Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
- WangczugDordże
- Posty: 15
- Rejestracja: czw mar 20, 2008 17:02
- Lokalizacja: Norwegia
Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Czy ktoś z szanownych forumowiczów, wie może, czy można gdzieś w necie znaleźć teksty do podstawowych praktyk linii Karma Kagyu, takich jak Nyndro, Trzy Światła, mała pudża Mahakali itd? Będę dźwięczny...
Pozdro.
WD
Pozdro.
WD
Prozak życia
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Nigdzie w necie ich nie znajdziesz. Możesz je za to zakupić w ośrodkowych dharmashopach.
Jeśli to dla Ciebie kłopot, to ew. mogę Ci zamówić u źródła.
Jeśli to dla Ciebie kłopot, to ew. mogę Ci zamówić u źródła.
Wyślij list lub kartkę choremu dziecku:
http://marzycielskapoczta.pl
http://marzycielskapoczta.pl
- Karma Jesze
- Posty: 271
- Rejestracja: ndz paź 08, 2006 15:10
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtzang
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Zarejestruj się na tej stronie http://kfshop.pl/index.php i będziesz mógł kupić te teksty.
Pozdrawiam.
Pozdrawiam.
Praktykuj prawość poprzez trzy bramy!
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Zwykły użytkownik nie ma tam dostępu do tekstów medytacyjnych po rejestracji, ale mają np. osoby odpowiedzialne za dharmashopy.Karma Jesze pisze:Zarejestruj się na tej stronie http://kfshop.pl/index.php i będziesz mógł kupić te teksty.
Pozdrawiam.
Wyślij list lub kartkę choremu dziecku:
http://marzycielskapoczta.pl
http://marzycielskapoczta.pl
- Karma Jesze
- Posty: 271
- Rejestracja: ndz paź 08, 2006 15:10
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtzang
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Racja , zapomniałem. Przepraszam za wprowadzenie w błąd.
Praktykuj prawość poprzez trzy bramy!
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Ja mam trochę tego (ze starszych czasów).WangczugDordże pisze:teksty do podstawowych praktyk linii Karma Kagyu, takich jak Nyndro, Trzy Światła, mała pudża Mahakali itd?
Medytację "schronienia", "schronienie i oświecona postawa", "trzech świateł", "kochających oczu", "przywołanie strażnika czarny płaszcz" oraz książki "Cztery podstawowe praktyki" (Nyndro) i "Jakimi rzeczy są" autorstwa Lamy Ole'go.
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Pięknie Proponujesz koledze, że mu prześlesz, czy tylko się chwalisz?booker pisze:Ja mam trochę tego (ze starszych czasów). (...)
Pozdrawiam
kunzang
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Zasadniczo, to od kolegi zależykunzang pisze:Proponujesz koledze, że mu prześlesz
Nie używam, więc możemy się dogadać
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Yep.kunzang pisze:Mahakala.LordD pisze:Batmana?
LordD w Kwan Um jest Hwa Om Seong Jung, np. jak na tym zdjęciu (na ścianie )
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- LordD
- Posty: 2542
- Rejestracja: czw sie 31, 2006 09:12
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: Olsztyn
- Kontakt:
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
booker pisze:LordD w Kwan Um jest Hwa Om Seong Jung
Hmm... ciekawe... ale skąd właściwie jeden i drugi się wziął? Bo nie powiem, żeby byli podobni.
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Z Mahajany?LordD pisze:Hmm... ciekawe... ale skąd właściwie jeden i drugi się wziął? Bo nie powiem, żeby byli podobni.booker pisze:LordD w Kwan Um jest Hwa Om Seong Jung
Podobni z frontu może i nie są, funkcję jednak mają niemalże tą samą.
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- LordD
- Posty: 2542
- Rejestracja: czw sie 31, 2006 09:12
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: Olsztyn
- Kontakt:
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Ok, to podeślij mi jakieś szersze info, bo ciekaw jestem.booker pisze:Z Mahajany?LordD pisze:Hmm... ciekawe... ale skąd właściwie jeden i drugi się wziął? Bo nie powiem, żeby byli podobni.booker pisze:LordD w Kwan Um jest Hwa Om Seong Jung
Podobni z frontu może i nie są, funkcję jednak mają niemalże tą samą.
Pozdrawiam
/M
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
O Mahakali napewno znajdziesz wiele na http://diamentowadroga.pl.LordD pisze: Ok, to podeślij mi jakieś szersze info, bo ciekaw jestem.
O Hłaomsongdzung niestety nie wiem gdzie można poczytać.
To strażnicy są.
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- WangczugDordże
- Posty: 15
- Rejestracja: czw mar 20, 2008 17:02
- Lokalizacja: Norwegia
Książki.
No to może się "dogadamy" jednak, tylko czy przesłanie tego do Norwegii nie będzie dla Ciebie problemem? Pisz proszę na mojego maila.booker pisze:Ja mam trochę tego (ze starszych czasów).WangczugDordże pisze:teksty do podstawowych praktyk linii Karma Kagyu, takich jak Nyndro, Trzy Światła, mała pudża Mahakali itd?
Medytację "schronienia", "schronienie i oświecona postawa", "trzech świateł", "kochających oczu", "przywołanie strażnika czarny płaszcz" oraz książki "Cztery podstawowe praktyki" (Nyndro) i "Jakimi rzeczy są" autorstwa Lamy Ole'go.
Pozdrawiam
/M
Pozdrawiam.
WD
Prozak życia
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Poszło na PW, ale pośle Ci maila.WangczugDordże pisze:Pisz proszę na mojego maila.
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
poszukuje wykladow znanych tybetanskich mistrzow, moze ktos mi pomoze i wysle albo poda linki?
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Tu masz link do strony Benczien Polska
tutaj
Czy czytasz po angielsku?
Bo jeśli tak, to podam ci linki do bardzo wielu tekstów
tutaj
Czy czytasz po angielsku?
