hierarchie duchowe
Moderator: iwanxxx
hierarchie duchowe
Czy ktoś kompetentny może porównać hierarchie duchowe wg. tradycji buddyjskiej i chrześcijańskiej? Jak nazywają "po buddyjsku" aniołowie, archaniołowie, archaje itd.
Choć nazewnictwo różne to świat jest jeden
Choć nazewnictwo różne to świat jest jeden
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: hierarchie duchowe
Witam
Śmiem twierdzić, iż brak przełożenia... inne ścieżki i owoc :roll:
Acz, próby przekładania manifestacji sambhogakaji na aniołów, mają swój urok , to jednak szczegół je różni 8) , jedne prowadzą do wygaśnięcia, a drugie do boga /cokolwiek ów bóg znaczy/. To, wbrew pozorom, fundamentalna różnica... jak dla mnie :roll:
Pozdrawiam
kunzang
Chyba mamy nieporozumienie Jeżeli, to te same ''światy'', to nie mówimy już o buddyzmie - wg mnie - nawet, tzw tantrycznym :roll:aron pisze:Jak nazywają "po buddyjsku" aniołowie, archaniołowie, archaje itd.
Śmiem twierdzić, iż brak przełożenia... inne ścieżki i owoc :roll:
Acz, próby przekładania manifestacji sambhogakaji na aniołów, mają swój urok , to jednak szczegół je różni 8) , jedne prowadzą do wygaśnięcia, a drugie do boga /cokolwiek ów bóg znaczy/. To, wbrew pozorom, fundamentalna różnica... jak dla mnie :roll:
Pozdrawiam
kunzang
Re: hierarchie duchowe
W buddyzmie wyróżniamy 31 planów istnienia:
(31) Ani-postrzeganie-ani-nie-postrzeganie (nevasannanasannayatanupaga deva)
(30) Nicość (akincannayatanupaga deva)
(29) Nieskończona Świadomość (vinnanancayatanupaga deva)
(28) Nieskończona Przestrzeń (akasanancayatanupaga deva)
(27) Niezrównane Deva (akanittha deva)
(26) Deva o Czystym Wzroku (sudassi deva)
(25) Piękne Deva (sudassa deva)
(24) Spokojne Deva (atappa deva)
(23) Nieodchodzące Deva (aviha deva)
(22) Nieświadome Istoty (asannasatta)
(21) Bardzo Owocne Deva (vehapphala deva)
(20) Deva Promienistej Chwały (subhakinna deva)
(19) Deva Bezgranicznej Chwały (appamanasubha deva)
(18) Deva Ograniczonej Chwały (parittasubha deva)
(17) Deva Tryskającej Promienistości (abhassara deva)
(16) Deva Bezgranicznej Promienistości (appamanabha deva)
(15) Deva Ograniczonej Promienistości (parittabha deva)
(14) Wielki Brahma (Maha brahma)
(13) Służący Brahm (brahma-purohita deva)
(12) Orszak Brahm (brahma-parisajja deva)
(11) Deva Dzierżące Władzę nad Tworami Innych (paranimmita-vasavatti deva)
(10) Deva Rozkoszujące Się Tworzeniem (nimmanarati deva)
(9) Zadowolone Deva (tusita deva)
(8) Deva Yama (yama deva)
(7) Trzydzieści Trzej Bogowie(tavatimsa deva)
(6) Deva Czterech Wielkich Królów (catumaharajika deva)
(5) Istoty Ludzkie (manussa loka)
(4) Asury (asura) [demony]
(3) Głodne Cienie/Duchy (peta loka)
(2) Zwierzęta (tiracchana yoni)
(1) Piekła - (niraya)
Po szczegóły sięgaj tutaj .
(31) Ani-postrzeganie-ani-nie-postrzeganie (nevasannanasannayatanupaga deva)
(30) Nicość (akincannayatanupaga deva)
(29) Nieskończona Świadomość (vinnanancayatanupaga deva)
(28) Nieskończona Przestrzeń (akasanancayatanupaga deva)
(27) Niezrównane Deva (akanittha deva)
(26) Deva o Czystym Wzroku (sudassi deva)
(25) Piękne Deva (sudassa deva)
(24) Spokojne Deva (atappa deva)
(23) Nieodchodzące Deva (aviha deva)
(22) Nieświadome Istoty (asannasatta)
(21) Bardzo Owocne Deva (vehapphala deva)
(20) Deva Promienistej Chwały (subhakinna deva)
(19) Deva Bezgranicznej Chwały (appamanasubha deva)
(18) Deva Ograniczonej Chwały (parittasubha deva)
(17) Deva Tryskającej Promienistości (abhassara deva)
(16) Deva Bezgranicznej Promienistości (appamanabha deva)
(15) Deva Ograniczonej Promienistości (parittabha deva)
(14) Wielki Brahma (Maha brahma)
(13) Służący Brahm (brahma-purohita deva)
(12) Orszak Brahm (brahma-parisajja deva)
(11) Deva Dzierżące Władzę nad Tworami Innych (paranimmita-vasavatti deva)
(10) Deva Rozkoszujące Się Tworzeniem (nimmanarati deva)
(9) Zadowolone Deva (tusita deva)
(8) Deva Yama (yama deva)
(7) Trzydzieści Trzej Bogowie(tavatimsa deva)
(6) Deva Czterech Wielkich Królów (catumaharajika deva)
(5) Istoty Ludzkie (manussa loka)
(4) Asury (asura) [demony]
(3) Głodne Cienie/Duchy (peta loka)
(2) Zwierzęta (tiracchana yoni)
(1) Piekła - (niraya)
Po szczegóły sięgaj tutaj .
братство и јединство!
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: hierarchie duchowe
Witaj
Tak, jakoś,dzisiaj aniołowie chodzą mi po głowie, i... no właśnie - pytanie, z mej strony.
