Na co dzień doświadczamy powierzchownego (płytkiego) poziomu umysłu. Co nie znaczy, że nie ma głębszego – jest taki, do którego dostęp mamy poprzez uważność, czyli zdolność obserwacji, bez uwikłania się w relacje z obserwowanym. Można powiedzieć, że jest to doświadczenie świadomości innego rzędu – lub z innego rzędu („mentalne tylnie siedzenie”). Niemniej jednak, jest to wciąż dualizm. Mimo, że jest to obserwacja, to jest akt relacji – czyli nadal posługujemy się dualistyczną optyką.
Ale! – obserwując oddech i postawę ciała, umysł jest w stanie przekształcić się, przejść w fazę „przeformatowania”. Czego „efektem” jest możliwość wglądu w prawdziwą naturę Umysłu (Umysł Buddy, Natura Umysłu Buddy), a którą można wyrazić poprzez pustą przestrzeń. Nie ma w niej odniesień doświadczeń zmysłowych. Jetsumna idzie o krok dalej (głębiej):
„[…] ale w przeciwieństwie do przestrzeni, natura umysłu ma drugą właściwość, […] przejrzystą, świetlistą, wiedzącą.”
Ostatnie zdanie zawiera przenikliwą intuicję. Esencja umysłu jest wiedzą – lecz nie rozumianą poprzez akty zbierania pojęć i ich odniesień, lecz jako zasobu danych(informacji). I jeszcze głębiej, jako strukturę/architekturę wzorów Rzeczywistości.
Po czym Jetsumna poszerza horyzont:
[…] świadomość, w której nie istnieje żaden podmiot i oddzielony przedmiot, […] świadomość zawiera wszystko, […] jest to świadomość BEZ ŚWIADOMEGO ANI PRZYTOMNEGO […]”
Innymi słowy, świadomość prawdziwej natury, to świadomość czystego aktu, w którym nie ma świadomego. I jeszcze głębiej:
Prawdziwa natura umysłu, to przestrzeń bez świadomości. Natura umysłu to przestrzeń i pustka.
Zachęcam do obejrzenia całego odcinka:
Jetsunma Tenzin Palmo - Cztery Dharmy Gampopy wyk.5z5
https://www.youtube.com/watch?v=14vn1rvxotg&t=826s
Przestrzeń – czyli "co-nie-co" z wykładu Jetsunmy Tenzin Palmo
wykłady nauczycieli dostępne w internecie - audio i wideo
ODPOWIEDZ
Posty: 1
• Strona 1 z 1
Przejdź do
- Forum e-Budda PL
- ↳ zanim staniesz się forumowiczem... zanim napiszesz...
- DHARMA/DHAMMA - panel
- ↳ Dharma / Dhamma
- ↳ Dharma/Dhamma
- ↳ Publikacje
- ↳ Media
- ↳ Internet
- ↳ Buddyzm Theravada
- ↳ Buddyzm Theravada
- ↳ Fundacja Theravada
- ↳ Media
- ↳ Publikacje
- ↳ Kontakt
- ↳ Nauka języka Pali
- ↳ Ogłoszenia
- ↳ Buddyzm Mahajana
- ↳ Buddyzm Mahajana
- ↳ Media
- ↳ Publikacje
- ↳ Kontakt
- ↳ Ogłoszenia
- ↳ Buddyzm Zen
- ↳ Buddyzm Zen
- ↳ Media
- ↳ Publikacje
- ↳ Kontakt
- ↳ Ogłoszenia
- ↳ Buddyzm Tybetański
- ↳ Buddyzm Tybetański
- ↳ Media
- ↳ Publikacje
- ↳ Kontakt
- ↳ Nauka języka tybetańskiego
- ↳ Ogłoszenia
- ↳ Buddyzm Bon
- ↳ Buddyzm Bon
- ↳ Media
- ↳ Publikacje
- ↳ Kontakt
- ↳ Ogłoszenia
- BUDDYZM POCZĄTKI - panel
- ↳ Wasze pierwsze pytania
- ↳ Pytania do Was
- GOMPA - Panel
- ↳ Intencja - Praktyka
- ↳ Gompa
- BUDDYZM OKOLICE - panel
- ↳ Ateneum - rozważania
- ↳ Buddyzm - dialog
- ↳ Nalanda - przemyślenia
- ↳ Dzambala - buddyzm a pieniądze
- BUDDYZM INFO - panel
- ↳ Kto jest kim - Nauczyciele Dharmy
- ↳ Buddyzm Theravada
- ↳ Buddyzm Mahajana
- ↳ Buddyzm Zen
- ↳ Buddyzm Tybetański
- ↳ Buddyzm Bon
- ↳ Nauczyciele i ich kwalifikacje
- ↳ Znaki zapytania
- ↳ Buddyzm - Polska
- ↳ Buddyzm Theravada
- ↳ Buddyzm Zen
- ↳ Buddyzm Mahajana
- ↳ Buddyzm Tybetański
- ↳ Buddyzm Bon
- ↳ Inne
- ↳ Znaki zapytania
- ↳ Linki - strony www Sang, Portali, Wydawnictw
- ↳ strony www sang buddyjskich w polsce
- ↳ buddyjskie portale www
- ↳ wydawnictwa publikujące książki o tematyce buddyjskiej
- OGŁOSZENIA - panel
- ↳ Ogłoszenia
- Portale Buddyjskie
- ↳ Sasana
- ↳ Mahajana
- ↳ Cyber Sangha
- Inne Fora Buddyjskie
- ↳ Dhamma Wheel
- ↳ Dharma Wheel
- Portal e-Budda PL
- ↳ Portal www.e-budda.pl
- Umze.app
- ↳ Umze.app – użytkownicy