Bo jeśli tak, to podam ci linki do bardzo wielu tekstów
Przywołanie Strażników
Chciałbym prosić o przesłanie na priv Przywołania Strażników, które 'inwokujemy' po Trzech Światłach, mam na myśli sangę Olego. Wiem, że teksty są w ośrodku, ale teraz mam do niego dosyć daleko. ; )
Z góry dzięki i przypominam o strumieniu niezliczonych zasług dla tych, którzy przepisują darmiczne teksty
Z góry dzięki i przypominam o strumieniu niezliczonych zasług dla tych, którzy przepisują darmiczne teksty
- Niedooswiecony
- Posty: 143
- Rejestracja: ndz gru 05, 2010 14:44
- Tradycja: DD
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
hmmm... znalazłem taki tekst w necie - ale nie jestem pewien ani wymowy ani poprawności tego tekstu - http://www.goldenline.pl/forum/947636/mahakala możesz spróbować porównać z http://www.youtube.com/watch?v=6h1lwqrG7Jwtetro pisze:Chciałbym prosić o przesłanie na priv Przywołania Strażników, które 'inwokujemy' po Trzech Światłach, mam na myśli sangę Olego. Wiem, że teksty są w ośrodku, ale teraz mam do niego dosyć daleko. ; )
spryciarz jeśli dostaniesz lepszy/poprawniejszy tekst niż ten co w linku - podziel siętetro pisze:Z góry dzięki i przypominam o strumieniu niezliczonych zasług dla tych, którzy przepisują darmiczne teksty
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Tekst na GL zawiera parę literówek. Planowałem skasować ten wpis, ale poproszono mnie bym tego nie robił i tak zostało. Tekst zawiera trochę błędów( pewnie ktoś go w pośpiechu wpisał), ale skoro tekst ma komuś służyć zaraz go poprawię.Niedooswiecony pisze:hmmm... znalazłem taki tekst w necie - ale nie jestem pewien ani wymowy ani poprawności tego tekstu - http://www.goldenline.pl/forum/947636/mahakala możesz spróbować porównać z http://www.youtube.com/watch?v=6h1lwqrG7Jwtetro pisze:Chciałbym prosić o przesłanie na priv Przywołania Strażników, które 'inwokujemy' po Trzech Światłach, mam na myśli sangę Olego. Wiem, że teksty są w ośrodku, ale teraz mam do niego dosyć daleko. ; )
spryciarz jeśli dostaniesz lepszy/poprawniejszy tekst niż ten co w linku - podziel siętetro pisze:Z góry dzięki i przypominam o strumieniu niezliczonych zasług dla tych, którzy przepisują darmiczne teksty
odczuwaj dobro
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Dzięki!
Tekst jest poprawny tylko, że u nas w ośrodku się trochę inaczej wymawia pewne sylaby. Na chomikuj.pl jest nagranie medytacji z lamą Ole, też można sobie porównać.
Nie wiem tylko skąd jest to tłumaczenie na polski i na ile jest ono poprawne. Byłbym wdzięczny, gdyby udało Ci się sprawdzić jego źródło!
Przywołanie jest dostęne w każdym ośrodku DD, ale to nie oznacza, że powinno być ogólnodostępne. Jeśli ktoś jest laikiem, to zanim po raz pierwszy bedzie medytował na XVI (+rzeczone Przywołanie) zawsze dostanie wstępne wyjaśnienia nt poglądu w buddyźmie DD. Pomijam fakt, że bez lungu, czy to od Ole, czy od bardziej doświadczonej osoby z sangi przywołanie 'nie zadziała'. Wydaje mi się, że dla osoby, która nie zna podstaw wadżrajany i dopiero szuka swojej przestrzeni w buddyźmie tekst, a co gorsza jego tłumaczenie, może być jedynie źródłem pomieszania, między innymi, ze względu na liczne podobieństwa mantrajany do hinduizmu.
Uważam, że Przywołanie powinno być dostępne tylko dla tych, którzy zrobili je z kimś bardziej doświadczonym, czy to w ośrodku, czy na kursie z lamą. Wszystkie szerokodostępne wersje guru-jogi XVI K są bez przywołania, to chyba o czymś świadczy. Ze strażnikami lepiej nie zadzierać!
Tekst jest poprawny tylko, że u nas w ośrodku się trochę inaczej wymawia pewne sylaby. Na chomikuj.pl jest nagranie medytacji z lamą Ole, też można sobie porównać.
Nie wiem tylko skąd jest to tłumaczenie na polski i na ile jest ono poprawne. Byłbym wdzięczny, gdyby udało Ci się sprawdzić jego źródło!
Przywołanie jest dostęne w każdym ośrodku DD, ale to nie oznacza, że powinno być ogólnodostępne. Jeśli ktoś jest laikiem, to zanim po raz pierwszy bedzie medytował na XVI (+rzeczone Przywołanie) zawsze dostanie wstępne wyjaśnienia nt poglądu w buddyźmie DD. Pomijam fakt, że bez lungu, czy to od Ole, czy od bardziej doświadczonej osoby z sangi przywołanie 'nie zadziała'. Wydaje mi się, że dla osoby, która nie zna podstaw wadżrajany i dopiero szuka swojej przestrzeni w buddyźmie tekst, a co gorsza jego tłumaczenie, może być jedynie źródłem pomieszania, między innymi, ze względu na liczne podobieństwa mantrajany do hinduizmu.
Uważam, że Przywołanie powinno być dostępne tylko dla tych, którzy zrobili je z kimś bardziej doświadczonym, czy to w ośrodku, czy na kursie z lamą. Wszystkie szerokodostępne wersje guru-jogi XVI K są bez przywołania, to chyba o czymś świadczy. Ze strażnikami lepiej nie zadzierać!
- Niedooswiecony
- Posty: 143
- Rejestracja: ndz gru 05, 2010 14:44
- Tradycja: DD
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
a link mogę prosić?Na chomikuj.pl jest nagranie medytacji z lamą Ole, też można sobie porównać.
etam Po co kombinować? Jak ktoś się uprze to znajdzie tekst w necie, spisze z youtube, albo pójdzie do sanghi i poprosi o tekst. Nie przypuszczam żeby trzeba było chronić ludzi przed nimi samymi - jak ktoś się sparzy to się nauczy - albo i nie Próby utrzymywania takich pseudo-tajemnic nie są zbyt mądre.tetro pisze: Przywołanie jest dostęne w każdym ośrodku DD, ale to nie oznacza, że powinno być ogólnodostępne. Jeśli ktoś jest laikiem, to zanim po raz pierwszy bedzie medytował na XVI (+rzeczone Przywołanie) zawsze dostanie wstępne wyjaśnienia nt poglądu w buddyźmie DD. Pomijam fakt, że bez lungu, czy to od Ole, czy od bardziej doświadczonej osoby z sangi przywołanie 'nie zadziała'. Wydaje mi się, że dla osoby, która nie zna podstaw wadżrajany i dopiero szuka swojej przestrzeni w buddyźmie tekst, a co gorsza jego tłumaczenie, może być jedynie źródłem pomieszania, między innymi, ze względu na liczne podobieństwa mantrajany do hinduizmu.
Uważam, że Przywołanie powinno być dostępne tylko dla tych, którzy zrobili je z kimś bardziej doświadczonym, czy to w ośrodku, czy na kursie z lamą. Wszystkie szerokodostępne wersje guru-jogi XVI K są bez przywołania, to chyba o czymś świadczy. Ze strażnikami lepiej nie zadzierać!
A czy wyrecytowanie wezwania jest zadzieraniem ze strażnikami? Wątpię. Poza tym strażnicy nie powinni być traktowani jako coś zewnętrznego w stosunku do nas samych.
no i "doświadczona osoba z sanghi" może dać" co najwyżej jakieś wyjaśnienia a nie lung
a "czy zadziała" coś bez lungu to już kwestia sporna - są tacy co twierdza że nie - ale są też wypowiedzi że zadziała ale słabiej - albo że samo stosowanie metody może po jakimś czasie dać ten sam efekt
no i z tego co pamiętam oryginalny tekst gurujogi XVI Karmapy nie zawiera przywołania - więc skąd miałby się wziąć?
