Świetlisty umysł i bhavanga-citta

dyskusje i rozmowy

Moderator: Har-Dao

Awatar użytkownika
GreenTea
ex Global Moderator
Posty: 4530
Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana

Świetlisty umysł i bhavanga-citta

Nieprzeczytany post autor: GreenTea »

kunzang pisze: ndz kwie 26, 2020 13:52''Świetlisty, o mnisi, jest umysł. I zostaje zbrukany przez pojawiające się skalania.
Świetlisty, o mnisi, jest umysł. I zostaje uwolniony od pojawiających się skalań. (...)
Kunzang, ojej, aleś zapodał :zdziwko: było o tym kiedyś na forum? Coś jakby umysł przez duże U… :scratchchin:
Fragment z komentarza dotyczącego "świetlistości"
Dostrzeganie jego świetlistości oznacza zrozumienie, że skalania takie jak chciwość, niechęć lub złudzenia nie są nieodłączne od jego natury, nie są konieczną częścią świadomości. Bez tego zrozumienia ćwiczenie byłoby niemożliwe. Z tym zrozumieniem można jednak podjąć wysiłek, aby odciąć istniejące skazy, pozostawiając umysł na etapie, że MN 24 nazywa „czystością umysłu”. Z tego stanu można rozwinąć rozeznanie, które nie tylko odcina istniejące splamienia, ale także wykorzenia wszelki potencjał, by kiedykolwiek powstały.

@Iwanxxx, Piotr, "świetlistość" to rodzaj metafory pomagającej zrozumieć, o co chodzi, czy próba opisu faktycznie odczuwanego stanu w pewnej fazie praktyki?


Pozdrawiam, gt
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12732
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Świetlisty umysł i bhavanga-citta

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

witaj

GreenTea pisze: ndz kwie 26, 2020 20:29 Kunzang, ojej, aleś zapodał :zdziwko: było o tym kiedyś na forum? Coś jakby umysł przez duże U… :scratchchin:
było i miało się tyczyć tego ale poszło w inną stronę: Świetlisty Umysł w Kanonie

pozdrawiam
:14:
Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Re: Dhammapada 1.1

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

GreenTea pisze: ndz kwie 26, 2020 20:29 @Iwanxxx, Piotr, "świetlistość" to rodzaj metafory pomagającej zrozumieć, o co chodzi, czy próba opisu faktycznie odczuwanego stanu w pewnej fazie praktyki?
Nie jestem w stanie dodać nic do tego, co jest w przypisach, które zalinkował chrystian. Ja stawiam na to, że to medytacyjna nauka - metafora pomagająca w praktyce jakiejś konkretnej grupie ludzi, do której skierowana była wypowiedź.
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3571
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Dhammapada 1.1

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Umysł z Dhp.1.1 to w Pāli mano, w tybetańskim to yid. Umysł z AN1.49 to citta, w tybetańskim to sems.
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3571
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Dhammapada 1.1

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Moja stara wypowiedź w odpowiedzi na pytanie czym może być "świetlisty umysł":

viewtopic.php?p=140585#p140585
Artykułu nie mam, natomiast zerknij do SN 46.33 gdzie mowa jest o umyśle (citta), który tak jak ruda złota (jātarūpa) ma pięć zanieczyszczeń (upakkilesa) – pragnienie zmysłowości, złą wolę, niepokój i wyrzuty sumienia, lenistwo i apatię, oraz wątpienie – które powodują, że umysł nie jest „ani podatny, ani skłonny, ani świetlisty (pabhassara), ale jest kruchy i nie jest właściwie skoncentrowany by zniszczyć splamienia (āsavāna khaya)”. Zwykle te pięć zanieczyszczeń występuje w Pāli pod nazwą przeszkód (nīvaraṇa), które uniemożliwiają osiągnięcie właściwej koncentracji, tzn. jhān.

Stąd może płynąć wniosek, że podatny, skłonny i świetlisty umysł, to umysł właściwie skoncentrowany, zdolny do zniszczenia splamień. A to zniszczenie zależne jest od stanu co najmniej pierwszej jhāny (por. AN 9.36).
Badacz wczesnego buddyzmu Rune E. A. Johansson w komentarzu do tego zagadnienia pisze, że:
Ten fragment może implikować, że citta jest transformowana przez splamienia, jednak nie musi pociągać za sobą wniosku, że citta sama z siebie pierwotnie była czysta jak złoto.