Pozdrawiam
kunzang
Tak, jakoś,dzisiaj aniołowie chodzą mi po głowie, i... no właśnie - pytanie, z mej strony.
Czy mógłbyś podać, owo zestawienie hierarchii duchowej wg tradycji chrześcijańskiej... nie mam bladego pojęcia, które masz na myśli, i... tylko fantazjuję w tym temacie co, żywię nadzieję, ma swój urok :roll:aron pisze:Czy ktoś kompetentny może porównać hierarchie duchowe wg. tradycji buddyjskiej i chrześcijańskiej? Jak nazywają "po buddyjsku" aniołowie, archaniołowie, archaje itd.
Pozdrawiam
kunzang
Re: hierarchie duchowe
Pseudo-Dionizy Aeropagita „O hierarchiach niebieskich” ok V w.n.e.
(zaczynając od najniższej hierarchii)
— Anioły (Angeloi)
— Archaniołowie (Archangeloi, lub Duchy Ognia)
— Archai (Duchy Osobowości)
— Potęgi (Exusiai, albo Duchy Kształtu)
— Moce (Dynamis, albo Duchy Ruchu)
— Panowania (Kyriotetes, albo Duchy Mądrości)
— Trony (Duchy Woli)
— Cherubiny (Duchy Harmonii)
— Serafiny (Duchy Miłości)
(zaczynając od najniższej hierarchii)
— Anioły (Angeloi)
— Archaniołowie (Archangeloi, lub Duchy Ognia)
— Archai (Duchy Osobowości)
— Potęgi (Exusiai, albo Duchy Kształtu)
— Moce (Dynamis, albo Duchy Ruchu)
— Panowania (Kyriotetes, albo Duchy Mądrości)
— Trony (Duchy Woli)
— Cherubiny (Duchy Harmonii)
— Serafiny (Duchy Miłości)
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: hierarchie duchowe
cZołem
Ja mógłbym napisać jaka jest hierarchia bytów anielskich wg Kabały, ale to takie proste nie jest, bo trzebaby narysować diagram pewien. Natomiast właśnie taki diagram (przypominający rusztowanie, żeby nie powiedzieć "mandala" bo słowo m. sie w mojej opini zdewaluowało ostatnimi czasy :)))
wygląda tak, że nadole są "cherubim"
wychodzi z tego trzy odnóża do "Beni Elohim" /// Iszim //// Tarsziszim
Rusztowanie prowadzi trzema drogami do Stwórcy, jedna droga todroga aniołów surowosci, i uzdrowień, zła, i kontemplacji. (droga Beni Elohim)
Druga, z prawej (czyli Tarsziszim i wyżej) to aniołowie miłosierdzia, łaski, dobra i tajemnicy.
Droga srodkowa (Iszim i wyżej) to aniołowie chwały, chajot ha-kodesz - świete istoty, święte duchy przed obliczem, aż dosamegoArchanioła Obecności - Metatrona
Właśnie w Metatronie łączą się 3 drogi, ale też niezupełnie. Zafkiel (z lewej) i Raziel (z prawej) przejawiają sie obok Stwórcy jako zastepy Elohim i zastępy Jahwe, natomiast Metatron, najwyżej w rusztowaniu emanuje na wszystkie strony "w Stwórcę" - albo Stwórca wemanowywuje się właśnie w Metatrona. Jak kto woli :)
Po drodze z ciekawych nazw - po lewej stronie są Serafim, Rafael i Samael, po prawej Chaszmalim, Chaniel, po środku jest Gabriel, Michael, wcześniej jeszcze Sandalfon malachim.
Wszystko tu jest przysłowiowa kabałą, czyli niezrozumiałe, szczególnie jak się niewidzitego i nie kuma mniej wiecej co i jak - ja tez jeno pobieżnie kumam :))))
BTW - porzadek wg Haleviego - Kabalistyczny Wszechświat
Ja mógłbym napisać jaka jest hierarchia bytów anielskich wg Kabały, ale to takie proste nie jest, bo trzebaby narysować diagram pewien. Natomiast właśnie taki diagram (przypominający rusztowanie, żeby nie powiedzieć "mandala" bo słowo m. sie w mojej opini zdewaluowało ostatnimi czasy :)))
wygląda tak, że nadole są "cherubim"
wychodzi z tego trzy odnóża do "Beni Elohim" /// Iszim //// Tarsziszim
Rusztowanie prowadzi trzema drogami do Stwórcy, jedna droga todroga aniołów surowosci, i uzdrowień, zła, i kontemplacji. (droga Beni Elohim)
Druga, z prawej (czyli Tarsziszim i wyżej) to aniołowie miłosierdzia, łaski, dobra i tajemnicy.
Droga srodkowa (Iszim i wyżej) to aniołowie chwały, chajot ha-kodesz - świete istoty, święte duchy przed obliczem, aż dosamegoArchanioła Obecności - Metatrona
Właśnie w Metatronie łączą się 3 drogi, ale też niezupełnie. Zafkiel (z lewej) i Raziel (z prawej) przejawiają sie obok Stwórcy jako zastepy Elohim i zastępy Jahwe, natomiast Metatron, najwyżej w rusztowaniu emanuje na wszystkie strony "w Stwórcę" - albo Stwórca wemanowywuje się właśnie w Metatrona. Jak kto woli :)
Po drodze z ciekawych nazw - po lewej stronie są Serafim, Rafael i Samael, po prawej Chaszmalim, Chaniel, po środku jest Gabriel, Michael, wcześniej jeszcze Sandalfon malachim.