- Asti
- Posty: 795
- Rejestracja: śr sie 25, 2010 09:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Hahayana
- Lokalizacja: Łódź
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Ja pamiętam, jak po jednej z pierwszych sesji medytacyjnych w KK zrobiłem to przywołanie, nie mając nawet zbytnio pojęcia jakie miałoby być działanie. Po wyjściu z ośrodka, czułem jakby mnie osłaniała taka niewidzialna tarcza i generalnie, wzbudziło się we mnie naturalnie uczucie odwagi i bezpieczeństwa. Było to dość silne doznanie, więc uznałem, że to w związku z tym tekstem. Lungu nie miałem. Nie wiem czy można uznać, że przywołanie zadziałało i na ile, ale pamiętam to dość dobrze, wyjątkowe uczucie.a "czy zadziała" coś bez lungu to już kwestia sporna - są tacy co twierdza że nie - ale są też wypowiedzi że zadziała ale słabiej - albo że samo stosowanie metody może po jakimś czasie dać ten sam efekt
Natychmiast porzuć chwytający umysł,
a wszystko stanie się po prostu sobą.
W istocie nic nie ginie ani nie trwa. - Hsin Hsin Ming
a wszystko stanie się po prostu sobą.
W istocie nic nie ginie ani nie trwa. - Hsin Hsin Ming
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Voila!
Btw, na chomikuj.pl można też znaleźć wiele dobrych nagrań wykładów nauczycieli różnych tradycji, od zen, przez terawadę, aż po wadżrajanę. Polecam nagrania z Kuchar w 2003 np. Wystarczy wrzucić w google 'chomikuj.pl kuchary 2003' i trochę poszperać
Częściowo się zgadzam. Wiem, że nic nie zastąpi wizyty w ośrodku, ale jeżeli chodzi o codzienną praktykę w domu/autobusie/gdziekolwiek, to sam robię XVI K 'z taśmy', bo jest mi łatwiej w fazie budowania, chociaż wiem, że Ole wyraźnie nie chciał, żeby ktoś nagrywał medytacje/lungi i publikował je w sieci. Ostatnio nawet Tomek Lenhert prosił, żeby nagranie jego wykładu służyło tylko tej osobie, która go nagrywa. Nie za bardzo to rozumiem.... Z drugiej strony wiem jak ważna dla rozwoju jest moc płynąca z przekazu, tego niestety nie da się nagrać na dyktafon. Wciąż wydaję mi się, że niektóre nauki, jak np. teksty medytacji, powinno się chronić.
Pisząc o lung miałem na myśli wyjaśnienia/usłyszenie tekstu od kogoś, kto jest już w mandali Kagju, czyli pracuje w polu mocy Karmapy, np. podczas wspólnej medytacji w ośrodku. Przepraszam za ten skrót myślowy
Btw, na chomikuj.pl można też znaleźć wiele dobrych nagrań wykładów nauczycieli różnych tradycji, od zen, przez terawadę, aż po wadżrajanę. Polecam nagrania z Kuchar w 2003 np. Wystarczy wrzucić w google 'chomikuj.pl kuchary 2003' i trochę poszperać
Częściowo się zgadzam. Wiem, że nic nie zastąpi wizyty w ośrodku, ale jeżeli chodzi o codzienną praktykę w domu/autobusie/gdziekolwiek, to sam robię XVI K 'z taśmy', bo jest mi łatwiej w fazie budowania, chociaż wiem, że Ole wyraźnie nie chciał, żeby ktoś nagrywał medytacje/lungi i publikował je w sieci. Ostatnio nawet Tomek Lenhert prosił, żeby nagranie jego wykładu służyło tylko tej osobie, która go nagrywa. Nie za bardzo to rozumiem.... Z drugiej strony wiem jak ważna dla rozwoju jest moc płynąca z przekazu, tego niestety nie da się nagrać na dyktafon. Wciąż wydaję mi się, że niektóre nauki, jak np. teksty medytacji, powinno się chronić.
Pisząc o lung miałem na myśli wyjaśnienia/usłyszenie tekstu od kogoś, kto jest już w mandali Kagju, czyli pracuje w polu mocy Karmapy, np. podczas wspólnej medytacji w ośrodku. Przepraszam za ten skrót myślowy
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Wymawia się inaczej bo ktoś zupełnie swobodnie podszedł do transkrypcji tekstu, który używa się w twoim ośrodku, stąd np. "zawijasy" kończące się na "J" itd. Tłumaczenia nie muszę sprawdzać ponieważ już to zrobiłem opierając się na rdzennym tekście tybetańskim i czterech tłumaczeniach - dwa na język polski i dwa na język angielski. lama Ole wyraźnie powiedział i jest to napisane we wstępie do praktyki, że można ją wykonywać również bez lungu tj. "oczekując na lung". Poza tym lung można otrzymać tylko od kogoś kto jest do tego upoważniony. Sam fakt otrzymania jakieś praktyki nie daje nam prawa do jej nauczania i przekazywania. Lung w wadżrajanie można otrzymać tylko od dzierżawcy przekazu danej praktyki, czyli od osoby, która sama otrzymała pozwolenie do przekazywania praktyki innym od kogoś, kto sam uzyskał takie upoważnienie. To, że guru joga XVI Karmapy jest dostępna bez "przywołania" wynika stąd, że "przywołanie" nie jest częścią tej praktyki i nie ma takiej tradycji by je zawsze robić razem Ogólnie mówiąc to "przywołanie" stało się ogólnodostępne w ośrodkach lamy Ole. Tybetańscy lamowie nawet to "przywołanie" rzadko udostępniają zwykłym praktykującym, również tu na zachodzie. Praktyka Mahakali Bernagciena jest bardzo głęboką nauką, teksty praktyk zawierają złożoną symbolikę i m.in. dlatego nie ma zwyczaju szerokiego udostępniania nawet tego krótkiego tekstu, który bywa mało zrozumiały nawet dla tych, którzy go codziennie recytują. Masz rację, że tekst ten raczej nie powinien być ogólnodostępny.tetro pisze:Dzięki!
Tekst jest poprawny tylko, że u nas w ośrodku się trochę inaczej wymawia pewne sylaby. Na chomikuj.pl jest nagranie medytacji z lamą Ole, też można sobie porównać.
Nie wiem tylko skąd jest to tłumaczenie na polski i na ile jest ono poprawne. Byłbym wdzięczny, gdyby udało Ci się sprawdzić jego źródło!
Przywołanie jest dostęne w każdym ośrodku DD, ale to nie oznacza, że powinno być ogólnodostępne. Jeśli ktoś jest laikiem, to zanim po raz pierwszy bedzie medytował na XVI (+rzeczone Przywołanie) zawsze dostanie wstępne wyjaśnienia nt poglądu w buddyźmie DD. Pomijam fakt, że bez lungu, czy to od Ole, czy od bardziej doświadczonej osoby z sangi przywołanie 'nie zadziała'. Wydaje mi się, że dla osoby, która nie zna podstaw wadżrajany i dopiero szuka swojej przestrzeni w buddyźmie tekst, a co gorsza jego tłumaczenie, może być jedynie źródłem pomieszania, między innymi, ze względu na liczne podobieństwa mantrajany do hinduizmu.