- "Citta, Mano, Vinnana - A Psychosemantic Investigation", Rune E. A. Johansson, University of Ceylon Review, Volume 23, strona 179
Polecam zresztą cały esej, ma masę odniesień i jest bardzo rzetelny (i długi ;)).
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3571
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Dhammapada 1.1

Nieprzeczytany post autor: piotr »

GreenTea pisze: ndz kwie 26, 2020 20:29@Iwanxxx, Piotr, "świetlistość" to rodzaj metafory pomagającej zrozumieć, o co chodzi, czy próba opisu faktycznie odczuwanego stanu w pewnej fazie praktyki?
W SN46.33 "podatny, skłonny i świetlisty" to cechy oczyszczonego złota (więc może nawet bardziej pasowałoby tu tłumaczenie "błyszczący, mieniący się, jasny"?). Gdy jest mowa o umyśle to porównanie zaczyna się od słów "evaṃeva" - dosłownie "tak też". Więc to metafora czy opis stanu faktycznego? :)
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3571
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Dhammapada 1.1

Nieprzeczytany post autor: piotr »

piotr pisze: pn kwie 27, 2020 14:01(więc może nawet bardziej pasowałoby tu tłumaczenie "błyszczący, mieniący się, jasny"?).
Chodziło mi o tłumaczenie słowa pabhassara, "świetlisty", a nie wszystkich trzech cech oczyszczonego złota.
Awatar użytkownika
GreenTea
ex Global Moderator
Posty: 4530
Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana

Re: Dhammapada 1.1

Nieprzeczytany post autor: GreenTea »

Dzięki, Piotr, za wyjaśnienia i artykuł, przestudiuję, aczkolwiek trochę potrwa ;)

Chcę jeszcze zapytać o bhavanga. Niektórzy są zdania, że można tę świadomość spostrzegać w sposób przypominający świetlistość:
The Theravada school identifies the "luminous mind" with the bhavanga, a concept first proposed in the Theravada Abhidhamma. (Szkoła Theravady utożsamia "świetlisty umysł" z bhavanga, koncepcją zaproponowaną po raz pierwszy w theravadyjskiej Abhidhammie).
(...)
Thanissaro Bhikkhu holds that the commentaries' identification of the luminous mind with the bhavanga is problematic, but Peter Harvey finds it to be a plausible interpretation. (Thanissaro Bhikkhu utrzymuje, że utożsamianie w komentarzach [wcześniejszych] świetlistego umysłu z bhavanga jest problematyczne, ale Peter Harvey uważa, że jest to wiarygodna interpretacja.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_mind


Bhavanga pozostaje splamiona, ok, co do tego nie mam wątpliwości (stanowi podstawę dla przyszłej splamionej egzystencji, przenosi skutki karmiczne), jednak znowu tu powtarza się to, o czym była już mowa, jest czysta z natury. Nie umiem sobie więc wyobrazić, jak mógłby prezentować się ten poziom splamienia w czwartej jhanie (w którymś miejscu tych linkowanych przeze mnie źródeł niektórzy twierdzą, że można w tej jhanie doświadczać bhavanga). To bardzo intrygujący tryb funkcjonowania świadomości, pojawia się, jak rozumiem, wyłącznie momentach, gdy nie jest ona angażowana w odbiór bodźców (Kunzang, sny bez marzeń sennych są tu też wymieniane jako takie momenty). Nie jest nieświadoma, bo pozostaje z funkcją utrzymywania ciągłości egzystencji i tożsamości osoby żywej, ale jest w stanie pasywnym.

To takie krótkie streszczenie z tego, co udało mi się wyczytać w wiki i w tekście "Buddyjska koncepcja świetlistego umysłu i jej rola w tradycji Tathagatagarbhy" Jarosława Zaparta (rozdział "Czysty umysł w Abhidhammie szkoły Theravady bhavanga" s. 122, pdf znalazłam tutaj: https://jagiellonian.academia.edu/JaroslawZapart). Swego czasu czytałam też kilka artykułów na Sasanie, ale bardziej pod kątem śmierci i ponownych narodzin, więc nie zwróciłam uwagi, czy było tam coś o doświadczaniu bhavanga jako świetlistości.