Wszystko tu jest przysłowiowa kabałą, czyli niezrozumiałe, szczególnie jak się niewidzitego i nie kuma mniej wiecej co i jak - ja tez jeno pobieżnie kumam :))))
BTW - porzadek wg Haleviego - Kabalistyczny Wszechświat
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: hierarchie duchowe
Witaj Aron
Dzięki, za przedstawienie hierarchii
Jak dla mnie, można by /na upartego/ poprzekładać owe anioły na różne formy yidamów, ale naciągane by to było strasznie, bo jak pisałem w pierwszym liście - to inne bajki /totalnie/.
Natomiast, umieszczenie ich w różnych buddyjskich planach istnienia, to wg mnie loteria - jeżeli nie ma się kontaktu z owymi aniołami - ot, fantazjowanie.
Będąc prostym cieciem o małym rozumku, niestety, nie dostrzegam takiego przełożenia hierarchii, biorąc pod uwagę Twój opis. Ani z takowym opisem /przełożenia hierarchii/ się nie spotkałem. Może jednak, ktoś spotkał się z takim przełożeniem: anioły via formy buddyjskie?
Powodzenia
kunzang
Dzięki, za przedstawienie hierarchii
Jak dla mnie, można by /na upartego/ poprzekładać owe anioły na różne formy yidamów, ale naciągane by to było strasznie, bo jak pisałem w pierwszym liście - to inne bajki /totalnie/.
Natomiast, umieszczenie ich w różnych buddyjskich planach istnienia, to wg mnie loteria - jeżeli nie ma się kontaktu z owymi aniołami - ot, fantazjowanie.
Będąc prostym cieciem o małym rozumku, niestety, nie dostrzegam takiego przełożenia hierarchii, biorąc pod uwagę Twój opis. Ani z takowym opisem /przełożenia hierarchii/ się nie spotkałem. Może jednak, ktoś spotkał się z takim przełożeniem: anioły via formy buddyjskie?
Powodzenia
kunzang
Re: hierarchie duchowe
Nie widze potrzeby przełożenia "hierarchii duchowej" chrześcijaństwa na buddyjską. To są zupełnie inne kwestie do siebie nawet nie pasujące. Czyż Bóg nie jest na jej szczycie u chrześcijan? W buddyzmie jest gdzieś pośrodku:) - gdzie zatem podobieństwa??
братство и јединство!
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: hierarchie duchowe
Diagram czyli chodzi Ci o Drzewo Zycia.Har-Dao pisze:cZołem
Ja mógłbym napisać jaka jest hierarchia bytów anielskich wg Kabały, ale to takie proste nie jest, bo trzebaby narysować diagram pewien. Natomiast właśnie taki diagram (przypominający rusztowanie, żeby nie powiedzieć "mandala" bo słowo m. sie w mojej opini zdewaluowało ostatnimi czasy :)))
wygląda tak, że nadole są "cherubim"
wychodzi z tego trzy odnóża do "Beni Elohim" /// Iszim //// Tarsziszim
Rusztowanie prowadzi trzema drogami do Stwórcy, jedna droga todroga aniołów surowosci, i uzdrowień, zła, i kontemplacji. (droga Beni Elohim)
Druga, z prawej (czyli Tarsziszim i wyżej) to aniołowie miłosierdzia, łaski, dobra i tajemnicy.
Droga srodkowa (Iszim i wyżej) to aniołowie chwały, chajot ha-kodesz - świete istoty, święte duchy przed obliczem, aż dosamegoArchanioła Obecności - Metatrona
Właśnie w Metatronie łączą się 3 drogi, ale też niezupełnie. Zafkiel (z lewej) i Raziel (z prawej) przejawiają sie obok Stwórcy jako zastepy Elohim i zastępy Jahwe, natomiast Metatron, najwyżej w rusztowaniu emanuje na wszystkie strony "w Stwórcę" - albo Stwórca wemanowywuje się właśnie w Metatrona. Jak kto woli :)
Po drodze z ciekawych nazw - po lewej stronie są Serafim, Rafael i Samael, po prawej Chaszmalim, Chaniel, po środku jest Gabriel, Michael, wcześniej jeszcze Sandalfon malachim.
Wszystko tu jest przysłowiowa kabałą, czyli niezrozumiałe, szczególnie jak się niewidzitego i nie kuma mniej wiecej co i jak - ja tez jeno pobieżnie kumam :))))
BTW - porzadek wg Haleviego - Kabalistyczny Wszechświat
A moglbys dac konkretne zrodlo, dla pogladu, ze na Drzewie Zycia znajduje sie coś reprezentujacego/odpowiedzialnego za zlo? Bo surowosc i moc to jeszcze nie jest zlo.
Z tego co ja wiem, to zlo znajduje sie raczej po drugiej stronie Drzewa Zycia, czy tez w Drzewie Skorup (qliphot).
Radical Polish Buddhism
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: hierarchie duchowe
cZółko
Diagram DrzewaŻycia mam tylko w języku mi nieznanym (niestety nie dałem rady się nauczyć żydowskich mrówek :)) ale jest w kształcie menory czyli siedmioramiennej - na podstawie Postela - ale zdaje się, że takie rzeczy to już są chrześcijańskie kabały, gdzie Chrystus jest utożsamiany z Adamem Kadmonem (wzglednie sefirę tiferet - piękno) - a świat aniołów - złożony z 4 swiatów - to chyba te poprzednie kreacje - matrixowe wczesniejsze wersje - bo wiadomo, świat powstał z bezładu (więc nie ex nihilo), w tych swiatach nie ma sefirot, ale musiałbym sie zagłebić, coby sprawdzić. Ogólnie świat aniołów ma się nijak do naszego (niby), mimo, że aniołowie przejawiaja się w naszym (tak jak bad sector przejawia się w nowym formacie dysku twardego). Czy są to źli czy dobrzy aniołowie - kto ocenia? - dla ludzi to nawet każy napotkany anioł powinien wzbudzać podejrzenia.. :))))
Ale ogólnie mizerny ze mnie kabalista - zawsze mnie tylko dziwiło czemu aniołowie nie zjadają ludzi, skoro są wyższym stworzeniem, a waidomo, że prawo transformacji mówi, że jedząc niższe istoty podnosimy je na wyższy poziom, uporządkowując świat. Albo aniołowie nas jedza a my o tym nie wiemy, tak jak kuropatwy nie wiedza gdzie znikają ich siostrzyczki... straszne nie? :))))
sweet dreams
pzdrwk
p.