Uważam, że Przywołanie powinno być dostępne tylko dla tych, którzy zrobili je z kimś bardziej doświadczonym, czy to w ośrodku, czy na kursie z lamą. Wszystkie szerokodostępne wersje guru-jogi XVI K są bez przywołania, to chyba o czymś świadczy. Ze strażnikami lepiej nie zadzierać!
odczuwaj dobro
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Ogólnie mówiąc masz rację ale jak to mówią "strażnik tkwi w szczegółach"Niedooswiecony pisze:
A czy wyrecytowanie wezwania jest zadzieraniem ze strażnikami? Wątpię. Poza tym strażnicy nie powinni być traktowani jako coś zewnętrznego w stosunku do nas samych.
Wyróżnia się trzy podstawowe grupy strażników dharmy:
1. jeszie-gynpo - opiekunowie mądrości, czyli strażnicy, którzy są emanacjami dharmakaji, np. wspomniany wyżej Mahakala Bernagcien. Ich naturą jest wielkie współczucie, dlatego nie mogą one jednych chronić zadając cierpienie innym.
2. leki-gynpo - opiekunowie aktywności, którzy są emanacją opiekuna mądrości np. Mahakali Bernagciena, po to by wypełnić różne aktywności, działania.
3. dzigten-gynpo, czyli światowi opiekunowie związani przysięgami. Oni zawsze znajdują się na zewnątrz mandali opiekuna mądrości. Są to różne światowe bóstwa podporządkowane w przeszłości przez takich mahasiddów, jak Padmasambhawa czy np. II Karmapa Karma Pakszi, które zostały one zobowiązane od służenia dharmie ochrony praktykujących itd. I to oni czasem "nadeptują nam na odcisk", kiedy zaczynamy zachowywać się "w dziwny sposób"
Jedynie w przypadku pierwszej i drugiej grupy możemy powiedzieć, że nie są oni czymś zewnętrznym, ale tylko na głębokich poziomach urzeczywistnienia praktyki strażników. Do tego czasu powierza się im spełnienie jakieś aktywności jako zewnętrznym formom. Dlatego w praktykach strażników kładzie się nacisk na wizualizację przed sobą m.in po to aby pobudzić ich aktywność. Chociaż są i takie praktyki w których od początku wyobraża się siebie w formie strażnika...
To tyle w skrócie, na temat strażników.
odczuwaj dobro
- Niedooswiecony
- Posty: 143
- Rejestracja: ndz gru 05, 2010 14:44
- Tradycja: DD
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Merci Kiedyś na diamond-way.org była podstrona z medytacjami w wersji audio - ale już nie ma plików. Co do nagrań z Kuchar z 2003 - znam i kocham Szkoda że to chyba jedyne wykłady (nie licząc kilku Wojtka Tracewskiego i Karola Ślęczka) na chomikuj.pl.tetro pisze: Voila!
Btw, na chomikuj.pl można też znaleźć wiele dobrych nagrań wykładów nauczycieli różnych tradycji, od zen, przez terawadę, aż po wadżrajanę. Polecam nagrania z Kuchar w 2003 np. Wystarczy wrzucić w google 'chomikuj.pl kuchary 2003' i trochę poszperać
paolo pisze:To tyle w skrócie, na temat strażników.
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
[quote="tetro"]Dzięki!
Nie wiem tylko skąd jest to tłumaczenie na polski i na ile jest ono poprawne. Byłbym wdzięczny, gdyby udało Ci się sprawdzić jego źródło!
Do poprzedniego wpisu zapomniałem dodać parę słów na temat źródła tekstu. Pierwszego tłumaczenia "przywołania" dokonał lama Rinczen w latach 80 XX w. Ta wersja tłumaczenia obowiązywała w ośrodkach DD przynajmniej do połowy lat 90 XX w. Najpierw tekst był drukowany w tradycyjny sposób w tzw. paskach, później na początku lat 90 po raz pierwszy wydano tekst w formie książeczki, ale wciąż z tłumaczeniem i transkrypcją lamy Rinczena. Później stopniowo pojawiały się różne wersje tłumaczenia tekstu i zmiany w zapisie transkrypcji tybetańskiego tekstu. Na GL, ktoś wklepał jedną ze starszych wersji "przywołania" wydanych przez DD, ale jeszcze opartych na tłumaczeniu lamy Rinczena. Prawdopodobnie tekst był wpisany w pośpiechu ponieważ zawiera sporo literówek i innych błędów. Wersja tekstu o, której ty wspominałeś, oparta jest na swobodnym zapisie fonetycznym tybetańskiego tekstu stąd znajdziesz w nim "udziwnienia" w postaci słów do których dodano "J" itp. Jestem pewien, że ktoś kto opracowywał tekst nie znał tybetańskiego i/lub nie korzystał z tekstu źródłowego, tylko z jakieś "zachodniej" wersji tekstu. Stąd różnice w zapisie tekstu tybetańskiego. Wersja, którą tobie wysłałem jest oparta na tłumaczeniu Lamy Rinczena. Ponadto porównałem tekst z tekstem tybetańskim i z różnymi przekładami na język angielski.
Nie wiem tylko skąd jest to tłumaczenie na polski i na ile jest ono poprawne. Byłbym wdzięczny, gdyby udało Ci się sprawdzić jego źródło!
Do poprzedniego wpisu zapomniałem dodać parę słów na temat źródła tekstu. Pierwszego tłumaczenia "przywołania" dokonał lama Rinczen w latach 80 XX w. Ta wersja tłumaczenia obowiązywała w ośrodkach DD przynajmniej do połowy lat 90 XX w. Najpierw tekst był drukowany w tradycyjny sposób w tzw. paskach, później na początku lat 90 po raz pierwszy wydano tekst w formie książeczki, ale wciąż z tłumaczeniem i transkrypcją lamy Rinczena. Później stopniowo pojawiały się różne wersje tłumaczenia tekstu i zmiany w zapisie transkrypcji tybetańskiego tekstu. Na GL, ktoś wklepał jedną ze starszych wersji "przywołania" wydanych przez DD, ale jeszcze opartych na tłumaczeniu lamy Rinczena. Prawdopodobnie tekst był wpisany w pośpiechu ponieważ zawiera sporo literówek i innych błędów. Wersja tekstu o, której ty wspominałeś, oparta jest na swobodnym zapisie fonetycznym tybetańskiego tekstu stąd znajdziesz w nim "udziwnienia" w postaci słów do których dodano "J" itp. Jestem pewien, że ktoś kto opracowywał tekst nie znał tybetańskiego i/lub nie korzystał z tekstu źródłowego, tylko z jakieś "zachodniej" wersji tekstu. Stąd różnice w zapisie tekstu tybetańskiego. Wersja, którą tobie wysłałem jest oparta na tłumaczeniu Lamy Rinczena. Ponadto porównałem tekst z tekstem tybetańskim i z różnymi przekładami na język angielski.
odczuwaj dobro
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
teraz wyjaśniła się moja zagadka, czemu starsi bywalcy inwokują przwołanie inaczej niż było napisane na kartkach w ośrodku- po prostu znają starszą wersję!
- Niedooswiecony
- Posty: 143
- Rejestracja: ndz gru 05, 2010 14:44
- Tradycja: DD
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
mógłbym prosić o podzielenie się poprawną wersją przywołania?
