Artykuły do poczytania
Moderatorzy: kunzang, Har-Dao, iwanxxx
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Droga do prawdy ostatecznej"
Q: „Ostatnio oglądałem trochę Monty Pythona; w każdym razie, proszę mnie poprawić jeśli się mylę, śmiech wyzwala endorfiny, a to dobrze nam służy.”
AB: Absolutnie; i to nie tylko endorfiny. To zresztą tajemnica mojego zdrowia: kiedy się śmiejemy, to nie tylko endorfiny uwalniają się do krwiobiegu, działając jak naturalny lek przeciwbólowy i wzmacniając system odpornościowy, ale też rozszerzają się nasze naczynia krwionośne. I jeśli ma się nadwagę – ja chyba trochę mam – trzeba się dużo śmiać, bo wtedy ma się takie szerokie arterie, że wszystko przez nie przelatuje i nie ma się problemu z zawałami i wylewami. Ale jeśli ktoś ma nadwagę i jest smutny, to ma kłopot, i może umrzeć. Więc, dla wszystkich z nadwagą: śmiejcie się i rozszerzajcie naczynia krwionośne, żeby się nie zatkały. Są na to dwa sposoby: zdrowe odżywianie, ale to jest nudne, albo śmiejcie się dużo, a wtedy możecie jeść co chcecie, a wszystko i tak przeleci przez wasze naczynia krwionośne. Będę miał kłopoty przez to, że to mówię. Ktoś mnie pozwie za to, że po drodze do domu z tego spotkania miał atak serca, po wizycie w McDonald’s. Ale to prawda: śmiech i radość uzdrawiają.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Droga do prawdy ostatecznej"
Q: „Ostatnio oglądałem trochę Monty Pythona; w każdym razie, proszę mnie poprawić jeśli się mylę, śmiech wyzwala endorfiny, a to dobrze nam służy.”
AB: Absolutnie; i to nie tylko endorfiny. To zresztą tajemnica mojego zdrowia: kiedy się śmiejemy, to nie tylko endorfiny uwalniają się do krwiobiegu, działając jak naturalny lek przeciwbólowy i wzmacniając system odpornościowy, ale też rozszerzają się nasze naczynia krwionośne. I jeśli ma się nadwagę – ja chyba trochę mam – trzeba się dużo śmiać, bo wtedy ma się takie szerokie arterie, że wszystko przez nie przelatuje i nie ma się problemu z zawałami i wylewami. Ale jeśli ktoś ma nadwagę i jest smutny, to ma kłopot, i może umrzeć. Więc, dla wszystkich z nadwagą: śmiejcie się i rozszerzajcie naczynia krwionośne, żeby się nie zatkały. Są na to dwa sposoby: zdrowe odżywianie, ale to jest nudne, albo śmiejcie się dużo, a wtedy możecie jeść co chcecie, a wszystko i tak przeleci przez wasze naczynia krwionośne. Będę miał kłopoty przez to, że to mówię. Ktoś mnie pozwie za to, że po drodze do domu z tego spotkania miał atak serca, po wizycie w McDonald’s. Ale to prawda: śmiech i radość uzdrawiają.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę tłumaczenia hasła encyklopedii buddyjskiej autorstwa Anālayo Bhikkhu "Saṅkhāry"
Ten, kto nie pojął Czterech Szlachetnych Prawd, ten szuka przyjemności w saṅkhārach, prowadzących do narodzin, starości, śmierci, smutku, płaczu, bólu, zmartwień i rozpaczy (S. V, 449). Lecz ten, kto pojął Cztery Szlachetne Prawdy, ten nie szuka przyjemności w saṅkhārach, a więc gotów jest wyzwolić się od narodzin, starości, śmierci, smutku, płaczu, bólu, zmartwień i rozpaczy. O związku ignorancji z saṅkhārami Buddha mówi jeszcze przy okazji obalania poglądu jakoby któraś z pięciu składowych była jaźnią lub miała z nią coś wspólnego; bo to już sam ten pogląd, mówi Buddha, jest saṅkhārą, która bierze się z ignorancji i prowadzi do pragnienia.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę tłumaczenia hasła encyklopedii buddyjskiej autorstwa Anālayo Bhikkhu "Saṅkhāry"
Ten, kto nie pojął Czterech Szlachetnych Prawd, ten szuka przyjemności w saṅkhārach, prowadzących do narodzin, starości, śmierci, smutku, płaczu, bólu, zmartwień i rozpaczy (S. V, 449). Lecz ten, kto pojął Cztery Szlachetne Prawdy, ten nie szuka przyjemności w saṅkhārach, a więc gotów jest wyzwolić się od narodzin, starości, śmierci, smutku, płaczu, bólu, zmartwień i rozpaczy. O związku ignorancji z saṅkhārami Buddha mówi jeszcze przy okazji obalania poglądu jakoby któraś z pięciu składowych była jaźnią lub miała z nią coś wspólnego; bo to już sam ten pogląd, mówi Buddha, jest saṅkhārą, która bierze się z ignorancji i prowadzi do pragnienia.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Ocena braku siebie"
Ten temat pojawia się co i rusz: na pewno część ludzi obecnych tutaj czuje, że nie są wystarczająco dobrzy, powinni być lepsi; pojawia się to też w klasztorach i dla mnichów, i dla mniszek: ludzie myślą, że nie są dobrzy i mają niską samoocenę. Jeśli ktokolwiek ma prawo mieć niską samoocenę, to ja. Popatrzcie tylko na mnie: moje życie to porażka, nie mam funduszu emerytalnego, konta w banku, oszczędności, żadnych widocznych środków utrzymania – w urzędach pytają, jakie masz środki utrzymania, a ja nie mam żadnych, jestem biedny, jestem poniżej średniej krajowej. Dlatego lubię czasem chodzić do różnych urzędów; tam dają do wypełnienia formularze i łatwo wpisać z góry do dołu „nie”, i to ich dezorientuje i nie wiedzą, co z tobą zrobić, bo nie masz aktu małżeństwa, nie posiadasz żadnych nieruchomości, nie masz samochodu, prawa jazdy – nie istniejesz. Jako mnich albo mniszka, jesteś totalnie poza skalą we współczesnym świecie. Bo do niczego się nie kwalifikujesz. Dlatego bardzo lubię chodzić do urzędów. Bardzo ich to wszystko denerwuje.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Ocena braku siebie"
Ten temat pojawia się co i rusz: na pewno część ludzi obecnych tutaj czuje, że nie są wystarczająco dobrzy, powinni być lepsi; pojawia się to też w klasztorach i dla mnichów, i dla mniszek: ludzie myślą, że nie są dobrzy i mają niską samoocenę. Jeśli ktokolwiek ma prawo mieć niską samoocenę, to ja. Popatrzcie tylko na mnie: moje życie to porażka, nie mam funduszu emerytalnego, konta w banku, oszczędności, żadnych widocznych środków utrzymania – w urzędach pytają, jakie masz środki utrzymania, a ja nie mam żadnych, jestem biedny, jestem poniżej średniej krajowej. Dlatego lubię czasem chodzić do różnych urzędów; tam dają do wypełnienia formularze i łatwo wpisać z góry do dołu „nie”, i to ich dezorientuje i nie wiedzą, co z tobą zrobić, bo nie masz aktu małżeństwa, nie posiadasz żadnych nieruchomości, nie masz samochodu, prawa jazdy – nie istniejesz. Jako mnich albo mniszka, jesteś totalnie poza skalą we współczesnym świecie. Bo do niczego się nie kwalifikujesz. Dlatego bardzo lubię chodzić do urzędów. Bardzo ich to wszystko denerwuje.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Martine Batchelor "Medytacja oddechu z Martine Batchelor"
Jeśli powstaną jakiekolwiek rozkojarzenia, pamiętam jaka jest moja intencja w tym momencie, by być świadomą, uważną, za każdym razem wracając do oddechu. Nie wyobrażam sobie oddechu, nie kontroluję oddechu, czekam na to, by oddech sam się pojawił, podążam za jego rytmem.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Martine Batchelor "Medytacja oddechu z Martine Batchelor"
Jeśli powstaną jakiekolwiek rozkojarzenia, pamiętam jaka jest moja intencja w tym momencie, by być świadomą, uważną, za każdym razem wracając do oddechu. Nie wyobrażam sobie oddechu, nie kontroluję oddechu, czekam na to, by oddech sam się pojawił, podążam za jego rytmem.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Sztuka słuchania"
Jeśli nie reagujesz na to, co mówią inni, to ludzie nie są w stanie cię obrazić albo zdenerwować. Bo umiesz słuchać. A często stąd się biorą nasze problemy: nie z tego, co ludzie mówią; z tego, jak my słuchamy. A jeśli ktoś faktycznie na ciebie wrzeszczy? Zastanawiam się nieraz dlaczego ludzie w ogóle to robią. Ludzie wrzeszczą i przeklinają kiedy mają paskudny nastrój, i to co mówią, świadczy o nich o wiele bardziej niż o tobie. Jeśli ktoś na mnie krzyczy i krytykuje mnie, to pokazuje mi co czuje. To nieszczęśliwa osoba, której pewnie przytrafiło się dziś coś niemiłego i bardzo cierpi. I przytulam go po tej lawinie wyzwisk.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Sztuka słuchania"
Jeśli nie reagujesz na to, co mówią inni, to ludzie nie są w stanie cię obrazić albo zdenerwować. Bo umiesz słuchać. A często stąd się biorą nasze problemy: nie z tego, co ludzie mówią; z tego, jak my słuchamy. A jeśli ktoś faktycznie na ciebie wrzeszczy? Zastanawiam się nieraz dlaczego ludzie w ogóle to robią. Ludzie wrzeszczą i przeklinają kiedy mają paskudny nastrój, i to co mówią, świadczy o nich o wiele bardziej niż o tobie. Jeśli ktoś na mnie krzyczy i krytykuje mnie, to pokazuje mi co czuje. To nieszczęśliwa osoba, której pewnie przytrafiło się dziś coś niemiłego i bardzo cierpi. I przytulam go po tej lawinie wyzwisk.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę tłumaczenia artykułu autorstwa Martine Batchelor "Ocenianie"
Kiedy byliśmy dziećmi i rodzic mierzył nasz wzrost, jacy byliśmy w porównaniu do średniej? Powyżej? – mogliśmy wtedy poczuć się wysocy i czuć dumę. Ale jeśli byliśmy poniżej? – wtedy schylaliśmy głowę, tak jak byśmy nie sprostali zadaniu. Jaki jest nasz umysłowy wyznacznik szczęścia, mądrości i współczucia?