Diagram DrzewaŻycia mam tylko w języku mi nieznanym (niestety nie dałem rady się nauczyć żydowskich mrówek :)) ale jest w kształcie menory czyli siedmioramiennej - na podstawie Postela - ale zdaje się, że takie rzeczy to już są chrześcijańskie kabały, gdzie Chrystus jest utożsamiany z Adamem Kadmonem (wzglednie sefirę tiferet - piękno) - a świat aniołów - złożony z 4 swiatów - to chyba te poprzednie kreacje - matrixowe wczesniejsze wersje - bo wiadomo, świat powstał z bezładu (więc nie ex nihilo), w tych swiatach nie ma sefirot, ale musiałbym sie zagłebić, coby sprawdzić. Ogólnie świat aniołów ma się nijak do naszego (niby), mimo, że aniołowie przejawiaja się w naszym (tak jak bad sector przejawia się w nowym formacie dysku twardego). Czy są to źli czy dobrzy aniołowie - kto ocenia? - dla ludzi to nawet każy napotkany anioł powinien wzbudzać podejrzenia.. :))))
Ale ogólnie mizerny ze mnie kabalista - zawsze mnie tylko dziwiło czemu aniołowie nie zjadają ludzi, skoro są wyższym stworzeniem, a waidomo, że prawo transformacji mówi, że jedząc niższe istoty podnosimy je na wyższy poziom, uporządkowując świat. Albo aniołowie nas jedza a my o tym nie wiemy, tak jak kuropatwy nie wiedza gdzie znikają ich siostrzyczki... straszne nie? :))))
sweet dreams
pzdrwk
p.
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: hierarchie duchowe
Har-Dao pisze:Ale ogólnie mizerny ze mnie kabalista - zawsze mnie tylko dziwiło czemu aniołowie nie zjadają ludzi, skoro są wyższym stworzeniem, a waidomo, że prawo transformacji mówi, że jedząc niższe istoty podnosimy je na wyższy poziom, uporządkowując świat. Albo aniołowie nas jedza a my o tym nie wiemy, tak jak kuropatwy nie wiedza gdzie znikają ich siostrzyczki... straszne nie? )))
To tak samo tantryczni jogini zarywają dupy, tzn. jak dasz sie przelecieć, to już prawie że jesteś oświecona
sweeter dreams
t.
Radical Polish Buddhism
- trzydziescidwa
- Posty: 55
- Rejestracja: pt kwie 10, 2009 16:56
- Tradycja: Tantrayana / Dzogczen
- Lokalizacja: Warszawa
Re: hierarchie duchowe
Witam,
Pytania:
1. Czy buddyjska kosmologia odnosi się do wszystkich tych światów?
Czy podział na sześć światów (bogowie, półbogowie, ludzie, zwierzęta, głodne duchy, istoty piekielne) dotyczy wszystkich czujących istot* czy może istnieją inne światy, ale kosmologia buddyjska ich nie opisuje?
3. Do którego świata (w ramach podziału na 6) zaliczymy duchy przyrody** (o których istnieniu np. pisze Tenzin Wangyal Rinpocze w swoich książkach)
4. Do którego świata można przypisać "istoty z wyższych światów" jak serafiny czy anioły już nie zapytam
*istot nieoświeconych, uwięzionych w samsarze
** nie tylko duchy przyrody, chodzi mi o istoty których istnienie powszechnie jest akceptowane w buddyzmie (bon) takich jak np. nagowie
Pozdrawiam
załóżmy jednak, że jest wiele systemów wszechświatów i co za tym idzie istoty takie jak aniołowie, opiekunowie duchowi z innych wymiarów, kosmiczne świadomości, kosmiczne cywilizacje i inne formy świadomości (czujące istoty) istnieją...kunzang pisze:Chyba mamy nieporozumienie Jeżeli, to te same ''światy'', to nie mówimy już o buddyzmie - wg mnie - nawet, tzw tantrycznym
Pytania:
1. Czy buddyjska kosmologia odnosi się do wszystkich tych światów?
Czy podział na sześć światów (bogowie, półbogowie, ludzie, zwierzęta, głodne duchy, istoty piekielne) dotyczy wszystkich czujących istot* czy może istnieją inne światy, ale kosmologia buddyjska ich nie opisuje?
3. Do którego świata (w ramach podziału na 6) zaliczymy duchy przyrody** (o których istnieniu np. pisze Tenzin Wangyal Rinpocze w swoich książkach)
4. Do którego świata można przypisać "istoty z wyższych światów" jak serafiny czy anioły już nie zapytam
*istot nieoświeconych, uwięzionych w samsarze
** nie tylko duchy przyrody, chodzi mi o istoty których istnienie powszechnie jest akceptowane w buddyzmie (bon) takich jak np. nagowie
Pozdrawiam
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: hierarchie duchowe
a czy w buddyzmie tybetanskim nie powinno byc tak?siristru pisze:
(6) Deva Czterech Wielkich Królów (catumaharajika deva)
(5) Istoty Ludzkie (manussa loka)
(4) Asury (asura) [demony]
Deva Czterech Wielkich Królów (catumaharajika deva)
Asury (asura) [demony]
Istoty Ludzkie (manussa loka)
Radical Polish Buddhism
- trzydziescidwa
- Posty: 55
- Rejestracja: pt kwie 10, 2009 16:56
- Tradycja: Tantrayana / Dzogczen
- Lokalizacja: Warszawa
Re: hierarchie duchowe
Czy te 31 planów istnieje w ramach podziału na sześć światów?siristru pisze:W buddyzmie wyróżniamy 31 planów istnienia:
[...]