- Karinos
- Posty: 731
- Rejestracja: czw cze 17, 2010 19:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Wadżrajana
- Lokalizacja: Dublin/Irlandia
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
glos w sprawie "tajnosci"
Tzw. "przywolanie" po tybetańsku nazywane MaDagMa (od pierwszych sylab) jest modlitwą - ofiarowaniem tormy - przywolaniem glownego straznika Karma Kagyu wrac z otoczeniem - tym glownym straznikiem jest Mahakala Berngaczien w zjednoczeniu z Paldem Lhamo (zdjecie dostepne np tutaj: http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater
Nosi ona szczególne blogoslawienstwo Karmapow - dlatego jest powszechnie znana i praktykowana. Jest rowniez najkrotsza znana w Karma Kagyu forma ofiarowania tormy Mahakali wraz z otoczeniem.
Modlitwa ta jest fragmentem dluzszej pudzy Mahakali (KamJigMa) ktora codziennie jest wykonywana we wszystkich klasztorach KK oraz w wiekszosci osrodkow Dharmy na calym swiecie - np. w Grabniku wykonywana jest codziennie od wielu wielu lat.
Uczestnictwo w pudzy a nawet jej spiewanie nie jest tajemne i bez wiekszych problemow mozna otrzymac do niej lung.
Inaczej sie ma sprawa z inicjacja i wyjasnieniami (te są tajemne i wiążą sie ze zobowiazaniem codziennej praktyki do konca zycia).
Praktyka tego straznika nosi rowniez wielkie blogoslawienstwo Padmasambhavy gdyz jest to sadhana przekazana w bezposredniej linii przekazu - Kama. W takiej linii zostala przekazana Karmapie i "zaadoptowana" jako glowna sadhana straznikow w Karma Kagyu.
Blogoslawienstwo wynikajace z wykonywania codziennie wersji krotkiej czy calej sadhany jest niewyslowione - nie tylko chodzi o ochrone, ale rowniez pomoc w praktyce, usuwanie wewnetrzych i tajemnych przeszkod, wzbudzanie motywacji do praktyki, zapewnienie niezbednych warunkow itd. itd.
Tzw. "przywolanie" po tybetańsku nazywane MaDagMa (od pierwszych sylab) jest modlitwą - ofiarowaniem tormy - przywolaniem glownego straznika Karma Kagyu wrac z otoczeniem - tym glownym straznikiem jest Mahakala Berngaczien w zjednoczeniu z Paldem Lhamo (zdjecie dostepne np tutaj: http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater
Nosi ona szczególne blogoslawienstwo Karmapow - dlatego jest powszechnie znana i praktykowana. Jest rowniez najkrotsza znana w Karma Kagyu forma ofiarowania tormy Mahakali wraz z otoczeniem.
Modlitwa ta jest fragmentem dluzszej pudzy Mahakali (KamJigMa) ktora codziennie jest wykonywana we wszystkich klasztorach KK oraz w wiekszosci osrodkow Dharmy na calym swiecie - np. w Grabniku wykonywana jest codziennie od wielu wielu lat.
Uczestnictwo w pudzy a nawet jej spiewanie nie jest tajemne i bez wiekszych problemow mozna otrzymac do niej lung.
Inaczej sie ma sprawa z inicjacja i wyjasnieniami (te są tajemne i wiążą sie ze zobowiazaniem codziennej praktyki do konca zycia).
Praktyka tego straznika nosi rowniez wielkie blogoslawienstwo Padmasambhavy gdyz jest to sadhana przekazana w bezposredniej linii przekazu - Kama. W takiej linii zostala przekazana Karmapie i "zaadoptowana" jako glowna sadhana straznikow w Karma Kagyu.
Blogoslawienstwo wynikajace z wykonywania codziennie wersji krotkiej czy calej sadhany jest niewyslowione - nie tylko chodzi o ochrone, ale rowniez pomoc w praktyce, usuwanie wewnetrzych i tajemnych przeszkod, wzbudzanie motywacji do praktyki, zapewnienie niezbednych warunkow itd. itd.
- Karinos
- Posty: 731
- Rejestracja: czw cze 17, 2010 19:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Wadżrajana
- Lokalizacja: Dublin/Irlandia
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
głos w sprawie lungu:
Natomiast w przypadku lung jest latwiej - jesli nie ma pod reka dzierzawcy linii praktyki (Rinpoche/Lama/Ngagpa) moze byc on udzielony przez kazda osobe ktora otrzymala go od dzierzawcy linii. Wazne jest natomiast aby w takim przypadku zapytac sie skad ta osoba ma lung.
Czasami zdaza sie na kursach ze sami Rinpoche prosza swoich swieckich uczniow o lung do praktyki/modlitwy ktorego nie maja jeszcze - a wiedza ze lung pochodzi z czystej linii.
to nie jest tak. Inicjacje mozna otrzymac od dzierżawcy przekazu danej praktyki, czyli od osoby, która sama otrzymała pozwolenie do przekazywania praktyki innym od kogoś, kto sam uzyskał takie upoważnienie.paolo pisze: Poza tym lung można otrzymać tylko od kogoś kto jest do tego upoważniony. Sam fakt otrzymania jakieś praktyki nie daje nam prawa do jej nauczania i przekazywania. Lung w wadżrajanie można otrzymać tylko od dzierżawcy przekazu danej praktyki, czyli od osoby, która sama otrzymała pozwolenie do przekazywania praktyki innym od kogoś, kto sam uzyskał takie upoważnienie.
Natomiast w przypadku lung jest latwiej - jesli nie ma pod reka dzierzawcy linii praktyki (Rinpoche/Lama/Ngagpa) moze byc on udzielony przez kazda osobe ktora otrzymala go od dzierzawcy linii. Wazne jest natomiast aby w takim przypadku zapytac sie skad ta osoba ma lung.
Czasami zdaza sie na kursach ze sami Rinpoche prosza swoich swieckich uczniow o lung do praktyki/modlitwy ktorego nie maja jeszcze - a wiedza ze lung pochodzi z czystej linii.
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
A możesz powiedzieć, gdzie mogę sprawdzić ową informację, bo wydaje mi się, że chyba nie do końca tak jest. A jestem ciekaw Ostatnio ktoś na fejsbuku wspominał, że można udzielać innym lungu do tekstów, które sami otrzymaliśmy, ale Google guru różne rzeczy mówiKarinos pisze:głos w sprawie lungu:
to nie jest tak. Inicjacje mozna otrzymac od dzierżawcy przekazu danej praktyki, czyli od osoby, która sama otrzymała pozwolenie do przekazywania praktyki innym od kogoś, kto sam uzyskał takie upoważnienie.paolo pisze: Poza tym lung można otrzymać tylko od kogoś kto jest do tego upoważniony. Sam fakt otrzymania jakieś praktyki nie daje nam prawa do jej nauczania i przekazywania. Lung w wadżrajanie można otrzymać tylko od dzierżawcy przekazu danej praktyki, czyli od osoby, która sama otrzymała pozwolenie do przekazywania praktyki innym od kogoś, kto sam uzyskał takie upoważnienie.