Pozdrawiam, gt
Ps. Ja wiem, że moje linki to nie to samo, co wiedza ściśle ekspercka ;) ale za wprowadzenie do tematu mogą posłużyć.
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3571
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Dhammapada 1.1

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Szczerze mówiąc to niewiele wiem o post-abhidhammicznej theravādyjskiej scholastyce, więc ci nie pomogę w sprawie bhavanga-citty - bo to właśnie stamtąd pochodzi ten koncept... Ale z tego co wiem to wg. tych scholastyków w samej jhānie nie ma bhavanga-citty, jest tylko seria jhāna-citt, potem jakieś citty na wyjściu i znowu regularne citty pomieszane z bhavangą. Ale nie cytuj mnie w tym temacie :wstyd:
Awatar użytkownika
GreenTea
ex Global Moderator
Posty: 4530
Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana

Re: Dhammapada 1.1

Nieprzeczytany post autor: GreenTea »

Ok, Piotr, dzięki :)
Pozdrawiam, gt
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12732
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Świetlisty umysł i bhavanga-citta

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

witam

GreenTea pisze: pn kwie 27, 2020 20:12Bhavanga pozostaje splamiona, ok, co do tego nie mam wątpliwości (stanowi podstawę dla przyszłej splamionej egzystencji, przenosi skutki karmiczne), jednak znowu tu powtarza się to, o czym była już mowa, jest czysta z natury. Nie umiem sobie więc wyobrazić, jak mógłby prezentować się ten poziom splamienia w czwartej jhanie (w którymś miejscu tych linkowanych przeze mnie źródeł niektórzy twierdzą, że można w tej jhanie doświadczać bhavanga). To bardzo intrygujący tryb funkcjonowania świadomości, pojawia się, jak rozumiem, wyłącznie momentach, gdy nie jest ona angażowana w odbiór bodźców (Kunzang, sny bez marzeń sennych są tu też wymieniane jako takie momenty). Nie jest nieświadoma, bo pozostaje z funkcją utrzymywania ciągłości egzystencji i tożsamości osoby żywej, ale jest w stanie pasywnym.
jeżeli tak, to można by ją odnieść do kunszi namszie /alayavijnana/. znaczy, w dzogczen stan blackautu /stany/, to marigpa /niewiedza/, taka total na maxa /podstawowa, rdzenna/, a ustanowienie w tym stanie rigpy /wiedza, gnoza/, ją rozświetla i prowadzi do jej oczyszczenia /samowyzwolenia/ z wszelkich tendencji nawykowych /tzw nasion karmicznych/ w ''szybkim tempie''. oczywiście owo: rozświetla - nie znaczy, że mamy tu do czynienia z jakimś światłem, po prostu następuje rozpoznanie kunszi namszie, a dalszym etapem jest jej wygaszanie /oczyszczanie/ poprzez spoczywanie w tym stanie, które staje się samowyzwoleniem kunszi namszie. pracuje się z nią - w takim przypadku - poprzez yogę snu, zwaną też yogą przejrzystego światła - nie mylić z yogą śnienia, która to zajmuje się snami i wszelkimi fenomenami w trakcie spania. warunkiem tutaj jest wcześniejsze ustanowienie rigpy na jawie lub podczas świadomych snów /yoga śnienia/.

pozdrawiam
:14:

ps
stare dzieje: Samsara jest w Tobie :oczami:
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Świetlisty umysł i bhavanga-citta

Nieprzeczytany post autor: ikar »

witajcie, swietlisty umysl, to nie wiem o co chodzi w mahajanie i nurtach pokrewnych,

natomiast swietlisty umysl w theravadzie to tylko, luminous(po angielsku) a w pali i tekstach theravady to pandara.m citta, czyli swiadomosc ktora jest czysta i luminujaca. swiecaca czysta taka. poprostu chodzi o to ze swiadomosc jest pandara, czyli sweietlista, bo nie ma skalan naturalnie, prosze nie mylic z natura buddy, poniewaz w Theravadzie nie ma umyslu jest tylko citta tymczasowa, nietrwajaca, a ze jest swietlista no to jest etc i co z tego? pandara citta

ikar

swietlisty, a raczej ang. luminous(no jak zarowka nie) jest kazdy umysl, nawet umysl bhavanga, wiec czy to widzenia swiadomosc czy bhvanga citta, to nie ma znaczenia. kazdy jest luminous. dlatego w vibhandze czy w dhammasangani 2 pierwszych ksiegach a szczegolnie w vibhandze one sa wymieniine jaka pandara citta, albo mano. czyli tez umysl i jest wiel innych skojarzen tam w Vibhandze. Poprostu kazdy musi byc ciekawy co mowil Budda i gdzie, wd Theravady jedynie i sprawdzac i szukac. I napewno sie nie rozczarujecie jak poszukacie i poczytacie
ikar

pandara, mano, citta, cinteti, vi~n~nana, hadaya itd
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12732
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Świetlisty umysł i bhavanga-citta