(w sensie: np. (31) Ani-postrzeganie-ani-nie-postrzeganie (nevasannanasannayatanupaga deva) = bogowie)
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: hierarchie duchowe
witam
acz spotkałem się też z opinią /Jongdzin Tenzin Namdak Rinpocze/, że podział na sześć światów odnosi się tylko do sfery pożądania, a więc zawiera w sobie jedenaście pierwszych światów. z istotami z tych światów istoty ludzkie mogą wejść w relacje, natomiast pozostałe dwadzieścia planów egzystencji jest poza możliwością wejścia w jakiejkolwiek relacje z nimi przez istoty ludzkie. tzw przeciętny człowiek, krąży /umierając i rodząc się/ pomiędzy jedenastoma światami, dopiero tzw rozwój duchowy oparty na praktyce skupienia /szine/, pozwala mu zamanifestować się w którymś z wyższych światów /od dwunastego planu istnienia do dwudziestego siódmego - sfera czystej formy/. natomiast wgląd /lagtong/ stwarza możliwość zamanifestowania się w którymś z najwyższych planów /od dwudziestego ósmego do trzydziestego pierwszego - sfera bezforemna/.
pozdrawiam
w ramach podziału na sześć światów, szósty świat /bogów/ zawiera w sobie światy od szóstego do trzydziestego pierwszego.trzydziescidwa pisze:Czy te 31 planów istnieje w ramach podziału na sześć światów?siristru pisze:W buddyzmie wyróżniamy 31 planów istnienia:
[...]
acz spotkałem się też z opinią /Jongdzin Tenzin Namdak Rinpocze/, że podział na sześć światów odnosi się tylko do sfery pożądania, a więc zawiera w sobie jedenaście pierwszych światów. z istotami z tych światów istoty ludzkie mogą wejść w relacje, natomiast pozostałe dwadzieścia planów egzystencji jest poza możliwością wejścia w jakiejkolwiek relacje z nimi przez istoty ludzkie. tzw przeciętny człowiek, krąży /umierając i rodząc się/ pomiędzy jedenastoma światami, dopiero tzw rozwój duchowy oparty na praktyce skupienia /szine/, pozwala mu zamanifestować się w którymś z wyższych światów /od dwunastego planu istnienia do dwudziestego siódmego - sfera czystej formy/. natomiast wgląd /lagtong/ stwarza możliwość zamanifestowania się w którymś z najwyższych planów /od dwudziestego ósmego do trzydziestego pierwszego - sfera bezforemna/.
z tym bywa różnie - do świata asurów i do świata bogów /pozostając w wymiarze sfery pożądania zmysłowego/.trzydziescidwa pisze:3. Do którego świata (w ramach podziału na 6) zaliczymy duchy przyrody** (o których istnieniu np. pisze Tenzin Wangyal Rinpocze w swoich książkach)
pozdrawiam
- stepowy jeż
- Senior User
- Posty: 1852
- Rejestracja: pn paź 23, 2006 18:58
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen, Zen
Re: hierarchie duchowe
Nie wiem czy zwróciłeś na to uwagę, ale odpowiedziałeś po 6 latach!kunzang pisze:[...]
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: hierarchie duchowe
Zastanawiające jak wiele opisów samsary ogranicza się wyłącznie do tzw. "sześciu światów". A przecież według Buddy samsara składa się z trzech sfer:kunzang pisze:witam
w ramach podziału na sześć światów, szósty świat /bogów/ zawiera w sobie światy od szóstego do trzydziestego pierwszego.trzydziescidwa pisze:Czy te 31 planów istnieje w ramach podziału na sześć światów?siristru pisze:W buddyzmie wyróżniamy 31 planów istnienia:
[...]
acz spotkałem się też z opinią /Jongdzin Tenzin Namdak Rinpocze/, że podział na sześć światów odnosi się tylko do sfery pożądania,
z tym bywa różnie - do świata asurów i do świata bogów /pozostając w wymiarze sfery pożądania zmysłowego/.trzydziescidwa pisze:3. Do którego świata (w ramach podziału na 6) zaliczymy duchy przyrody** (o których istnieniu np. pisze Tenzin Wangyal Rinpocze w swoich książkach)
pozdrawiam
1. Sfera pożądania, która dzieli się na światy piekielne, głodnych duchów, zwierząt, ludzi, półbogów i niższe poziomy bogów.
2. Sfera formy obejmuje siedemnaście poziomów bogów.
3.Sfera bezforemna obejmuje cztery poziomy bezforemnych bogów, tak zwanych "brahmów".
odczuwaj dobro
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: hierarchie duchowe
witaj
pozdrawiam
ps
tak w ramach dodatku. sfera pożądania zmysłowego, do której przynależy jedenaście światów, dzieli się dodatkowo na: nieszczęśliwe stany /cztery pierwsze światy/ i szczęśliwe stany /siedem pozostałych światów z czego sześć, to światy niższych bogów/. szesnaście światów przynależących do sfery czystej formy, określa się jako światy wyższych bogów. natomiast cztery światy sfery bezforemnej nie są już światami bogów - te byty, pozostają w stanie niezmąconej kontemplacji w której ''utknęły''.
tu mamy drobną różnicę. zgodnie za znanym mi podziałem /na którym polegam/ do sfery czystej formy przynależy szesnaście światów /poziomów/.paolo pisze:2. Sfera formy obejmuje siedemnaście poziomów bogów.