Natomiast w przypadku lung jest latwiej - jesli nie ma pod reka dzierzawcy linii praktyki (Rinpoche/Lama/Ngagpa) moze byc on udzielony przez kazda osobe ktora otrzymala go od dzierzawcy linii. Wazne jest natomiast aby w takim przypadku zapytac sie skad ta osoba ma lung.
Wydaje się, że owszem, taka osoba ewentualnie może udzielić pewnych wyjaśnień do jakiś prostych praktyk, np. nyndro, Ale i w tym przypadku, nie jest to związane z lungiem, tylko z udzieleniem wyjaśnień do praktyki. Lung jest jedną z form przekazu nauk wadżrajany. Aby móc go udzielać, trzeba najpierw samemu otrzymać pozwolenie na jego udzielenie. W przypadku udzielenie wyjaśnień, tutaj rzeczywiście masz rację, jeśli pod ręką nie ma lamy, wówczas można samemu udzielić pewnych wyjaśnień, ale i tak nie wszystkich i nie do każdej praktyki jaką sami otrzymaliśmy. Jak powiedział Tenga Rinpocze "Wy na zachodzie myślicie, że jak otrzymacie jakieś nauki to automatycznie możecie je potem innym przekazywać. A to tak nie jest". Tenga Rinpocze wspominał jak w młodości, pewien jego kolega otrzymał wyjaśnienia do mahakali od kogoś, kto otrzymał je od kogoś tam. Kolega ten udzielił je również Tendze Rinpocze, później okazało się, że prawie wszystko było źle.
Podobnie lama Rinczen przy okazji różnych kursów, przestrzega, "to że, otrzymaliście nauki do określonej praktyki nie upoważnia was do tego, że po powrocie do swoich miast będziecie występowali w roli lokalnego guru i dzielić się naukami, że wszystkimi, którzy tego chcą, lub nie chcą ". Niedawno lama Rinczen wspominał(przemilczę miejsce wydarzenia) jak to ktoś zaczął udzielać wyjaśnień do praktyki zielonej tary, okazało się, że facet dodał do niej elementy z praktyki Białej Tary. W końcu ktoś poszedł do Tengi Rinpocze i zapytał, że ten i ten udzielił takich a takich wyjaśnień do Zielonej Tary. Tenga Rinpocze złapał się za głowę
Podany przez ciebie przykład z rinpocze to zupełnie inna sprawa. Ponieważ tutaj wspomniane osoby otrzymały pozwolenie na udzielenie lungu, a nie same z siebie występują w roli dzierżawcy przekazu( w tym kontekście oznacza to osobę, która otrzymała formalne pozwolenie do udzielania lungu i wyjaśnień do praktyki). Jak wiesz lung jest formą ustnego przekazu tekstu dharmy. Technicznie wygląda to tak, że upoważniona osoba najpierw recytuje określoną modlitwę, po której odczytuje tekst np. praktyki medytacji, mantry itp. W przypadku mantr może to wyglądać mniej formalnie tzn. upoważniona osoba powtarza kilka razy mantrę. W ten sposób otrzymujemy lung "ustny przekaz".
Całkiem niedawno lama Rinczen skomentował pewne pytanie "czy nie mając przekazu do praktyki, jeśli wezmę udział w grupowej medytacji, czy to będzie formą przekazu tj. lungu" lama Rinczen odpowiedział, ale kto ci wtedy udzielił lungu i w jakiej Linii przekazu tego lungu. Lung trzeba otrzymać od upoważnionej osoby, która sama go otrzymała w nieprzerwanej linii przekazu.
Oczywiście nie wiem wszystkiego, być może są tu jakieś kruczki, o których nie ma zielonego czy np. czerwonego pojęcia . Z drugiej strony(tak sobie gdybam), że skoro sam otrzymałem lung, to odczytawszy komuś tekst praktyki, to przecież to też jest jakaś forma ustnego przekazu Ale to tylko takie sobie luźne gdybanie. Zwłaszcza, że różni lamowie miewają odmienne podejście do formalnych kwestii związanych z praktyką wadżrajany.
odczuwaj dobro
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
[quote="Karinos"]glos w sprawie "tajnosci"
Tzw. "przywolanie" po tybetańsku nazywane MaDagMa (od pierwszych sylab) jest modlitwą - ofiarowaniem tormy - przywolaniem glownego straznika Karma Kagyu wrac z otoczeniem - tym glownym straznikiem jest Mahakala Berngaczien w zjednoczeniu z Paldem Lhamo (zdjecie dostepne np tutaj: http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater
Zrobiłeś fajne krótkie wprowadzenie do praktyki Mahakali Bernagcien . Pamiętam, czasy, kiedy w ośrodkach DD przez krótki czas praktyka madagmy była bez tłumaczenia, próbowano nawet traktować ten tekst jako rodzaj długiej mantry Ale ostatnimi czasy coś się chyba w DD zmieniło, Bo zauważyłem, że na końcu tekstu dodano, że jest to inwokacja strażników i dobrze jest na ołtarzu postawić jakiś prezent, może to być np. filiżanka herbaty(pewnie coś w rodzaju serkjem) ciastko(pewnie jako torma symboliczna), które później należy wyrzucić. Kiedyś tego typu informacje nie były udzielane. Ale czy oprócz tego są udzielane jakieś szersze wyjaśnienia, tego nie wiem. Na koniec dodam, że występująca w tej praktyce Palden lhamo w formie Rangdziung Dzialmo, też pochodzi z przekazu Padmasambhawy. Na tance do, której podałeś link, mamy do czynienia z tzw. "odwróconą formą", czyli jum-jab - mahakala obejmuje palden Lhamo, czyli męski aspekt obejmuje żeńską formę. Jest to ciekawe, ponieważ tego typu formy są rzadko spotykane. Innym przykładem może być jedna z form Białej Tary w zjednoczeniu z Amitajusem. Tutaj również męska forma - Amitajus - obejmuje żeńską formę - Białą Tarę.
Tzw. "przywolanie" po tybetańsku nazywane MaDagMa (od pierwszych sylab) jest modlitwą - ofiarowaniem tormy - przywolaniem glownego straznika Karma Kagyu wrac z otoczeniem - tym glownym straznikiem jest Mahakala Berngaczien w zjednoczeniu z Paldem Lhamo (zdjecie dostepne np tutaj: http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater
Zrobiłeś fajne krótkie wprowadzenie do praktyki Mahakali Bernagcien . Pamiętam, czasy, kiedy w ośrodkach DD przez krótki czas praktyka madagmy była bez tłumaczenia, próbowano nawet traktować ten tekst jako rodzaj długiej mantry Ale ostatnimi czasy coś się chyba w DD zmieniło, Bo zauważyłem, że na końcu tekstu dodano, że jest to inwokacja strażników i dobrze jest na ołtarzu postawić jakiś prezent, może to być np. filiżanka herbaty(pewnie coś w rodzaju serkjem) ciastko(pewnie jako torma symboliczna), które później należy wyrzucić. Kiedyś tego typu informacje nie były udzielane. Ale czy oprócz tego są udzielane jakieś szersze wyjaśnienia, tego nie wiem. Na koniec dodam, że występująca w tej praktyce Palden lhamo w formie Rangdziung Dzialmo, też pochodzi z przekazu Padmasambhawy. Na tance do, której podałeś link, mamy do czynienia z tzw. "odwróconą formą", czyli jum-jab - mahakala obejmuje palden Lhamo, czyli męski aspekt obejmuje żeńską formę. Jest to ciekawe, ponieważ tego typu formy są rzadko spotykane. Innym przykładem może być jedna z form Białej Tary w zjednoczeniu z Amitajusem. Tutaj również męska forma - Amitajus - obejmuje żeńską formę - Białą Tarę.