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Ikar - na forum nic się nie zmieniło pod tym względem - nie mnożymy swych wypowiedzi niepotrzebnie.
Twe trzy posty napisane jeden po drugim na przestrzeni paru minut zostały scalone w jeden. przypominam, że masz godzinę na edycję swej wypowiedzi i proszę czyń to, jeżeli nikt nie ustosunkował się do Twej wypowiedzi.
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Świetlisty umysł i bhavanga-citta

Nieprzeczytany post autor: ikar »

czesc kunzang,
kunzang pisze: wt gru 01, 2020 08:08 Ikar - na forum nic się nie zmieniło pod tym względem - nie mnożymy swych wypowiedzi niepotrzebnie.
Twe trzy posty napisane jeden po drugim na przestrzeni paru minut zostały scalone w jeden. przypominam, że masz godzinę na edycję swej wypowiedzi i proszę czyń to, jeżeli nikt nie ustosunkował się do Twej wypowiedzi.
Dzieki za wskazanie. Teraz juz bede wiedzial zeby mysli osobne w jeden post przeedytowac i scalic. Czy masz cos do dodania na temat switlistego umyslu(pandara citta)?

Pozdrawiam
ikar
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12732
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Świetlisty umysł i bhavanga-citta

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

witaj

ikar pisze: czw gru 03, 2020 00:47Czy masz cos do dodania na temat switlistego umyslu(pandara citta)?
na ten moment, nie mam nic do dodania na temat pabhassara citta /świetlistego umysłu/.
nic nie wiem o: ''(pandara citta)'', które podajesz - co to?

pozdrawiam
:14:
Awatar użytkownika
Har-Dao
Global Moderator
Posty: 3162
Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Świetlisty umysł i bhavanga-citta

Nieprzeczytany post autor: Har-Dao »

Czołem

@ kunzang - chodzi o paṇḍara - dosł biały, w sensie przejrzysty. Słowo nie pojawia się w żadnej sutcie, dopiero w KN w kilku miejscach, ale widać że to późne słowo, nieużywane przez Błogosławionego, abhidhamma oczywiście podłapała, a Dhammasaṅgaṇi mówi:

Katamaṃ tasmiṃ samaye cittaṃ hoti yaṃ tasmiṃ samaye cittaṃ mano mānasaṃ hadayaṃ paṇḍaraṃ mano manāyatanaṃ manindriyaṃ viññāṇaṃ viññāṇakkhandho tajjā manoviññāṇadhātu idaṃ tasmiṃ samaye cittaṃ hoti.

What on that occasion is thought?

The thought which on that occasion is ideation, mind, heart, that which is clear, ideation as the sphere of mind, the faculty of ideation, intellect, the skandha of intellect, the appropriate element of visual cognition—this is the thought that there then is.

źródło tłumaczenia angielskiego: https://suttacentral.net/ds2.1.7/en/caf_rhysdavids

Interesujące nas słowo jest przetłumaczone jako " to, co jest jasne" - ale w tłumaczenie RD jest sporo nieścisłości. Żeby była jasność, nomen omen, Buddha nigdzie nie mówił, że umysł jest paṇḍara.

metta&peace
H-D
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12732
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Świetlisty umysł i bhavanga-citta

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

witaj Bracie

dzięki za wyjaśnienie :)

pozdrawiam
:14:
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Świetlisty umysł i bhavanga-citta