pozdrawiam
ps
tak w ramach dodatku. sfera pożądania zmysłowego, do której przynależy jedenaście światów, dzieli się dodatkowo na: nieszczęśliwe stany /cztery pierwsze światy/ i szczęśliwe stany /siedem pozostałych światów z czego sześć, to światy niższych bogów/. szesnaście światów przynależących do sfery czystej formy, określa się jako światy wyższych bogów. natomiast cztery światy sfery bezforemnej nie są już światami bogów - te byty, pozostają w stanie niezmąconej kontemplacji w której ''utknęły''.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: hierarchie duchowe
witam
pozdrawiam
cóż... lepiej późno, niż wcalestepowy jeż pisze:Nie wiem czy zwróciłeś na to uwagę, ale odpowiedziałeś po 6 latach!
pozdrawiam
-
- Posty: 129
- Rejestracja: sob paź 03, 2015 14:41
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: hierarchie duchowe
Wg katechizmu KRK Bóg jest jednocześnie immanentny jak i transcendentny. Więc jest na samej górze jak najbardziej...siristru pisze:Nie widze potrzeby przełożenia "hierarchii duchowej" chrześcijaństwa na buddyjską. To są zupełnie inne kwestie do siebie nawet nie pasujące. Czyż Bóg nie jest na jej szczycie u chrześcijan? W buddyzmie jest gdzieś pośrodku:) - gdzie zatem podobieństwa??
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: hierarchie duchowe
witaj
pozdrawiam
od strony buddyzmu, bóg stwórca jest na czternastym - to Mahabrahma i jest święcie przekonanym, iż jest stworzycielem wszystkiego. a te byty z najwyższych wymiarów w ogóle nie oddziałują z materią - kwestia stworzenia czy jego braku nie jest ich sprawą. natomiast wizja boga, na którą się powołujesz /teologia procesu/ zakłada, że bóg jest zależnym od świata i to pasuje do Mahabrahmy.kinosiecioryca pisze:Wg katechizmu KRK Bóg jest jednocześnie immanentny jak i transcendentny. Więc jest na samej górze jak najbardziej...
pozdrawiam
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: hierarchie duchowe
Czołemkinosiecioryca pisze: Wg katechizmu KRK Bóg jest jednocześnie immanentny jak i transcendentny. Więc jest na samej górze jak najbardziej...
Jest na górze i nie jest. To taka ucieczka KRK przed jednoznacznym stwierdzeniem. To jakby powiedzieć, Bóg jest i go nie ma jednocześnie. W takim razie grawitacja też jest immanentna i transcendentna (ponoć istnieje wymiar grawitacji, to co oddziałuje na nas to ułamek). Czyli nie świadczy to, że Bóg jest na samej górze, tylko dlatego że jest imma i trans.
metta&peace
H-D
-
- Posty: 129
- Rejestracja: sob paź 03, 2015 14:41
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: hierarchie duchowe
W jaki sposób buddyzm wyjaśnia to że Mahabrahma wierzy w to że wszystko stworzył i dlaczego Budda lub któryś z jego uczniów nie wyprowadził go z błędu?kunzang pisze:witaj
od strony buddyzmu, bóg stwórca jest na czternastym - to Mahabrahma i jest święcie przekonanym, iż jest stworzycielem wszystkiego. a te byty z najwyższych wymiarów w ogóle nie oddziałują z materią - kwestia stworzenia czy jego braku nie jest ich sprawą. natomiast wizja boga, na którą się powołujesz /teologia procesu/ zakłada, że bóg jest zależnym od świata i to pasuje do Mahabrahmy.kinosiecioryca pisze:Wg katechizmu KRK Bóg jest jednocześnie immanentny jak i transcendentny. Więc jest na samej górze jak najbardziej...
pozdrawiam
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: hierarchie duchowe
witaj
pozdrawiam
to już pytanie nie do mnie. o to powinieneś zapytać przedstawicieli theravady, acz z tego co zauważyłem, to nasi rodzimi theravadini /tu na forum/ nie zawracają sobie głowy tego typu kwestiami /me wrażenie rzecz jasna może być błędne/. co dziwnym dla mnie nie jest, bo bez względu na to, jak to z tym jest, nie jest to jakąś istotną kwestią w związku z czterema szlachetnymi prawdami i ośmioaspektową ścieżką w ramach czwartej.kinosiecioryca pisze:W jaki sposób buddyzm wyjaśnia to że Mahabrahma wierzy w to że wszystko stworzył i dlaczego Budda lub któryś z jego uczniów nie wyprowadził go z błędu?
pozdrawiam
- Diamentum
- Posty: 1026
- Rejestracja: ndz mar 30, 2014 07:10
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Szkoła Zen Kwan Um
- Lokalizacja: Warszawa
Re: hierarchie duchowe
Cześć,
Tak dla jasności zapytam: wszystkie te sfery dzieją się w ramach samsary, tak? Łącznie ze sferą bogów (w którą łatwo jest się wkręcić) i wyższych stanów, w których można utknąć (wizje 'nirwaniczne'? ) Więc jedynie z poziomu 'istoty ludzkie' jest się w stanie to poznać, doświadczyć w sensie 'przerobić'? Czyli poziom ludzki jest zarówno wejściem jak i wyjściem?
@kinosiecioryca
Tak się zastanawiam, czy w ogóle możliwe jest wyprowadzić z błędu kogoś, kto uważa się za stwórcę wszystkiego - łącznie z samym Buddą i jego nauczaniem
Tak dla jasności zapytam: wszystkie te sfery dzieją się w ramach samsary, tak? Łącznie ze sferą bogów (w którą łatwo jest się wkręcić) i wyższych stanów, w których można utknąć (wizje 'nirwaniczne'? ) Więc jedynie z poziomu 'istoty ludzkie' jest się w stanie to poznać, doświadczyć w sensie 'przerobić'? Czyli poziom ludzki jest zarówno wejściem jak i wyjściem?
