Nauki o cierpieniu jako zręczny środek

dyskusje i rozmowy tyczące się dharmy buddyjskiej

Moderatorzy: kunzang, Har-Dao, iwanxxx

Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Nauki o cierpieniu jako zręczny środek

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

wątek wydzielony przez kunzanga z tematu ''Wyrocznia MO na tseringu''
Intraneus pisze:a fe jakie to wszystko nie buddyjskie. no przecież życie jest cierpieniem
A propos, Intra, przypomniałes mi się ostatnio jak czytałem Sutrę Lotosu :)
Tam jest wprost napisane, że nauka o cierpieniu to tylko zręczny środek.

Pzdr
Piotr
Awatar użytkownika
Intraneus
ex Moderator
Posty: 3671
Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
Tradycja: Youngdrung Bon
Lokalizacja: Pless/Silesia

Re: Nauki o cierpieniu jako zręczny środek

Nieprzeczytany post autor: Intraneus »

iwanxxx pisze:Tam jest wprost napisane, że nauka o cierpieniu to tylko zręczny środek.
ehhh ta moja mądrość i intuicja ;)

dzięki za info, to dla mnie bardzo ważne

edit: mógłbyś wkleić linka i podać namiary na ten fragment? ewentualnie wkleić tutaj tekst?
Radical Polish Buddhism
Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Re: Nauki o cierpieniu jako zręczny środek

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

Intraneus pisze:
iwanxxx pisze:Tam jest wprost napisane, że nauka o cierpieniu to tylko zręczny środek.
[...]

edit: mógłbyś wkleić linka i podać namiary na ten fragment? ewentualnie wkleić tutaj tekst?
II rozdział Sutry Lotosu

Jest to tłumaczenie, jak podejrzewam, Czcigodnego K. To, które czytałem (Burtona Watsona) miało, jakby to powiedzieć, język mniej kategoryczny i "dzielący"...

Budda zna doskonale
To co one wszystkie utrzymują w swoich umysłach,
Wszystko co robią,
Wszystkie ich, różnego rodzaju, pragnienia
I ich wcześniejszą karmę, dobrą i złą.
Przy pomocy różnorodnych argumentów i przypowieści,
Określeń i zręcznych mocy,
Przynosi im wszystkim radość,
Nauczając innych sutr,
Lub gath, lub wcześniejszych wydarzeń (17),
Lub historii narodzin (18), lub rzeczy bez precedensu (19),
A także nauczając przez argumenty (20),
Przez przypowieści (21) i geje
I przez święte pisma upadesi.
Tępi, którzy znajdują upodobanie
W pomniejszych regułach (22),
Chciwie przywiązani do istnienia,
Którzy nie idą głęboką i mistyczną Drogą
Pod przewodnictwem niezliczonych buddów,
Którzy nękani są wszystkimi cierpieniami –
Z ich powodu nauczam o nirwanie.
Ustanowiłem takie zręczne sposoby
By umożliwić im wkroczenie w mądrość Buddy.
/Ale/ nigdy nie powiedziałem: „Wszyscy
osiągniecie drogę Buddy”.

[..]

‘Przybywszy na ten niespokojny i zły świat,
Zgodnie z żądaniem buddów,
Będę także postępował posłusznie’.
Gdy skończyłem zgłębiać tę sprawę
Natychmiast poszedłem do Waranasi.
Używając /moich/ zręcznych zdolności
Nauczałem pięciu bhikszu (37)
Niewyrażalnej
Nirwanicznej natury wszelkiego istnienia.
Zwane jest to /pierwszym/ obróceniem koła Prawa,
Które było nowiną nirwany (38)
A także wyodrębnionych imion Arhata,
Prawa i Samghi (39).
Poprzez wiele kalp
Dla wiecznego końca śmiertelnej niedoli,
Wychwalałem i wskazywałem Prawo nirwany;
Mówiłem nieustannie w ten sposób.

[..]
Lecz teraz jestem radosny i bez lęku;
Pośród bodhisattwów
Otwarcie odkładam zręczność
I obwieszczam jedynie najwyższą Drogę.
/Wy/ bodhisattwowie słuchający tego Prawa
Uwolnieni z sieci wątpliwości,
/Wy/ dwanaście setek arhatów,
wszyscy staniecie się buddami.
W ten sposób w jaki buddowie,
Przeszli, obecni i przyszli, nauczają Prawa,
Tak samo ja teraz będę
Obwieszczał niepodzielne Prawo.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Dharma/Dhamma”