metta&peace
H-D
Polecam lekturę tłumaczenia artykułu autorstwa Martine Batchelor "Ocenianie"
Kiedy byliśmy dziećmi i rodzic mierzył nasz wzrost, jacy byliśmy w porównaniu do średniej? Powyżej? – mogliśmy wtedy poczuć się wysocy i czuć dumę. Ale jeśli byliśmy poniżej? – wtedy schylaliśmy głowę, tak jak byśmy nie sprostali zadaniu. Jaki jest nasz umysłowy wyznacznik szczęścia, mądrości i współczucia?
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę tłumaczenia artykułu autorstwa Thanissaro Bhikkhu "Metta oznacza dobra wolę"
Ajahn Fuang, mój nauczyciel, odkrył kiedyś, że wąż wprowadził się do jego pokoju. Za każdym razem, kiedy wchodził do pomieszczenia, widział jak wąż pełzał do wąskiej przestrzeni za szafę. I nawet jeśli zostawiał otwarte drzwi w ciągu dnia, wąż nie chciał opuścić pokoju. Mieszkali więc przez trzy dni razem. Był bardzo ostrożny, by nie przestraszyć węża lub sprawić, by poczuł się zagrożony jego obecnością. Ostatecznie trzeciego dnia, kiedy mnich siedział, medytując, zwrócił się spokojnie, w umyśle, do węża: „Posłuchaj, to nie tak, że cię nie lubię, nie żywię do ciebie złych uczuć. Ale nasze umysły pracują w inny sposób, byłoby bardzo łatwo o nieporozumienie między nami. Jest dużo miejsc w lesie, w których mógłbyś mieszkać, bez dyskomfortu z powodu mieszkania ze mną.” Siedział, kierując mettę w kierunku węża, a ten w końcu opuścił pokój.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę tłumaczenia artykułu autorstwa Thanissaro Bhikkhu "Metta oznacza dobra wolę"
Ajahn Fuang, mój nauczyciel, odkrył kiedyś, że wąż wprowadził się do jego pokoju. Za każdym razem, kiedy wchodził do pomieszczenia, widział jak wąż pełzał do wąskiej przestrzeni za szafę. I nawet jeśli zostawiał otwarte drzwi w ciągu dnia, wąż nie chciał opuścić pokoju. Mieszkali więc przez trzy dni razem. Był bardzo ostrożny, by nie przestraszyć węża lub sprawić, by poczuł się zagrożony jego obecnością. Ostatecznie trzeciego dnia, kiedy mnich siedział, medytując, zwrócił się spokojnie, w umyśle, do węża: „Posłuchaj, to nie tak, że cię nie lubię, nie żywię do ciebie złych uczuć. Ale nasze umysły pracują w inny sposób, byłoby bardzo łatwo o nieporozumienie między nami. Jest dużo miejsc w lesie, w których mógłbyś mieszkać, bez dyskomfortu z powodu mieszkania ze mną.” Siedział, kierując mettę w kierunku węża, a ten w końcu opuścił pokój.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "NIE wszędzie dobrze gdzie nas nie ma"
To mnie nauczyło, czym jest zazdrość: widzimy własne cierpienie, i tak, czasami to czego doświadczamy jest trudne, i patrzymy na innych, i myślimy sobie: „ach, gdybym był taki jak oni, to już bym nie cierpiał.” Ale to nieprawda. Uwalniasz się od jednego rodzaju cierpienia, i wtedy zaczynasz doświadczać innego. Chcielibyście być bogaci? Chcielibyście wygrać na loterii w tym tygodniu? Jeśli tak, to jesteście głupi. Jesteście absolutnie niepoważni. To fakt, teraz być może doświadczacie cierpienia wynikającego z biedy, a gdybyście wygrali na loterii to nie mielibyście już tego cierpienia. Nie musielibyście czekać na autobus, żeby dojechać do domu. Nie musielibyście się martwić o kartę kredytową, bo stać by was było na opłacenie rachunków. Nie musielibyście wstawać codziennie wcześnie rano i iść do pracy której nie znosicie, żeby zapłacić rachunki. Nie doświadczalibyście już tego cierpienia.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "NIE wszędzie dobrze gdzie nas nie ma"
To mnie nauczyło, czym jest zazdrość: widzimy własne cierpienie, i tak, czasami to czego doświadczamy jest trudne, i patrzymy na innych, i myślimy sobie: „ach, gdybym był taki jak oni, to już bym nie cierpiał.” Ale to nieprawda. Uwalniasz się od jednego rodzaju cierpienia, i wtedy zaczynasz doświadczać innego. Chcielibyście być bogaci? Chcielibyście wygrać na loterii w tym tygodniu? Jeśli tak, to jesteście głupi. Jesteście absolutnie niepoważni. To fakt, teraz być może doświadczacie cierpienia wynikającego z biedy, a gdybyście wygrali na loterii to nie mielibyście już tego cierpienia. Nie musielibyście czekać na autobus, żeby dojechać do domu. Nie musielibyście się martwić o kartę kredytową, bo stać by was było na opłacenie rachunków. Nie musielibyście wstawać codziennie wcześnie rano i iść do pracy której nie znosicie, żeby zapłacić rachunki. Nie doświadczalibyście już tego cierpienia.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Bhante Sujato: Autentyczność tekstów wczesnobuddyjskich
Moje doświadczenie, gdy odkrywałem buddyzm, w pierwszym klasztorze w którym byłem było takie, że nikt nie próbuje mnie do niczego przekonać. Nikt mnie niczego nie uczył. Całe odosobnienie, które robiliśmy, prawie miesiąc, nie było żadnych mów Dhammy. Była jedna krótka mowa Dhammy w środku odosobnienia. To było wszystko. W zasadzie powiedzieli nam jak medytować. Idź i medytuj. Wróć i opowiedz o swoich doświadczeniach. Powiedzieli - jest OK, w porządku. Idź i medytuj dalej. Będą cię prowadzić i wspierać, ale nie powiedzą ci co masz doświadczać lub co ono znaczy. Musisz to sam odkryć. Dla mnie, było w tym coś bardzo silnego i bardzo głębokiego. Potem, aby praktykować więcej, podróżowałem po Tajlandii.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Bhante Sujato: Autentyczność tekstów wczesnobuddyjskich
Moje doświadczenie, gdy odkrywałem buddyzm, w pierwszym klasztorze w którym byłem było takie, że nikt nie próbuje mnie do niczego przekonać. Nikt mnie niczego nie uczył. Całe odosobnienie, które robiliśmy, prawie miesiąc, nie było żadnych mów Dhammy. Była jedna krótka mowa Dhammy w środku odosobnienia. To było wszystko. W zasadzie powiedzieli nam jak medytować. Idź i medytuj. Wróć i opowiedz o swoich doświadczeniach. Powiedzieli - jest OK, w porządku. Idź i medytuj dalej. Będą cię prowadzić i wspierać, ale nie powiedzą ci co masz doświadczać lub co ono znaczy. Musisz to sam odkryć. Dla mnie, było w tym coś bardzo silnego i bardzo głębokiego. Potem, aby praktykować więcej, podróżowałem po Tajlandii.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę tłumaczenia nowego hasła ze Słownika Palijskich Nazw Własnych: Āḷāra Kālāma
Pierwszy z dwóch nauczycieli do którego dołączył Gotama po porzuceniu świeckiego życia, drugim był Uddaka Rāmaputta. W Milindapañha, Āḷāra wspominany jest jako czwarty nauczyciel. Komentarze do Therīgāthā, mówią zaś że najpierw udał się do jego ojca - Bhaggavy. Mahāvastu oraz Lalita Vistaraya, mówią o tym całkiem inaczej.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę tłumaczenia nowego hasła ze Słownika Palijskich Nazw Własnych: Āḷāra Kālāma
Pierwszy z dwóch nauczycieli do którego dołączył Gotama po porzuceniu świeckiego życia, drugim był Uddaka Rāmaputta. W Milindapañha, Āḷāra wspominany jest jako czwarty nauczyciel. Komentarze do Therīgāthā, mówią zaś że najpierw udał się do jego ojca - Bhaggavy. Mahāvastu oraz Lalita Vistaraya, mówią o tym całkiem inaczej.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Jak pokonać fobię"
Kiedy czujemy jakąś emocję – np. lęk przed lataniem – to co możemy z nią zrobić? Możemy sobie powiedzieć: „nie bądź głupi”, ale to nie działa. „Bądź silny” też nie działa. Upijanie się i oblewanie mnichów alkoholem też. To, co działa to odnotowywanie fizycznych reakcji ciała na lęki i fobie. A skoro już zidentyfikujesz tę reakcję to możesz zrelaksować ciało za pomocą masażu, termoforu z gorącą wodą, albo czegokolwiek innego co może pomóc rozluźnić dane miejsce w ciele. I jeśli zrelaksujesz miejsce w którym występują fizyczne objawy fobii, to znika też lęk. Bo umysł i ciało są ze sobą połączone przez całe nasze życie, i mimo, że czasem nie mamy wpływu na nasz umysł, to możemy wpływać na ciało. A to znaczy, że jeśli rozluźniamy ciało, to rozluźniamy też lęk, i wtedy on znika.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Jak pokonać fobię"