@kinosiecioryca
Tak się zastanawiam, czy w ogóle możliwe jest wyprowadzić z błędu kogoś, kto uważa się za stwórcę wszystkiego - łącznie z samym Buddą i jego nauczaniem
-
- Posty: 129
- Rejestracja: sob paź 03, 2015 14:41
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: hierarchie duchowe
http://mahajana.net/teksty/sutra_upasakasila.html#r17Diamentum pisze: Więc jedynie z poziomu 'istoty ludzkie' jest się w stanie to poznać, doświadczyć w sensie 'przerobić'? Czyli poziom ludzki jest zarówno wejściem jak i wyjściem?
Dobry synu, jeśli bodhisatwa osiągnie drogę ku wyzwoleniu, nie stworzy karmy prowadzącej do odrodzenia się wśród pożądań, formy czy świata bez formy. Zawsze pragnie odrodzić się w miejscu, gdzie może działać dla dobra odczuwających istot. Jeśli wie, że stworzył karmę prowadzącą do odrodzenia się w niebie, przeniesie ją tak, by odrodzić się jako człowiek. Karma odnosi się do praktyk dawania, moralności i medytacji. Dobry synu, jeśli śrawaka lub pratyekabudda osiągnie drogę ku wyzwoleniu, zostanie wyzwolony w mniej niż trzech okresach życia. Bodhisattwa mahasattwa który osiągnął drogę ku wyzwoleniu nigdy nie cofnie się poprzez niezmierzone okresy życia. Jego nie-cofające się myśli przewyższają te będące udziałem wszystkich śrawaków i pratyekabuddów.
Poprzez przekonywanie go że "wcale mnie nie stworzyłeś" raczej nie, ale poprzez nakierowanie go na praktykę w której rozpozna on proces powstawania myśli jak najbardziej wydaje mi się to możliwe.Tak się zastanawiam, czy w ogóle możliwe jest wyprowadzić z błędu kogoś, kto uważa się za stwórcę wszystkiego - łącznie z samym Buddą i jego nauczaniem
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: hierarchie duchowe
witaj
natomiast tzw wizje nirvany, to nie ta bajka - tyczą się one pewnego fenomenu, który może być przyczyną tego, iż skonstatujemy, że jest jakieś ''coś'', no a lgniecie do tego /mówimy tu już o bardzo subtelnym jego wymiarze/, może być przyczyną pozostania w sansarze.
pozdrawiam
tak.Diamentum pisze:Tak dla jasności zapytam: wszystkie te sfery dzieją się w ramach samsary, tak?
w sferę bogów nie jest łatwo się wkręcić. trzeba np intensywnie i długo praktykując szine, oraz prowadzić swe życie w określony sposób /np różne formy wyrzeczenia/, a wtedy, można pewne swe doświadczenia uznać za prawdę ostateczną i w to popaść /łatwo jest w to popaść/. podobnie rzecz ma się z wyższymi wglądami /cztery ostanie sfery bezforemne/, nie łatwo je uzyskać i ugruntować.Diamentum pisze:Łącznie ze sferą bogów (w którą łatwo jest się wkręcić) i wyższych stanów, w których można utknąć (wizje 'nirwaniczne'? )
natomiast tzw wizje nirvany, to nie ta bajka - tyczą się one pewnego fenomenu, który może być przyczyną tego, iż skonstatujemy, że jest jakieś ''coś'', no a lgniecie do tego /mówimy tu już o bardzo subtelnym jego wymiarze/, może być przyczyną pozostania w sansarze.
nie rozumiem - możesz szerzej to ująć?Diamentum pisze:Więc jedynie z poziomu 'istoty ludzkie' jest się w stanie to poznać, doświadczyć w sensie 'przerobić'?
nie rozumiem - wejściem i wyjściem z czego do czego... o sansarę Tobie chodzi?Diamentum pisze:Czyli poziom ludzki jest zarówno wejściem jak i wyjściem?
pozdrawiam
- Diamentum
- Posty: 1026
- Rejestracja: ndz mar 30, 2014 07:10
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Szkoła Zen Kwan Um
- Lokalizacja: Warszawa
Re: hierarchie duchowe
No super, fajnie. Dzięki za cytat. Lecz na tę chwilę i na ten fragment, który zdążyłam przeczytać (bo nie znam tej Sutry a warunki w pracy nie sprzyjają do lektury) to wszystko rozbija się o fragment "osiągnie drogę ku wyzwoleniu". Jest tu więc kierunek i wiedza, które trzeba wprzód rozpoznać by osiągnąć... A co potem to już inna brocha.kinosiecioryca pisze:Dobry synu, jeśli bodhisatwa osiągnie drogę ku wyzwoleniu (...)
Przecież Budda to właśnie robił - nauczał i wskazywał. Trudno by jeszcze za nas (czy za inne 'istoty') praktykował...kinosiecioryca pisze:Poprzez przekonywanie go że "wcale mnie nie stworzyłeś" raczej nie, ale poprzez nakierowanie go na praktykę w której rozpozna on proces powstawania myśli jak najbardziej wydaje mi się to możliwe.
@kunzang ciężko będzie na tę chwilę... Hm. W obu przypadkach chodzi o rozpoznanie, widzenie tego jak się rzeczy mają. Może błędnie, lecz doszukuję się tu pewnej analogii patrząc na to jak na pewne stany/plany umysłu, przejawień.
