mówi się, że Błogosławiony jest tym który wprawił w ruch Koło Dhammy. Zastanawiałem się kiedyś dlaczego symbolem nauk buddyjskich jest koło i dlaczego takiej metafory używa się w suttach. Otóż okazuje się, że w filozofii indyjskiej koło oznaczało przemnożenie jednego zbioru czynników przez drugi.
W pierwszym czteroelementowym zbiorze znajdują się same - jako takie - Cztery Rzeczywistości Widziane Przez Szlachetnych.
Zbiór ten jest przemnożony przez 3 elementy:Oto, mnisi, jest Rzeczywistość Dotycząca Cierpienia Widziana Przez Szlachetnych: narodziny są cierpieniem, starzenie jest cierpieniem, śmierć jest cierpieniem; smutek, lament, ból, stres i rozpacz są cierpieniem; połączenie z nielubianym jest cierpieniem, oddzielenie od lubianego jest cierpieniem, nie otrzymanie upragnionego jest cierpieniem. Krótko mówiąc, Pięć Zespołów Zapału jest cierpieniem.
Oto, mnisi, jest Rzeczywistość Dotycząca Powstawania Cierpienia Widziana Przez Szlachetnych: to pragnienie, które tworzy dalsze zradzanie, któremu towarzyszy namiętność i zachwyt, znajdujące rozkosz to tu, to tam, pragnienie zmysłowej przyjemności, pragnienie stawania się i pragnienie niebytu.
Oto, mnisi, jest Rzeczywistość Dotycząca Wygaśnięcia Cierpienia Widziana Przez Szlachetnych: całkowite zaniknięcie i wygaśnięcie, wyrzeczenie się, zaniechanie, wyzwolenie, wyzbycie się tego właśnie pragnienia.
Oto, mnisi, jest Rzeczywistość Dotycząca Sposobu Praktyki Wiodącej do Wygaśnięcia Cierpienia Widziana Przez Szlachetnych: jest nią ta Szlachetna Ośmioaspektowa Ścieżka: właściwe rozumienie, właściwa intencja, właściwa mowa, właściwe postępowanie, właściwe życie, właściwy wysiłek, właściwa uważność, właściwe skupienie. - DHAMMACAKKAPPAVATTANA SUTTA
[1] Odkrycie poszczególnych Rzeczywistości. 4 × 1 = 4 szprychy na Kole Dhammy - pierwszy nawrót:
[center][/center]
[2] Powinności odnoszące się do poszczególnych Rzeczywistości. 4 × 2 = 8 szprych na Kole Dhammy - drugi nawrót:Powstała wizja, powstał wgląd, stało się jasne i zrozumiałe, powstało we mnie oświecenie odnośnie rzeczy nigdy dotąd nie słyszanych: Oto Rzeczywistość Dotycząca Cierpienia Widziana Przez Szlachetnych.
[...]
Powstała wizja, powstał wgląd, stało się jasne i zrozumiałe, powstało we mnie oświecenie odnośnie rzeczy nigdy dotąd nie słyszanych: Oto Rzeczywistość Dotycząca Powstawania Cierpienia Widziana przez Szlachetnych.
[...]
Powstała wizja, powstał wgląd, stało się jasne i zrozumiałe, powstało we mnie oświecenie odnośnie rzeczy nigdy dotąd nie słyszanych: Oto Rzeczywistość Dotycząca Wygaśnięcia Cierpienia Widziana Przez Szlachetnych.
[...]
Powstała wizja, powstał wgląd, stało się jasne i zrozumiałe, powstało we mnie oświecenie odnośnie rzeczy nigdy dotąd nie słyszanych: Oto Rzeczywistość Dotycząca Sposobu Praktyki Wiodącej do Wygaśnięcia Cierpienia Widziana Przez Szlachetnych. - DHAMMACAKKAPPAVATTANA SUTTA
[center][/center]
[3] Zrealizowanie kolejnych powinności w odniesieniu do czterech Rzeczywistości. 4 × 3 = 12 szprych na Kole Dhammy - trzeci nawrót:Ta Rzeczywistość Dotycząca Cierpienia Widziana Przez Szlachetnych jest do zrozumienia.
[...]
Ta Rzeczywistość Dotycząca Powstawania Cierpienia Widziana przez Szlachetnych wymaga zaniechania.
[...]
Ta Rzeczywistość Dotycząca Wygaśnięcia Cierpienia Widziana Przez Szlachetnych jest do bezpośredniego doświadczenia.
[...]
Ta Rzeczywistość Dotycząca Sposobu Praktyki Wiodącej do Wygaśnięcia Cierpienia Widziana Przez Szlachetnych jest do praktykowania. - DHAMMACAKKAPPAVATTANA SUTTA
[center][/center]
Zatem Koło Dhammy mówi o tym jak powinna wyglądać praktyka zalecana przez Błogosławionego, którą można streścić w trzech punktach [1] odkryć daną rzeczywistość [2] wiedzieć jak się do niej odnieść [3] zrealizować tą powinność.Ta Rzeczywistość Dotycząca Cierpienia Widziana Przez Szlachetnych została zrozumiana.
[...]
Ta Rzeczywistość Dotycząca Powstawania Cierpienia Widziana przez Szlachetnych została zaniechana.
[...]
Ta Rzeczywistość Dotycząca Wygaśnięcia Cierpienia Widziana Przez Szlachetnych została bezpośrednio doświadczona.
[...]
Ta Rzeczywistość Dotycząca Sposobu Praktyki Wiodącej do Wygaśnięcia Cierpienia Widziana Przez Szlachetnych została wypraktykowana. - DHAMMACAKKAPPAVATTANA SUTTA
Co więcej, koło jako takie nie ma początku ani końca. Podobnie ma się sprawa z nauczaniem o cattāri ariya saccāni, w którym pierwsza Rzeczywistość mówi o postrzeganiu w terminach dukkha i braku dukkha, a pierwszy aspekt czwartej Rzeczywistości (Drogi Prowadzącej do Wygaśnięcia Cierpienia) id est Właściwe Rozumienie jest właśnie rozpatrywaniem tego co się pojawia dokładnie w tych samych terminach (obecności i braku dukkha):
Zatem wszystko jak w kole nam się zapętla.Wiedza odnośnie cierpienia, wiedza odnośnie powstawania cierpienia, wiedza odnośnie ustania cierpienia, wiedza odnośnie sposobu praktyki wiodącej do ustania cierpienia. To, mnisi, jest nazywane Właściwym Rozumieniem. - MAGGA-VIBHANGA SUTTA
[center][/center]W Varanasi w Schronieniu Zwierzyny w Isipatana, Błogosławiony wprawił w ruch doskonałe Koło Dhammy, które nie może zostać zatrzymane przez kapłanów czy mędrców, dewy, mary, bogów lub kogokolwiek we wszechświecie. - DHAMMACAKKAPPAVATTANA SUTTA
Añjali,
Piotr