Kiedy czujemy jakąś emocję – np. lęk przed lataniem – to co możemy z nią zrobić? Możemy sobie powiedzieć: „nie bądź głupi”, ale to nie działa. „Bądź silny” też nie działa. Upijanie się i oblewanie mnichów alkoholem też. To, co działa to odnotowywanie fizycznych reakcji ciała na lęki i fobie. A skoro już zidentyfikujesz tę reakcję to możesz zrelaksować ciało za pomocą masażu, termoforu z gorącą wodą, albo czegokolwiek innego co może pomóc rozluźnić dane miejsce w ciele. I jeśli zrelaksujesz miejsce w którym występują fizyczne objawy fobii, to znika też lęk. Bo umysł i ciało są ze sobą połączone przez całe nasze życie, i mimo, że czasem nie mamy wpływu na nasz umysł, to możemy wpływać na ciało. A to znaczy, że jeśli rozluźniamy ciało, to rozluźniamy też lęk, i wtedy on znika.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę tłumaczenia artykułu autorstwa Bhikkhu Bodhi "Od poglądów do rzeczywistości"
Osiągniecie właściwego poglądu nie jest prostym uznaniem listy doktrynalnych formuł lub imponującą umiejętnością żonglowania szeregiem palijskich pojęć. Sednem osiągnięcia właściwego poglądu jest kwestia zrozumienia – w głęboko osobisty sposób – istotnych prawd istnienia, wokół których ewoluuje nasze życie. Właściwy pogląd daje szerszą perspektywę. To zrozumienie naszego miejsca we wszechobejmującym systemie świata, rozpoznanie praw, które kierują naszym życiem ku lepszemu lub gorszemu. Fundamentem właściwego poglądu jest doskonałe Przebudzenie Buddhy. Korygując ów pogląd staramy się, by nasze zrozumienie natury istnienia dorównało Oświeceniu Buddhy. Właściwy pogląd może rozpocząć się od wiedzy analitycznej, ale nie kończy się na niej. Przez badanie, głęboką refleksję i rozwój medytacyjny stopniowo przeobraża się w mądrość – mądrość wglądu, która może wyzwolić nas od niemających początku więzów umysłu.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę tłumaczenia artykułu autorstwa Bhikkhu Bodhi "Od poglądów do rzeczywistości"
Osiągniecie właściwego poglądu nie jest prostym uznaniem listy doktrynalnych formuł lub imponującą umiejętnością żonglowania szeregiem palijskich pojęć. Sednem osiągnięcia właściwego poglądu jest kwestia zrozumienia – w głęboko osobisty sposób – istotnych prawd istnienia, wokół których ewoluuje nasze życie. Właściwy pogląd daje szerszą perspektywę. To zrozumienie naszego miejsca we wszechobejmującym systemie świata, rozpoznanie praw, które kierują naszym życiem ku lepszemu lub gorszemu. Fundamentem właściwego poglądu jest doskonałe Przebudzenie Buddhy. Korygując ów pogląd staramy się, by nasze zrozumienie natury istnienia dorównało Oświeceniu Buddhy. Właściwy pogląd może rozpocząć się od wiedzy analitycznej, ale nie kończy się na niej. Przez badanie, głęboką refleksję i rozwój medytacyjny stopniowo przeobraża się w mądrość – mądrość wglądu, która może wyzwolić nas od niemających początku więzów umysłu.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Słuchanie"
Takie sytuacje to dobra okazja, żeby słuchać i wiedzieć; na tym polega całkowite słuchanie. To samo ze zwierzętami domowymi. Zabierasz zwierzę do weterynarza i okazuje się, że ma raka i trzeba je uśpić. Jako buddysta – nie tylko jako buddysta, po prostu jako człowiek – pytam: czy pozwolicie zabić to zwierzę? To jedna z rzeczy, które nie podobają się ludziom w buddyzmie, bo nie wolno nam nikogo ani niczego zabijać. Co zrobić? Znowu: zadajcie swojemu kotu pytanie. To nie ty decydujesz, ale ten kot. Zapytaj: „masz już dosyć czy chcesz dalej żyć?” Jedna z kobiet, które od dawna nas wspierają, miała psa, który miał raka – chyba coś z nogami. Wzięła go do weterynarza, który powiedział, że nie ma szans, żeby ten pies przeżył, że bardzo cierpi i że trzeba go uśpić. Za moją radą, wzięła psa i zapytała: „czy chcesz umrzeć?” Odpowiedź była jasna: „nie, nie chcę jeszcze odchodzić”. Taki przekaz odebrała. Wróciła do weterynarza i powiedziała, że wraca z psem do domu. Weterynarz się rozgniewał. Powiedział, że jest okrutna, że pies cierpi, że buddyjskie zasady są głupie i nie mają nic wspólnego z dobrocią. Strasznie ją złajał. Sześć miesięcy później pies całkowicie wyzdrowiał. Zabrała go do weterynarza; ten zbadał psa i powiedział: „niesamowite. Wy, buddyści, jesteście bardzo mądrzy”.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Słuchanie"
Takie sytuacje to dobra okazja, żeby słuchać i wiedzieć; na tym polega całkowite słuchanie. To samo ze zwierzętami domowymi. Zabierasz zwierzę do weterynarza i okazuje się, że ma raka i trzeba je uśpić. Jako buddysta – nie tylko jako buddysta, po prostu jako człowiek – pytam: czy pozwolicie zabić to zwierzę? To jedna z rzeczy, które nie podobają się ludziom w buddyzmie, bo nie wolno nam nikogo ani niczego zabijać. Co zrobić? Znowu: zadajcie swojemu kotu pytanie. To nie ty decydujesz, ale ten kot. Zapytaj: „masz już dosyć czy chcesz dalej żyć?” Jedna z kobiet, które od dawna nas wspierają, miała psa, który miał raka – chyba coś z nogami. Wzięła go do weterynarza, który powiedział, że nie ma szans, żeby ten pies przeżył, że bardzo cierpi i że trzeba go uśpić. Za moją radą, wzięła psa i zapytała: „czy chcesz umrzeć?” Odpowiedź była jasna: „nie, nie chcę jeszcze odchodzić”. Taki przekaz odebrała. Wróciła do weterynarza i powiedziała, że wraca z psem do domu. Weterynarz się rozgniewał. Powiedział, że jest okrutna, że pies cierpi, że buddyjskie zasady są głupie i nie mają nic wspólnego z dobrocią. Strasznie ją złajał. Sześć miesięcy później pies całkowicie wyzdrowiał. Zabrała go do weterynarza; ten zbadał psa i powiedział: „niesamowite. Wy, buddyści, jesteście bardzo mądrzy”.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z LEKTOREM mowy Ajahn Brahma Cztery sposoby na to jak odpuścić
Czasami, ze względu na brak umiejętności odpuszczania, nosimy ze sobą złe wspomnienia z przeszłości, złe uczucia z teraźniejszości lub obawy o przyszłość i nie jesteśmy w stanie pozwolić im odejść. Sprawia to nam tak wiele bólu i cierpienia! I nie tylko nam – nasz ból i cierpienie powoduje, że wszystkie osoby, które muszą mieć z nami kontakt też cierpią. Więc kierując się przynajmniej współczuciem wobec rodziny oraz ludzi w pracy, postarajcie się proszę, wytrenować swój umysł, tak by był w stanie odpuścić, by był spokojny i szczęśliwy.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z LEKTOREM mowy Ajahn Brahma Cztery sposoby na to jak odpuścić
Czasami, ze względu na brak umiejętności odpuszczania, nosimy ze sobą złe wspomnienia z przeszłości, złe uczucia z teraźniejszości lub obawy o przyszłość i nie jesteśmy w stanie pozwolić im odejść. Sprawia to nam tak wiele bólu i cierpienia! I nie tylko nam – nasz ból i cierpienie powoduje, że wszystkie osoby, które muszą mieć z nami kontakt też cierpią. Więc kierując się przynajmniej współczuciem wobec rodziny oraz ludzi w pracy, postarajcie się proszę, wytrenować swój umysł, tak by był w stanie odpuścić, by był spokojny i szczęśliwy.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę tłumaczenia artykułu autorstwa Leigh'a Brasington'a Instrukcja wchodzenia w jhānę