Ale nie wiem, muszę pomyśleć. Jak coś to dopisze.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: hierarchie duchowe
witaj
pozdrawiam
te wszystkie wymiary, to są też pewne stany umysłu, które /że tak to ujmę/ są w zasięgu istoty ludzkiej. te, które są związane ze sferą pragnienia, są wręcz z automatu nam przypisane, natomiast następne są wynikiem różnych określonych praktyk, z tymże, nie należy tym praktykom z automatu nadawać etykietki li tylko praktyk buddyjskich. no i ważne są tu nie tylko same praktyki ale i postawa życiowa.Diamentum pisze:Może błędnie, lecz doszukuję się tu pewnej analogii patrząc na to jak na pewne stany/plany umysłu, przejawień.
pozdrawiam
- Diamentum
- Posty: 1026
- Rejestracja: ndz mar 30, 2014 07:10
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Szkoła Zen Kwan Um
- Lokalizacja: Warszawa
Re: hierarchie duchowe
Też... No, czyli są też czymś innym, lecz odpowiedź na pytanie o to czym są, mam wrażenie, że odnosiłoby się do nauk bardziej teoretycznych. Ale jeśli jestem w błędzie to proszę o poprawienie.kunzang pisze:te wszystkie wymiary, to są też pewne stany umysłu (...)Diamentum pisze:Może błędnie, lecz doszukuję się tu pewnej analogii patrząc na to jak na pewne stany/plany umysłu, przejawień.
Wracając do moich niejasnych wyjaśnień i pytań... Można wyjść z samsary? Jak tak, to ja chętnie. Ale tak serio, pisząc 'przerobić', wejść i wyjść miałam na myśli możliwości jakie są przypisane istocie ludzkiej i związane z praktykowaniem, rozpoznaniem/osiągnięciem oraz puszczeniem. Tak jakby miała w naturze przypisany status quo, tudzież naturę 0 - może przeniknąć tu i tam żeby potem znów wrócić do 0, o ile gdzieś nie zahaczy.
Ok, chyba rozumiem to rozróżnienie. Tutaj jest mowa o minięciu się ze Ścieżką, taka ślepa uliczka?kunzang pisze:natomiast tzw wizje nirvany, to nie ta bajka - tyczą się one pewnego fenomenu, który może być przyczyną tego, iż skonstatujemy, że jest jakieś ''coś'', no a lgniecie do tego /mówimy tu już o bardzo subtelnym jego wymiarze/, może być przyczyną pozostania w sansarze.
PS. Za moją postawę życiową podczas godzin pracy powinni mnie zwolnić
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: hierarchie duchowe
witaj
pozdrawiam
owo ''też'' w tym sensie, że z jednej strony są to różne plany istnienia, a z drugiej, są to różne stany umysłu.Diamentum pisze:Też... No, czyli są też czymś innym, lecz odpowiedź na pytanie o to czym są, mam wrażenie, że odnosiłoby się do nauk bardziej teoretycznych. Ale jeśli jestem w błędzie to proszę o poprawienie.
tak, można - to zależy od perspektyw z jakiej się na to spojrzy. z mej perspektywy na to patrząc, to Błogosławiony wyszedł z sansary, a ze swej strony w niej jestem. a wyjściu z sansary służy ścieżka prowadząca ku ustaniu cierpienia, więc nic nie stoi na przeszkodzie ku temu, byś i Ty z niej wyszłaDiamentum pisze:Wracając do moich niejasnych wyjaśnień i pytań... Można wyjść z samsary? Jak tak, to ja chętnie.
piszesz dla mnie zbyt mądrze nie jestem pewien czy dobrze Ciebie rozumiem... ale - tak. mówimy wtedy o vidjadharach, bądź rigdzin. są to wysoko zrealizowane istoty ludzkie /bądź nieludzkie/, które są w stanie funkcjonować w ramach wielu planów istnienia.Diamentum pisze:Ale tak serio, pisząc 'przerobić', wejść i wyjść miałam na myśli możliwości jakie są przypisane istocie ludzkiej i związane z praktykowaniem, rozpoznaniem/osiągnięciem oraz puszczeniem. Tak jakby miała w naturze przypisany status quo, tudzież naturę 0 - może przeniknąć tu i tam żeby potem znów wrócić do 0, o ile gdzieś nie zahaczy.
tutaj jest mowa o tym, że wtedy nie będzie to strzał w dziesiątkę. jest taki slogan buddyjski: podążając ścieżką nie należy lgnąć ni do sansary, ni do nirvany.Diamentum pisze:Tutaj jest mowa o minięciu się ze Ścieżką, taka ślepa uliczka?
pozdrawiam
- Diamentum
- Posty: 1026
- Rejestracja: ndz mar 30, 2014 07:10
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Szkoła Zen Kwan Um
- Lokalizacja: Warszawa
Re: hierarchie duchowe
Tak prawdę mówiąc to snuję tylko swoją bajkę, z potrzeby, starając się ją gdzieś dopasować. Jeśli coś jeszcze przy tym się wydarza, to dzieje się to za Twoją przyczyną. Ta relacja była dla mnie jasna od początku.kunzang pisze:piszesz dla mnie zbyt mądrze
vidjadhara -> http://www.rigpawiki.org/index.php?title=Vidyadharakunzang pisze:mówimy wtedy o vidjadharach, bądź rigdzin. są to wysoko zrealizowane istoty ludzkie /bądź nieludzkie/, które są w stanie funkcjonować w ramach wielu planów istnienia.
Natomiast... plan istnienia vs stan umysłu. Rozumiem, że oba należą do świata sansary, lecz w pierwszym przypadku mamy do czynienia z czystym postrzeganiem, w sensie niedualnym.
Ok Dzięki za wyjaśnienia.kunzang pisze:tutaj jest mowa o tym, że wtedy nie będzie to strzał w dziesiątkę. jest taki slogan buddyjski: podążając ścieżką nie należy lgnąć ni do sansary, ni do nirvany.
Pozdrawiam.