Nieprzeczytany post autor: ikar »

witajcie Hardao, kunzang
Har-Dao pisze: sob gru 05, 2020 22:20
Katamaṃ tasmiṃ samaye cittaṃ hoti yaṃ tasmiṃ samaye cittaṃ mano mānasaṃ hadayaṃ paṇḍaraṃ mano manāyatanaṃ manindriyaṃ viññāṇaṃ viññāṇakkhandho tajjā manoviññāṇadhātu idaṃ tasmiṃ samaye cittaṃ hoti.
Dokladnie jak Hardao zacytowal Abhidhamme. Czyli to jest i w Dhammasangani i w Vibhandze.
Mozliwe ze w Suttach nie ma, ale co z tego. Abhidhamma to tez Tipitaka? Rozumiem ze kazdy Theravadin ma swoje opinie i interpretacjie wedlug jego wlasnych przezyc, wiedzy i doswiadczenia. Natomiast dla mnie osobiscie Abhidhamma jest wciaz zawarta w Swietych Ksiegach, czyli Tipitace. Wiec nawet jakbym spytal na jakiej podstawie theravadin wyklucza Abhidhamme z Tipitaki? To niktby mi nie mog odpowiedziec. Jak mozna wykluczyc jedna kanoniczna ksiege, nawet jesli byla dodana pozniej?

Dla mnie jako Theravadina, to nigdy nie powiem ze Abhidhamma nie byla przez Buddhe nauczana. Niewazne co. Ale to jest moja prywatna opinia i przekonanie i staram sie nie denerwowac jesli ktos z moich braci z Theravady ma inna opinie.

Har-Dao pisze: sob gru 05, 2020 22:20 Interesujące nas słowo jest przetłumaczone jako " to, co jest jasne" - ale w tłumaczenie RD jest sporo nieścisłości. Żeby była jasność, nomen omen, Buddha nigdzie nie mówił, że umysł jest paṇḍara.
Hardao, no tak tylko to jest slowo, tlumaczenie. Dla mnie dobrego tlumaczenia nie ma poprostu. To kazdy musi sam zinterpretowac i sobie przetlumaczyc. dlatego nie ma nigdy czegos takiego jak dobre tlumaczenie. Dlatego ja nie jestem zwolenikiem znajdowania doskonalego tlumaczenia. Dla mnie kazdy musi sobie sam znalesc wlasne tlumaczenie kazdego slowa z BuddhaDhammy.

kunzang, jesli chcesz to mozesz podac, wyjasnic 'swietlistosc umyslu', w twojej szkole i jak to rozumiecie. Chetnie poslucham. I moze czegos sie dowiem.

Ja naprawde sie troche zmienilem od ostatniego bana i chcem to pokazac tez. ze nie jestem jakims zgredem co patrzy tylko w jedna strone,nie.

Pozdrawiam wszystkich
ikar

//edit
P.s
Moze jeszcze tylko dodam ze ja sie na wszystkim nie znam, jesli chodzi o Theravade. To jest naprawde olbrzymi i zlozony obszar wiedzy. To jest Tipitaka, to sa Komentarze i jeszcze podkomentarze. To zycia nie starczy to przeczytac wszystko. Wiec ja na prawde glowe chyle. i naprawde wiem ze nie mam wystarczajacej wiedzy zeby to wszyszystko pojac, a szczegolnie zeby autorytatywne komentarze pisac. Mozliwe ze tu blad zrobilem wczesniej. Wiec staram sie tez zmienic Siebie i moje podejscie. Wciaz jestem czlonkiem forum e-budda i naprawde tu sie uczylem Buddyzmu, A kiedys to forum mialo naprawde lepszy klimat.
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Dhammapada 1.1

Nieprzeczytany post autor: ikar »

witajcie

piotr z Theravady zacytowal:
piotr pisze: pn kwie 27, 2020 11:41 Umysł z Dhp.1.1 to w Pāli mano, w tybetańskim to yid. Umysł z AN1.49 to citta, w tybetańskim to sems.
To jest ciekawe bo nigy nie slyszalem wlasnie odpowiednikow z tybetanskiego jezyka i tradycji tybetanskich co do slow z theravady. W sanskrycie slyszalem, nie. Wiem ze szkoly i Tybetanskie i Mahajany maja tez abhidhamme swoja. Tylko moim zdaniem oni inaczej interpretuja i komentuja swoja abhidhamme, ale to niewazne czyli w Tybecie jest mano - yid a citta to sems. No to milo mi slyszec, jesli mozna to prosilbym o specjaliste z tradycji Tybetanskich o wyjasnienie tych odpowiednikow czyli yid i sems i jakie jest ich znaczenie?

Dzieki
ikar
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
ODPOWIEDZ

Wróć do „Buddyzm Theravada”