Trudna część to ta o nie robieniu niczego poza tym. Umieszczacie swoją uwagę na przyjemnym doznaniu i nic się nie dzieje, więc możecie sobie pomyśleć: „Powiedział, że coś miało się wydarzyć”. Nie, nie mówiłem nic o stwarzaniu komentarza do oglądania przyjemnego doznania. Albo możecie umieścić uwagę na przyjemnym doznaniu, ono zacznie rosnąć, więc pomyślicie sobie: „Oj, oj, coś się dzieje!”. Nie. Albo to trochę wzrośnie i się zatrzyma, a wy spróbujecie mu dopomóc. Nie. Żadna z tych rzeczy nie działa. Macie po prostu obserwować przyjemne doznanie. Zatopcie się całkowicie w przyjemnej właściwości przyjemnego doznania. I mam na myśli tylko to, co właśnie wam mówię: przyjemną właściwość przyjemnego doznania. I nie chodzi mi o umiejscowienie przyjemnego doznania, ani jego intensywność, ani czas trwania. Nie chodzi mi o to, czy ono rośnie czy zmniejsza się czy pozostaje takim samym. Tylko skupcie się całkowicie na przyjemnym aspekcie przyjemnego doznania i jhāna sama się pojawi.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę tłumaczenia artykułu autorstwa Leigh'a Brasington'a Instrukcja wchodzenia w jhānę
Trudna część to ta o nie robieniu niczego poza tym. Umieszczacie swoją uwagę na przyjemnym doznaniu i nic się nie dzieje, więc możecie sobie pomyśleć: „Powiedział, że coś miało się wydarzyć”. Nie, nie mówiłem nic o stwarzaniu komentarza do oglądania przyjemnego doznania. Albo możecie umieścić uwagę na przyjemnym doznaniu, ono zacznie rosnąć, więc pomyślicie sobie: „Oj, oj, coś się dzieje!”. Nie. Albo to trochę wzrośnie i się zatrzyma, a wy spróbujecie mu dopomóc. Nie. Żadna z tych rzeczy nie działa. Macie po prostu obserwować przyjemne doznanie. Zatopcie się całkowicie w przyjemnej właściwości przyjemnego doznania. I mam na myśli tylko to, co właśnie wam mówię: przyjemną właściwość przyjemnego doznania. I nie chodzi mi o umiejscowienie przyjemnego doznania, ani jego intensywność, ani czas trwania. Nie chodzi mi o to, czy ono rośnie czy zmniejsza się czy pozostaje takim samym. Tylko skupcie się całkowicie na przyjemnym aspekcie przyjemnego doznania i jhāna sama się pojawi.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahm "Właściwa mowa"
Pamiętacie historię o dwóch lasach. Jeden z nich to las naturalny, z połamanymi gałęziami, z liśćmi naokoło. To całkowity bałagan, każde drzewo jest zniszczone. A w drugim lesie wszystkie drzewa są idealne, z wszystkimi gałęziami na swoim miejscu, z idealnymi liśćmi. Drzewa te tworzą plantację rządową. W którym lesie wolelibyście spędzić czas? Tam gdzie są powyginane gałęzie czy tam gdzie jest plantacja rządowa? Który jest piękniejszy? I wszyscy odpowiadają stary las, a nie plantacja. Więc jeśli macie żonę, która jest jak wygięte drzewo, jest o wiele lepsza, piękniejsza. Jeśli macie męża, który posiada zniszczone dobra, jest piękniejszy, dokładnie tak, jak drzewa w starym lesie. Spróbujcie znaleźć jakieś drzewo, które nie jest zniszczone. Takie drzewa nie istnieją. Nie ma takich drzew. I na tym polega całe piękno. Spróbujcie znaleźć choćby jedną osobę, która nie jest zniszczona…spośród was siedzących tu przede mną, z grona moich klasztornych współmieszkańców. Wszyscy jesteśmy zniszczeni… ale to właśnie czyni nas ludźmi. W tym tkwi nasz urok… tak jak w przypadku tego starego lasu.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahm "Właściwa mowa"
Pamiętacie historię o dwóch lasach. Jeden z nich to las naturalny, z połamanymi gałęziami, z liśćmi naokoło. To całkowity bałagan, każde drzewo jest zniszczone. A w drugim lesie wszystkie drzewa są idealne, z wszystkimi gałęziami na swoim miejscu, z idealnymi liśćmi. Drzewa te tworzą plantację rządową. W którym lesie wolelibyście spędzić czas? Tam gdzie są powyginane gałęzie czy tam gdzie jest plantacja rządowa? Który jest piękniejszy? I wszyscy odpowiadają stary las, a nie plantacja. Więc jeśli macie żonę, która jest jak wygięte drzewo, jest o wiele lepsza, piękniejsza. Jeśli macie męża, który posiada zniszczone dobra, jest piękniejszy, dokładnie tak, jak drzewa w starym lesie. Spróbujcie znaleźć jakieś drzewo, które nie jest zniszczone. Takie drzewa nie istnieją. Nie ma takich drzew. I na tym polega całe piękno. Spróbujcie znaleźć choćby jedną osobę, która nie jest zniszczona…spośród was siedzących tu przede mną, z grona moich klasztornych współmieszkańców. Wszyscy jesteśmy zniszczeni… ale to właśnie czyni nas ludźmi. W tym tkwi nasz urok… tak jak w przypadku tego starego lasu.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahna Brahma "Dlaczego czynimy zło?"
Słoń z tej historii był wytresowany i dobrze się zachowywał, ale nagle, w przeciągu kilku tygodni, jego charakter się zmienił i słoń zrobił się nieposłuszny, humorzasty i złośliwy, i przestał wykonywać polecenia. Król myślał, że słoń jest chory, więc posłał po mechanika – czyli lekarza. Lekarz zbadał słonia, ale nie znalazł objawów żadnej choroby. Zaczęli się zastanawiać co spowodowało u słonia taką zmianę. Wcześniej był dobrze ułożony, a teraz w ogóle nie słuchał i był nieznośny. Co się mogło stać?
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahna Brahma "Dlaczego czynimy zło?"
Słoń z tej historii był wytresowany i dobrze się zachowywał, ale nagle, w przeciągu kilku tygodni, jego charakter się zmienił i słoń zrobił się nieposłuszny, humorzasty i złośliwy, i przestał wykonywać polecenia. Król myślał, że słoń jest chory, więc posłał po mechanika – czyli lekarza. Lekarz zbadał słonia, ale nie znalazł objawów żadnej choroby. Zaczęli się zastanawiać co spowodowało u słonia taką zmianę. Wcześniej był dobrze ułożony, a teraz w ogóle nie słuchał i był nieznośny. Co się mogło stać?
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Bhante Sujato "Natura zła"
Uznał, że Buddha robił to już dość długo. Starzeje się i powinien udać się na odpoczynek, więc Devadatta postanowił stać się kolejnym Buddhą. Możecie to sobie wyobrazić? Ile w tym zarozumiałości – myśląc w ten sposób. Jaki zaskakujący poziom ograniczonego pojęcia tego, co oznacza być przywódcą duchowym. Wystarczy przejąć obowiązki Buddhy i będę Buddhą. Więc idzie do Buddhy i daje mu propozycję: „panie, czas odpocząć. Stajesz się stary. Stajesz się gruby.” Nie, nie powiedział tak. „Powinieneś zamieszkać w spokojnym miejscu, a ja będę kierował Sanghą zamiast ciebie.” Na co Buddha odpowiedział: „Devadatta, ja nie przekazałbym Sanghi nawet Sāriputcie i Moggalānie, moim głównym uczniom, a co dopiero kawałkowi flegmy, takiemu jak ty.” Nie wymyśliłem tego, to dosłowny cytat z kanonu pāḷijskiego. To wczesny epizod tej historii, w której Buddha powiedział, że Devadatta jest kawałkiem flegmy. To dość niegrzeczne, prawda? Devadatta był tym bardzo rozzłoszczony. Wyobraźcie sobie jak został biedak poniżony.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Bhante Sujato "Natura zła"
Uznał, że Buddha robił to już dość długo. Starzeje się i powinien udać się na odpoczynek, więc Devadatta postanowił stać się kolejnym Buddhą. Możecie to sobie wyobrazić? Ile w tym zarozumiałości – myśląc w ten sposób. Jaki zaskakujący poziom ograniczonego pojęcia tego, co oznacza być przywódcą duchowym. Wystarczy przejąć obowiązki Buddhy i będę Buddhą. Więc idzie do Buddhy i daje mu propozycję: „panie, czas odpocząć. Stajesz się stary. Stajesz się gruby.” Nie, nie powiedział tak. „Powinieneś zamieszkać w spokojnym miejscu, a ja będę kierował Sanghą zamiast ciebie.” Na co Buddha odpowiedział: „Devadatta, ja nie przekazałbym Sanghi nawet Sāriputcie i Moggalānie, moim głównym uczniom, a co dopiero kawałkowi flegmy, takiemu jak ty.” Nie wymyśliłem tego, to dosłowny cytat z kanonu pāḷijskiego. To wczesny epizod tej historii, w której Buddha powiedział, że Devadatta jest kawałkiem flegmy. To dość niegrzeczne, prawda? Devadatta był tym bardzo rozzłoszczony. Wyobraźcie sobie jak został biedak poniżony.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę tłumaczenia artykułu autorstwa Bhikkhu Bodhi "Dwa style medytacji wglądu"
