Vairoćana
-
- Posty: 4
- Rejestracja: sob sty 21, 2012 13:09
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtzang
- Lokalizacja: Toruń
Vairoćana
Mam pytanie o V. ogólnie w kontekście buddhyzmu tybetańskiego, ale zwłaszcza interesuje mnie on w odniesieniu do Karma Kamtzang: czy praktykując w tej szkole koniecznie należy odbywać jakieś praktyki związane z V., czy też tak jak bywa w wypadku jidamów (to tylko luźna analogia) można skupić się na innej/innych postaciach buddhów i nie trzeba zagłębiać się w te nauki, które są powiązane z V.?
- AHuli
- Posty: 489
- Rejestracja: sob mar 12, 2011 19:58
- Płeć: kobieta
- Tradycja: kamtzang, krypto ningmapa
- Lokalizacja: Festung Breslau
Re: Vairoćana
Z tego co mi wiadomo w tradycji Bencien Karma Kamtzang nie "musisz" wykonywać takich praktyk.
Zwykłym (tradycyjnym), treningiem w tej szkole, są praktyki wstępne, składające się z: 4 rozmyślań,
praktyki aspiracji (tzw. pokłonów), praktyki oczyszczającej splamienia (Dordże Sempa), praktyki gromadzenia zasługi i mądrości (ofiarowania mandali), i praktyki błogosławieństwa guru (Guru Jogi).
Po tych praktykach, (zwykle 111111 powtórzeń) teoretycznie jest się gotowym wykonywać praktykę Jidama. Tu może być różnie, zależy od nauczyciela, od ciebie od okoliczności. Nigdzie nie słyszałam, że to musi być koniecznie Vairoćana. Zwykle są to Dordże Phagmo albo Khorlo Demczok to tak tradycyjnie.
Równocześnie z praktykami wstępnymi powinno się wykonywać medytacje szine a następnie lhaktong.
Po ukończeniu praktyki Jidama, można otrzymać przekaz do 6 Dharm Naropy lub 6 Jog Nigumy.
Ale też, jak ktoś nie daje rady wyjść po za pokłony i szine to trudno samsara...
Zwykłym (tradycyjnym), treningiem w tej szkole, są praktyki wstępne, składające się z: 4 rozmyślań,
praktyki aspiracji (tzw. pokłonów), praktyki oczyszczającej splamienia (Dordże Sempa), praktyki gromadzenia zasługi i mądrości (ofiarowania mandali), i praktyki błogosławieństwa guru (Guru Jogi).
Po tych praktykach, (zwykle 111111 powtórzeń) teoretycznie jest się gotowym wykonywać praktykę Jidama. Tu może być różnie, zależy od nauczyciela, od ciebie od okoliczności. Nigdzie nie słyszałam, że to musi być koniecznie Vairoćana. Zwykle są to Dordże Phagmo albo Khorlo Demczok to tak tradycyjnie.
Równocześnie z praktykami wstępnymi powinno się wykonywać medytacje szine a następnie lhaktong.
Po ukończeniu praktyki Jidama, można otrzymać przekaz do 6 Dharm Naropy lub 6 Jog Nigumy.
Ale też, jak ktoś nie daje rady wyjść po za pokłony i szine to trudno samsara...
Nie zostawisz samsary, odrzucając ją - wyzwolisz ją wewnętrznie, pozwalając jej być. Twe próby wyleczenia się z nieszczęść nie przyniosły ci ulgi, ulgę przynosi rozluźnienie i pozostawienie rzeczy takimi, jakie są.
-
- Posty: 4
- Rejestracja: sob sty 21, 2012 13:09
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtzang
- Lokalizacja: Toruń
Re: Vairoćana
Dzięki za odpowiedź! Chodziło mi na przykład o sytuację, w której - przy takim podejściu, że pragnie się zgłębić i przejść możliwie kompletną ścieżkę - jakiś niezbywalny "komponent" nauk byłby jednoznacznie powiązany z V.
Np. w "Praktyce wyciszenia i wglądu" Khenczen Thrangu Rinpocze jako jeden z dwóch podstawowych sposobów
"opisywania postawy ciała podczas medytacji" podaje "siedem aspektów postawy V.". W tym wypadku jest akurat jeszcze inny sposób, pięć aspektów medytacji dhjany (chociaż i tu dhjana + pięć aspektów wydaje się odnosić m.in. do V. jako jednego z pięciu buddhów dhjany-medytacji - wyjaśnień, które mogłyby to zweryfikować na razie nie znalazłem), ale ten fragment zainspirował mnie do założenia wątku. I wydaje mi się - mogę się mylić - że gdzieś na stronach Benchen widziałem (tylko teraz nie mogę znaleźć) informację o jakiejś praktyce z V. będącej etapem odosobnień chyba.
Np. w "Praktyce wyciszenia i wglądu" Khenczen Thrangu Rinpocze jako jeden z dwóch podstawowych sposobów
"opisywania postawy ciała podczas medytacji" podaje "siedem aspektów postawy V.". W tym wypadku jest akurat jeszcze inny sposób, pięć aspektów medytacji dhjany (chociaż i tu dhjana + pięć aspektów wydaje się odnosić m.in. do V. jako jednego z pięciu buddhów dhjany-medytacji - wyjaśnień, które mogłyby to zweryfikować na razie nie znalazłem), ale ten fragment zainspirował mnie do założenia wątku. I wydaje mi się - mogę się mylić - że gdzieś na stronach Benchen widziałem (tylko teraz nie mogę znaleźć) informację o jakiejś praktyce z V. będącej etapem odosobnień chyba.
- Karinos
- Posty: 731
- Rejestracja: czw cze 17, 2010 19:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Wadżrajana
- Lokalizacja: Dublin/Irlandia
Re: Vairoćana
Wajroczana jest jednym z 5 Buddhow madrosci i jako taki wystepuje w wiekszosci zlozonych praktyk wadzrajany tybetanskiej. W bardzo wielu praktykach czy inicjacjach jednym z etapow rytualu jest otrzymywanie inicjacji od 5 rodzin Buddow - nie bardzo sie da pominac Wajroczane
dodatkowo sa specjalne praktyki zwiazane z Mahawairoczana tantra http://en.wikipedia.org/wiki/Mahavairocana_Tantra - ale jest to jedna z wielu tantr i nie koniecznie musisz ja praktykowac.
dodatkowo sa specjalne praktyki zwiazane z Mahawairoczana tantra http://en.wikipedia.org/wiki/Mahavairocana_Tantra - ale jest to jedna z wielu tantr i nie koniecznie musisz ja praktykowac.