odczuwaj dobro
- Karinos
- Posty: 731
- Rejestracja: czw cze 17, 2010 19:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Wadżrajana
- Lokalizacja: Dublin/Irlandia
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
no wlasnie co w DD jest wyjasniane a co nie - to zupelnie inna bajka i osobny temat ale jak zawsze jesli ktos szuka to znajdzie wiedze, bo jest ona dostapna.
w sprawie lungow to musisz wziasc pod uwage taka okolicznosc o ktorej pisalem "jesli nie ma pod reka dzierzawcy linii praktyki (Rinpoche/Lama/Ngagpa) " to jest bardzo wazne - i z pewnoscia jesli zapytasz jakiegokolwiek Rinpocze o otrzymanie lungu w takiej okolicznosci otrzymasz taka sama odpowiedz. To nie chodzi o to ze "pod reka" czyli "nie chce mi sie zadka ruszyc i pojechac do Lamy ktory jest 20 min drogi od domu - to poprosze o lung kolege ..."
Chodzi o takie przypadki jak dawniej bywalo w Polsce ze Lame/Rinpocze widywales raz do roku lub co kilka lat. Teraz jest zdecydowanie prosciej.
Formalny lung - tak jak opisujesz jest najczesciej udzielanym sposobem lungu - ale rowniez sa przypadki kiedy Rinpocze oswiadcza ze udziela lungu poprzez wspolna praktyke danej sadhany. Tak na przyklad robil Chimed Rigdzin Rinpocze. Istotne jest to ze osoba udzielajaca i osoba przyjmujaca lung maja swiadomosc tego ze taki przekaz sie odbywa.
Instrukcje to jest inna bajka - i zgadzam sie z tym co piszesz.
[chyba nam sie robi offtop ) ]
w sprawie lungow to musisz wziasc pod uwage taka okolicznosc o ktorej pisalem "jesli nie ma pod reka dzierzawcy linii praktyki (Rinpoche/Lama/Ngagpa) " to jest bardzo wazne - i z pewnoscia jesli zapytasz jakiegokolwiek Rinpocze o otrzymanie lungu w takiej okolicznosci otrzymasz taka sama odpowiedz. To nie chodzi o to ze "pod reka" czyli "nie chce mi sie zadka ruszyc i pojechac do Lamy ktory jest 20 min drogi od domu - to poprosze o lung kolege ..."
Chodzi o takie przypadki jak dawniej bywalo w Polsce ze Lame/Rinpocze widywales raz do roku lub co kilka lat. Teraz jest zdecydowanie prosciej.
Formalny lung - tak jak opisujesz jest najczesciej udzielanym sposobem lungu - ale rowniez sa przypadki kiedy Rinpocze oswiadcza ze udziela lungu poprzez wspolna praktyke danej sadhany. Tak na przyklad robil Chimed Rigdzin Rinpocze. Istotne jest to ze osoba udzielajaca i osoba przyjmujaca lung maja swiadomosc tego ze taki przekaz sie odbywa.
Instrukcje to jest inna bajka - i zgadzam sie z tym co piszesz.
[chyba nam sie robi offtop ) ]
- GreenTea
- ex Global Moderator
- Posty: 4530
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Vajrayana
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
No, ale widzisz, potem osoba, która czyta tekst w necie, nie jest pewna, czy jest on właściwy. Nie tyle chodzi o tajemnice, ile o dokładną informację, a ta najdokładniej przekazana zostanie w grupie praktykujących. Poza tym, warto raz jeszcze przypomnieć, że to konkretny nauczyciel podejmuje decyzję, w jakiej formie dana praktyka będzie przekazywana, można zatem porównać sobie różne wersje jakiejś praktyki, ale i tak należy wykonywać to, co zaleca nauczyciel. Wskazane jest też w sytuacji porównywania różnych wersji zapytać po prostu nauczyciela, skąd biorą się rozbieżności i czym tłumaczy wybór zalecanej wersji. Jeśli odpowiedź będzie zadowalająca, praktykujemy dalej u nauczyciela. Jeśli nie zadowoli, wędrujemy do kogoś, kto okaże się bardziej przekonujący i tam kontynuujemy praktykę.Niedooswiecony pisze: Nie przypuszczam żeby trzeba było chronić ludzi przed nimi samymi - jak ktoś się sparzy to się nauczy - albo i nie Próby utrzymywania takich pseudo-tajemnic nie są zbyt mądre.
Paolo wspomniał o pomieszaniu praktyk Zielonej i Białej Tary. Swego czasu Lama Ole prosił swoich uczniów o wyjątkowe wykonanie w ośrodkach DD medytacji Białej Tary w związku z chorobą Hannah. Jednak zmodyfikował tę medytację w taki sposób, żeby mogli ją wykonywać również ci uczniowie, którzy nie uczestniczyli w inicjacjach i zaawansowanych praktykach. Zalecił m.in. powtarzanie mantry Zielonej Tary. No i teraz wyobraźmy sobie, że ktoś ten tekst medytacyjny, przygotowany na specjalną, bardzo ważną i wyjątkową dla sangi DD okoliczność, powielił w internecie do ogólnego użytku. O przekłamania w takiej sytuacji nietrudno.
Jeśli chodzi o teksty podstawowych praktyk, to ja na przykład uczniów Lamy Ole nie rozumiem, przecież prościej jest zrobić kserówkę z książeczki jakiegoś sangowicza, niż szukać w internecie. No, chyba że, tak jak już wcześniej wspomniałam, porównujecie wersje, sprawdzacie kompetencje nauczyciela i jego wiarygodność
Pozdrawiam, gt
- GreenTea
- ex Global Moderator
- Posty: 4530
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Vajrayana
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Paolo, ten tekst na GL jest już po poprawkach?paolo pisze:Tekst na GL zawiera parę literówek. Planowałem skasować ten wpis, ale poproszono mnie bym tego nie robił i tak zostało. Tekst zawiera trochę błędów( pewnie ktoś go w pośpiechu wpisał), ale skoro tekst ma komuś służyć zaraz go poprawię.