Drugim z filarów podpierających praktykę medytacji wglądu jest poznawczy odpowiednik wiary - właściwy pogląd (sammā diṭṭhi). Chociaż słowo „pogląd” może sugerować, iż praktykujący faktycznie dostrzega prawa kammy za słuszne, na początku treningu jest to zjawisko rzadkie. Dla niemal wszystkich, za wyjątkiem niewielu wyjątkowo utalentowanych uczniów, właściwy pogląd oznacza początkowo tyle, co właściwa wiara, akceptacja zasad i doktryn, bazująca na zaufaniu w oświecenie Buddhy. Mimo iż buddyjscy moderniści uważają czasem, że Buddha zalecał, abyśmy wierzyli tylko w to, co możemy samodzielnie sprawdzić, w kanonie próżno szukać takiego stwierdzenia. Powiedziane jest za to, iż nikt nie powinien przyjmować Nauk na ślepo; należy zastanowić się nad ich znaczeniem tak, aby samemu uświadomić sobie tkwiącą w nich prawdę.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę tłumaczenia artykułu autorstwa Bhikkhu Bodhi "Dwa style medytacji wglądu"
Drugim z filarów podpierających praktykę medytacji wglądu jest poznawczy odpowiednik wiary - właściwy pogląd (sammā diṭṭhi). Chociaż słowo „pogląd” może sugerować, iż praktykujący faktycznie dostrzega prawa kammy za słuszne, na początku treningu jest to zjawisko rzadkie. Dla niemal wszystkich, za wyjątkiem niewielu wyjątkowo utalentowanych uczniów, właściwy pogląd oznacza początkowo tyle, co właściwa wiara, akceptacja zasad i doktryn, bazująca na zaufaniu w oświecenie Buddhy. Mimo iż buddyjscy moderniści uważają czasem, że Buddha zalecał, abyśmy wierzyli tylko w to, co możemy samodzielnie sprawdzić, w kanonie próżno szukać takiego stwierdzenia. Powiedziane jest za to, iż nikt nie powinien przyjmować Nauk na ślepo; należy zastanowić się nad ich znaczeniem tak, aby samemu uświadomić sobie tkwiącą w nich prawdę.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahna Brahma "W jak wybaczenie"
Medytowałem przed spotkaniem, kiedy postanowiłem, że dziś będę mówił właśnie na ten temat; w przeszłości może być jakieś napięcie. Tak samo jak w ciele, kiedy zaczyna się medytować. Ale ciało można zrelaksować, krok po kroku, przez świadomość i życzliwość. Świadomość i współczucie wobec ciała, i wobec chwili obecnej. Jesteś w chwili obecnej, jesteś wobec niej życzliwy i wszystko się rozluźnia, i masz poczucie pięknej wolności. I to samo można zrobić z przeszłością. Bądź świadom, skup uwagę na tej przeszłości, bądź wobec niej życzliwy i współczujący. I zauważysz, że napięcie w ciele, które czasem czujesz, ból, stres i napięcie zakorzenione w przeszłości zaczyna się uwalniać. Ten kłębek cierpienia z przeszłości rozluźnia się, a ty razem z nim. To określenie bardzo pasuje: rozluźnianie przeszłości, tak samo jak rozluźnianie ciała i umysłu. Jak już się rozluźnimy, czujemy się swobodnie. Patrzcie, znowu spadła mi szata, taki jestem rozluźniony.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahna Brahma "W jak wybaczenie"
Medytowałem przed spotkaniem, kiedy postanowiłem, że dziś będę mówił właśnie na ten temat; w przeszłości może być jakieś napięcie. Tak samo jak w ciele, kiedy zaczyna się medytować. Ale ciało można zrelaksować, krok po kroku, przez świadomość i życzliwość. Świadomość i współczucie wobec ciała, i wobec chwili obecnej. Jesteś w chwili obecnej, jesteś wobec niej życzliwy i wszystko się rozluźnia, i masz poczucie pięknej wolności. I to samo można zrobić z przeszłością. Bądź świadom, skup uwagę na tej przeszłości, bądź wobec niej życzliwy i współczujący. I zauważysz, że napięcie w ciele, które czasem czujesz, ból, stres i napięcie zakorzenione w przeszłości zaczyna się uwalniać. Ten kłębek cierpienia z przeszłości rozluźnia się, a ty razem z nim. To określenie bardzo pasuje: rozluźnianie przeszłości, tak samo jak rozluźnianie ciała i umysłu. Jak już się rozluźnimy, czujemy się swobodnie. Patrzcie, znowu spadła mi szata, taki jestem rozluźniony.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami tłumaczenia mowy Ajahna Brahma "Dlaczego tu jesteśmy?"
Dlatego nazywam to niechwytającą miłością; bez uosabiania jej. Kiedy otrzymujemy miłość, czasami się do niej przywiązujemy. Dlaczego bycie kochanym sprawia nam przyjemność? Dlaczego ludzie szukają miłości? To między innymi dlatego, że miłość daje nam poczucie wartości. Wreszcie ktoś nas szanuje. Ktoś nas kocha, więc widać jesteśmy w porządku. Poszukujemy znaczenia i poczucia własnej wartości, i jeśli nie możemy go dostać od większości ludzi, to może przynajmniej da go nam jedna osoba. To dlatego miłość matki jest taka piękna: jeśli mieliście szczęście jej doświadczyć, to wiecie, że matka będzie was kochać niezależnie od tego, kim jesteście. Z naszego klasztoru często widzimy matki idące w odwiedziny do więźniów. I nieważne, co ich dziecko zrobiło: jeśli syn był włamywaczem, to matka nie powie, że był jakimś tam przeciętnym włamywaczem; nie, był najlepszy w okolicy!
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami tłumaczenia mowy Ajahna Brahma "Dlaczego tu jesteśmy?"
Dlatego nazywam to niechwytającą miłością; bez uosabiania jej. Kiedy otrzymujemy miłość, czasami się do niej przywiązujemy. Dlaczego bycie kochanym sprawia nam przyjemność? Dlaczego ludzie szukają miłości? To między innymi dlatego, że miłość daje nam poczucie wartości. Wreszcie ktoś nas szanuje. Ktoś nas kocha, więc widać jesteśmy w porządku. Poszukujemy znaczenia i poczucia własnej wartości, i jeśli nie możemy go dostać od większości ludzi, to może przynajmniej da go nam jedna osoba. To dlatego miłość matki jest taka piękna: jeśli mieliście szczęście jej doświadczyć, to wiecie, że matka będzie was kochać niezależnie od tego, kim jesteście. Z naszego klasztoru często widzimy matki idące w odwiedziny do więźniów. I nieważne, co ich dziecko zrobiło: jeśli syn był włamywaczem, to matka nie powie, że był jakimś tam przeciętnym włamywaczem; nie, był najlepszy w okolicy!
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę tłumaczenia artykułu autorstwa Ajahna Brahma "Pięć przeszkód (nīvaraṇa)"
Głównymi trudnościami w owocnej medytacji oraz wyzwalającym wglądzie są przeszkody - jedna lub kilka z pięciu przeszkód (nīvaraṇa). Praktyka prowadząca do Przebudzenia może być wyrażona jako wysiłek, by przezwyciężyć owe przeszkody. Początkowo tłumimy je, by osiągnąć jhāny oraz wgląd, później przekraczamy je w pełni przez całkowity rozwój Szlachetnej Ośmiorakiej Ścieżki.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę tłumaczenia artykułu autorstwa Ajahna Brahma "Pięć przeszkód (nīvaraṇa)"
Głównymi trudnościami w owocnej medytacji oraz wyzwalającym wglądzie są przeszkody - jedna lub kilka z pięciu przeszkód (nīvaraṇa). Praktyka prowadząca do Przebudzenia może być wyrażona jako wysiłek, by przezwyciężyć owe przeszkody. Początkowo tłumimy je, by osiągnąć jhāny oraz wgląd, później przekraczamy je w pełni przez całkowity rozwój Szlachetnej Ośmiorakiej Ścieżki.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę książki S.N. Goenki "Sztuka życia - medytacja vipassany"
Bezpłatna e-książka autorstwa S.N. Goenki, spisana przez Williama Hart'a, wydana przez pariyatti (http://www.pariyatti.org) - najsłynniejsza książka ruchu Vipassany wg Goenki, wydana w Polsce w wersji papierowej (2012 r.)
metta&peace
H-D
Polecam lekturę książki S.N. Goenki "Sztuka życia - medytacja vipassany"
Bezpłatna e-książka autorstwa S.N. Goenki, spisana przez Williama Hart'a, wydana przez pariyatti (http://www.pariyatti.org) - najsłynniejsza książka ruchu Vipassany wg Goenki, wydana w Polsce w wersji papierowej (2012 r.)
