania i aby osiągnąć realizacje należy utrzymywać je krystalicznie czyste. Zresztą tak samo powiedział mój nauczyciel, że problemem teraz nie jest to, że jest dwóch Karmapów, bo mistrz taki jak on mógłby się odrodzić na raz i w 1000 inkarnacjach, tylko to, że ci sami uczniowe jednego Rinpocze, teraz ze sobą walczą. Więc 100% zgadzam się z Klawiszem, że "Takie rozmyslania; kto jest tym prawdziwym Karmapą, będą tylko przeszkodą na ścieżce."
Ps. Ostatnio rozmawiałem ze swoim przyjacielem z sanghi i właśnie powiedziałem, że nie ma obecnie większego mistrza na Ziemii niż Namkhai Norbu Rinpocze, na co on, słusznie zauważył, że przecież nie wiemy jak to jest w innych sanghach, jakie są historie, sposób otrzymywania tam nauk przez nauczycieli i manifestowania swojej realizacji, bo przecież tam nie chodzimy
Ps. Ostatnio rozmawiałem ze swoim przyjacielem z sanghi i właśnie powiedziałem, że nie ma obecnie większego mistrza na Ziemii niż Namkhai Norbu Rinpocze, na co on, słusznie zauważył, że przecież nie wiemy jak to jest w innych sanghach, jakie są historie, sposób otrzymywania tam nauk przez nauczycieli i manifestowania swojej realizacji, bo przecież tam nie chodzimy
http://www.jasnesny.wordpress.com
„Nie oceniaj sukcesu człowieka po tym jak wysoko się wspiął, lecz jak wysoko odbił się od dna.”
„Nie oceniaj sukcesu człowieka po tym jak wysoko się wspiął, lecz jak wysoko odbił się od dna.”
-
- Posty: 39
- Rejestracja: wt maja 17, 2011 12:46
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kagyu
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
bo przeczytanie jej mogłoby podważyć kilka rzeczy, przyjętych na wiarę? jak z resztą można się kłócić z treścią książki, której się nie czytało...Karinos pisze:lepiej nie czytać
bazuje na kilkudziesięciu (kilkuset) zeskanowanych dokumentach.Karinos pisze:jest płytka i sekciarska, bazuje na niskich pobudkach, i niesprawdzalnych informacjach.
to dziwne, bo mnie książka utwierdziła tylko w tym, co już wiedziałem i uznałem za prawdziwe. dziwne (choć i też nie do końca) było i jest dla mnie nadal, jak ludzie, zaznajomieni z treścią książki, z historią "rozpoznania" Ogyena Trinleya, historią przyciskania lamów do jego potwierdzenia i historią rzekomego listu Karmapy, którego Situpa nie udostępnił pod badanie grafologiczne.Karinos pisze:po przeczytaniu właśnie tej książki zerwałem wszelkie kontakty z DD.
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Jest jeszcze jedna książka w języku polskim, opisująca zamieszanie wokół odnalezienia inkarnacji Karmapy, Erika D. Currena "Budda bez uśmiechu".
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Zwróćcie uwagę, że książki o kontrowersji wobec Karmapy pisze tylko jedna strona. Może więc warto zrewidować pogląd " walczą obie strony".
-
- Posty: 705
- Rejestracja: śr gru 01, 2010 17:52
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: jungdrung bon
- Lokalizacja: Siedlątków
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Nie wiem czemu , ale jakoś mi to pasuje do tego tematu
https://www.youtube.com/watch?v=jmMm2GEFx2w
https://www.youtube.com/watch?v=jmMm2GEFx2w
- GreenTea
- ex Global Moderator
- Posty: 4530
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Vajrayana
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Druga strona nie musi pisać książek, bo wspiera ją autorytet Dalajlamy. Ja osobiście nigdy nie rozumiałam, dlaczego Dalajlama nie uznał drugiego Karmapy. Rzadko wypowiadam się w tej sprawie, ale jeszcze raz powtórzę, co już gdzieś napisałam, według mnie, to nie jest kwestia lamy Ole, a kwestia regentów, którzy mieli odmienne koncepcje na temat przyszłego odrodzenia Karmapy. Każdy z uczniów mógł opowiedzieć się po którejś ze stron i nie widzę powodów, dla których lama Ole nie miałby prawa również tego zrobić. Wybór lamy Ole, który stanął po stronie Szamara Rinpocze, nie został zaakceptowany przez wielu jego uczniów i zaczął się rozłam. Ale dziś jakoś nikt nie wspomina o regentach, którzy ten rozłam spowodowali, rozmowy toczą się głównie wokół lamy Ole, który dokonał wyboru na rzecz jednego z regentów.miluszka pisze:Zwróćcie uwagę, że książki o kontrowersji wobec Karmapy pisze tylko jedna strona.
Pozdrawiam, gt
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Green Tea, masz rację. Ale już pewnie każdy dokonał wyboru , który wynikał z jego karmicznych związków z tą czy inną stroną i tyle. Ja w każdym razie baaardzo szanuję Szamara Rinpocze i w ogóle nie próbuję dociekać przyczyn Jego decyzji - zdaję sobie sprawę, że za wysokie progi. Moje serce jest gdzie indziej i tyle. Ale tak samo nie mam związków z Karmapą Trinle Dordże jak innymi bardzo wielkimi nauczycielami, co do których nie mam wątpliwości, że są wielcy.
Re: Kontrowersje wokoł XVII Karmapy. Który prawdziwy?
Nie, nie tylko jednastrona. Lea Terhune, była sekretarka Situpy, też napisała książkę: "Karmapa: The Politics of Reincarnation".miluszka pisze:Zwróćcie uwagę, że książki o kontrowersji wobec Karmapy pisze tylko jedna strona. Może więc warto zrewidować pogląd " walczą obie strony".