Bo tam w jednym miejscu chyba powinno być ŁA zamiast LA:
A tutaj w tłumaczeniu niepotrzebnie zostawiono "Wam, Strażnikom nauki Karmapy" - te słowa są później. I oczywiście "Trzy":DAG Gl TEL LA SZIN DU LOG PA JI
Wszystkiego, co mogłoby zaszkodzić
Jeszcze "kapala" zamiast "kapała"KYN CZIOG KYN DY TSA ŁE LAMA CZIE
Rdzennemu Lamie, jednoczącemu w sobie Tri Klejnoty, składam ofiary,
Wam, Strażnikom nauki Karmapy
Ten tekst z GL wraz z tłumaczeniem jest dokładnie taki sam, jak w książeczce wydanej w 2001 roku. Tłumaczenie jest tylko nieznacznie zmienione w stosunku do tego na paskach. Natomiast później (ja mam przed sobą wydanie z 2005 roku tłumaczone przez Grzegorza Kuśnierza) nastąpiła zmiana w tłumaczeniu, o czym już wspomniałeś i zamiana "TSYL" na "TSAL" w:LUNG ME TY DZIE TENG NI DU
Na ognisku z trzech ludzkich głów znajduje się kapała
I to daje się usłyszeć, kto z jakiej książeczki korzysta podczas śpiewuNY PA DA TA NJI DU TSYL DUG SYL
Pozdrawiam, gt
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
dziękiKarinos pisze:
Nie. Postanowiłem usunąć wpis z poprawionym tekstem. Tylko dwa teksty medytacji pozwoliłem sobie wkleić i zostawić na GL. Oryginalny tekst medytacji Awalokiteśwary ułożonej przez mahasiddhę Thangtonga Gyalpo i oryginalny tekst guru jogi XVI Karmapy. Kiedyś wkleiłem również wersje guru jogi XVI Karmapy opracowaną przez lamę Ole( stosowaną w jego ośrodkach), ale jeden z jego uczniów z Anglii zwrócił mi uwagę, że nie powinno tego tekstu być na forum i takie tam. Więc dla spokojności go usunąłem.GreenTea pisze: Paolo, ten tekst na GL jest już po poprawkach?
Pozdrawiam, gt
odczuwaj dobro
- AHuli
- Posty: 489
- Rejestracja: sob mar 12, 2011 19:58
- Płeć: kobieta
- Tradycja: kamtzang, krypto ningmapa
- Lokalizacja: Festung Breslau
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Mam pytanie.GreenTea pisze:[
Swego czasu Lama Ole prosił swoich uczniów o wyjątkowe wykonanie w ośrodkach DD medytacji Białej Tary w związku z chorobą Hannah. Jednak zmodyfikował tę medytację w taki sposób, żeby mogli ją wykonywać również ci uczniowie, którzy nie uczestniczyli w inicjacjach i zaawansowanych praktykach. Zalecił m.in. powtarzanie mantry Zielonej Tary. No i teraz wyobraźmy sobie, że ktoś ten tekst medytacyjny, przygotowany na specjalną, bardzo ważną i wyjątkową dla sangi DD okoliczność, powielił w internecie do ogólnego użytku. O przekłamania w takiej sytuacji nietrudno.
Czym się różni mantra Białej Tary od mantry Zielonej Tary?
Nie zostawisz samsary, odrzucając ją - wyzwolisz ją wewnętrznie, pozwalając jej być. Twe próby wyleczenia się z nieszczęść nie przyniosły ci ulgi, ulgę przynosi rozluźnienie i pozostawienie rzeczy takimi, jakie są.
- Niedooswiecony
- Posty: 143
- Rejestracja: ndz gru 05, 2010 14:44
- Tradycja: DD
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
taaa- bo zdecydowanie lepiej jest zostawić komuś błędny tekst niż prawdziwy....Postanowiłem usunąć wpis z poprawionym tekstem
bo to nie jest zadzieranie ze strażnikami...
- Karinos
- Posty: 731
- Rejestracja: czw cze 17, 2010 19:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Wadżrajana
- Lokalizacja: Dublin/Irlandia
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
w zaleznosci od przekazu - w Kagyu zasadnicza podstawowa mantra 10 sylabowa jest taka sama dla wszystkich aspektow Tary - OM TARE TUTARE TURE SO HAAHuli pisze: Czym się różni mantra Białej Tary od mantry Zielonej Tary?
natomiast mantra szczegolna (czasem zwana mantrą działania) Bialej Tary OM TARE TUTARE TURE MAMA AJUR DŻNIANA PUKTRIM KURU SO HA
mówiąc / pisząc o różnych mantrach Białej i Zielonej Tary ludzie mają przeważnie na myśli mantrę działania Białej Tary versus ogólna mantra 10 sylabowa Tary.
w innych tradycjach (np Nigmapa) mantra Zielonej Tary to OM TARE TAM SO HA
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
Jak zwykle zwięźle i na tematKarinos pisze:w zaleznosci od przekazu - w Kagyu zasadnicza podstawowa mantra 10 sylabowa jest taka sama dla wszystkich aspektow Tary - OM TARE TUTARE TURE SO HAAHuli pisze: Czym się różni mantra Białej Tary od mantry Zielonej Tary?
natomiast mantra szczegolna (czasem zwana mantrą działania) Bialej Tary OM TARE TUTARE TURE MAMA AJUR DŻNIANA PUKTRIM KURU SO HA
mówiąc / pisząc o różnych mantrach Białej i Zielonej Tary ludzie mają przeważnie na myśli mantrę działania Białej Tary versus ogólna mantra 10 sylabowa Tary.
w innych tradycjach (np Nigmapa) mantra Zielonej Tary to OM TARE TAM SO HA
Rzeczywiście, w Karma Kagyu rdzenna mantra Białej i Zielonej Tary jest taka sama.
Chyba masz "literówkę" w mantrze działania. Powinno być AJUR Punja DŻNIANA PUKTRIM KURU SO HA.
Na koniec dodam, że mantra działania Białej Tary kładzie nacisk na aktywność pomnażającą. Dodatkowy fragment wyraża życzenie aby nasze(mama dosł. moje) życie(ajuh), zasługa(punja), mądrość(dźniana) zostały pomnożone, wzrastały(puktrim).
odczuwaj dobro
- GreenTea
- ex Global Moderator
- Posty: 4530
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Vajrayana
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
O mantrze napisałam w kontekście możliwych pomyłek. Tych dokonują najczęściej ludzie mniej rozeznani w formach medytacyjnych, mantrach i sposobach medytacji. Ponieważ mantra OM TARE TUTARE TURE SO HA kojarzona jest przez początkujących buddystów głównie z Zieloną Tarą, ktoś widząc tekst medytacji z tą właśnie mantrą, mógłby pomyśleć, że jest to medytacja na Zieloną Tarę (nawiązałam tutaj do przykładu pomieszania medytacji Białej i Zielonej Tary). Jasne, że rdzenna mantra jest ta sama dla obu Tar, w przeciwnym wypadku nie można byłoby jej użyć w medytacji na Białą Tarę.AHuli pisze:Mam pytanie.
Czym się różni mantra Białej Tary od mantry Zielonej Tary?
A swoją drogą, popularność Zielonej Tary sprawia, że nim ktoś zacznie medytować na inną formę Tary, tak tę mantrę często nazywa, mantrą Zielonej Tary.
Pozdrawiam, gt
- Karinos
- Posty: 731
- Rejestracja: czw cze 17, 2010 19:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Wadżrajana
- Lokalizacja: Dublin/Irlandia
Re: Teksty do podstawowych praktyk Karma Kagyu
tak rzeczywiscie chochlik zjadl PUNJE w mantrze Bialej Tary dzieki
TARE, TARE, Tare ....
TARE, TARE, Tare ....