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami tłumaczenia wywiadu z Bhante Sujato "Momenty z życia Bhante Sujato"
Prawdopodobnie bardziej cierpiałem w związku z nadmiernym, naiwnym entuzjazmem niż z powodu zbyt wielu wątpliwości. Spotkanie z buddyzmem było właśnie wynikiem okresu wątpliwości. Nie wiedziałem co robić, ale wiedziałem, że muszę zmienić swoje życie, choć nie byłem pewny na co je zmienić. Buddyzm był dla mnie czymś przejrzystym, czułem, że jest to coś co chciałbym robić. Zacząłem praktykować Dhammę w Tajlandii, więc kiedy tam pojechałem porzuciłem już większość spraw mojego życia; rozstałem się z dziewczyną, zostawiłem rodzinę, oddałem swoje gitary, wszystkie przedmioty, które definiowały moje życie. Nie było tego zbyt wiele do porzucania.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami tłumaczenia wywiadu z Bhante Sujato "Momenty z życia Bhante Sujato"
Prawdopodobnie bardziej cierpiałem w związku z nadmiernym, naiwnym entuzjazmem niż z powodu zbyt wielu wątpliwości. Spotkanie z buddyzmem było właśnie wynikiem okresu wątpliwości. Nie wiedziałem co robić, ale wiedziałem, że muszę zmienić swoje życie, choć nie byłem pewny na co je zmienić. Buddyzm był dla mnie czymś przejrzystym, czułem, że jest to coś co chciałbym robić. Zacząłem praktykować Dhammę w Tajlandii, więc kiedy tam pojechałem porzuciłem już większość spraw mojego życia; rozstałem się z dziewczyną, zostawiłem rodzinę, oddałem swoje gitary, wszystkie przedmioty, które definiowały moje życie. Nie było tego zbyt wiele do porzucania.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę tłumaczenia artykułu autorstwa Bhante Vimalaramsi "Praktyczny przewodnik do medytacji miłującej dobroci (metty)"
Praktyka ta polega na uczeniu się jak „miłująco akceptować” wszystko co przychodzi. Zauważ delikatne napięcie w głowie/umyśle, rozluźnij je i miękko przekieruj łagodną, miłującą uwagę z powrotem do uczucia promieniowania miłości z serca i życzenia sobie szczęścia.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę tłumaczenia artykułu autorstwa Bhante Vimalaramsi "Praktyczny przewodnik do medytacji miłującej dobroci (metty)"
Praktyka ta polega na uczeniu się jak „miłująco akceptować” wszystko co przychodzi. Zauważ delikatne napięcie w głowie/umyśle, rozluźnij je i miękko przekieruj łagodną, miłującą uwagę z powrotem do uczucia promieniowania miłości z serca i życzenia sobie szczęścia.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahna Brahm "Medytacja miłującej dobroci"
Ja zawsze wybieram małego kotka, bo lubię koty. Wyobrażam sobie więc małego kotka w taki sposób, żeby był tak sympatyczny, jak to tylko możliwe. Wizualizuję go sobie jako porzuconego, głodnego, brudnego, przerażonego, zmarzniętego, nie karmionego od dłuższego czasu. Wszyscy ludzie z jakimi kiedykolwiek miał kontakt ranili go; tylko pomyślcie, jak musi się bać. Łatwo jest mi odnaleźć w sobie miłującą dobroć dla takiego maleńkiego, bezbronnego stworzonka. Jeżeli któreś z was nie lubi kotów, może to być także piesek, a jeżeli ktoś nie lubi i psów – małe dziecko czy cokolwiek innego co z łatwością pobudza do miłującej dobroci.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahna Brahm "Medytacja miłującej dobroci"
Ja zawsze wybieram małego kotka, bo lubię koty. Wyobrażam sobie więc małego kotka w taki sposób, żeby był tak sympatyczny, jak to tylko możliwe. Wizualizuję go sobie jako porzuconego, głodnego, brudnego, przerażonego, zmarzniętego, nie karmionego od dłuższego czasu. Wszyscy ludzie z jakimi kiedykolwiek miał kontakt ranili go; tylko pomyślcie, jak musi się bać. Łatwo jest mi odnaleźć w sobie miłującą dobroć dla takiego maleńkiego, bezbronnego stworzonka. Jeżeli któreś z was nie lubi kotów, może to być także piesek, a jeżeli ktoś nie lubi i psów – małe dziecko czy cokolwiek innego co z łatwością pobudza do miłującej dobroci.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Reinkarnacja, czyli znowu to samo"
Pewnie wielu z was słyszało takie historie, ale ten profesor postanowił bliżej się im przyjrzeć i stwierdzić, czy były to tylko dziecięce fantazje czy było w nich coś więcej, i spędził całe życie badając je. Badania muszą być sfinansowane i profesor Stevenson otrzymał fundusze ze źródła, które wydaje się bardzo odpowiednie do finansowania badań nad reinkarnacją: z firmy Xerox. Firma, która jest związana z tworzeniem kopii sponsorowała badania nad reinkarnacją – pasuje jak ulał.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Reinkarnacja, czyli znowu to samo"
Pewnie wielu z was słyszało takie historie, ale ten profesor postanowił bliżej się im przyjrzeć i stwierdzić, czy były to tylko dziecięce fantazje czy było w nich coś więcej, i spędził całe życie badając je. Badania muszą być sfinansowane i profesor Stevenson otrzymał fundusze ze źródła, które wydaje się bardzo odpowiednie do finansowania badań nad reinkarnacją: z firmy Xerox. Firma, która jest związana z tworzeniem kopii sponsorowała badania nad reinkarnacją – pasuje jak ulał.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Ucieczka z więzienia"
Jeden z tych więźniów był tak zadziwiony tym, jak surowe jest życie w klasztorze, i jak komfortowe są warunki w więzieniu, że zapomniał, gdzie się znajduje i powiedział: „okropny ten wasz klasztor, jeśli chcesz, proszę zostań tutaj”.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Ucieczka z więzienia"
Jeden z tych więźniów był tak zadziwiony tym, jak surowe jest życie w klasztorze, i jak komfortowe są warunki w więzieniu, że zapomniał, gdzie się znajduje i powiedział: „okropny ten wasz klasztor, jeśli chcesz, proszę zostań tutaj”.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
CZołem
Polecam rozdział 2 tekstu Grzegorza Polaka "Droga do wyzwolenia w traktacie Visuddhimagga Buddhaghosy"
Jeśli mnich pomyśli: „Obym był tym, który osiąga, kiedy tylko zapragnie, bez kłopotów i trudności cztery jhāny, które są wzniosłymi stanami umysłu i formami przyjemnego przebywania w tu i teraz” – to powinien on zachowywać w pełni wskazania dotyczące cnoty
metta&peace
H-D
Polecam rozdział 2 tekstu Grzegorza Polaka "Droga do wyzwolenia w traktacie Visuddhimagga Buddhaghosy"
Jeśli mnich pomyśli: „Obym był tym, który osiąga, kiedy tylko zapragnie, bez kłopotów i trudności cztery jhāny, które są wzniosłymi stanami umysłu i formami przyjemnego przebywania w tu i teraz” – to powinien on zachowywać w pełni wskazania dotyczące cnoty
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Brak lęku"
Pewien pies wyszedł na spacer w afrykańskim lesie. Zaszedł trochę za daleko i zobaczył go lew. Powiedział: „Z tego psa będzie dobry obiad”, i pies to usłyszał. Ale jak pies może uciec lwu? Ten pies pewnie słuchał transmisji z tych spotkań, bo był bardzo mądry – na pewno był buddystą. Udało mu się znaleźć parę kości, więc usiadł przed nimi, plecami do lwa. Zupełnie nie okazywał lęku. Kiedy lew szykował się do skoku, pies oblizał się i powiedział: „Mmm, pycha. Te lwy są bardzo smaczne. Ciekawe, kiedy trafi mi się następny.” Lew to usłyszał. „O rety, to musi być bardzo groźny pies. Zjadł innego lwa!” – pomyślał lew, po czym odwrócił się i uciekł.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Brak lęku"
Pewien pies wyszedł na spacer w afrykańskim lesie. Zaszedł trochę za daleko i zobaczył go lew. Powiedział: „Z tego psa będzie dobry obiad”, i pies to usłyszał. Ale jak pies może uciec lwu? Ten pies pewnie słuchał transmisji z tych spotkań, bo był bardzo mądry – na pewno był buddystą. Udało mu się znaleźć parę kości, więc usiadł przed nimi, plecami do lwa. Zupełnie nie okazywał lęku. Kiedy lew szykował się do skoku, pies oblizał się i powiedział: „Mmm, pycha. Te lwy są bardzo smaczne. Ciekawe, kiedy trafi mi się następny.” Lew to usłyszał. „O rety, to musi być bardzo groźny pies. Zjadł innego lwa!” – pomyślał lew, po czym odwrócił się i uciekł.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam rozdział 3 tekstu Grzegorza Polaka "Droga do wyzwolenia w traktacie Visuddhimagga Buddhaghosy"
Omówienie rozwoju cnoty zajmuje w Visuddhimagdze stosunkowo niewiele miejsca i to nie jemu zawdzięcza traktat Buddhaghosy swoją sławę. Można powiedzieć, że właściwa teoria medytacji rozpoczyna się od drugiej części Visuddhimaggi opisującej Oczyszczenie Umysłu (cittavisuddhi). Oczyszczenie umysłu zachodzi zdaniem Buddhaghosy poprzez rozwój skupienia (samādhi), które definiuje w następujący sposób:
metta&peace
H-D
Polecam rozdział 3 tekstu Grzegorza Polaka "Droga do wyzwolenia w traktacie Visuddhimagga Buddhaghosy"
Omówienie rozwoju cnoty zajmuje w Visuddhimagdze stosunkowo niewiele miejsca i to nie jemu zawdzięcza traktat Buddhaghosy swoją sławę. Można powiedzieć, że właściwa teoria medytacji rozpoczyna się od drugiej części Visuddhimaggi opisującej Oczyszczenie Umysłu (cittavisuddhi). Oczyszczenie umysłu zachodzi zdaniem Buddhaghosy poprzez rozwój skupienia (samādhi), które definiuje w następujący sposób:
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Motywacja"
W każdym razie mnożenie szczęścia i pokoju powinno być waszą motywacją. Nie przychodźcie tutaj tylko słuchać mnie; wyjdźcie i powtarzajcie dobre historie, wykorzystujcie dobre pomysły i naśladujcie dobre postawy. Jeśli nie możecie pracować jako wolontariusze, przynajmniej zróbcie coś dla najbliższych sąsiadów, przyjaciół, czy innych ludzi, którym możesz pomóc. Bądź życzliwy. Żyj tak, żeby nieść radość i dobro dla wszystkich żywych istot. Niech to będzie twoja motywacja do działania. Bo to naprawdę potrafi zmotywować i napędzić człowieka, tak że czuje, że żyje, i że to życie ma sens. Może nie da ci takiego kopa energii jak pozabijanie wszystkich złych ludzi, pozbycie się skorumpowanych polityków, ale to o wiele szlachetniejsze. To trudniejsza praca i bardziej czasochłonna. Ale o niebo skuteczniejsza. Jej owoce to lepsze społeczeństwo. Nadaje też sens i motywację, żeby wstawać rano i działać. To jest właśnie motywacja: nie siedzieć bezczynnie. Właściwie to czasami powinniście posiedzieć bezczynnie. Ale nie cały czas. Posiedźcie i pomedytujcie, ale potem idźcie pomóc społeczeństwu.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Motywacja"
W każdym razie mnożenie szczęścia i pokoju powinno być waszą motywacją. Nie przychodźcie tutaj tylko słuchać mnie; wyjdźcie i powtarzajcie dobre historie, wykorzystujcie dobre pomysły i naśladujcie dobre postawy. Jeśli nie możecie pracować jako wolontariusze, przynajmniej zróbcie coś dla najbliższych sąsiadów, przyjaciół, czy innych ludzi, którym możesz pomóc. Bądź życzliwy. Żyj tak, żeby nieść radość i dobro dla wszystkich żywych istot. Niech to będzie twoja motywacja do działania. Bo to naprawdę potrafi zmotywować i napędzić człowieka, tak że czuje, że żyje, i że to życie ma sens. Może nie da ci takiego kopa energii jak pozabijanie wszystkich złych ludzi, pozbycie się skorumpowanych polityków, ale to o wiele szlachetniejsze. To trudniejsza praca i bardziej czasochłonna. Ale o niebo skuteczniejsza. Jej owoce to lepsze społeczeństwo. Nadaje też sens i motywację, żeby wstawać rano i działać. To jest właśnie motywacja: nie siedzieć bezczynnie. Właściwie to czasami powinniście posiedzieć bezczynnie. Ale nie cały czas. Posiedźcie i pomedytujcie, ale potem idźcie pomóc społeczeństwu.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam rozdział 4 i ostatni tekstu Grzegorza Polaka "Droga do wyzwolenia w traktacie Visuddhimagga Buddhaghosy"
Aby opisać relację, jaka zachodzi pomiędzy rozwojem zrozumienia, a innymi elementami składającymi się na buddyjską ścieżkę wyzwolenia, Buddhaghosa ucieka się do ciekawego porównania. Porównuje on zrozumienie do drzewa, którego glebą jest teoretyczne opanowanie podstawowych doktryn buddyjskich wyjaśniających naturę zjawisk, a korzeniami są dwa pierwsze oczyszczenia, a więc oczyszczenie cnoty i oczyszczenie umysłu. Pozostałe pięć oczyszczeń stanowi pień zrozumienia. Oto jak przedstawia Buddhaghosa właściwy porządek praktyki prowadzącej do ich zrealizowania:
metta&peace
H-D
Polecam rozdział 4 i ostatni tekstu Grzegorza Polaka "Droga do wyzwolenia w traktacie Visuddhimagga Buddhaghosy"
Aby opisać relację, jaka zachodzi pomiędzy rozwojem zrozumienia, a innymi elementami składającymi się na buddyjską ścieżkę wyzwolenia, Buddhaghosa ucieka się do ciekawego porównania. Porównuje on zrozumienie do drzewa, którego glebą jest teoretyczne opanowanie podstawowych doktryn buddyjskich wyjaśniających naturę zjawisk, a korzeniami są dwa pierwsze oczyszczenia, a więc oczyszczenie cnoty i oczyszczenie umysłu. Pozostałe pięć oczyszczeń stanowi pień zrozumienia. Oto jak przedstawia Buddhaghosa właściwy porządek praktyki prowadzącej do ich zrealizowania:
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Jak dawać nie biorąc nic w zamian?"
Pamiętam pewne drzewo w lesie na Sri Lance, wiele lat temu. „Drzewa są życzliwe. Dają cień nawet temu, kto je ścina.” To piękne: mimo, że są ranione, ścinane, to nadal dają cień tym, którzy je niszczą. To jest dobroć. To piękne i kompletnie nielogiczne. To coś stuprocentowo wypływającego z emocji. To coś bardzo buddyjskiego. Mimo, że ktoś je ścina i zabija, to nadal dają mu cień i chronią go. To jest sens życia.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahn Brahma "Jak dawać nie biorąc nic w zamian?"
Pamiętam pewne drzewo w lesie na Sri Lance, wiele lat temu. „Drzewa są życzliwe. Dają cień nawet temu, kto je ścina.” To piękne: mimo, że są ranione, ścinane, to nadal dają cień tym, którzy je niszczą. To jest dobroć. To piękne i kompletnie nielogiczne. To coś stuprocentowo wypływającego z emocji. To coś bardzo buddyjskiego. Mimo, że ktoś je ścina i zabija, to nadal dają mu cień i chronią go. To jest sens życia.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Bhante Sujato "Życie pełne przyjemności"
Jedną z najbardziej wartościowych i najpiękniejszych ze wszystkich buddyjskich sutt jest sutta Sāmaññaphala. O owocach ascetycznego życia. Całym tematem tej sutty jest to, że król Ajatasattu pyta Buddhę: "prowadząc świeckie życie możemy wykonywać wiele zawodów i sposobów zarabiania, możemy znaleźć w nich szczęście i zarabiając pieniądze uszczęśliwić siebie i swoje rodziny. Czy istnieje szczęście z podążania ścieżką duchową?" Buddha daje tę długą i piękną suttę, w której mówi o tym: Na każdym stopniu rozwoju życia duchowego, odczuwasz w sobie szczęście, szczęście bez poczucia winy, czyste szczęście, które pogłębia się na każdym kroku ścieżki.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Bhante Sujato "Życie pełne przyjemności"
Jedną z najbardziej wartościowych i najpiękniejszych ze wszystkich buddyjskich sutt jest sutta Sāmaññaphala. O owocach ascetycznego życia. Całym tematem tej sutty jest to, że król Ajatasattu pyta Buddhę: "prowadząc świeckie życie możemy wykonywać wiele zawodów i sposobów zarabiania, możemy znaleźć w nich szczęście i zarabiając pieniądze uszczęśliwić siebie i swoje rodziny. Czy istnieje szczęście z podążania ścieżką duchową?" Buddha daje tę długą i piękną suttę, w której mówi o tym: Na każdym stopniu rozwoju życia duchowego, odczuwasz w sobie szczęście, szczęście bez poczucia winy, czyste szczęście, które pogłębia się na każdym kroku ścieżki.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahna Brahma "Zrozumieć problem samobójstwa"
Często to robię jeśli rozmawiam z kimś, kto ma depresję i myśli samobójcze. Jestem świadomy, że jego życie jest w moich rękach. Rozmawiam więc z nim i próbuję poczuć to, co ta osoba. To oznacza, że muszę wejść w tą czarną dziurę razem z nią. Zawsze jednak zabieram ze sobą drabinę, żebym mógł się wydostać i jeszcze wyciągnąć tego człowieka. Tą drabiną jest pewna doza mądrości, życzliwości i świadomości, żeby wiedzieć co się robi. Dzięki temu można znaleźć nowy sposób patrzenia na życie. Taki, w którym nie patrzymy tylko na to, co złe. Czasem wystarczy po prostu pobyć z drugim człowiekiem.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahna Brahma "Zrozumieć problem samobójstwa"
Często to robię jeśli rozmawiam z kimś, kto ma depresję i myśli samobójcze. Jestem świadomy, że jego życie jest w moich rękach. Rozmawiam więc z nim i próbuję poczuć to, co ta osoba. To oznacza, że muszę wejść w tą czarną dziurę razem z nią. Zawsze jednak zabieram ze sobą drabinę, żebym mógł się wydostać i jeszcze wyciągnąć tego człowieka. Tą drabiną jest pewna doza mądrości, życzliwości i świadomości, żeby wiedzieć co się robi. Dzięki temu można znaleźć nowy sposób patrzenia na życie. Taki, w którym nie patrzymy tylko na to, co złe. Czasem wystarczy po prostu pobyć z drugim człowiekiem.
metta&peace
H-D
- karuna
- Posty: 1226
- Rejestracja: wt kwie 09, 2013 18:46
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: Ziemia teraz
Re: Artykuły do poczytania
Naprawdę dziękuję za ten wykład.Har-Dao pisze:Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahna Brahma "Zrozumieć problem samobójstwa"
k.
koniec wojen
tylko liście do zamiatania
tylko liście do zamiatania
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Na zdrowiekaruna pisze: Naprawdę dziękuję za ten wykład.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam tłumaczenie artykułu Thanissaro Bhikkhu "Droga do Nibbāny wybrukowana jest właściwymi zamiarami"
Jak twierdzi Buddha, poczucie winy nie może odczynić przeszłego błędu, ale może pozbawić umysł siły, której potrzebuje do powstrzymania się od powtarzania starych pomyłek. Dlatego zalecał on uczucie różne od winy – wstyd – choć jego użycie tego słowa zakłada coś całkowicie niepodobnego do poczucia niegodności, które często kojarzymy z tym zwrotem. Pamiętajmy, że zarówno Buddha, jak i Rāhula byli członkami szlachetnej kasty wojowników, grupy społecznej z mocnym poczuciem jej własnego honoru i godności. Zauważmy też, że Buddha mówi Rāhuli, by zobaczył swoje przeszłe pomyłki, a nie siebie samego, jako wstydliwe. Oznacza to, że działanie w sposób, który jest mniej niż honorowy było poniżej godności Rāhuli. Fakt, że mógł on zobaczyć swoje działania jako wstydliwe było znakiem jego honoru – a nadto było znakiem, że będzie mógł ich więcej nie powtarzać. Takie poczucie honoru jest tym, co tkwi u podstaw dojrzałego, zdrowego i produktywnego poczucia wstydu.
metta&peace
H-D
Polecam tłumaczenie artykułu Thanissaro Bhikkhu "Droga do Nibbāny wybrukowana jest właściwymi zamiarami"
Jak twierdzi Buddha, poczucie winy nie może odczynić przeszłego błędu, ale może pozbawić umysł siły, której potrzebuje do powstrzymania się od powtarzania starych pomyłek. Dlatego zalecał on uczucie różne od winy – wstyd – choć jego użycie tego słowa zakłada coś całkowicie niepodobnego do poczucia niegodności, które często kojarzymy z tym zwrotem. Pamiętajmy, że zarówno Buddha, jak i Rāhula byli członkami szlachetnej kasty wojowników, grupy społecznej z mocnym poczuciem jej własnego honoru i godności. Zauważmy też, że Buddha mówi Rāhuli, by zobaczył swoje przeszłe pomyłki, a nie siebie samego, jako wstydliwe. Oznacza to, że działanie w sposób, który jest mniej niż honorowy było poniżej godności Rāhuli. Fakt, że mógł on zobaczyć swoje działania jako wstydliwe było znakiem jego honoru – a nadto było znakiem, że będzie mógł ich więcej nie powtarzać. Takie poczucie honoru jest tym, co tkwi u podstaw dojrzałego, zdrowego i produktywnego poczucia wstydu.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Bhante Sujato: "Medytacja bez przeszkód"
Pierwszą rzeczą, którą warto pamiętać o przeszkodach to fakt, że są one uwarunkowane. To jest najważniejsze. Nie są to jakieś moce, które tobą kierują ani nic takiego. Nie są niezależnymi bytami, które istnieją w twoim umyśle. To tylko uwarunkowania, powstają i przemijają jak inne warunki. Czasami więc są, czasami ich nie ma. Czasami są bardzo silne, czasami są słabe. Więc nie lekceważ ich, ale nie traktuj ich jako jakiejś nieustępliwej siły.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Bhante Sujato: "Medytacja bez przeszkód"
Pierwszą rzeczą, którą warto pamiętać o przeszkodach to fakt, że są one uwarunkowane. To jest najważniejsze. Nie są to jakieś moce, które tobą kierują ani nic takiego. Nie są niezależnymi bytami, które istnieją w twoim umyśle. To tylko uwarunkowania, powstają i przemijają jak inne warunki. Czasami więc są, czasami ich nie ma. Czasami są bardzo silne, czasami są słabe. Więc nie lekceważ ich, ale nie traktuj ich jako jakiejś nieustępliwej siły.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahna Brahma "Przekraczanie granic"
W każdym razie, doktorat to coś, co można osiągnąć, jeśli się nie poddaje. To dobra lekcja dla wszystkich. Jaki to ma związek z buddyzmem? Taki, że to wszystko opiera się na podstawowym prawie kammy. Wiele osób myśli, że kamma to to samo, co przeznaczenie. Rozdano nam jakieś karty i musimy nimi grać. Ale to nie jest prawo kammy o którym ja, jako mnich, uczyłem się z sutt i z przemyśleń Buddhy. To nie o to chodzi w kammie. To przeszłość rozdaje karty, którymi musimy grać.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahna Brahma "Przekraczanie granic"
W każdym razie, doktorat to coś, co można osiągnąć, jeśli się nie poddaje. To dobra lekcja dla wszystkich. Jaki to ma związek z buddyzmem? Taki, że to wszystko opiera się na podstawowym prawie kammy. Wiele osób myśli, że kamma to to samo, co przeznaczenie. Rozdano nam jakieś karty i musimy nimi grać. Ale to nie jest prawo kammy o którym ja, jako mnich, uczyłem się z sutt i z przemyśleń Buddhy. To nie o to chodzi w kammie. To przeszłość rozdaje karty, którymi musimy grać.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahna Brahma "O wychowywaniu dzieci"
Jeśli ktoś zostaje złapany na posiadaniu narkotyków i boi się, jak zareagują jego rodzice, to mam nadzieję, że powiedzą: „popełniłeś błąd, ale jesteś moim synem. Nie ukarzę cię. Dziękuję, że mi powiedziałeś. Jak możemy ci pomóc?” Dzięki temu dzieci, dorastając, mają rodziców, którzy są przy nich, kiedy ich potrzebują, i nie boją się im niczego powiedzieć, bo matka i ojciec wystarczająco mocno je kochają. W ten sposób zachęcamy je do szczerości.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Ajahna Brahma "O wychowywaniu dzieci"
Jeśli ktoś zostaje złapany na posiadaniu narkotyków i boi się, jak zareagują jego rodzice, to mam nadzieję, że powiedzą: „popełniłeś błąd, ale jesteś moim synem. Nie ukarzę cię. Dziękuję, że mi powiedziałeś. Jak możemy ci pomóc?” Dzięki temu dzieci, dorastając, mają rodziców, którzy są przy nich, kiedy ich potrzebują, i nie boją się im niczego powiedzieć, bo matka i ojciec wystarczająco mocno je kochają. W ten sposób zachęcamy je do szczerości.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Bhante Sujato: "Czy Buddha był hinduistą?"
Pamiętajmy, że wszystko się zmienia. Pomyślmy o naszej kulturze – jeśli poczytalibyście współczesną opowieść o kimś kto wyjechał na wakacje, szedł plażą i użył Iphone'a żeby zatweetować swój status – natychmiast wiedzielibyście w którym mniej więcej roku ta opowieść się mogła zadziać. Jeśli ktoś powiedziałby, że działo się to w latach 50-tych XX wieku, powiedzielibyście – chwileczkę! Ktoś powiedziałby - “to prawdziwa historia, w tamtych latach już mieli Iphony, po prostu nie wiedziałeś że wtedy istniały.” Oczywiście będzie to niepoważne. To tak samo, gdy zna się historię, wtedy jest się pewnym: istnieje sekwencja rozwoju technologii, widać rozbudowę i urbanizację, postęp kultury, ewolucję zasad, rządów i królestw, ich ekspansję, rozszerzanie dróg handlowych, wiedzy odnośnie obszarów poza granicami, etc.
metta&peace
H-D
Polecam lekturę / obejrzenie filmu z napisami mowy Bhante Sujato: "Czy Buddha był hinduistą?"
Pamiętajmy, że wszystko się zmienia. Pomyślmy o naszej kulturze – jeśli poczytalibyście współczesną opowieść o kimś kto wyjechał na wakacje, szedł plażą i użył Iphone'a żeby zatweetować swój status – natychmiast wiedzielibyście w którym mniej więcej roku ta opowieść się mogła zadziać. Jeśli ktoś powiedziałby, że działo się to w latach 50-tych XX wieku, powiedzielibyście – chwileczkę! Ktoś powiedziałby - “to prawdziwa historia, w tamtych latach już mieli Iphony, po prostu nie wiedziałeś że wtedy istniały.” Oczywiście będzie to niepoważne. To tak samo, gdy zna się historię, wtedy jest się pewnym: istnieje sekwencja rozwoju technologii, widać rozbudowę i urbanizację, postęp kultury, ewolucję zasad, rządów i królestw, ich ekspansję, rozszerzanie dróg handlowych, wiedzy odnośnie obszarów poza granicami, etc.
metta&peace
H-D
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Artykuły do poczytania
Czołem
Polecamy obejrzenie filmu z udziałem Jagaro Bhikkhu "Droga do radości i spokoju"
Mowa Dhammy i instrukcje odnośnie praktyki polskiego mnicha, Bhikkhu Jagaro, który zaproszony został na spotkanie zorganizowane przez Fundację Theravada, 20 czerwca 2015 roku, w Pracowni Jogamudra, w Warszawie.
metta&peace
H-D
Polecamy obejrzenie filmu z udziałem Jagaro Bhikkhu "Droga do radości i spokoju"
Mowa Dhammy i instrukcje odnośnie praktyki polskiego mnicha, Bhikkhu Jagaro, który zaproszony został na spotkanie zorganizowane przez Fundację Theravada, 20 czerwca 2015 roku, w Pracowni Jogamudra, w Warszawie.
metta&peace
H-D